Noord- en Zuid Italië, twee enorme contrasten Welvaart en nijpende werkloosheid onder de mediterrane hemel Vijf millioen Italianen leven in bittere armoede Een nieuw filmwerk van Henri Clouzot Internationale samenwerking als motief Enorme voorraden aardgas in de fo- vlak te Werken -e ten -zingen slapen HET EVEN ZONNIGE als woelige Italië maakt van de verte uit de ene keer de indruk, dat men er struikelt over de millionnairs, de andere maal, dat er geen bitterder armoede bestaat dan juist in dit land. Het vreemde is, dat beide indrukken gedeeltelijk overeenkomstig de waarheid zijn, hoe paradoxaal dit ook schijnt. Langzamerhand heeft echter een grote ommekeer plaats in dit land van felle contrasten. Sedert enige jaren ivordt er namelijk bezitsspreiding doorgevoerd. Daar is uiteraard veel verzet tegen, zowel van de zijde der rijken, die zich in hun bezit zien aangetast, als van de kant dercommunisten, die met de armoede hun kiezerscorps zien slinken. En de regering moet maar zien, tussen Scylla en Cha- rybdis doorzeilend, haar nobel doel te bereiken. VOOR ONS Nederlanders is Italië een van de minst bekende part ners in de zes der Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal, in de veertien van de NAVO, in de vijftien van Straatsburg en in de negentien der OEES. Wij zullen echter veel meer met Italië te maken krijgen, wanneer de EDG werkelijkheid wordt en wanneer de Europese Grondwet eenmaal wordt aanvaard. Hoewel de econofnische toestand in het Italië van vandaag geenszins ongunstig is te noemen en er een gestage vooruitgang is te bespeuren, is er een werkloosheidsvraagstuk van grote om vang. Er zijn twee millioen werklozen, dat is negen procent van de in het arbeidsproces opgenomen bevolking, hetgeen naar Neder landse maatstaven bijzonder veel is. Wanneer men de gezinsleden der werklozen meetelt, kan men zeggen, dat minstens vijf millioen Italianen in bittere armoede leven. Toch is dit cijfer nog veel groter geweest. De regering heeft bij de bestrijding der werkloosheid reeds aanzienlijke successen geboekt en zet haar strijd stelselmatig en onvermoeibaar voort. Het merkwaardige is, dat men in het Noorden van het land een opeenhoping van welvaart aantreft en in het Zuiden welhaast louter armoede vergaard vindt. De over gang is vrij abrupt. De welvaart reikt zover als het electriciteitsnet der waterkrachtcentrales en het aardgasnet reiken. In de practijk is het zeer moeilijk dit probleem op te lossen. Het transport van electriciteit en aardgas zou door de enorme afstanden kapitalen kosten. Daar komt bij, dat de winning en de distributie van electri citeit geheel in particuliere handen zijn. temaggiore in de Po-vlakte. Er zijn drie partijen bij betrokken: de AGIP, de aardoliemaatschappij welke het gas heeft aangeboord, de SNAM, de overheidsinstelling, welke voor de distributie zorgt, en de industrie, welke onmiddellijk grote belangstel ling toonde. Door deze belangstelling werd de aanleg van een aardgaslei ding van Cortemaggiore uit gewet tigd. De SNAM heeft thans een net van 2090 kilometer in bedrijf, ter wijl volgend jaar alsnog een buizen net van drieduizend km. gereed zal komen. En dan te bedenken, dat het in aanleg zijnde Nederlandse aardgasnet van vierhonderd kilome ter dertig millioen gulden vergt. Op Ook schrijfmachines worden aan de lopende band gemaakt. HET AARDGAS wordt wel. evenals in Nederland, door de overheid gedistribueerd De hoge druk-aard- gasleidingen zijn echter zeer kost baar. zodat de industrie buiten de Po vlakte hoofdznkeliik is aange wezen op dollar-kolen Het voor naamste centrum van de aardgas winning ligt bii het kleine dorp Cor- Een gloednieuwe woning van het type dat wen thans reeds bij hon derden aantreft op de in ontgin ning genomen onteigende landgoe deren Ben eden schuur en stal boven woon en slaapvertrekken Bij deze boerderij behoren 10 hec taren grond. Nieuwe wegen maken hei oude lang toegankelijk. het ogenblik wordt per dag in Italië tussen de zes en zeven millioen ku bieke meter gas geraffineerd, ver voerd en verbruikt De prijs is vast gesteld op negen lire per kubieke meter (ongeveer zes cent) en wel licht is op den duur nog prijsverla ging mogelijk Er wordt per jaar nu reeds twintig millioen gulden aan deviezen mee bespaard Het aardgas wordt in alle mogelijke fabrieken ge bruikt, meestal ter vervanging van stookolie De belangrijkste afnemers zijn de electriciteitsmaatschappijen TWEE BELANGRIJKE autofabrie- ken in Italië zijn de Alfa Romeo te Milaan en de Fiat te Turijn. De Alfa Romeo-fabriek, waar 5600 ar beiders twintig auto's (de goedkoop ste kost vijftienduizend gulden) per dag maken, is een IRI-bedrijf, d.w.z. een staatsbedrijf in de gedaante van een naamloze vennootschap. IRI is de afkorting van een naam, welke zoveel betekent als Instelling tot herstel der industrie. Dankzij de Er is een begin gemaakt met het ontginnen van het lege land in het Zuiden. ander uitspaart. Voorts heeft Fiat zich door het kopen van bundels aandelen invloed verzekerd in pe- IRÏ, welke de beschikking heeft ge had over een groot deel der Mars- hallgelden, heeft Alfa Romeo na de oorlog kunnen herbouwen, niet al leen te Mi'aan, maar ook te Napels, waar een grote fabriek van straal motoren gereed staat om orders voor „all weather fighters" waar de NAVO zo'n behoefte aan heeft uit te voeren. Maar die orders blij ven merkwaardigerwijze nog steeds uit. Men krijgt het gevoel, dat deze iKl-fabriek drijft op een kunstmatige financiële injectie over het vol doen van de tegenwaarderekening aan de staat moet men de onderhan delingen nog beginnen! op de vrees om 5600 arbeiders werkloos te maken en op de reputatie van een naam, welke een hoge prijs recht vaardigt. DE PARTICULIERE Fiat-fabriek te Turijn, welke in 1899 door Gio- Arbeidersflats aan de voet van de Alpen te lvrea, de rijkste gemeente van Italië. vanni Agnelli werd opgericht zijn familie bezit nog steeds een derde der aandelen is van geheel an dere aard. Het is geen bedrijf meer, maar een belangengroep van naar onze maatstaven monsterachtige af metingen. Een dikke 64.000 arbeiders maken er zeshonderd auto's per dag. En zij leven er niet slecht van. Dui zenden van hen rijden rond op een scooter en het merendeel van het kantoorpersoneel houdt er een eigen auto op na. De lonen en salarissen liggen ongeveer op hetzelfde peil als in Nederland, maar daarboven betaalt de firma nog gemiddeld ze ventig procent per man voor sociale voorzieningen. De gepensionneerden hebben een gegarandeerd minimum inkomen van ongeveer honderd gul den per maand Fiat maakt ook trac tors. vliegtuigen, scheepsmotoren iieseltreinen. locomotieven, trams, ijskasten en wasmachines Daar de Italiaanse wet een hoge omzetbe lasting eist bii elke overdracht van enig goed. heeft Fiat bovendien eigen mijnen hoogovens, non-ferro- netaaicieteriien rubber- en plastic- fahripken. en eigon verf en eereed •chapsfabrieken, hetgeen zo een en Een der nieuwe electrische cen trales in de Po-vlakte, die met aardgas worden gestookt. troleumraffinaderijen, bouwbedrij ven, in autobus-, tramweg-, scheep vaart- en luchtvaartondernemingen, in banken, verzekeringsbedrijven, kranten, drukkerijen, hotels enz. J}EN ANDER ENORM bedrijf ook in het Noorden van het land is de Olivetti schrijfmachinefa- briek in het plaatsje lvrea aan de voet van de Alpen, dat door deze fabriek tot de rijkste stad van Italië is geworden. In 1908 stichtte de jonge ingenieur Camillo Olivetti een schrijfmachinefabriekje in zijn ge boortestadje lvrea, in 1911 hij had toen veertig arbeiders in dienst kon hij zijn eerste machine te koop aanbieden. Thans heeft zijn zoon en opvolger zesduizend mensen in dienst. Er werken echter nog zes duizend meer in de dochteronderne mingen, in Turijn, Barcelona, Glas- gow, Johannesburg, Buenos Aires en andere steden in binnen- en buiten land Olivetti heeft voorts negentien handelshuizen in Italië en dertien in het buitenland. Behalve schrijf machines worden er ook telexmachi nes, rekenmachines en precisiewerk- tuigen gemaakt. In lvrea, dat thans de rijkste gemeente van het gehele land is, bedraagt het arbeidsloon ge middeld 3840.- netto per jaar. Daar naast bestaan zeer vele sociale voor zieningen voor het personeel, zoals bijvoorbeeld vacantiekolonies in de bergen en rusthuizen voor herstel lende zieken. Auto's aan de lopende band: een beeld uit de fabriek te Turijn, waar er zeshonderd per dag wor den gemaakt. pEN ITALIAANS spreekwoord zegt, dat Milaan werkt, Rome eet, Napels zingt en Sicilië slaapt. Helemaal juist is dit natuurlijk niet, maar er steekt een grond van waar heid in. En toch is het niet helemaal eerlijk, als de Mila- nezen, zich deswege op de borst slaan en met onverholen minachting spreken over de eters, de zangers en de slapers ver in het Zuiden. Want dat ligt niet aan de ijver der Lom barden zoals vele Noord- Italianen zich gaarne noemen als zij behoefte gevoelen af stand te scheppen), of aan de luiheid der Grieken zoals men, al te zeer generalise rend, de Zuid-Italianen wel eens wil aanduiden). De na tuurlijke omstandigheden spre ken een geducht woord mee. De bodem van Italië bevat geen kolen, geen ertsen, slechts een klein beetje aardolie, maar de talloze watervallen op de zui delijke hellingen der Alpen leveren goedkope electrische stroom, het klimaat in de Po- vlakte houdt de bodem vrucht baar en bovendien heeft, men, ook al weer in het Noorden, een jaar of wat geleden enorme hoeveelheden aard gas ontdekt. De schijnbare lui heid in het Zuiden is een te langen leste als onvermijdelijk aanvaarde massale werkloos heid. Pas in de laatste jaren is men bezig daar verandering in te brengen. Reeds is er heel veel bereikt en als men weet vol te houden, zullen de slapers weldra kunnen Werken als de Milanezen, eten als de Romei nen en zingen als de Napolita- nen. Dan zal men niet meer kunnen spreken over de twee Italië's, het Noorden en het Zuiden, maar over één welva rend land, dat een eervolle plaats inneemt in de rij der West-Europese naties. (Van een filmmedewerkster) positivisme weer niet offeren gaat BLIJKBAAR heeft de critiek, die zich tot nu toe vrijwel unaniem aan de uiterlijke schijn en zijn tech- heeft uitgesproken tegen Henri Georges Clouzot, meer in het bijzonder nisch meesterschap. Vooral omdat hij legen het demoraliserende karakter van zijn films „Manon" en vooral "u in k!®jr.en Kaat werken, e r, twee middelen, die tot het betere „Solaire de la Peur", de Franse filmregisseur niet op het gewenste goede stuntwerk behoren, maar met de pad en tot zelfinkeer gebracht. Want de film, waar hij momenteel de filmkunst als zodanig weinig hebben handen en het hoofd vol mee heeft, zal niet alleen in kleuren zijn, *e staan. Door de kleur zal in de nieuwe film van Clouzot de sfeer maar bovendien opgenomen en vertoond worden volgens het cinema- van de diverse werelddelen (Poolge- DEZE internationale samenwerking is het motief dat Clouzot zijn nieuwe film ten grondslag wil leg gen. Het eerste positieve geluid van hem zouden we geneigd zijn aan te nemen (Zijn „Quai des Orfèvres", die niet meer dan een thriller beoogde te zijn, buiten beschouwing gelaten). We vragen ons echter voorzichtig heidshalve eerst af, of hij ook dit scope-systeem. ttOE de film heten gaat, is zelfs aan de schepper nog niet be kend. Tot nu toe heeft Clouzot niet anders ge daan dan aan het sce nario gezwoegd samen met Jacques Rémy, die de stof voor het ver haal leverde. Deze stof is ontleend aan het be gin van één van Rémy's vertelsels: „Ne quittez pas 1'écoute". Dit ver naai behelst de lotge vallen van de beman ning van een vissers vaartuig in de Poolzee, die ernstig ziek is ge worden. Het serum, waarmee zij genezen zou kunnen worden, is slechts te krijgen bij het Instituut Pasteur te Parijs! Er worden van af het schip radiobood schappen de wereld in gezonden, maar de draagwijdte van de zen der is niet groot ge noeg om de aandacht te trekken Henri Georges Clouzot en zijn vrouw Vera. bied en Afrika) des te sterker spre ken en door de diepte de mogelijk heid bestaan grotere groepen perso nen tegelijk binnen het gezichtsveld van de toeschouwer te voeren. Maar wat Clouzot tot nu toe in effen- zwart-wit en twee dimensies ons te vertellen had en ook te vertellen wist, heeft ons eerlijk gezegd al zodanig overdonderd dat we aan het schepje-er-bovenop beslist geen behoefte voelen. Maar ja, de voortschrijding van de techniek schijnt ook in Frankrijk haar slachtoffers te hebben ge maakt, en waarom zou Clouzot dan niet de eerste zijn om de kans eens te wagen? Om zoveel mogelijk pro- ti.lt te trekken uit het nieuwtje gaat vdouzot na de jaarwisseling naar de Verenigde Staten, waar men in de algelopen vier maanden bijzonder goede resultaten met het systeem uinemascope volgens de methode van de Franse prof. Chrétien heeft bereikt, om er iets van de kunst af te kijken. Eind Februari is het scenario klaar. Enige maanden van regelin- gom de aandacht te trekken. Dat de bemanning van het schip Ken. laatste voorbereidingen. Juni cS= mogelhk. Zo l^omt6 de^roep "de benodigde hul' om hulp terecht bii een Afrikaanse kr«gt, heeft z« te danken aan een Afrika Met tr,,raM' rf nAmnta- het^erhasd'zich ir? twee naast elkaar wSfT'6 s.am™rki"K, zoals «e en'montage wfrdth/t - hoopt geli,küidig vooi'tbestaande handeHn dle allen bU'vend 20uden wen- Cl"u*>t - Pasen,.1955 als zijn nieu- gen: de weg. die de radioboodschap sen" pf roulatie komt. aflegt vanuit Afrika via het korte Dit wordt nog eens extra duideliik golfnet van diverse radioamateurs gemaakt in de persoon van de vli'e worstelend naar het Instituut Pasteur te Parijs: genier, die het serum het eerst moet tueel «in. Want Clouzot houdt niet de gebeurtenissen aan boord van overvliegen. Hij is een Pool en da* van dndD„ u *1 het schip: en als vervolg op de tocht komt aan het licht bü zijnlanding doden. heeft hij gezegd. Ze kun- van de radioboodschap, de reis per in Oost-Berlijn. Zijn mvriiheidsstei zo weinig getuigen van onze vliegtuig van het serum vanuit Pa- ling hangt dan af' van de overheid tiid Het bli-ift echter nog de vraag amo naar ^p^atse. en de piloten „achter het of Uin spreken beter is" dan hun zwijgen' film over levende mensen, met problemen, die ac- rijs vla Frankfort het schip.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1954 | | pagina 8