Deze zomer minstens 350.000 bromfietsen op de weg VAL DA RHEUMIN „Nieuwe" komeet aan de hemel Aan wettelijke regeling moet worden vastgehouden De Volkshogeschool in 1953 J^ssistente Kelicopters voor de walvisvangst? Verwarring zaaiende publicaties Maak 'n einde aan dat ondragelijke znnrbranden BIJ VERKOUDHEID PASTI LLES VALDAMILD Tussen 22 en 27 Januari Regelmatige terugkeer door Halley ontdekt PimPa in Porti en de graafmachine Lage waterstand op de Wadden Helpt de vogels in de winter" ÜECDVITÖLi^W®^ DOKTERS ADELAIDE HUMPHRIES Luister eens naar: Radioprogramma MAANDAG 25 JANUARI 1954 van de gewone brommers over de zogenaamde snelbrommers, die hen voorbijschieten, niet mis. Als de propaganda van de Neder landse Bromfietsbond en van de AN WB op dezelfde wijze doorgaat, wordt het probleem nooit opgelost. Dan vre zen we, zodra het mooie weer naar buiten lokt en vooral in de zomerva- cantie ze al geen moord en doodslag dan toch meermalen „heftig verschil van mening" veroorzaakt. Er wordt nu namelijk twijfel gezaaid bij de bromfietsbezitters omtrent de gedrags lijn, die zij te volgen hebben. Eén goede oplossing! PR IS MAAR één gedragslijn de juis te. Wij menen, dat de taak van de organisaties tweeledig is, namelijk met handhaving van de thans bestaande wettelijke regeling te streven naar verbeteringen daarin zij is onge twijfeld nog verre van ideaal en in de tweede plaats mede te werken aan de opvoeding van de bromfietsers tot goede weggebruikers. Hun moet het besef bijgebracht worden, dat het fietspad niet alleen voor hen is, maar (Van onze speciale verslaggever) ZIEHIER TWEE NUCHTERE feiten: volgens de laatste opgave van het Centraal Bureau voor de Statistiek waren er in ons land op 1 Augustus 1953 in totaal 283.023 bromfietsen tegen 217.658 een jaar daarvoor; een toeneming dus met 65.365 stuks, hetgeen de verwachting wettigt, dat er in Augustus a.s. zeker 350.000 bromfietsen zullen zijn. De Nederlandse Bromfietsbond heeft onlangs zijn eerste ledenverga dering gehouden, waarin de voorzitter, de heer Eker, mededeelde, dat de bond er bij de minister van Waterstaat op heeft aangedrongen de regeling van Augustus 1953 voor de bromfietsers in te trekken en aan de brommers weer de keus te laten '"«gen de hoofdrijbaan en het rijwielpad. "TENZIJ WORDT vastgehouden aan de op het ogenblik bestaande rege ling, dreigen we met de bromfietsen de verkeerde weg op te gaan. Op 1 Augustus van het vorige jaar werd een Koninklijk Besluit van 17 Juli 1953 van kracht, waarbij bromfietsen met een cylinderinhoud beneden 50 cc en overigens gebouwd als een nor maal rijwiel dus met alles wat op en aan een gewone fiets behoort naar het rijwielpad werden verwezen. Men wist toen dus, waaraan men zich te houden had. Zeker, ook deze rege ling is niet volmaakt, maar men den- ke zich de situatie eens in, dat de 350.000 bromfietsers in het aanstaande vacantie-seizoen niet alleen van de fietspaden waar de toestand door een andere regeling niets verbetert maar ook weer van de hoofdrijb' an gebruik zouden gaan maken Vóór 1 Augustus 1953 bestond er geen wettelijke regeling voor brom fietsen. Het is gebeurd, dat een agent een bromfietser bekeurde, omdat hij op de grote weg reed en het slacht offer, dat zich daarna ijlings naar het fietspad begeven had, van een andere politieman een proces-verbaal kreeg, omdat hij.... op het rijwielpad reed. De rechter in Rotterdam en die in Den Haag verklaarden in dezelfde week, dat de bromfietser uitsluitend van net rijwielpad gebruik mag ma ken en dat hij op de grote weg thuis behoort. In feite is de bromfiets nog altijd een motorrijtuig. Dat blijkt uit artikel 1, lid 2 van de Wegenverkeerswet, luidende: „Onder motorrijtuigen (wor den verstaan) alle rij- of voertuigen, bestemd om uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het rij- of voertuig zelf aanwezig, anders dan langs spoorstaven 'te worden voortbewogen". Een motorrijtuig dus, maar wat be treft zijn gedragsregels Op de weg is de bromfiets wettelijk gelijk gesteld met een gewoon rijwiel. Dat betekent, dat hij niet op de hoofdbaan, op de autowég, de hoofdverkeersweg, of welke benaming men er ook aan geeft, mag komen. Nu wil de Ned. Bromfietsbond te rug naar de toestand van vóór 1 Au gustus 1953, toen eigenlijk niemand precies wist, wat een bromfiets ju ridisch was en dit vehikel als motor rijtuig, op de grote weg getolereerd werd. En de ANWB draagt er het zijne toe bij om de onzekerheid te besten digen. Deze bond wil namelijk de „snelbrommers" de grote weg toewij zen en de overige brommers het fiets pad. De moeilijkheden van vóór 1 Augus tus 1953 sproten voort uit de wens om de bromfietsen ergens bij in te delen, hetzij bij de motorrijtuigen, hetzij bij de rijwielen. Men zwalkte van de ene gedachte naar de andere en zag te veel over het hoofd, dat de bromfiet sen naar hun wezen noch motorrij tuigen, noch rijwielen zijn, maar een aparte, heel eigen groep in het ver keer vormen. De regeling van 1 Augustus 1953 beschouwt ze als een apart soort ver voermiddel en schrijft voor dat ze van de rijwielpaden gebruik moeten maken. Daarom zou het te betreuren zijn, als deze regeling ongedaan ge maakt werd, of als men zoals de ANWB wil een splitsing aanbracht. De brommers hebben eindelijk hun plaats aangewezen kregen. QOK UIT economische overwegingen moeten wij een „terug" ontraden. Er zijn langzamerhand millioenen in de bromfietsen geïnvesteerd, ook in de fabricage ervan. De bromfiets is het vervoermiddel van de toekomst voor de kleine man. Zoals een groot aantal arbeiders in Amerika een auto koopt eventueel tweedehands zo kopen Nederlandse arbeiders een bromfiets. De handel zou ongetwijfeld geschaad worden, als de strubbelingen over de vraag, wat men in het ver keer nu eigenlijk met de bromfiets aanmoet, heropend werden. Het ko pen van een bromfiets zou er zeker door worden tegengehouden. Door het maken van een onderscheid in snelbrommers en gewone brommers en de verwijzing van de eerstgenoem de categorie naar de grote weg de snelbrommer zou daarvoor o.i. een kruissnelheid moeten hebben van ze ker 75 km zou de verkeersveilig heid niet weinig in 'gevaar gebracht worden. Zou de ANWB reeds bij een geringere snelheid van snelbrommer willen spreken, dan zou hij tegen zijn eigen propaganda voor een veilig ge bruik van de weg in werken. Voor de automobilisten zijn de brommers op de grote weg een nacht merrie. Maar ongelukkig zijn zij het ook voor de gewone fietsers op de rijwielpaden en zelfs is het oordeel ook voor de gewone wielrijders en dat zij dus met deze groep rekening te houden hebben. De bromfietser wil en dat is wel begrijpelijk steeds meer uit zijn motortje halen. De fabrikanten zijn bereid aan deze zucht tegemoet te komen en steeds snellere bromfietsen te leveren. Doch de bromfietser moet begrijpen, dat hij de bezitter is van een rijwiel met hulpmotor, dat het hem mogelijk maakt te fietsen, zon der të trappen, maar waarmede hij zich toch moet aanpassen aan het ove rige verkeer. Hij mag op het fietspad rijden zo hard hij wil, als zich daarop geen ge wone wielrijders bevinden. Haalt hij gewone wielrijders in, of wil hij deze passeren, dan dient hij ervoor te zorgen, dat hij deze mensen niet hin dert. We zijn ervan overtuigd, dat de ge wone fietsers aan brommers geen faci liteiten meer zullen verlenen, wanneer deze zich nog al eens misdragen; '.at v'eruit voortvloeit het wederzijds rechten nemen en dat daarvan onge lukken het gevolg kunnen zijn. Een goede verstandhouding is een eerste vereisteallen moeten aan het bereiken daarvan medewerken. Voor het overige zullen ook mini mum-eisen gesteld behoren te worden aan de fietspaden. Van vele deugt het wegdek niet en vaak zijn zij te smal. De Nederlandse Bromfietsbond en de ANWB doen goed hun propaganda op de verbreding en verbetering van de bestaande rijwielpaden en op de aanleg van doeltreffende nieuwe te richten. Uitgesloten achten we de mo gelijkheid om aparte bromfietspaden aan te leggen. Daarmede zouden mil lioenen, indien geen milliarden ge moeid zijn. Heem een ol twee Renniei, en op 't zelfde moment is dat zuur- branden geblust. Geen wonder dat tal loze mannen en vrouwen over de hele wereld dwepen met Rennies en al tijd zorgen ze bij de hand te hebben. Rennies zijn hygiënisch verpakt één voor één. Ze zijn smakelijk en.... ge makkelijk in te nemen, zonder water of wat ook. (Advertentie Ing Med.l VULLEN helicopters gebruikt worden voor de vangst van walvissen? De ze kwestie vormde dezer dagen 'n punt van bespreking tijdens de jaarverga dering van aandeelhouders der Neder landse Maatschappij voor de Walvis vaart N.V. De maatschappij heeft hier over destijds geconfereerd met wijlen dr Plesman die voor de gedachte veel voelde. Hij achtte deze toestellen in de weersomstandigheden van de Zuidpool zeer goed bruikbaar en noemde ze kern achtig „elevated Grows' nests". De No ren en een Japanse expeditie gebrui ken thans helicopters voor verken- ningsdoelèinden en eén der grootste Engelse maatschappijen heeft vier heli copters besteld. Deze toestellen kunnen van het dek der moederschepen op stijgen en dalen en kennen dus niet de bezwaren van de vroeger gebruikte vliegtuigen. Ook is in studie genomen het doden van walvissen van helicoo- ters uit met electriciteit. Verder werd medegedeeld dat de Willem Barendsz 2 in 1955-1956 aan de vangst zal deelne men. De oude Willem Barendsz blijft meevaren als transport-tankschip, waarvan er in totaal drie nodig zullen zijn.Op projecten voor bevroren wal visvlees durft de directie van de Maat schappij niet meer in te gaan. Voor menselijke consumptie is dit een mis lukking gebleken. 20 tabletten 65 cent (Advertentie. Ing. Med.) de'zach'te (Advertentie Ing. Med.) ONDER NIET te gunstige omstandigheden zal tussen 22 en 27 Januari een „nieuwe" komeet te zien zijn, dus een van die kosmische zwer vers, welker afkomst nog niet vast staat. Naar goede gewoonte in astro nomische kring heeft ook deze komeet een naam gekregen, hoewel hij wat nuchter klinkt: 1953-H. Maar misschien gaat zij nog eens heten de „komeet van Pajdusakova" naar de vrouwelijke Tsjechische -sterre- kundige, die haar oj) 5 December 1953 ontdekte.' Zij zal voor de gewone waarnemer vrijwel zeker alleen zichtbaar zijn door haar „staart", waar aan elke komeet dan ook haar bijnaam „staartster" ontleent. CTADSBEWONERS zullen vermoede lijk weinig kans hebben 1953-H te zien, want deze vertoont zich op ge noemde data even voordat de zon opgaat vlak boven de Zuid-Ooste lijke kim, en wel als een glanzende streep. De komeetkern zelf zal moei lijk waarneembaar zijn. Als de 1953- H-staart zichtbaar is, passeert de ko meet juist de zon en snelt in razende vaart weer onbekende hemelruimten in. Of zij ooit terug zal komen is voor zover ons bekend nog riiet voorspeld. Want dat terugkeren is nu juist een der (dikwijls voorkomende) hebbelijk heden van kometen. Het is de ver maarde Engelse sterrekundige Ed- mund Halley geweest, die op deze hebbelijkheid heeft geduid en.... haar heeft bewezen ook. Hij berekende met zeer veel moeite de banen van 24 ko meten, die tussen 1337 en 1698 zicht baar waren geweest en vond tot zijn grote verbazing dat er drie bij waren welker banen zó op elkaar geleken, dat men wel moest aannemen met drie verschijningen van dezelfde ko meet te maken te hebben. De eerste verschijning geschiedde in 1531, de tweede in 1607 (waargenomen door Kepler) en de derde had Halley zelf gezien in 1682. Halley waagde het er op een vierde verschijning te voor spellen: in 1751 af 1759. En zijn voor spelling kwam uit ook: op Kerstdag 1758 werd de „komeet van Halley" zoals ze sedertdien werd genoemd wéér gezien. Ze heeft ons zonnestelsel voor zover ons bekend nog steeds niet verlaten, want ze bezocht ons in 1835 en 1910 en men verwacht haar weer in 1985. Die 1953-H is dus een zuster van de komeet van Halley. Voor ons is het opmerkelijkste haar staart die zich dat is wel zeker pas ontplooit als zij de zon nadert. De kop is de eigen lijke komeet, die volgens sommige astronomen ongelooflijk ijl is, dus een wolk gas, die door de aantrek kingskracht van de zon met steeds groter wordende snelheid naar die zon vliegt, er omheen gaat en dan weer de ruimte in. Daarbij verliest ze vaart om dan, aan de „rand" van ons zonnestelsel, stapvoets door het heelal te gaan, totdat ze zich omke rend naar de zon toe, steeds meer vaart krijgt, enz. Anderen menen, dat de kern grotendeels bestaat uit ijs, bevroren koolzuur en steentjes. Hoe dan ook: de staart voor ons het meest spectaculaire ontstaat door druk van de zonnestraling, waardoor uiterst fijne deeltjes uit de komeet- kërn, worden „geschoten", die achter haar zweven als een lichtende sluier. Beweegt de komeet zich van de zon af, dan zou diezelfde stralingsdruk er debet aan zijn, dat de sluier om de komeetkern gerold wordt. De Nederlandse prof. Oort meent, dat zich om ons zonnestelsel een „wolk" van misschien wel honderd- milliard (100.000.000.000) kometenkop- pen bevindt. Een passerende ster zou daarin door haar aantrekkings kracht het evenwicht hebben ver broken, waardoor een aantal kometen „op drift" is geraakt, binnen ons zon nestelsel. Vermoedelijk zijn die kome- tenkoppen de resten van een planeet, eens behorend tot ons zonnestelsel, maar door onbekende oorzaak ge ëxplodeerd. Ze zouden dus enigszins familie zijn van de massa gruis, welke zich bevindt tussen de planeten Mars en Jupiter, en die men gemeenlijk aanduidt met de naam planetoïden. Oók vrijwel zeker verblijfselen van een uit elkaar gebarsten planeet. En nu maar tussen de 22ste en de 27ste goed opletten, of wij 1953-H aan de Zuid-Oostelijke horizon kunnen ontdekken, even voor dat de zon op komt. Zij die op het platteland wonen, hebben de beste kansen. 23. Nauwelijks waren Billie en Ka- reltje in cel nr. elf aangeland of ze ont dekten de koffer. „Hé, hier staat wat", riep Kareltje, maar Billie legde hem snel de hand op de mond. „Wat moet j:j toch altijd alles rondbazuinen", bromde hij. „Direct komt die klabak er weer aan. Laat mij er eens bij". Hij drukte zijn kleine compagnon opzij en boog zich nieuwsgierig over de koffer. „Eigenaardig", mompelde hij. „Dat lijkt wel net zon koffer, als waarin de pro fessor zijn graafmachine had meegeno men. Eens kijken of ik hem open kan krijgen".Klikklak, de sloten spron gen open. „Tja", zei Kareltje benauwd. „Dat is vast 'n vergissing Laten we Piet Pakkum even roepenHij wil- de al op het belletje drukken, rnaar Billie sloeg ruw zijn hand weg. „Ezels, veulen", bromde hij. „Je lijkt wel ges. Weet je wel, dat dit een kans op ont snapping is? Kijk eens, wat hier en staat: voor beton baksteen losse grond ijzer!. Dat ding boort ook door ijzer heen!" „Laten we Piet Pakkum nou roepen", zeurde Kareltje. „Als-ie ziet, dat we met onze vingers aan die koffer hebben gezeten, krijgen we vast geen chocolade-hagelslag on het brood!" Het jaar 1953 is voor de Volkshoge school te Bergen zeer belangrijk ge weest. In dit jaar kwam namelijk de Stichting voor Europees Volkshoge- schoolwerk tot stand, die haar zetel te Bergen kreeg. Er werden reeds belang rijke contacten gelegd en de kans is zeer groot, dat in 1954 de gehele staf van de nieuwe stichting in Bergen zal komen wonen en dat het secretariaat daar een nieuwe huisvesting zal vin den. Nog juist in 1953 hebben B. en W. van Bergen de rstad voorgesteld ,,'t Oude Hof", een der beide gebouwen waarin de Volkshogeschool Bergen is gevestigd, voor de tijd van vijftig jaar aan de Volkshogeschool te verhuren. Het voorstel houdt in dat ue gemeente het buitenonderhoud en de Volkshoge school het binnenonderhoud voor haar rekening neemt. Indien de raad dit aan vaardt, zo wordt in het jaarverslag 1953 der Bergense Volkshogeschool ge zegd, best„at er een goede kans, dat oit gebouw in de loop van 1954 ook uiter lijk weer behoorlijk voor de dag zal komen. Het aantal cursis! -i is sinds 1948 vrij constant en beweegt zich rond de 3400. Het afgelopen jaar was het 3645. aantal cursussen en bijeenkomsten per jaar bedraagt ongeveer 110, het aantal mandagen is opgelopen van 17633 in 1948 tot <619 in 1953. Met dit aantal is de capaciteit van beide gebouwen vrij wel volledig benut. De herkomst der cursisten onderging weinig verandering. Uit het eigen gewest kwam ruim 58 procent, ruim 26 procent uit de provin cies buiten Noord-Holland en ruim 14 procent uit het buitenland. Het aantal buitenland ir steeg van 220 in 1952 tot 513 in 1953. Aan reizen naar het buitenland, ge organiseerd met medewerking van de volkshogeschool Bergen, namen 890 per sonen deel, waarvan 572 naar Meridon in Frankrijk gingen. Aan reizen naar Nederland, met medevrer-ing van deze Volkshogeschool georganiseerd, namen 1092 buitenlander- deel, van wie 365 Duitsers en <10 Fransen. Door de lage waterstand op de Wad den kon de barkas „Borndiep", die de postdienst onderhoudt tussen Nes (Ameland) en Holwerd, de steiger van Holwerd slechts tot plus minus 1300 meter naderen. De ruim zestig passa giers, in hoofdzaak DUW-arbeiders, moesten zodoende per amphibievaartuig naar Holwerd worden vervoerd. Op de terugreis kon de boot de steiger te Nes net njef. halen en heeft de zestien passa giers met post Zaterdagavond een ver traging van 1'A uur op het Zuidwester strand te Hollum afgezet. In de laatste jaren kan er van een zekere vermindering van de in ons land voorkomende vogels gesproken worden, een gevolg van velerlei omstandighe den, in de eerste plaats wel door de veranderingen, die zich in het natuur lijke milieu der vogels hebben voorge daan. Het is een reden temeer om er naar te streven verdere verliezen zo veel mogelijk tegen te gaan. Als de winter invalt, hebb.en de vo gels aan ernstige gevaren het hoofd te bieden, vooral aan honger en dorst. Tal van landgenoten beijveren zich dan de vogels van het nodige te voorzien. Vele anderen zijn daartoe wel bereid, doch vragen zich af hoe zij op eenvoudige wijze hulp kunnen verlenen. In de eerste plaats voor hen heeft de Neder landse Vereniging tot bescherming van vogels een geschriftje „Helpt de vogels in de winter" samengesteld. Op aan vrage wordt daarvan gaarne kosteloos een exemplaar toegezonden (Adres: Heerengracht 540, Amsterdam). WONDEN GENEZEN SNELLER MET (Advertentie, Ing. Med.) 45 „Geweldig! geweldig!" zei Betty-Jane. Janice was blij dat te horen. Dan liep de zaak dus goed zonder haar. „Ik weet wel wat je denkt", zei Bet ty-Jane en haar aardige jonge gezicht je keek haar trouwhartig aan, „je zult je er wel zorgen over maken, dat ik je plaats niet goed inneem. Maar heus, zelfs juffrouw Willows zegt dat ik het heel aardig doe. Ze zei, dat ze zich verbaasde over de wij2e waarop ik de verantwoordelijkheid op me had ge nomen en mijn werk liet vóórgaan". „Je doet het vast veel beter dan ik", zei Janice. Ze voelde zich gedron gen dat te zeggen, daar Betty-Jane geen overmaat van zelfvertrouwen scheen te hebben. „O neen, dat kan nooit", zei Betty- Jane bescheiden. „Maar mijn werk is nu alles wat Ik heb. Dat is een van de redenen dat ik je kom bezoeken, Ja nice. Ik wilde je vertellenmaar ik weet niet hoe". Haar stem haperde, maar een ogenblik later slaagde ze er in verder te gaan. „Wees jij niet zo verstandig als Ik meende te zijn. Ik bedoel, zorg er voor, dat niet ook bij jou het werk het voornaamste wordt. Als je een tijdje weg wilt blijven of zoiets doe het dan vooral". „Dank je", zei Janice. Ze wist zelf niet, waarvoor ze Betty-Jane bedank te, maar ze voelde dat het meisje trachtte haar te helpen. Daarom voeg de Janice er bij: DOOR: „Ik ga met vacantie. Zo gauw ik kan ga ik naar Mexico. En je mag juffrouw Willows een boodschap van me over brengen, als je wilt". Betty-Jane ant woordde dat ze dat met genoegen zou doen. Ze zei dat ze blij was dat Janice met vacantie ging. „Ik kom niet weer terug", zei Janice, „vertel dat maar aan juffrouw Willows. Ik denk, dat ze het wel zal begrijpen en er blij om zal zijn. „Ik ben er ook blij om", zei Betty- Jane en barstte toen in schreien uit. „Kom nou, Betty-Jane". Janice trachtte haar op de rüg te kloppen, maar ze kon niet helemaal ver ge noeg reiken. Ze was werkelijk bijna zo zwak als ze zich voelde. „Het het spijt me zo. Ik wilde je niet ik weet dat ik je niet mag op winden Betty-Jane deed een dap pere poging tot zelfbeheersing en slaagde erin haar tranen weg te slik ken. „Dat is in orde, hoor", zei Janice. Ze merkte dat ze niet kon door gaan met niet te denken en niet te voelen. Ze voelde diep medelijden met Betty-Jane, hoewel ze niet wist waar om. „Dat wilde ik je nu juist vertellen. O Janice, trouw toch alsjeblieft met die aardige vriend van je!" riep Betty- Jane uit. „Degene die lijkt op een mengsel van Cary Grant en Van John son! Als je het niet doet, weet ik ze ker dat je er je hele leven spijt van zult hebben. Geen enkel* man blijft eeuwig op een meisje wachten!" „Hoe weet je dat?" vroeg Janice. „Mijn Bill trouwde met iemand anders". Dit was een sterk argument. „En nog wel met een meisje, van wie hij altijd beweerde, dat hij haar niet kon uitstaan. Maar ik liet hem te lang wachten; hij dacht dat ik mijn werk verkoos boven hem. Gezond verstand en liefde gaan nooit samen". „Misschien heb je wel gelijk", zei Janice. „In ieder geval zal ik eens na denken over wat je hebt gezegd. Ik vind het ontzettend naar voor je van je vriend, Betty-Jane, maar ik ben er echt van overtuigd, dat hij toch niet de ware voor je was en dat die ook nog wel eens zal komen opdagen". Janice's woorden en glimlach waren zo warm en hartelijk, dat ze het andere meisje bijna overtuigden. „O, dank je wel, Janice", zei ze. „Ik zal proberen te onthouden, wat je hebt gezegd, maar dan moet jij dat ook doen. Nu mag ik echter niet langer blijven of nog meer zeggen". Daar had ze gelijk in, want de zuster stak haar hoofd weer om de deur om te zeggen dat het bezoek lang genoeg had ge duurd. „We moeten onze patiënte niet vermoeien". Maar blijkbaar had men Ingezien dat bezoek Janice geen kwaad deed, want de volgende middag werd er weer iemand aangekondigd. „Neen", zei Janice, „ik wil dokter Holbrook niet ontvangen. Wilt u zeg gen dat „Maar het is niet dokter Holbrook", verbeterde de zuster, „maar mevrouw Holbrook. En dokter Richards vindt het goed, dat u naast uw familie nu eens wat meer mensen ziet. Maar het spreekt vanzelf dat als u „Laat mevrouw Holbrook maar bin nen", zei Janice. Ze was nieuwsgierig naar deze bezoekster en ook naar de reden, waarom mevrouw Holbrook haar bezocht in plaats van haar man. Elissa Holbrook was veel mooier dan de foto op het bureau van de dokter. Ze was zelfs de mooiste vrouw die Janice ooit had gezien: heel blond en gedistingeerd en zeer elegant. Blijkbaar maakte Janice eenzelfde gunstige indruk op mevrouw Holbrook, want het eerste wat ze zei, was: „U bent beeldig. Ik had wel verwacht dat u knap zoudt zijn, maar Eric vertelde me niet dat u zo beeldig was". Janice geloofde niet dat ze er zo beeldig uitzag, maar het was aardig van mevrouw Holbrook om het te zeg gen. Ze vroeg zich af wat Eric tegen zijn vrouw over haar had gezegd. „Ik heb een kleinigheidje voor u meegebracht". Haar bezoekster legde een vierkante witte doos naast Janice neer en trok haar witte glacé hand schoenen uit terwijl ze ging zitten. „Ik ben blij dat ik geen bloemen meenam", voegde ze er aan toe, terwijl ze om zich heen keek en even begrijpend glimlachte. Het was vreemd dat de vrouw van de dokter nu geschenken kocht, ter wijl zijn assistente dat zo lang had gedaan, zelfs de cadeautjes voor zijn eigen vrouw. „Ja, ik heb bloemen genoeg", gaf Janice toe; vervolgens deed ze de doos open en schoof het vloeipapier opzij. „O, wat prachtig, wat snoezig!" Het was een schattig bedjasje van wit satijn, afgezet met crème kant en een blauwe strik. Janice had nog nooit zo'n beel dig kledingstuk gezien, laat staan ge kocht. Blijkbaar kon ook de vrouw van de dokter het wel stellen zonder de hulp van de assistente. „U zult zich wel afvragen waarom ik kom", zei mevrouw Holbrook. Dat deed Janice inderdaad, maar ze zei dat ze blij was dat mevrouw Hol brook was gekomen, welke reden ze daarvoor ook had. (Wordt vervolgd.) LIEDEREN. Leni Vlaanderen- Slagt zingt liederen van Beet hoven en Peter Cornelius. Die van Beethoven zijn geschreven op teksten van Cellert. Tekst en mu ziek zijn diep religieus van toon. Trauer und Trost van Peter Cor nelius is meer romantisch van karakter - niettemin klinkt ook hierin de geloofstoon door. (Dins dag 12.00 uur over Hilversum 1, 402 m AUS DER NEUEN WELT, de Vijfde Sym.phonie van Dworak, ontstond onder de indruk van een reis naar de Verenigde Staten. De sfeer van de negermuziek klinkt er in door, met name in het twee de deel. (Dinsdag 20.30 uur over Hilversum 11, 298 m.) DINSDAG 26 JANUARI HILVERSUM I, 402 m.: 7.00 AVRO, 7.50 VPRO, 8.00—24.00 AVRO. 700 Nieuws, 7.10 Gram. 7.50 Dagopening. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Morgenwijding. 9.15 Gram. 9.25 Voor de huisvrouw. 9-30 Waterstanden. 9.35 Gram. 10-50 Voor de kleuters. 11.00 R.V.U.: Prof. Dr. D. H. Wester: „Plastics". 11.30 Voor de zieken. 12.00 Alt en piano. 12.30 Land- en Tuin- bouwmededelingen. 12.33 Voor het plat teland. 12.40 Orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen of gram. 13-30 Lichte muizek. 14.00 „Wij ontdekken Amerika", causerie. 14.30 Gram. 14.40 Schoolradio. 15.00 Gram. 15.15 Voor de vrouw. 15-45 Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Lichte muziek. 17.45 Gram. 17.50 Militaire cau serie. 18-00 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.25 „Paris vous parle". 18.30 R.V.U.Dr. A. Saalborn: „Beroemde figuren uit de we reldliteratuur". 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Militair Orkest. 19.25 Strijkkwartet en altviool. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar.^ programma. 21.35 Lichte muziek. 21.5a Mededelingen. 22.00 Lichte muziek. 22.0a Metropole Orkest. 22.45 Buitenlands over zicht. 23.00 Nieuws. 23.15 New York cal- ling. 23.20—24.00 Kamerorkest. HILVERSUM II, 298 m.: 7.00-24.00 KRO. 7-00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram. 7.45 Morgengebed en Liturgische kalender. 8.00 Nieuws en weerbericht. 8.15 Gram. 9.00 Voor de huisvrouw. 9.40 „Lichtbaken". 10.00 Voor de kinderen. 10.15 Schoolradio. n Amus.-muziek. 11.00 Voor de vrouw. 113 Schoolradio". 11.50 Als de ziele luistert- 12.00 Angelus. 12.03 Lunchconcert. 12-39 Land. en Tuinbouwmededelingen. 1" Musette-Orkest en soliste. 12.55 Zonne wijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws- 13.20 Amus.-Orkest. 14.00 Gevar pro gramma. 14.50 Pianorecital. 15.15 Zang en piano. 15.30 Ben je zestig. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Felicitaties voor de jeugd. 17.45 Regeringsuitzending: Dr. Ch. J- Stutterheim „Nederland en de Wereld- Wat moet ik weten van Nationaliteitspr0" blemen?". 18.00 Dansorkest en soliste- 18.15 Gram. 18.20 Sportpraatje. de jeugd. 18.52 Actualiteiten. 190 Nieuws. 19.10 Gram. 19.15 Uit het Boek der Boeken. 19.30 Gram. 20.25 De gewone man. 20.30 Radio Philharmonisch Orke?^ 21.20 Ken een haan een ei liggen? 21- Gitaarspel. 21.55 Gram. 22.00 „Ouders en kinderen", causerie. 22.15 pianokwintet. 22.45 Avondgebed en Liturgische kalender 23-00 Nieuws. 23.15 Pianorecital. 23.40— 24.00 Gram.muziek. Televisie-programma. VARA. Actualiteiten en weeroverzicht. 20 „Welvaart voor de wouden", documen taire. 21.00—22.00 Fantasie Impromtue Opus 2.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1954 | | pagina 2