NEDERLAND, HELICOPTERS EN HELIHAVENS Paardenstapel krimpt in tot een ontoelaatbaar minimum Rendabiliteit is een eis voor vaste lijndiensten Op een veld zonder tribune Een kordate treinbestuurder redde kinderleven Moeilijk vraagstuk Lambertus Johannes gelukskind Hk*. JIMMY BROWN EN DE BLOEDBOEF-BEREN WmmmwM k Julianadorp Urk Breezand „Meester" Lunshof overleden Feest in Deventer Lezingen in boekhandel Tot verwerping van beroep geconcludeerd Zó is soms het beeld van een wei-gevulde tribune bij een eerste of tweede-klasse voetbal wedstrijd. Er zitten vrou wen onder de mannen, vrouwen, die hun galant aanmoedigen van een gezellige tribune uit. En dan hebben wij ook, ge durende hetzelfde afge lopen weekend, een lager elftal van één der Hei dense clubs aan het werk gezien. Twee en twintig spelers op dat grote veld. Het was zo bar koud, dat GEESTELIJK LEVEN Stanley Jones 70 jaar Stand van zaken in de Ned. Herv. Kerk Zorg vrijzinnige lidmaten te Amstelveen BEROEPINGSWERK Zondagsionen betaald van verduisterde boter Ook van belang i.v.rn. de defensie Leesbibliotheek morgenavond geopend Weekoverzicht visserij Paaspakketten Marine en Leger op Nieuw-Guinea WOENSDAG 27 JANUARI 19M Van onze speciale verslaggever) BU de installatie van de commis sie „Helschroef vliegtuigen" zeide de minister van Verkeer en Water staat, mr J. Algera: „Zeker, er zitten in het vervoer per hef. echroefvliegtuig nog ongekende mogelijkheden en wij moeten goed beseffen, dat, wil men dit middel van vervoer verder ontwikkelen en rendabel maken ten dienste van het reizende publiek, geheel nieu we paden betreden moeten wor den". Waarmede de minister de zaken scherp stek, want de geijkte paden schijnen voorshands niet naar een rendabel helicopterver- voer voor vaste lijndiensten te lei den, en slechts rendabiliteit zal uit eindelijk Nederland een eigen heli- copternet kunnen geven. HET vraagstuk der helicopters be staat reeds lang en reeds veel is er over geschreven, gepraat en gestudeerd. Maar in Nederland bleef het een papieren zaak; het bleef experimenteren met het ene beschikbare toestel van de stich ting, die zich met het onderzoek van hefschroefvliegtuigen bezig hield; het bleef een utopistisch redekavelen over het nut en de mogelijkheden van heli copters. Tot de ramp kwamEn het hef- schroefvliegtuig opeens een zeer reëel nut bleek te bezitten en voor velen het enige middel tot redding bleek te zijn. Onuitwisbaar zal vo®1 hen de herinne ring aan die wonderfijke wesp blijven, die zo stil boven het water, een dak, een enkel droog plekje kon blijven han gen en van waaruit een enkele kabel met een soort zitstoeltje de redding be tekende uit het water en de koude en van de doodDe toestellen van de Amerikaanse luchtmacht, de Belgische Sabena en het enkele toestel van de Nederlandse marine bleken onmisbaar te zijn. En Nederland realiseerde zich plotseling, dat de helicopter geen uto pie meer was, maar werkelijkheid! Gistermorgen is op het gemeentehuis van Deventer de met zoveel spanning verbeide vijftigduizendste inwoner aan gegeven. Het is een jongen, die gebo ren werd om tien minuten over zes. Zijn naam is Lambertus Johannes Kwakkel, die ongeveer zeven pond woog, toen hij het levenslicht aan schouwde als zoon van Arend Jan Kwakkel, boekhouder en zijn zes en twintigjarige vrouw Henny Kwakkel- Dorgelo. Toen de gelukkige vader om half ne gen de geboorte-aangifte kwam doen, werd hij daar door burgemeester Bloe- mers opgewacht die hem mede namens de burgerij gelukwenste. Meteen klonk het gelui van kerkklokken en het caril lon speelde wiegeliedjes. Vlaggen wer den uitgestoken en heel de stad leeft mee met dit gelukskind, want de klei ne jongen krijgt van de gemeente en burgerij, omdat hij de vijftigduizendste is volgens belofte een geheel ingericht nieuw huis cadeau met allerhande an dere fraaie geschenken. Later bracht de burgemeester met een open landauer, vergezeld van zijn echtgenote een bezoek aan het geboor tehuis van Lambertus Johannes. Hij bood een groot Overijssels krenten brood aan terwijl filmcamera's gons den en de jonge moeder een praatje maakte met een radio-reporter. Herauten te paard reden door de straten om het goede nieuws met ba zuingeschal en het lezen van een oor konde te verspreiden. Alle schoolkin deren van de stad krijgen vandaag be schuiten met rode en witte muisjes. Zaterdag zullen er muzikale rongangen zijn. De procureur-generaal bij de Hoge Raad nam gisteren conclusie in de zaak van de Utrechtse boekhandelaar C. Leeflang, die na sluitingstijd lezin gen laat houden in zijn boekhandel. Nadat hij was geverbaliseerd wegens overtreding der winkelsluitingswet had de ecopomische politierechter ontslag van rechtsvervolging gegeven. In ho ger beroep heeft het gerechtshof te Amsterdam de heer L. echter veroor deeld tot f 1,boete. De procureur-generaal heeft thans geconcludeerd tot verwerping van het tegen 's Hofs arrest ingestelde beroep. Hij meende, dat de Hoge Raad reeds eerder, nl. in een arrest van 24 Febru ari 1953, heeft uitgemaakt, dat de om standigheid dat het publiek de winkel ruimte kan betreden op zichzelve reeds het geopend hebben van de winkel in de zin van artikel 2 der winkelslui tingswet medebrengt, ongeacht het doel, waarmee het publiek de winkel ruimte zou zijn binnengegaan. In een winkel kan nu eenmaal na sluitings tijd geen publiek worden toegelaten, met welk doel de winkelruimte ook zou worden gebruikt. De Hoge Raad zal 23 Februari arrest wijzen. i Die werkelijkheid was het begin van nieuwe overwegingen en leidde uitein delijk tot de inschakeling van Neder land in het jonge Belgische helicopter- net; Rotterdam kreeg een helicopter- lijndienst op Brussel en een heliport, de wentelwiekhaven der Belgen. Sinds dien zijn burgemeesters zich gaan af vragen, of hun stad niet ook door de lucht met andere steden verbonden kon worden en of zij niet ergens in hun stad een geschikt terrein voor een heliport konden vinden. En uiteindelijk heeft (op instignatie van wijlen dr A. Ples- man) de minister van Verkeer en Wa terstaat een studie-commissie voor het helicoptervraagstuk geboren doen wor den. Met daarin vertegenwoordigers van organisaties en bedrijven, wier specia liteit vervoer is. HET terrein der helicopters is nog weinig bekend. Men heeft in Amerika wat ervaring met lijndiensten van hef schroefvliegtuigen. In New Vork bestaat een vaste dienst tussen de verschillende vliegvelden. Men kan voor hetzelfde tarief als dat voor taxi's van het ene vliegveld naar het andere helicopteren. Maar dit is alleen mogelijk, omdat de taxi's zulke enorme omwegen moeten maken en de helicopter door de rechte lijn, welke zij van veld naar veld kan afleggen, zoveel kilometers wint. En de taxitarieven er bepaald niet laag zijn. Maar zelfs dan vraagt de helicopter- dienst goed bezette toestellen, omdat anders de kosten te hoog worden Waarmede we midden in het vraag stuk van het rendement zitten. Want de helicopter is een duur toestel, heb ben we begrepen. Duurder dan een nor maal vliegtuig met dezelfde capaciteit aan passagiers. Duurder in aanschaf en gebruik, met een geringere snelheid en minder stabiliteit in het vervoer. Om dat de helicopter in belangrijker mate afhankelijk is van het weer dan het normale vliegtuig. Omdat de helicopter niet op instrumenten alleen kan wor den gevlogen en men altijd met grond- zicht moet werken. En het toestel dus ongeschikt is voor nacht- en avond vluchten en bij slecht weer niet ge bruikt kan worden. Zoals onlangs weer is gebleken, toen de helicopter van de marine, uitgestuurd om de vermisten bij een vliegongeluk in het IJselmeer te zoeken, door mist gedwongen werd ergens bij Beverwijk te landen. Een behoorlijk rendement voor een lijndienst is in belangrijke mate afhan kelijk van de regelmaat, waarmede ge vlogen kan worden. Die regelmaat is niet groot, en we hebben de indruk, dat de dienst tussen Rotterdam en Brussel door de weersomstandigheden aan regelmaat inboet. De dienst op Maastricht van Brussel uit verloopt zelfs naar we vernamen nog on regelmatiger. Daardoor zal het gauw gebeuren, dat iemand liever de trein neemt, zelfs al doet die er langer over, dan een hefschroefvliegtuig, omdat hij dan zeker is van de tijd van vertrek en aankomst. Een goede helieopterdlenst moet een behoorlijke bezetting hebben, wil hij renderen. En een behoorlijke bezetting van een helicopter van het kleine for maat zoals thans nog gebruikt wordt behoeft slechts een vijftal mensen te zijn. Daarom is het belangrijkste vraag stuk der helicopters dat der rendabili teit, tevens het moeilijkste om tot op lossing te brengen. Men moet een regel matige dienst waarborgen en een be hoorlijke bezetting krijgen. DE vaste helicopterverbindingen, die momenteel bestaan, dragen nog vrijwel alle een experimenteel karakter. De Belgische maatschappij Sabena heeft er geld voor over, ook omdat het een goede propaganda voor het „lucht-min- ded" maken van het publiek kan zijn. En omdat in België het postvervoer dus een deel der onkosten van een geregel de dienst voor zijn rekening neemt Een vaste postverbinding per heli copter is echter alleen zinvol wanneer zij méér voordelen oplevert dan post vervoer met de geijkte middelen van vervoer, zoals bij ons de postauto, de posttrein. En in Nederland geschiedt voorshands de postverzending sneller per trein dan per helicopter. De post treinen rijden vnl. des nachts. Boven dien is het openbaar vervoersnet in Ne derland zeer intensief en zou zelfs een helicopterverbinding tussen Den Haag en Leeuwarden amper de tijdwinst brengen, die mén door de trein zou kunnen verliezen. Waar nog bijkomt, dat op de tijdwinst van de helicopter het sneller bereiken van de plaats van aankomst weer het verlies van tijd voor het sorteren van de post komt, want reeds in de Nederlandse postwa- gons wordt de post gesorteerd. EEN van de grote voordelen van het helicoptervervoer ligt in het feit, dat men voor deze toestellen slechts een klein terrein van node heeft. Daardoor kan men helihavens maken in de een' tra der steden. Mits zij een goede aan- vliegbaan bezitten, waaronder men moet verstaan een zo mogelijk groten deels onbebouwde strook land, waarop altijd ruimte bestaat voor noodlandim gen. Voor de helicopter van Rotterdam is dit mogelijk, zelfs al zijn de verschil lende noodlandingsterreinen niet zo heel gemakkelijk als zodanig bruikbaar. De helicopter verliest zijn waarde, als hij, evenals een normaal vliegtuig ver buiten de bebouwde kom van een stad zou moeten landen. In de meeste steden van ons land zijn wel geschikte plaatsen in of nabij het centrum te vinden. Zolang een renda bele basis evenwel niet te vinden is in de vervoersprijs alleen, zal men zijn toevlucht moeten nemen tot het ver strekken van vliegsubsidies door de be langhebbende gemeenten, althans tot het geven van garanties voor de dek king van de vliegkosten bij onvoldoende passagiersbezetting. De exploitatiepro blemen van een helicopterdienst kun nen zich in ons land spiegelen aan die, waarvoor de K.L.M. geplaatst was met haar na-oorlogse binnenlandse lijndien sten. Zij heeft die tenslotte om Vnl. eco- nmische redenen opgeheven, want on danks vele verzoeken (onder meer uit Twente) om geregelde vliegverbindin gen, bleek dat er te weinig mensen ge bruik van maakten. ALS het koud is, biedt zelfs de wei-bezette tribune van een tweede klasser een wat trooste loze aanblik. Men zou er onder deze omstan digheden eigenlijk slechts robuste mannen verwachten, kerels, die Koning Winter geen duimbreed uit de weg gaan. De vrouwen ver moedt men op zo'n vrije Zondag, wanneer het kwik onder nul blijft, bij de warme kachel. MAAR ons is gedurende het afgelopen week end gebleken, dat de rillende massa op de tribune van HRC waar lijk niet alleen uit man- nenvlees bestond. Een voornaam aantal vrou wen vulde de gaatjes op, al zou men het niet geloven. En dat zijn dan vrouwen, veronderstel len wij, uit het echte voetbalhout gesneden; alles trotserende verte genwoordigers van het zwakke geslacht, die luide de lieden van hun lievelingsclub aanvuren. Als man, als een koude niet al te spraakzame man, word je er stil van als je hoort, wat dames, en dan vooral dames uit Hoorn, op het gebied van aanmoedigen presteren'. Wij hadden het twijfel achtige genoegen, juist vóór een tweetal van die luidruchtige Hollandia- dames te zitten. Horen en zien verging een ieder tot in wijde omtrek; zelfs sprak men deze vrouwen, die het in tal van ge vallen wel zeer vrouwe- lijk-onlogisch bekeken, en dan nog door Hoornse bril, niet eens tegen. Men durfde niet, want men zou met één grove woor denstroom van de tri bune, ja van het veld zijn gevaagd. de scheidsrechter niet gekomen zou zijn, als hij niet nodig was geweest om aan de touwtjes te trekken. Een héél veld zonder tribune, zonder supporters ^EE toch niet, er was één supporter. Een meisje, het meisje van één van de spelers. Zij had de jas aan van haar vriend; zij was er hele maal in weg gedokent en zo leunde zij nabij de hoekvlag tegen de kleed kamer. Verder was alles kaal en kil en leeg en koud Was zij, zo vroegen wij ons af, een vurige min nares van haar vriend, of van het voetbalspel? Was het voor één van hen, dat zij eenzaam en blauw- koud te wachten stond op het einde van de wed strijd? Wij hebben het niet afgewacht, want de wind was te ijzig guur. Misschien vond „hij" het leuk, dat zij naar hem stond te kijken.Er was geen tribune, geen ge juich, en ook de meisjes of vrouwen van de an dere (één en twintig) voetballers waren er niet. Ter gelegenheid van de zeventigste verjaardag van de bekende zendeling Stanley Jones is in de Verenigde Staten een aantal bijeenkomsten gehouden. Tijdens een diner dat te zijner ere te New York werd gegeven, zei de consul-generaal van India - het land, waar Stanley Jones voornamelijk als zendeling heeft gewerkt, dat „als de Verenigde Staten meer mensen zoals hy naar India zouden sturen, de be trekkingen tussen de beide landen ze ker bevorderd zouden worden". In ons land heeft Stanley Jones be kendheid gekregen door zijn boeken, o.a. „Christus langs de Indische heir- weg". Van de 2016 predikantsplaatsen in de Ned. Herv. kerk, waarvan er 359 vrij zinnig, 309 tot de Geref. bond en 1343 orthodox zijn, waren er op 1 Jan. jl. 247 vacant, nl. 59 vrijzinnig, 79 Geref. bond en 109 orthodox; 114 vacatures zijn onvervulbaar en 133 vervulbaar (nl. 62 Geref. bond, 55 orthodox en 16 vrijzinnig)Onder de vervulbare va caturen zijn er 58 in gemeenten met meer dan één predikantsplaats. In 1953 verminderde het aantal ge wone predikantsplaatsen met tien, het aantal bijzondere (algemene dienst) vermeerderde met twintig. De vrijzin nigen verminderden met 5 pred. plaat sen, de Geref. Bond vermeerderde met 4 plaatsen; de orthodoxen kregen elf pred. plaatsen meer. (In gemeenten: 5 vrijzinnige minder, 4 Geref. Bond meer; 8 orthodox minder.) Het aantal vacaturen daalde van 262 op 247. De meeste predikantsplaatsen vindt men in Zuid-Holland, Gelderland en Noord- Holland. De meeste vrijzinnige ge meenten zijn in Friesland (97), Noord- Holland (63) en Groningen (57). Ner gens zijn zij echter in de meerderheid, behalve in de Waalse gemeenten, waar 11 vrijzinnige en 7 orthodoxe predi kantsplaatsen zijn. In Utrecht is slechts één vrijzinnige plaats. De meeste Ge ref. Bondsgemeenten vindt men in Zuid-Holland (117), Gelderland (68) en Utrecht (56); ook zij zijn in geen en kele provincie in de meerderheid, al blijven zij in Utrecht, slechts 10 plaat sen onder de orthodoxen. In Gronin gen, Friesland en Drente komen zij bijna niet voor. Limburg waar zo wei nig Protestanten wonen, is de enige provincie zondere vrijzinnige of Bonds gemeenten en zelfs zonder enige va cature. De kerkeraad te Amstelveen heeft besloten aan de predikanten J. M. de Jong en H. Kater, beiden te Amster- lam, de geestelijke verzorging van de vrijzinnige gemeenteleden te Amstel veen op te dragen. Zij zullen o.a. enige preekbeurten per jaar vervullen. Ned. Herv. kerk. Beroepen te Oost en West-Souburg: J. A. van Buynen te Tervoorde. Aangenomen naar Mars- sum (toezegging): A. L. van der Smit te Onstwedde. Bedankt voor Gronin gen: H. J. van Nie te Gieterveen. Geref. kerken Art. 31. Beroepen te Alegre in Brazilië; J. van Dijk te Schildwolde. Chr. Geref. kerken. Beroepen te Har derwijk: C. Verhagen te Broek onder Akkerwoude. Geref. gemeenten. Aangenomen naar Lisse: L. Kieboom te Waardenburg. V.' v JhSKké E. J. M. SCHINKEL kind in nood A. K. OOMS onmiddellijk te water Dit zijn de beide kloeke mannen, die Maandag onder Wormev' veer de driejarige Keesje Dik het leven redden. Links de wagen voerder, de heer E. J. M. Schinkel, uit Alkmaar, die zonder veel omslag zijn trein stil deed staan, toen hij het kind tussen de schotsen in het ijskoude water met de dood zag worstelen, rechts de fabrieksarbeider, de heer A. K. Ooms, die onmiddel lijk in het water sprong toen de trein bleef stil staan. Ze ver dienen het tenvolle, om hier nog eens even in het middelpunt van de aandacht te worden geplaatst. Een gevangenisstraf van vier maan' den met aftrek heeft de officier van Justitie bij de Rotterdamse rechtbank gisteren geëist tegen de 44-jarige J. H. uit Vlaardingen. Deze had zich voor de Rotterdamse rechtbank te verant woorden, omdat hij zich, toen hij ad junct-directeur was van een melk fabriek te Vlaardingen, een hoeveel heid boter, die hij moest afleveren, zou hebben toegeëigend. Verdachte bekende verschillende niet verantwoorde partijen te hebben ver kocht. De opbrengst besteedde hij om lonen te betalen aan arbeiders, die des Zondags moesten werken. Op deze wijze had hij f 1.550,overgehouden, waarvan hij niets voor zich zelf had gebruikt, aldus zijn verklaringen. Tegen de 53-jarige koopman A. van der P. uit Vlaardingen, die de boter gekocht zou hebben en van heling werd verdacht, eiste de officier een geldboete van f 600,of zes maanden hechtenis, alsmede een voorwaardelijke gevangenisstraf van drie maanden met drie jaar proeftijd. Uitspraak over veertien dagen. -'' V.'''" I-V,!' TV"*»' 'v jLMf. SA SMS* SP P- t- <•4ié 'Mff'Jm'h. t'-ji VjjïSS'f 62. Na een vruchteloze tocht van meer dan anderhalf uur door de nach telijke duisternis van het woud keerde Jimmy naar het kamp terug. Hij was het spoor bijster geraakt, had niets gevonden, had het laatste half uur ook geen geluiden meer gehoord. „Nu moest de professor eens rustig voor onze tent zitten", dacht hij hoopvol. „Misschien had hij een wandeling willen maken en was daarbij de weg kwijt geraakt". Met enige moeite vond hij de tent te rug. Er brandde licht, Jackie was dus wakker. „Hei Jack", riep Jimmy al van verre, „heb je niets van de professor gemerkt? Hij is verdwenen. Ik heb overal naar hem gezocht, maar heb hem nergens kunnen vindenEr kwam geen antwoord.... Op hetzelfde ogenblik bekroop Jimmy een akelig voorgevoel. Zou Jackie ook.... Hij liep snel naar de tent. Deze was leeg! Ach terin lag een nog brandende zaklan taren.... Jimmy zette zijn stem uit. „Jèickie!", riep hij en hij hoorde zelf hoe verschrikt zijn stem klonk. Het geluid schalde door het bos, maar er kwam wéér geen antwoord. Jimmy be sefte dat er iets heel ergs gebeurd was. Allebei zijn reisgezellen waren ver dwenen, allebei waren zij ontvoerd door de duistere macht, die hen op het laatste deel van de tocht had ver gezeld. Jimmy keek bezorgd om zich heen. „Het ergste is dat ik op dit ogen blik niets kan uitrichten", dacht hij. „Ik zal moeten wachten tot het weer dag wordtl" Langzaam maar zeker verliest het Noordhollandse landbouwpaard terrein aan de in steeds groter getale opduikende tractor, die zijn taak overneemt. Waren er in onze provincie in het jaar 1953 nog 200.000 3-jarige en oudere die ren, momenteel wijzen de fokresultaten in de richting van een drastische ver laging van dit aantal. Zou deze beweging zich blijven voorzetten, dan ver wacht men, dat het aantal op 120.000 stationnair zal blijven. Deze inkrimping is beangstigend, niet alleen met het oog op de noodzakelijkheid van een rede lijke „levende reserve", vooral ten dienste van het kleinere bedrijf, maar ook, omdat in tijd van oorlog een aantal van 120.000 paarden, die mogelijk gerecro- teerd zouden kunnen worden, te gering is. Om deze en andere redenen is het niet uitgesloten dat als de verdere in krimping van de paardenstapel zich voortzet, de regering zal moeten ingrij pen om de stapel weer op peil te krij gen. Dit waren enkele conclusies waartoe men kon komen op de algemene ver gadering van de Vereniging tot bevor dering van de landbouwtuigpaardfok- kerij in Nederland, afdeling Noord- Holland, die Maandag in het Wapen van Heemskerk te Alkmaar werd ge houden. Ten aanzien van het werkprogramma voor 1954 werd medegedeeld, dat de centrale keuring in het vervolg alleen in Alkmaar zal worden gehouden en wel in begin Augustus. Na een bestuursperiode van 38 jaar waarin hij als voorzitter 33 vergaderin gen gepresidee-d heeft, nam de heer B. tie waarin hij de vereniging met de volle inzet van zijn persoon heeft ge diend. Velen maakten van de gelegen heid gebruik hem wegens zijn vele ver diensten in het belang van de paarden fokkerij verricht, te bedanken. Onder anderen waren dit de algemeen voor zitter van de V.L.N., mr C. Th. E. graaf van Lynden van Sandenburg en dr ir B. J. B. Groeneveld, Rijksveeteeltcon- sulent, die thans de heer L. W. Bies heuvel Jr., die eveneens afscheid nam (als secretaris-penningmeester) tot me dewerker krijgt. De heer Biesheuvel Jr. Men verzoekt ons, mede te delen, dat de leesbibliotheek van de Neder lands-hervormde gemeente te Juliana dorp niet hedenavond, maar morgen avond van acht uur tot half negen ge opend is. De afgelopen week was de aanvoer van snoekbaars aan de afslag vrij be vredigend. Het is nu gebleken, dat bij gunstige weersomstandigheden de sleepnetvisserij nog wel lonend kan worden uitgeoefend. Reeds Dinsdag avond werden vangsten aangevoerd tot ruim 800 pond per span. Later werden deze vangsten iets minder en varieer den ze per dag van 120 tot 200 pond per span. De noteringen waren tot Woensdagavond nog gemiddeld van f 0,76 tot f 0,78 per pond, daarna ver toonden ze een flinke daling, i.v.m. het uitvallen van de export. De noteringen waren toen per pond van f 0,55 tot f 0,68. Rode baars werd goed meege- vangen. Noteringen per pond van f 0,71 tot f 1.02. De aanvoer van voorn en blei was buitengewoon goed. Note ringen per pond van f 0,08 tot f 0,11. Karper noteerde per pond van f 0,20 tot f 0,24. De weekbesommingen der sleepnet vissers varieerden deze week per span van f 420 tot f 1000. De resultaten der staandnetvissers waren uiterst gering. Aangevoerd werd: 8111 pond snoek baars; 926 pond rode baars; 13072 pond voorn en blei en 99 pond karper. De totale omzet aan de afslag bedroeg ongeveer f 7510. VISSERIJBERICHT Dinsdag werd door 10 vaartuigen aangevoerd: 263 pr'.d snoekbaars f 0.62 f 0.66, 23 pond rode baars f 0.74 f 0.75 en 1658 pond blei t 0.08—0.09, al les per pond. zal echter als technisch adviseur aan de Noordhollandse vereniging verbon den blijven. Tot voorzitter werd gekozen de heer D. Rempt te Alkmaar, tot secretaris penningmeester de zoon van de heer L. W. Biesheuvel Jr„ de heer B. Bies heuvel Lzn. De heren J. Boerma, Jn. Helder Jbzn., P. K. Kistemaker wer den tot bestuurslid herkozen. In plaats van de heer R. W. Winter kwam de heer B. Bruynis te Nieuw Vennep. De heer J. Boerma werd in de com missie voor het opnemen van merriën opgevolgd door de heer C. Mooy te St. Maarten en de heer J. M. Knoop werd als lid van het hoofdbestuur der VLN herkozen. Bijna 82 jaar oud, is in Den Helder overleden de heer IJ. Lunshof, oud- hoofd van School II. Vele Breezanders en ook ook andere Poldersen zullen zich de heer Lunshof herinneren, die in 1905, als Helders on derwijzer, benoemd werd tot hoofd van de openbare school, toen nog de enige school van Breezand. Hij bleef hier tot 1916, in welk jaar hij hoofd werd van een school in Den Helder. Het zou zeker tegen zijn wil zijn als we zijn verdiensten breed gingen uit meten en wij brengen daarom slechts in herinnering, dat de heer Lunshof een uitstekende naam had als man van het onderwijs en als zodanig geëerd werd door en het respect afdwong van auto riteiten, collega's, oudes en kinderen. Stoer van uiterlijk was hij en met zijn sterk, eenvoudig karakter paste hij, van. oorsprong een Drent, goed in deze om geving en was bemind bij de gehele Breezander bevolking, de hard wer kende, arme zandboertjes. Hij maakte de komst van de bloembollen, die later Breezand in zoveel opzichten zouden doen veranderen, nog mee en had ook voor deze nieuwe tak van bestaan be langstelling. Ook na zijn vertrek bleef zijn hart aan het oude Breezand verpand. Zo lang het niet al te bezwaarlijk was, kwam hij nog vaak naar hier. Bree zanders zochten hem op in Den Helder en bleven dat doen. Hij hield ook uit de krant het nieuws bij en wie hem sprak stond verbaasd, hoeveel hij van zijn oude woonplaats en de bevolking wist. Breezand en vele Breezanders hebben in hem een goede, een trouwe vriend verloren. Hij, de sterke, forse man is eerder van ons heengegaan dan wij verwacht hadden dat gebeuren zou. Hy ruste in vrede! Per zeepost te verzenden postpak* ketten, bestemd voor militairen van de Koninklijke Marine en de Koninklijke Landmacht, dienstdoende in Nieuw* Guinea of aan boord van Hr Ms sch^ pen in de Nieuwguinese wateren, zul len geadresseerden nog voor het ko mende Paasfeest bereiken, indien zij uiterlijk 2 Februari ten postkantore worden aangeboden. Adressering als volgt: naam, rans of kwaliteit, marinenummer, aan hoorn van Hr Ms (volgt de naam van hei schip), Amsterdam, C.S. Marine, Per zeepost. Of indien de betrokkene aan de wai is geplaatst: naam, rang of kwanten. Marinenummer of Legernummer, adres van detachement of walinrichting. Nieuw-Guinea, per zeepost. Voor per soneel der Koninklijke Marine boven dien te vermelden: Amsterdam C*»-» Marine.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1954 | | pagina 6