PARIJS - LONDEN - ROME - NEW YORK Onze grote dochters 'i Zit vast vaster met VELPAFIN Spiegeltje, spiegeltje aan de wand. Wederkerige beïnvloeding van de mode Smaak blijft nog altijd het criterium - r -\ De eerste modetekenaar van naam was een Engelsman Van ijdelheid en afkeer De Koningin onthult monument in Eede Geen vaart geminderd voor groepje schoolkinderen r— Begrip „mode" ontstond in de vijftiende eeuw Mademoiselle Bertin DE grootste figuur op dit gebied was in die tijd Mademoiselle Bertin, de kledermaakster van Marie Antoinette. Een vrouw, let wel: de manlijke mode ontwerper bestond toen nog niet. Mad. Bertin reed in een grote koets vol met aangeklede popen dwars door Europa heen: ook stuurde zij ze over naar En geland. Zo wist iedereen in die dagen door Mad. Bertin welke kleding be hoorde gedragen te worden en als zaterdag 6 maart 1954 (Van onze mode-medewerker) jiV ALLE MODECENTRA ter wereld zijn thans de zomercollec ties getoond. Het zeer kleine deel der vrouwen, dat zich bij couture- huizen kleedt, kan haar keus be palen. De confectionnairs hebben modellen gekocht of zijn bezig deze te kiezen. Kortom, het enorme raderwerk dat voor enke len de mode voor de komende zomer bepaalt en voor velen die van het aanstaande winterseizoen en de daarop volgende zomer, is weer op volle toeren aan het draaien. Dit raderwerk ia uiterst com plex. Daar Parijs als laatste toont en ongetwijfeld nog steeds verre weg de belangrijkste bron is vtin modetendenzen, kunnen de andere centra pas zes maanden later de invloed ondergaan van nieuwe lijnen. Evenzeer echter liggen de Londense, Italiaanse en Spaanse show-data zo dicht vóór de Parijse, dat Parijs eventuele „hits" pas in een volgend seizoen zal kunnen overnemen. Als men daar dan nog bijtelt de invloed van het mo dieuze publiek en de confectie- industrie, die gelanceerde ideeën moeten aanvaarden willen zij als succes aan te merken zijn, dan is het duidelijk, dat men na het zien van enkele collecties niet kan vaststellen hoe de kleding van de vrouw er in de a.s. zomer en win ter uit zal zien. Want dit moeten wij steeds voor ogen houden: Mode wordt niet gemaakt! Mode groeit onder invloed van duizend en één fac toren, gelegen op cultureel, maat schappelijk, religieus en natuur wetenschappelijk terrein. De cou turiers kunnen slechts dan succes hebben met hun producten, wan neer zij intuïtief hebben gevoeld in welke richting de smaak zich ontwikkelt. JN het licht van het voorgaande, zult U zich onze verbazing kunnen voor stellen over de uitspraak van een be kende radio-spreekster, die, nadat Fath en Dessès hun collecties hadden getoond, de luisterende dames mede deelde, dat, o£ het haar lief was of niet, snoercorsetten binnenkort een ab solute noodzaak zouden zijn. Een week later toen Dior getoond had, moest zij tvel mededelen, dat het toch niet zo erg noodzakelijk was en dat de dames wier figuur zich voor snoeren niet leent, het ook wel zonder zullen kun nen doen. Wij pretenderen geenszins in de toekomst te kunnen zien, doch Wij menen niet ver van de waarheid af te zijn, wanneer wij hier de derde of vierde mislukte poging signaleren tot wederinvoeren van het corset, die sedert het einde van de oorlog is on dernomen. Niet onmogelijk is het ech ter, dat uit deze laatste poging een corsage overblijft met vetersluiting, in de trant zoals deze te vinden is in ver schillende klederdrachten in Europese landen. Deze zijn op zichzelf weder nauw verbonden met de uiterst strak geregen modieuze kleren uit vroeger eeuwen. De Italiaanse couture, die voortdu rend aan belang wint, oefent in Europa nog steeds een indirecte invloed uit. Vele Europese confectiecentra besef fen nog steeds niet voldoende welk een ongekende rijkdom de Italiaanse collecties, ook voor hen, bevatten. Ook in de Noordelijker landen wordt de neiging zich kleuriger te kleden steeds groter en zo ergens, dan zijn de Italia nen op dit gebied meesters. Amerika eeft dit reeds enige jaren geleden er end en besteedt grote aandacht aan e Italiaanse couture. „J1®' ,'dee, modellen te lanceren, die f zun. voor massale reproductie, miJij i j elijk nieuw in Italië. De ge uit» i Italiaanse vrouw is steeds en vaai'dig geweest met de naald 1 riJ*,.°f arm, iedere vrouw die be- ^elling had voor haar uiterlijk, _-i steeds grote waarde gehecht mna6^11 Persoonlijke interpretatie van luae-tendensen. En wat een meester- cnap bereikten zij daarbij veelal!! mPlakel,°os staart men naar de kleu- ev» es ZÜ aandurven en taat Aprakel00s is men door het resul- Drnf' V°k de modekunstenaars van hoo»fSIe vinden wij vaak een onbe- vinn ^vergave aan wat zij mooi in nfnj Plt resulteert dan nogal eens epn^f j- die prachtig zijn, maar fpntifH n'et te copiëren in de con- a.,... "*3briek. OnHankr Pf>n nnnitnut- teiinJ fabriek- Ondanks een onuitput- Itaii» voorraad van de prachtigste «auaanse stoffen, beschilderen zij ^^"jsedeeltelijk met de hand ten- zoeken. precies het effect te krijgen dat In Amerika behoefde men niet te 'wachten op de Parijse collecties om marine-blauw als de modekleur voor de komende lente en zomer te bepalen. De sterk gemarkeerde taille, de imprime shantung, de lage reversloze kraag, alles duidt op een vooruitlopen op de tendensen van Parijs, wat mogelijk wordt door de vele relaties van de Franse couturiers met de Amerikaanse modehuizen en hun presenteren van Amerikaanse collecties voordat de Parijse shows beginnen. Sensationele dingen worden echter meestal in Parijs gelanceerd, waar zij minder risico medebrengen en makkelijker worden aanvaard. Laten wij enkele voorbeelden noe men van originele en kleurrijke pro ducten, voortgesproten uit Italiaanse breinen: Stel u voor een soort kazuifel of middeleeuws page-jak. Een laag uit gesneden bovenlijn, die slechts aan de bovenarmen een steunpunt vindt, zij naden open met slechts twee lipjes die om knopen sluiten, een op de taille en een aan de onderzoom, zeven en een halve centimeter onder de heuplijn. Het geheel in hard suikergoed rose. Dit jak wordt gedragen over een turquoise blouse en met een nauwsluitende broek in zeer diep purperEen zwarte rok van dril, op het eerste gezicht uiterst simpel doch in werkelijkheid bestaande uit een aantal afgeronde panden, die gedeeltelijk over elkaar heenvallen. Onder het lopen kan de draagster met een enkel rukje de ver borgen stukken der panden te voor schijn trekken. Deze blijken dan hard groen te zijn en bestikt met kleurrijke stro-bloemen. Verder, voor het strand, grof-katoe- nen broeken en zacht rose met een smaragdgroene streep, smal bij de voet, breder uitlopend naar boven en overgaand in rug en buikstuk van de broek. Hetzelfde in oranje met blauw. Badstoffen jasjes met een tricot hals en manchetten, afstaand van de heu pen en getoond in kleuren als helgeel met zwart, tezamen met een broek, waarvan de ene pijp geel, de andere zwart is. De ruimte ontbreekt ons ver der te gaan, maar wij willen nog wel even opmerken, dat Italië evenals Pa rijs gebruik maakt van matrozenkra gen. j^AAR als wij als matroosje vlug en net in Londen debarkeren, zien wij dat onze matrozenkraag de gewoonste zaak van de wereld is, omdat ook de Londense ontwerpers deze ruimschoots hebben toegepast. Verder vinden wij in dit centrum weinig wat wij als schokkend zouden willen aanmerken. Londen is in het algemeen tevreden met het verwerken en toepassen van wat elders is gelanceerd. Het resultaat is dan ook gewoonlijk een aantal col lecties van smaakvolle, in perfectie uitgevoerde modellen met een overeen komstige tendens. De mantelpakken zijn dit jaar merendeels zeer slank met veelal slanke rechte rokken. De halslijn is diep uitgesneden vaak met een soepele rolafwerking. De kleuren zijn naast enkele felle, hoofdzakelijk een groot aantal variaties van beige. De mantelpakken hebben vrij wel steeds een bijpassende mantel, een tendens die wij ook in de Nederlandse confectie- collecties hebben kunnen opmerken. In Spanje zijn de couturiers gedwon gen vrijwel uitsluitend Spaanse stof fen te verwerken. Dit heeft natuurlijk zijn nadelen, maar ook zijn goede kan ten. Men is minder geneigd Parijs naar de kroon te steken en richt zich voor inspiraties vaak tot de Spaanse histo rische en volksdrachten. Evenals in Parijs en Londen is de princesselijn nog zeer belangrijk. Voor ons is Spanje tot op heden eigenlijk alleen belangrijk door de invloed die het via Amerika op de mode heeft. 'YENSLOTTE dan dit Amerika, dat eigenlijk geen pretenties doet gelden op een „style-setting" couture, doch dat via zijn enorme koopkracht, zijn zeer grote en uiterst capabele industrie een enorme invloed uitoefent op de couture- centra van Europa. Zonder Ameri kaanse klanten kunnen deze niet be staan, zodat zij zich zeer goed reken schap geven van wat wel en wat niet door Amerikanen zal worden geaccep teerd. Daar velen bovendien in Ame rika een eigen bedrijf hebben of nauw samenwerken met een Amerikaans be drijf, komen vele couturiers regelmatig in de Ver. Staten en worden daar di rect beïnvloed. In de Amerikaanse collecties vinden wij dan ook vaak reeds geruime tijd voor de Parijse shows een aantal indi caties van wat Parijs gaat brengen, zij het in minder extreme vorm. Ame- rika's uiterst knappe ontwerpers voe gen bovendien zo rustigweg regelmatig ideeën aan de mode toe, die een zeer groot succes hebben. Een Duitse zg. couturier die wij enige tijd geleden zagen showen, had, beter dan onze Ne derlandse confectionnairs, gezien welk een dromen van modellen de Amerika nen presteren. Met de gewone vrijheid van confectionnairs zouden zij hier een zeer rijke bron kunnen aanboren, die vrijwel onuitputtelijk zou blijken. Toen een groepje Amsterdamse schoolkinderen gistermiddag om vier uur onder de hoede van twee ver- keersbrigadiertjes bij het Sarphati- park de rijweg overstak, kwam van de Amsteldijk een vrachtauto aanrijden. Aangezien de bestuurder geen vaart minderde, bleef het groepje op de tramrails staan. Een zevenjarig meisje holde evenwel de weg over en liep tegen de linker achterzijde van de auto op. Het kind is met een schedel- basisfractuur naar het Wilhelmina- gasthuis overgebracht. het valt werkelijk niet mee, het uw dochter al tijd naar de zin te maken, als ze van die jongedames allures krijgt. Ze mag in haar lange broek en jak nog zo'n kwajongen lijken, krijgt u haar eenmaal zo ver, dat ze ook eens een jurk aan wil trekken, dan is ze bui tengewoon critisch. Toch geloven we dat het hier af gebeelde overgangsmodelletjj wel in haar smaak zal val len. Het heeft een ruime rok met plooien, aangeknipte mouwtjes en een losse schouderpas, die met druk knoopjes in de jurk beves tigd is en dus gemakkelijk door een andere vervangen kan worden. U kunt er de zelfde stof voor nemen (bij ruitjes en strepen in een an der richting!) en ter afwis seling maakt u een exem plaar in een contrasterende wollen stof of gebreid voor koude dagen en een luchtig wit pasje met dito man chetjes, dat het wollen jurk je op slag in een snoezig voorjaarsmodelletje omto vert. U ziet: drie vliegen in één klap. U heeft nodig ca 2.25 m stof van 140 breed of 4 m van 80. U. knipt het pasje los van voor- en rugpatroon. Van de zes- baansrok is alleen de voorbaan en een zijbaantje gegeven. Die van de rug zijn bijna eender, alleen de achterzijnaden knipt u volgens de stippellijn en de zakjes vervallen. 12 a 13 JAAR 2226 32. 62 x m o: 3 1 i- l m i 1 t 1 1 a .0 ï\-'W 2 3 o\ O -\ 1 UI o 1 O o Ol 1 O O j\ I J CM 1 a _u 12 /3 2330 /O. IS. 232/ 3? 2 -2/ I I VI 59 /o De figuurnaden,in voor- en rug pand worden ingestikt, zij- en schoudernaden gesloten en de hals met schuine repen stof aan de bin nenzijde afgewerkt en doorge stikt. De mouwtjes werkt u even eens met een schuine bies af of u zet er een 4 cm breed en 33cm lang manchetje aan. De voorbaan van de rok verbindt u met de voorzijbanen, waarbij u de aan geknipte zakdeeltjes aan elkaar stikt. De drie rugbanen eveneens aan elkaar zetten, x op o vallend de plooien inleggen en de zijna den sluiten. U zet de rok aan het lijfje en brengt zo nodig in de lin kerzijnaad een taillesplitje aan met ritssluiting. Langs de onder kant van de schouderpasjes knipt u een extra brede naad aan voor 't opnaaien van de drukknoopjes. De voorkanten worden met een smal zoompje afgewerkt. U kunt er desgewenst ook een overslag en een belegje aanknippen en ze van knoopsluiting voorzien. U sluit de schoudernaden en zet de halsrand tussen de dubbele stof van het kraagje. Gebruik niet te weinig drukknoopjes om de pas aan het jurkje te bevestigen. Eventueel kan een bloesje met aangeknipte korte mouwtjes de schouderpas vervangen. Wel is het dan aan te bevelen, jurk en blou se in de schoudernaad of bij de sluiting even aan elkaar te hech ten om scheef zakken te voorko men. Nu met alle drukte van de eerste voorjaars shows in Parijs; nu na een korte wijle ivinter- rust de krant weer vol begint te staan met arti kelen over mode de mode van Parijs, wel te verstaan, en aldus aan geheven; Fath decre teert de wespentaille, of met even grote letters: Dior beveelt; u moet weer eten nu vragen wij ons Wel eens af: waarvoor dient die drukte wel? Wat is het raadsel, dat „mode" heel. Hoe komen mannen als Dior en als Fath aan hun koningschap en hoe ont stond het begrip „mode koning" eigenlijk? Geen gemakkelijke vragen om te beant woorden. Tot ongeveer 500 jaar geleden bestond er geen „mode", tenmin ste geen mode in die zin, zoals wij die bedoelen. Wanneer de mode begint te ontstaan is het nog geen belang van alle vrouwen; het is nog al leen maar een kwestie die de vrouwen aan gaat, die met het Hof in verbinding staan, en dan nog alleen die dames, die er iets bij te winnen hebben als zij de aan dacht van de koning op zich gevestigd hebben. Pas langzaam-aan dringt de mode tot de lagere kringen door, maar het was al tegen het einde van de achttiende eeuw toen ook de „gewone" mensen er aandacht aan gingen besteden. Hoe konden de mensen in die dagen te weten komen wat „in de mode" was? Er waren geen modeplaten nog, en ook geen geïllustreerde tijd schriften. Het middel om deze soort kennis te ver breiden onder de massa was: de pop. vlelcvrIjt koudlijm van CETA BEVER (Advertentie, Ing. Med.) (Van een medewerker) UET Rijksinstituut voor Statistisch Onderzoek te Parijs heeft onlangs uitge rekend dat de Frangaise van tussen 15 en 45 jaar gemid deld ongeveer 30 minuten per dag voor haar spiegel doorbrengt. In haar hele le ven betekent dit totaal 349.575 minuten oftewel 247 dagen, die de vrouw uitslui tend aan haar gezicht en haar gehele uiterlijke ver schijning wijdt. Dit cijfer is echter geenszins een record. De Amerikaanse besteedt namelijk op de leeftijd tus sen 15 en 40 jaar aan deze zelfde bezigheid dagelijks ruim een uur. En ook deze prestatie is onbetekenend, als we herinneren aan zeke re voorbeelden uit de ge schiedenis, aan Keizerin Elizabeth van Oostenrijk, die vier vijf uur voor de spiegel doorbracht. Ook de beroemde Gravin Castiglio- ne, die onder Napoleon III zo'n belangrijke rol heeft gespeeld, had minstens drie uur per dag nodig om zich zelf goed te bekijken. Dat de spiegel op de vrouwen een grote aantrek kingskracht kan uitoefenen, heeft de mondaine Hongaar se Kathe Horvath bewezen, die spiegels verzamelde en in haar negen-kamer-woning in Boedapest niet minder dan 2700 exemplaren be waarde. Kort vóór de om wenteling verliet ze Honga rije en ging naar Rome, waarheen ze nog tijdig het waardevolste gedeelte van haar verzameling verzonden had. Daar leefde ze van de verkoop van .haar collectie Ze was zó verslaafd aan haar spiegels, dat ze ook aan een spiegel ta gronde ging: op zekere dag liet ze een kostbaar exemplaar val len. In de opwinding drong een scherpe splinter in haar arm en sneed een ader door, waardoor ze doodbloedde. Eenzelfde temperament had ook de Engelsman Sir John Soane, die het naar hem genoemde museum in Londen heeft gesticht. Ook hij bezat een indrukwek kende verzameling van spie gels uit alle tijdperken. Zijn huis was van beneden tot boven met ingemetselde spiegels bedekt en de zon derling bracht het grootste deel van zijn leven voor de ze spiegels door. Aan de andere kant zijn er ook mensen, die een spiegel niet kunnen zien zoals de be roemde Lady Montagu. wier schoonheid in de 18e eeuw door dichters bezongen werd. Sedert ze op 35-jarige leeftijd de pokken kreeg, had ze niet meer de moed in «en spiegel te kijken. WET eigenaardigste geval, dat met een spiegel te maken heeft, is wel dat van de jonge Charles Worth in Philadelphia, die in zijn hele leven slechts één keer in een spiegel heeft geke ken. Zijn ouders hadden al les gedaan om hem de aan blik van zijn gezicht te be sparen, daar de jonge Worth aan vroegtijdige vergrijzing leed en er reeds op jeug dige leeftijd uitzag als een oude man. Zijn ouders, schatrijke lieden, deden alle denkbare moeite om alle spiegels van hem weg te houden, ook mocht hij nooit in de nabijheid van een wa tervlakte komen. Toen hij 20 jaar oud was, gebeurde 't ongeluk echter toen, op een ogenblik, dat het kamer meisje in de nodige oplet tendheid tekort was gescho ten: de jonge man zag zich zelf in de spiegel en kreeg door de afschuwelijke aan blik zo'n schok, dat hij aan e«n embolie overleed. zodanig kunnen wij haar wel als eerste mode-koningin uitroepen. Zij echter die hun kleding baseerden op die van haar sierlijke poppen dachten er niet over te zeggen: „onze japonnen zijn ontworpen door M. Bertin". Zij zeiden: „Onze kle ren zijn precies zo, als koningin Marie Antoinette ze draagt". Charles Frederick Worth, £)E eerste persoon, die om zo te zeggen zijn naam onder zijn producten schreef was een man. Geen Fransman, zoals we zouden verwachten, maar een Engelsman. Hij heette Charles Frede rick Worth, en in de eerste jaren van koningin Victoria's regering werd hij niets belangrijker geacht dan een ge wone leerling-manufacturier aan een wel wat deftige zaak. Sprong in de geschiedenis. In 1846 ging hij naar Parijs en zie: na twaalf jaren had zijn roem als kleermaker zo'n geweldige hoogte be reikt dat alle „grandesdames" in Frank rijk, koningin Eugénie incluis, op zijn wenken vlogen. Zij gehoorzaamden aan zijn raarste grillen en geen vrouw uit de hogere kringen waagde het in die dagen een japon te dragen, welke niet goedgekeurd was door „monsieur Worth". Want als zij dat waagde, zou hij haar zeker nimmer meer hebben toegestaan zijn salons te betreden. Hij was het, die de inval van de crinoline had, en deze dames waren het, die deze crinoline met 'n belache lijke overdrijving populair maakten. Onder Worths leiding kwam het tot de vreselijkste excessen, waarbij er dames om de haverklap van uitputting of on dervoeding flauwvielen. De afmetingen van de hoepelrokken waren zo enorm, dat twee vrouwen nauwelijks naast elkander plaats konden nemen op de zelfde sofa, of in hetzelfde rijtuig! Paul Poiret: ]\;OG lang nadat de crinoline uit de mode was bleef zijn invloed voort duren. Had hij dan geen enkele con current? Natuurlijk waren er in die tijd ook nog andere kleermakers genoeg die zich een zekere faam verwierven. De enige echter wiens roem enigermate te vergelijken was met die van „Mon- i sieur Worth" was de ontwerper van de zogenaamde „hinkjurken" en de harem japon. Zijn naam was Paul Poiret en zijn kleding leek op die, zoals die ge dragen werd in ongeveer de jaren voor de eerste wereldoorlog. Dit waren dus de drie eerste mode koningen in de geschiedenis. Wijzig uw oordeel, knappe vaders en nuchtere echtgenoten, die het vrouwelijk deel van uw gezin als onzinnig betitelt als het zich klagend, maar toch met vuur, onderwerpt aan de grillen en grollen van de een of andere verwijderde modekoning. Meen niet dat uw vrou wen. uw dochters, anders kunnen. De traditie de mode te volgen is vijfhon derd jaren geleden gefundeerd door een dame, en is bijzonder sterk gewor den door de medewerking van twee heren, een Engelsman en een Frans man. Wat begint men tegen zo'n bol werk van internationale samenwer king? Wat begint men tegen vi'f eeuwen geschiedenis, een geschiedenis, die zich herhaalt bovendien. Herhaal delijk Koningin Juliana zal op 13 Maart het monument in Eede, de plaats waar Koningin Wilhelmina in 1944 ons land binnenkwam, onthullen. Dit zal ge schieden op hetzelfde tijdstip als in 1944 dit heugelijke gebeuren geschied de, nl. om 12.29 uur. De Koningin zal per trein naar Vlis- singen reizen, vervolgens oversteken naar Breskens en vandaar per auto naar Eede gaan. Des middags zal zij een bezoek aan Oost Zeeuwsch-Vlaanderen brengen en via Perkpolder en Hoedekenskerke naar Soestdijk terugkeren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1954 | | pagina 9