Texel door ijsbarrière in
isolement geraakt
Russisch veiligheidsplan is
hoongelach begroet
De Zuidafrikaanse vloot vraagt
Nederlandse deskundigen
Twee treiters uit IJmuiden ter
verre visserij
Duitsland blijft verdeeld
VS uit Europa verdrongen
Gevaarlijke
schoonheid
Slachtoffers van het barre getijde
Indonesië krijgt de
„Hoa Moa" niet
Onrust in Oost-zone
werd overdreven
Twéé boten maakten
een vergeefse reis
W addeneilanden nog
geïsoleerd
Donderdag 11 Febr. 1954 VERENIGDE NOORDHOLLANDSE DAGBLADEN 79e Jaargang No. 1365
Dagblad voor Den Helder, Koegras, Texel, Wieringen en Anna Paulowna
Weereen bezem in
de mast
Nederlanders krijgen
roodbaard op tafel
Olifant dwong een KLM-
vliegtuig tot landen
DE Zuidafrikaanse ambassadeur In
Nederland, kolonel P. Hoogen-
hout vóert besprekingen met de Neder
landse regering, waarbij de kwestie
van de nationaliteit der eventueel naar
Zuid-Afrika vertrekkende vlootoffi-
cieren en -onderofficieren een punt van
belang is in verband met de wettelijke
bepaling, dat iemand die in vreemde
krijgsdienst treedt zijn Nederlander
schap verliest. Men vertrouwt in Zuid-
Afrika, dat deze formele moeilijkheid
omzeild zal kunnen worden.
Vermoedelijk voor slechts één etmaal
Korporaal kon eigen
huwelijk niet bijwonen
De „Walvis" breekt weer
een vaargeul door het
Noordhollands kanaal
WEERBERICHT
Directie:
J. BIJLSMA en C. KRAK
Hoofdredacteur:
H. M. KOEMANS
Bureau:
Koningstraat 62—64
Den Helder
Postgironummer 449041
Telefoon 2345
HELDEN COURANT
TARIEVEN:
Advertenties 16 ct p. mm
Kleine advertenties
(„Juttertjes")
tot 15 woorden.... ƒ1,—
elk woord meer 5 cent.
Abonnementen:
per kwartaal 6.45
per maand 2,15
bij vooruitbetaling
plus incassokosten.
Weekabonnementen ƒ0,52
QOK het met veel tam-tam aangekondigde voorstel van Molotov voor een
Europees veiligheidspact is ongeschikt gebleken een brug te slaan tussen de
diametraal verschillende standpunten van Oost en West. De conferentie
ontving het met hoongelach. De Westelijke ministers hebben het daarna reso
luut van de hand gewezen, omdat het naar hun smaak een poging was, de
ontbinding van de Noordatlantische Verdragsorganisatie te bewerkstelligen en
de Verenigde Staten uit Europa te dringen. Het debat over de Europese
veiligheid zal op aandrang van Molotov niettemin worden voortgezet. Wanneer
dat zal Vrijdagavond worden uitgemaakt, nadat de eerste gedachtenwisse-
ling over Oostenrijk ten einde zal zijn. Vandaag houden de ministers weer een
geheime zitting over Aziatische problemen.
De i president der Haagse rechtbank
heeft gisteren in een kort geding, van
de R.M.S. (Zuid-Molukse Republiek)
tegen het gouvernement van Nieuw-
Guinea, aan dit gouvernement verboden
om het te Sorong (Nieuw-Guinea) lig
gende schip „Hoa Moa" af 'te geven
aan de republiek Indonesië of om
daarover enige andere beschikkings
daad te verrichten.
De republiek Indonesië had aan de
Nederlandse regering te Kennen gege
ven, dat dit schip, hetwelk vroeger
„Sibula" heette en in Mei 1950 te Am-
bon was buitgemaakt, aan haar toebe
hoorde en had daarom aan (le Neder
landse regering verzocht het schip aan
haar af te geven.
De Nederlandse regering en het gou
vernement van Nieuw-Guinea waren
voornemens om aan dit Indonesische
verzoek te voldoen. De R.M.S. maakte
op het schip aanspraken.
De president heeft thans op vorde
ring van de R.M.S. verboden het schip
aan de republiek Indonesië af te geven
en in zijn vonnis bepaald, dat de R.M.S.
binnen 4 weken de hoofdzaak, waarin
over het eigendomsrecht van het
schip definitief zal worden beslist, bij
de rechtbank aanhangig zal maken.
De berichten over wijdverspreide
onrust in Oost-Duitsland, die in de af
gelopen dagen in West-Berlijn circu
leerden, schijnen grotelijks overdreven
te zijn. De bevolking schijnt wel in een
sfeer van spanning en ontgoocheling te
leven en bij de autoriteiten valt inder
daad zenuwachtigheid te constateren.
Er zijn goede bewijzen voor, dat over
al in de Sovjet-Unie gediscussieerd
is over vrije verkiezingen volgens het
Westelijke plan. Leidende partijleden
zijn naar fabrieken gezonden om de
Sovjet-Russische voorstellen te propa
geren.
yERRASSINGEN hield het plan van
Molotov niet in. Er was slechts een
enkel nieuw element: de Russische
minister wilde zich baseren op een
voortgezette scheiding van Duitsland.
Hangende een regeling van dit punt
zouden alle bezettingstroepen binnen
zes maanden moeten worden terugge
trokken, met uitzondering van beperk
te eenheden voor bescherming. Het
Europese veiligheidsverdrag zou een
looptijd van vijftig jaar moeten heb
ben. De Verenigde Staten en commu
nistisch China zouden in de organen
van het verdrag vertegenwoordigd
kunnen zijn door waarnemers. Dulles
kwalificeerde deze bepaling als een
slechte grap en bedankte reeds bij
voorbaat voor de eer. Hij zei, dat het
Amerikaanse volk, na de offers die het
voor de vrijheid van Europa had ge
bracht, zulk een tweederangs positie
slecht zou kunnen waarderen.
Uit Molotovs plan bleek verder, dat
Duitsland in elk geval moet worden
geneutraliseerd. De sterkte van de in
het land achterblijvende eenheden zou
worden vastgesteld door de Grote
Vier. die verder het recht zouden be
houden, het land opnieuw te bezetten
indien de veiligheid in een der zones
zou worden bedreigd. Oost- en West-
Du itslantj zouden politiestrijdkrachten
krijgen, welker sterkte door de Grote
Vier zou worden vastgesteld en ge
controleerd.
Molotovs Europese veiligheidsver
drag zou verder de ondertekenaars ver
plichten, niet deel te nemen aan bond
genootschappen of overeenkomsten,
welke in tegenspraak zouden zijn met
de bedoelingen van het verdrag. De
deelnemende landen zouden regelmatig
conferenties moeten houden, alsmede
een permanent raadgevend politiek or
gaan en een permanent raadgevend
militair orgaan moeten vormen.
Gelijk gezegd: Dulles, Eden en Bi-
dault hebben het plan eenstemmig
verworpen. Eden en Bidault zagen er
de vernietiging van het Westelijke
bondgenootschap bij handhaving van
het Oostelijk blok in en hebben dat
onomwonden uitgesproken. De Weste
lijke delegaties achten thans wel dui
delijk bewezen, dat er van Molotov
geen enkele ernstige poging meer kan
worden verwacht om tot overeenstem
ming te komen. Daarmee heeft hij de
Duitse sociaal-democraten, die tot het
laatst toe hebben geageerd voor opof
fering van de Europese Verdedigings
gemeenschap ter wille van het herstel
van Duitslands eenheid, alle troeven
uit handen geslagen.
Belangrijk vindt men ook, dat in al
le eisen, die Molotov zo voor en na
heeft laten horen, steeds de terugtrek
king van de bezettingstroepen voor
komt. Hieruit lezen de Westelijke
waarnemers zijn verlangen af, om de
NAVO zo grondig mogelijk te vernie
tigen en Europa aan de genade van het
Oostelijk blok over te leveren. Van
Duitslands souvereiniteit, waarvoor
Molotov zich steeds zo warm heeft
gemaakt, is in zijn plan al evenmin
veel overgebleven, nu het in feite on
der geallieerd toezicht zou blijven
staan.
(Van onze correspondent in Kaapstad)
I-JET hoofd van de Zuidafrikaanse
vloot, commodoor H. H. Biermann,
heeft medegedeeld, dat de minister van
verdediging, F. C. Erasmus, zich tot de
Nederlandse regering heeft gewend
met het verzoek, aan de vloot een
aantal deskundigen van de Nederlandse
marine te willen afstaan. Men wil voor
lopig een proef nemen met de over
plaatsing („in bruikleen") van twaalf
electro-technici en deskundigen op het
gebied van de ballistiek. Aan gegadig
den zal een contract voor drie jaren
worden aangeboden, verlengbaar met
tijdperken van twee jaar.
("USTErt.MlDDAG zijn uit IJmuiden
twee van de grootste treilers naar
de verre wateren rond IJsland ver
trokken, elk met twintig man aan
boord, die daar gedurende een 20-tal
dagen zullen trachten verse vis voor
de Nederlandse markt te verschalken.
De beide schepen, de „Tzonne' (IJm.
1) en „Abraham" (VI. 77), behoren
toe aan de rederij D. J. Krijger te
IJmuiden, die de beide vaartuigen
reeds geruime tijd voor deze expedi
tie onder stoom heeft gehouden.
Enige weken geleden heeft het mi
nisterie van Landbouw, Visserij en
Voedselvoorziening uit IJmuidense
rederskringen een verzoek bereikt de
risico's van de verre visserij, die roet
het oog op de hoge kolenprijs en het
gebrek aan spreiding op de Neder
landse markt ten aanzien van de vis
aanvoer nogal groot is, te verminde
ren. Het zou dan moeten gebeuren in
de vorm van overheidssteun aan de
verre visserij. Tot nu toe heeft de
minister nog geen beslissing genomen.
De heer Krijger deelde mede, dat
hij nog niet alle hoop op een positief
antwoord uit Den Haag heeft opgege-
Dc Douglas DC-4 PH-TEZ „Zeeland
van de KLM heeft zich gisteren ge
noopt gezien, drie uur nadat hij van
het vliegveld Dum Dum van Calcutta
was opgestegennaar deze luchthaven
terug te keren, omdat een tweejarige
olifant, die per vliegtuig naar New
York zou worden gebracht, uit zijn hou
ten kooi in het toestel was gebroken.
De in Thailand gevangen olifant
wordt op het vliegveld vastgehouden,
totdat maatregelen zijn genomen voor
de voortzetting van de reis.
ven. Hij merkte voorts op, dat de
beide schepen uit de IJslandse wate
ren ook de zg. roodbaard zullen mee
nemen, een tot nu toe in Nederland
weinig gewaardeerde vissoort, die
echter op de Duitse en Engelse markt
een uitstekende naam geniet. Bij wijze
van proef wil men elk van de twee
schepen duizend kisten laten mee
brengen.
De „Tzonne" en de „Abraham", die
een Duitse schipper aan boord heb
ben, beginnen de grote reis na een
kort oponthoud in Bremerhaven, waar
vistuig aan boord zal worden geno
men.
£)E Zuidafrikaanse vloot, die nog geen
tien jaren bestaat, beschikt over twee
torpedojagers (de Jan van Riebeeck en
de Simon van der Stel), drie fregatten
en twee mijnenvegers. Er bestaan plan
nen tot uitbreiding, maar de perso
neelsvoorziening baart (zoals letterlijk
overal in Zuid-Afrika) ook hier zor
gen.
J-JOEZEER de gedachte aan de opbouw
van een eigen vloot onder de Zuid
afrikaners leeft bleek onder meer uit
het debat, dat reeds op de eerste zit
tingsdag van het' parlement gehouden
werd. Een afgevaardigde van de Uni
ted Party betoogde, dat de Afrikaners
niet meer beschikken over zeemans-
bloed en dat zij zich liever moeten toe
leggen op het vormen van gemotori
seerde divisies. Een spreker van de
Nationale Partij betoogde daartegen
over, dat het zeemansinstinct van de
uit Nederland afkomstige boerenbe
volking wel honderd jaar kan sluime
ren, maar dat het desniettemin spring
levend is. „De zonen van De Ruyter en
Tromp leven hier óók en als het no
dig wordt binden we wéér een bezem
in de mast, al is het alleen maar om
de spinraggen weg te vegen uit de her
sens van de geachte afgevaardigde,"
zei spreker.
(Van een onzer redacteuren)
DE VORST IS ER EINDELIJK in geslaagd, als het laatste der Wad-
deneilanden ook Texel te isoleren. Gistermorgen werd, zowel van
Den Helder als van Oudeschild uit, getracht de ijsbarrière voor de
Texelse kust te doorbreken, maar de „Dokter Wagemaker" en de
„Marsdiep" van de TESO slaagden daarin niet. Het was voor het eerst
in deze winter, dat geen enkele dienst kon worden gevaren. De directie
van de TESO toonde zich gistermiddag optimistisch en veronderstelde
aan de hand van de weersverwachting van het KNMI dat van
daag de verbinding zou worden hersteld. Vanmorgen om half elf zou
opnieuw van beide kanten een oversteekpoging worden ondernomen.
De ijsbarrière, die het isolement ver
oorzaakte, beweegt zich reeds dagen
lang voor de Texelse kust. Tot gisteren
hadden de getijstromingen vat op deze
ijsmassa, maar naar het schijnt heeft de
gigantische hindernis, die misschien
honderd meter breed maar enige kilo-
Ameland, Vlieland en Terschelling
zijn ook gisteren volkomen geïsoleerd
geweest. Wegens slecht zicht konden
er weer geen vliegtuigen landen. Het
ijs in de Waddenzee schuift langzaam
uit het Oosten op en pakt zich samen
voor de steiger van Nes op Ameland.
De veerboot „Waddenzee" heeft zo
doende ook weer niet gevaren. Aan le
vensmiddelen is op de eilanden geen
gebrek, wel is het fruit schaars. Brand
stof is in voldoende mate aanwezig.
De veerboot op de dienst Oostma-
hornSchiermonnikoog is gisteren op
het eiland aangekomen met passagiers
en post. Het vaarwater bevatte slechts
weinig ijs. Alleen dreven hier en daar
„ijsbergen". Tien mensen van Water
staat zijn met de boot meegekomen om
een steiger, welke door het ijs verplet
terd dreigt it worden, te demonteren.
-
De haven van Terschelling is dicht
gevroren, maar toch is men er in
geslaagd, zoveel water open te hou
den, dat de reddingboot Brandaris
zonodig zal kunnen uitvaren.
De korporaal der mariniers
Blankenburg van het amphibie-
oefenkamp De Mok op Texel, zou
hedenmiddag te Goes in het hu
welijk treden, maar de boot die
hem naar Den Helder moest
brengen, kon de vaste wal niet
bereiken. Terug in Oudeschild
zocht hij contact met het vlieg
veld Texel, doch door het ongun
stige weer kon men hem niet
naar het vliegveld De Kooy over
vliegen.
„Ik zal maar telegraferen, dat
het huwelijk moet worden uitge
steld", zei de mismoedige bruide
gom.
meters lang is, zich op de Westelijke
bodem van de Texelstroom vastgezet.
De „Dokter Wagemaker", die gister
morgen om half elf Oudeschild verliet,
stootte even buiten de havenmond op
de barrière, die niet te doorbreken
bleek. De „Marsdiep", die om half elf
het Nieuwediep uitvoer, was al in het
zicht van Oudeschild, toen ook zij met
het ijs te kampen kreeg. Beide vaartui
gen zwoegden tenslotte weinig meer
dan vijftig meter van elkaar, aan
weerszijden van de ijsbarrière, die on
doordringbaar stand hield. De gezag
voerders besloten toen, onverrichter-
zake terug te keren.
Tegen één uur liep de „Dokter Wa
gemaker", die behalve passagiers en
post ook veel vrachtgoed, auto's, een
veewagen met varkens (bestemd voor
het abattoir te Amsterdam) en een wa
gen met kaas aan boord had. de Oude
schilder haven weer binnen. De varkens
werden tijdelijk weer toevertrouwd
aan de hoede van hun afzenders....
De „Marsdiep", die een dertigtal pas
sagiers, alsmede vracht en post voor
Texel aan boord had. meerde om half
twee weer aan de TESO-steiger te Den
Helder. Wanneer de verbinding van
daag wordt hersteld, zal dat waar
schijnlijk zijn via Oudeschild en niet
via 't Horntje, omdat de boot daar ge
meerd zou moeten worden tegen het
ijs, dat ter plaatse nog onvoldoende
draagvermogen heeft.
Gisteravond om 10 uur is de ijsbre-
ker de „Walvis" na zijn tocht over het
Alkmaarder meer uit Alkmaar ver
trokken om het Noordhollands Kanaal
verder open te breken. De snelheid
van het schip bedraagt ongeveer 4 km
per uur Op de terugtocht zal de bre
ker het verbindingskanaal naar Scha-
gen nog „meenemen", waarna hij via
Purmerend naar Amsterdam terug
keert.
De „Walvis" is er in geslaagd op het
Alkmaarder Meer ijsvelden van 42 cm
dikte te doorploegen.
J\JU ijs en sneeuw samen het landschap
eeh typisch winterse aanblik hebben
gegeven .verschijnen in alle dagbladen
schoonheden van foto's. Inderdaad, het
is hier en daar of zilversmeden van bij
na bovenaardse allure het fijnste fili-
grain om de boomtakken hebben ge
weven. Poëten voelen zich dan geroe
pen hun gevoelens van romantiek in
witte versregels neer te leggen.
Dat is de éne kant van het beeld.
De andere hebben wij nog niet zo
lang geleden moeten beschrijven, toen
lawines de zonnigste wintersportoor
den in pumhopen veranderden. Daar
is toen door koene vrouwen en man
nen een massa werk verricht om de
rampen tot een minimum te beperken.
Dat wij vandaag een paar regels over
de sneeuw schrijven, is bepaald niet,
omdat wij door de schoonheid zijn ge
grepen al is het beeld van ons goede
Noord-Holland ook uitzonderlijk mooi!
Neen, wij zagen een vrachtauto, zwaar
beschadigd tegen een boom hangen. De
jonge chauffeur stond er kleumend
naast; zijn gezicht vol bloed.
Toen kwam in onze gedachten naar
voren de figuur van de beroepschauf
feur, die zijn vrachten onverdroten
van de ene plaats naar de andere
brengt. Voor hem is er geen schoon
heid; zijn ogen turen naar de glinste
rende, spiegelgladde plekken op de
weg; hij doet zijn plicht. In de om
standigheden van de laatste dagen: een
gevaarlijke plicht. Hij stuurt de opleg
gers en de tientonners bedachtzaam
langs zijn route. Hij neemt alle moge
lijke voorzichtigheid in acht en hij
dankt met een sportief gebaar, indien
een passerende chauffeur hem zoveel
mogelijk de vrije ruimte laat.
We moesten aan hem denken, toen
wij door de verraderlijke schoonheid
reden is iedere schoonheid overi
gens niet verraderlijk? en hij af en
toe hoog in zijn bestuurderscabine
boven ons uittorende.
Het is precies onder de moeilijke
verkeersomstandigheden van het ogen
blik, dat men zijn pappenheimers leert
kennen. Er zijn niettemin nog altijd lie
den, die met hun eigen leven spelen;
het is hun zaak. Maar zij dienen te
bedenken, dat zij mèt het stuur van
hun wagen óók het leven van
anderen in hun hand hebben! fT7
Verwachting tot hedenavond:
DOOI
Voor het Noord-Oosten van het
land: Overwegend zwaar bewolkt
met aanvankelijk nog enige neer
slag. Op vele plaatsen mist. Tem
peratuur geleidelijk oplopend tot
enkele graden boven het vries
punt. Aanvankelijk matige tot
vrij krachtige Oostelijke tot Zuid
oostelijke wind, later zwakke tot
matige Zuidelijke wind.
Voor het Zuid-Westen van het
land: Zwaar bewolkt met enkele
opklaringen en hier en daar mist.
Overwegend droog. Flinke dooi.
Matige wind tussen Zuid en Zuid
west.
Vrjjdag: Zon op 8.03. onder 1747
Maan op 11.55, onder 4.44
De winter heeft onder de strand
vogels reeds vele slachtoffers
gemaakt. Herhaalde malen val
len door de koude bevangen
dieren op het strand neer, waar
ze dan spoedig sterven. Dit trieste
tafereel troffen we bij de Honds-
bossche Zeewering onder Petten
aan. De vogels waren hier le
pletter gevallen op de steen
blokken, waarmee de dijk is
versterkt.