HERMAN TEIRLINCK, nestor der Vlaamse letteren Veertigduizend Joden hebben Israël weer verlaten Komt de Lufthansa nog dit jaar in de lucht? Aanpassing aan nieuw milieu niet geslaagd Meester der schone letteren 75 jaar Gezien adviseur van het Hof te Laken Geen visserslatijn voor Nanai-vissers Piloten reeds in de opleiding Botsing van plicht en argumenten Kunstenaar van allure Lancia ook eerste in de Rallye van Sestrieres Grote geestelijke nood op Nieuw-Guinea Luchtvloot is in aanbouw Scheepvaartberichten VRIJDAG 26 FEBRUARI 1954 DE GROTE COMPONIST kent men aan zijn inzet; de grote tekenaar aan zijn lijn; luister naar de eerste maten van Chopin's pianoconcert opus 1T hijk naar een krabbel van Rembrandt onmiddellijk uieet men zich geheven tot het hoge niveau waar het goed is te leven. Zo is het ook met litteratuur: begin aan Gorter's „Mei" of Van Eden's „Lied van schijn en wezen", en de omgeving wordt ruim, de hemel hoog we leven in een andere wereld, een andere dimensie. Lees de inzet van „Maria Speermalie", een van de latere romans uit 1940 tan de grote, vandaag 75 jaar geworden Vlaamse meester Herman Teirlinck, en ge staat in een stuk natuur waar nog slechts bovenmenselijke krachten de gebeurtenissen bepalen en de emoties wekken: „Een tros kersebloemen springt wit langs alle zij den los onder de teer-blauwe Paaslucht. Zo, in haar prille Lente, staat de lieve Maria, een blozende bal van leven. Dit is de verste tijd, dien zij zich later herinneren zal. Blanke gevaarten van wolken rijzen uit het Noorden. Er zweven duiven om, met een schittering op de vlerken. De hemel ruist. Van verre zwelt het lied van de ruimte aan. Het is een koud snarenlied, maar de wind heeft zon in zijn zeilen pN lees de eerste regels van de nieuw- ste roman van deze nestor der Vlaamse litteratuur, de onvermoeibare en enthousiaste leider van het Vlaamse litteraire leven, het grote 2-delige in 1952 verschenen epos van de strijd der Jeroens voor hun vrijheid temidden van de grootse natuur van het Zoniënwoud bij Brussel: „Het Gevecht met de Engel": ,,'t Jaar Onzes-Heren 1343, op Witte Donderdag, de zon gaat in Taurus. Drie kapelanen van Sinter Goedele te Brussel, beu van knoeien met God en de Vijand, wenden zich voor goed af van het onrecht, de ontaarding, de schraapzucht en de schijnheiligheid der mensen. Zij geven hun beneficiën prijs en dringen zonder omzien in de onge repte diepten van et Zoniënwoud. Hier stapelen zich voor eeuwig de groene duisternissen op. Hier vallen on herroepelijk de poorten van de wereld dicht. De drie kapelanen worden door de stilte en de eenzaamheid opgevan gen. En waar, aan weerzij van de vij- verspiegels, de dag die uit de torens van de hemel losbreekt de machtige beukenwallen openslaat, timmeren zij een kluis. Ter plaatse geheten Groenen- daal. En zijn besluiten er God aan te hangen en te eren, zonder hoop in het tijdelijke, noch loonbejag hiernamaals, uit louter liefde voor God zelf en Zijn onsterfelijke waarheid. Hun hete godsvrucht trekt algauw nieuwe eremijten aan. Wanneer zij met twaalven zijn, bouwen zij een kapel en leggen de grondslagen van een klooster, 't Jaar 1349 wijdt de bisschop van Ka- merijk de Augustijneh proosdij in. Jan III van Brabant verleent haar aanzien lijke bosdomeinen en onderscheiden rechten. De eerste proost is Franken van Cou- denberg. De eerste prior Jan van Ruys- broeck". £)IT NU is de stijl van een man, de so nore klank van een uitzonderlijke stem, de beeldende macht van een kunstenaar, de sobere kroniektoon van een schrijver die weet wat hij wil zeg gen en zonder enige aarzeling weglaat wat niet ter zake doet. Hier is aan het woord iemand die bezit wat al te wei nige Nederlandse auteurs eigen is: allure. Het is het kenmerk van een veelzijdige grote persoonlijkheid. Her man Teirlinck neemt een plaats in het culturele leven van zijn land in. Mis schien is dat bij onze Zuidelijke buren evenals in Frankrijk en Engeland beter mogelijk dan bij ons. In Noord-Neder land leven juist de grootste auteurs meer op de achtergrond; zelden traden figuren als Lodewijk van Deyssel P. C. Boutens, Herman Gorter^ Louis Coupe rus, Arthur van Schendel, P. H. van Moerkerken, A. Roland Holst of M. Nij- hoff in de openbaarheid en toch zijn dat juist onze beste litteraire kunste naars. Maar in de besturen van litteraire verenigingen in redacties van tijd schriften, in jury's en commissies en achter de katheders der universiteiten treft men veelal de figuren van kleiner formaat aan. Teirlinck echter (en vóór hem: August Vermeylen) nam steeds en neemt nog een leidende positie in. Hij dirigeert het grootste maandblad van het Zuiden, nl. het „Nieuw Vlaams Tijdschrift"; hij ijvert thans met name voor de culturele toenadering van Noord- en Zuid-Nederland, maar stond steeds vooraan in de Vlaamse bewe- ging; hij kende de actie van „Van Nu en Straks'1 uit 18931901 van nabij (dit blad is te vergelijken met onze „Nieuwe Gids" uit de Tachtiger jaren); hij redi geerde mee het tijdschrift „Vlaande ren" tussen 1903 en 1907. Hij maakte (met Nijhoff) deel uit van de Commis sie die een algemene Nederlandse woordenlijst moet samenstellen, waar- Mi hij het Zuid-Nederlands niet wil beschouwd zien als een soort dialect, maar als een gelijkwaardig partner van het Noord-Nederlands, waarmee het te- samen het Algemeen Beschaafd Neder lands vormde, vormt en voortdurend blijft. Teirlinck ijverde met alle kracht yoor een vernieuwing van het moderne toneel, daarbij in zijn spelen voor ^bdentenlustra: ,.De Torenbestormers", 1923 en het „AZspel", 1925 trach tende a.h.w. de toeschouwers mede op te nemen in het spel, en verder in zijn ?.Yerige stukken (als „De vertraagde «lm', 1922; „Ik dien". 1922; „De man zonder lijf", 1924 en „De ekster op de 8.a'g", 1937) door vernuftige composi tie en regie en door de symboliek der t'guren een boeiende suggestie en evo catie van het leven van de mens in lot en verlangen te geven. Ook thans nog )s hij kunstadviseur van Nationaal to- heel en slaat weinig voorstellingen °ver; en hij ijvert voor ruilvoorstellin- fef ^ssen Noord en Zuid. Tien jaren gju hij les in de toneelkunst aan het mstituut voor Sierkunsten te Brussel en daarna volgde hij er de architect enry van de Velde op als directeur. „,En 'ast, but not least! Teirlinck v*8 Jarenlang leraar in het Nederlands -rins Leopold, de zoon van Koning ei.» een ffhctie die vroeger Cons- j "cc aan het Hof had vervuld; hU had i 1'tel van privaatraad van de hihg. Toen zjjn pupü als Leopold in HERMAN TEIRLINCK wijze geest zijn vader opvolgde, bleef Teirlinck koninklijk raadsheer voor Kunst en Wetenschap. In deze functie bij de hoogste instantie van zijn land heeft hij ongetwijfeld met zijn erudiete en innemende persoonlijkheid veel voor de herrijzing in aanzien van de Vlaamse cultuur kunnen doen. Hij bracht het Vlaamse toneel tot in het koninklijk paleis te Laeken en hij bracht stellig de jonge troonsopvolger óók in aanra king met de Vlaamse gedachte: wanneer de begaafde meester met de koninklijke leerling gezien werd, samen gezeten in een vanouds befaamd Brussels café schrijft Rcimond Herreman terecht zal bij de „geuze" wel niet alléén over Nederlandse grammatica gesproken zijn. £EN groot schrijver, een man van al lure. Het is die beweeglijke, ruim geïnteresseerde, hartstochtelijke èn wij ze geest, die de grote gevariëerdheid in zijn werk heeft gebracht. Veel te veel kent men hem alleen als auteur van het brillante, verfijnde beeld van Brus sels leven „Het ivoren aapje", dat in 1909 bij de Wereld-Bibliotheek ver scheen en door de populaire editie bij duizenden intekenaars op die voortref felijke reeks onmiddelijk alom door drong en het is een voortreffelijK boek. Maar er is veel meer. Een jaar tevoren was het geestig-wijze verhaal over „Mijnheer Serjanszoon, orator di dacticus" verschenen, het werk dat een andere kant weer van Teirlinck toont: zijn kunst het leven te genieten; een kostelijk boek. Maar later volgden veel minder bekend geworden romans. Daar is „Maria Speermalie" van 1940, een roman van aardse drift en donker bloed, met een vrouw als hoofdfiguur, strijdend onverbiddelijk, amoreel voor haar landgoed, een tragisch-groot- se strijd, zonder moraliseren krachtig geschilderd temidden van de gang der seizoenen. En dan is er die roman uit 1947: „Rolande met de bles", een re laas van het conflict in een zwakke laatste nazaat van 'n oud Brabants ge slacht, willoos slachtoffer van een „dui velse" vrouw, die in Parijs een „huis van vermaak", houdt, hopend het van zijn geld te financieren: een roman met de prachtigste evocaties van de Vlaams- Brabantse natuur èn met de meest ge raffineerde schets van zonde en ver derf. die wellicht in onze litteratuur ooit werd gegeven. En dan is daar het reeds genoemde grote meesterwerk: „Het ge vecht met de Engel" (van 1952): welk een fantasie, welk een macht over de taal, welk een visie op het grootse in de natuur èn in de mens. En daarnaast dan óók in dit boek weer beelden van raffinement bij decadente figuren, èn een speelse ironie tegenover de klein burger. Altijd mild, warm, geestig nooit bitter, wreed of nurks. Zijn laatste roman gaf hij als ver siering op de omslag mee de afbeelding van het schilderij van Rubens: „De Jacht van Atalanta", welk stuk in zijn woning hangt. De schrijver hield eens een lezing (het is een kwart eeuw ge leden) over modern toneel en nóg her inner ik me de zin: „Gij denkt dat het een wonder zou zijn als uit een rozen- zaad een rozelaar groeit". Het le venswonder inderdaad. Dat is het won der dat. hij altijd weer ziet in de na tuur. En dus in dit grootse woudto neel van zijn landgenoot; dankzij de re productie die de schrijver mij zond kan ik het hierbij reproduceren ho pende dat Teirlinck het origineel nog lange jaren moge aanschouwen. W. L. M. E. VAN LEEUWEN. Op de Col van Sestrieres is Donder dag de laatste van de zeven klasse mentsproeven van de Rallye van Ses trieres gehouden, een snelheids- en regelmatigheids-proef. De eerste plaats in het algemeen klassement viel ten deel aan de Italiaanse equipe Valen- zanoSposetti met Lancia Aurelia. Algemeen klassement: 1. Valenzano- Sposetti (It.) met Lancia Aurelia, 7.5 pnt; 2. Brigone—Meregalli (It.) met Lancia Aurelia, 12.9 pnt; 3. Maranzana (It.) met Dyna Panhard, 19.1 pnt; 4. Guiraud (Fr.) met Peugeot, 21.9 pnt; 5. FinucciMinaron (It.) met Lancia Aurelia, 35.4 pnt; 6. Theden (Dld) met Porche, 38.6 pnt; 7. Engel (Dld) met Porsche, 55.1 pnt; 8. Buffa (It.) met Lancia Appia, 56 pnt; 9. Cinti (It.) met Lancia Aurelia, 57.9 pnt; 10. Crotti (It.) met Lancia Appia, 61.4 pnt. Uit berichten, die de zending uit Nieuw-Guinea bereikten blijkt, dat er buiten het werk, dat de zending der Ned. Herv. kerk aldaar verricht ten dienste van de wordende Papoease kerk, groot gebrek is aan predikanten om de geestelijke verzorging der Ne derlanders, die in steeds groter getale naar dit eiland worden uitgezonden, op zich te nemen. De leger- en vlootpredikanten doen wat zij kunnen, maar hun tijd is te beperkt om deze Nederlanders behoor lijk te verzorgen. (Van onze luchtvaartmedewerker) WORDT op het ogenblik hard ge werkt aan de bouw van de nieuwe Duitse luchtvaartmaatschappij, die naar verwacht wordt nog dit jaar op de luchtroutes gaat verschijnen. De Lujthansa, zoals de nieuwe luchtvaart maatschappij waarschijnlijk weer zal heten, zal pas mogen gaan vliegen, als de Conventie van Bonn is geratificeerd. Dit zal wel niet lang meer op zich laten wachten. Op het ogenblik worden in Engeland vier Duitse verkeersvlie gers opgeleid. Deze vier vliegers, die een gemiddelde leeftijd hebben van 45 jaar, zijn geen groentjes in het vak; zij hebben vóór de oorlog reeds als ver keersvliegers bij de Lufthansa ge vlo gen. Wat evenwel niet wegneemt, dat zij thans weer min of meer van voren af aan moeten beginnen. QP de Engelse vliegschool van de Air Service Training in Hamble bij HET VERTREK der „yoredim" houdt reeds enkele weken lang de Israëliërs bezig, aldus een artikel in het Parijse blad Le Monde. „Yoredim" is de naam, die men gegeven heeft aan hen, die het land verlaten. Men is in dit land gewoon, evenals in alle Joodse gemeen schappen, waar ook ter wereld, om de terugkeer naar het land der voorvaderen te beschouwen als een „opstijging", als een verheffing, zo men wil. En zo noemt men hier hen, die in andere landen immigranten genoemd worden, „olim" (lett.: zij, die opstijgenZij, daarentegen, die terugkeren naar hun land van herkomst, hebben de lichl-minach- tende titel van yoredimgekregen, (zij, die afdalenHet aantal der yoredim is de laatste tijd van grotere omvang geworden en heeft het Joods Agentschap, dat de band vormt tussen de Staat Israël en de Joden er buiten, aangespoord om maatregelen in overweging te nemen die deze beweging moeten afremmen. Het is heel natuurlijk, dat deze organisatie, die de „opstijging" der Joden naar Israël verzorgt, zich er ook mee bezighoudt hen er te doen blijven. Er wordt thans in Jeruza lem een speciale commissie gevormd, wier taak het is de oorzaken van het wegtrekken van grote aantallen Joden te bestuderen en een middel te verzinnen om deze oorzaken weg te nemen. OP HET eerste gezicht lijkt het zeer moeilijk de wezenlijke motieven van dit vertrek op te sporen. Deze moeilijkheid schuilt in dezelfde om standigheden, waaronder de nieuwko mers allen verkeren. Sedert het ont staan van de Staat Israël, nu vijf en een half jaar geleden, hebben zich bijna 800.000 Joden in het land geves tigd dat aanvankelijk 700.000 inwo ners' telde. Het Joodse Agentschap heeft met financiële hulp van rgke Joodse gemeenschappen vooral die van de Ver. Staten deze fantasti sche volksverhuizing geregeld. In de landen met een min of meer grote Joodse bevolking werden bureaux ge opend, die de Joden behulpzaam wa ren bij het emigreren. Bij deze bureaux waren medische diensten voor de keuringen en in vele gevallen was er ook een administratie gevestigd van de doorgangskampen. Deze organisa tie werd gesteund door Zionistische propaganda die overigens niet veel moeite hoefde te doen, gezien het feit, dat de Joden voor een groot deel zeer gehecht waren aan het Heilige Land, terwijl deze propaganda zich ook richtte tot een groep, die niets te ver liezen had bij het avontuur: de „dia- placed persons" in Europa en de ge- isoleerde kleine gemeenschappen in de boezem van dikwijls vijandig-ge- zinde Mohammedaanse bevolkingen. Tenslotte was er het vooruitzicht van het vertrek naar het land van melk en honing met gesloten beurs en waar alle politeagenten Joden zijn. Enorme groepen van deze Joden werden gedre ven door een diepe, Zionistische over tuiging- of door hun geloof. Hoe kan men anders verklaren waarom hon derden ontscheepten uit kleine roei bootjes, die de Middellandse Zee en de Britse vloot getart hebben. Het he roïsche tijdperk van de immigratie heeft zijn dramatische hoogtepunt ge meen met dat van de Exodus. Over het algemeen hebben deze immigran ten een morele verplichting jegens de instellingen, die hun overtocht naar Israël verzorgd hebben. Zij weten, wat er van hen verwacht wordt en men weet wat er aan geld en opoffe ringen voor hen gedaan is. Wat men van hen verwacht, is eenvoudig dat ze zich voelen en blijven voelen: trou we burgers van een nieuwe staat. Maar dit land is allesbehalve een land van melk en honig en een bittere teleurstelling heeft zich van sommigen meester gemaakt. De Bijbel was dus alleen maar een instrument van de Zionistische propagandaen in de minderheid, die zó dacht, kiemde de gedachte van de terugkeer. £)E MORELE verplichtingen, die men voelt, worden verdrongen door een vloed van argumenten: „ik ben niet geschikt om in een Oosters land te leven", „het socialistische regime van de Mapai verhindert elk initia tief", „de reactionnairen en de gods- dienstigen maken de wetten", „er heerst discriminatie onder de Joden" enzovoort. En dan besluit men om weg te gaan; op dat moment bemoeit het Joodse Agentschap zich ermee. Want men „daalt" niet zo snel als men is „opgestegen" naar dit land. Met de cijfers in de hand wordt aangetoond, dat de verplichtingen tegenover deze staat niet alleen van morele aard zijn. De kosten worden getoond, die ge maakt zijn voor de reis van het land van herkomst tot Haifa, via Marseille of Italië, voor (verblijf in de door gangskampen en ontvangstkampen (voeding en ligging enz.) In overleg met het Agentschap weigert het minis terie van binnenlandse zaken het ver- trekvisum. als de rekening niet is voldaan. Deze alleszins begrijpelijk eis van het Joodse Agentschap is echter geen oplossing van het probleem. De pas-benoemde commissie nu gaat de werkelijke oorzaken opzoeken van de ontevredenheid bij hen, die elders een beter leven hopen te vinden. Volgens de jongste officiële cijfers hebben 40.000 Joden Israël verlaten sedert de oprichting van de nieuwe staat; 800.000 zijn er in dezelfde periode binnengekomen. Southampton krijgen zij hun eerste vlieglessen op De Havilland Chipmunk- lesvliegtuigen. Vervolgens komen zij op de tweemotorige Airspeed Consuls, waarop zij de vele vlieguren zullen maken, die nodig zijn voor hun brevet als verkeersvlieger. Tenslotte zullen zij ook Dakota's vliegen. Op 4 Januari jl. kwamen de vier Duitse vliegers met een vliegtuig van de BEA op London- Airport aan, tezamen met een drietal instructeurs. Deze grondinstructeurs zullen worden opgeleid respectievelijk tot meteoroloog .verkeersleider en vliegtuigtechnicus. De vier Duitsers, die thans in Enge land weer tot verkeersvlieger worden opgeleid zijn bekende vliegers van de voor-oorlogse Lufthansa. Een van hen, de 47-jarige Johannes Rathje heeft se dert 1940 niet meer gevlogen. Toch telt zijn logboek 15.000 uren. De andere drie, de heren Walter Blume (46 jaar), Herbet Topp (45 jaar) en Rudolf Mayer (48. jaar) hebben nog tot 1945 gevlogen bij de Luftwaffe op transport- en les- vliegtuigen. Blume maakt vóór de oor log 79 vluchten over de Zuidelijke Atlantische Oceaan en Topp vloog ge durende 18 maanden met driemotorige Junkers-52 van Berlijn naar Croydon op en neer. Vóór hun vertrék naar Engeland had- c' i de vliegers in Duitsland reeds een grond-training ontvangen van twee maanden. Hun opleiding in Hamble zal drie maanden duren. Zij zullen in die tijd vertrouwd moeten raken met de vele nieuwe dingen, die sedert 1939 in de verkeersluchtvaart gemeengoed zijn geworden. Als zij in Engeland klaar zijn, gaan zij naar Amerika. En ver wacht wordt, dat zij dan elk van Ame rika naar Duitsland zullen vliegen als tweede piloot van een Convair-340. De Lufthansa heeft namelijk vier Con- vairs-340 besteld, die op het ogenblik gebouwd worden en waarschijnlijk deze zomer zullen worden afgeleverd. Bovendien heeft de Lufthansa nog vier grote Lockhead Super-Constellations gekocht. Vóórdat de Duitsers deze luchtreuzen zullen kunnen vliegen zul len zij nog hard moeten studeren. De mogelijkheid is ook niet uitgesloten, dat de Lufthansa voorlopig nog enige buitenlandse vliegers in dienst zal ne men om deze toestellen te vliegen. Luftag, de maatschappij die de we dergeboorte van de Lufthansa voorbe reidt, is thans bezig in Düsseldorf een school op te richten, waar het grootste gedeelte van de staf van de nieuwe luchtvaartmaatschappij zal worden op geleid. De drie grondinstructeurs, die thans in Engeland zijn, zullen hier straks instructies geven. De meteoro logische instructeur, dr H. Regula heeft reeds meteorologisch werk ver richt sedert 1930. En sedert '48 doet hij dienst op het vliegveld van Frankfurt. Ook de verkeersleider Zehnder heeft reeds op verschillende Duitse vliegvel den practisch werk verricht. J^ET zal ongetwijfeld vreemd zijn straks weer vliegtuigen van de Luft- De Convair-340, waarvan er vier voor de Lufthansa gebouwd wor den. Zoals bekend heeft óók de KLM dit toestel in gebruik. Nanaivissers zijn bekend om hun grote vakmanschap. Zij wonen in het Poolgebied en zetten hun netten uit onder het ijs, nadat zij eerst op de juiste plaats een bijt hebben gehakt. Ze spreken geen visserlatijn, zoals deze foto bewijst. hansa op het platform van Schiphol te zien. De Duitse Convairs-340 zullen er stellig een bekende verschijning wor den. Voor de KLM en vele andere buitenlandse luchtvaartmaatschappijen, die thans op een uitgebreid luchtnet in Duitsland vliegen, zal de wedergeboor te minder prettig zijn. De concurrentie in het Europese luchtruim, welke toch reeds zeer groot is, zal er nog groter door worden. Geen wonder, dat er steeds meer stemmen opgaan, die plei ten voor een grote samenwerking tus sen de Europese maatschappijen. In Straatsburg zal over dit onderwerp, onder auspiciën van de ICAO in April van gedachten worden gewisseld. Of men tot resultaten zal komen, zullen wij moeten afwachten. Het plan van wijlen Graaf Sforza, die pleitte voor één enkele machtige Europese lucht vaartmaatschappij, zal voorlopig wel niet voor uitvoering vatbaar zijn. Aagtedijk, 24-2 van Norfolk naar New Vork Albireo, 24-2 van Puerto Alegre naar Victoria Aldabi, 24-2 van Buenos Aires naar Montevideo Algenib, 25-2 van Bahia te Rio de Janeiro Alnati, 24-2 270 mijl zuidwest van Ouessant naar Antwerpen Alphacca, pass. 24-2 Ber muda naar New York Amstelbrug, 25-2 van Rio de Janeiro te Santos Aals- dijk, pass. 24-2 Scillys naar New York Aldegonda, 34-2 van Bangkok naar Plad- ju Alwaki, 25-2 te Santos Arends- kerk, 24-2 van Antwerpen naar A'dam Argos, pass. 24-2 Gibraltar naar R'dam Alhena, pass. 24-2 Fernando Noronha naar Rio de Janeiro Alioth, 25-2 van Bre- men naar Hamburg Banka, pass. 24-2 Guardafui naar Singapore Bonaire, 25-2 te Madeira Borneo, 23-2 van New York naar Philadelphia Boschfontein, 25-2 te Aden Bloemfontein, 24-2 van A'dam naar Hamburg Boskoop, 25-2 te Madeira van Barbados Castor, pass. 25-2 4 uur Vlissingen naar A'dam Cal- tex Delft, pass. 24-2 Kaap St Vincent naar R'dam Caltex Leiden, pass. 24-2 Fi- nisterre naar R'dam Caltex Nederland, pass. 24-2 Malta naar Sidon Caltex Utrecht, pass. 24-2 ten noorden van Mal ta naar R'dam Ceronia, 25-2 te Ade- laide Castor, 24-2 van Antwerpen naar A'dam Dalerdijk, 23-2 van Houston te Mobile Duivendijk, 26-2 te Los An gelos verwacht Esso Den Haag, 24-2 van Sidon te R'dam Friesland (SSM), 25-2 van Sunderland naar de EJtames Haarlem, pass. 25-2 9.45 uur Vlissingen naar A'dam Hilversum, pass. *5-2 Kaaj» St Vincent naar Banias HatOior, pasr. 24-2 13 uur Vlissingen naar Antwerpen Indrapoera, 24-2 260 mijl west van Minikoy naar Belawan Johan van Ol- denbarnevelt, 24-2 290 mijl west-zuid west van l'/i-Graadskanaal naar Aden Kota Agoeng, 25-2 5 uur van Hamburg te Antwerpen Kota Gedeh, 22-2 van Boston te New York Kota Inten, 25-2 7 uur van Alexandrië, 25-2 te Port Said Lombok, 25-2 te Beira. Loenerkerk, pass. 25-2 v.m. Kaap St Vincent naar Mar seille Laagkerk, 25-2 te Alexandrië Laurenskerk, 24-2 van Aden naar Kara- chi Linge, 24-2 van Hamburg naar R' dam Maas, 24-2 van A'dam naar Bre- men Manoeran, 25-2 van Surabaja te Makassar Meliskerk, 24-2 van Suez naar Aden Markelo, 24-2 van R'dam naar Boness Noordwijk, 22-2 te New York Nieuw-Amsterdam, 24-2 van San Thomas te San Juan Oranje, 25-2 van Suez te Port Said Oranjestad, 24-2 100 mijl noordwest van Flores naar Laguaira Perna. 24-2 van Wellington naar Cura- gao Polyphemus, 25-2 van Barcelona te A'dam Polydorus, pass. 24-2 Gibral tar naar A'dam Prins Alexander, 24-2 van Antwerpen te Bremen Prins Wil lem V, pass. 25-2 2.30 uur Vlissingen naar Alexandrië Roebiah, pass. 24-2 Gibral tar naar Marseille Rondo, 24-2 n.m. te Djibouti Rijndam, 24-2 720 mijl oost noordoost van Kaap Race naar Halifax Ridderkerk, pass. 24-2 Gibraltar naar Antwerpen Stad Dordrecht, 25-2 van Huelva te A'dam Salland, 24-2 van Montevideo naar Santos Stentor, 24-2 n.m. van Londen naar A'dam Saran- gan, pass. 24-2 Sabang naar Bombay Sibajak, 24-2 630 mijl zuidoost van Cey- lon naar Fremantle Singkep. 25-2 te Colombo Slamat, 24-2 van Karachi naar Bombay Teiresias, pass 24-2 Gi braltar naar Port Said - Tomori, pass. 24-2 23 uur Dover n*=>r R'dam Tara, 24-2 van Santos naar Buenos Aires

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1954 | | pagina 3