Texel door ijsbarrière in isolement geraakt Russisch veiligheidsplan is hoongelach begroet De Zuidafrikaanse vloot vraagt Nederlandse deskundigen Twee treiters uit IJmuiden ter verre visserij Duitsland blijft verdeeld VS uit Europa verdrongen Gevaarlijke schoonheid Slachtoffers van het barre getijde Indonesië krijgt de „Hoa Moa" niet Onrust in Oost-zone werd overdreven Twéé boten maakten een vergeefse reis W addeneilanden nog geïsoleerd Donderdag 11 Febr. 1954 VERENIGDE NOORDHOLLANDSE DAGBLADEN 79e Jaargang No. 1365 Dagblad voor Den Helder, Koegras, Texel, Wieringen en Anna Paulowna Weereen bezem in de mast Nederlanders krijgen roodbaard op tafel Olifant dwong een KLM- vliegtuig tot landen DE Zuidafrikaanse ambassadeur In Nederland, kolonel P. Hoogen- hout vóert besprekingen met de Neder landse regering, waarbij de kwestie van de nationaliteit der eventueel naar Zuid-Afrika vertrekkende vlootoffi- cieren en -onderofficieren een punt van belang is in verband met de wettelijke bepaling, dat iemand die in vreemde krijgsdienst treedt zijn Nederlander schap verliest. Men vertrouwt in Zuid- Afrika, dat deze formele moeilijkheid omzeild zal kunnen worden. Vermoedelijk voor slechts één etmaal Korporaal kon eigen huwelijk niet bijwonen De „Walvis" breekt weer een vaargeul door het Noordhollands kanaal WEERBERICHT Directie: J. BIJLSMA en C. KRAK Hoofdredacteur: H. M. KOEMANS Bureau: Koningstraat 62—64 Den Helder Postgironummer 449041 Telefoon 2345 HELDEN COURANT TARIEVEN: Advertenties 16 ct p. mm Kleine advertenties („Juttertjes") tot 15 woorden.... ƒ1,— elk woord meer 5 cent. Abonnementen: per kwartaal 6.45 per maand 2,15 bij vooruitbetaling plus incassokosten. Weekabonnementen ƒ0,52 QOK het met veel tam-tam aangekondigde voorstel van Molotov voor een Europees veiligheidspact is ongeschikt gebleken een brug te slaan tussen de diametraal verschillende standpunten van Oost en West. De conferentie ontving het met hoongelach. De Westelijke ministers hebben het daarna reso luut van de hand gewezen, omdat het naar hun smaak een poging was, de ontbinding van de Noordatlantische Verdragsorganisatie te bewerkstelligen en de Verenigde Staten uit Europa te dringen. Het debat over de Europese veiligheid zal op aandrang van Molotov niettemin worden voortgezet. Wanneer dat zal Vrijdagavond worden uitgemaakt, nadat de eerste gedachtenwisse- ling over Oostenrijk ten einde zal zijn. Vandaag houden de ministers weer een geheime zitting over Aziatische problemen. De i president der Haagse rechtbank heeft gisteren in een kort geding, van de R.M.S. (Zuid-Molukse Republiek) tegen het gouvernement van Nieuw- Guinea, aan dit gouvernement verboden om het te Sorong (Nieuw-Guinea) lig gende schip „Hoa Moa" af 'te geven aan de republiek Indonesië of om daarover enige andere beschikkings daad te verrichten. De republiek Indonesië had aan de Nederlandse regering te Kennen gege ven, dat dit schip, hetwelk vroeger „Sibula" heette en in Mei 1950 te Am- bon was buitgemaakt, aan haar toebe hoorde en had daarom aan (le Neder landse regering verzocht het schip aan haar af te geven. De Nederlandse regering en het gou vernement van Nieuw-Guinea waren voornemens om aan dit Indonesische verzoek te voldoen. De R.M.S. maakte op het schip aanspraken. De president heeft thans op vorde ring van de R.M.S. verboden het schip aan de republiek Indonesië af te geven en in zijn vonnis bepaald, dat de R.M.S. binnen 4 weken de hoofdzaak, waarin over het eigendomsrecht van het schip definitief zal worden beslist, bij de rechtbank aanhangig zal maken. De berichten over wijdverspreide onrust in Oost-Duitsland, die in de af gelopen dagen in West-Berlijn circu leerden, schijnen grotelijks overdreven te zijn. De bevolking schijnt wel in een sfeer van spanning en ontgoocheling te leven en bij de autoriteiten valt inder daad zenuwachtigheid te constateren. Er zijn goede bewijzen voor, dat over al in de Sovjet-Unie gediscussieerd is over vrije verkiezingen volgens het Westelijke plan. Leidende partijleden zijn naar fabrieken gezonden om de Sovjet-Russische voorstellen te propa geren. yERRASSINGEN hield het plan van Molotov niet in. Er was slechts een enkel nieuw element: de Russische minister wilde zich baseren op een voortgezette scheiding van Duitsland. Hangende een regeling van dit punt zouden alle bezettingstroepen binnen zes maanden moeten worden terugge trokken, met uitzondering van beperk te eenheden voor bescherming. Het Europese veiligheidsverdrag zou een looptijd van vijftig jaar moeten heb ben. De Verenigde Staten en commu nistisch China zouden in de organen van het verdrag vertegenwoordigd kunnen zijn door waarnemers. Dulles kwalificeerde deze bepaling als een slechte grap en bedankte reeds bij voorbaat voor de eer. Hij zei, dat het Amerikaanse volk, na de offers die het voor de vrijheid van Europa had ge bracht, zulk een tweederangs positie slecht zou kunnen waarderen. Uit Molotovs plan bleek verder, dat Duitsland in elk geval moet worden geneutraliseerd. De sterkte van de in het land achterblijvende eenheden zou worden vastgesteld door de Grote Vier. die verder het recht zouden be houden, het land opnieuw te bezetten indien de veiligheid in een der zones zou worden bedreigd. Oost- en West- Du itslantj zouden politiestrijdkrachten krijgen, welker sterkte door de Grote Vier zou worden vastgesteld en ge controleerd. Molotovs Europese veiligheidsver drag zou verder de ondertekenaars ver plichten, niet deel te nemen aan bond genootschappen of overeenkomsten, welke in tegenspraak zouden zijn met de bedoelingen van het verdrag. De deelnemende landen zouden regelmatig conferenties moeten houden, alsmede een permanent raadgevend politiek or gaan en een permanent raadgevend militair orgaan moeten vormen. Gelijk gezegd: Dulles, Eden en Bi- dault hebben het plan eenstemmig verworpen. Eden en Bidault zagen er de vernietiging van het Westelijke bondgenootschap bij handhaving van het Oostelijk blok in en hebben dat onomwonden uitgesproken. De Weste lijke delegaties achten thans wel dui delijk bewezen, dat er van Molotov geen enkele ernstige poging meer kan worden verwacht om tot overeenstem ming te komen. Daarmee heeft hij de Duitse sociaal-democraten, die tot het laatst toe hebben geageerd voor opof fering van de Europese Verdedigings gemeenschap ter wille van het herstel van Duitslands eenheid, alle troeven uit handen geslagen. Belangrijk vindt men ook, dat in al le eisen, die Molotov zo voor en na heeft laten horen, steeds de terugtrek king van de bezettingstroepen voor komt. Hieruit lezen de Westelijke waarnemers zijn verlangen af, om de NAVO zo grondig mogelijk te vernie tigen en Europa aan de genade van het Oostelijk blok over te leveren. Van Duitslands souvereiniteit, waarvoor Molotov zich steeds zo warm heeft gemaakt, is in zijn plan al evenmin veel overgebleven, nu het in feite on der geallieerd toezicht zou blijven staan. (Van onze correspondent in Kaapstad) I-JET hoofd van de Zuidafrikaanse vloot, commodoor H. H. Biermann, heeft medegedeeld, dat de minister van verdediging, F. C. Erasmus, zich tot de Nederlandse regering heeft gewend met het verzoek, aan de vloot een aantal deskundigen van de Nederlandse marine te willen afstaan. Men wil voor lopig een proef nemen met de over plaatsing („in bruikleen") van twaalf electro-technici en deskundigen op het gebied van de ballistiek. Aan gegadig den zal een contract voor drie jaren worden aangeboden, verlengbaar met tijdperken van twee jaar. ("USTErt.MlDDAG zijn uit IJmuiden twee van de grootste treilers naar de verre wateren rond IJsland ver trokken, elk met twintig man aan boord, die daar gedurende een 20-tal dagen zullen trachten verse vis voor de Nederlandse markt te verschalken. De beide schepen, de „Tzonne' (IJm. 1) en „Abraham" (VI. 77), behoren toe aan de rederij D. J. Krijger te IJmuiden, die de beide vaartuigen reeds geruime tijd voor deze expedi tie onder stoom heeft gehouden. Enige weken geleden heeft het mi nisterie van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening uit IJmuidense rederskringen een verzoek bereikt de risico's van de verre visserij, die roet het oog op de hoge kolenprijs en het gebrek aan spreiding op de Neder landse markt ten aanzien van de vis aanvoer nogal groot is, te verminde ren. Het zou dan moeten gebeuren in de vorm van overheidssteun aan de verre visserij. Tot nu toe heeft de minister nog geen beslissing genomen. De heer Krijger deelde mede, dat hij nog niet alle hoop op een positief antwoord uit Den Haag heeft opgege- Dc Douglas DC-4 PH-TEZ „Zeeland van de KLM heeft zich gisteren ge noopt gezien, drie uur nadat hij van het vliegveld Dum Dum van Calcutta was opgestegennaar deze luchthaven terug te keren, omdat een tweejarige olifant, die per vliegtuig naar New York zou worden gebracht, uit zijn hou ten kooi in het toestel was gebroken. De in Thailand gevangen olifant wordt op het vliegveld vastgehouden, totdat maatregelen zijn genomen voor de voortzetting van de reis. ven. Hij merkte voorts op, dat de beide schepen uit de IJslandse wate ren ook de zg. roodbaard zullen mee nemen, een tot nu toe in Nederland weinig gewaardeerde vissoort, die echter op de Duitse en Engelse markt een uitstekende naam geniet. Bij wijze van proef wil men elk van de twee schepen duizend kisten laten mee brengen. De „Tzonne" en de „Abraham", die een Duitse schipper aan boord heb ben, beginnen de grote reis na een kort oponthoud in Bremerhaven, waar vistuig aan boord zal worden geno men. £)E Zuidafrikaanse vloot, die nog geen tien jaren bestaat, beschikt over twee torpedojagers (de Jan van Riebeeck en de Simon van der Stel), drie fregatten en twee mijnenvegers. Er bestaan plan nen tot uitbreiding, maar de perso neelsvoorziening baart (zoals letterlijk overal in Zuid-Afrika) ook hier zor gen. J-JOEZEER de gedachte aan de opbouw van een eigen vloot onder de Zuid afrikaners leeft bleek onder meer uit het debat, dat reeds op de eerste zit tingsdag van het' parlement gehouden werd. Een afgevaardigde van de Uni ted Party betoogde, dat de Afrikaners niet meer beschikken over zeemans- bloed en dat zij zich liever moeten toe leggen op het vormen van gemotori seerde divisies. Een spreker van de Nationale Partij betoogde daartegen over, dat het zeemansinstinct van de uit Nederland afkomstige boerenbe volking wel honderd jaar kan sluime ren, maar dat het desniettemin spring levend is. „De zonen van De Ruyter en Tromp leven hier óók en als het no dig wordt binden we wéér een bezem in de mast, al is het alleen maar om de spinraggen weg te vegen uit de her sens van de geachte afgevaardigde," zei spreker. (Van een onzer redacteuren) DE VORST IS ER EINDELIJK in geslaagd, als het laatste der Wad- deneilanden ook Texel te isoleren. Gistermorgen werd, zowel van Den Helder als van Oudeschild uit, getracht de ijsbarrière voor de Texelse kust te doorbreken, maar de „Dokter Wagemaker" en de „Marsdiep" van de TESO slaagden daarin niet. Het was voor het eerst in deze winter, dat geen enkele dienst kon worden gevaren. De directie van de TESO toonde zich gistermiddag optimistisch en veronderstelde aan de hand van de weersverwachting van het KNMI dat van daag de verbinding zou worden hersteld. Vanmorgen om half elf zou opnieuw van beide kanten een oversteekpoging worden ondernomen. De ijsbarrière, die het isolement ver oorzaakte, beweegt zich reeds dagen lang voor de Texelse kust. Tot gisteren hadden de getijstromingen vat op deze ijsmassa, maar naar het schijnt heeft de gigantische hindernis, die misschien honderd meter breed maar enige kilo- Ameland, Vlieland en Terschelling zijn ook gisteren volkomen geïsoleerd geweest. Wegens slecht zicht konden er weer geen vliegtuigen landen. Het ijs in de Waddenzee schuift langzaam uit het Oosten op en pakt zich samen voor de steiger van Nes op Ameland. De veerboot „Waddenzee" heeft zo doende ook weer niet gevaren. Aan le vensmiddelen is op de eilanden geen gebrek, wel is het fruit schaars. Brand stof is in voldoende mate aanwezig. De veerboot op de dienst Oostma- hornSchiermonnikoog is gisteren op het eiland aangekomen met passagiers en post. Het vaarwater bevatte slechts weinig ijs. Alleen dreven hier en daar „ijsbergen". Tien mensen van Water staat zijn met de boot meegekomen om een steiger, welke door het ijs verplet terd dreigt it worden, te demonteren. - De haven van Terschelling is dicht gevroren, maar toch is men er in geslaagd, zoveel water open te hou den, dat de reddingboot Brandaris zonodig zal kunnen uitvaren. De korporaal der mariniers Blankenburg van het amphibie- oefenkamp De Mok op Texel, zou hedenmiddag te Goes in het hu welijk treden, maar de boot die hem naar Den Helder moest brengen, kon de vaste wal niet bereiken. Terug in Oudeschild zocht hij contact met het vlieg veld Texel, doch door het ongun stige weer kon men hem niet naar het vliegveld De Kooy over vliegen. „Ik zal maar telegraferen, dat het huwelijk moet worden uitge steld", zei de mismoedige bruide gom. meters lang is, zich op de Westelijke bodem van de Texelstroom vastgezet. De „Dokter Wagemaker", die gister morgen om half elf Oudeschild verliet, stootte even buiten de havenmond op de barrière, die niet te doorbreken bleek. De „Marsdiep", die om half elf het Nieuwediep uitvoer, was al in het zicht van Oudeschild, toen ook zij met het ijs te kampen kreeg. Beide vaartui gen zwoegden tenslotte weinig meer dan vijftig meter van elkaar, aan weerszijden van de ijsbarrière, die on doordringbaar stand hield. De gezag voerders besloten toen, onverrichter- zake terug te keren. Tegen één uur liep de „Dokter Wa gemaker", die behalve passagiers en post ook veel vrachtgoed, auto's, een veewagen met varkens (bestemd voor het abattoir te Amsterdam) en een wa gen met kaas aan boord had. de Oude schilder haven weer binnen. De varkens werden tijdelijk weer toevertrouwd aan de hoede van hun afzenders.... De „Marsdiep", die een dertigtal pas sagiers, alsmede vracht en post voor Texel aan boord had. meerde om half twee weer aan de TESO-steiger te Den Helder. Wanneer de verbinding van daag wordt hersteld, zal dat waar schijnlijk zijn via Oudeschild en niet via 't Horntje, omdat de boot daar ge meerd zou moeten worden tegen het ijs, dat ter plaatse nog onvoldoende draagvermogen heeft. Gisteravond om 10 uur is de ijsbre- ker de „Walvis" na zijn tocht over het Alkmaarder meer uit Alkmaar ver trokken om het Noordhollands Kanaal verder open te breken. De snelheid van het schip bedraagt ongeveer 4 km per uur Op de terugtocht zal de bre ker het verbindingskanaal naar Scha- gen nog „meenemen", waarna hij via Purmerend naar Amsterdam terug keert. De „Walvis" is er in geslaagd op het Alkmaarder Meer ijsvelden van 42 cm dikte te doorploegen. J\JU ijs en sneeuw samen het landschap eeh typisch winterse aanblik hebben gegeven .verschijnen in alle dagbladen schoonheden van foto's. Inderdaad, het is hier en daar of zilversmeden van bij na bovenaardse allure het fijnste fili- grain om de boomtakken hebben ge weven. Poëten voelen zich dan geroe pen hun gevoelens van romantiek in witte versregels neer te leggen. Dat is de éne kant van het beeld. De andere hebben wij nog niet zo lang geleden moeten beschrijven, toen lawines de zonnigste wintersportoor den in pumhopen veranderden. Daar is toen door koene vrouwen en man nen een massa werk verricht om de rampen tot een minimum te beperken. Dat wij vandaag een paar regels over de sneeuw schrijven, is bepaald niet, omdat wij door de schoonheid zijn ge grepen al is het beeld van ons goede Noord-Holland ook uitzonderlijk mooi! Neen, wij zagen een vrachtauto, zwaar beschadigd tegen een boom hangen. De jonge chauffeur stond er kleumend naast; zijn gezicht vol bloed. Toen kwam in onze gedachten naar voren de figuur van de beroepschauf feur, die zijn vrachten onverdroten van de ene plaats naar de andere brengt. Voor hem is er geen schoon heid; zijn ogen turen naar de glinste rende, spiegelgladde plekken op de weg; hij doet zijn plicht. In de om standigheden van de laatste dagen: een gevaarlijke plicht. Hij stuurt de opleg gers en de tientonners bedachtzaam langs zijn route. Hij neemt alle moge lijke voorzichtigheid in acht en hij dankt met een sportief gebaar, indien een passerende chauffeur hem zoveel mogelijk de vrije ruimte laat. We moesten aan hem denken, toen wij door de verraderlijke schoonheid reden is iedere schoonheid overi gens niet verraderlijk? en hij af en toe hoog in zijn bestuurderscabine boven ons uittorende. Het is precies onder de moeilijke verkeersomstandigheden van het ogen blik, dat men zijn pappenheimers leert kennen. Er zijn niettemin nog altijd lie den, die met hun eigen leven spelen; het is hun zaak. Maar zij dienen te bedenken, dat zij mèt het stuur van hun wagen óók het leven van anderen in hun hand hebben! fT7 Verwachting tot hedenavond: DOOI Voor het Noord-Oosten van het land: Overwegend zwaar bewolkt met aanvankelijk nog enige neer slag. Op vele plaatsen mist. Tem peratuur geleidelijk oplopend tot enkele graden boven het vries punt. Aanvankelijk matige tot vrij krachtige Oostelijke tot Zuid oostelijke wind, later zwakke tot matige Zuidelijke wind. Voor het Zuid-Westen van het land: Zwaar bewolkt met enkele opklaringen en hier en daar mist. Overwegend droog. Flinke dooi. Matige wind tussen Zuid en Zuid west. Vrjjdag: Zon op 8.03. onder 1747 Maan op 11.55, onder 4.44 De winter heeft onder de strand vogels reeds vele slachtoffers gemaakt. Herhaalde malen val len door de koude bevangen dieren op het strand neer, waar ze dan spoedig sterven. Dit trieste tafereel troffen we bij de Honds- bossche Zeewering onder Petten aan. De vogels waren hier le pletter gevallen op de steen blokken, waarmee de dijk is versterkt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1954 | | pagina 1