Opvoeding van de mens in het
verkeer geen hoofdzaak
Misschien een kleine verlaging van de
electriciteitstarieven
De politie moet zich in meer chef van da Juridische Afdeling van
technische zin ontwikkelen
Twaalf jaar geëist Goede vorderingen bij overleg
jjtegeo gifmenger jn i?kleine commissie
Minister Algera
bezocht Velser
tunnelbouw
Texel krijgt in 1955
waterleiding
Graphicus maakte
bankbiljetten
De Griekse premier
naar ons land
Vluchtelingenhulp
omspant de aarde
K3. ï.1iLir - d*
Verkeerstechnische Leergang van de ANWB
Indonesië heeft ruim 78
millioen inwoners
Nieuwe formule voor het recht van afscheiding
Boekhouder eigende zich
f 2.055.- toe
Arubaans lid herhaalt
oude eisen
Provinciale begroting aangenomen
36 pet van de ongevallen
gebeurt bij kruispunten
Van kampeerterrein in Bakkum trekken
te weinig mensen profijt
Dank hulp bij aardbeving
Nog meer olievelden in
Australië?
VRIJDAG U JA-NTAKI 1J54
(Van een speciale verslaggever)
gU de toenemende verkeersintensiteit en de daaruit voortvloeiende
reeks ongevallen doet aieh de laatste tijd de dringende behoefte ge
voelen de technische wegverkeersproblemen in behandeling te nemra.
De verkeersprognoees van het Bureau Yerkeersonderxoek van de Rijks-
waterstaat, die door de minister van Verkeer en Waterstaat in de Me-
mono van Antwoord naar voren sijn gebracht hebben immers nitge-
wegen, dat onvooniene, economische en andere omstandigheden voor
behouden, in de komende 16 jaar dus tot 1970 met een verkeerstoene-
miag tot het 2l;1-voudige van thans moet worden rekening gehouden.
Het aantal vierwielige motorrijtuigen bedraagt thans ongeveer 297.000
te vermeerderen met een 128.000 motorrijwielen en een 300.000 brom
fietsen. In 1938 waren deae aantalen 146.000 respectievelijk 60.000
(bromfietsen bestonden er toen nog niet) en in 1948 180.000 reep. 90.000
alsmede 8000 bromfietsen. Gelijktijdig ontstond een toeneming van het
aantal verkeersongelukken van ruim 47.000 met 777 doden in 1938 tot
79P00 met ruim 1200 doden in 1933. Geaien deie situatie is het ver-
hengend, dat de A.N.^ .B. op het ogenblik bezig is om de bestudering
van de oorzaken der verkeersonveiligheid te bevorderen en te geraken
tot uitvoering van noodzakelijke maatregelen. Dit streven heeft er twee
jaar geleden toe geleid een drie-daagse leergang in de Technische Hoge
school te Delft te organiseren, gevolgd door Regionale leergangen in
verscheidene plaatsen van ons land. Voor een uitgebreid geselschap van
gemeentelijke en politie-autoriteiten, verkeersdeskundigen en vertegen
woordigers van de Rijkswaterstaat vond gisteren in restaurant Brink-
mann in Haarlem een regionale leergang plaats voor Noord- en Zuid-
Holland, waarop door een zestal sprekers de verkeerstechniek van ver
schillende zijden werd belicht. Juist omdat op dit grbied maar al te
weinig studiemateriaal bestaat en de wetenschappelijke belangstelling
zieh daardoor pas nu begint te ontwikkelen zijn de gehouden inleidin
gen uitermate belangwekkend geweest voor hen. die door hun werk
kring in rechtstreekse verbinding worden gesteld inet verkeersvraag-
stukken.
de A-N W B over _De rel van do weg
dtnott- in strafzaken en civiele zaken.
-Aan de hand van verschillende prae-
u:*ge\allen toonde hij aan. dat r.og in
onvoldoende mate aan de verkeersteeh-
niacbe factoren van het ongeval aan
dacht wordt geschonken en dus het
nodige samenspel ut deze materie tus
sen patttte. wagUbosritir en rechter
kan woeden verbeterd Deze vruchtbare
dag. die ten aanzien van verschillende
problemen verhelderend beeft gewerkt
werd besloten met een voordracht door
de heer 3. B de Boer van bet licht-
tcchniscb laboratorium van de N.V.
Philips over .Verkeerstechnische prin
cipes van de wegverüchting". "i Avonds
volgde een neurale op het gebied van
de wegveriiehting. Onder de tallose
autoriteiten zagen wij de Chef van de
Rijkswaterstaat voor Alkmaar, de bur
gemeester van Andljk. de directeur van
Gemeentewerken van TexeL de ge-
meenteerchitecten van Westzaan er
Wormer en vertegenwoordigers van de
politie uit Alkmaar. Den Helder. Koog
aan de Zaan en Zaandam.
Volgens ciifera. gepubliceerd door
het ministerie van Binnenlandse Za
ken had Indonesië ultimo 1962.
78388.700 Inwoners, waarvan 51 mil
lioen op Java. 11 millioen op Sumatra.
IA millioen op Boraeo. 6 millioen op
Celebes. 5 millioen op de kleine Sun-
da-eilanden en bijna 700.000 op de mo-
lukken.
Ken gevangenisstraf van twaalf jaar
met aftrek heeft de officier van Jus
titie bij de Rotterdamse rechtbank
gisteren geëist tegen de 55-jarige A
F. W. uil Rotterdam- Deze stond te
recht. octda; hy gepoogd zou hebben
zijn vrouw door vergiftiging van het
leven te beroven. D« werd echter door
medisch ingrijpen voorkomen.
De man, die reide geen gelukkig hu-
weiyk ft hebben, was als ontsmetter
werkzaam bij de gemeentelijke ont-
arr.ettingsdier-jt en toen bet plan bi:
hem rijpte nam hjj een Besje mee
naar huis. dat hij op zijn werk bac
gevuld met rattenvergif, een fn '.owang
van thaüUimsulpbaat In Maart deed
hij het vergif twee maal in de soep
van zijn vrouw en zoals hij gisteren
toegaf, kende hij de dodelijke werking
var. het vergif. Na drie en een halve
«reek - sest de vrouw in het zieken
hui worden opgenomen en raakte de
zaak aan het rollen. Uitspraak over
veertien dagen.
De officier van Justitie bij de Haag-
Arrondissementsrechtbank beeft gis
teren ëén jaar gevangenisstraf
tegen de assistent-boekhouder J. van
der P. Verdachte «ras ten laste gelegd,
dat hü te Voorscholen in het tijdvak
October 1953—September 1953 H. A
Bonte voor een bedrag van f 3055 had
opgelicht. Bonte was te Voorschoten
bi) een firma als boekhouder in dienst
Van der P. was er assistent-boekhou
der Laatstgenoemde, die belast «ras
met het klaarmaken van de
jee. gaf daarvoor aan Bonte hogere be
dragen op en stak het verschil in zijn
zak. De officier vond het gepleegde
feit zeer ernstig, temeer daar verdach
te in die tijd nog een voorwaardelijke
straf had lopen. De rechtbank zal over
14 dagen uitspraak doen.
De bcprekingen ui de „kleine eommissie over de voortzetting van
de Ronde Tafelconferentie te Willemstad hebben een bijzonder vlot
verloep. Het wordt niet onmogelijk geacht, dat het overleg reeds bin
nen een termijn van 14 dagen zal zijn voltooid. Naar bet schijnt nee t
men besloten, uit hoffelijkheid te voldoen aan het verzoek van Suri
name. om naar Paramaribo te gaan. waar het overleg dan definitief jou
worden beëindigd. Het belangrijkste resultaat schijnt tot nu toe t<
aijn geboekt met betrekking tot het vraagstuk van bet recht van seces-
sie (recht tot nittreding nit het koninkrijk van één der rijksdelen), op
welk poot een voor «Ue partijen bevredifende formulering schijnt te
rijn gerond en.
De hc«r Hennjr Eman. een der leden
van de Antilliaanse delegatie, heelt
guteren niet deelgenomen aan h«t over
leg in de „kleine commissie". Hu heeft
stch naar Aruba begeren en vandaar
uit een verklaring uitgegeven waarin
hij zegt dat Aruba niet zal berusten in
een regeling met Nederland, zonder dat
de rechtmatigheid van de eis van het
eiland op zelfstandigheid is erkend.
Heden zal de eilandraad van Aruba
bijeenkomen voor een bespreking van
de kwestie van de afscheiding van Cu-
ragao. Met de besluiten van de raad in
de tak zal de heer Eman naar Curacao
terugkeren, teneinde de reacties der
kleine commissie daarop te peilen.
Waarnemen achten het niet uitgeslo
ten. dat de heer Eman zich ven het
verdere overleg zal terugtrekken, in
dien deze reacties zijns inziens onbe
vredigend zijn.
Minister Kernkemp heeft op de con-
ferwitie de eis van Aruba verwezen
naar de in 1951 ingestelde commissie
ptfieel nieuwe inzichten en oplossin-
gen lagen besloten in onderwerpen
els: „De mens In het verkeer". „De
samenwerking tussen poltie en weg-
beheerder". „De verbetering van kruis
punten", „De rol van de wegsituatie
in strafzaken en civiele zaken" en „De
vaktechnische principes van de weg
verliehting". Zeer sterk kwam daar
bij tot uitdrukking, dat veel van de
voorkomende verkeersongevallen be
heerst worden door tot nu toe onbe
kende factoren zoals de psychologische
beïnvloeding bij de weggebruikers en
de verbetering van talloze ongevals-
bronnen. Een ondeugdelijke situatie
is gemakkelijker en spoediger te ver
beteren dan de mens).
Na een boeiend referaat van de heer
A. G. M. Boost, directeur Wegen en
Verkeer van de ANWB, waarin hij
wees op de noodzakelijke coördinatie
tuigen de vier groepen Engineering,
Enforcement, gevolgd door de „S" van
Statistiek, was het woord aan ir C.
A. Kuysten. chef van de Verkeersaf-
dcllng van de ANWB, die de verschijn
selen bij de mens belichtte, wanneer
hij deel gaat uitmaken van de catego
rie wegbeheerders. „De mens is een
wegen met een levende geest. De ma
te. waarin hij geestelijk elders ge
bonden is wisselt, doch het is duide
lijk. dat slechts een deel van zijn be
wustzijn voor het verkeer beschikbaar
is De weggebruiker handelt reflec-
torisch op zintuigelijke waarnemingen.
Zen grote rol speelt daarbij het alleen
maar afgaan op eigen belangen. Het
is dus zaak er voor te zorgen, dat de
indrukken, die het gemotoriseerde ver
keer van het weg- en verkeersbeeld te
*v«werken krijgt zodanig zijn. dat zij
voldoen aan de eisen van veiligheid".
Jr Kuysten merkte daarbij op, dat
kleurverschillen in de weg. de inde
ling van de weg. markeringen en ver
lichtingen belangrijke factoren zijn.
„Eigenlijk moesten de wegen gebouwd
worden voor domme mensen", al-
2?*'e Ik" K. J. Muller, chef van de
Verkeerspolitie te Rotterdam. In zijn
hetoog was het zwaartepunt gelegd op
menwerking tussen politie, weg
scheerden en hen. die zich met de be-
van de verkeerstechniek
"5*fhouden In Amerika kent men
reeds de „Traffic-engineer" Een he
ilrijke figuur in het verkeersproces.
smoat door zijn werk het aantal on
gevallen meer dan door de zg. Educa-
Uon tot een minimum worden beperkt
opraker noemde in dit verband de
conclusie van een Zwitserse deskundi-
*"C zei: „Vijftig procent van de
•erMersongevallen is niet te voorko
men. 25 procent kunnen worden voor
somen door wegverbetering. 15 procent
«oor ingrijpen van de politie en 5 pro-
«n» doo r opvoeding". Hoewel de heer
h«t nut van de opvoeding niet
J'rv onderkennen. meende hij toch.
«Muzen .1, ..Kijk uit" en ..Wees heer
m net verkeer" weinig resultaten ople-
99- wat de politiële functie betreft
Ni op. dat het haar taak Is
1® meer technische zin te ontwik
weien. Als voorbeeld noemde spreker
*g speldenkaarten. waarop kan wor-
!*®«angegeven of op bepaalde plaatsen
de stad een aantal typen ongevallen
r01®* vaak voorkomen Zodoende ver
'nigtmen een aantal statistische gege-
ns. die tenslotte aangiven. waar ver-
""ringen, moeten worden, aangebracht
«an personeel en geld maker
intensievere localisatie echter
™*ilyk tot volkomen realisatie te ge
raken.
V®*' v,n hel onrustbarend aantal en
vindt plaats op kruispun
!**- Met minder dan it procent Dit
TTtT het algemeen het gevolg van
Tywaepterbrusche fouten, die op tal-
1" °«»s land voorkomen.
vardoor het maken van fooien door
'Uebmikers in de hand srordt ge
V °**r probleem hield Ir A.
7' VP- hoofdingenieur van de Rijks-
L; i'"t een belangwekkende en
•—•■te inleiding. Spreker ging ui:
dt gedachte, dat aan een ;oed
aP,nl de volgende eisen moeten
worden gesteld: le. Het kruispunt moet
zichtbaar rijn: 2e. Het kruispunt moet
overzichtelijk zijn; 3e. Het kruispunt
moet begrijpbaar zijn en 4e. Hel kruis
punt mort brriidbaar zijn. Trn aan
zien van het eerste punt merkte spre
ker op. dat men zlrh de nadering
van een kruispunt tijdig dient te kun
nen realiseren. Bomenrijen en beplan
tingen langs de kruisende weg, weg
wijzers, richtingborden. verkeersbor
den en hekken kunnen er allen toe bij
dragen de aandacht op een kruispunt
te vestigen. De problemen san het
lien op kruispunten worden niet vol
doende onderkend. Spreker zei, dat het
aanbeveling verdient deze bijzonder te
bestuderen. Aan de hand van een mo
del maakte h|) duidelijk, welke ge
varen In zeer bijzondere gevallen voort
kunnen spruiten uit de blinde hoek.
veroorzaakt door de spUlen van de
voorruit van een anto.
Ir Nap belichtte in dit verband ver
volgens de taak van de ontwerper, die
niet alleen contemplatief achter de te
kentafel moet blijven, maar zich ook
moet inleven In de positie van de weg-
beheerder. Het kruispunt moet begrijp
baar z|jn voor hen. die de situatie wel
en niet kennen. Een te ver gaande on
derverdeling bijvoorbeeld geeft te veel
schijnbare keuze. Anderznds hebben te
grote vlakten op een kruispunt tot ge
volg, dat men de geleiding kwijtraakt.
Grote of kleine driehoekige verkeert-
eilanden dienen te worden vermeden.
Wanneer een scheiding in de rijweg
nodig is. dient deze druppelvormig te
worden uitgevoerd. „In 1948 kostten de
verkeersongevallen ons f 88 millioen.
Wanneer w|j er gezamenlijk In slagen
dit bedrag door het verbeteren van
kruispunten met b.v. 10 pet te vermin
deren, dan zullen de daaraan bestede
gelden goed rijn belegd" aldus besloot
de heer Nap.
De Minister ven Verkeer en Wa
ter staat, Algera, bracht een lang
durig werkbezoek aan de tunnel
bouw in felsen. Samen met de
hoofdingenieur, directeur Ir F.
Mulder (met wille das) en andere
autoriteiten van de Rijkswater
staat. heeft de minister links
met hoed) de bouwput in ogen
schouw genomen.
(fan één onzer redacteuren)
ZONDhll hoofdelijke stemming hebben de 1'ro» inciale Staten gister
middag de begroting voor 1954 aangenomen, nadat de C.P.N.-fraclie
aantekening had verzocht om gracht le worden te hrbhrn legen ge
stemd. Na de begrotingsbehandeling hebben de Stalen na enige be
spreking met algemene «temmen een voorstel van Gedeputeerde Stalen
uangenomrn om ten behoeve van bel Provinciaal Waterleiding Bedrijf
een nieuw gebouw te slichten en tot belangrijke uitbreiding van liet
administratie-gebouw van de Pmvinriale Griffie over te gaan, waarvoor
een eredict werd verleend van f 2.750,000,—.
Bij de behandeling van de brdrijfabrgrotingen. die gisteren aan de
orde kwamen, heeft Gedeputeerde Prakken medegedeeld, dat wanneer
dit enigszins mogelijk is. Zo spoedig mogelijk een kleine verlaging van
de electriciteitstarieven aal komen, mede in verband met het feit, dat
de toestand van het Provinciaal Electriciteitsbedrijf allrsaine gunstig
genoemd kan worden.
Sprekende over hel Provinciaal Waterleiding Bedrijf deelde de
lieer Prakken mede, dat het in de bedoeling ligt in 1955 liet cilaud
Texel van waterleiding te voorzien, tenminste wanneer zieli geen teleur,
«tellingen voordoen.
RIJ de voortgezette b?grotingsoehan-
deling kwamen gistermorgen eerst
de Provinciale Ziekenhuuen aan de
orde.
Gedeputeerde Rustige heeft voor
al naar aanleiding van de critische
opmerkingen van de heer Proper
(CPN) er nog eens op gewezen, dat
er een tekort aan verplegend perso
neel bestaat. Op verschillende manie
ren hoeft men gepoogd dit tekort aan
personeel op le heffen, maar men ts
hierin niet geslaagd. In het afgelopen
Jeer heeft men ten behoeve van de
personeelsvoorziening te Bakkum voor
niet minder dan f 9300.geadver
teerd met als resultaat, dat er 92 nieu
we verpleegsters konden worden aan
gesteld. Dit betekent dus f 100.— ad
vertentiekoeten per aangenomen ver
pleegster. Maar van die 92 verpleeg
sters lijn er weer 28 vertrokken. Voor
de personeelsvoorziening in Santpoort
heeft men voor f 5500,— veradver-
teerd, naar aanleiding waarvan 124
verpleegsters konden worden aange
steld. Hier zjjn er echter weer 30 van
vertrokken. Volgens de deskundigen
la het medisch verantwoord, wanneer
men op vier verpleegden één ver
pleegster of verpleger heeft. Aan deze
eisen voldoet Bakkum. Doch er zal
meer verplegend personeel moeten ko
men. wil men meer patiënten kunnen
opnemen. Het tekort aan verplegend
personeel is niet op te loeeen. het is
een landelijk probleem. De statistie
ken wijzen bovendien uit. dat er geen
oplossing mogelijk U. omdat er in de
leeftijd van het verplegend personeel,
dus van 20 tot 34 jaar 252 000 meer
mannen zijn dan vrouwen Bovendien
trekt het bedrijfsleven veel vrouwe
lijke werkkrachten aan. Volgen» de
heer Rustige zal men waarschijnlijk
tot een andere wijze van verpleging
moeten komen.
Daarom zal ook de verpleging van
de ouden van dagen, waarover de heer
Sajet (PvdA) sprak, bekeken moeten
worden. Ook hier is geen verplegend
personeel voor te krijgen.
De heer Gortzak (CPN): „Geef
ze dan beter loon".
Gedeputeerde Rustige: „Watzegt
U, ik versta u niet, want ik ben een
beetje doof aan één kant. Bovendien
is mijn radio niet op Moskou inge
schakeld(Grote vreugde).
Ten einde de verpleging van de oude
van daaen beter te doen geschieden,
dacht Gedeputeerde Rustige aan de
mogelijkheid, dat oudere dames met
deze verpleging belast zouden wor
den.
Het Statenlid, de heer Dor jee
(Prot. Chr.) vertolkte de gevoelens
van zijn medeleden, toen hij woorden
van warme waardering sprak voor oe
arbeid van het verplegend personeel,
dat door het brengen van pcrsoonljjue
offers en met volle overgave zijn ar
beid in de Provinciale ziekenhuizen
verricht.
[)E Provinciale bedrijven Water
leiding bedrijf en het Electriciteits
bedrijf waren voor verschillende
leden van da Staten aanleiding met
op- en aanmerkingen te komen en
vragen te stellen aan het college van
Gedeputeerden.
Met voldoening kon gedepnteerde
Prakken vaststellen, dat de toestand
van het Provinciaal Eleetrisch Bedrijf
gunstig genoemd kan worden, mede
als grvOlr van hel feit, dat de nieuwe
machines, die in het afgelopen jaar In
bedrijf gesteld zijn veel minder steen
kool gebruiken. De heer Prakken
voegde hieraan toe. dat men so spoe
dig mogelijk, tenminste wanneer dit
verantwoord ia. tot verlaging der ta-
rievrn hoopt over te gaan. Spr. was van
oordeel, dat de tarieven in Noord-
Holland tn vergelijking met Amster
dam en andere provincies seker de
toets der critiek konden doorstaan en
niet aan de hoge kant s(jn.
Bij het Provinciaal Waterleiding
Bedrijf is da toestand geheel anders.
Bij de laatste verhoging der tarieven,
die 1 Januari jL is ingegaan, zjjn de
kleine percelen ontzien. Volgens spre
ker hebben de Provinciale Waterlei
ding tarieven een sociale instelling.
Texel
Texel moest kiezen tussen het be
houd van de bossen of een waterlei
ding. Men heeft een tussenoplossing
gevonden, waardoor men een water
leiding krijgt en de jonge aanplant zal
verdwijnen. In 1155 zal behoudens
teleurstellingen op Texel water ge
leverd worden.
Gedeputeerde Prakken was van me
ning. dat aan het kampeerterrein te
Bakkum bezwaren kleven. Bezwaren
in dien zin. dat er so weinig men-en
van kunnen profiteren Er zijn 1300
zomerhuisjes, maar er zijn Amster
dammers en Zaankanten, die de rr-
hele zomer in Bakkum verblijven,
waardoor anderen reen gelegenheid
krijgen hier hon vaeantie door te
brengen. De kosten zijn In vergelii-
v»ng tof die welke voor dit terrein ge-
-naakt zijn. kei aantal kuifjes en het
antal bezoeken veel te hoog.
De heer Gortzak deed de suggestie
;<n de hand, om een terrein te br
ie ramen voor hen. die enige maanden
•a Bakkum willen verblijven en voor
kea. die 14 dagen of 3 weken willen
komen.
Gedepnteerde Prakken geloofde, dat
men onder de bnMire omstandighe
den er aal naar moeten streven, om
maatregelen te nemen, waardoor een
te lanrdorig verblijf niet meer moge
lijk ia) zijn.
Volgens het te Peking verschijnende
fftciele communistische blad Jen Min
Jira Pao u tn November, jl. te Tientsm
eer. „bende saboteurs in dienst van
Tzjiang Kat Sjek en de Verenigde
Staten' ontdekt, waarvan sommige le
den inmiddels ter dood en andere tot
zijn
voor een regeling van de staatkundige
onderbouw van de verhouding tussen
de zes eilanden van da Ned. Antillen.
(De eis van Aruba behelst een eigen,
rechtstreekse verhouding van Aruba
tot Nederland, nevengeschikt aan die
van bet gabted der Ned. Antillen tot
Nederland. In de Antilliaanse delegatie
beeft behalve de heer Eman ook de
heer E. Yrausquin als Arubaans lid
zitting. Red.)
De officier van Justitie bjj de Haag
se arrondissementsrechtbank heeft
gisteren een jaar gevangenisstraf ge
ëist tegen de 33-jarige H. A de V„ ad
viseur van graphiscne bedrijven en
een gezien vakman. Aan verdachte
«ras ten laste gelegd, dat hij In de ja
ren 1950. 1951 en 1953 apparaten voor
handen bad, bestemd voor het maken
van valae bankbiljetten.
De V. gaf toe. bewust te hebben ge
streefd om bankbiljetten van f 2,50 te
vervaardigen. Hij ontkende dat bij
hem de bedoeling had voorgezeten om
den- biljetten uit te geven. Zijn be
doeling was enkel en alleen geweest
om te experimenteren en de resulta
ten van zijn proeven had hij ook ver
nietigd.
De V. wilde namelijk zien. 10 zei hij.
of het mogelijk zou zijn om bankbil
jetten zo na te maken, dat niemand de
vervalsing kon onderkennen. HU had
het plan. indien dit lukte, naar de fir
ma Enschede te gaan om daar te spre
ken over een methode van bankbiljet
ten-drukken. die namaak abeoluutzou
uitsluiten. Zo ver kwam het niet, want
De V„ die een uitvinding op fototech-
nisch gebied had gedaan kreeg een
uitnodiging om naar Zwitserland te
komen en daar te werken. De nieuwe
bewoner van zijn huls trof de achter
gelaten apparatuur aan. verwittigde
de politie en de zaak begon te rollen.
Een verzoek om uitlevering werd van
de hand gewezen. Toen verdachte's
pas echter Degon te verlopen, begaf hij
zich naar Nederland, waar hü zich te
Roosendaal meldde. Daar werd hU ge
arresteerd. doch later werd hij door
het gerechtshof uit voorlopige hechte
nis ontslagen. Uitspraak over veer
tien dagen.
De Griekse eerste minister, veld
maarschalk Papagos en zijn echtgenote
zullen van 2 tot en met 4 Februari ons
land bezoeken. Zij zullen de gasten
zijn van de Nederlandse regering. De
Griekse eerste minister zal vergezeld
zUn van de Griekse minister van Bui
tenlandse Zaken, de minister van Al
gemene Zaken en van de Pers, en de
directeur-generaal van Politieke Zaken
van het kabinet van de minister-prasi-
dent.
Veldmaarschalk Papagos zal aan de
Koningin en aan het Nederlandse volk
de dank overbrengen van Griekenland
voor de Nederlandse hulp- en steun
verlening bij de aardbevingsramp, wel
ke Griekenland heeft getroffen.
EEN VLIEGTUIG van de Scandinavi
sche lucht vaart maatschappij SAS.
waakt momenteel in opdracht van de
inter-gouvernementele commissie voor
Europese migratie (ICEM) een ven de
merkwaardigste vluchten uit de luchf-
vaarthistorie. Tijdens deze dubbele
cmipratievlueht van meer dan 30.000
km rullen namelijk 115 vluchtelingen
uit Triest en Sjanghai naar Australië,
Bclgiè, Denemarken en Zweden worden
vervoerd.
Het toestel vertrok op 5 Januari jl.
"II Milaan met 63 vluchtelingen uit
Trit st aan boord. Deze mensen werden
naar Australië gebracht. Vervolgens
vloog de machine naar Hongkong, waar
op 14 Januari 52 bejaarde en zieke
vluchtelingen uit Sjanghai aan boord
irerden gebracht. Deze stumpers, val-
lend onder het mandaat van de hoge
commissaris der V.N. voor vluchtelin
gen, zullen naar België. Denemarken
en Ztreden trorden vervoerd. Zij beho
ren tof een groep van 670 „moeilijke
gaoallan", die men in Europa onderdak
hoopt te brengen. Voor de helft van
hen is reeds een Europees thuis ge
vonden.
P. of Eric Rudd. hoogleraar in de
geologie aan de universiteit te Ade-
laide. heeft voorspeld, dat er in vier
Australische staten en in Nieuw-Gu -
80 nieuwe olievelden zullen worden
ontdekt. Hij voorspelde voorts belang
rijke ontdekkingen van aardgas en de
ontwikkeling van belangrijke uranium,
mijnen.
VS GAAN OORLOGSSCHEPEN
OPLEGGEN
—5" Afrikaanse marine heeft mede
gedeeld. dat in de komende anderhalf
jaar een vijftigtal oorlogsschepen zal
worden opgelegd, wegens de voor-