HERMAN TEIRLINCK, nestor
der Vlaamse letteren
Veertigduizend Joden hebben
Israël weer verlaten
Komt de Lufthansa nog dit
jaar in de lucht?
Aanpassing aan nieuw milieu
niet geslaagd
Meester der schone letteren 75 jaar
Gezien adviseur van het Hof te Laken
Geen visserslatijn voor Nanai-vissers
Piloten reeds in de
opleiding
Botsing van plicht
en argumenten
Kunstenaar van allure
Lancia ook eerste in de
Rallye van Sestrieres
Grote geestelijke nood op
Nieuw-Guinea
Luchtvloot is in aanbouw
Scheepvaartberichten
VRIJDAG 26 FEBRUARI 1954
DE GROTE COMPONIST kent men aan zijn inzet; de grote tekenaar
aan zijn lijn; luister naar de eerste maten van Chopin's pianoconcert
opus 1T hijk naar een krabbel van Rembrandt onmiddellijk uieet
men zich geheven tot het hoge niveau waar het goed is te leven.
Zo is het ook met litteratuur: begin aan Gorter's „Mei" of Van
Eden's „Lied van schijn en wezen", en de omgeving wordt ruim, de
hemel hoog we leven in een andere wereld, een andere dimensie.
Lees de inzet van „Maria Speermalie", een van de latere romans
uit 1940 tan de grote, vandaag 75 jaar geworden Vlaamse
meester Herman Teirlinck, en ge staat in een stuk natuur waar nog
slechts bovenmenselijke krachten de gebeurtenissen bepalen en de
emoties wekken: „Een tros kersebloemen springt wit langs alle zij
den los onder de teer-blauwe Paaslucht. Zo, in haar prille Lente,
staat de lieve Maria, een blozende bal van leven. Dit is de verste tijd,
dien zij zich later herinneren zal. Blanke gevaarten van wolken
rijzen uit het Noorden. Er zweven duiven om, met een schittering
op de vlerken. De hemel ruist. Van verre zwelt het lied van de
ruimte aan. Het is een koud snarenlied, maar de wind heeft zon in
zijn zeilen
pN lees de eerste regels van de nieuw-
ste roman van deze nestor der
Vlaamse litteratuur, de onvermoeibare
en enthousiaste leider van het Vlaamse
litteraire leven, het grote 2-delige in
1952 verschenen epos van de strijd der
Jeroens voor hun vrijheid temidden van
de grootse natuur van het Zoniënwoud
bij Brussel: „Het Gevecht met de
Engel":
,,'t Jaar Onzes-Heren 1343, op Witte
Donderdag, de zon gaat in Taurus.
Drie kapelanen van Sinter Goedele te
Brussel, beu van knoeien met God en
de Vijand, wenden zich voor goed af
van het onrecht, de ontaarding, de
schraapzucht en de schijnheiligheid der
mensen. Zij geven hun beneficiën prijs
en dringen zonder omzien in de onge
repte diepten van et Zoniënwoud.
Hier stapelen zich voor eeuwig de
groene duisternissen op. Hier vallen on
herroepelijk de poorten van de wereld
dicht. De drie kapelanen worden door
de stilte en de eenzaamheid opgevan
gen. En waar, aan weerzij van de vij-
verspiegels, de dag die uit de torens
van de hemel losbreekt de machtige
beukenwallen openslaat, timmeren zij
een kluis. Ter plaatse geheten Groenen-
daal. En zijn besluiten er God aan te
hangen en te eren, zonder hoop in het
tijdelijke, noch loonbejag hiernamaals,
uit louter liefde voor God zelf en Zijn
onsterfelijke waarheid.
Hun hete godsvrucht trekt algauw
nieuwe eremijten aan. Wanneer zij met
twaalven zijn, bouwen zij een kapel en
leggen de grondslagen van een klooster,
't Jaar 1349 wijdt de bisschop van Ka-
merijk de Augustijneh proosdij in. Jan
III van Brabant verleent haar aanzien
lijke bosdomeinen en onderscheiden
rechten.
De eerste proost is Franken van Cou-
denberg. De eerste prior Jan van Ruys-
broeck".
£)IT NU is de stijl van een man, de so
nore klank van een uitzonderlijke
stem, de beeldende macht van een
kunstenaar, de sobere kroniektoon van
een schrijver die weet wat hij wil zeg
gen en zonder enige aarzeling weglaat
wat niet ter zake doet. Hier is aan het
woord iemand die bezit wat al te wei
nige Nederlandse auteurs eigen is:
allure. Het is het kenmerk van een
veelzijdige grote persoonlijkheid. Her
man Teirlinck neemt een plaats in het
culturele leven van zijn land in. Mis
schien is dat bij onze Zuidelijke buren
evenals in Frankrijk en Engeland beter
mogelijk dan bij ons. In Noord-Neder
land leven juist de grootste auteurs
meer op de achtergrond; zelden traden
figuren als Lodewijk van Deyssel P. C.
Boutens, Herman Gorter^ Louis Coupe
rus, Arthur van Schendel, P. H. van
Moerkerken, A. Roland Holst of M. Nij-
hoff in de openbaarheid en toch zijn
dat juist onze beste litteraire kunste
naars. Maar in de besturen van litteraire
verenigingen in redacties van tijd
schriften, in jury's en commissies en
achter de katheders der universiteiten
treft men veelal de figuren van kleiner
formaat aan. Teirlinck echter (en vóór
hem: August Vermeylen) nam steeds
en neemt nog een leidende positie in.
Hij dirigeert het grootste maandblad
van het Zuiden, nl. het „Nieuw Vlaams
Tijdschrift"; hij ijvert thans met name
voor de culturele toenadering van
Noord- en Zuid-Nederland, maar stond
steeds vooraan in de Vlaamse bewe-
ging; hij kende de actie van „Van Nu
en Straks'1 uit 18931901 van nabij (dit
blad is te vergelijken met onze „Nieuwe
Gids" uit de Tachtiger jaren); hij redi
geerde mee het tijdschrift „Vlaande
ren" tussen 1903 en 1907. Hij maakte
(met Nijhoff) deel uit van de Commis
sie die een algemene Nederlandse
woordenlijst moet samenstellen, waar-
Mi hij het Zuid-Nederlands niet wil
beschouwd zien als een soort dialect,
maar als een gelijkwaardig partner van
het Noord-Nederlands, waarmee het te-
samen het Algemeen Beschaafd Neder
lands vormde, vormt en voortdurend
blijft. Teirlinck ijverde met alle kracht
yoor een vernieuwing van het moderne
toneel, daarbij in zijn spelen voor
^bdentenlustra: ,.De Torenbestormers",
1923 en het „AZspel", 1925 trach
tende a.h.w. de toeschouwers mede op
te nemen in het spel, en verder in zijn
?.Yerige stukken (als „De vertraagde
«lm', 1922; „Ik dien". 1922; „De man
zonder lijf", 1924 en „De ekster op de
8.a'g", 1937) door vernuftige composi
tie en regie en door de symboliek der
t'guren een boeiende suggestie en evo
catie van het leven van de mens in lot
en verlangen te geven. Ook thans nog
)s hij kunstadviseur van Nationaal to-
heel en slaat weinig voorstellingen
°ver; en hij ijvert voor ruilvoorstellin-
fef ^ssen Noord en Zuid. Tien jaren
gju hij les in de toneelkunst aan het
mstituut voor Sierkunsten te Brussel
en daarna volgde hij er de architect
enry van de Velde op als directeur.
„,En 'ast, but not least! Teirlinck
v*8 Jarenlang leraar in het Nederlands
-rins Leopold, de zoon van Koning
ei.» een ffhctie die vroeger Cons-
j "cc aan het Hof had vervuld; hU had
i 1'tel van privaatraad van de
hihg. Toen zjjn pupü als Leopold in
HERMAN TEIRLINCK
wijze geest
zijn vader opvolgde, bleef Teirlinck
koninklijk raadsheer voor Kunst en
Wetenschap. In deze functie bij de
hoogste instantie van zijn land heeft
hij ongetwijfeld met zijn erudiete en
innemende persoonlijkheid veel voor de
herrijzing in aanzien van de Vlaamse
cultuur kunnen doen. Hij bracht het
Vlaamse toneel tot in het koninklijk
paleis te Laeken en hij bracht stellig
de jonge troonsopvolger óók in aanra
king met de Vlaamse gedachte: wanneer
de begaafde meester met de koninklijke
leerling gezien werd, samen gezeten in
een vanouds befaamd Brussels café
schrijft Rcimond Herreman terecht
zal bij de „geuze" wel niet alléén over
Nederlandse grammatica gesproken zijn.
£EN groot schrijver, een man van al
lure. Het is die beweeglijke, ruim
geïnteresseerde, hartstochtelijke èn wij
ze geest, die de grote gevariëerdheid in
zijn werk heeft gebracht. Veel te veel
kent men hem alleen als auteur van
het brillante, verfijnde beeld van Brus
sels leven „Het ivoren aapje", dat in
1909 bij de Wereld-Bibliotheek ver
scheen en door de populaire editie bij
duizenden intekenaars op die voortref
felijke reeks onmiddelijk alom door
drong en het is een voortreffelijK
boek. Maar er is veel meer. Een jaar
tevoren was het geestig-wijze verhaal
over „Mijnheer Serjanszoon, orator di
dacticus" verschenen, het werk dat
een andere kant weer van Teirlinck
toont: zijn kunst het leven te genieten;
een kostelijk boek. Maar later volgden
veel minder bekend geworden romans.
Daar is „Maria Speermalie" van 1940,
een roman van aardse drift en donker
bloed, met een vrouw als hoofdfiguur,
strijdend onverbiddelijk, amoreel
voor haar landgoed, een tragisch-groot-
se strijd, zonder moraliseren krachtig
geschilderd temidden van de gang der
seizoenen. En dan is er die roman uit
1947: „Rolande met de bles", een re
laas van het conflict in een zwakke
laatste nazaat van 'n oud Brabants ge
slacht, willoos slachtoffer van een „dui
velse" vrouw, die in Parijs een „huis
van vermaak", houdt, hopend het van
zijn geld te financieren: een roman met
de prachtigste evocaties van de Vlaams-
Brabantse natuur èn met de meest ge
raffineerde schets van zonde en ver
derf. die wellicht in onze litteratuur ooit
werd gegeven. En dan is daar het reeds
genoemde grote meesterwerk: „Het ge
vecht met de Engel" (van 1952): welk
een fantasie, welk een macht over de
taal, welk een visie op het grootse in
de natuur èn in de mens. En daarnaast
dan óók in dit boek weer beelden van
raffinement bij decadente figuren, èn
een speelse ironie tegenover de klein
burger. Altijd mild, warm, geestig
nooit bitter, wreed of nurks.
Zijn laatste roman gaf hij als ver
siering op de omslag mee de afbeelding
van het schilderij van Rubens: „De
Jacht van Atalanta", welk stuk in zijn
woning hangt. De schrijver hield eens
een lezing (het is een kwart eeuw ge
leden) over modern toneel en nóg her
inner ik me de zin: „Gij denkt dat het
een wonder zou zijn als uit een rozen-
zaad een rozelaar groeit". Het le
venswonder inderdaad. Dat is het won
der dat. hij altijd weer ziet in de na
tuur. En dus in dit grootse woudto
neel van zijn landgenoot; dankzij de re
productie die de schrijver mij zond
kan ik het hierbij reproduceren ho
pende dat Teirlinck het origineel nog
lange jaren moge aanschouwen.
W. L. M. E. VAN LEEUWEN.
Op de Col van Sestrieres is Donder
dag de laatste van de zeven klasse
mentsproeven van de Rallye van Ses
trieres gehouden, een snelheids- en
regelmatigheids-proef. De eerste plaats
in het algemeen klassement viel ten
deel aan de Italiaanse equipe Valen-
zanoSposetti met Lancia Aurelia.
Algemeen klassement: 1. Valenzano-
Sposetti (It.) met Lancia Aurelia, 7.5
pnt; 2. Brigone—Meregalli (It.) met
Lancia Aurelia, 12.9 pnt; 3. Maranzana
(It.) met Dyna Panhard, 19.1 pnt; 4.
Guiraud (Fr.) met Peugeot, 21.9 pnt;
5. FinucciMinaron (It.) met Lancia
Aurelia, 35.4 pnt; 6. Theden (Dld) met
Porche, 38.6 pnt; 7. Engel (Dld) met
Porsche, 55.1 pnt; 8. Buffa (It.) met
Lancia Appia, 56 pnt; 9. Cinti (It.) met
Lancia Aurelia, 57.9 pnt; 10. Crotti
(It.) met Lancia Appia, 61.4 pnt.
Uit berichten, die de zending uit
Nieuw-Guinea bereikten blijkt, dat er
buiten het werk, dat de zending der
Ned. Herv. kerk aldaar verricht ten
dienste van de wordende Papoease
kerk, groot gebrek is aan predikanten
om de geestelijke verzorging der Ne
derlanders, die in steeds groter getale
naar dit eiland worden uitgezonden,
op zich te nemen.
De leger- en vlootpredikanten doen
wat zij kunnen, maar hun tijd is te
beperkt om deze Nederlanders behoor
lijk te verzorgen.
(Van onze luchtvaartmedewerker)
WORDT op het ogenblik hard ge
werkt aan de bouw van de nieuwe
Duitse luchtvaartmaatschappij, die
naar verwacht wordt nog dit jaar op
de luchtroutes gaat verschijnen. De
Lujthansa, zoals de nieuwe luchtvaart
maatschappij waarschijnlijk weer zal
heten, zal pas mogen gaan vliegen, als
de Conventie van Bonn is geratificeerd.
Dit zal wel niet lang meer op zich
laten wachten. Op het ogenblik worden
in Engeland vier Duitse verkeersvlie
gers opgeleid. Deze vier vliegers, die
een gemiddelde leeftijd hebben van 45
jaar, zijn geen groentjes in het vak; zij
hebben vóór de oorlog reeds als ver
keersvliegers bij de Lufthansa ge vlo
gen. Wat evenwel niet wegneemt, dat
zij thans weer min of meer van voren
af aan moeten beginnen.
QP de Engelse vliegschool van de Air
Service Training in Hamble bij
HET VERTREK der „yoredim" houdt reeds enkele weken lang de
Israëliërs bezig, aldus een artikel in het Parijse blad Le Monde.
„Yoredim" is de naam, die men gegeven heeft aan hen, die het land
verlaten. Men is in dit land gewoon, evenals in alle Joodse gemeen
schappen, waar ook ter wereld, om de terugkeer naar het land der
voorvaderen te beschouwen als een „opstijging", als een verheffing, zo
men wil. En zo noemt men hier hen, die in andere landen immigranten
genoemd worden, „olim" (lett.: zij, die opstijgenZij, daarentegen,
die terugkeren naar hun land van herkomst, hebben de lichl-minach-
tende titel van yoredimgekregen, (zij, die afdalenHet aantal der
yoredim is de laatste tijd van grotere omvang geworden en heeft het
Joods Agentschap, dat de band vormt tussen de Staat Israël en de
Joden er buiten, aangespoord om maatregelen in overweging te nemen
die deze beweging moeten afremmen. Het is heel natuurlijk, dat deze
organisatie, die de „opstijging" der Joden naar Israël verzorgt, zich er
ook mee bezighoudt hen er te doen blijven. Er wordt thans in Jeruza
lem een speciale commissie gevormd, wier taak het is de oorzaken
van het wegtrekken van grote aantallen Joden te bestuderen en een
middel te verzinnen om deze oorzaken weg te nemen.
OP HET eerste gezicht lijkt het zeer
moeilijk de wezenlijke motieven
van dit vertrek op te sporen. Deze
moeilijkheid schuilt in dezelfde om
standigheden, waaronder de nieuwko
mers allen verkeren. Sedert het ont
staan van de Staat Israël, nu vijf en
een half jaar geleden, hebben zich
bijna 800.000 Joden in het land geves
tigd dat aanvankelijk 700.000 inwo
ners' telde. Het Joodse Agentschap
heeft met financiële hulp van rgke
Joodse gemeenschappen vooral die
van de Ver. Staten deze fantasti
sche volksverhuizing geregeld. In de
landen met een min of meer grote
Joodse bevolking werden bureaux ge
opend, die de Joden behulpzaam wa
ren bij het emigreren. Bij deze bureaux
waren medische diensten voor de
keuringen en in vele gevallen was er
ook een administratie gevestigd van
de doorgangskampen. Deze organisa
tie werd gesteund door Zionistische
propaganda die overigens niet veel
moeite hoefde te doen, gezien het feit,
dat de Joden voor een groot deel zeer
gehecht waren aan het Heilige Land,
terwijl deze propaganda zich ook
richtte tot een groep, die niets te ver
liezen had bij het avontuur: de „dia-
placed persons" in Europa en de ge-
isoleerde kleine gemeenschappen in
de boezem van dikwijls vijandig-ge-
zinde Mohammedaanse bevolkingen.
Tenslotte was er het vooruitzicht van
het vertrek naar het land van melk
en honing met gesloten beurs en waar
alle politeagenten Joden zijn. Enorme
groepen van deze Joden werden gedre
ven door een diepe, Zionistische over
tuiging- of door hun geloof. Hoe kan
men anders verklaren waarom hon
derden ontscheepten uit kleine roei
bootjes, die de Middellandse Zee en de
Britse vloot getart hebben. Het he
roïsche tijdperk van de immigratie
heeft zijn dramatische hoogtepunt ge
meen met dat van de Exodus. Over
het algemeen hebben deze immigran
ten een morele verplichting jegens de
instellingen, die hun overtocht naar
Israël verzorgd hebben. Zij weten,
wat er van hen verwacht wordt en
men weet wat er aan geld en opoffe
ringen voor hen gedaan is. Wat men
van hen verwacht, is eenvoudig dat
ze zich voelen en blijven voelen: trou
we burgers van een nieuwe staat.
Maar dit land is allesbehalve een
land van melk en honig en een bittere
teleurstelling heeft zich van sommigen
meester gemaakt. De Bijbel was dus
alleen maar een instrument van de
Zionistische propagandaen in de
minderheid, die zó dacht, kiemde de
gedachte van de terugkeer.
£)E MORELE verplichtingen, die
men voelt, worden verdrongen door
een vloed van argumenten: „ik ben
niet geschikt om in een Oosters land
te leven", „het socialistische regime
van de Mapai verhindert elk initia
tief", „de reactionnairen en de gods-
dienstigen maken de wetten", „er
heerst discriminatie onder de Joden"
enzovoort. En dan besluit men om
weg te gaan; op dat moment bemoeit
het Joodse Agentschap zich ermee.
Want men „daalt" niet zo snel als men
is „opgestegen" naar dit land. Met de
cijfers in de hand wordt aangetoond,
dat de verplichtingen tegenover deze
staat niet alleen van morele aard zijn.
De kosten worden getoond, die ge
maakt zijn voor de reis van het land
van herkomst tot Haifa, via Marseille
of Italië, voor (verblijf in de door
gangskampen en ontvangstkampen
(voeding en ligging enz.) In overleg
met het Agentschap weigert het minis
terie van binnenlandse zaken het ver-
trekvisum. als de rekening niet is
voldaan. Deze alleszins begrijpelijk eis
van het Joodse Agentschap is echter
geen oplossing van het probleem. De
pas-benoemde commissie nu gaat de
werkelijke oorzaken opzoeken van de
ontevredenheid bij hen, die elders een
beter leven hopen te vinden. Volgens
de jongste officiële cijfers hebben
40.000 Joden Israël verlaten sedert de
oprichting van de nieuwe staat;
800.000 zijn er in dezelfde periode
binnengekomen.
Southampton krijgen zij hun eerste
vlieglessen op De Havilland Chipmunk-
lesvliegtuigen. Vervolgens komen zij op
de tweemotorige Airspeed Consuls,
waarop zij de vele vlieguren zullen
maken, die nodig zijn voor hun brevet
als verkeersvlieger. Tenslotte zullen zij
ook Dakota's vliegen. Op 4 Januari jl.
kwamen de vier Duitse vliegers met
een vliegtuig van de BEA op London-
Airport aan, tezamen met een drietal
instructeurs. Deze grondinstructeurs
zullen worden opgeleid respectievelijk
tot meteoroloog .verkeersleider en
vliegtuigtechnicus.
De vier Duitsers, die thans in Enge
land weer tot verkeersvlieger worden
opgeleid zijn bekende vliegers van de
voor-oorlogse Lufthansa. Een van hen,
de 47-jarige Johannes Rathje heeft se
dert 1940 niet meer gevlogen. Toch telt
zijn logboek 15.000 uren. De andere
drie, de heren Walter Blume (46 jaar),
Herbet Topp (45 jaar) en Rudolf Mayer
(48. jaar) hebben nog tot 1945 gevlogen
bij de Luftwaffe op transport- en les-
vliegtuigen. Blume maakt vóór de oor
log 79 vluchten over de Zuidelijke
Atlantische Oceaan en Topp vloog ge
durende 18 maanden met driemotorige
Junkers-52 van Berlijn naar Croydon
op en neer.
Vóór hun vertrék naar Engeland had-
c' i de vliegers in Duitsland reeds een
grond-training ontvangen van twee
maanden. Hun opleiding in Hamble zal
drie maanden duren. Zij zullen in die
tijd vertrouwd moeten raken met de
vele nieuwe dingen, die sedert 1939 in
de verkeersluchtvaart gemeengoed zijn
geworden. Als zij in Engeland klaar
zijn, gaan zij naar Amerika. En ver
wacht wordt, dat zij dan elk van Ame
rika naar Duitsland zullen vliegen als
tweede piloot van een Convair-340. De
Lufthansa heeft namelijk vier Con-
vairs-340 besteld, die op het ogenblik
gebouwd worden en waarschijnlijk
deze zomer zullen worden afgeleverd.
Bovendien heeft de Lufthansa nog vier
grote Lockhead Super-Constellations
gekocht. Vóórdat de Duitsers deze
luchtreuzen zullen kunnen vliegen zul
len zij nog hard moeten studeren. De
mogelijkheid is ook niet uitgesloten,
dat de Lufthansa voorlopig nog enige
buitenlandse vliegers in dienst zal ne
men om deze toestellen te vliegen.
Luftag, de maatschappij die de we
dergeboorte van de Lufthansa voorbe
reidt, is thans bezig in Düsseldorf een
school op te richten, waar het grootste
gedeelte van de staf van de nieuwe
luchtvaartmaatschappij zal worden op
geleid. De drie grondinstructeurs, die
thans in Engeland zijn, zullen hier
straks instructies geven. De meteoro
logische instructeur, dr H. Regula
heeft reeds meteorologisch werk ver
richt sedert 1930. En sedert '48 doet hij
dienst op het vliegveld van Frankfurt.
Ook de verkeersleider Zehnder heeft
reeds op verschillende Duitse vliegvel
den practisch werk verricht.
J^ET zal ongetwijfeld vreemd zijn
straks weer vliegtuigen van de Luft-
De Convair-340, waarvan er vier
voor de Lufthansa gebouwd wor
den. Zoals bekend heeft óók de
KLM dit toestel in gebruik.
Nanaivissers zijn bekend om hun
grote vakmanschap. Zij wonen
in het Poolgebied en zetten hun
netten uit onder het ijs, nadat
zij eerst op de juiste plaats een
bijt hebben gehakt. Ze spreken
geen visserlatijn, zoals deze foto
bewijst.
hansa op het platform van Schiphol te
zien. De Duitse Convairs-340 zullen er
stellig een bekende verschijning wor
den. Voor de KLM en vele andere
buitenlandse luchtvaartmaatschappijen,
die thans op een uitgebreid luchtnet in
Duitsland vliegen, zal de wedergeboor
te minder prettig zijn. De concurrentie
in het Europese luchtruim, welke toch
reeds zeer groot is, zal er nog groter
door worden. Geen wonder, dat er
steeds meer stemmen opgaan, die plei
ten voor een grote samenwerking tus
sen de Europese maatschappijen. In
Straatsburg zal over dit onderwerp,
onder auspiciën van de ICAO in April
van gedachten worden gewisseld. Of
men tot resultaten zal komen, zullen
wij moeten afwachten. Het plan van
wijlen Graaf Sforza, die pleitte voor
één enkele machtige Europese lucht
vaartmaatschappij, zal voorlopig wel
niet voor uitvoering vatbaar zijn.
Aagtedijk, 24-2 van Norfolk naar New
Vork Albireo, 24-2 van Puerto Alegre
naar Victoria Aldabi, 24-2 van Buenos
Aires naar Montevideo Algenib, 25-2
van Bahia te Rio de Janeiro Alnati,
24-2 270 mijl zuidwest van Ouessant naar
Antwerpen Alphacca, pass. 24-2 Ber
muda naar New York Amstelbrug, 25-2
van Rio de Janeiro te Santos Aals-
dijk, pass. 24-2 Scillys naar New York
Aldegonda, 34-2 van Bangkok naar Plad-
ju Alwaki, 25-2 te Santos Arends-
kerk, 24-2 van Antwerpen naar A'dam
Argos, pass. 24-2 Gibraltar naar R'dam
Alhena, pass. 24-2 Fernando Noronha naar
Rio de Janeiro Alioth, 25-2 van Bre-
men naar Hamburg Banka, pass. 24-2
Guardafui naar Singapore Bonaire, 25-2
te Madeira Borneo, 23-2 van New
York naar Philadelphia Boschfontein,
25-2 te Aden Bloemfontein, 24-2 van
A'dam naar Hamburg Boskoop, 25-2
te Madeira van Barbados Castor, pass.
25-2 4 uur Vlissingen naar A'dam Cal-
tex Delft, pass. 24-2 Kaap St Vincent naar
R'dam Caltex Leiden, pass. 24-2 Fi-
nisterre naar R'dam Caltex Nederland,
pass. 24-2 Malta naar Sidon Caltex
Utrecht, pass. 24-2 ten noorden van Mal
ta naar R'dam Ceronia, 25-2 te Ade-
laide Castor, 24-2 van Antwerpen naar
A'dam Dalerdijk, 23-2 van Houston
te Mobile Duivendijk, 26-2 te Los An
gelos verwacht Esso Den Haag, 24-2
van Sidon te R'dam Friesland (SSM),
25-2 van Sunderland naar de EJtames
Haarlem, pass. 25-2 9.45 uur Vlissingen
naar A'dam Hilversum, pass. *5-2 Kaaj»
St Vincent naar Banias HatOior, pasr.
24-2 13 uur Vlissingen naar Antwerpen
Indrapoera, 24-2 260 mijl west van
Minikoy naar Belawan Johan van Ol-
denbarnevelt, 24-2 290 mijl west-zuid
west van l'/i-Graadskanaal naar Aden
Kota Agoeng, 25-2 5 uur van Hamburg
te Antwerpen Kota Gedeh, 22-2 van
Boston te New York Kota Inten, 25-2
7 uur van Alexandrië, 25-2 te Port Said
Lombok, 25-2 te Beira. Loenerkerk,
pass. 25-2 v.m. Kaap St Vincent naar Mar
seille Laagkerk, 25-2 te Alexandrië
Laurenskerk, 24-2 van Aden naar Kara-
chi Linge, 24-2 van Hamburg naar R'
dam Maas, 24-2 van A'dam naar Bre-
men Manoeran, 25-2 van Surabaja te
Makassar Meliskerk, 24-2 van Suez
naar Aden Markelo, 24-2 van R'dam
naar Boness Noordwijk, 22-2 te New
York Nieuw-Amsterdam, 24-2 van San
Thomas te San Juan Oranje, 25-2 van
Suez te Port Said Oranjestad, 24-2 100
mijl noordwest van Flores naar Laguaira
Perna. 24-2 van Wellington naar Cura-
gao Polyphemus, 25-2 van Barcelona
te A'dam Polydorus, pass. 24-2 Gibral
tar naar A'dam Prins Alexander, 24-2
van Antwerpen te Bremen Prins Wil
lem V, pass. 25-2 2.30 uur Vlissingen naar
Alexandrië Roebiah, pass. 24-2 Gibral
tar naar Marseille Rondo, 24-2 n.m. te
Djibouti Rijndam, 24-2 720 mijl oost
noordoost van Kaap Race naar Halifax
Ridderkerk, pass. 24-2 Gibraltar naar
Antwerpen Stad Dordrecht, 25-2 van
Huelva te A'dam Salland, 24-2 van
Montevideo naar Santos Stentor, 24-2
n.m. van Londen naar A'dam Saran-
gan, pass. 24-2 Sabang naar Bombay
Sibajak, 24-2 630 mijl zuidoost van Cey-
lon naar Fremantle Singkep. 25-2 te
Colombo Slamat, 24-2 van Karachi
naar Bombay Teiresias, pass 24-2 Gi
braltar naar Port Said - Tomori, pass.
24-2 23 uur Dover n*=>r R'dam Tara,
24-2 van Santos naar Buenos Aires