NEDERLAND, HELICOPTERS
EN HELIHAVENS
Paardenstapel krimpt in tot een
ontoelaatbaar minimum
Rendabiliteit is een eis voor
vaste lijndiensten
Op een veld zonder tribune
Een kordate treinbestuurder
redde kinderleven
Moeilijk vraagstuk
Lambertus Johannes
gelukskind
Hk*.
JIMMY BROWN EN DE BLOEDBOEF-BEREN
WmmmwM
k
Julianadorp
Urk
Breezand
„Meester" Lunshof
overleden
Feest in Deventer
Lezingen in boekhandel
Tot verwerping van beroep
geconcludeerd
Zó is soms het beeld
van een wei-gevulde
tribune bij een eerste of
tweede-klasse voetbal
wedstrijd. Er zitten vrou
wen onder de mannen,
vrouwen, die hun galant
aanmoedigen van een
gezellige tribune uit. En
dan hebben wij ook, ge
durende hetzelfde afge
lopen weekend, een lager
elftal van één der Hei
dense clubs aan het werk
gezien. Twee en twintig
spelers op dat grote veld.
Het was zo bar koud, dat
GEESTELIJK LEVEN
Stanley Jones 70 jaar
Stand van zaken in de
Ned. Herv. Kerk
Zorg vrijzinnige lidmaten
te Amstelveen
BEROEPINGSWERK
Zondagsionen betaald van
verduisterde boter
Ook van belang i.v.rn. de
defensie
Leesbibliotheek morgenavond
geopend
Weekoverzicht visserij
Paaspakketten Marine en
Leger op Nieuw-Guinea
WOENSDAG 27 JANUARI 19M
Van onze speciale verslaggever)
BU de installatie van de commis
sie „Helschroef vliegtuigen" zeide
de minister van Verkeer en Water
staat, mr J. Algera: „Zeker, er
zitten in het vervoer per hef.
echroefvliegtuig nog ongekende
mogelijkheden en wij moeten goed
beseffen, dat, wil men dit middel
van vervoer verder ontwikkelen en
rendabel maken ten dienste van
het reizende publiek, geheel nieu
we paden betreden moeten wor
den". Waarmede de minister de
zaken scherp stek, want de geijkte
paden schijnen voorshands niet
naar een rendabel helicopterver-
voer voor vaste lijndiensten te lei
den, en slechts rendabiliteit zal uit
eindelijk Nederland een eigen heli-
copternet kunnen geven.
HET vraagstuk der helicopters be
staat reeds lang en reeds veel is er over
geschreven, gepraat en gestudeerd. Maar
in Nederland bleef het een papieren
zaak; het bleef experimenteren met het
ene beschikbare toestel van de stich
ting, die zich met het onderzoek van
hefschroefvliegtuigen bezig hield; het
bleef een utopistisch redekavelen over
het nut en de mogelijkheden van heli
copters.
Tot de ramp kwamEn het hef-
schroefvliegtuig opeens een zeer reëel
nut bleek te bezitten en voor velen het
enige middel tot redding bleek te zijn.
Onuitwisbaar zal vo®1 hen de herinne
ring aan die wonderfijke wesp blijven,
die zo stil boven het water, een dak,
een enkel droog plekje kon blijven han
gen en van waaruit een enkele kabel
met een soort zitstoeltje de redding be
tekende uit het water en de koude en
van de doodDe toestellen van de
Amerikaanse luchtmacht, de Belgische
Sabena en het enkele toestel van de
Nederlandse marine bleken onmisbaar
te zijn. En Nederland realiseerde zich
plotseling, dat de helicopter geen uto
pie meer was, maar werkelijkheid!
Gistermorgen is op het gemeentehuis
van Deventer de met zoveel spanning
verbeide vijftigduizendste inwoner aan
gegeven. Het is een jongen, die gebo
ren werd om tien minuten over zes.
Zijn naam is Lambertus Johannes
Kwakkel, die ongeveer zeven pond
woog, toen hij het levenslicht aan
schouwde als zoon van Arend Jan
Kwakkel, boekhouder en zijn zes en
twintigjarige vrouw Henny Kwakkel-
Dorgelo.
Toen de gelukkige vader om half ne
gen de geboorte-aangifte kwam doen,
werd hij daar door burgemeester Bloe-
mers opgewacht die hem mede namens
de burgerij gelukwenste. Meteen klonk
het gelui van kerkklokken en het caril
lon speelde wiegeliedjes. Vlaggen wer
den uitgestoken en heel de stad leeft
mee met dit gelukskind, want de klei
ne jongen krijgt van de gemeente en
burgerij, omdat hij de vijftigduizendste
is volgens belofte een geheel ingericht
nieuw huis cadeau met allerhande an
dere fraaie geschenken.
Later bracht de burgemeester met
een open landauer, vergezeld van zijn
echtgenote een bezoek aan het geboor
tehuis van Lambertus Johannes. Hij
bood een groot Overijssels krenten
brood aan terwijl filmcamera's gons
den en de jonge moeder een praatje
maakte met een radio-reporter.
Herauten te paard reden door de
straten om het goede nieuws met ba
zuingeschal en het lezen van een oor
konde te verspreiden. Alle schoolkin
deren van de stad krijgen vandaag be
schuiten met rode en witte muisjes.
Zaterdag zullen er muzikale rongangen
zijn.
De procureur-generaal bij de Hoge
Raad nam gisteren conclusie in de
zaak van de Utrechtse boekhandelaar
C. Leeflang, die na sluitingstijd lezin
gen laat houden in zijn boekhandel.
Nadat hij was geverbaliseerd wegens
overtreding der winkelsluitingswet had
de ecopomische politierechter ontslag
van rechtsvervolging gegeven. In ho
ger beroep heeft het gerechtshof te
Amsterdam de heer L. echter veroor
deeld tot f 1,boete.
De procureur-generaal heeft thans
geconcludeerd tot verwerping van het
tegen 's Hofs arrest ingestelde beroep.
Hij meende, dat de Hoge Raad reeds
eerder, nl. in een arrest van 24 Febru
ari 1953, heeft uitgemaakt, dat de om
standigheid dat het publiek de winkel
ruimte kan betreden op zichzelve reeds
het geopend hebben van de winkel in
de zin van artikel 2 der winkelslui
tingswet medebrengt, ongeacht het
doel, waarmee het publiek de winkel
ruimte zou zijn binnengegaan. In een
winkel kan nu eenmaal na sluitings
tijd geen publiek worden toegelaten,
met welk doel de winkelruimte ook
zou worden gebruikt. De Hoge Raad
zal 23 Februari arrest wijzen.
i Die werkelijkheid was het begin van
nieuwe overwegingen en leidde uitein
delijk tot de inschakeling van Neder
land in het jonge Belgische helicopter-
net; Rotterdam kreeg een helicopter-
lijndienst op Brussel en een heliport,
de wentelwiekhaven der Belgen. Sinds
dien zijn burgemeesters zich gaan af
vragen, of hun stad niet ook door de
lucht met andere steden verbonden kon
worden en of zij niet ergens in hun stad
een geschikt terrein voor een heliport
konden vinden. En uiteindelijk heeft
(op instignatie van wijlen dr A. Ples-
man) de minister van Verkeer en Wa
terstaat een studie-commissie voor het
helicoptervraagstuk geboren doen wor
den. Met daarin vertegenwoordigers van
organisaties en bedrijven, wier specia
liteit vervoer is.
HET terrein der helicopters is nog
weinig bekend. Men heeft in Amerika
wat ervaring met lijndiensten van hef
schroefvliegtuigen. In New Vork bestaat
een vaste dienst tussen de verschillende
vliegvelden. Men kan voor hetzelfde
tarief als dat voor taxi's van het ene
vliegveld naar het andere helicopteren.
Maar dit is alleen mogelijk, omdat de
taxi's zulke enorme omwegen moeten
maken en de helicopter door de rechte
lijn, welke zij van veld naar veld kan
afleggen, zoveel kilometers wint. En de
taxitarieven er bepaald niet laag zijn.
Maar zelfs dan vraagt de helicopter-
dienst goed bezette toestellen, omdat
anders de kosten te hoog worden
Waarmede we midden in het vraag
stuk van het rendement zitten. Want
de helicopter is een duur toestel, heb
ben we begrepen. Duurder dan een nor
maal vliegtuig met dezelfde capaciteit
aan passagiers. Duurder in aanschaf en
gebruik, met een geringere snelheid en
minder stabiliteit in het vervoer. Om
dat de helicopter in belangrijker mate
afhankelijk is van het weer dan het
normale vliegtuig. Omdat de helicopter
niet op instrumenten alleen kan wor
den gevlogen en men altijd met grond-
zicht moet werken. En het toestel dus
ongeschikt is voor nacht- en avond
vluchten en bij slecht weer niet ge
bruikt kan worden. Zoals onlangs weer
is gebleken, toen de helicopter van de
marine, uitgestuurd om de vermisten
bij een vliegongeluk in het IJselmeer
te zoeken, door mist gedwongen werd
ergens bij Beverwijk te landen.
Een behoorlijk rendement voor een
lijndienst is in belangrijke mate afhan
kelijk van de regelmaat, waarmede ge
vlogen kan worden. Die regelmaat is
niet groot, en we hebben de indruk,
dat de dienst tussen Rotterdam en
Brussel door de weersomstandigheden
aan regelmaat inboet. De dienst op
Maastricht van Brussel uit verloopt
zelfs naar we vernamen nog on
regelmatiger. Daardoor zal het gauw
gebeuren, dat iemand liever de trein
neemt, zelfs al doet die er langer over,
dan een hefschroefvliegtuig, omdat hij
dan zeker is van de tijd van vertrek
en aankomst.
Een goede helieopterdlenst moet een
behoorlijke bezetting hebben, wil hij
renderen. En een behoorlijke bezetting
van een helicopter van het kleine for
maat zoals thans nog gebruikt wordt
behoeft slechts een vijftal mensen te
zijn. Daarom is het belangrijkste vraag
stuk der helicopters dat der rendabili
teit, tevens het moeilijkste om tot op
lossing te brengen. Men moet een regel
matige dienst waarborgen en een be
hoorlijke bezetting krijgen.
DE vaste helicopterverbindingen, die
momenteel bestaan, dragen nog vrijwel
alle een experimenteel karakter. De
Belgische maatschappij Sabena heeft
er geld voor over, ook omdat het een
goede propaganda voor het „lucht-min-
ded" maken van het publiek kan zijn.
En omdat in België het postvervoer dus
een deel der onkosten van een geregel
de dienst voor zijn rekening neemt
Een vaste postverbinding per heli
copter is echter alleen zinvol wanneer
zij méér voordelen oplevert dan post
vervoer met de geijkte middelen van
vervoer, zoals bij ons de postauto, de
posttrein. En in Nederland geschiedt
voorshands de postverzending sneller
per trein dan per helicopter. De post
treinen rijden vnl. des nachts. Boven
dien is het openbaar vervoersnet in Ne
derland zeer intensief en zou zelfs een
helicopterverbinding tussen Den Haag
en Leeuwarden amper de tijdwinst
brengen, die mén door de trein zou
kunnen verliezen. Waar nog bijkomt,
dat op de tijdwinst van de helicopter
het sneller bereiken van de plaats
van aankomst weer het verlies van tijd
voor het sorteren van de post komt,
want reeds in de Nederlandse postwa-
gons wordt de post gesorteerd.
EEN van de grote voordelen van het
helicoptervervoer ligt in het feit, dat
men voor deze toestellen slechts een
klein terrein van node heeft. Daardoor
kan men helihavens maken in de een'
tra der steden. Mits zij een goede aan-
vliegbaan bezitten, waaronder men
moet verstaan een zo mogelijk groten
deels onbebouwde strook land, waarop
altijd ruimte bestaat voor noodlandim
gen. Voor de helicopter van Rotterdam
is dit mogelijk, zelfs al zijn de verschil
lende noodlandingsterreinen niet zo
heel gemakkelijk als zodanig bruikbaar.
De helicopter verliest zijn waarde, als
hij, evenals een normaal vliegtuig ver
buiten de bebouwde kom van een stad
zou moeten landen.
In de meeste steden van ons land zijn
wel geschikte plaatsen in of nabij het
centrum te vinden. Zolang een renda
bele basis evenwel niet te vinden is in
de vervoersprijs alleen, zal men zijn
toevlucht moeten nemen tot het ver
strekken van vliegsubsidies door de be
langhebbende gemeenten, althans tot
het geven van garanties voor de dek
king van de vliegkosten bij onvoldoende
passagiersbezetting. De exploitatiepro
blemen van een helicopterdienst kun
nen zich in ons land spiegelen aan die,
waarvoor de K.L.M. geplaatst was met
haar na-oorlogse binnenlandse lijndien
sten. Zij heeft die tenslotte om Vnl. eco-
nmische redenen opgeheven, want on
danks vele verzoeken (onder meer uit
Twente) om geregelde vliegverbindin
gen, bleek dat er te weinig mensen ge
bruik van maakten.
ALS het koud is, biedt
zelfs de wei-bezette
tribune van een tweede
klasser een wat trooste
loze aanblik. Men zou
er onder deze omstan
digheden eigenlijk
slechts robuste mannen
verwachten, kerels, die
Koning Winter geen
duimbreed uit de weg
gaan. De vrouwen ver
moedt men op zo'n vrije
Zondag, wanneer het
kwik onder nul blijft, bij
de warme kachel.
MAAR ons is gedurende
het afgelopen week
end gebleken, dat de
rillende massa op de
tribune van HRC waar
lijk niet alleen uit man-
nenvlees bestond. Een
voornaam aantal vrou
wen vulde de gaatjes
op, al zou men het niet
geloven. En dat zijn dan
vrouwen, veronderstel
len wij, uit het echte
voetbalhout gesneden;
alles trotserende verte
genwoordigers van het
zwakke geslacht, die
luide de lieden van hun
lievelingsclub aanvuren.
Als man, als een koude
niet al te spraakzame
man, word je er stil van
als je hoort, wat dames,
en dan vooral dames uit
Hoorn, op het gebied van
aanmoedigen presteren'.
Wij hadden het twijfel
achtige genoegen, juist
vóór een tweetal van die
luidruchtige Hollandia-
dames te zitten. Horen
en zien verging een ieder
tot in wijde omtrek; zelfs
sprak men deze vrouwen,
die het in tal van ge
vallen wel zeer vrouwe-
lijk-onlogisch bekeken,
en dan nog door Hoornse
bril, niet eens tegen. Men
durfde niet, want men
zou met één grove woor
denstroom van de tri
bune, ja van het veld
zijn gevaagd.
de scheidsrechter niet
gekomen zou zijn, als hij
niet nodig was geweest
om aan de touwtjes te
trekken. Een héél veld
zonder tribune, zonder
supporters
^EE toch niet, er was
één supporter. Een
meisje, het meisje van
één van de spelers. Zij
had de jas aan van haar
vriend; zij was er hele
maal in weg gedokent en
zo leunde zij nabij de
hoekvlag tegen de kleed
kamer. Verder was alles
kaal en kil en leeg en
koud
Was zij, zo vroegen wij
ons af, een vurige min
nares van haar vriend, of
van het voetbalspel? Was
het voor één van hen, dat
zij eenzaam en blauw-
koud te wachten stond
op het einde van de wed
strijd? Wij hebben het
niet afgewacht, want de
wind was te ijzig guur.
Misschien vond „hij" het
leuk, dat zij naar hem
stond te kijken.Er was
geen tribune, geen ge
juich, en ook de meisjes
of vrouwen van de an
dere (één en twintig)
voetballers waren er niet.
Ter gelegenheid van de zeventigste
verjaardag van de bekende zendeling
Stanley Jones is in de Verenigde Staten
een aantal bijeenkomsten gehouden.
Tijdens een diner dat te zijner ere
te New York werd gegeven, zei de
consul-generaal van India - het land,
waar Stanley Jones voornamelijk als
zendeling heeft gewerkt, dat „als de
Verenigde Staten meer mensen zoals
hy naar India zouden sturen, de be
trekkingen tussen de beide landen ze
ker bevorderd zouden worden".
In ons land heeft Stanley Jones be
kendheid gekregen door zijn boeken,
o.a. „Christus langs de Indische heir-
weg".
Van de 2016 predikantsplaatsen in de
Ned. Herv. kerk, waarvan er 359 vrij
zinnig, 309 tot de Geref. bond en 1343
orthodox zijn, waren er op 1 Jan. jl.
247 vacant, nl. 59 vrijzinnig, 79 Geref.
bond en 109 orthodox; 114 vacatures
zijn onvervulbaar en 133 vervulbaar
(nl. 62 Geref. bond, 55 orthodox en 16
vrijzinnig)Onder de vervulbare va
caturen zijn er 58 in gemeenten met
meer dan één predikantsplaats.
In 1953 verminderde het aantal ge
wone predikantsplaatsen met tien, het
aantal bijzondere (algemene dienst)
vermeerderde met twintig. De vrijzin
nigen verminderden met 5 pred. plaat
sen, de Geref. Bond vermeerderde met
4 plaatsen; de orthodoxen kregen elf
pred. plaatsen meer. (In gemeenten: 5
vrijzinnige minder, 4 Geref. Bond
meer; 8 orthodox minder.) Het aantal
vacaturen daalde van 262 op 247. De
meeste predikantsplaatsen vindt men
in Zuid-Holland, Gelderland en Noord-
Holland. De meeste vrijzinnige ge
meenten zijn in Friesland (97), Noord-
Holland (63) en Groningen (57). Ner
gens zijn zij echter in de meerderheid,
behalve in de Waalse gemeenten, waar
11 vrijzinnige en 7 orthodoxe predi
kantsplaatsen zijn. In Utrecht is slechts
één vrijzinnige plaats. De meeste Ge
ref. Bondsgemeenten vindt men in
Zuid-Holland (117), Gelderland (68) en
Utrecht (56); ook zij zijn in geen en
kele provincie in de meerderheid, al
blijven zij in Utrecht, slechts 10 plaat
sen onder de orthodoxen. In Gronin
gen, Friesland en Drente komen zij
bijna niet voor. Limburg waar zo wei
nig Protestanten wonen, is de enige
provincie zondere vrijzinnige of Bonds
gemeenten en zelfs zonder enige va
cature.
De kerkeraad te Amstelveen heeft
besloten aan de predikanten J. M. de
Jong en H. Kater, beiden te Amster-
lam, de geestelijke verzorging van de
vrijzinnige gemeenteleden te Amstel
veen op te dragen. Zij zullen o.a. enige
preekbeurten per jaar vervullen.
Ned. Herv. kerk. Beroepen te Oost
en West-Souburg: J. A. van Buynen
te Tervoorde. Aangenomen naar Mars-
sum (toezegging): A. L. van der Smit
te Onstwedde. Bedankt voor Gronin
gen: H. J. van Nie te Gieterveen.
Geref. kerken Art. 31. Beroepen te
Alegre in Brazilië; J. van Dijk te
Schildwolde.
Chr. Geref. kerken. Beroepen te Har
derwijk: C. Verhagen te Broek onder
Akkerwoude.
Geref. gemeenten. Aangenomen naar
Lisse: L. Kieboom te Waardenburg.
V.' v
JhSKké
E. J. M. SCHINKEL
kind in nood
A. K. OOMS
onmiddellijk te water
Dit zijn de beide kloeke mannen, die Maandag onder Wormev'
veer de driejarige Keesje Dik het leven redden. Links de wagen
voerder, de heer E. J. M. Schinkel, uit Alkmaar, die zonder
veel omslag zijn trein stil deed staan, toen hij het kind tussen
de schotsen in het ijskoude water met de dood zag worstelen,
rechts de fabrieksarbeider, de heer A. K. Ooms, die onmiddel
lijk in het water sprong toen de trein bleef stil staan. Ze ver
dienen het tenvolle, om hier nog eens even in het middelpunt
van de aandacht te worden geplaatst.
Een gevangenisstraf van vier maan'
den met aftrek heeft de officier van
Justitie bij de Rotterdamse rechtbank
gisteren geëist tegen de 44-jarige J. H.
uit Vlaardingen. Deze had zich voor
de Rotterdamse rechtbank te verant
woorden, omdat hij zich, toen hij ad
junct-directeur was van een melk
fabriek te Vlaardingen, een hoeveel
heid boter, die hij moest afleveren, zou
hebben toegeëigend.
Verdachte bekende verschillende niet
verantwoorde partijen te hebben ver
kocht. De opbrengst besteedde hij om
lonen te betalen aan arbeiders, die des
Zondags moesten werken. Op deze
wijze had hij f 1.550,overgehouden,
waarvan hij niets voor zich zelf had
gebruikt, aldus zijn verklaringen.
Tegen de 53-jarige koopman A. van
der P. uit Vlaardingen, die de boter
gekocht zou hebben en van heling
werd verdacht, eiste de officier een
geldboete van f 600,of zes maanden
hechtenis, alsmede een voorwaardelijke
gevangenisstraf van drie maanden met
drie jaar proeftijd. Uitspraak over
veertien dagen.
-'' V.'''" I-V,!'
TV"*»'
'v jLMf. SA SMS* SP P-
t- <•4ié 'Mff'Jm'h.
t'-ji VjjïSS'f
62. Na een vruchteloze tocht van
meer dan anderhalf uur door de nach
telijke duisternis van het woud keerde
Jimmy naar het kamp terug. Hij was
het spoor bijster geraakt, had niets
gevonden, had het laatste half uur ook
geen geluiden meer gehoord. „Nu moest
de professor eens rustig voor onze tent
zitten", dacht hij hoopvol. „Misschien
had hij een wandeling willen maken en
was daarbij de weg kwijt geraakt".
Met enige moeite vond hij de tent te
rug. Er brandde licht, Jackie was dus
wakker. „Hei Jack", riep Jimmy al van
verre, „heb je niets van de professor
gemerkt? Hij is verdwenen. Ik heb
overal naar hem gezocht, maar heb
hem nergens kunnen vindenEr
kwam geen antwoord.... Op hetzelfde
ogenblik bekroop Jimmy een akelig
voorgevoel. Zou Jackie ook.... Hij liep
snel naar de tent. Deze was leeg! Ach
terin lag een nog brandende zaklan
taren.... Jimmy zette zijn stem uit.
„Jèickie!", riep hij en hij hoorde zelf
hoe verschrikt zijn stem klonk. Het
geluid schalde door het bos, maar er
kwam wéér geen antwoord. Jimmy be
sefte dat er iets heel ergs gebeurd was.
Allebei zijn reisgezellen waren ver
dwenen, allebei waren zij ontvoerd
door de duistere macht, die hen op
het laatste deel van de tocht had ver
gezeld. Jimmy keek bezorgd om zich
heen. „Het ergste is dat ik op dit ogen
blik niets kan uitrichten", dacht hij.
„Ik zal moeten wachten tot het weer
dag wordtl"
Langzaam maar zeker verliest het Noordhollandse landbouwpaard terrein
aan de in steeds groter getale opduikende tractor, die zijn taak overneemt.
Waren er in onze provincie in het jaar 1953 nog 200.000 3-jarige en oudere die
ren, momenteel wijzen de fokresultaten in de richting van een drastische ver
laging van dit aantal. Zou deze beweging zich blijven voorzetten, dan ver
wacht men, dat het aantal op 120.000 stationnair zal blijven. Deze inkrimping
is beangstigend, niet alleen met het oog op de noodzakelijkheid van een rede
lijke „levende reserve", vooral ten dienste van het kleinere bedrijf, maar ook,
omdat in tijd van oorlog een aantal van 120.000 paarden, die mogelijk gerecro-
teerd zouden kunnen worden, te gering is.
Om deze en andere redenen is het
niet uitgesloten dat als de verdere in
krimping van de paardenstapel zich
voortzet, de regering zal moeten ingrij
pen om de stapel weer op peil te krij
gen.
Dit waren enkele conclusies waartoe
men kon komen op de algemene ver
gadering van de Vereniging tot bevor
dering van de landbouwtuigpaardfok-
kerij in Nederland, afdeling Noord-
Holland, die Maandag in het Wapen
van Heemskerk te Alkmaar werd ge
houden.
Ten aanzien van het werkprogramma
voor 1954 werd medegedeeld, dat de
centrale keuring in het vervolg alleen
in Alkmaar zal worden gehouden en
wel in begin Augustus.
Na een bestuursperiode van 38 jaar
waarin hij als voorzitter 33 vergaderin
gen gepresidee-d heeft, nam de heer B.
tie waarin hij de vereniging met de
volle inzet van zijn persoon heeft ge
diend. Velen maakten van de gelegen
heid gebruik hem wegens zijn vele ver
diensten in het belang van de paarden
fokkerij verricht, te bedanken. Onder
anderen waren dit de algemeen voor
zitter van de V.L.N., mr C. Th. E. graaf
van Lynden van Sandenburg en dr ir
B. J. B. Groeneveld, Rijksveeteeltcon-
sulent, die thans de heer L. W. Bies
heuvel Jr., die eveneens afscheid nam
(als secretaris-penningmeester) tot me
dewerker krijgt. De heer Biesheuvel Jr.
Men verzoekt ons, mede te delen,
dat de leesbibliotheek van de Neder
lands-hervormde gemeente te Juliana
dorp niet hedenavond, maar morgen
avond van acht uur tot half negen ge
opend is.
De afgelopen week was de aanvoer
van snoekbaars aan de afslag vrij be
vredigend. Het is nu gebleken, dat bij
gunstige weersomstandigheden de
sleepnetvisserij nog wel lonend kan
worden uitgeoefend. Reeds Dinsdag
avond werden vangsten aangevoerd tot
ruim 800 pond per span. Later werden
deze vangsten iets minder en varieer
den ze per dag van 120 tot 200 pond
per span. De noteringen waren tot
Woensdagavond nog gemiddeld van
f 0,76 tot f 0,78 per pond, daarna ver
toonden ze een flinke daling, i.v.m. het
uitvallen van de export. De noteringen
waren toen per pond van f 0,55 tot
f 0,68. Rode baars werd goed meege-
vangen. Noteringen per pond van
f 0,71 tot f 1.02. De aanvoer van voorn
en blei was buitengewoon goed. Note
ringen per pond van f 0,08 tot f 0,11.
Karper noteerde per pond van f 0,20 tot
f 0,24.
De weekbesommingen der sleepnet
vissers varieerden deze week per span
van f 420 tot f 1000. De resultaten der
staandnetvissers waren uiterst gering.
Aangevoerd werd: 8111 pond snoek
baars; 926 pond rode baars; 13072 pond
voorn en blei en 99 pond karper.
De totale omzet aan de afslag bedroeg
ongeveer f 7510.
VISSERIJBERICHT
Dinsdag werd door 10 vaartuigen
aangevoerd: 263 pr'.d snoekbaars f 0.62
f 0.66, 23 pond rode baars f 0.74
f 0.75 en 1658 pond blei t 0.08—0.09, al
les per pond.
zal echter als technisch adviseur aan
de Noordhollandse vereniging verbon
den blijven.
Tot voorzitter werd gekozen de heer
D. Rempt te Alkmaar, tot secretaris
penningmeester de zoon van de heer
L. W. Biesheuvel Jr„ de heer B. Bies
heuvel Lzn. De heren J. Boerma, Jn.
Helder Jbzn., P. K. Kistemaker wer
den tot bestuurslid herkozen. In plaats
van de heer R. W. Winter kwam de
heer B. Bruynis te Nieuw Vennep.
De heer J. Boerma werd in de com
missie voor het opnemen van merriën
opgevolgd door de heer C. Mooy te St.
Maarten en de heer J. M. Knoop werd
als lid van het hoofdbestuur der VLN
herkozen.
Bijna 82 jaar oud, is in Den Helder
overleden de heer IJ. Lunshof, oud-
hoofd van School II.
Vele Breezanders en ook ook andere
Poldersen zullen zich de heer Lunshof
herinneren, die in 1905, als Helders on
derwijzer, benoemd werd tot hoofd van
de openbare school, toen nog de enige
school van Breezand. Hij bleef hier tot
1916, in welk jaar hij hoofd werd van
een school in Den Helder.
Het zou zeker tegen zijn wil zijn als
we zijn verdiensten breed gingen uit
meten en wij brengen daarom slechts in
herinnering, dat de heer Lunshof een
uitstekende naam had als man van het
onderwijs en als zodanig geëerd werd
door en het respect afdwong van auto
riteiten, collega's, oudes en kinderen.
Stoer van uiterlijk was hij en met zijn
sterk, eenvoudig karakter paste hij, van.
oorsprong een Drent, goed in deze om
geving en was bemind bij de gehele
Breezander bevolking, de hard wer
kende, arme zandboertjes. Hij maakte
de komst van de bloembollen, die later
Breezand in zoveel opzichten zouden
doen veranderen, nog mee en had ook
voor deze nieuwe tak van bestaan be
langstelling.
Ook na zijn vertrek bleef zijn hart
aan het oude Breezand verpand. Zo
lang het niet al te bezwaarlijk was,
kwam hij nog vaak naar hier. Bree
zanders zochten hem op in Den Helder
en bleven dat doen. Hij hield ook uit de
krant het nieuws bij en wie hem sprak
stond verbaasd, hoeveel hij van zijn
oude woonplaats en de bevolking wist.
Breezand en vele Breezanders hebben
in hem een goede, een trouwe vriend
verloren. Hij, de sterke, forse man is
eerder van ons heengegaan dan wij
verwacht hadden dat gebeuren zou. Hy
ruste in vrede!
Per zeepost te verzenden postpak*
ketten, bestemd voor militairen van de
Koninklijke Marine en de Koninklijke
Landmacht, dienstdoende in Nieuw*
Guinea of aan boord van Hr Ms sch^
pen in de Nieuwguinese wateren, zul
len geadresseerden nog voor het ko
mende Paasfeest bereiken, indien zij
uiterlijk 2 Februari ten postkantore
worden aangeboden.
Adressering als volgt: naam, rans
of kwaliteit, marinenummer, aan hoorn
van Hr Ms (volgt de naam van hei
schip), Amsterdam, C.S. Marine, Per
zeepost.
Of indien de betrokkene aan de wai
is geplaatst: naam, rang of kwanten.
Marinenummer of Legernummer, adres
van detachement of walinrichting.
Nieuw-Guinea, per zeepost. Voor per
soneel der Koninklijke Marine boven
dien te vermelden: Amsterdam C*»-»
Marine.