EIGEN HUIS VOOR 880 GULDEN
EN F 4,78 PER WEEK
James Brotherhood
Heeft vliegboot nog toekomst?
Eenvoudige, solide woningen
behoeven niet duur te zijn
Akersloot pakt de woningnood aan
Plan van burgemeester en architect Visser uit Bergen gaf
dertien gezinnen een woning
Berekening bleek tot op
3 cent nauwkeurig
Scheepvaartbcrichten
INTERNATIONAAL INTERVIEW MET
Radioleraar Engels zou oorspronkelijk
ingenieur worden doch kwam bij AVRO
Stormachtige periode in
de oorlogsjaren
Er is nieuwe interesse voor de
gigantische Prineess
IMSBXBSm
m
Krachtige motoren eerste
vereiste
DINSDAG 8 DECEMBER 1953
|N HET HART van ons gewest gelegen
is Akersloot, behalve dan voor de
watersport toch nooit een provinciaal
centrum geworden. Het bleef een lan
delijke gemeente met alle voor- en
nadelen, die daaraan verbonden zijn.
Mogen we tot de prettige zijde reke
nen, dat de Akersloter zeer aan zijn
dorp gehecht is en dat ook de ver
moeide stedeling er in zijn vacantie
graag rust en ontspanning zoekt, an
derzijds» zijn juist de landelijke ge
meenten in de magere jaren kort voor
de tweede wereldoorlog er wat de
woningbouw betreft op achteruit ge
gaan. Een achterstand, die nog steeds
niet geheel is ingelopen. Een achter
stand die minder spectaculair is dan
die in de steden, doch die relatief
groter is. Een van die onbillijkheden,
die in tijden van schaarste zelfs bij de
beste regeling niet te voorkomen zijn.
Akersloot» eerste burger, burgemees
ter Van den Heuvel, heeft genoeg ge
voel voor verhouding om niet jaloers te
zijn op het extra bouwvolume, dat
steden als Beverwijk en Den Helder in
verband met industrialisatie en de
fensie kregen toegewezen, doch is er
anderzijds de man niet naar, zich be
rustend bij een voor zijn gemeente en
zijn gemeentenaren zo onbillijke situa
tie neer te leggen. Hij kent en waar
deert de liefde die de inwoners hun
dorp toedragen en heeft in de vele
jaren dat hij zijn ambt uitoefende een
grote dosis ervaring opgedaan in het
hakken met ambtehike bijltjes. Maar al
heeft een burgervader nóg .zoveel be
grip voor de (woning)noden van zijn
burgers en al kan hij hun belangen nóg
zo welsprekend bij de vele instanties
bepleiten en zelfs een financierings
plan uitdokteren dat klinkt als een
beursbengel, daarmee is nog nooit een
woning gebouwd. Dan moet eerst nog
de architect gevonden worden, die voor
het beschikbare geld zoveel mogelijk
goede eigen woningen kan bouwen. Zo
veel mogelijk omdat er veel Akerslo-
ters zijn, die een woning zoeken, goed
omdat niemand gediend is met de po-
lemkinade van de revolutiebouw en
eigen omdat men op een dorp nu een
maal van het eigene houdt meer dan
50 procent van de dorpelingen is eige
naar van het huis dat zij bewonen
Men zou, vooral in deze tijd, zo zeg
gen: een onmogelijke eis.
yOCH HEEFT de brrgemeester zijn
man gevonden. En wel in R. Visser,
DERTIEN NIEUWE WONINGEN kreeg Akersloot. Twee blokken van
vier en één blok van vijf. Dertien gezinnen in een nieuwe moderne
woning. Een eigen woning voor 4400 gulden. Drie slaapkamers boven,
twee twec-persoons en één drie-persoons, een woon-eetkamer van twin
tig vierkante meter, een flinke keuken, een badcel, kelder, gang, por
taal en toilet beneden. Flinke kastruimte in elk vertrek. Veel glas op
bet Zuiden, waaronder een paar openslaande deuren die op een terras
uitkomen. Vóór een tuin van vijf bij vijf meter, achter zestig vierkante
meter tuin en een flink schuurtje.
Dertien moderne ruime woningen, waarvan de gelukkigen die er
thans voor in aanmerking kwamen (er waren liefst negen pag gehuwde
jjaren bij) eigenaar kunnen worden voor een bedrag van 880.in
eens en f 4.78 per week gedurende 35 jaar. Vier gulden en achtenzeven
tig cent, dat is slechts drie cent meer dan architect R. Visser berekend
had. Zo goed zat het plan in elkaar. Een plan dat opkwam bij de bur
gemeester, door de architect op poten werd gezet en door aannemer
Ileyne en Zoon uit Heiloo werd uitgevoerd. Een plan waar wat inzit.
Dertien woningen waar nu gelukkige gezinnen inzitten.
UOE dat plan in elkaar zat? Achteraf
eenvoudig, zoals de meeste zaken
achteraf bezien eenvoudig zijn. H t
bouwvolume dat Akersloot over de
jaren 1951 tot 1953 toekwam bedroeg
negen woningen (men ziet dat het
niet overdreven is indien men stelt
dat het platteland er relatief slechter
voorstaat dan de steden), gezien de
vele mérites die het bouwplan had
werden vier extra woningen toegewe
zen. De dertien woningen werden
neergezet voor totaal f 104.100.—, a..i.
slechts honderd gulden meer dan ae
architect had berekend, n.1. f 8UUU.
zuivere bouwkosten per woning. Me
de grond en andere kosten kwamen
de huizen op f 8.500.per stuk.
Het plan was echter zo opgezet dat
er per woning door het Rijk met een
premie van f 4.100 zou worden bijge-
dragen. Op St. Nicolaasavond nu een
jaar geleden ontving men bericht dat
deze premie inderdaad was toegeken
Het financieringsplan behelst nu, dat
de gemeente het restant van f 4400.—
verstrekt in de vorm van een hypo-
t'-ek. Twintig procent van dat bedrag,
f 880.— dus, moet de toekomstige
bewoner ineens voldoen, de rest kan
in vijf en dertig jaar (ri .imaal, ver-
vroegde aflossing is toegestaan) wor
den afgelost.
De gemeentelijke financiën lieten toe
dat de hypotheken geheel uit
middelen konden worden verstrekt,
zodat Akersloot niet behoefde te lemen.
De vele instanties die tegenwoordig
bij de woningbouw zijn betrokken
stonden er aanvankelijk ietwat scep
tisch tegenover, doch de goede opzet
van het geheel gaf op den duur overal
de doorslag voor een gunstige beslis
sing of dito advies.
J-JOE de woningen zo goedkoop kon
den blijven is het geheim van
de architect. Een nadere toelichting
zou teveel technische détails vergen.
Wij volstaan er derhalve mee er op
te wijzen, dat de heer Visser bij de
bouw van de voorzijde zowel boven
als beneden gebruik heeft gemaakt
van grote kozijnen over de gehele
breedte van het huis met daartussen
een betonplaat. Dit maakte een snelle
en toch stevige bouw van de voorgevel
mogelijk. Bovendien verleent het wit
geschilderde vlak van deze plaat de
voorgevel op het Zuiden nog een
charmant accent. Verder werd door
het niet van voor naar achter laten
doorlopen van de gang veel ruimte
gewonnen.
De huizen zijn practisch ingedeeld en
eenvoudig doch solide uitgevoerd. Er
zijn geen spectaculaire „stunts" in ver
werkt doch er is door de architect
gewoekerd met de, mogelijkheden. Ver
antwoord gewoekerd met toepassing
van wat onze tijd aan nieuwe materia
len en opvattingen aan deugdelijks tc
bieden heeft.
Gezien de enthousiaste commentaren
van de bewoners en de waardering
die het plan in ambtelijke en in vak-
klingen ten deel viel, mag het Ree
wonder heten dat men op de ingesla
gen weg wil voortgaan. Dezer dagen
wordt dan ook een blok van vier
woningen volgens hetzelfde plan te
bouwen aan de overzijde van het nog
te vormen Julianaplein, waarvan de
thans gebouwde huizen de Noordzijde
vormen, aanbesteed. En men hoopt dat
er nog meer zullen volgen, want er
wachten in het dorp nog ongeveer
vijftig paren die willen gaan trouwen,
op een eigen woning.
De financiering van deze nieuwe
huizen is zelfs nog rts gunstiger dan
voor de eerste dertien. Volgens de
nieuwe premie-regeling wordt per huis
n.I. door het Rijk verstrekt: f 3750.—
Gedeelte van de maquette die
architect R. Visser vervaardigde,
zodat de leden van de gemeente
raad, die tenslotte de plannen goed
moesten keuren, een juiste inaruk
van het plan zouden krijgen. Nu de
huizen er staan zal er wel niemand
zijn die achteraf spijt heeft zijn
stem te hebben gegeven.
een jong architect, die ook reeds in
zijn woonplaats Bergen en in Castri-
rum huizen bouwde die de aandacht
trokken. Dank zij diens frisse, moder
ne, vaak originele en bij dit alles toch
solide opvattingen omtrent goed én
goedkoop bouwen heeft de burgemees
ter zijn plan kunnen verwezenlijken,
dank zij het financieringsplan van bur
gemeester Van den Heuvel heeft ar
chitect Visser kunnen tonen, dat hij
het verstaat, in een tijd die op dit
gebied hoge eisen stelt, voor weinig
geld goede moderne huizen te bouwen.
Het heeft beiden veel doorzettings
vermogen en energie gekost, veel taaie
gevechten moesten geleverd worden,
veie hindernissen met vindingrijkheid
worden overwonnen, maar de huizen
zijn er gekomen. En er komen Cr nog
inééns en bovendien nog tien jaar lang
elk jaar f 93,75. Dat is samen nog
een dikke vijfhonderd gulden meer
dan voor de eerste drie blokken per
woning werd toegekend.
£)E EFFICIENCY door burgemeester
en architect bij het bouwen in acht
genomen, heeft nog verder doorge
werkt. De gemeenteraad besloot ten
einde een uniform uiterlijk te hand
haven en de bewoners, veelal arbei
ders die in Akersloot wonen, doch
daarbuiten hun werk vonden, voor
hoge onderhoudskost te vrijwaren,
dwingend voor te schrijven dat het
onderhoud gemeenschappelijk diende
te geschieden. Elk gezin draagt nu
dan ook naast het wekelijkse aflos
singsbedrag van f 4,78 nog f 2.— per
week bij in een fonds waaruit te zij
ner tijd de kosten van onderhoud zul
len worden bestreden.
Aagtekelk, 8-12 van R'dam te Ham
burg Arnedijk, 7-12 voor Hoek van
Holland naar R'dam Agamemnon, 7-12
van Maracaibo te Houston Alamak,
pass. 6-12 Gibraltar naar Marseille
Alchiba. 6-12 van Santos naar Hio Grande
du Sul Alhena. 7-12 van Santos te
Montevideo Altair, 6-12 van Rccil'e
naar Baliia Ampenan, 7-12 te Aden
Amstelland, 7-12 van Santos te Monte
video Averdljk, pass. 6-12 Kaap Race
naar New York Barcndrecht. pass.
7-12 Gibraltar naar Port Said Bonne
kóm, 5-12 van A'dam nkar Barbados
Blitar, 7-12 tc Lissabon Boschfontein,
7-12 van A'dam naar Hamburg Bo
naire, 6-12 860 mijl noord-noordoost van
Paramaribo naar Plymouth Boskoop,
6-12 600 mijl noordoost van Bermuda
naar Nederland Britsum, 7-12 te New
Orleans van Baltimore Callisto, 6-12 te
Norfolk Caltex Nederland. 7-12 te R'-
ciam Cronenburgh, 6-12 van Lenin
grad naar Svendborg Duivendijk. 7-12
te R'dam Esso Amsterdam, 7-12 te
Arub Farmsum, 6-12 van Honolulu
naar Shimizu Felipes, 7-12 te Pladju
Ganymedes, 6-12 te Paramaribo
Groote Kerk, 7-12 van A'dam te Mar-
seille Hathor, 5-12 van A'dam naar
Middellandse Zee (ndrapoera, 5-12 van
Tandjong Priok naar R'dam, 7-12 te
Singapore Japara (KRL), 6-12 van R'
dam naar Tandjong Priok, pass. 6-12 24
uur Dover Johan van Oldenbarnevelt,
pass. 6-12 Lissabon naar A'dam Ju-
piter, pass. 6-12 Kaap St Vineent naar
Hamburg Kota Agocng, pass. 6-12 20
uur Finisterre naar R'dam Kota Baroe,
pass. 7-12 Finisterre naar R'dam Lek
haven, 6-12 van Montevideo naar Las
Palmas Langkoeas, 6-12 2 uur van
Marseille naar R'dam Laureirskcrk,
6-12 van Bordeaux te Le Havre Lck-
kerkerk. 7-12 van Colombo te Madras
Linge, 7-12 van R'dam naar Lissabon en
West-Afrika Loosdrecht, pass. 6-12
21.30 uur Vlisringen naar R'dam Lut-
terkerk, 7-12 te Aden Macuba. pass.
7-12 Suez naar Singapore Manoeran.
5-12 van A'dam naar Antwerpen Maas,
7-12 van Tunis te Algiers Marisa, 7-12
van Singapore te Suez Meerkerk, 8-12
van Tanga, 7-12 te Mombasa Melis-
kerk, 6-12 van Colombo naar Aden
Oranjestad. 6-12 1260 mijl zuidwest ten
westen van Madeira naar Madeira
F-apendrecht, pass. 6-12 Dover naar Cu-
racao Prins Frederik Willem, 6-12 te
Eurriana Prins Johan Willem Friso,
7-12 van Port Alfred te R'dam Rijn-
kerk. 7-12 van Marseille naar Lissabon
Raki. 6-12 van Djibouti te Port Sudan
Samarinda. 6-12 van Los Angelos naar
Balboa Schie. pass. 6-12 Ouessant naar
I.eixoes Sheratan. 7-12 van Philadel-
phia naar Mena al Ahmadi Slamat,
6-12 van New Orleans naar Charleston
Sliedrecht, pass. 6-12 Aden naar Mena al
Ahmadi Sloterdijk, 6-12 van Antwer
pen naar New York Stad Vlaardinggen,
5-12 van Emdcn te Kirkeness Straat
Ball. 7-12 van de Noordzee te R'dam
Tarakan. 7-12 te New Orleans Water
man. 6-12 van Las Palmas naar Kaap
stad Winsum. 5-12 van Monrovia naar
Dakar Westland. 5-12 van R'dam naar
Hamburg Willem Ruy*. pass. 7-12 Oues
sant naar Southampton Wonogiri. 6-12
3 uur van Port Said naar Djeddah -
Wonosari. 5-12 van Belawan naar Djed
dah Zaan, 8-12 voor IJmuiden ver
wacht fT3" Durf Zeeland (KRL). 712
van Colombo naar Belawan Zeeland
ISSM). 7-12 v. d. Tyne te Kiel.
Men ziet er is voor zover mogelijk
aan alles gedacht en er is niets ver
geten. Ais de instanties die hierover
beslissen Akersloot nu ook niet verge
ten bij het toewijzen van extra bouw
volume, dan is dat de schoonste be
loning voor d energieke arbeid van
twee elk op zijn gebied deskundige
mannen: Burgemeester Van den Heu
vel en architect Visser, die op frisse
wijze een van de nijpendste problemen
van onze tijd wisten aan te pakken.
Een waardevolle bijdrage van een er
varen burgemeester in bet geluk van
zijn gemeentenaren, een sterk en goed
begin van de carrière van een jong
architect. Akersloot mag dan geen
provinciaal centrum zijn, wat daar ge
presteerd is verdient zeer zeker eens
in het centrum van de belangstelling
geplaatst te worden.
I\MES BROTIIERHOOD, de 44-jarire Engelsman, die voor Hilversum cle
J radioicssen in zijn moedertaal leidt, heeft in zijn jonge jaren altijd ge
dacht in liet voetspoor van zijn vader eu grootvader te zullen treden, /.ij
waren ingenieur eïi bouwden belangrijke stukken van hel Engelse spoor
wegnet. James werd echter met heel zijn technische opleiding Engelse
taalleraar in het kleine Nederland aan de andere zijde van de Haring
vijver, eenvoudig omdat er tussen hem en de eerste stap op de maat
schappelijke ladder der techniek zoiets als een wereldcrisis lag, die zelts
met geen Fokker te overspannen was.
Uit meer dan honderd candidaten is hn dan m 1937 door de Avro uitge
kozen de roemruchte Duitser Mayer Fivd Fry als radioleraar Engels
op te volgen. Sindsdien heeft hij bijna achthonderd lessen voor de mie ro-
foon uitgesproken. Het zouden er nog meer geweest zijn, wanneer de oor
log er niet tussen gekomen was. Doordat hij letterlijk de boot miste, kwam
hij in 1940 in een Duits kamp terecht.
In zijn ruime woning aan ar Corn. de Witlaan in Oen Haag hangt aan
de wand een levendige hcrinuering aan die overigens zo onplezierige
episode uit zijn leven. Een viool. Met uitermate gebrekkige hulpmiddelen
en uit een blok bout, dat hem door bemiddeling van het Rode Kruis in
handen kwam, vervaardigde hij zich dit wondermooie instrument. „Hoewel
mijn werk me eigenlijk geen tijd laat, zoek ik alle dagen toch nog even
gelegenheid er op te spelen", zegt de ambitieust leraar, nadat hij ons een
ogenblik heeft laten genieten van de prachtige, volle klank, die er aan
het instrument ontlokt kan worden.
JAMES heeft niet tot. het eind
van de oorlog in het Duitse kamp
gezeten. September 1944 is hij uitge
wisseld met Duitse gevangenen van
zijn geboorteland. Dat moment luid
de een nieuwe stormachtige periode
van zijn leven in.
Hij kwam bij de B.B.C., waar men
als het ware zat te wachten op een
Engelsman, die de Nederlandse taal
verstond. Hij kreeg de volledige ver
antwoording voor elk woord Neder
lands of Vlaams, dat naar de bezette
gebieden werd uitgezonden. Zelfs
de radiopraatjes van koningin Wil-
helmina heeft hij in die paar laatste
oorlogsmaanden mogen censureren....
Het einde van de oorlog betekende
ook het einde van dit werk. „De
oren van Engeland" de luister-
dienst van de B.B.C., die in twee-
en-dertig talen nagaat, wat de we
reld te vertellen heeft en opgevan
gen belangrijke mededelingen bin
nen tien minuten deponeert bij ge-
interesseerde regeringsinstanties
kon James Brotherhood echter wel
gebruiken. Tot December '45 heeft
hij dit volgehouden. Toen stak hij
de Noordzee weer over om voor
„Herrijzend Nederland" zijn vooroor
logse taallessen voort te zetten.
„Veel leerlingen?" vragen we ar
geloos wat vrijwel iedereen blijkt te
vragen, die met mr. Brotherhood in
persoonlijk contact komt.
„Het juiste aantal mag ik niet noe
men". repliceert de leraar. „Vraagt
L' dat maar aan de Radio-Unie. Ik
kan u alleen zeggen, dat het er altijd
al meer dan tienduizend geweest
zijn. en dat de cursus van dit jaar
er ruim vijfduizend meer telt dan
die van vorig jaar, die in vergelij
king met daaraan voorafgaande ja
ren al een record-aantal telde...."
Omdat we verschrikkelijk slecht
raadsels kunnen oplossen, hebben
we toen verondersteld dat de emi-
grantcn-in-spe het grootste leerlin
gencontingent leverden. En die ver
onderstelling bleek juist.
„HOEWEL DE VRAAG naar goed
Engels onderricht langzamer
hand vertienvoudigd is, is de les
tijd sinds 1947 verminderd", horen
we dan. „Van 1925 het jaar, waar
in met radiotaallessen gestart werd
tot 1947 is er geen les van min
der dan een half uur gegeven. Sinds
1947 mag mijn les voor gevorderden
op Maandagavond niet langer duren
dan een kwartier, en die voor be
ginners op Zaterdagmiddag niet lan
ger dan twintig minuten. De oor
zaak? Ik heb wel eens het gevoel,
dat het komt door de Radio-Unie. U
weet. de radio-taallessen zijn tegen-
JAMES BROTHERMOOD
slaapte ook wel eens
woordig een zaak van de Radio-
Unie. De omroepverenigingen hebben
in de tijd, die nu voor Unie-zaken
gespendeerd wordt, liever een pro
gram dat een verenigingsstempei kan
dragen. Mijn lessen zijn daarvoor
te onzijdig. Wanneer ik ook twintig
minuten aan de gevorderden zou
kunnen wijden, zou ik veel dege
lijker nog kunnen werken. Men zegt
wel eens, dat je voor de radio al
leen maar moet doceren, en niet
moet corrigeren. Daar ben ik het
niet mee eens. Ik weet uit ervaring
welke fouten de gemiddelde Neder
lander maakt. Ik acht het uitermate
nuttig dat in mijn lessen tot uiting
te laten komen. Herhaaldelijk moet
ik onder het lesgeven echter tegen
mezelf zeggen daar mijn tijd niet
mee te verliezen. Omdat ik élke les
opnieuw improviseer ik weet te
voren nooit wat ik precies zal gaan
zeggen is dat wel eens moeilijk."
„Bijzondere belevenissen? Och, ja,
die heeft ieder mens waarschijnlijk
wel. Het is me wel gebeurd, dat ik
de laatste minuut de studio kwam
binnen rennen tengevolge van een
treinvertraging. Met mijn jas aan
zat ik dan les te geven. O ja, weet
u, dat ik voor de microfoon veel
meer stijl- en taalfouten in 't Ne
derlands maak, dan in mijn gewone
doen? Ik heb mezelf er na een les
al eens op betrapt, dat ik zonder
blikken of blozei. „ik slaapte" ver
kondigd had inplaats van „ik sliep".
Het komt doordat ik tijdens de les
geheel op het Engels geconcentreerd
ben
(Van een luchtvaart
medewerker).
ER zijn na de oorlog in
Engeland twee reus
achtige vliegtuigtypen ont
worpen: de Bristol Bra-
bazon en de Saundcrs-
Roe Prineess. De Brabazon
het grootste verkeersvlieg
tuig ter wereld, heeft met
succes gevlogen. De ma
chine bleek echter te
groot en te onhandelbaar
ie zijn en moest daarom
gesloopt worden. Het heeft
er een tijdlang uitgezien
alsof het met die andere
Britse luchtreus, de Prin-
ccss-vliegboot, dezelfde
kant zou opgaan. Thans
echter schijnt de toekomst
voor de Princesses weer
wat rooskleuriger te zijn.
Eén Prineess vliegt al se
dert Augustus 1952 en
wordt nog steeds aan diep
gaande proeven onderwor
pen. Twee andere staan
half opgebouwd in de
hangars en kunnen binnen
enkele maanden voltooid
worden.
Het proto-type van de
140-ton zware Princess-
viiegboot, die in staat is
om 102 passagiers of wel
250 soldaten te vervoeren,
is uitgerust met tien
schroefturbincs van het
Het proto-type van de 140 Ion zware Princess-vliegboot
die met 10 schroef turbines is uitgerust. Omstreeks 1958
komen drie van deze vliegboten mogelijk op de
luchtroutes.
type Bristol Proteus. Vier
van deze motoren zijn
twee-aan-twee gekoppeld
op één schroefas, zodat
het net lijkt alsof de Prin
eess maar met zes motoren
is uitgerust. Met behulp
van deze motoren is de
Prineess echter niet econo
misch te exploiteren. En
dit is dan ook de reden
geweest dat de Engelse
luchtvaartmaatschappij
BOAC, die eerst van Lon
den naar New York met
de Princesses zou gaan
vliegen van haar bestel
ling afzag.
Intussen heeft men bij
de Bristol-fabriek de Pro-
teus-schroefturbinc een
straalmotor die een pro
peller aandrijft verder
ontwikkeld. Het is waar
schijnlijk dat deze zoge
naamde Proteus-3 straks
in staat zal zijn een ver
mogen te ontwikkelen van
3780 pk. Deze Proteus-3
wordt thans o.a. in grote
series gebouwd voor de
Bristol Britannia, het
prachtige turbo-prop ver
keersvliegtuig waarvan
er o.a. 26 door de BOAC
besteld zijn, alsmede een
aantal door de Austra
lische (jantas. Als straks
de Princess-vliegboot met
de Proteus-3 kan worden
uitgerust, zal wellicht met
zes motoren per vliegboot
kunnen woracn volstaan
in plaats van de tien,
waarmee het proto-type
thans is voorzien.
IN Engelse luchtvaartkringen is men
bang geweest dat het lot van de
Prineess hetzelfde zou zijn als dat
van de Brabazon. Dit zou niet al
leen jammer zijn, gezien de prach
tige constructie van deze vliegboot,
doch tevens een groot weggegooid
kapitaal betekenen. Want in Juni
1952 had men aan de drie Prin
cess-vliegboten al een bedrag van
10.800.000 Engelse ponden (Meer dan
110 millioen gulden) besteed!
Het merkwaardige doet zich nu
voor, dat de BOAC eensklaps weer
grote interesse voor de Prineess
toont. Hoewel deze Engelse lucht
vaartmaatschappij vroeger enthou
siast was voor de vliegboot, en tal
van vliegdiensten (o.a. naar Zuid-
Afrika, Australië en Amerika) met
vliegboten vloog, heeft zij enige ja
ren geleden al haar vliegboten door
landvlicgtuigen vervangen.
Toch heeft de President van de
BOAC, Sir Miles Thomas, onlangs
verklaard, dat hij nog altijd in ae
vliegboot geïnteresseerd is. Het is
nog te vroeg om te zeggen op welke
routes de Princesses uiteindelijk
zullen gaan vliegen, maar de BOAC
is van mening dat zij wellicht ge
schikt zullen zijn voor zowel de
Trans-atlantische route naar Ame
rika als voor de Commonwealth-
route naar Australië.
Het ziet er thans naar uit dat er
straks nog om gevochten zal worden
wie de Princess-vliegboten zal kun
nen kopen. Ook dc Engelse charter
maatschappij Aquila Airways is na
melijk in de Princess-vliegboot uiter
mate geïnteresseerd. Al op 5 Nov.
j.1. heeft deze maatschappij a.an het
Britse Ministerie van Bevoorrading
aangeboden om de drie Princess-
vliegboten te kopen voor een prijs
van „aanmerkelijk meer dan een
millioen Engelse ponden per ma
chine".
Aquila Airways is op het ogen
blik de enige Britse luchtvaart
maatschappij die met vliegboter
vliegt. Zij heeft twee vier-motorige
Solents alsmede vier viermotorige
Hythes in dienst, waarmee zij o a
van Engeland naar Madeira vlieg)
en in April straks ook naar-Capri
Aquila is onlangs overgenomen dooi
een grote maatschappij, waartoe ooi
dc bekende Silver City Aairw£ys be
hoort, die zo bekend werd door haai
auto-veerdienst over het Kanaal.
Al met al mogen wij aanhemen.
dat dc Prineess omstreeks 1958 or
de luchtroutes zal verschijnen. Zes
Krachtige sehroefturbines zullen deze
prachtige vliegboot dan in staat stel
len om economisch te vliegen en tr
concurreren met overeenkomstige
landmachines. °f het uiteindelijk 3e
BOAC of de Aquila Airways zal zijr
die de trotse Princess-vliégbcjtcn ïr
dienst zal stellen, zullen wij moeter
afwachten. Eigenlijk doet dit jer dar
ook niet zo heel veel toe. Hef voor
naamste is echter dat de vlfegboof
dan zal kunnen bewijzen, dat zi
niet voor het landvliegtuig behoeft
7°^er *e d°en. Het zou best gunnet
zijn dat de vliegboot nog eei* grote
toekomst tegemoet gaat, vooral wan
neer straks van atoomvoortsjuwing
gebruik zal kunnen worden ge
maakt. Ook in Amerika ligt reeds
larenlang een enorme vliegboot, de
acht-motorige Hughes op krachtige
nichten" 'tS wachte,n- En volgens ge
ruchten is er een kans dat ook deze
vliegboot met atoom-motoren zal
worden uitgerust.