De blanke engel van Castillo chez Lanvin en Bohan chez Jean Patou even en..., liet is lente Dior redt de vrouw WAT WIL JACQUES FATH? Mantelstoffen Dat is gezonde voeding Zuster Mina Stofberg verpleegt honderden melaatsen in de wildernis z°, zitten we dan met Februari alweer een flink eind in het nieuwe jaar. Nog twee maanden en de lente zit in de lucht. En daarmede de onweerstaanbare drang bij de mens om naar buiten te trekken. Moederziel alleen tussen wilden Vragen staat vrij... De eerste Parijse collecties Terug in het keurslijf van 1900 Geen ingeregen taille (Van onze correspondent in Kaapstad) |/V KAAPSTAD heb ik dezer dagen de veertigjarige verpleegster Mina Stofberg ontmoetdie als enige blanke het beheer voert over de melaatsenkolonie Nsadzu in Noord-Rhodesiëen nog maar zelden heeft iemand zulke diepe indrukken bij mij achtergelaten als deze eenvoudige, sterke idealiste. Midden in het woeste, beboste heuvelland van midden-Afrika verpleegt en verzorgt en onderwijst zij tweehonderd- vijftig melaatse mannen, vrouwen en kinderen, leidt zij de gehele orga nisatie van de kolonie en vindt zij bovendien nog tijd voor de verple ging van op verre afstand wonende blanken. Het werk der liefde onder de vaak nog barbaarse naturellen heeft haar zó gegrepen, dat zij er huwelijksaanzoeken en aanbiedingen voor leidende posities in klinieken en ziekenhuizen voor heeft afgeslagen. Haar arbeid voor de ongeluk kigste schepsels van Afrika heeft haar de eretitel bezorgd van „blanke engel van Nsadzu en daar kan zij zelf eigenlijk alleen maar om lachen. WEET u, dat ik de enige blanke ben in geheel Noord-Rhodesië, die ver lof van de overheid heeft om als het nodig is de orde in mijn ziekenhuis te bewaren met een karwats? Ik ben dus beslist de enige engel, die van tijd tot tijd met een zweep rondloopt". Dat is nodig, al zal het vreemd klin ken in Europese oren! Mina.. Stofberg vertoeft soms 5, 6 maanden moederziel #lleen temidden van nog ongetemde wilden, die van orde noch tucht weten YyANNEER straks de voorjaarsshows weer beginnen en de mannequins de nieuwe mantels tonen is het zaak om als men tot het aanschaffen van zo'n kledingstuk wil overgaan iets af te weten van de stof waarvan dit kledingstuk is gemaakt. Niet alleen voor de winter maar ook voor het ko mende voorjaar zullen de langharige stoffen weer opgeld doen en de namen mohair, flausch, kameelhaar en zibeline zullen weer in de modeverslagen en advertenties de aandacht vragen. Behalve kameelhaar w»rden de lang harige stoffen uitsluitend gebruikt voor geklede mantels. Flausch (be tekent ruig) is een weefsel uit wollen kaard of kamgaren, dat na het vollen sterk geruwd is en een los verward haardek vertoont. Vollen is een proces waarbij men het weefsei doet krim- pen. Hierdoor verdicht de stof zodanig, dat er van de oorspronkelijke structuur niets meer te zien is. Nu is het van be lang te weten dat men de goedkopere soorten Flausch vermengt met rayon vezels, maar het percentage wol moet om een goed haardek te verkrijgen, minstens 60 pet. blijven. Mohairflausch is een weefsel waarbij men voor de inslag mohair wol heeft verwerkt. Het weefsel is daardoor zachter en glanzender. Mo hair is afkomstig van de angorageit die in Klein-Azië en Zuid-Rusland leeft. Deze wol is zeer licht in ge wicht. Men bereikt tegenwoordig met mohair fantastische resultaten. Afge zien van de warmte die zo'n mantel kan geven is het voordeel ervan dat het vederlichte materiaal maakt dat vele dames dit verkiezen bo ven bont Maar dan moet de stof van zeer goede kwaliteit zijn. Tot dezelfde groep stoffen behoort zibeline, oorspronkelijk zabel genoemd, naar de pels van het sabeldier, een soort marter. Ook hier worden mohair vezels verwerkt, waardoor na het ru wen deze ingeverfde mohairvezels als glanzende witte puntjes aan de opper vlakte te voorschijn komen. Door het haardek lang of kort te nemen ver krijgt men bij deze weefsels zeer veel variaties. Ook hier weer de vervanging van het dure mohair bij de goedko pere zibeline. Bij de inslaggarens ge bruikt men dan acetaat of ramenve- zels; vanzelfsprekend gaat een groot deel van de warmte-eigenschappen hierdoor verloren. Voor sportieve doel einden is kameelhaar de ideale stof. Bij deze beige tot lichtbruine lang'a- rige stof worden fijne zachte kameel haren verwerkt en het resultaat is een mooi glanzend weefsel, licht in het dragen en ijzersterk. Daar deze mam tels over het algemeen zeer prijzig zijn, worden ze in klassieke modellen aan de markt gebracht, zodat de draagster ervan er vele jaren plezier van kan beleven zonder er ouderwets uit te zien. HENDRINE MINA STOFBERG blanke engel van Nsadzu en die maar één recht kennen: het recht van de sterkste. Haar melaatsen kolonie gesticht door de zending ligt ver van enige stad of dorphet dichtstbijgelegen station is altijd nog omstreeks vijfhonderd kilometer .naar het Zuiden en de weg daarheen kan men geen weg noemen. Zij is niet slechts verpleegster, zij is óók politie-agent en rechter, evange- liste en dokter, predikante en arbeids- leidster, onderwijzeres en kinderver zorgster. Tweehonderd vijftig zieke mensen zijn aan haar zorgen en aan de hare alléén toevertrouwd, bij dag en bij nacht, maand na maand en jaar na jaar. Voor een korte tijd heeft zij thans haar slopende arbeidsroutine onderbroken om in Kaapstad een paar cursussen te volgen, die haar op de hoogte moeten brengen van de nieuw ste ontwikkelingen in het medische werk onder melaatsen. Direct na afloop van deze studietijd vertrekt ze weer naar de wildernis om haar zegenrijke arbeid te hervatten. WONDERLIJKE VEELZIJDIGHEID ^?IE tegenover deze rustige, vriende lijke vrouw zit, kan het zich nauwe lijks indenken, dat zij lichamelijk en geestelijk in staat is om dit werk nu reeds meer dan vijftien jaren voort te zetten. Zij koopt zelf alle voorraden in en houdt de administratie bij, zij houdt des Zondags tweemaal een predikatie, zij heeft een medische practijk die voor drie dokters nog tamelijk zwaar zou zijn, zij verpleegt en verbindt en wast en geeft injecties, zij heeft de leiding bij de arbeidstherapie, zij beheert de keuken, kortom de gehele organisatie van al het werk in de melaatsenkolonie Nsadzu rust op de smalle schouders van deze dappere „blanke engel". Als men haar vraagt, of het leven in deze sfeer van barbaarsheid en ellende niet uiter mate vermoeiend is, glimlacht zij slechts en vertelt van de schitterende resultaten, die zij boekt met de nieuw ste medicijnen. Het vorige jaar hebben twee en negentig patiënten de kolonie kunnen verlaten. Genezen En als zij dat vertelt, ligt er zulk een glans van intense blijdschap op haar gezicht, dat men het niet meer waagt over vermoeidheid te spreken. Men voelt zich alleen maar klein worden bij zoveel zielegrootheid en zoveel onbaat zuchtige liefde voor de lijdende mens. Onbaatzuchtige liefde. Dat is voor zuster Stofberg een zéér reëel begrip. Haar gehele aardse bezit bestaat uit de uniformen, die zij draagt; wat zij met haar salaris doet is haar geheim, maar ik heb een vermoeden, dat de zieke kin deren van Nsadzu er het meeste van profiterenWant de grootste plek in dit grote vrouwenhart hebben de melaat se kinderen, de zwarte stumpers, die in de kolonie moeten leven en voor wie zij als een moeder is. Als men vraagt naar het geheim van dit leven, naar de kracht, die haar drijft, naar de bron van haar inspira tie en haar moed en haar vertrouwen, dan zegt zij eenvoudig, dat zij God wil dienen door de verzorging van de ellen- digsten zijner schepsels. En verder commentaar geeft zij niet. Is het wonder, dat zowel de zwarten als de blanken van Noord-Rhodesië haar „de blanke engel van Nsadzu" ge noemd hebben? Steeds méér huisvrouwen zien in, dat het haar eigen belang is by het kopen van een bindmiddel MAÏZENA DURYEA te vragen. En haar winkelier geeft het haar graag, want het is ook zyn belang dat haar maaltijden slagen. Hij weet door jarenlange ervaring dat er voor groenten, soepen en sausen geen beter bindmiddel bestaat dan juist MAÏZENA DURYEA. Bij het gebruik daarvan zijn misluk kingen bij voorbaat uitgesloten. (Advertentie, Ing. Med.) CASTILLO heeft zich ditmaal tot de zee gewend om inspiratie. Voor een zomercollectie^ geen kwaad idee. Hij gebruikt gebor duurde schelpen, zandkleur en imiteert zeewier. Ook hij maakt matrozenpakjes met matrozenkra gen, gecombineerd met bretonse matrozenhoedjes. Naast de zand kleur vinden wij de kleur van ge kookte kreeft of garnalen en hemelsblauw. Het zeewier is te vinden als capes en overrokken van stroken stof die vrolijk bewe gen onder het lopen. Ook het wit van de krijtkusten is aanwezig in witte jerpey japonnen en witte japonnen. Het schuim van de zee uiteindelijk kan men zich denken bij de witte en geborduurde mousseline en organdie gebruikt voor japonnen en losse kragen. Ook de avondjaponnen zijn vaak van witte mousseline en soms geborduurd met grote zeeschelpen. Het decollet van de avondjaponnen die niet straples zijn, bedekt Castillo met uiterst charmante driehoekige, soms omhaakte shawls. Waar wij elders satijnen sjerpen von den om de taille te accentueren en de buste een „uplift" te geven, gebruikt Castillo voor dit doel fluwelen banden van een twaalf centimeter breed en met een harde voering. Al met al een prachtige collectie. Mare Bohan, die het vorige seizoen voor het eerst een eigen collectie toon de, heeft zich ditmaal verhuurd bij Jean Patou, het oudste couture-huis van Parijs. Deze combinatie blijkt wel zeer gelukkig. Evenals Fath en Des- ses gebruikt Bohan keurslijven met vetersluiting, die met een punt over de buikstreek een afplattende werking hebben op de maag en de buik. Hier door krijgen ook tamelijk nauwe rok ken een zekere ruimte. Het resultaat is een zeer slanke indruk. Belangrijke kleuren zijn beige en blauw. Zowel de korte als de lange avondjaponnen heb ben wijde rokken. Hiervoor gebruikt Bohan satijn, tulle, taft en kant. Wat de tailleurs betreft deze zijn recht of sterk getailleerd met behulp van een rugceintuur. Er zijn veel eenvoudige katoenen japonnen vaak zg. robes chemisier ofwel letterlijk vertaald overhemdjaponnen. Ze worden uitge voerd in naturel popeline met of zon der plissé. Ook veel leuke zomer japonnetjes met wijde rokken in im- prime katoen. Om deze japonnetjes vaak brede ceintuurs van effen stof. Wanneer zulke japonnen een keurs hebben, is dit dichtgeregen met ban den van dezelfde kleur als de japon. Bij de tailleurs vinden wij weer veel jasjes gecombineerd met gedecolleteer de japonnen. De mantels zijn meest recht en van lichte tweedstoffen. Bij Madeleine de Rauch tenslotte een geheel andere toon. Zij wil niets van cor^etten weten bij, haar soupele tailleurs. Wel veel robes chemiiier met geplisseerde corsage en rok, die evenals bij Bohan en anderen 1925 in het geheugen roept. Ook hier weer veel imprimé's. Het is misschien wel aardig te weten, dat de imprime ja ponnen van jaar op jaar meer voor komen in de collecties. In een Franse krant werd vermeld dat de gezamen lijke couturiers in 1952 300 modellen brachten in gedrukte stoffen, 500 in 1953 en dit jaar niet minder dan 800. £ET meer van dit, eet meer van dat! Slik pil zus en slik pil zo! Wij wor den duizelig van alles wat wij moeten doen om gezond te blijven. En wij zouden ziek worden als wij alle goede raad zouden opvolgen. Zijn al die leuzen dan helemaal on juist? Neen, in de meeste schuilt een kern van van waarheid. De kwestie is deze. De voedingswetenschap is de laatste tientallen jaren met sprongen vooruitgegaan. Op het ogenblik is het de geleerden bekend, dat wij tenminste 50 stoffen nodig hebben om gezond te blijven. Er zullen er misschien nog veel meer zijn. Sommige stoffen hebben wij in heel kleine hoeveelheden nodig, an dere in grote. Die stofffen hebben aller lei eigenschappen. Bovendien hebben verschillende een speciale taak in ons lichaam. Een leek zou er met recht duizelig van kunnen worden. Moeten v. ij dan al die stoffen en hun eigenschap pen kennen om een gezonde voeding te kunnen samenstellen? Is het alleen mo gelijk een goede maaltijd samen te stel len met een voedingstabel? Moeten wij van onze keuken een laboratorium ma ken? Gelukkig niet. Het is gebleken dat wij, als wij dagelijks bepaalde voedings middelen in bepaalde hoeveelheden ge bruiken er vrijwel zeker van zijn, dat, wij de stoffen, die nodig zijn voor on ze gezondheid, ook wérkelijk krijgen. De onmisbare voedingsmiddelen zijn verdeeld in vijf groepen. Het zijn: Melk, karnemelk en yoghurt. Men doet goed bij iedere maaltijd melk of een melkgerecht te gebruiken. Aardappelen en groenten en vruch ten. Zorg dat deze alle drie iedere dag in de voeding voorkomen. Kaas en vlees of vis of ei of peul vruchten. Gebruik iedere dag kaas en één of meer van de andere producten. Boter of gevitamineerde margarine en levertraan voor de jeugd en a.s. moe ders. Wij dienen iedere dag boter of margarine te gebruiken. Ditzelfde geldt voor Bruinbrood, roggebrood of haver mout, gort e.a. graanproducten. Iedere dag moet tenminste één van deze le vensmiddelen in een van onze maaltij den voorkomen (Advertentie, Ing. Med.) ALS U het ons vraagt, dan wil hij de vrouw van 1954 terugdringen in het keurslijf van 1900. Heeft men verleden jaar de verwoede poging van Dior gezien, de vrouw via de princesse-lijn te dwingen zich tn een vol ledig soepel corset te bergen, ononderbroken van buste tot dij, Fath pakt deze eigenlijk reeds bij de aanvang verloren strijd van een geheel an dere zijde aan. Hij heeft in zijn costuums een ste vige wapening van balei nen aangebracht waar door iedere vorm van het lichaam een misschien zeer aantrekkelijk accent krijgt, maar waardoor iedere vrije beweging on mogelijk wordt gemaakt. Velen die de show bij woonden kregen het dan onV. wel uiterst benauwd bij het zien van deze vrouw, die naar mede delingen van de heer Fath: Vervrouwelijkt, als de Lente, jeugdig, gecor- setteerd, kortweg op nieuw gevormd is. Deze lijn is niet geheel nieuw. Verleden jaar heeft Dior haar in meer draagbare vorm ook reeds ge bracht. Fath legt er thans echter zeer de na druk op. Hij gebruikt haar voor doorgeknoop- te tailleurs met even eens doorgeknoopte uiterst nauwe rokken, waarin zelfs zijn manne quins zich slechts met moeite konden voortbe wegen. Voordat wij aan het meer draagbare deel van Fath's collectie toe komen moeten wij U nog een paar van, zijn nieuwste fantasieën op het gebied van kousen bekend maken. Daar zijn dan in de eerste plaats 10 denier 66 gauge kousen, onder de titel Trompe l'oeil. Deze kou sen die in licht en zeer licht beige worden ge bracht zijn bestemd voor cocktail- en avonddracht en zijn niet versterkt. Wel worden ze van de hiel af naar boven lich ter, wat een verslanken- de invloed heeft op de enkels. Andere nieuwig heden zijn kousen met opdruk van luipaard tekening, met bloemen en tenslotte kousen met boorden van chantilly- kant, gedragen met bril janten jarretelleclips. IN ALLE COSTUUMS en japonnen is Fath zeer kwistig geweest met plooitjes. Hij heeft deze op alle manie ren gevarieerd, veriticaal, horizontaal, uitstralend als een waaier, als vorken en zigzag. Niet alleen in zijn uiterst aangesloten costuums en japonnen maar evenzeer in zijn tweede lijn, die zich kenmerkt door veel meer ruimte. Op de heupen wordt deze ruimte via plooitjes overgebracht naar achteren, zodat een tournureachtige nadruk op de achterzijde van de rok wordt ge legd. Merkwaardig is, dat bij de collecties die wij tot op dit moment zagen de kwestie van de korte rok feitelijk niet ter sprake kwam. Men kan zo'n beetje doen wat men wil en de lengte aanpassen aan de eigen persoonlijk heid. Als het U interesseert, kunnen wij U mededelen dat Koningin Eliza- beth ongeveer een inch, dus 2% cm kortere rokken heeft dan een jaar ge leden. Vooral bij Fath is het de kwestie ruim en soepel of opgesloten in een curas. Geen kwestie is, de grote charme die van Fath's collectie uitgaat. Ieder een was enthousiast over deze japon nen, mantels, tailleurs en deux-pièces. Voor de zeer fraaie avondtoiletten in witte mousseline geborduurd met bloemen in kleurige pailletten werden kleurige tulen stola's als accent ge bruikt. In de zwart satijnen cocktail jurk met boothals en strikjes op de schouders was een duidelijke Ameri kaanse invloed te onderkennen. Jersey was er in wit, donkergrijs en tabaks bruin. Tweeds satijn, imprimé's, waar bij bloemen wel een zeer belangrijke rol speelden. Wat de kleuren betreft waren marine-blauw en zacht rose, het belangrijkst. Als ornamenten fun geerden zeer grote kragen en stropdas sen van enorme lengte in wit piqué. JACQUES HEIM gij Heim waren, in tegenstelling tot Fath die het meer in de pastel-tin ten zocht, de kleuren fel, soms zelfs schreeuwend: hard geel, blauw in iedere schakering en rood. Het silhouet bij Heim, doet denken aan een trom pet, waarvan het mondstuk naar bene den is gekeerd. Het wijde bovenstuk wordt naar beneden toe nauwer en loopt vrijwel tot op de knieën door om daar in wijde rokken uit te waaieren. Zelfs de tailleurs met hun lange jasjes hebben zulke wijde, geplisseerde rok ken waaronder een aantal onderrok ken wordt gedragen. Katoen is wel zeer belangrijk in deze collectie. In velerlei weefsels ge drukt en effen wordt het gebruikt zo- Winterse kleding gaat naar andere sferen en de zomergarderobe wordt met allerlei dingsigheidjes opge fleurd om ook dit jaar met de blijd schap alsof het een zojuist gekocht jurkje is, gedragen te worden. Het mantelpak is echter het eerst aan de beurt. Immers zo aanlokke lijk als de lentemaand in naam is, blijkt hij meestal niet in daden,, Vestjes en jumpers direct terzijde schuiven, neen, dat duurt nog wel een paar weken. Het is trouwens wel gemakkelijk uit voorzorg een dunne wollen jumper of soortgelijk vest achter de hand te houden voor nukken in de vorm van hagel en natte sneeuw. Wat de mantelcos- tuums betreft, dit voorjaar worden alle mogelijke stoffen gebruikt voor dit zo uitermate practische kleding stuk. Bij de geklede tailleur bijv. verwerkt Max Haar alpaca met of zonder jacquardweefsel, barathea, dunne wollen ottoman, hopsack en fantasieweefsels. Een hoorn des overvloeds dus. Het sportieve costuum bestaat uit drie delen, een rok, jacket en vest. Daarvan zijn de jasjes, of zo men wil de jackets, losvallend en even eens getailleerd. Bijzonder goed ge slaagd mogen wij wel de mantel- costuums noemen van wollen tweed. Van dit materiaal worden de jasjes gevoerd met alpaca in afstekende tint, terwijl ook het bijpassende vest in deze stof wordt uitgebracht. Een alleraardigste combinatie van een driedelig costuum is wel een costuum van lichtgrijze tweed, waardoor blauwe en roze draden lopen, het vest van dieprode alpaca en het extra bijpassende jacket met een voering van laatstgenoem de stof. Het ruitmotief is in de vorm van een zeer klein percentage aanwezig, doch het klassieke piedepoule neemt een vooraanstaande plaats in. Nog immer is dit een van de stoffen, welke de Frangaises in vervoering brengen, vooropgesteld natuurlijk dat het materiaal van de allerbeste kwaliteit is Een wollen biesje als garnering wordt le dernier cri genoemd. Voor al op het mantelcostuum mag het niet ontbreken. De losse tailleurjas jes, de toppers èn de driekwart zo mermantels worden, wanneer zij vervaardigd zijn van een sportief aandoende stof, met een dergelijk biesje afgewerkt, elegant en., mo dieus. Voordat het echter zo ver is, dat we al deze snufjes kunnen gaan toe passen, zal er van menig „avondje uit" nog worden genoten. En tijdens die avondjes kunnen er beslist geen jumpers of sportieve pakjes worden gedragen. Men dient dan wel dege lijk een keuze te maken uit de meer geklede afdeling. Cocktailjurkjes zullen het altijd blijven doen, on danks de korte mouwen of zelfs ont brekende en een diep decolleté en ondanksde miezerige dagen, waarbij men vooral 's avonds, uit een warme schouwburgzaal komend met verlangen denkt aan die fijne wollen trui met hoge boordDit cocktailjurkje is van Jacques Fath en het andere model dat hij heel be scheiden noemde „zo. maar iets om uit te gaan" van Faquin. RITA. wel voor japonnen als voor bijpassen de mantelvoeringen. Het is alleszins aan te nemen, dat deze lijn, wanneer zij eenmaal geïnter preteerd is een zeer draagbaar product zal opleveren, al zal de ceintuur er voor normaal gebruik wel aan te pas moeten komen. QIOR heeft precies dat gedaan, waar iedereen op gerekend had. Hij heeft voor een verrassing gezorgd!!! Maar welk een heerlijke verrassing, en hoe volkomen verschillend van wat een ieder had verwacht. Geen rokken tot boven de knie, geen wespentaille of corset met baleinen, kortweg niets wat naar het extreme zweemt. Meenden sommige collega's reden te hebben de terugkeer van het snoercorset als een feit te aanvaarden, Dior heeft in zijn collectie getoond evenmin als wij in een dergelijke mogelijkheid te geloven. Per slot van rekening gaat onze slaver- nij waar het mode betreft nooit verder dan practisch doenlijk is en Victoriaan se vapeurs zijn verschijnselen die niet samengaan met werkende en sport- beoefenende vrouwen. Wat heeft Dior dan wel gedaan? Heel simpel een collectie getoond van niet anders dan goed draagbare modellen met ceintuurs. Dior verdient een tier met een griffel en een vlag op het borci op de koop toe. De lijfjes van zijn creaties zijn vrij wel zonder uitzondering losjes blou- send, de taille zit op de normale plaats, de rokken zijn meest gematigd klok kend en vereisen niet een aantal ju- pons. De mouwen zijn hoofdzakelijk vleermuismodel maar niet overdreven wijd. Ook hier weer een grote nadruk op marineblauw en wit. Veel costuums en deux-piéces in marine met blousende of minstens ruime bovenstukken, rechte rokken met een plooi van achteren die gewoon lopen mogelijk maakt. De bo venstukken zijn vaak van een taille band voorzien zoals bij een battledress. Ontbreekt deze, dan is er een lederen ceintuur of een ceintuur van bijpassen de stof. Dior heeft dus de princess li"®, die hij zelf heeft gelanceerd en die voor de normale vrouw zo uiterst moei lijk draagbaar was, volledig vaarwel gezegd en de ceintuur die hij toen uit bande, als eerste weer binnengehaald. Een waar wonder mag het heten, dat vrijwel alle couturiers de marine kraag als belangrijk ornament hebben gebruikt, maar nog verwonderlijker is het, dat bij Dior vrijwel dezelfde va riaties op de heren-stropdas te vinden zijn als Fath heeft gebruikt. Dior ge bruikt deze lange dassen als ornament aan de halslijn of ceintuur. De halslijn is gevarieerd. Bolero's, nauwsluitend en onder matrozenkragen, rechthoekige V-halzen, vaak samen met opgerimpelde frontjes, boothalzen met gerolde of opstaande randen, ingehaalde cirkels cn vele andere variaties. Ook Dior brengt een aantal overhemd japonnen, soms met matrozenkragen in imprimé stoffen; zijde, mousseline, or ganza en veel shantung. Kleuren zijn hierbij zeer belangrijk: rose, zalm, mauve en blauw. De mouwen zijn veel al driekwart en krijgen als accent vaak een grote broche op de bovenarm. Voor de avondjaponnen, die hij vrij wel uitsluitend lang brengt, prefereert Dior wit. Zeer slanke modellen en wij dere met tournure-achtige verwerking van de ruimte in mousseline in wit en andere zachte kleuren zijn geborduurd. Als bedekking van het décolleté ge bruikt hij een soort toga's op een schouder bijeengehouden door een gro te bloem. Mantels zijn meest recht en losval lend met smalle kragen. Korte jasjes hebben vaak bredere kragen. Zowel voor tailleurs als voor mantels gebruikt Dior nogal eens fijne wollen herenstof- fen met een zeer fijn streepje; donker bruin of marineblauw met wit. Een prachtige collectie, vlot en soe pel, die ongetwijfeld een machtig suc ces zal blijken en opnieuw zal bewijzen dat Dior al zijn collega's de baas is. Balenciaga. gALENCIAGA wijkt minder van zijn vorige collectie af. Hij brengt echter een aantal nieuwe facetten die de moeite waard zijn om in het oog te houden. Hij maakt de schouders breed door vullingen, vooral bij de tailleurs. Bij zijn gebloemde mousseline japon nen zagen wij plissé bij de mouwinzet op de schouderlijn. Zijn driekwart mantels hebben nog langere revers dgn het vorige seizoen. Gebruiken de meeste couturiers ruwe wollen stoffen voor hun mantels, Ba lenciaga brengt fluweel waarbij op vallend veel wit fluweel. Wit is trou wens een belangrijk accent van deze collectie: witte katoenen costuums, wit te korte manteltje en niet te vergeten wit met zwart voor avondkleding. Bij deze avondjaponnen viel het op, dat zij noch lang noch kort waren. De enkel is de richtlijn bij Balencia- ga's gala-toiletten, die soms een hoepel hebben, vastgehouden door een inge haalde strook, dicht bij de beneden zoons. De belangrijkste kleuren naast wit zijn Chinees blauw en zacht beige.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1954 | | pagina 9