Reeds vijf en tachtig doden in
Oostenrijk geborgen
Bonn verlangt nog geen debat
over Oder-Neissegrens
Egyptische overheid ontbindt
Mohammedaanse Broederschap
Internationale hulp voor het
getroffen gebied
Prijzen
Fireflies raakten in
benzinenood
Terug naar het lager
onderwijs?
Uranium in de Elzas
gevonden
Donderdag 14 jan. 1954 VERENIGDE NOORDHOLLANDSE DAGBLADEN 79e Jaargang No'1341
Dagblad voor Den Helder, Koegras, Texel, Vlieringen en Anna Paulowna
Grootste ramp sinds mensenheugenis
Achttien slachtoffers in
Zwitserland
Geen resultaat te Berlijn over gebouw
tijdens voorbesprekingen j
Naar aanleiding van
relletjes te Cairo
Piloot bij noodlanding
ernstig gewond
Draadbreuk ontwrichtte
treinenloop naar de Zaan
WEERBERICHT
Dan extra diensttijd
Helicopter deed het snel
Directie:
J. BIJLSMA en C. KRAK
Hoofdredacteur:
H. M. KOEMANS
Bureau:
Koningstraat 6264
Den Helder
Postgironummer 449041
Telefoon 2345
UELIIEKSE mm
TARIEVEN:
Advertenties 16 ct p. mm
Kleine advertenties
(„Juttertjes")
tot 15 woordenƒ1.--
elk woord meer 5 cent.
Abonnementen:
per kwartaal 6,45
per maand f 2,15
bij vooruitbetaling
plus incassokosten.
Weekabonnementen ƒ0,52
£)E GROOTSTE lawinenramp sinds mensenheugenis" noemt de Oos
tenrijkse pers de gebeurtenissen der laatste dagen in de provincies
Vorarlberg en Tyrol. Nog steeds heeft men geen volledig overzicht van
betgeen er is gebeurd, omdat verschillende streken volkomen zijn ge-
isoleerd. Woensdagavond waren in geheel Oostenrijk reeds vijf en tach
tig doden geteld. Met name het Wassertal bleek zwaar te zijn getrof
fen. Hier alleen zijn 39 doden gevonden. 51 personen zijn gewond, 46
worden nog vermist. Enkele dorpen zijn vrijwel geheel door sneeuw
bedolven: het zijn Blons, dat het zwaarst werd getroffen, Fontanella,
Sonntag, Raggal en Sankt Gerold. Nationaal en internationaal wordt
thans overvloedig hulp geboden. Buitenlandse toeristen zijn tot dus
verre niet door de lawines getroffen.
REDDINGSPLOEGEN poogden giste
ren het zwaargetroffen Blons te
bereiken, waar, naar men meende te
weten, vijftig personen waren bedol
ven. De onderneming was levensge
vaarlijk, daar het dorp slechts be
reikbaar is door een diep en smal
dal, waarboven aan beide zijden enor
me hoeveelheden sneeuw liggen. Later
op de dag werden Amerikaanse hef-
schroefvliegtuigen ingeschakeld. Tegen
de avond wist men, dat van de 404
inwoners van het dorp achttien waren
gedood, twintig ernstig, gewond waren
en 46 nog werden vermist. Een Zwit
serse helicopter werd op verkenning
uitgezonden boven het volkomen ge-
isoleerde Buchboden. Een tweede ging
gewonden halen in Wassertal.
In de provincie Salzburg begonnen
vierhonderd Amerikaanse militairen
met dynamiet en bulldozers aan het
ruimen der sneeuwmassa's op de voor
naamste wegen. De Oostenrijkse spoor
wegen moesten mededelen, dat ver
schillende trajecten in het Westelijk
deel van het land niet zullen worden
gebruikt, voordat het gevaar voor la
wines geweken is. De industrie komt
in moeilijkheden doordat de aanvoer
van grondstoffen is gestremd, de post
dienst ligt geheel stil.
Vandaag zou de hulpverlening nog
worden uitgebreid. Amerikaanse para
chutisten zouden naar de getroffen ge
bieden gaan, en verder zouden Ame
rikaanse reuzenhelicopters worden uit
gezonden voor gewondenvervoer. Deze
toestellen zijn in Korea gebruikt om
gewonden uit de voorste linies te ha
len. Zij kunnen zes draagbaren of
negen lopende patiënten vervoeren.
Het Nederlandsche Roode Kruis heeft
aan de Oostenrijkse zusterorganisatie
hulp aangeboden. Voor de kinderen
in de getroffen gebieden zijn twee
honderd pakketten speelgoed afgezon
den. De Amerikaanse hulporganisatie
CARE wil gelden inzamelen voor de
verstrekking van voedsel, dekens en
pakketten huishoudlinnen.
Zwitserland betreurt thans achttien
doden. Ook hier hebben lawines grote
schade aangericht. Speciaal afgerichte
Duitse Herders worden thans gebruikt
om bedolven personen op te sporen.
Rechts: Bij Bern werd een trein
door een lawine meegesleurd en
stortte in een ravijn.
Onder: Vliegtuigen zijn ingeschakeld
om de gewonden uit de door de
lawines geïsoleerde dorpen in Oos
tenrijk te vervoeren.
I ÈIDENDE Duitse kringen raken er
meer en meer van overtuigd, dat
het in het belang van Duitsland zou
zijn, indien de kwestie van de Ooste-
J)E REVOLUTIONNAIRE RAAD, de
groep officieren rondom Naguib,
jvelke momenteel in feite het politieke
beeld van Egypte bepaalt, heeft een
zeer krasse maatregel genomen, door
de ontbinding te gelasten van de Mo
hammedaanse Broederschap. Het be
sluit viel, na een zitting van de raad,
welke de gehele nacht duurde. Politie
®n leger hebben 'gistermorgen het
hoofdbureau der Broederschap omsin
geld en de voornaamste leiders gevan
gen genomen. Aanleiding tot deze
maatregel zijn de relletjes geweest,
Welke zich Dinsdag in de omgeving
Van de universiteit in Cairo hebben
voorgedaan. De oorzaak ligt dieper.
De Broederschap, de enige van de re-
gering onafhankelijke organisatie, be
gaf zich in de laatste tijd meer en
meer op politiek terrein; zij werd bij
herhaling door de regering gewaar
schuwd, dat zij, evenals alle politieke
Partijen, zou worden ontbonden, wan
neer zij zich niet strikt tot godsdien
stige activiteit beperkte. De arrestaties
hebben tot betogingen geleid, die, vol
gens de regering, niets te betekenen
hadden.
Werden in Cairo zestig personen ge
arresteerd, in Alexandrië, de zone van
het Suezkanaal en elders in het land
zijn ongeveer veertig leiders gevangen
genomen. De redenen, waarom de be
weging is ontbonden, zijn door de re-
gering ter kennis van de leiders ge-
bracht.
De Mohammedaanse Broederschap
is in 1925 in Ismailia, in de zone van
het Suezkanaal, gesticht door wijlen
sjeik Hassan el Banna. Deze is in 1949
te Cairo vermoord. Toen was de Saa-
distische regering, onder Ibrahim Ab-
del Hadt, aan het bewind. Thans was
nog een zwager van de vermoorde,
Hassan Ramadan, in de leiding opge
nomen.
Sayed Nowab Safoy, leider van de
Perzische religieuze groep Fedayan Is
lam, die als gast van de broederschap
in Egypte vertoefde, heeft aanzegging
gekregen, dat hij het land in de nabije
toekomst moet verlaten. Hij staat
thans onder politietoezicht.
lijke grenzen op de aanstaande con
ferentie van Berlijn niet op.de voor
grond zou worden geschoven. Ook de
leiding van de Vluchtelingenpartij
heeft dit standpunt aanvaard, evenals
het centraal verbond van verdreven
Duitsers. Men meent, dat de oploSsing
van het Oder-Neisseprobleem met of
zonder geweld op het ogenblik niet
aan de orde mag worden gesteld. Dat
zou slechts kunnen leiden tot het ver
breken van het tot dusverre eensge
zinde Duitse standpunt en tot het
veldwinnen van de propaganda voor
afstand dezer gebieden. Het officiële
Duitse standpunt is, dat er geen spra
ke van erkenning der nieuwe grenzen
kan zijn, voor en aleer de onderhan
delingen over een vredesverdrag be
gonnen zijn.
j^ENNELIJK vreest men van Duitse
kant, dat het probleem zal worden
behandeld in een conferentie, waartoe
Duitsland niet is uitgenodigd. Men
wil deze kwestie, het moeilijkste deel
van de gehele oplossing van het Duit
se vraagstuk, liever aanhouden totdat
een souvereine Duitse regering zou
kunnen meespreken. Wat niet weg
neemt, dat men in Bonn nogmaals
heeft verzekerd, dat men aan opgeven
van de rechten der uit de Oostelijke
provinciën verdreven of gevluchte be
volking niet denkt Echter wil men
er geen gewapend conflict voor ris
keren.
Ook wil men, welke oplossing er
ook voor wordt gekozen, in geen ge
val een herhaling van de volksver
huizingen van 1945 in omgekeerde
richting ten koste van de intussen
gevestigde Poolse bevolking Men is
er van overtuigd, dat ook zonder dat
er in de betrokken gebieden plaats
zal zijn voor vele Duitsers tussen de
Polen.
DE DRIE Westelijke vertegenwoor
digers op de voorbereidende bespre
kingen te Berlijn hebben in de afge
lopen nacht officieel medegedeeld, dat
zij en de Russische vertegenwoordiger
het niet eens zijn geworden over een
gebouw, waarin de vier ministers van
Buitenlandse Zaken te Berlijn zullen
confereren. Men had daardoor geen
voortgang kunnen maken met techni
sche problemen, die in verband staan
met de plaats van de conferentie.
In het Franse hoofdkwartier in
West-Duitsland vonden voorbespre
kingen voor de conferentie van de
Grote Vier plaats. V.l.n.r. generaal
Coleman, generaal Timberman, ge
neraal Dengin en brigade-generaal
Manceau-Demiaux.
Twee Fireflies van de Marinelucht
vaartdienst waren gistermiddag we
gens benzinegebrek gedwongen een
noodlanding te maken, waarbij een
vliegtuig verloren ging en de piloot
ervan zwaar werd gewond.
De vliegtuigen waren afkomstig van
de „Karei Doorman", die op de Noord
zee vaart, en op weg naar het marine
vliegkamp Valkenburg.
De piloot van het ene vliegtuig, ltz.
vlieger derde klasse Timmer trachtte
zijn machine in de duinen te Zana-
voort aan de grond te zetten. Hij slaag'
de er echter niet in een vrij hoge duin
top te ontwijken. De Firefly boorde
zich tussen de dennen en brak in twee
stukken. De staart viel achter de duin
top, romp en vleugels belandden aan
de andere zijde.
De brandweer en politie, die spoedig
ter plaatse waren, troffen de piloot
zwaar gewond naast het toestel aan.
Hij was uit de cockpit geslingerd. Ge
neesheren constateerden een schedel-
basisfractuur, een verbrijzelde linker
voet en een waarschijnlijke wervel
fractuur. Het slachtoffer is vervoerd
naar de Mariastichting in Haarlem
De piloot van het andere toestel
maakte een geslaagde noodlanding
langs de Kruisweg HaarlemAalsmeer
bij het stoomgemaal de Cruquius. Hij
kwam er goed af en het toestel werd
licht beschadigd.
Gisteravond heeft zich op het baan
vak AmsterdamZaandam een ernstige
storing in het spoorwegverkeer voor
gedaan, als gevolg waarvan tientallen
reizigers ten zeerste werden gedupeerd,
doordat zij hetzij in Uitgeest, hetzij in
Alkmaar hun aansluitingen misten.
Omstreeks half zes brak namelijk een
draad van de bovenleiding op dit baan
vak. Het gevolg was, dat alle verkeer
over één spoor moest worden afge-
wikeld. Dit leidde tot grote vertragin
gen voor de duizenden forensen die
omstreeks deze tijd de hoofdstad plegen
te verlaten. De Ned. Spoorwegen moes
ten vele treinen laten uitvallen en heb
ben later de reizigers in de gelegenheid
gesteld, via Haarlem en Uitgeest naar
de Zaan te reizen. Laat in de avond,
pas na tien uur, was de leiding her
steld en konden de treinen weer nor
maal rijden.
yOEN de huurverhoging op het einde
van het vorig jaar in de Eerste Ka
mer werd aangenomen en bovendien de
wetsontwerpen tot verlaging van een
aantal belastingen werden aanvaard,
werd tevens vastgesteld, dat ter alge
mene compensatie van de stijgende kos
ten van levensonderhoud een loonsver
hoging van vijf procent werd toege
staan. Dit alles zou ingaan op 1 Januari
1954.
De als altijd langzaam voortgaande
maand Januari is nog maar net twee
weken oud of wij weten al, dat de was
serijen duurder zijn geworden, evenals
vele kappers, dat thee en koffie op
nieuw in prijs zullen stijgen en de art
sen van plan zijn hun tarieven te ver
hogen, dat huisbrand over enige tijd
weer duurder zal worden (ingevolge
aanpassing aan de prijzen van de Ko
len en Staal Gemeenschap) en we heb
ben ook wel gemerkt, dat het doodge
wone dagelijkse leven een stuk kost
baarder is geworden. Het gaat welis
waar met „centjes" tegelijk, maar (in
dien ergens) dan maken op het gebied
van de uitgaven vele kleintjes één
groot!
In ieder geval is bij velen de (ma
tige) vreugde om wat meer financiële
armslag al lang verdwenen en vraagt
de burger zich af of er wel wat te
recht komt van het losser worden van
de teugels, waaraan wij nu reeds sinds
jaar en dag vastzitten.
Wij hebben zelfs al gelezen, dat er al
weer een volgende loonronde in de
maak is. Daaraan werd dan de opmer
king verbonden, dat wij niet leven on
der een systeem van „geleide econo
mie", maar van „geleide inflatie".
De lust vergaat ons wel eens om al
tijd met dezelfde hamer op hetzelfde
aanbeeld te slaan, maar wij zouden zo
graag zien, dat de knappe financiers en
economen, welke onze regering mo
menteel telt, het Nederlandse volk nu
eens in volkomen begrijpelijke taal en
zonder de kunst van het „cijfers groe
peren" toe te passen voorrekenden hoe
zij zich deze ontwikkeling eigenlijk
precies hebben gedacht. Het is evident,
en men kan het in het buitenland horen
zo vaak men wil, dat het herstel van
de economische omstandigheden van
ons land velen met bewondering heeft
vervuld. De bedelstaf is al lang aan
Nederland ontvallen.
Wij zouden geneigd zijn te veronder
stellen, dat iets van deze welvaart in
de staatshuishouding op de volkshuis
houding zou afstralen, opdat wij ons
daaraan zouden kunnen koesteren. Ons
volk heeft, zouden wij zeggen, met
deze verbeterde situatie toch wel iets
te maken.
Wij zouden evenwel een pertinente
onwaarheid spreken, indien wij op
merkten, dat althans een deel van onze
zorgen is verdwenen.
Integendeel, de prijsstijgingen ver
vullen ons met nieuwe zorg. En indien
de vooraanstaande economen werkelijk
zo knap zijn, dan kunnen zij ons ook
in klare taal duidelijk maken, waar wij
aan toe zijn. Alleen zij weten namelijk
precies waarheen de weg, die
wij thans gaan, voert. Ten- [7]
minste, dat hopen wij!
Verwachting tot hedenavond:
VEEL WIND
'Wisselende bewolking met enkele
regen-, natte sneeuw- of hagel
buien. Krachtige nu en dan harde
westelijke wind. Iets lagere mid-
dagtemperaturen.
Vrijdag: Zon op 8.42, onder 16.57
Maan op 13.05, onder 5.44
De regering, zo vernemen wij van
het ministerie van O., K. en W., over
weegt ernstig aan bezitters van de
onderwijsacte, die thans niet bij het
onderwijs werkzaam zijn, doch alsnog
een betrekking bjj het L.O. willen aan
vaarden, een dergelijke overgang mo
gelijk te maken door het toekennen
van extra diensttijd. Voorwaarde daar
voor zal zijn, dat deze overgang vóór
2 Januari 1955 geschiedt. Met de
regeling van een en ander is belast de
afdeling lager onderwijs van genoemd
ministerie.
Het Franse commissariaat voor
atoomenergie heeft, na de ontdekking
van uranium in het Zwarte Woud
(aan de andere zijde van de Rijn)
proefboringen laten verrichten in de
Elzas, welke boven verwachting ge
slaagd zijn. Er is geboord tot op een
diepte van honderd meter.
Een hefschroefvliegtuig van de
„Sabena" dat blijkbaar „de wind in
heeft gistermorgen de
vlucht Antwerpen—Rotterdam, waar-
y9?I normaal 42 minuten staat, atge-
iegd in 25 minuten.