Pat is owite doen HALVE prijzen1 De Stoffenhaven! Enkele grondslagen van onze belastingpolitiek PROFITEERT «AL-PAS Juttertjes r Heffing naar draagkracht en haar uitzonderingen f] th Propaganda - Verkoop Noodzakelijke kosten EMIGRANTEN VELTHUYS Geldig voor deze Week 2SO gram TrioBescuits voor 29 ct. Uw advertentie in dit blad treft doel met prijzen als bewijzen AÏle"COUPONS tegen"] Diverse STOFFEN vanaf Spcorstraat 49, Den Helder, tel. 3474 V Beroepingswerk Te koop aangeb.: Ruilen: Personeel: van deze aantrekkelijke aanbiedingen voor 35 voor 29 voor 65 voor 59 voor 29 voor 69 voor 49 voor 25 250 gr. Engelse pepermuni verpakt voor 49 voor 29 voor 23 Levt nsmiddelen - Beter en goedkoop J Huishoudzeep Zachte zeep Schuurpoeder Wrijfwas Glashelder het bekende vloei bare wasmiddel per fles van 32 voor Werkboenders Wasknijpers prima beuken- Te huur gevraagd: Te huur aangeb.: Diversen elastische mouw 3-0 voor „AL-PAS": Handelsvenn. „TRIO" v h. C. W. BROERSEN Koedijk Telefoon 276 - K 2201 Fa E. W. VET Langestraat 37, Alkmaar Tel. 2509 Spoorstraat 116, Den Helder Tel. 3003 Ged. Gracht 65, Zaandam, Tel. 3129 WOENSDAG 17 MAART 1954 w„Ww Prima Rookworst Tfin cent f"'v„ B„»J 25 oen, B»Wi., slechts200 Z2 '«We» gezoet 25 ftr' 63 cent goedkoop. Klaas Duitstraat De Wetstraat Reigerstra at Brakkeveldweg IIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIIMII1II ■NHsai nm mm mm mm mb mmm mm m aj DE UITREIKING van het aangiftebiljet Inkomstenbelasting 1953/Ver- mogensbelasting 1954 heeft een aanvang genomen. Dus worden wij wederom zeer intens geconfronteerd met de belastingheffing hier te lande. Het zal daarom nuttig zijn eens aandacht te schenken aan de be trekkingen tussen de belastingen en de „kunst van het regeren", aan de belastingpolitiek dus. Een in wetenschappelijke kringen aanvaardbare definitie van het begrip belastingen luidt: Belastingen zijn gelden, die de overheid ter voorziening in de financiële behoeften van de staatde provincies, de gemeenten, de waterschappen en de andere publiekrechte lijke lichamen desnoods door middel van dwang eenzijdig vaststelt en invordert, zonder dat aan de betaler één of meer bepaalde tegendicn- sten ivorden bewezen. Meer populair uitgedrukt, zou men kunnen zeg gen: De belasting is een omslag van de kosten, die de overheid bij de uitoefening van haar gemeenschapstaak maakt. I/OSTEN EN KOSTENOMSLAG. Ach ter deze beide ogenschijnlijk zo sim pele woorden gaan zeer belangrijke begrippen schuil. Meer dan begrippen, grondslagen van economische inzich ten en beschouwingen, grondslagen van economische theorieën. Rondom kosten en kostenomslag leeft er zeer veel onder de mensen. Particuliere huishoudingen zijn er door in rep en roer gebracht. Politieke stelsels en wereldbeschouwingen zijn er op ge bouwd. Regeringen struikelen er over. Revoluties werden er door ontketend. Het zal geen nader betoog behoeven, dat de kosten onder alle omstandighe den zo laag mogelijk gehouden moeten worden. Wij zijn het er allen over eens, dat de door de overheid voor de ge meenschap te maken kosten tot het strikt noodzakelijke beperkt moeten blijven. Maar wat verstaan we onder dat strikt noodzakelijke? Vraag het eens aan uw werknemers of aan uw werkgever. Vraag het eens aan een jong zakenman of aan een oud-gedien de. De antwoorden zullen zeer subjec tief en daardoor ook zeer verschillend zijn. De omvang van de kosten wordt voor «en zeer belangrijk deel veroor zaakt door de omvang van de over- heidswerkzaamheid. Waar begint het arbeidsterrein van de overheid en waar eindigt het? Waarmede moet de over heid geen en waarmede moet zij wel bemoeienis hebben? Grote groepen van gemeenschapsleden willen de overheids taak tot het uiterste beperken en er zijn andere grote groepen, die een steeds verdergaand ingrijpen van de overheid voorstaan. Het is zonder meer duide lijk, dat de kosten, die in de vorm van belastingen moeten worden omgesla gen. geheel verschillend zijn naarmate de taak. die aan de overheid wordt toe bedeeld of die de overheid zich neemt, meer of minder omvangrijk is. f)E STRIJD in de politieke arena heeft niet alleen betrekking op de om vang van de overheidswerkzaamheid en daardoor dus op de overheidskosten deze strijd wordt evenzeer gevoerd ten aanzien van de wijze, waarop de kostenomslag moet plaats hebben. Over de beginselen, die moeten gelden bij het vaststellen van de omslag van de door de overheid te maken kosten, be staan onderscheidene theorieën. De meest bekende en meest aanvaardbare is stellig de theorie van belastinghef fing naar draagkracht. Volgens deze theorie moet de belas tingheffing aan bepaalde ethische en economische eisen voldoen. In de eer ste plaats zal de omslag algemeen moe ten zijn. Algemeen wil in dit verband zeggen, dat ieder lid van de gemeen schap behoort bij te dragen in de kos ten van die gemeenschap. Alhoewel men zeer verschillend kan denken over de grens, zal er toch een uitzondering moeten worden gemaakt voor dat lid der gemeenschap, dat niet of nauwe lijks in eigen nooddruft kan voorzien. Belastingheffing naar draagkracht veronderstelt het ter beschikking heb ben van een draagkrachtmeter. Zulk een meter wordt stellig gevonden in het Inkomen. Maar zou het Inkomen als enige meter wel volkomen Juist zijn? Maakt het geen verschil of men inkomen geniet uit arbeid dan wel uit vermogen? Geven de verteringen ook geen aanwijzing met betrekking tot de draagkracht? Reeds vele decennia heeft men naarstig gezocht om het ideaal belastingheffing naar draag kracht te bereiken. Het is niet ge lukt. Maar men heeft dat ideaal wel steeds meer benaderd. Het resultaat is geweest een grote verscheidenheid van belastingen. Men heeft namelijk geleerd, dat één draagkrachtmeter en dus één belasting tot zeer grote onbil lijkheden aanleiding zou geven. QNS LAND telt dan ook een zeer gro te verscheidenheid van belastingen. De bekende Tilburgse hoogleraar Prof. Smeets heeft deze verscheidenheid als volgt ingedeeld: 1. Persoonlijke belastingen op over schotten. Hiertoe behoort uiteraard de inkom stenbelasting met haar voorheffingen, de loonbelasting en de dividendbelas ting. 2. Zakelijke belastingen op overschot ten. De vennootschapsbelasting, de com- missarissenbelasting, de grondbelasting. Verdere voorbeelden vormden de in middels verdwenen ondernemingsbe lasting en de superdividendbelasting. 3. Belasting op de vermogens. De jaarlijks terugkerende vermogens belasting en de na-oorlogse vermogens heffing ineens. 4. Belastingen op de toeneming van Vermogens. Successierecht, schenkingsrecht, ver- mogensaanwasbelasting. 5. Directe belastingen op de verte ringen. Personele belasting. 6'. Indirecte belastingen op de ver teringen. Omzetbelasting, Invoerrechten, Ac cijnzen (op tabak, gedistilleerd, wijn, bier en suiker), belasting op de gouden en zilveren werken, Vermakelijkheids belasting. 7. Belastingen, welke de productie kosten verhogen. Zegel- en registratierechten, vereve ningsheffing, motorrijtuigenbelasting. Deze opsomming is verre van limita tief. Denk maar eens aan allerlei ge meentelijke heffingen als hondenbelas ting, rioolbelasting, .brandverzekerings belasting, wegen-, straat- en vaartbe lasting. En al mogen de volgende las ten niet onder de belastingen sera" schikt worden, hoeveel moet het ba drijfsleven niet opbrengen voor de diverse sociale verzekeringen van het personeel. Ziektewet, invaliditeitswet, ongevallenwet, land- en tuinbouwonge- vallenwet, ziekenfondsbesluit, kinder bijslagwet. werkloosheidsverzekering, vacantiebonnen. En vergeet vooral niet de lasten, die de overheid naar het be drijfsleven heeft overgeheveld door de ondernemers aan te stellen als sub-ont vanger voor de omzetbelasting en de loonbelasting. Deze staalkaart van bronnen, waar uit de overheid kan putten, beoogt het ideaal van een gelijkmatige belasting druk zoveel mogelijk te benaderen. In de loop der jaren veranderde het aan zien van deze staalkaart nogal eens, vooral ook omdat het inzicht in het ideaal van gelijkmatige belastingdruk niet dezelfde is gebleven. Een sprekend voorbeeld daarvan vinden wij in het tarief van de inkomstenbelasting, met name in de progressie. Er is een he melsbreed verschil in het tarief van vóór en van n4 de oorlog. Ook voor de oorlog beoogde men een belasting naar draagkracht. Ook toen was er in het tarief een progressie. Deze progressie is in en na de oorlog echter zeer be langrijk verzwaard. Men deed het in de voor-oorlogse jaren dus helemaal fout of men is er nu volkomen naast. Mis schien is beide wel waar! £)E BELASTING de kostenomslag dus - zal algemeen moeten zijn en tevens gelijkmatige druk moeten ver- ooraken. Daarnaast zijn nog enkele etsen te stellen. Verlangd zal mogen worden, dat een ieder de door hem m totaal op te brengen belastingen uit zijn inkomen kan voldoen. Voorts zal ver langd mogen worden, dat het vaststel len van de omslag alleen tengevolge heeft het verplaatsen van welvaart. Sterker nog, het vaststellen van de om- stag zal per saldo de welvaart moeten doen toenemen. De algemene doelstelling: belasting heffing naar draagkracht, wordt menig maal door andere factoren doorkruist. Zo werden om een bepaalde industrie te beschermen speciale invoerrechten geheven, de zgn. beschermende rechten. Om het drankmisbruik tegen te gaan werd in het verleden de gedistilleerd- accijns verhoogd. (Zou het geholpen hebben?) Om de kunst niet te bena delen werden bepaalde vrijstellingen in de Wet op de Personele Belasting opgenomen. Alzo diverse maatregelen, die op zichzelf zeer acceptabel waren, maar die verwijdering brachten van het ideaal: gelijkmatige beslastingdruk. Vooral in de laatste decennia worden de belastingen menigmaal gebruikt als een instrument van de economische politiek. Voorbeeld daarvan is het in 1923 in Italië ingevoerde „productief belastingplan". Denk verder aan de New Deal, die landbouw en industrie verlichting van belastingdruk bracht. Hitler-Duitsland met zijn openbare- werkenpolitiek. En beoogde onze jong ste belastingherziening ook niet de werkgelegenheid te bevorderen? QOK zijn de belastingen gedacht als een instrument van de sociale poli tiek. De voorstanders van socialisatie van alle productiemiddelen willen deze socialisatie bevorderen door een bepaal de belastingpolitiek, die er mede op ge richt is te komen tot een nivellering van vermogens en inkomen. Enige jaren geleden verscheen van Prof. Lieftinck een klein boekje, getiteld: De overheid neemt en geeft. Het tweede hoofdstuk van deze cratio pro domo handelt over een sociaal rechtvaardige verdeling van het nationale inkomen. Deze verdeling heeft in de na-oorlogse financiële poli tiek van de regering een belangrijke plaats ingenomen en is met name tot uiting gekomen, aldus deze hooggeleer de, in de belastingpolitiek. Voorts kan de belastingpolitiek er op gericht zijn monetaire doeleinden na te streven. Door het betalen van be lastingen verdwijnt er koopkracht van gemeenschapsleden naar de kassen van de overheid. De overheid kan deze koopkiacht over andere geméenschaps- leden verdelen. Denk slechts aan de subsidies, die vele jaren op diverse levensmiddelen werden verstrekt. Zij kan deze afgeroomde koopkracht ook zelf houden. Zo zal in een hausse periode een extra belasting op de over schotten kunnen worden gelegd, hoe wel de overheid deze opbrengst niet nodig heeft om haar uitgaven te dek ken. Er wordt dan een misschien ge vaarlijke koopkracht aan het maat schappelijk verkeer onttrokken en op gepot, teneinde uit deze reserve in de komende periode van depressie te kun nen gebruiken. Misschien wel voor openbare werken ter beteugeling van de werkloosheid. J. G. Flink. Wed. Herv. kerk. Beroepen te Wateringen, toez., G. Jukema te Middelstum. Bedankt voor Ede, toez., J. v. d. Velden te De Bilt. Bedankt voor Kampen, A. E. Kokert te 's-Gravenmoer. Gere}, kerken. Drietal te Amsterdam-W., vac. F. Guillaume, dr J. G. Aalbers te Leeu warden. A. Brouwer te Barneveld en J. F. Colenbrander te Apeldoorn. Beroepen te Auard, E. Jansen te Berlikum. Beroepen te Boorn-Bergum J. Koopmans te Gasselter-Nijveen. Be roepen te Oude en Nieuwe Biltzijl, J. A. van der Keppel te Eijken in Drente. Aangenomen naar. Buwmanville (On- tario, Canada), A. W. Schaapsma te Amsterdam-Watergraafsmeer. Bedankt voor Koevorden, J. Wiersema te Noord- wijk-Binnen. ZE ZIJN HET EENS Dat hun Huwelijks aankondiging er keurig uit ziet. Natuurlek van: Drukkerij Egner KEIZERSTRAAT 37 Die verzorgt ze prima! Adressen Bur. v. d. blad enz. worden uitsluitend na 4 uur bekend gemaakt Twee-pers. ledikant m. spi raal en race-fiets. Adres bur. van dit blad. Opel Olympia 1938, prijs f 425.2e Vroonstraat 97, Tel. 2753. Compleet aanrecht (porce- lein), geschikt voor inwonen- den. Violenstraat 20, Na 6 uur Duitse krulssnarlge piano, prijs f 900,Br. onder nr 79, bur. van dit blad. In goede staat zijnde heren- rljwiei met lamp f 25,Le liestraat 24. Na 5 uur. Wegens overcompleet: per manent kookhaard en 12-els beige vloerkleed, tegen elk aann. bod. Anemonenstraat 42. Na 5 uur. Zo goed als nieuwe crème wandelwagen. Prof. Blokstr. 35 U droogt sneller en beter met de sterke katoenen 1 Aangeb. woning te Haar lem, 4 kamers, keuken en tuin voor woning te Den Helder. Adres: Kerkgracht 39. Woning Asterstraat, 2 ka mers, keuken, bijkeuken, clo set, 2 sl .kamers en tuin, huur f 5,85, 'voor woning met 2 a 3 slaapkamefs, huur tot f 8, Br. onder nr 77, bur. van dit blad. Woning Jacob Beenstraat, huur f 8,50 per week (Wo ningstichting), voor andere woning. Br. onder nr 76, bur. van dit blad. In ruil aangeb.: huls met 3 kamers en keuken, bov. 2 sl.- kamers met ged. zolder, huur f 6,65, voor huls met 3 sl— kamers, huur pl.m. f 9.50. Geen Nieuw-Den Helder. Ach ter Binnenhaven 30. Huls Tulpstraat, h. f 5.35, Woningstichting, bev. 2 sl.- kamers, kl. zolder, portaal, grote woonkamer, kb achter kamer, gr. keuken, kl. schuur en gr. tuin. voor huis omge ving Polderweg of Sluisdijk- straat, huur tot f 7,Br. onder nr 80, bur. v. d. blad. Woninginrichting Frits Col- tof. Keizerstraat 32, vraagt voor direct: handige jongen voor de werkplaats en leer ling-winkeljuffrouw. Gevraagd: net meisje voor de hulshouding van 8-12.30 uur. Reigerstraat 37. Geeft Uw passage in handen van ons bureau, dat in alle opzichten Uw belan gen vakkundig kan behartigen. Door onze jarenlange ervaring kunnen wij U op elk gebied met raad en daad ter zijde staan. Geen kosten Uwerzijds, wel alle service onzerzijds. PASSAGEBUREAU JULIANAPARK 15 DEN HEI,DER TELEFOON 2468 Agenten van alle binnen- en buiten landse vervoersondernemingen. Desgewenst bezoeken wij U thuis. AÓAAAÓAAAAÓAAÓAAAAAAAAAAAAAAAAAA 250gram Boterham Chocolade korrels 250 gramvruchten- hagelslag VV*VVV*AAiVk*VVWV\*A/»AAAVVWVN<V*V Een gr. bl. heerlijke c1 L,*, J~ Appelmoes 250 gram Frou-Frou walels 2 stukken Adelaar Toiletzeep Een groot blik dop erwten Een pot heerlijke sinaasappel-pr. Jam 3 pond FIJNE SODA AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA^^^^ (AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA^^^^^ 200 gram Dragée bonen 100 gram Boter hamworst Bovendien veel Extra H.P-monogramme» voor GRATIS TEXTIEL. KONINGSTRAAT 8 SLUISDIJKSTRAAT 58 BRAKKEVELDWEG 69 Bezorging door de gehele stad. royaal dubbel ituk van 1 8 voor 500 gram van 36 voor t per grote bus van 29 voor t extra grote doos van 65 voor van 30 voo' hout per keart a 1 5 stuks van 20 voor ct ct ct 1 ct ct ct Wegens teleurstelling: net meisje gevraagd, pl.m. 17 jaar, voor hele dagen of 's middags Aanm. tussen 4 en 6 uur: v. Galenstraat 60. Wasserfj Roovcrs, Ambon- straat 90, kan direct plaatsen een flinke jongen, 16 jr, voor bestel, en wasserij-werkzaam heden en een meisje 15 a 16 jaar voor de mangel. Spoed. Voor jongeman, 24 jaar, wordt gezocht een kamer met pension. Br.: Helderse Lunchroom, Spoorstraat 51, Een pakhuis. Hoogstraat 28. Rijksambtenaar vraagt rus tig kosthuis. Liefst bij vrouw alleen. Kinderen geen bezwaar Br. onder nr 81, bur van dit blad. Gevraagd een twee kost gangers. Liefst van christe lijke huize. Cronjëstraat 16. Twee nette kostgangers ge vraagd van Maandag tot Vrij dag. Adres bur. van dit blad. U bent iedereen een slag vóór in zon Lonneker „AL-PAS" overall met de onder de oksels in- en uit- schuifbare Alleen de mouwen bewegen romp blijft keurig zitten Scheurt nóóit uit onder de armen Voor de man Gemakkelijker in het werk! Voor de vrouw: Minder verstelwerk (want min der slijtage) Voor man en vrouw: j, Voordeliger (gaat véél langer f mee)! e-v Geef Uzelfarmslag" in een lONÜÈKER PitEKf OVERM l Gemaakt van KRI-NI-MO 100% krimpvrij PRODUCTEN Lonneker overalls manchester kleding witte vakkleding stofjassen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1954 | | pagina 10