EIGEN HUIS VOOR 880 GULDEN EN F 4,78 PER WEEK James Brotherhood Heeft vliegboot nog toekomst? Eenvoudige, solide woningen behoeven niet duur te zijn Akersloot pakt de woningnood aan Plan van burgemeester en architect Visser uit Bergen gaf dertien gezinnen een woning Berekening bleek tot op 3 cent nauwkeurig Scheepvaartbcrichten INTERNATIONAAL INTERVIEW MET Radioleraar Engels zou oorspronkelijk ingenieur worden doch kwam bij AVRO Stormachtige periode in de oorlogsjaren Er is nieuwe interesse voor de gigantische Prineess IMSBXBSm m Krachtige motoren eerste vereiste DINSDAG 8 DECEMBER 1953 |N HET HART van ons gewest gelegen is Akersloot, behalve dan voor de watersport toch nooit een provinciaal centrum geworden. Het bleef een lan delijke gemeente met alle voor- en nadelen, die daaraan verbonden zijn. Mogen we tot de prettige zijde reke nen, dat de Akersloter zeer aan zijn dorp gehecht is en dat ook de ver moeide stedeling er in zijn vacantie graag rust en ontspanning zoekt, an derzijds» zijn juist de landelijke ge meenten in de magere jaren kort voor de tweede wereldoorlog er wat de woningbouw betreft op achteruit ge gaan. Een achterstand, die nog steeds niet geheel is ingelopen. Een achter stand die minder spectaculair is dan die in de steden, doch die relatief groter is. Een van die onbillijkheden, die in tijden van schaarste zelfs bij de beste regeling niet te voorkomen zijn. Akersloot» eerste burger, burgemees ter Van den Heuvel, heeft genoeg ge voel voor verhouding om niet jaloers te zijn op het extra bouwvolume, dat steden als Beverwijk en Den Helder in verband met industrialisatie en de fensie kregen toegewezen, doch is er anderzijds de man niet naar, zich be rustend bij een voor zijn gemeente en zijn gemeentenaren zo onbillijke situa tie neer te leggen. Hij kent en waar deert de liefde die de inwoners hun dorp toedragen en heeft in de vele jaren dat hij zijn ambt uitoefende een grote dosis ervaring opgedaan in het hakken met ambtehike bijltjes. Maar al heeft een burgervader nóg .zoveel be grip voor de (woning)noden van zijn burgers en al kan hij hun belangen nóg zo welsprekend bij de vele instanties bepleiten en zelfs een financierings plan uitdokteren dat klinkt als een beursbengel, daarmee is nog nooit een woning gebouwd. Dan moet eerst nog de architect gevonden worden, die voor het beschikbare geld zoveel mogelijk goede eigen woningen kan bouwen. Zo veel mogelijk omdat er veel Akerslo- ters zijn, die een woning zoeken, goed omdat niemand gediend is met de po- lemkinade van de revolutiebouw en eigen omdat men op een dorp nu een maal van het eigene houdt meer dan 50 procent van de dorpelingen is eige naar van het huis dat zij bewonen Men zou, vooral in deze tijd, zo zeg gen: een onmogelijke eis. yOCH HEEFT de brrgemeester zijn man gevonden. En wel in R. Visser, DERTIEN NIEUWE WONINGEN kreeg Akersloot. Twee blokken van vier en één blok van vijf. Dertien gezinnen in een nieuwe moderne woning. Een eigen woning voor 4400 gulden. Drie slaapkamers boven, twee twec-persoons en één drie-persoons, een woon-eetkamer van twin tig vierkante meter, een flinke keuken, een badcel, kelder, gang, por taal en toilet beneden. Flinke kastruimte in elk vertrek. Veel glas op bet Zuiden, waaronder een paar openslaande deuren die op een terras uitkomen. Vóór een tuin van vijf bij vijf meter, achter zestig vierkante meter tuin en een flink schuurtje. Dertien moderne ruime woningen, waarvan de gelukkigen die er thans voor in aanmerking kwamen (er waren liefst negen pag gehuwde jjaren bij) eigenaar kunnen worden voor een bedrag van 880.in eens en f 4.78 per week gedurende 35 jaar. Vier gulden en achtenzeven tig cent, dat is slechts drie cent meer dan architect R. Visser berekend had. Zo goed zat het plan in elkaar. Een plan dat opkwam bij de bur gemeester, door de architect op poten werd gezet en door aannemer Ileyne en Zoon uit Heiloo werd uitgevoerd. Een plan waar wat inzit. Dertien woningen waar nu gelukkige gezinnen inzitten. UOE dat plan in elkaar zat? Achteraf eenvoudig, zoals de meeste zaken achteraf bezien eenvoudig zijn. H t bouwvolume dat Akersloot over de jaren 1951 tot 1953 toekwam bedroeg negen woningen (men ziet dat het niet overdreven is indien men stelt dat het platteland er relatief slechter voorstaat dan de steden), gezien de vele mérites die het bouwplan had werden vier extra woningen toegewe zen. De dertien woningen werden neergezet voor totaal f 104.100.—, a..i. slechts honderd gulden meer dan ae architect had berekend, n.1. f 8UUU. zuivere bouwkosten per woning. Me de grond en andere kosten kwamen de huizen op f 8.500.per stuk. Het plan was echter zo opgezet dat er per woning door het Rijk met een premie van f 4.100 zou worden bijge- dragen. Op St. Nicolaasavond nu een jaar geleden ontving men bericht dat deze premie inderdaad was toegeken Het financieringsplan behelst nu, dat de gemeente het restant van f 4400.— verstrekt in de vorm van een hypo- t'-ek. Twintig procent van dat bedrag, f 880.— dus, moet de toekomstige bewoner ineens voldoen, de rest kan in vijf en dertig jaar (ri .imaal, ver- vroegde aflossing is toegestaan) wor den afgelost. De gemeentelijke financiën lieten toe dat de hypotheken geheel uit middelen konden worden verstrekt, zodat Akersloot niet behoefde te lemen. De vele instanties die tegenwoordig bij de woningbouw zijn betrokken stonden er aanvankelijk ietwat scep tisch tegenover, doch de goede opzet van het geheel gaf op den duur overal de doorslag voor een gunstige beslis sing of dito advies. J-JOE de woningen zo goedkoop kon den blijven is het geheim van de architect. Een nadere toelichting zou teveel technische détails vergen. Wij volstaan er derhalve mee er op te wijzen, dat de heer Visser bij de bouw van de voorzijde zowel boven als beneden gebruik heeft gemaakt van grote kozijnen over de gehele breedte van het huis met daartussen een betonplaat. Dit maakte een snelle en toch stevige bouw van de voorgevel mogelijk. Bovendien verleent het wit geschilderde vlak van deze plaat de voorgevel op het Zuiden nog een charmant accent. Verder werd door het niet van voor naar achter laten doorlopen van de gang veel ruimte gewonnen. De huizen zijn practisch ingedeeld en eenvoudig doch solide uitgevoerd. Er zijn geen spectaculaire „stunts" in ver werkt doch er is door de architect gewoekerd met de, mogelijkheden. Ver antwoord gewoekerd met toepassing van wat onze tijd aan nieuwe materia len en opvattingen aan deugdelijks tc bieden heeft. Gezien de enthousiaste commentaren van de bewoners en de waardering die het plan in ambtelijke en in vak- klingen ten deel viel, mag het Ree wonder heten dat men op de ingesla gen weg wil voortgaan. Dezer dagen wordt dan ook een blok van vier woningen volgens hetzelfde plan te bouwen aan de overzijde van het nog te vormen Julianaplein, waarvan de thans gebouwde huizen de Noordzijde vormen, aanbesteed. En men hoopt dat er nog meer zullen volgen, want er wachten in het dorp nog ongeveer vijftig paren die willen gaan trouwen, op een eigen woning. De financiering van deze nieuwe huizen is zelfs nog rts gunstiger dan voor de eerste dertien. Volgens de nieuwe premie-regeling wordt per huis n.I. door het Rijk verstrekt: f 3750.— Gedeelte van de maquette die architect R. Visser vervaardigde, zodat de leden van de gemeente raad, die tenslotte de plannen goed moesten keuren, een juiste inaruk van het plan zouden krijgen. Nu de huizen er staan zal er wel niemand zijn die achteraf spijt heeft zijn stem te hebben gegeven. een jong architect, die ook reeds in zijn woonplaats Bergen en in Castri- rum huizen bouwde die de aandacht trokken. Dank zij diens frisse, moder ne, vaak originele en bij dit alles toch solide opvattingen omtrent goed én goedkoop bouwen heeft de burgemees ter zijn plan kunnen verwezenlijken, dank zij het financieringsplan van bur gemeester Van den Heuvel heeft ar chitect Visser kunnen tonen, dat hij het verstaat, in een tijd die op dit gebied hoge eisen stelt, voor weinig geld goede moderne huizen te bouwen. Het heeft beiden veel doorzettings vermogen en energie gekost, veel taaie gevechten moesten geleverd worden, veie hindernissen met vindingrijkheid worden overwonnen, maar de huizen zijn er gekomen. En er komen Cr nog inééns en bovendien nog tien jaar lang elk jaar f 93,75. Dat is samen nog een dikke vijfhonderd gulden meer dan voor de eerste drie blokken per woning werd toegekend. £)E EFFICIENCY door burgemeester en architect bij het bouwen in acht genomen, heeft nog verder doorge werkt. De gemeenteraad besloot ten einde een uniform uiterlijk te hand haven en de bewoners, veelal arbei ders die in Akersloot wonen, doch daarbuiten hun werk vonden, voor hoge onderhoudskost te vrijwaren, dwingend voor te schrijven dat het onderhoud gemeenschappelijk diende te geschieden. Elk gezin draagt nu dan ook naast het wekelijkse aflos singsbedrag van f 4,78 nog f 2.— per week bij in een fonds waaruit te zij ner tijd de kosten van onderhoud zul len worden bestreden. Aagtekelk, 8-12 van R'dam te Ham burg Arnedijk, 7-12 voor Hoek van Holland naar R'dam Agamemnon, 7-12 van Maracaibo te Houston Alamak, pass. 6-12 Gibraltar naar Marseille Alchiba. 6-12 van Santos naar Hio Grande du Sul Alhena. 7-12 van Santos te Montevideo Altair, 6-12 van Rccil'e naar Baliia Ampenan, 7-12 te Aden Amstelland, 7-12 van Santos te Monte video Averdljk, pass. 6-12 Kaap Race naar New York Barcndrecht. pass. 7-12 Gibraltar naar Port Said Bonne kóm, 5-12 van A'dam nkar Barbados Blitar, 7-12 tc Lissabon Boschfontein, 7-12 van A'dam naar Hamburg Bo naire, 6-12 860 mijl noord-noordoost van Paramaribo naar Plymouth Boskoop, 6-12 600 mijl noordoost van Bermuda naar Nederland Britsum, 7-12 te New Orleans van Baltimore Callisto, 6-12 te Norfolk Caltex Nederland. 7-12 te R'- ciam Cronenburgh, 6-12 van Lenin grad naar Svendborg Duivendijk. 7-12 te R'dam Esso Amsterdam, 7-12 te Arub Farmsum, 6-12 van Honolulu naar Shimizu Felipes, 7-12 te Pladju Ganymedes, 6-12 te Paramaribo Groote Kerk, 7-12 van A'dam te Mar- seille Hathor, 5-12 van A'dam naar Middellandse Zee (ndrapoera, 5-12 van Tandjong Priok naar R'dam, 7-12 te Singapore Japara (KRL), 6-12 van R' dam naar Tandjong Priok, pass. 6-12 24 uur Dover Johan van Oldenbarnevelt, pass. 6-12 Lissabon naar A'dam Ju- piter, pass. 6-12 Kaap St Vineent naar Hamburg Kota Agocng, pass. 6-12 20 uur Finisterre naar R'dam Kota Baroe, pass. 7-12 Finisterre naar R'dam Lek haven, 6-12 van Montevideo naar Las Palmas Langkoeas, 6-12 2 uur van Marseille naar R'dam Laureirskcrk, 6-12 van Bordeaux te Le Havre Lck- kerkerk. 7-12 van Colombo te Madras Linge, 7-12 van R'dam naar Lissabon en West-Afrika Loosdrecht, pass. 6-12 21.30 uur Vlisringen naar R'dam Lut- terkerk, 7-12 te Aden Macuba. pass. 7-12 Suez naar Singapore Manoeran. 5-12 van A'dam naar Antwerpen Maas, 7-12 van Tunis te Algiers Marisa, 7-12 van Singapore te Suez Meerkerk, 8-12 van Tanga, 7-12 te Mombasa Melis- kerk, 6-12 van Colombo naar Aden Oranjestad. 6-12 1260 mijl zuidwest ten westen van Madeira naar Madeira F-apendrecht, pass. 6-12 Dover naar Cu- racao Prins Frederik Willem, 6-12 te Eurriana Prins Johan Willem Friso, 7-12 van Port Alfred te R'dam Rijn- kerk. 7-12 van Marseille naar Lissabon Raki. 6-12 van Djibouti te Port Sudan Samarinda. 6-12 van Los Angelos naar Balboa Schie. pass. 6-12 Ouessant naar I.eixoes Sheratan. 7-12 van Philadel- phia naar Mena al Ahmadi Slamat, 6-12 van New Orleans naar Charleston Sliedrecht, pass. 6-12 Aden naar Mena al Ahmadi Sloterdijk, 6-12 van Antwer pen naar New York Stad Vlaardinggen, 5-12 van Emdcn te Kirkeness Straat Ball. 7-12 van de Noordzee te R'dam Tarakan. 7-12 te New Orleans Water man. 6-12 van Las Palmas naar Kaap stad Winsum. 5-12 van Monrovia naar Dakar Westland. 5-12 van R'dam naar Hamburg Willem Ruy*. pass. 7-12 Oues sant naar Southampton Wonogiri. 6-12 3 uur van Port Said naar Djeddah - Wonosari. 5-12 van Belawan naar Djed dah Zaan, 8-12 voor IJmuiden ver wacht fT3" Durf Zeeland (KRL). 712 van Colombo naar Belawan Zeeland ISSM). 7-12 v. d. Tyne te Kiel. Men ziet er is voor zover mogelijk aan alles gedacht en er is niets ver geten. Ais de instanties die hierover beslissen Akersloot nu ook niet verge ten bij het toewijzen van extra bouw volume, dan is dat de schoonste be loning voor d energieke arbeid van twee elk op zijn gebied deskundige mannen: Burgemeester Van den Heu vel en architect Visser, die op frisse wijze een van de nijpendste problemen van onze tijd wisten aan te pakken. Een waardevolle bijdrage van een er varen burgemeester in bet geluk van zijn gemeentenaren, een sterk en goed begin van de carrière van een jong architect. Akersloot mag dan geen provinciaal centrum zijn, wat daar ge presteerd is verdient zeer zeker eens in het centrum van de belangstelling geplaatst te worden. I\MES BROTIIERHOOD, de 44-jarire Engelsman, die voor Hilversum cle J radioicssen in zijn moedertaal leidt, heeft in zijn jonge jaren altijd ge dacht in liet voetspoor van zijn vader eu grootvader te zullen treden, /.ij waren ingenieur eïi bouwden belangrijke stukken van hel Engelse spoor wegnet. James werd echter met heel zijn technische opleiding Engelse taalleraar in het kleine Nederland aan de andere zijde van de Haring vijver, eenvoudig omdat er tussen hem en de eerste stap op de maat schappelijke ladder der techniek zoiets als een wereldcrisis lag, die zelts met geen Fokker te overspannen was. Uit meer dan honderd candidaten is hn dan m 1937 door de Avro uitge kozen de roemruchte Duitser Mayer Fivd Fry als radioleraar Engels op te volgen. Sindsdien heeft hij bijna achthonderd lessen voor de mie ro- foon uitgesproken. Het zouden er nog meer geweest zijn, wanneer de oor log er niet tussen gekomen was. Doordat hij letterlijk de boot miste, kwam hij in 1940 in een Duits kamp terecht. In zijn ruime woning aan ar Corn. de Witlaan in Oen Haag hangt aan de wand een levendige hcrinuering aan die overigens zo onplezierige episode uit zijn leven. Een viool. Met uitermate gebrekkige hulpmiddelen en uit een blok bout, dat hem door bemiddeling van het Rode Kruis in handen kwam, vervaardigde hij zich dit wondermooie instrument. „Hoewel mijn werk me eigenlijk geen tijd laat, zoek ik alle dagen toch nog even gelegenheid er op te spelen", zegt de ambitieust leraar, nadat hij ons een ogenblik heeft laten genieten van de prachtige, volle klank, die er aan het instrument ontlokt kan worden. JAMES heeft niet tot. het eind van de oorlog in het Duitse kamp gezeten. September 1944 is hij uitge wisseld met Duitse gevangenen van zijn geboorteland. Dat moment luid de een nieuwe stormachtige periode van zijn leven in. Hij kwam bij de B.B.C., waar men als het ware zat te wachten op een Engelsman, die de Nederlandse taal verstond. Hij kreeg de volledige ver antwoording voor elk woord Neder lands of Vlaams, dat naar de bezette gebieden werd uitgezonden. Zelfs de radiopraatjes van koningin Wil- helmina heeft hij in die paar laatste oorlogsmaanden mogen censureren.... Het einde van de oorlog betekende ook het einde van dit werk. „De oren van Engeland" de luister- dienst van de B.B.C., die in twee- en-dertig talen nagaat, wat de we reld te vertellen heeft en opgevan gen belangrijke mededelingen bin nen tien minuten deponeert bij ge- interesseerde regeringsinstanties kon James Brotherhood echter wel gebruiken. Tot December '45 heeft hij dit volgehouden. Toen stak hij de Noordzee weer over om voor „Herrijzend Nederland" zijn vooroor logse taallessen voort te zetten. „Veel leerlingen?" vragen we ar geloos wat vrijwel iedereen blijkt te vragen, die met mr. Brotherhood in persoonlijk contact komt. „Het juiste aantal mag ik niet noe men". repliceert de leraar. „Vraagt L' dat maar aan de Radio-Unie. Ik kan u alleen zeggen, dat het er altijd al meer dan tienduizend geweest zijn. en dat de cursus van dit jaar er ruim vijfduizend meer telt dan die van vorig jaar, die in vergelij king met daaraan voorafgaande ja ren al een record-aantal telde...." Omdat we verschrikkelijk slecht raadsels kunnen oplossen, hebben we toen verondersteld dat de emi- grantcn-in-spe het grootste leerlin gencontingent leverden. En die ver onderstelling bleek juist. „HOEWEL DE VRAAG naar goed Engels onderricht langzamer hand vertienvoudigd is, is de les tijd sinds 1947 verminderd", horen we dan. „Van 1925 het jaar, waar in met radiotaallessen gestart werd tot 1947 is er geen les van min der dan een half uur gegeven. Sinds 1947 mag mijn les voor gevorderden op Maandagavond niet langer duren dan een kwartier, en die voor be ginners op Zaterdagmiddag niet lan ger dan twintig minuten. De oor zaak? Ik heb wel eens het gevoel, dat het komt door de Radio-Unie. U weet. de radio-taallessen zijn tegen- JAMES BROTHERMOOD slaapte ook wel eens woordig een zaak van de Radio- Unie. De omroepverenigingen hebben in de tijd, die nu voor Unie-zaken gespendeerd wordt, liever een pro gram dat een verenigingsstempei kan dragen. Mijn lessen zijn daarvoor te onzijdig. Wanneer ik ook twintig minuten aan de gevorderden zou kunnen wijden, zou ik veel dege lijker nog kunnen werken. Men zegt wel eens, dat je voor de radio al leen maar moet doceren, en niet moet corrigeren. Daar ben ik het niet mee eens. Ik weet uit ervaring welke fouten de gemiddelde Neder lander maakt. Ik acht het uitermate nuttig dat in mijn lessen tot uiting te laten komen. Herhaaldelijk moet ik onder het lesgeven echter tegen mezelf zeggen daar mijn tijd niet mee te verliezen. Omdat ik élke les opnieuw improviseer ik weet te voren nooit wat ik precies zal gaan zeggen is dat wel eens moeilijk." „Bijzondere belevenissen? Och, ja, die heeft ieder mens waarschijnlijk wel. Het is me wel gebeurd, dat ik de laatste minuut de studio kwam binnen rennen tengevolge van een treinvertraging. Met mijn jas aan zat ik dan les te geven. O ja, weet u, dat ik voor de microfoon veel meer stijl- en taalfouten in 't Ne derlands maak, dan in mijn gewone doen? Ik heb mezelf er na een les al eens op betrapt, dat ik zonder blikken of blozei. „ik slaapte" ver kondigd had inplaats van „ik sliep". Het komt doordat ik tijdens de les geheel op het Engels geconcentreerd ben (Van een luchtvaart medewerker). ER zijn na de oorlog in Engeland twee reus achtige vliegtuigtypen ont worpen: de Bristol Bra- bazon en de Saundcrs- Roe Prineess. De Brabazon het grootste verkeersvlieg tuig ter wereld, heeft met succes gevlogen. De ma chine bleek echter te groot en te onhandelbaar ie zijn en moest daarom gesloopt worden. Het heeft er een tijdlang uitgezien alsof het met die andere Britse luchtreus, de Prin- ccss-vliegboot, dezelfde kant zou opgaan. Thans echter schijnt de toekomst voor de Princesses weer wat rooskleuriger te zijn. Eén Prineess vliegt al se dert Augustus 1952 en wordt nog steeds aan diep gaande proeven onderwor pen. Twee andere staan half opgebouwd in de hangars en kunnen binnen enkele maanden voltooid worden. Het proto-type van de 140-ton zware Princess- viiegboot, die in staat is om 102 passagiers of wel 250 soldaten te vervoeren, is uitgerust met tien schroefturbincs van het Het proto-type van de 140 Ion zware Princess-vliegboot die met 10 schroef turbines is uitgerust. Omstreeks 1958 komen drie van deze vliegboten mogelijk op de luchtroutes. type Bristol Proteus. Vier van deze motoren zijn twee-aan-twee gekoppeld op één schroefas, zodat het net lijkt alsof de Prin eess maar met zes motoren is uitgerust. Met behulp van deze motoren is de Prineess echter niet econo misch te exploiteren. En dit is dan ook de reden geweest dat de Engelse luchtvaartmaatschappij BOAC, die eerst van Lon den naar New York met de Princesses zou gaan vliegen van haar bestel ling afzag. Intussen heeft men bij de Bristol-fabriek de Pro- teus-schroefturbinc een straalmotor die een pro peller aandrijft verder ontwikkeld. Het is waar schijnlijk dat deze zoge naamde Proteus-3 straks in staat zal zijn een ver mogen te ontwikkelen van 3780 pk. Deze Proteus-3 wordt thans o.a. in grote series gebouwd voor de Bristol Britannia, het prachtige turbo-prop ver keersvliegtuig waarvan er o.a. 26 door de BOAC besteld zijn, alsmede een aantal door de Austra lische (jantas. Als straks de Princess-vliegboot met de Proteus-3 kan worden uitgerust, zal wellicht met zes motoren per vliegboot kunnen woracn volstaan in plaats van de tien, waarmee het proto-type thans is voorzien. IN Engelse luchtvaartkringen is men bang geweest dat het lot van de Prineess hetzelfde zou zijn als dat van de Brabazon. Dit zou niet al leen jammer zijn, gezien de prach tige constructie van deze vliegboot, doch tevens een groot weggegooid kapitaal betekenen. Want in Juni 1952 had men aan de drie Prin cess-vliegboten al een bedrag van 10.800.000 Engelse ponden (Meer dan 110 millioen gulden) besteed! Het merkwaardige doet zich nu voor, dat de BOAC eensklaps weer grote interesse voor de Prineess toont. Hoewel deze Engelse lucht vaartmaatschappij vroeger enthou siast was voor de vliegboot, en tal van vliegdiensten (o.a. naar Zuid- Afrika, Australië en Amerika) met vliegboten vloog, heeft zij enige ja ren geleden al haar vliegboten door landvlicgtuigen vervangen. Toch heeft de President van de BOAC, Sir Miles Thomas, onlangs verklaard, dat hij nog altijd in ae vliegboot geïnteresseerd is. Het is nog te vroeg om te zeggen op welke routes de Princesses uiteindelijk zullen gaan vliegen, maar de BOAC is van mening dat zij wellicht ge schikt zullen zijn voor zowel de Trans-atlantische route naar Ame rika als voor de Commonwealth- route naar Australië. Het ziet er thans naar uit dat er straks nog om gevochten zal worden wie de Princess-vliegboten zal kun nen kopen. Ook dc Engelse charter maatschappij Aquila Airways is na melijk in de Princess-vliegboot uiter mate geïnteresseerd. Al op 5 Nov. j.1. heeft deze maatschappij a.an het Britse Ministerie van Bevoorrading aangeboden om de drie Princess- vliegboten te kopen voor een prijs van „aanmerkelijk meer dan een millioen Engelse ponden per ma chine". Aquila Airways is op het ogen blik de enige Britse luchtvaart maatschappij die met vliegboter vliegt. Zij heeft twee vier-motorige Solents alsmede vier viermotorige Hythes in dienst, waarmee zij o a van Engeland naar Madeira vlieg) en in April straks ook naar-Capri Aquila is onlangs overgenomen dooi een grote maatschappij, waartoe ooi dc bekende Silver City Aairw£ys be hoort, die zo bekend werd door haai auto-veerdienst over het Kanaal. Al met al mogen wij aanhemen. dat dc Prineess omstreeks 1958 or de luchtroutes zal verschijnen. Zes Krachtige sehroefturbines zullen deze prachtige vliegboot dan in staat stel len om economisch te vliegen en tr concurreren met overeenkomstige landmachines. °f het uiteindelijk 3e BOAC of de Aquila Airways zal zijr die de trotse Princess-vliégbcjtcn ïr dienst zal stellen, zullen wij moeter afwachten. Eigenlijk doet dit jer dar ook niet zo heel veel toe. Hef voor naamste is echter dat de vlfegboof dan zal kunnen bewijzen, dat zi niet voor het landvliegtuig behoeft 7°^er *e d°en. Het zou best gunnet zijn dat de vliegboot nog eei* grote toekomst tegemoet gaat, vooral wan neer straks van atoomvoortsjuwing gebruik zal kunnen worden ge maakt. Ook in Amerika ligt reeds larenlang een enorme vliegboot, de acht-motorige Hughes op krachtige nichten" 'tS wachte,n- En volgens ge ruchten is er een kans dat ook deze vliegboot met atoom-motoren zal worden uitgerust.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1953 | | pagina 7