Pat is owite doen
HALVE prijzen1
De Stoffenhaven!
Enkele grondslagen van onze
belastingpolitiek
PROFITEERT
«AL-PAS
Juttertjes
r
Heffing naar draagkracht en
haar uitzonderingen
f]
th
Propaganda - Verkoop
Noodzakelijke
kosten
EMIGRANTEN
VELTHUYS
Geldig voor deze Week
2SO gram TrioBescuits
voor 29 ct.
Uw advertentie in dit blad treft doel
met prijzen
als bewijzen
AÏle"COUPONS tegen"]
Diverse
STOFFEN vanaf
Spcorstraat 49, Den Helder, tel. 3474
V
Beroepingswerk
Te koop aangeb.:
Ruilen:
Personeel:
van deze aantrekkelijke
aanbiedingen
voor 35
voor 29
voor 65
voor 59
voor 29
voor 69
voor 49
voor
25
250 gr. Engelse pepermuni
verpakt voor 49
voor 29
voor 23
Levt nsmiddelen - Beter en goedkoop J
Huishoudzeep
Zachte zeep
Schuurpoeder
Wrijfwas
Glashelder het bekende vloei
bare wasmiddel per fles van 32 voor
Werkboenders
Wasknijpers prima beuken-
Te huur gevraagd:
Te huur aangeb.:
Diversen
elastische mouw
3-0 voor „AL-PAS":
Handelsvenn. „TRIO"
v h. C. W. BROERSEN
Koedijk Telefoon 276 - K 2201
Fa E. W. VET
Langestraat 37, Alkmaar Tel. 2509
Spoorstraat 116, Den Helder Tel. 3003
Ged. Gracht 65, Zaandam, Tel. 3129
WOENSDAG 17 MAART 1954
w„Ww
Prima Rookworst Tfin cent
f"'v„ B„»J 25 oen,
B»Wi., slechts200 Z2
'«We» gezoet 25
ftr' 63 cent
goedkoop.
Klaas Duitstraat
De Wetstraat
Reigerstra at
Brakkeveldweg
IIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIIMII1II
■NHsai
nm mm mm mm mb mmm mm m aj
DE UITREIKING van het aangiftebiljet Inkomstenbelasting 1953/Ver-
mogensbelasting 1954 heeft een aanvang genomen. Dus worden wij
wederom zeer intens geconfronteerd met de belastingheffing hier te
lande. Het zal daarom nuttig zijn eens aandacht te schenken aan de be
trekkingen tussen de belastingen en de „kunst van het regeren", aan de
belastingpolitiek dus. Een in wetenschappelijke kringen aanvaardbare
definitie van het begrip belastingen luidt: Belastingen zijn gelden, die
de overheid ter voorziening in de financiële behoeften van de staatde
provincies, de gemeenten, de waterschappen en de andere publiekrechte
lijke lichamen desnoods door middel van dwang eenzijdig vaststelt
en invordert, zonder dat aan de betaler één of meer bepaalde tegendicn-
sten ivorden bewezen. Meer populair uitgedrukt, zou men kunnen zeg
gen: De belasting is een omslag van de kosten, die de overheid bij de
uitoefening van haar gemeenschapstaak maakt.
I/OSTEN EN KOSTENOMSLAG. Ach
ter deze beide ogenschijnlijk zo sim
pele woorden gaan zeer belangrijke
begrippen schuil. Meer dan begrippen,
grondslagen van economische inzich
ten en beschouwingen, grondslagen
van economische theorieën. Rondom
kosten en kostenomslag leeft er zeer
veel onder de mensen. Particuliere
huishoudingen zijn er door in rep en
roer gebracht. Politieke stelsels en
wereldbeschouwingen zijn er op ge
bouwd. Regeringen struikelen er over.
Revoluties werden er door ontketend.
Het zal geen nader betoog behoeven,
dat de kosten onder alle omstandighe
den zo laag mogelijk gehouden moeten
worden. Wij zijn het er allen over eens,
dat de door de overheid voor de ge
meenschap te maken kosten tot het
strikt noodzakelijke beperkt moeten
blijven. Maar wat verstaan we onder
dat strikt noodzakelijke? Vraag het
eens aan uw werknemers of aan uw
werkgever. Vraag het eens aan een
jong zakenman of aan een oud-gedien
de. De antwoorden zullen zeer subjec
tief en daardoor ook zeer verschillend
zijn.
De omvang van de kosten wordt
voor «en zeer belangrijk deel veroor
zaakt door de omvang van de over-
heidswerkzaamheid. Waar begint het
arbeidsterrein van de overheid en waar
eindigt het? Waarmede moet de over
heid geen en waarmede moet zij wel
bemoeienis hebben? Grote groepen van
gemeenschapsleden willen de overheids
taak tot het uiterste beperken en er zijn
andere grote groepen, die een steeds
verdergaand ingrijpen van de overheid
voorstaan. Het is zonder meer duide
lijk, dat de kosten, die in de vorm van
belastingen moeten worden omgesla
gen. geheel verschillend zijn naarmate
de taak. die aan de overheid wordt toe
bedeeld of die de overheid zich neemt,
meer of minder omvangrijk is.
f)E STRIJD in de politieke arena heeft
niet alleen betrekking op de om
vang van de overheidswerkzaamheid
en daardoor dus op de overheidskosten
deze strijd wordt evenzeer gevoerd
ten aanzien van de wijze, waarop de
kostenomslag moet plaats hebben. Over
de beginselen, die moeten gelden bij
het vaststellen van de omslag van de
door de overheid te maken kosten, be
staan onderscheidene theorieën. De
meest bekende en meest aanvaardbare
is stellig de theorie van belastinghef
fing naar draagkracht.
Volgens deze theorie moet de belas
tingheffing aan bepaalde ethische en
economische eisen voldoen. In de eer
ste plaats zal de omslag algemeen moe
ten zijn. Algemeen wil in dit verband
zeggen, dat ieder lid van de gemeen
schap behoort bij te dragen in de kos
ten van die gemeenschap. Alhoewel
men zeer verschillend kan denken over
de grens, zal er toch een uitzondering
moeten worden gemaakt voor dat lid
der gemeenschap, dat niet of nauwe
lijks in eigen nooddruft kan voorzien.
Belastingheffing naar draagkracht
veronderstelt het ter beschikking heb
ben van een draagkrachtmeter. Zulk
een meter wordt stellig gevonden in
het Inkomen. Maar zou het Inkomen
als enige meter wel volkomen Juist
zijn? Maakt het geen verschil of men
inkomen geniet uit arbeid dan wel uit
vermogen? Geven de verteringen ook
geen aanwijzing met betrekking tot de
draagkracht? Reeds vele decennia
heeft men naarstig gezocht om het
ideaal belastingheffing naar draag
kracht te bereiken. Het is niet ge
lukt. Maar men heeft dat ideaal wel
steeds meer benaderd. Het resultaat is
geweest een grote verscheidenheid
van belastingen. Men heeft namelijk
geleerd, dat één draagkrachtmeter en
dus één belasting tot zeer grote onbil
lijkheden aanleiding zou geven.
QNS LAND telt dan ook een zeer gro
te verscheidenheid van belastingen.
De bekende Tilburgse hoogleraar Prof.
Smeets heeft deze verscheidenheid als
volgt ingedeeld:
1. Persoonlijke belastingen op over
schotten.
Hiertoe behoort uiteraard de inkom
stenbelasting met haar voorheffingen,
de loonbelasting en de dividendbelas
ting.
2. Zakelijke belastingen op overschot
ten.
De vennootschapsbelasting, de com-
missarissenbelasting, de grondbelasting.
Verdere voorbeelden vormden de in
middels verdwenen ondernemingsbe
lasting en de superdividendbelasting.
3. Belasting op de vermogens.
De jaarlijks terugkerende vermogens
belasting en de na-oorlogse vermogens
heffing ineens.
4. Belastingen op de toeneming van
Vermogens.
Successierecht, schenkingsrecht, ver-
mogensaanwasbelasting.
5. Directe belastingen op de verte
ringen.
Personele belasting.
6'. Indirecte belastingen op de ver
teringen.
Omzetbelasting, Invoerrechten, Ac
cijnzen (op tabak, gedistilleerd, wijn,
bier en suiker), belasting op de gouden
en zilveren werken, Vermakelijkheids
belasting.
7. Belastingen, welke de productie
kosten verhogen.
Zegel- en registratierechten, vereve
ningsheffing, motorrijtuigenbelasting.
Deze opsomming is verre van limita
tief. Denk maar eens aan allerlei ge
meentelijke heffingen als hondenbelas
ting, rioolbelasting, .brandverzekerings
belasting, wegen-, straat- en vaartbe
lasting. En al mogen de volgende las
ten niet onder de belastingen sera"
schikt worden, hoeveel moet het ba
drijfsleven niet opbrengen voor de
diverse sociale verzekeringen van het
personeel. Ziektewet, invaliditeitswet,
ongevallenwet, land- en tuinbouwonge-
vallenwet, ziekenfondsbesluit, kinder
bijslagwet. werkloosheidsverzekering,
vacantiebonnen. En vergeet vooral niet
de lasten, die de overheid naar het be
drijfsleven heeft overgeheveld door de
ondernemers aan te stellen als sub-ont
vanger voor de omzetbelasting en de
loonbelasting.
Deze staalkaart van bronnen, waar
uit de overheid kan putten, beoogt het
ideaal van een gelijkmatige belasting
druk zoveel mogelijk te benaderen. In
de loop der jaren veranderde het aan
zien van deze staalkaart nogal eens,
vooral ook omdat het inzicht in het
ideaal van gelijkmatige belastingdruk
niet dezelfde is gebleven. Een sprekend
voorbeeld daarvan vinden wij in het
tarief van de inkomstenbelasting, met
name in de progressie. Er is een he
melsbreed verschil in het tarief van
vóór en van n4 de oorlog. Ook voor de
oorlog beoogde men een belasting naar
draagkracht. Ook toen was er in het
tarief een progressie. Deze progressie
is in en na de oorlog echter zeer be
langrijk verzwaard. Men deed het in de
voor-oorlogse jaren dus helemaal fout
of men is er nu volkomen naast. Mis
schien is beide wel waar!
£)E BELASTING de kostenomslag
dus - zal algemeen moeten zijn en
tevens gelijkmatige druk moeten ver-
ooraken. Daarnaast zijn nog enkele
etsen te stellen. Verlangd zal mogen
worden, dat een ieder de door hem m
totaal op te brengen belastingen uit zijn
inkomen kan voldoen. Voorts zal ver
langd mogen worden, dat het vaststel
len van de omslag alleen tengevolge
heeft het verplaatsen van welvaart.
Sterker nog, het vaststellen van de om-
stag zal per saldo de welvaart moeten
doen toenemen.
De algemene doelstelling: belasting
heffing naar draagkracht, wordt menig
maal door andere factoren doorkruist.
Zo werden om een bepaalde industrie
te beschermen speciale invoerrechten
geheven, de zgn. beschermende rechten.
Om het drankmisbruik tegen te gaan
werd in het verleden de gedistilleerd-
accijns verhoogd. (Zou het geholpen
hebben?) Om de kunst niet te bena
delen werden bepaalde vrijstellingen
in de Wet op de Personele Belasting
opgenomen. Alzo diverse maatregelen,
die op zichzelf zeer acceptabel waren,
maar die verwijdering brachten van het
ideaal: gelijkmatige beslastingdruk.
Vooral in de laatste decennia worden
de belastingen menigmaal gebruikt als
een instrument van de economische
politiek. Voorbeeld daarvan is het in
1923 in Italië ingevoerde „productief
belastingplan". Denk verder aan de
New Deal, die landbouw en industrie
verlichting van belastingdruk bracht.
Hitler-Duitsland met zijn openbare-
werkenpolitiek. En beoogde onze jong
ste belastingherziening ook niet de
werkgelegenheid te bevorderen?
QOK zijn de belastingen gedacht als
een instrument van de sociale poli
tiek. De voorstanders van socialisatie
van alle productiemiddelen willen deze
socialisatie bevorderen door een bepaal
de belastingpolitiek, die er mede op ge
richt is te komen tot een nivellering
van vermogens en inkomen. Enige jaren
geleden verscheen van Prof. Lieftinck
een klein boekje, getiteld: De overheid
neemt en geeft. Het tweede hoofdstuk
van deze cratio pro domo handelt over
een sociaal rechtvaardige verdeling van
het nationale inkomen. Deze verdeling
heeft in de na-oorlogse financiële poli
tiek van de regering een belangrijke
plaats ingenomen en is met name tot
uiting gekomen, aldus deze hooggeleer
de, in de belastingpolitiek.
Voorts kan de belastingpolitiek er op
gericht zijn monetaire doeleinden na
te streven. Door het betalen van be
lastingen verdwijnt er koopkracht van
gemeenschapsleden naar de kassen van
de overheid. De overheid kan deze
koopkiacht over andere geméenschaps-
leden verdelen. Denk slechts aan de
subsidies, die vele jaren op diverse
levensmiddelen werden verstrekt. Zij
kan deze afgeroomde koopkracht ook
zelf houden. Zo zal in een hausse
periode een extra belasting op de over
schotten kunnen worden gelegd, hoe
wel de overheid deze opbrengst niet
nodig heeft om haar uitgaven te dek
ken. Er wordt dan een misschien ge
vaarlijke koopkracht aan het maat
schappelijk verkeer onttrokken en op
gepot, teneinde uit deze reserve in de
komende periode van depressie te kun
nen gebruiken. Misschien wel voor
openbare werken ter beteugeling van
de werkloosheid.
J. G. Flink.
Wed. Herv. kerk.
Beroepen te Wateringen, toez., G.
Jukema te Middelstum.
Bedankt voor Ede, toez., J. v. d.
Velden te De Bilt.
Bedankt voor Kampen, A. E. Kokert
te 's-Gravenmoer.
Gere}, kerken.
Drietal te Amsterdam-W., vac. F.
Guillaume, dr J. G. Aalbers te Leeu
warden. A. Brouwer te Barneveld en
J. F. Colenbrander te Apeldoorn.
Beroepen te Auard, E. Jansen te
Berlikum. Beroepen te Boorn-Bergum
J. Koopmans te Gasselter-Nijveen. Be
roepen te Oude en Nieuwe Biltzijl, J.
A. van der Keppel te Eijken in Drente.
Aangenomen naar. Buwmanville (On-
tario, Canada), A. W. Schaapsma te
Amsterdam-Watergraafsmeer. Bedankt
voor Koevorden, J. Wiersema te Noord-
wijk-Binnen.
ZE ZIJN HET EENS
Dat hun Huwelijks
aankondiging er
keurig uit ziet.
Natuurlek van:
Drukkerij Egner
KEIZERSTRAAT 37
Die verzorgt ze prima!
Adressen Bur. v. d. blad enz.
worden uitsluitend na 4 uur
bekend gemaakt
Twee-pers. ledikant m. spi
raal en race-fiets. Adres bur.
van dit blad.
Opel Olympia 1938, prijs
f 425.2e Vroonstraat 97,
Tel. 2753.
Compleet aanrecht (porce-
lein), geschikt voor inwonen-
den. Violenstraat 20, Na 6 uur
Duitse krulssnarlge piano,
prijs f 900,Br. onder nr
79, bur. van dit blad.
In goede staat zijnde heren-
rljwiei met lamp f 25,Le
liestraat 24. Na 5 uur.
Wegens overcompleet: per
manent kookhaard en 12-els
beige vloerkleed, tegen elk
aann. bod. Anemonenstraat
42. Na 5 uur.
Zo goed als nieuwe crème
wandelwagen. Prof. Blokstr. 35
U droogt sneller en beter
met de sterke katoenen
1
Aangeb. woning te Haar
lem, 4 kamers, keuken en tuin
voor woning te Den Helder.
Adres: Kerkgracht 39.
Woning Asterstraat, 2 ka
mers, keuken, bijkeuken, clo
set, 2 sl .kamers en tuin, huur
f 5,85, 'voor woning met 2 a
3 slaapkamefs, huur tot f 8,
Br. onder nr 77, bur. van dit
blad.
Woning Jacob Beenstraat,
huur f 8,50 per week (Wo
ningstichting), voor andere
woning. Br. onder nr 76, bur.
van dit blad.
In ruil aangeb.: huls met 3
kamers en keuken, bov. 2 sl.-
kamers met ged. zolder, huur
f 6,65, voor huls met 3 sl—
kamers, huur pl.m. f 9.50.
Geen Nieuw-Den Helder. Ach
ter Binnenhaven 30.
Huls Tulpstraat, h. f 5.35,
Woningstichting, bev. 2 sl.-
kamers, kl. zolder, portaal,
grote woonkamer, kb achter
kamer, gr. keuken, kl. schuur
en gr. tuin. voor huis omge
ving Polderweg of Sluisdijk-
straat, huur tot f 7,Br.
onder nr 80, bur. v. d. blad.
Woninginrichting Frits Col-
tof. Keizerstraat 32, vraagt
voor direct: handige jongen
voor de werkplaats en leer
ling-winkeljuffrouw.
Gevraagd: net meisje voor
de hulshouding van 8-12.30
uur. Reigerstraat 37.
Geeft Uw passage in handen van ons
bureau, dat in alle opzichten Uw belan
gen vakkundig kan behartigen. Door
onze jarenlange ervaring kunnen wij U
op elk gebied met raad en daad ter
zijde staan. Geen kosten Uwerzijds, wel
alle service onzerzijds.
PASSAGEBUREAU
JULIANAPARK 15 DEN HEI,DER
TELEFOON 2468
Agenten van alle binnen- en buiten
landse vervoersondernemingen.
Desgewenst bezoeken wij U thuis.
AÓAAAÓAAAAÓAAÓAAAAAAAAAAAAAAAAAA
250gram Boterham
Chocolade korrels
250 gramvruchten-
hagelslag
VV*VVV*AAiVk*VVWV\*A/»AAAVVWVN<V*V
Een gr. bl. heerlijke c1 L,*, J~
Appelmoes
250 gram Frou-Frou
walels
2 stukken Adelaar
Toiletzeep
Een groot blik dop
erwten
Een pot heerlijke
sinaasappel-pr. Jam
3 pond
FIJNE SODA
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA^^^^
(AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA^^^^^
200 gram Dragée
bonen
100 gram Boter
hamworst
Bovendien veel Extra H.P-monogramme»
voor GRATIS TEXTIEL.
KONINGSTRAAT 8 SLUISDIJKSTRAAT 58
BRAKKEVELDWEG 69
Bezorging door de gehele stad.
royaal dubbel ituk van 1 8 voor
500 gram van 36 voor t
per grote bus van 29 voor t
extra grote doos van 65 voor
van 30 voo'
hout per keart a 1 5 stuks van 20 voor
ct
ct
ct
1 ct
ct
ct
Wegens teleurstelling: net
meisje gevraagd, pl.m. 17 jaar,
voor hele dagen of 's middags
Aanm. tussen 4 en 6 uur: v.
Galenstraat 60.
Wasserfj Roovcrs, Ambon-
straat 90, kan direct plaatsen
een flinke jongen, 16 jr, voor
bestel, en wasserij-werkzaam
heden en een meisje 15 a 16
jaar voor de mangel.
Spoed. Voor jongeman, 24
jaar, wordt gezocht een kamer
met pension. Br.: Helderse
Lunchroom, Spoorstraat 51,
Een pakhuis. Hoogstraat 28.
Rijksambtenaar vraagt rus
tig kosthuis. Liefst bij vrouw
alleen. Kinderen geen bezwaar
Br. onder nr 81, bur van dit
blad.
Gevraagd een twee kost
gangers. Liefst van christe
lijke huize. Cronjëstraat 16.
Twee nette kostgangers ge
vraagd van Maandag tot Vrij
dag. Adres bur. van dit blad.
U bent iedereen een slag
vóór in zon Lonneker
„AL-PAS" overall met de
onder de oksels in- en uit-
schuifbare
Alleen de mouwen bewegen
romp blijft keurig zitten
Scheurt nóóit uit onder de
armen
Voor de man
Gemakkelijker in het werk!
Voor de vrouw:
Minder verstelwerk (want min
der slijtage)
Voor man en vrouw: j,
Voordeliger (gaat véél langer f
mee)! e-v
Geef Uzelfarmslag" in een
lONÜÈKER PitEKf OVERM l
Gemaakt van
KRI-NI-MO
100% krimpvrij
PRODUCTEN
Lonneker overalls
manchester kleding
witte vakkleding
stofjassen