Opvoeding van de mens in het verkeer geen hoofdzaak Misschien een kleine verlaging van de electriciteitstarieven De politie moet zich in meer chef van da Juridische Afdeling van technische zin ontwikkelen Twaalf jaar geëist Goede vorderingen bij overleg jjtegeo gifmenger jn i?kleine commissie Minister Algera bezocht Velser tunnelbouw Texel krijgt in 1955 waterleiding Graphicus maakte bankbiljetten De Griekse premier naar ons land Vluchtelingenhulp omspant de aarde K3. ï.1iLir - d* Verkeerstechnische Leergang van de ANWB Indonesië heeft ruim 78 millioen inwoners Nieuwe formule voor het recht van afscheiding Boekhouder eigende zich f 2.055.- toe Arubaans lid herhaalt oude eisen Provinciale begroting aangenomen 36 pet van de ongevallen gebeurt bij kruispunten Van kampeerterrein in Bakkum trekken te weinig mensen profijt Dank hulp bij aardbeving Nog meer olievelden in Australië? VRIJDAG U JA-NTAKI 1J54 (Van een speciale verslaggever) gU de toenemende verkeersintensiteit en de daaruit voortvloeiende reeks ongevallen doet aieh de laatste tijd de dringende behoefte ge voelen de technische wegverkeersproblemen in behandeling te nemra. De verkeersprognoees van het Bureau Yerkeersonderxoek van de Rijks- waterstaat, die door de minister van Verkeer en Waterstaat in de Me- mono van Antwoord naar voren sijn gebracht hebben immers nitge- wegen, dat onvooniene, economische en andere omstandigheden voor behouden, in de komende 16 jaar dus tot 1970 met een verkeerstoene- miag tot het 2l;1-voudige van thans moet worden rekening gehouden. Het aantal vierwielige motorrijtuigen bedraagt thans ongeveer 297.000 te vermeerderen met een 128.000 motorrijwielen en een 300.000 brom fietsen. In 1938 waren deae aantalen 146.000 respectievelijk 60.000 (bromfietsen bestonden er toen nog niet) en in 1948 180.000 reep. 90.000 alsmede 8000 bromfietsen. Gelijktijdig ontstond een toeneming van het aantal verkeersongelukken van ruim 47.000 met 777 doden in 1938 tot 79P00 met ruim 1200 doden in 1933. Geaien deie situatie is het ver- hengend, dat de A.N.^ .B. op het ogenblik bezig is om de bestudering van de oorzaken der verkeersonveiligheid te bevorderen en te geraken tot uitvoering van noodzakelijke maatregelen. Dit streven heeft er twee jaar geleden toe geleid een drie-daagse leergang in de Technische Hoge school te Delft te organiseren, gevolgd door Regionale leergangen in verscheidene plaatsen van ons land. Voor een uitgebreid geselschap van gemeentelijke en politie-autoriteiten, verkeersdeskundigen en vertegen woordigers van de Rijkswaterstaat vond gisteren in restaurant Brink- mann in Haarlem een regionale leergang plaats voor Noord- en Zuid- Holland, waarop door een zestal sprekers de verkeerstechniek van ver schillende zijden werd belicht. Juist omdat op dit grbied maar al te weinig studiemateriaal bestaat en de wetenschappelijke belangstelling zieh daardoor pas nu begint te ontwikkelen zijn de gehouden inleidin gen uitermate belangwekkend geweest voor hen. die door hun werk kring in rechtstreekse verbinding worden gesteld inet verkeersvraag- stukken. de A-N W B over _De rel van do weg dtnott- in strafzaken en civiele zaken. -Aan de hand van verschillende prae- u:*ge\allen toonde hij aan. dat r.og in onvoldoende mate aan de verkeersteeh- niacbe factoren van het ongeval aan dacht wordt geschonken en dus het nodige samenspel ut deze materie tus sen patttte. wagUbosritir en rechter kan woeden verbeterd Deze vruchtbare dag. die ten aanzien van verschillende problemen verhelderend beeft gewerkt werd besloten met een voordracht door de heer 3. B de Boer van bet licht- tcchniscb laboratorium van de N.V. Philips over .Verkeerstechnische prin cipes van de wegverüchting". "i Avonds volgde een neurale op het gebied van de wegveriiehting. Onder de tallose autoriteiten zagen wij de Chef van de Rijkswaterstaat voor Alkmaar, de bur gemeester van Andljk. de directeur van Gemeentewerken van TexeL de ge- meenteerchitecten van Westzaan er Wormer en vertegenwoordigers van de politie uit Alkmaar. Den Helder. Koog aan de Zaan en Zaandam. Volgens ciifera. gepubliceerd door het ministerie van Binnenlandse Za ken had Indonesië ultimo 1962. 78388.700 Inwoners, waarvan 51 mil lioen op Java. 11 millioen op Sumatra. IA millioen op Boraeo. 6 millioen op Celebes. 5 millioen op de kleine Sun- da-eilanden en bijna 700.000 op de mo- lukken. Ken gevangenisstraf van twaalf jaar met aftrek heeft de officier van Jus titie bij de Rotterdamse rechtbank gisteren geëist tegen de 55-jarige A F. W. uil Rotterdam- Deze stond te recht. octda; hy gepoogd zou hebben zijn vrouw door vergiftiging van het leven te beroven. D« werd echter door medisch ingrijpen voorkomen. De man, die reide geen gelukkig hu- weiyk ft hebben, was als ontsmetter werkzaam bij de gemeentelijke ont- arr.ettingsdier-jt en toen bet plan bi: hem rijpte nam hjj een Besje mee naar huis. dat hij op zijn werk bac gevuld met rattenvergif, een fn '.owang van thaüUimsulpbaat In Maart deed hij het vergif twee maal in de soep van zijn vrouw en zoals hij gisteren toegaf, kende hij de dodelijke werking var. het vergif. Na drie en een halve «reek - sest de vrouw in het zieken hui worden opgenomen en raakte de zaak aan het rollen. Uitspraak over veertien dagen. De officier van Justitie bij de Haag- Arrondissementsrechtbank beeft gis teren ëén jaar gevangenisstraf tegen de assistent-boekhouder J. van der P. Verdachte «ras ten laste gelegd, dat hü te Voorscholen in het tijdvak October 1953—September 1953 H. A Bonte voor een bedrag van f 3055 had opgelicht. Bonte was te Voorschoten bi) een firma als boekhouder in dienst Van der P. was er assistent-boekhou der Laatstgenoemde, die belast «ras met het klaarmaken van de jee. gaf daarvoor aan Bonte hogere be dragen op en stak het verschil in zijn zak. De officier vond het gepleegde feit zeer ernstig, temeer daar verdach te in die tijd nog een voorwaardelijke straf had lopen. De rechtbank zal over 14 dagen uitspraak doen. De bcprekingen ui de „kleine eommissie over de voortzetting van de Ronde Tafelconferentie te Willemstad hebben een bijzonder vlot verloep. Het wordt niet onmogelijk geacht, dat het overleg reeds bin nen een termijn van 14 dagen zal zijn voltooid. Naar bet schijnt nee t men besloten, uit hoffelijkheid te voldoen aan het verzoek van Suri name. om naar Paramaribo te gaan. waar het overleg dan definitief jou worden beëindigd. Het belangrijkste resultaat schijnt tot nu toe t< aijn geboekt met betrekking tot het vraagstuk van bet recht van seces- sie (recht tot nittreding nit het koninkrijk van één der rijksdelen), op welk poot een voor «Ue partijen bevredifende formulering schijnt te rijn gerond en. De hc«r Hennjr Eman. een der leden van de Antilliaanse delegatie, heelt guteren niet deelgenomen aan h«t over leg in de „kleine commissie". Hu heeft stch naar Aruba begeren en vandaar uit een verklaring uitgegeven waarin hij zegt dat Aruba niet zal berusten in een regeling met Nederland, zonder dat de rechtmatigheid van de eis van het eiland op zelfstandigheid is erkend. Heden zal de eilandraad van Aruba bijeenkomen voor een bespreking van de kwestie van de afscheiding van Cu- ragao. Met de besluiten van de raad in de tak zal de heer Eman naar Curacao terugkeren, teneinde de reacties der kleine commissie daarop te peilen. Waarnemen achten het niet uitgeslo ten. dat de heer Eman zich ven het verdere overleg zal terugtrekken, in dien deze reacties zijns inziens onbe vredigend zijn. Minister Kernkemp heeft op de con- ferwitie de eis van Aruba verwezen naar de in 1951 ingestelde commissie ptfieel nieuwe inzichten en oplossin- gen lagen besloten in onderwerpen els: „De mens In het verkeer". „De samenwerking tussen poltie en weg- beheerder". „De verbetering van kruis punten", „De rol van de wegsituatie in strafzaken en civiele zaken" en „De vaktechnische principes van de weg verliehting". Zeer sterk kwam daar bij tot uitdrukking, dat veel van de voorkomende verkeersongevallen be heerst worden door tot nu toe onbe kende factoren zoals de psychologische beïnvloeding bij de weggebruikers en de verbetering van talloze ongevals- bronnen. Een ondeugdelijke situatie is gemakkelijker en spoediger te ver beteren dan de mens). Na een boeiend referaat van de heer A. G. M. Boost, directeur Wegen en Verkeer van de ANWB, waarin hij wees op de noodzakelijke coördinatie tuigen de vier groepen Engineering, Enforcement, gevolgd door de „S" van Statistiek, was het woord aan ir C. A. Kuysten. chef van de Verkeersaf- dcllng van de ANWB, die de verschijn selen bij de mens belichtte, wanneer hij deel gaat uitmaken van de catego rie wegbeheerders. „De mens is een wegen met een levende geest. De ma te. waarin hij geestelijk elders ge bonden is wisselt, doch het is duide lijk. dat slechts een deel van zijn be wustzijn voor het verkeer beschikbaar is De weggebruiker handelt reflec- torisch op zintuigelijke waarnemingen. Zen grote rol speelt daarbij het alleen maar afgaan op eigen belangen. Het is dus zaak er voor te zorgen, dat de indrukken, die het gemotoriseerde ver keer van het weg- en verkeersbeeld te *v«werken krijgt zodanig zijn. dat zij voldoen aan de eisen van veiligheid". Jr Kuysten merkte daarbij op, dat kleurverschillen in de weg. de inde ling van de weg. markeringen en ver lichtingen belangrijke factoren zijn. „Eigenlijk moesten de wegen gebouwd worden voor domme mensen", al- 2?*'e Ik" K. J. Muller, chef van de Verkeerspolitie te Rotterdam. In zijn hetoog was het zwaartepunt gelegd op menwerking tussen politie, weg scheerden en hen. die zich met de be- van de verkeerstechniek "5*fhouden In Amerika kent men reeds de „Traffic-engineer" Een he ilrijke figuur in het verkeersproces. smoat door zijn werk het aantal on gevallen meer dan door de zg. Educa- Uon tot een minimum worden beperkt opraker noemde in dit verband de conclusie van een Zwitserse deskundi- *"C zei: „Vijftig procent van de •erMersongevallen is niet te voorko men. 25 procent kunnen worden voor somen door wegverbetering. 15 procent «oor ingrijpen van de politie en 5 pro- «n» doo r opvoeding". Hoewel de heer h«t nut van de opvoeding niet J'rv onderkennen. meende hij toch. «Muzen .1, ..Kijk uit" en ..Wees heer m net verkeer" weinig resultaten ople- 99- wat de politiële functie betreft Ni op. dat het haar taak Is 1® meer technische zin te ontwik weien. Als voorbeeld noemde spreker *g speldenkaarten. waarop kan wor- !*®«angegeven of op bepaalde plaatsen de stad een aantal typen ongevallen r01®* vaak voorkomen Zodoende ver 'nigtmen een aantal statistische gege- ns. die tenslotte aangiven. waar ver- ""ringen, moeten worden, aangebracht «an personeel en geld maker intensievere localisatie echter ™*ilyk tot volkomen realisatie te ge raken. V®*' v,n hel onrustbarend aantal en vindt plaats op kruispun !**- Met minder dan it procent Dit TTtT het algemeen het gevolg van Tywaepterbrusche fouten, die op tal- 1" °«»s land voorkomen. vardoor het maken van fooien door 'Uebmikers in de hand srordt ge V °**r probleem hield Ir A. 7' VP- hoofdingenieur van de Rijks- L; i'"t een belangwekkende en •—•■te inleiding. Spreker ging ui: dt gedachte, dat aan een ;oed aP,nl de volgende eisen moeten worden gesteld: le. Het kruispunt moet zichtbaar rijn: 2e. Het kruispunt moet overzichtelijk zijn; 3e. Het kruispunt moet begrijpbaar zijn en 4e. Hel kruis punt mort brriidbaar zijn. Trn aan zien van het eerste punt merkte spre ker op. dat men zlrh de nadering van een kruispunt tijdig dient te kun nen realiseren. Bomenrijen en beplan tingen langs de kruisende weg, weg wijzers, richtingborden. verkeersbor den en hekken kunnen er allen toe bij dragen de aandacht op een kruispunt te vestigen. De problemen san het lien op kruispunten worden niet vol doende onderkend. Spreker zei, dat het aanbeveling verdient deze bijzonder te bestuderen. Aan de hand van een mo del maakte h|) duidelijk, welke ge varen In zeer bijzondere gevallen voort kunnen spruiten uit de blinde hoek. veroorzaakt door de spUlen van de voorruit van een anto. Ir Nap belichtte in dit verband ver volgens de taak van de ontwerper, die niet alleen contemplatief achter de te kentafel moet blijven, maar zich ook moet inleven In de positie van de weg- beheerder. Het kruispunt moet begrijp baar z|jn voor hen. die de situatie wel en niet kennen. Een te ver gaande on derverdeling bijvoorbeeld geeft te veel schijnbare keuze. Anderznds hebben te grote vlakten op een kruispunt tot ge volg, dat men de geleiding kwijtraakt. Grote of kleine driehoekige verkeert- eilanden dienen te worden vermeden. Wanneer een scheiding in de rijweg nodig is. dient deze druppelvormig te worden uitgevoerd. „In 1948 kostten de verkeersongevallen ons f 88 millioen. Wanneer w|j er gezamenlijk In slagen dit bedrag door het verbeteren van kruispunten met b.v. 10 pet te vermin deren, dan zullen de daaraan bestede gelden goed rijn belegd" aldus besloot de heer Nap. De Minister ven Verkeer en Wa ter staat, Algera, bracht een lang durig werkbezoek aan de tunnel bouw in felsen. Samen met de hoofdingenieur, directeur Ir F. Mulder (met wille das) en andere autoriteiten van de Rijkswater staat. heeft de minister links met hoed) de bouwput in ogen schouw genomen. (fan één onzer redacteuren) ZONDhll hoofdelijke stemming hebben de 1'ro» inciale Staten gister middag de begroting voor 1954 aangenomen, nadat de C.P.N.-fraclie aantekening had verzocht om gracht le worden te hrbhrn legen ge stemd. Na de begrotingsbehandeling hebben de Stalen na enige be spreking met algemene «temmen een voorstel van Gedeputeerde Stalen uangenomrn om ten behoeve van bel Provinciaal Waterleiding Bedrijf een nieuw gebouw te slichten en tot belangrijke uitbreiding van liet administratie-gebouw van de Pmvinriale Griffie over te gaan, waarvoor een eredict werd verleend van f 2.750,000,—. Bij de behandeling van de brdrijfabrgrotingen. die gisteren aan de orde kwamen, heeft Gedeputeerde Prakken medegedeeld, dat wanneer dit enigszins mogelijk is. Zo spoedig mogelijk een kleine verlaging van de electriciteitstarieven aal komen, mede in verband met het feit, dat de toestand van het Provinciaal Electriciteitsbedrijf allrsaine gunstig genoemd kan worden. Sprekende over hel Provinciaal Waterleiding Bedrijf deelde de lieer Prakken mede, dat het in de bedoeling ligt in 1955 liet cilaud Texel van waterleiding te voorzien, tenminste wanneer zieli geen teleur, «tellingen voordoen. RIJ de voortgezette b?grotingsoehan- deling kwamen gistermorgen eerst de Provinciale Ziekenhuuen aan de orde. Gedeputeerde Rustige heeft voor al naar aanleiding van de critische opmerkingen van de heer Proper (CPN) er nog eens op gewezen, dat er een tekort aan verplegend perso neel bestaat. Op verschillende manie ren hoeft men gepoogd dit tekort aan personeel op le heffen, maar men ts hierin niet geslaagd. In het afgelopen Jeer heeft men ten behoeve van de personeelsvoorziening te Bakkum voor niet minder dan f 9300.geadver teerd met als resultaat, dat er 92 nieu we verpleegsters konden worden aan gesteld. Dit betekent dus f 100.— ad vertentiekoeten per aangenomen ver pleegster. Maar van die 92 verpleeg sters lijn er weer 28 vertrokken. Voor de personeelsvoorziening in Santpoort heeft men voor f 5500,— veradver- teerd, naar aanleiding waarvan 124 verpleegsters konden worden aange steld. Hier zjjn er echter weer 30 van vertrokken. Volgens de deskundigen la het medisch verantwoord, wanneer men op vier verpleegden één ver pleegster of verpleger heeft. Aan deze eisen voldoet Bakkum. Doch er zal meer verplegend personeel moeten ko men. wil men meer patiënten kunnen opnemen. Het tekort aan verplegend personeel is niet op te loeeen. het is een landelijk probleem. De statistie ken wijzen bovendien uit. dat er geen oplossing mogelijk U. omdat er in de leeftijd van het verplegend personeel, dus van 20 tot 34 jaar 252 000 meer mannen zijn dan vrouwen Bovendien trekt het bedrijfsleven veel vrouwe lijke werkkrachten aan. Volgen» de heer Rustige zal men waarschijnlijk tot een andere wijze van verpleging moeten komen. Daarom zal ook de verpleging van de ouden van dagen, waarover de heer Sajet (PvdA) sprak, bekeken moeten worden. Ook hier is geen verplegend personeel voor te krijgen. De heer Gortzak (CPN): „Geef ze dan beter loon". Gedeputeerde Rustige: „Watzegt U, ik versta u niet, want ik ben een beetje doof aan één kant. Bovendien is mijn radio niet op Moskou inge schakeld(Grote vreugde). Ten einde de verpleging van de oude van daaen beter te doen geschieden, dacht Gedeputeerde Rustige aan de mogelijkheid, dat oudere dames met deze verpleging belast zouden wor den. Het Statenlid, de heer Dor jee (Prot. Chr.) vertolkte de gevoelens van zijn medeleden, toen hij woorden van warme waardering sprak voor oe arbeid van het verplegend personeel, dat door het brengen van pcrsoonljjue offers en met volle overgave zijn ar beid in de Provinciale ziekenhuizen verricht. [)E Provinciale bedrijven Water leiding bedrijf en het Electriciteits bedrijf waren voor verschillende leden van da Staten aanleiding met op- en aanmerkingen te komen en vragen te stellen aan het college van Gedeputeerden. Met voldoening kon gedepnteerde Prakken vaststellen, dat de toestand van het Provinciaal Eleetrisch Bedrijf gunstig genoemd kan worden, mede als grvOlr van hel feit, dat de nieuwe machines, die in het afgelopen jaar In bedrijf gesteld zijn veel minder steen kool gebruiken. De heer Prakken voegde hieraan toe. dat men so spoe dig mogelijk, tenminste wanneer dit verantwoord ia. tot verlaging der ta- rievrn hoopt over te gaan. Spr. was van oordeel, dat de tarieven in Noord- Holland tn vergelijking met Amster dam en andere provincies seker de toets der critiek konden doorstaan en niet aan de hoge kant s(jn. Bij het Provinciaal Waterleiding Bedrijf is da toestand geheel anders. Bij de laatste verhoging der tarieven, die 1 Januari jL is ingegaan, zjjn de kleine percelen ontzien. Volgens spre ker hebben de Provinciale Waterlei ding tarieven een sociale instelling. Texel Texel moest kiezen tussen het be houd van de bossen of een waterlei ding. Men heeft een tussenoplossing gevonden, waardoor men een water leiding krijgt en de jonge aanplant zal verdwijnen. In 1155 zal behoudens teleurstellingen op Texel water ge leverd worden. Gedeputeerde Prakken was van me ning. dat aan het kampeerterrein te Bakkum bezwaren kleven. Bezwaren in dien zin. dat er so weinig men-en van kunnen profiteren Er zijn 1300 zomerhuisjes, maar er zijn Amster dammers en Zaankanten, die de rr- hele zomer in Bakkum verblijven, waardoor anderen reen gelegenheid krijgen hier hon vaeantie door te brengen. De kosten zijn In vergelii- v»ng tof die welke voor dit terrein ge- -naakt zijn. kei aantal kuifjes en het antal bezoeken veel te hoog. De heer Gortzak deed de suggestie ;<n de hand, om een terrein te br ie ramen voor hen. die enige maanden •a Bakkum willen verblijven en voor kea. die 14 dagen of 3 weken willen komen. Gedepnteerde Prakken geloofde, dat men onder de bnMire omstandighe den er aal naar moeten streven, om maatregelen te nemen, waardoor een te lanrdorig verblijf niet meer moge lijk ia) zijn. Volgens het te Peking verschijnende fftciele communistische blad Jen Min Jira Pao u tn November, jl. te Tientsm eer. „bende saboteurs in dienst van Tzjiang Kat Sjek en de Verenigde Staten' ontdekt, waarvan sommige le den inmiddels ter dood en andere tot zijn voor een regeling van de staatkundige onderbouw van de verhouding tussen de zes eilanden van da Ned. Antillen. (De eis van Aruba behelst een eigen, rechtstreekse verhouding van Aruba tot Nederland, nevengeschikt aan die van bet gabted der Ned. Antillen tot Nederland. In de Antilliaanse delegatie beeft behalve de heer Eman ook de heer E. Yrausquin als Arubaans lid zitting. Red.) De officier van Justitie bjj de Haag se arrondissementsrechtbank heeft gisteren een jaar gevangenisstraf ge ëist tegen de 33-jarige H. A de V„ ad viseur van graphiscne bedrijven en een gezien vakman. Aan verdachte «ras ten laste gelegd, dat hij In de ja ren 1950. 1951 en 1953 apparaten voor handen bad, bestemd voor het maken van valae bankbiljetten. De V. gaf toe. bewust te hebben ge streefd om bankbiljetten van f 2,50 te vervaardigen. Hij ontkende dat bij hem de bedoeling had voorgezeten om den- biljetten uit te geven. Zijn be doeling was enkel en alleen geweest om te experimenteren en de resulta ten van zijn proeven had hij ook ver nietigd. De V. wilde namelijk zien. 10 zei hij. of het mogelijk zou zijn om bankbil jetten zo na te maken, dat niemand de vervalsing kon onderkennen. HU had het plan. indien dit lukte, naar de fir ma Enschede te gaan om daar te spre ken over een methode van bankbiljet ten-drukken. die namaak abeoluutzou uitsluiten. Zo ver kwam het niet, want De V„ die een uitvinding op fototech- nisch gebied had gedaan kreeg een uitnodiging om naar Zwitserland te komen en daar te werken. De nieuwe bewoner van zijn huls trof de achter gelaten apparatuur aan. verwittigde de politie en de zaak begon te rollen. Een verzoek om uitlevering werd van de hand gewezen. Toen verdachte's pas echter Degon te verlopen, begaf hij zich naar Nederland, waar hü zich te Roosendaal meldde. Daar werd hU ge arresteerd. doch later werd hij door het gerechtshof uit voorlopige hechte nis ontslagen. Uitspraak over veer tien dagen. De Griekse eerste minister, veld maarschalk Papagos en zijn echtgenote zullen van 2 tot en met 4 Februari ons land bezoeken. Zij zullen de gasten zijn van de Nederlandse regering. De Griekse eerste minister zal vergezeld zUn van de Griekse minister van Bui tenlandse Zaken, de minister van Al gemene Zaken en van de Pers, en de directeur-generaal van Politieke Zaken van het kabinet van de minister-prasi- dent. Veldmaarschalk Papagos zal aan de Koningin en aan het Nederlandse volk de dank overbrengen van Griekenland voor de Nederlandse hulp- en steun verlening bij de aardbevingsramp, wel ke Griekenland heeft getroffen. EEN VLIEGTUIG van de Scandinavi sche lucht vaart maatschappij SAS. waakt momenteel in opdracht van de inter-gouvernementele commissie voor Europese migratie (ICEM) een ven de merkwaardigste vluchten uit de luchf- vaarthistorie. Tijdens deze dubbele cmipratievlueht van meer dan 30.000 km rullen namelijk 115 vluchtelingen uit Triest en Sjanghai naar Australië, Bclgiè, Denemarken en Zweden worden vervoerd. Het toestel vertrok op 5 Januari jl. "II Milaan met 63 vluchtelingen uit Trit st aan boord. Deze mensen werden naar Australië gebracht. Vervolgens vloog de machine naar Hongkong, waar op 14 Januari 52 bejaarde en zieke vluchtelingen uit Sjanghai aan boord irerden gebracht. Deze stumpers, val- lend onder het mandaat van de hoge commissaris der V.N. voor vluchtelin gen, zullen naar België. Denemarken en Ztreden trorden vervoerd. Zij beho ren tof een groep van 670 „moeilijke gaoallan", die men in Europa onderdak hoopt te brengen. Voor de helft van hen is reeds een Europees thuis ge vonden. P. of Eric Rudd. hoogleraar in de geologie aan de universiteit te Ade- laide. heeft voorspeld, dat er in vier Australische staten en in Nieuw-Gu - 80 nieuwe olievelden zullen worden ontdekt. Hij voorspelde voorts belang rijke ontdekkingen van aardgas en de ontwikkeling van belangrijke uranium, mijnen. VS GAAN OORLOGSSCHEPEN OPLEGGEN —5" Afrikaanse marine heeft mede gedeeld. dat in de komende anderhalf jaar een vijftigtal oorlogsschepen zal worden opgelegd, wegens de voor-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1954 | | pagina 7