Reeds vijf en tachtig doden in Oostenrijk geborgen Bonn verlangt nog geen debat over Oder-Neissegrens Egyptische overheid ontbindt Mohammedaanse Broederschap Internationale hulp voor het getroffen gebied Prijzen Fireflies raakten in benzinenood Terug naar het lager onderwijs? Uranium in de Elzas gevonden Donderdag 14 jan. 1954 VERENIGDE NOORDHOLLANDSE DAGBLADEN 79e Jaargang No'1341 Dagblad voor Den Helder, Koegras, Texel, Vlieringen en Anna Paulowna Grootste ramp sinds mensenheugenis Achttien slachtoffers in Zwitserland Geen resultaat te Berlijn over gebouw tijdens voorbesprekingen j Naar aanleiding van relletjes te Cairo Piloot bij noodlanding ernstig gewond Draadbreuk ontwrichtte treinenloop naar de Zaan WEERBERICHT Dan extra diensttijd Helicopter deed het snel Directie: J. BIJLSMA en C. KRAK Hoofdredacteur: H. M. KOEMANS Bureau: Koningstraat 6264 Den Helder Postgironummer 449041 Telefoon 2345 UELIIEKSE mm TARIEVEN: Advertenties 16 ct p. mm Kleine advertenties („Juttertjes") tot 15 woordenƒ1.-- elk woord meer 5 cent. Abonnementen: per kwartaal 6,45 per maand f 2,15 bij vooruitbetaling plus incassokosten. Weekabonnementen ƒ0,52 £)E GROOTSTE lawinenramp sinds mensenheugenis" noemt de Oos tenrijkse pers de gebeurtenissen der laatste dagen in de provincies Vorarlberg en Tyrol. Nog steeds heeft men geen volledig overzicht van betgeen er is gebeurd, omdat verschillende streken volkomen zijn ge- isoleerd. Woensdagavond waren in geheel Oostenrijk reeds vijf en tach tig doden geteld. Met name het Wassertal bleek zwaar te zijn getrof fen. Hier alleen zijn 39 doden gevonden. 51 personen zijn gewond, 46 worden nog vermist. Enkele dorpen zijn vrijwel geheel door sneeuw bedolven: het zijn Blons, dat het zwaarst werd getroffen, Fontanella, Sonntag, Raggal en Sankt Gerold. Nationaal en internationaal wordt thans overvloedig hulp geboden. Buitenlandse toeristen zijn tot dus verre niet door de lawines getroffen. REDDINGSPLOEGEN poogden giste ren het zwaargetroffen Blons te bereiken, waar, naar men meende te weten, vijftig personen waren bedol ven. De onderneming was levensge vaarlijk, daar het dorp slechts be reikbaar is door een diep en smal dal, waarboven aan beide zijden enor me hoeveelheden sneeuw liggen. Later op de dag werden Amerikaanse hef- schroefvliegtuigen ingeschakeld. Tegen de avond wist men, dat van de 404 inwoners van het dorp achttien waren gedood, twintig ernstig, gewond waren en 46 nog werden vermist. Een Zwit serse helicopter werd op verkenning uitgezonden boven het volkomen ge- isoleerde Buchboden. Een tweede ging gewonden halen in Wassertal. In de provincie Salzburg begonnen vierhonderd Amerikaanse militairen met dynamiet en bulldozers aan het ruimen der sneeuwmassa's op de voor naamste wegen. De Oostenrijkse spoor wegen moesten mededelen, dat ver schillende trajecten in het Westelijk deel van het land niet zullen worden gebruikt, voordat het gevaar voor la wines geweken is. De industrie komt in moeilijkheden doordat de aanvoer van grondstoffen is gestremd, de post dienst ligt geheel stil. Vandaag zou de hulpverlening nog worden uitgebreid. Amerikaanse para chutisten zouden naar de getroffen ge bieden gaan, en verder zouden Ame rikaanse reuzenhelicopters worden uit gezonden voor gewondenvervoer. Deze toestellen zijn in Korea gebruikt om gewonden uit de voorste linies te ha len. Zij kunnen zes draagbaren of negen lopende patiënten vervoeren. Het Nederlandsche Roode Kruis heeft aan de Oostenrijkse zusterorganisatie hulp aangeboden. Voor de kinderen in de getroffen gebieden zijn twee honderd pakketten speelgoed afgezon den. De Amerikaanse hulporganisatie CARE wil gelden inzamelen voor de verstrekking van voedsel, dekens en pakketten huishoudlinnen. Zwitserland betreurt thans achttien doden. Ook hier hebben lawines grote schade aangericht. Speciaal afgerichte Duitse Herders worden thans gebruikt om bedolven personen op te sporen. Rechts: Bij Bern werd een trein door een lawine meegesleurd en stortte in een ravijn. Onder: Vliegtuigen zijn ingeschakeld om de gewonden uit de door de lawines geïsoleerde dorpen in Oos tenrijk te vervoeren. I ÈIDENDE Duitse kringen raken er meer en meer van overtuigd, dat het in het belang van Duitsland zou zijn, indien de kwestie van de Ooste- J)E REVOLUTIONNAIRE RAAD, de groep officieren rondom Naguib, jvelke momenteel in feite het politieke beeld van Egypte bepaalt, heeft een zeer krasse maatregel genomen, door de ontbinding te gelasten van de Mo hammedaanse Broederschap. Het be sluit viel, na een zitting van de raad, welke de gehele nacht duurde. Politie ®n leger hebben 'gistermorgen het hoofdbureau der Broederschap omsin geld en de voornaamste leiders gevan gen genomen. Aanleiding tot deze maatregel zijn de relletjes geweest, Welke zich Dinsdag in de omgeving Van de universiteit in Cairo hebben voorgedaan. De oorzaak ligt dieper. De Broederschap, de enige van de re- gering onafhankelijke organisatie, be gaf zich in de laatste tijd meer en meer op politiek terrein; zij werd bij herhaling door de regering gewaar schuwd, dat zij, evenals alle politieke Partijen, zou worden ontbonden, wan neer zij zich niet strikt tot godsdien stige activiteit beperkte. De arrestaties hebben tot betogingen geleid, die, vol gens de regering, niets te betekenen hadden. Werden in Cairo zestig personen ge arresteerd, in Alexandrië, de zone van het Suezkanaal en elders in het land zijn ongeveer veertig leiders gevangen genomen. De redenen, waarom de be weging is ontbonden, zijn door de re- gering ter kennis van de leiders ge- bracht. De Mohammedaanse Broederschap is in 1925 in Ismailia, in de zone van het Suezkanaal, gesticht door wijlen sjeik Hassan el Banna. Deze is in 1949 te Cairo vermoord. Toen was de Saa- distische regering, onder Ibrahim Ab- del Hadt, aan het bewind. Thans was nog een zwager van de vermoorde, Hassan Ramadan, in de leiding opge nomen. Sayed Nowab Safoy, leider van de Perzische religieuze groep Fedayan Is lam, die als gast van de broederschap in Egypte vertoefde, heeft aanzegging gekregen, dat hij het land in de nabije toekomst moet verlaten. Hij staat thans onder politietoezicht. lijke grenzen op de aanstaande con ferentie van Berlijn niet op.de voor grond zou worden geschoven. Ook de leiding van de Vluchtelingenpartij heeft dit standpunt aanvaard, evenals het centraal verbond van verdreven Duitsers. Men meent, dat de oploSsing van het Oder-Neisseprobleem met of zonder geweld op het ogenblik niet aan de orde mag worden gesteld. Dat zou slechts kunnen leiden tot het ver breken van het tot dusverre eensge zinde Duitse standpunt en tot het veldwinnen van de propaganda voor afstand dezer gebieden. Het officiële Duitse standpunt is, dat er geen spra ke van erkenning der nieuwe grenzen kan zijn, voor en aleer de onderhan delingen over een vredesverdrag be gonnen zijn. j^ENNELIJK vreest men van Duitse kant, dat het probleem zal worden behandeld in een conferentie, waartoe Duitsland niet is uitgenodigd. Men wil deze kwestie, het moeilijkste deel van de gehele oplossing van het Duit se vraagstuk, liever aanhouden totdat een souvereine Duitse regering zou kunnen meespreken. Wat niet weg neemt, dat men in Bonn nogmaals heeft verzekerd, dat men aan opgeven van de rechten der uit de Oostelijke provinciën verdreven of gevluchte be volking niet denkt Echter wil men er geen gewapend conflict voor ris keren. Ook wil men, welke oplossing er ook voor wordt gekozen, in geen ge val een herhaling van de volksver huizingen van 1945 in omgekeerde richting ten koste van de intussen gevestigde Poolse bevolking Men is er van overtuigd, dat ook zonder dat er in de betrokken gebieden plaats zal zijn voor vele Duitsers tussen de Polen. DE DRIE Westelijke vertegenwoor digers op de voorbereidende bespre kingen te Berlijn hebben in de afge lopen nacht officieel medegedeeld, dat zij en de Russische vertegenwoordiger het niet eens zijn geworden over een gebouw, waarin de vier ministers van Buitenlandse Zaken te Berlijn zullen confereren. Men had daardoor geen voortgang kunnen maken met techni sche problemen, die in verband staan met de plaats van de conferentie. In het Franse hoofdkwartier in West-Duitsland vonden voorbespre kingen voor de conferentie van de Grote Vier plaats. V.l.n.r. generaal Coleman, generaal Timberman, ge neraal Dengin en brigade-generaal Manceau-Demiaux. Twee Fireflies van de Marinelucht vaartdienst waren gistermiddag we gens benzinegebrek gedwongen een noodlanding te maken, waarbij een vliegtuig verloren ging en de piloot ervan zwaar werd gewond. De vliegtuigen waren afkomstig van de „Karei Doorman", die op de Noord zee vaart, en op weg naar het marine vliegkamp Valkenburg. De piloot van het ene vliegtuig, ltz. vlieger derde klasse Timmer trachtte zijn machine in de duinen te Zana- voort aan de grond te zetten. Hij slaag' de er echter niet in een vrij hoge duin top te ontwijken. De Firefly boorde zich tussen de dennen en brak in twee stukken. De staart viel achter de duin top, romp en vleugels belandden aan de andere zijde. De brandweer en politie, die spoedig ter plaatse waren, troffen de piloot zwaar gewond naast het toestel aan. Hij was uit de cockpit geslingerd. Ge neesheren constateerden een schedel- basisfractuur, een verbrijzelde linker voet en een waarschijnlijke wervel fractuur. Het slachtoffer is vervoerd naar de Mariastichting in Haarlem De piloot van het andere toestel maakte een geslaagde noodlanding langs de Kruisweg HaarlemAalsmeer bij het stoomgemaal de Cruquius. Hij kwam er goed af en het toestel werd licht beschadigd. Gisteravond heeft zich op het baan vak AmsterdamZaandam een ernstige storing in het spoorwegverkeer voor gedaan, als gevolg waarvan tientallen reizigers ten zeerste werden gedupeerd, doordat zij hetzij in Uitgeest, hetzij in Alkmaar hun aansluitingen misten. Omstreeks half zes brak namelijk een draad van de bovenleiding op dit baan vak. Het gevolg was, dat alle verkeer over één spoor moest worden afge- wikeld. Dit leidde tot grote vertragin gen voor de duizenden forensen die omstreeks deze tijd de hoofdstad plegen te verlaten. De Ned. Spoorwegen moes ten vele treinen laten uitvallen en heb ben later de reizigers in de gelegenheid gesteld, via Haarlem en Uitgeest naar de Zaan te reizen. Laat in de avond, pas na tien uur, was de leiding her steld en konden de treinen weer nor maal rijden. yOEN de huurverhoging op het einde van het vorig jaar in de Eerste Ka mer werd aangenomen en bovendien de wetsontwerpen tot verlaging van een aantal belastingen werden aanvaard, werd tevens vastgesteld, dat ter alge mene compensatie van de stijgende kos ten van levensonderhoud een loonsver hoging van vijf procent werd toege staan. Dit alles zou ingaan op 1 Januari 1954. De als altijd langzaam voortgaande maand Januari is nog maar net twee weken oud of wij weten al, dat de was serijen duurder zijn geworden, evenals vele kappers, dat thee en koffie op nieuw in prijs zullen stijgen en de art sen van plan zijn hun tarieven te ver hogen, dat huisbrand over enige tijd weer duurder zal worden (ingevolge aanpassing aan de prijzen van de Ko len en Staal Gemeenschap) en we heb ben ook wel gemerkt, dat het doodge wone dagelijkse leven een stuk kost baarder is geworden. Het gaat welis waar met „centjes" tegelijk, maar (in dien ergens) dan maken op het gebied van de uitgaven vele kleintjes één groot! In ieder geval is bij velen de (ma tige) vreugde om wat meer financiële armslag al lang verdwenen en vraagt de burger zich af of er wel wat te recht komt van het losser worden van de teugels, waaraan wij nu reeds sinds jaar en dag vastzitten. Wij hebben zelfs al gelezen, dat er al weer een volgende loonronde in de maak is. Daaraan werd dan de opmer king verbonden, dat wij niet leven on der een systeem van „geleide econo mie", maar van „geleide inflatie". De lust vergaat ons wel eens om al tijd met dezelfde hamer op hetzelfde aanbeeld te slaan, maar wij zouden zo graag zien, dat de knappe financiers en economen, welke onze regering mo menteel telt, het Nederlandse volk nu eens in volkomen begrijpelijke taal en zonder de kunst van het „cijfers groe peren" toe te passen voorrekenden hoe zij zich deze ontwikkeling eigenlijk precies hebben gedacht. Het is evident, en men kan het in het buitenland horen zo vaak men wil, dat het herstel van de economische omstandigheden van ons land velen met bewondering heeft vervuld. De bedelstaf is al lang aan Nederland ontvallen. Wij zouden geneigd zijn te veronder stellen, dat iets van deze welvaart in de staatshuishouding op de volkshuis houding zou afstralen, opdat wij ons daaraan zouden kunnen koesteren. Ons volk heeft, zouden wij zeggen, met deze verbeterde situatie toch wel iets te maken. Wij zouden evenwel een pertinente onwaarheid spreken, indien wij op merkten, dat althans een deel van onze zorgen is verdwenen. Integendeel, de prijsstijgingen ver vullen ons met nieuwe zorg. En indien de vooraanstaande economen werkelijk zo knap zijn, dan kunnen zij ons ook in klare taal duidelijk maken, waar wij aan toe zijn. Alleen zij weten namelijk precies waarheen de weg, die wij thans gaan, voert. Ten- [7] minste, dat hopen wij! Verwachting tot hedenavond: VEEL WIND 'Wisselende bewolking met enkele regen-, natte sneeuw- of hagel buien. Krachtige nu en dan harde westelijke wind. Iets lagere mid- dagtemperaturen. Vrijdag: Zon op 8.42, onder 16.57 Maan op 13.05, onder 5.44 De regering, zo vernemen wij van het ministerie van O., K. en W., over weegt ernstig aan bezitters van de onderwijsacte, die thans niet bij het onderwijs werkzaam zijn, doch alsnog een betrekking bjj het L.O. willen aan vaarden, een dergelijke overgang mo gelijk te maken door het toekennen van extra diensttijd. Voorwaarde daar voor zal zijn, dat deze overgang vóór 2 Januari 1955 geschiedt. Met de regeling van een en ander is belast de afdeling lager onderwijs van genoemd ministerie. Het Franse commissariaat voor atoomenergie heeft, na de ontdekking van uranium in het Zwarte Woud (aan de andere zijde van de Rijn) proefboringen laten verrichten in de Elzas, welke boven verwachting ge slaagd zijn. Er is geboord tot op een diepte van honderd meter. Een hefschroefvliegtuig van de „Sabena" dat blijkbaar „de wind in heeft gistermorgen de vlucht Antwerpen—Rotterdam, waar- y9?I normaal 42 minuten staat, atge- iegd in 25 minuten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1954 | | pagina 1