Vier millioen mensen leven in een politiek vacuum Moeilijkheden voor boeren bij personeelsvoorziening Het Nederlandse motorpark is in snelle groei ©ssïC'wsaa&'a? Sportpionier overleden „Na ons de zondvloed" - een knappe, maar trieste film Eén motorvoertuig op iedere veertien landgenoten A'TlrTAS,1939 Het voldoen van herstelbetalingen groeide uit tot een gigantische prestatie Arbeiders verdienen meer op overheidswerken Finland handhaaft de democratie W. J. H. Muiier is niet meer Prins Nicolaas van Joego slavië omgekomen Tweevoudige critiek der landbouworganisaties Communisme nog geen enkele kans Frankrijks visitekaartje te Cauties Heftige bestrijding van vele zijden Van elke gulden benzine 53 cent belasting In de ouderdom van 89 jaar is te Den Haag overleden IV. J, H. Mu lier, één der grote figuren uit de geschiedenis van de Nederlandse sport, de vader van de ulhleliek in ons land, van voetbal, hockey en bandy, van de elfstedentochten, van de cricket en de biljartsport. Pim Muliar werd géboren op 10 Maart 1865, hy was de baanbreker In de sportwereld, zowel door de stimule rende kracht van eigen voorbeeld als door de schrifturen, welke hij ovér verschillende takken van sport heeft doen verschijnen, Want Muiier was ook journalist, talenkenner, tekenaar, illu strator novellist, schilder, expert np het gebied van de binnenvisserij enz. In 1889 richtte hij de Voetbal Bond op, Bond voor Lichamelijke Opvoeding op gericht. W. J. H. Muiier heeft de vol gende sportieve onderscheidingen ver kregen: ere-voorzitter Koninklijke Ne derlandse Voetbal Bond, ere-lid Ko ninklijke Nederlandse Kaats Bond en ere-lid Kon. Nederlandse Schaatsen rijders Bond. De teraardebestelling zaï Donderdag op de algemene begraaf- i plaats aan de Kerkhoflaan plaats vln- !den. nieuwe fabrieken, die voor '53 nog vol doende orders hadden, ook iti '54 op gang te houden? Het enorme tempo, waarin onder zware druk aan de ver plichtingen aan de Sovjet voldaan moest worden, plaatste de arbeiders in een zeer sterke positie, die tot hoge lonen voerde. [N dé hout en houtwarenindustrie, die de voornaamste exportproducten op leveren, heeft dit zich reeds gewro ken. De lonen drukken zo zwaar op de productiekosten, dat dé Finse hout industrie op de West-Europese markt bezig is haar concurrentiekracht totaal te verliezen. Maart is van oudsher voor Finland een moeilijke maand. Juist thans behoeft men een krach tige regerinv. die op een brede par lementaire basis steunend, de zeer gro te moeilijkheden met succes kan be strijden. Men verwacht algemeen, dat sociaal democraten en agrariërs, die elkaar de laatste maanden even koppig als heftig hebben bevochten, de strijdbijl zullen begraven, om eventueel met steun van de progressief liberale Finse Volkspar tij een nieuw bewind te vormen. De leider der agrariërs, Kekkonen wordt reeds als formateur genoemd. Deze krachtige politieke figuur heeft het grote voordeel, dat hij als goed onder handelaar bij Moskou zeer in de gunst is. De 26-jarige prins Nicolaas van Joegoslavië is gisteren bij Londen bij een auto-ongeluk om het leven geko men. Zijn wagen reed in een sloot en sloeg over de kop. Prins Nicolaas was een zoon van prins Paul van Joegoslavië en prihses Olga van Griekenland en een neef van de hertogin van Kent. Hij was veel in gezelschap van prinses Margaret. De prins is in 1928 te Londen gebo ren tijdens een bezoek van zijn ouders aan Engeland. Zijn onderwijs heeft hij in Engeland genoten. QVERIGENS richt de kritiek van de landbouworganisaties zich niet al leen op de materiële kant van die po litiek, maar evenzeer op de organisa torische zijde er van. Men heeft alle begrip en waarderin - voor het streven van de regering naar een volledige werkgelegenheid, maar meent, dat de methode, die daarbij gevolgd wordt, niet geheel juist en voor de boeren schadelijke gevolgen heeft. Zoals bekend, is er op 1 Januari jl. ean reorganisatie gekomen in de opzet van de zogenaamde aanvullende werk gelegenheid en kregen de hieronder vallende cultuurtechnische en civiel technische werken volledig het karak ter van vrij werk. De DUW verdween. De gehele zaak van de werkgelegen heid wordt nu meer geconcentreerd bij de minister van Sociale Zaken, die daarvoor geassisteerd zal worden door een directeur-géneraal voor de ar beidsvoorziening, wélke op zijn beurt weer bijgestaan zal worden door een nog te vormen commissie van advies. Verder zullen er in de provincies pro vinciale werkgélegenheidscommissies functionneren. Aangezien de landbouw tegen de oorspronkelijke organisatie al grote bezwaren had, is het duidelijk, dat zij voor deze geheel nieuwe opzet, die nogal verrassend kwam, veel belang stelling heeft. Belangrijk voor haar is vooral de vraag, welke invloed zij nu op de werkgelegenheidspolitiek kan krijgen, dit temeer, omdat immers de aanvullende werkgelegenheid veelal juist op het platteland gecreëerd wordt. Die zozeer gewenste invloed noodzakelijk geacht, om de in het ver leden ontstane moeilijkheden te voor komen hoopt en denkt men te krij gen, wanneer vertegenwoordigers van de landbouw worden opgenomen in de commissie van advies en in de provinciale werkgelegen heidscortimis- sies. Daarnaast is men van mening, dat de georganiseerde landbouw ook eigen werkgelegenheidscommissies aan het werk zal moeten zetten. Maande lijks contact met de directeur-generaal en met de commissie van advies, als mede ook geregeld contact in de pro vincie zelf, wordt zeer nodig geacht. Van heel groot belang zou het echter zijn, indien men in de proVincie wat meer deed aart planning, d.w.z. een berekening ging maken van het aan- bepaald ogenblik nodig denkt te heb ben. MET EEN BOUWPLAN alleen is men er echter nog niet; men moet zich ook afvragen of er inderdaad voldoen de personeel te krijgen is. Bij een eventueel tekort kan men twee dingen doen, nl. naar het arbeidsbureau gaan (en wanneer dat kan helpen, is het probleem meteen opgelost) of naar de sociale commissie van de Stichting van de Landbouw, waar alle aanvra gen om personeel, die van dé boeren binnenkomen, geregistreerd worden. In dit verband acht men het in landbouwkringen zeer wenselijk, dat een beslissing omtrent het stilleggen van werken niet plaatselijk, maar pro vinciaal genomen kan worden. Ook zou de landbouw een zekere bevoegd heid moeten hebben ten aanzien van de soort van aanvullende werkobjecten. Intussen zijn de landbouworganisa ties er zich van bewust, dat bij dit min of meer „druk-op-de-knop"-systeem de positie van de arbeider nooit in gevaar mag komen. Met andere woor den men is er volkomen van door drongen, dat die arbeidér een object van gezamenlijke zorg voor boer en overheid moet zijn. Zo mogelijk nog meer zorgen dan de organisatie van de werkgelegen heidspolitiek baart de kwestie van de lonen. Op de cultuurtechnische werken geldt voor de vakarbeider een uurloon, dat gelijk is aan dat van dé vakbe kwame landarbeider. Maarin het eerste geval kan practisch altijd iri accoord worden gewerkt met de mo gelijkheid een extra accoordverdienste te halen van 20y2, een percentage, dat tot voor kort zelfs nog 23% bedroeg. Dat op dezé objecten wel in acCoord gewerkt moet worden om een rede lijke prestatie te verkrijgen, geeft men in landbouwërskringen toe, doch nu dit er in de praktijk toe geleid heeft, dat meer dan 70% van alle hier Wer kende arbeiders het maximum loon haalt (20% méér Ibón dus dah in de landbouw), hebben de buêi-en met ern stige moeilijkheden bij hun personeels voorziening te kampén. \yAT MOET MEN daar nu aan doen? Aan een loonsverlaging op de cultuurtechnische werken denken de landbouworganisaties niet. Wat men wel wil, is een correctie naar boven van het ioon in de landbouw, maar wil dit tot enige verbetering in de moeilijkheden leiden, dan moeten de cultuurtechnische werken niet vólgen uurloon. Gezien de landelijke bespre- lingen over de lonen in de landbouw, bestaat daarvoor echter wel enige vrees. Met spanning en ook met zorg wordt daarom de nieuwe Collectieve Ar beidsovereenkomst, die per Mei '54 voor de cultuurtechnische werken van kracht zal worden, afgewacht. Brengt deze inderdaad een verhoging van het Van onze correspondent DE Oostgrens, die Finland met de Sovjet Unie geiueen heeft, is bijna 13U0 km. lang. Helsinki ligt dichter bij Leningrad, dan bij Stockholm. En slechts 20 kin. van de hoofdstad, in Porkkala, waar de Sovjet een marinebasis heeft gepacht, bevinden zich de Russische kanonnen. Geblindeerde treinen onder houden het verkeer tussen deze vesting die de E'inse Golf beheerst en Leningrad. Toeh heeft Fin land, tien maal groter dan Nederland en slechts door vier millioen mensen bevolkt, kans gezien zich aan deze zijde van bet „IJzeren gordijn"1 te houden en eenzaam en moedig zijn democratie te handhaven. Hoe is dat mogelijk? Van internationaal standpunt bezien, bevindt het land zich in een politiek luchtledig tussen de rode kolos aan de ene en het neutrale Zweden aan de andere zijde. Aansluiting van Zweden bij het Atlan tisch Pact zou een ramp voor Finland betekenen; Moskou zou zijn huidige politiek ijlings wijzigen, bet geen op bezetting lieer zou komen. Neemt het Krent lin bet initiatief tot deze stap, daartoe door Zweden j (j^^ocht^ufVrieshand^'af ^en^in^lllOS dus niet uitgelokt, dan weet het, dat dit land met de Atlantische Gemeenschap onverwijld contact zou werd op zijn initiatief de Nederlandse zoeken. Rusland prefereert, ook om andere redenen alsnog het huidige evenwicht. Van deze even unieke als delicate situatie maken de Finnen dankbaar gebruik, om met voorzichtige inachtneming van de met de Sovjet gesloten verdragen, een eigen leven te leiden. De Russische pers moge vaak een vijandige toon aanslaan; de officiële betrekkingen tussen beide landen zijn de laatste jaren goed. De dezer dagen ge houden parlementsverkiezingen hebben een duidelijke kijk op de inwendige politieke verhoudingen van het huidige ogenblik gegeven. Begin December van het vorige jaar besloot president Paasikivi, vier maanden eerder dan grondwettelijk is bepaald, een nieuw parlement te doen aanwijzen. In de herfst was het land in een zeer ernstige economische crisis geraakt en diepgaande meningsverschillen over de oorzaken en de oplossing daarvan bracht de uit sociaal-democraten en agrariërs samengestelde coali* tiefegering ten val. f)E scherpe tegenstellingen bleken niet te overbruggen, zodat de president van de Rijksbank, Tnomioja opdracht kreeg een extra-parlementair kabinet te vormen. Dit, door uit de rechtse par tijen voortgekomen vakministers ge vormde bewind, heeft de laatste drie maanden zeer goede resultaten bereikt. In Februari slaagde Tuomioja er o.a. in in Moskou een lening van 40 mil lioen roebel te sluiten, die in goud, dollars of een andere Westerse valuta kan worden opgenomen. De Russen zeiden tevens toe een deel van de Finse export over '54 in Westerse va luta te betalen. De verkiezingscampagnes der laatste weken zijn zo fel en intensief geweest, dat zij de aandacht van de gehele be volking hebben getrokken. Op beide voor het stemmen vastgestelde dagen viel er in Helsinki constant een gor dijn van dikke, natte sneeuw, terwijl de bewoners van de twee noordelijkste, boven de poolcirkel gelegen provin cies, zich in een ijzige koude vanuit hun geïsoleerde nederzettingen per ski of met sleden naar de stemlokalen moesten begeven. Sneeuw noch vorst hebben een factor gevormd: 80 der- kiesgerechtigden voldeed aan zijn plicht, tegen 74,6% in de zomer van '51. De uiterst geringe verschuivingen, die het resultaat van deze verkiezin gen waren en die dan nog voorname lijk tussen de rechtse partijen onder ling plaatsvonden, waren niet in staat een direct antwoord te geven op de vraag, welke groepen regeringsverant woording dienen te nemen. Wel is men er van overtuigd, dat de politieke he mel thans is opgeklaard, zodat men met nieuwe moed kan trachten een basis voor onderhandelingen te vinden. In de boezem van het rechtse blok heeft aanvankelijk de duidelijk merk- bare angst bestaan, dat de beide linkse groepen, sociaal-democraten en com munisten, in het uit 200 leden bestaan de parlement een meerderheid zouden gaan vormen. Extreme sociaal-demo cratische elementen zo redeneerde men zouden op een radicalere lijn in hun partij kunnen aandringen, waardoor een links ministerie, waarin ook de gevreesde volksdemocraten zit ting hadden, een kans zou krijgen. Deze vrees bleek ongegrond. In de eerste plaats behielden de burgelijke partij en agrariërs (53), conservatieven (24), Finse Volkspartij (13) en Zweed se Volkspartij (13) de meerderheid en in de tweede plaats ontbrandde de oude, onverzoenlijke strijd tussen de beide arbeidersgroepen tijdens de cam pagnes. zo heftig, dat men reeds, voor de uitslagen bekend werden, met een toekomstig links eenheidsfront geen re kening meer hield. DE sociaal-demcraten, die zoals dat in alle Scandinavische landen het ge val is, reeds lang een realistische her vormingspolitiek wensen te voeren, die op werkverschaffing en sociale vooruit gang is gericht, boekten een winst van een zètel. Met hun 54 zetels zullen zij ook in het nieuwe parlement de groot ste fractie vormen. De invloed, der volksdemocraten, die in de eerste ja ren na de oorlog zeer groot was, is sedertdien geleidelijk verminderd. Toch zagen de communisten, die vanzelf sprekend door Moskou worden ge steund, kans hun 43 zetels te behou den. Na 1918 heeft Finland onmiddel lijk maatregelen tot betaling van zijn oorlogsschulden getroffen. De prompte wijze, waarop deze schulden daarna ongedaan werden gemaakt, heeft het land tot op de huidige dag in de Ver enigde Staten een enorme goodwill be zorgd. Na 1944 kreeg Finland een last te dragen, zwaarder dan ooit aan een volk was opgelegd. Het werd door Rusland verplicht tot een herstelbeta ling van 300 millioen gouddollars, gro tendeels in scheepsbouw- en metaal industrieproducten te leveren, tegen de vooroorlogse prijzen van 1938. In acht jaar tijds heeft Finland, trouw de be palingen van het vredesverdrag na komend, zich ook van deze last weten te bevrijden. In September '52 ging de laatste trein met goederen over de grens. Nadat deze gigantische presta tie was volbracht doemden onmiddel lijk andere moeilijkheden op. In acht jaar tijds hadden nieuwe in dustrieën door zware opofferingen, in vesteringen en omscholing van arbeids krachten dimensies verkregen, die voor normale omstandigheden vee! en veel te groot waren. Hoe de dreigende (Van onze Parijse correspondent) yiER JONGENS van zeventien jaar en een mooi meisje van zestien hebben een hechte vriendschap gesloten. Zij komen voort uit zeer verschil'endc millieus Jacques is de zoon van een bijzonder rijke zakenman, die in e oorlog veel geld heeft verdiend door bunkers voor de Duitsers te bouwen, ühjn machtige relaties hebben ervoor kunnen zorgen, dat hij na de bevrijding geen last met de zuivering kreeg. Toen de oorlog In Korea uitbrak, was hü verschrik kelijk hane voor een nieuwe wereldoorlog; hij bracht zijn fortuin in veiligheid en vluch'te naar Dakar. Jacquès bleef in ParUs. HU beschikt over flink geld, rijdt in dure auto's drinkt whlskey en denkt dat het leven een amusant spel Is. heeft (fan een bijzondere medewerker ERGENS IN DE OMGEVING van het Drentse Havelte woont een vee houder, die zich zeer onlangs genoodzaakt zag, een tiental van zijn beste melkkoeien van de hand te doen. Niels bijzonders zult u zeggen. Toch wèl, want deze man moest lot dit voor een boer nooit gemakke lijke besluit komen om de eenvoudige reden, dat hij niemand kon krij gen, die bereid was de dieren des Zondags te melken. Met dit simpele voorbeeld wordt geïllustreerd, hoè groot de moeilijkheden zijn, waar mede de hoeren vandaag de dag te worstelen hebben bij hun personeels voorziening. Moeilijkheden, die daarvan is men in landbouwerskrin gen overtuigd voortvloeien uit de huidige werkgelegenheidspolitiek van de regering, een politiek, welke de arbeiders op de door de over heid gesubsidieerde werken betere financiële pcrspèctieven biedt dan in particuliere bedrijven. DICHARD, zijn vriend, heeft nooit eert franc op zak. Hij woont met zijn ouders op een zolderkamertje, waar zijn vader, een collaborateur, die vijf jaar in het gevang gezéten heeft, dagelijks zijn gal uitspuugt over de Joden, dié volgens hem de schuld van alles zijn. Richard heeft echter een Joodse vriend, Daniël, die in de ool'log al zijn familieleden heeft Verloren. Dé vierde vriend van het kwartet is een moederszoontje, dat thuis nooit iets anders hoort dan oVer de Oorlog, die dreigt en het onderduikadres dat men reeds voor hem georganiseerd heeft. Het meisje is de dochter van een idealistische leraar, die zien erg uit slooft voor de Rechten van de Mens, het Antifacisme en de strijd voor de Vrede, maar die de opvoeding van zijn twee kinderen hopeloos verwaarloos, De vier jongens en het meisje, die zoveel over die dreigende oorlog ho- ren spreken, besluiten niet zijn allen naar een eiland in de Stille Zuidzee te gaan waar ze van het geweld niets zullen merken. Zij hebben reeds een jacht maar waar het geld te vinden. Er is maar één oplossing: inbreken. Dus organiseren zij een slimme ge schiedenis; het meisje laat zich door een rijke heer uitnodigen in de stad te gaan eten en in die tijd zullen de vrienden hun slag slaan. Alles gaat goed, het meisje lokt de man weg, de drie vrienden klimmen over de muur van de villa, twee hou den er de wacht, de derde gaat inbre ken. Maar dan verschijnt er een nachtwaker en een van de drie kna pen raakt daar zo door in de war, dat hij de man doodschiet. Overhaaste vlucht. De politie vindt al gauw het spoor, dat leidt naar Da niël, die niet ter plaatse is geweest, maar wiens auto de drie anderen heb ben gebruikt. Daniël wordt aan de tand gevoeld door een paar keiharde politieinspecteurs. Zal hij iets vertel len? Jacques en Richard zijn zo bang, dat hij hen zal verraden, dat zij Da niël op een afgrijselijke manier in zijn bad vermoorden. Het slot speelt zich af voor de recht bank; tien jaar dwangarbeid voor Jacques en Richard, vijf jaar voor hun vriend. Het meisje wordt vrijgespro ken. De grote schuld, hoort men een stem zeggen, ligt echter bij de ouders, die hun kinderen geen enkel basis uurloon, dan zijn in het voor de deur staande hoogseizoen nieuwe moei- 'deaal hebben kunnen geven, die hen lijkheden bij de personeelsvoorziening opgevoed hebben m de angst voor een op de boerenbedrijven, maar ook in nieuwe oorlog. sommige industrieën en in hét veen-1 ,.Na ons de zondvloed", dachten de bedrijf, onvermijdelijk. kinderen. nEZE NIEUWE film van Andri Cayetté, „Après nous lo déluge", heeft'in heel Frankrijk stormvloeden van protesten ontketend. „Wat een slechte propaganda zal deze geschie denis in het buitenland maken!" ..De Franse jeugd is niet zo en het is mis dadig haar zo voor te stellen. Een dergelijk sadisme moest verboden worden". „Welk een verderfelijke in vloed zal deze film op de jonge men sen hebbêti'', ZO hoorde men aller- wege. Van katholieke zijde voerde men nog andere bezwaren aan: de film suggereert, dat de ouders verant woordelijk zijn voor de misdadigheid van hun kinderen. De kinderen heb ben geen schuld en men nodigt hen dus eigenlijk uit maar rustig hun gang te gaan. Het eerste resultaat was. dat de export van ,.Na ons de zondvloed" verboden werd. De prefect van Nice besloot de vertoning van de film in zijn departement onmogelijk te m:ben. Waarop dc Franse regering bekend maakte, dat „Après nous le déluge" officieel was uitgekozen om Frankrijk op het internationale filmfestival, dat te Cannes is geopend, le vertegen woordigen. Op 29 Maart zal zij ver toond worden. Ik heb de film gezien en ik moet toegeven, dat ik de gemaakte bezwa ren begrijp. Het is inderdaad een on gezonde en' ook wel sadistische ge schiedenis. Het is verkeerd te sugge reren, dat de Franse opgeschoten jeugd in bepaalde milieus zo is. En „Na ons de zondvloed" geeft zeker een vertekend beeld van de Franse bour geoisie. Het is wel een feit. dat het verhaat van de film in de werkelijkheid zich ongeveer zo heeft afgespeeld. En het is ook waar, dat er pas weer zo'n stel jongens van goede familie aan het roven en het moorden is geslagen. Maar „Après nous ie déluge" wekt de indruk, dat al de Parijse middelbare scholieren door en door bedorven zijn en dat al hun ouders egoïsten zijn. Dit neemt allemaal niet weg, dat deze trieste film op een meesterlijke manier is gemaakt. André Cayotte, van wie men in Nederland „Justice est faite" en „Nous sommes tous des assa- sins" heeft kunnen zien, bewijst op nieuw, dat hij een van de knapste filmmensen is van zijn tijd. Wie de film in het algemeen dus niet ziet als een afgedraaid verhaaltje maar als een moderne kunstvorm zal „Après nous le déluge" zeker beschouwen als een belangrijk feit in de cinema tografische ontwikkeling. NEDERLANDS WELVAART weerspiegelt zich in de snel toenemende motorisering in de laatste jaren. Vooral het gemotoriseerde tervoer heeft een grote vlucht genomen en dit spreekt te meer als men de vele remmende factoren op deze ontwikkeling in aanmerking neemt, zoals de zware en dikwijls onredelijk hoge belastingheffing van de over heid. W as het omstreeks 1938 nog zo, dat slechts 1 op de 40 Nederlan ders een gemotoriseerd voertuig bezat en omstreeks 1930 1 op de 23. thans heeft volgens statistische gegevens 1 op iedere 14 Nederlanders een bromfietseen motorrijwiel of een personen- of bedrijfsauto. werkloosheid te voorkomen, door de tal arbeidskrachten, dat men op een met ook een verhoging van hét basis- "JX5CH GEVEN deze cijfers een wat geflatteerd beeld van onze wel vaart want vergelijkt men de samen stelling van ons motorvoertuigenpark met die van andere Europese lan den. dan blijkt, dat óndanks de gun stige ontwikkeling in dé laatste jaren ons land vooral wat rijcomfort e.d. betreft nog een aanzienlijke achter stand hééft in te halen, Die achter stand illustreert zich wel duidelijk in het feit, dat bijna de helft van het totale aantal motorvoertuigen in ons land (ruim 700.000) uit brom fietsen bestaat. Het aantal personen auto's bedroeg op 1 Augustus 1953 volgens de statistiek niet meer dan 187.608, wat niet meer is dan ca. 27 procent van ons motorvoertuigen- park. Dat houdt in, dat ongeveer 1 op de 55 Nederlanders een personen auto bezit. In verschillende andere Europese landen is dit percentage veel gun stiger. zoals in Engeland (1 perso nenauto op iedere 19 inwoners) Frankrijk (1 op 22), Zweden (1 oio 18). België (1 op 25), Detiemarken (1 op 31), Zwitserland (1 op 24) Noorwegen (1 op 44) en Ierland (1 op 27). West-Duitsland, dat in 1952 nog achter Nederland kwam heeft thans 1 personenauto op 5l5 inwoners, waardoor Nederland on der de genoemde landen de laatste plaats inneemt. yyAT DE OORZAAK van deze ach terstand betreft, zijn verschillen de factoren aan te wijzen maar een vai? °e voornaamste is ongetwijfeld wel, dat door allerlei overheidsmaat regelen de kosten van het gemotori seerde vervoer in Nederland onge motiveerd zijn opgedreven De goed koopste auto welke in 'Nederland c°Sel? .te verkrijgen is, de Eord Popular. kost .f3875.— doch van dit bedrag gaat maar even ca. f 1275.naar de schatkist in de vorm van belastingen (invoerreeli! ten ên weeldebelastingKomt deze auto op de weg dan moet er boven dien nog een flinke zgn. wegenbe lasting worden betaald en benzine worden gekocht, welke evenzeer test d°°r de fiscus is be- ■peze. «scale aanslag levert de ^hatkist bi, benadering per jaar 45 tot 55 miihoen gulden op. De wtLn belasting (lnc. de bedrijfsauto wordt op 85 millioen getaxëerr/ terwijl tenslotte in elke gufdln die' voor benzine wordt uitgegeven ïutm 53 cent aan belasting zit. Zolang niet allerwegen en in hot bijzonder door de ovei-hnih Sï d„t DAT ONDANKS deze sterk rom mende factoren het NederiarfT1" personenwagenpark zich de ff rond" 100 onrf1 kon beiden1*<tSte FSS4.J®0.00(f1 waTens1?^61!"- (van int jaar) is mFddoYÏ1' yroonoven zijn delen te verwaarlozen tot voor een belangrijk deel te danken aan betere economische verhoudin gen en de Europese automobielin dustrie, welke zich meer en meer gaat toeleggen op de vervaardiging van goedkopere automobielen. De zgn. iichte wagen is in Nederland dan ook in de meerderheid. Meer dan de helft van het totale aantal personenauto's in Nederland ligt na melijk in de gewichtsklasse van 501 tot 1000 kg. Wat in de toekomst betreft is de verwachting, dat het aantal perso nenauto's zich omstreeks 1956 tot ca. 240.000 zal hebben uitgebreid. Dat betekent, dat Nederland tot 1957 on geveer 100.000 nieuwe personenauto's zal moeten kopen, waarvan 48.000 voor vervanging van oude wagens. Geschat wordt, dat hiermee een be drag van ca. 600 millioen gulden ge moeid zal zijn! Wat de bromfietsen, scooters en motorrijwielen aangaat, wordt evenzeer een aanzienlijke uit breiding verwacht. DEZE UITBREIDING van het Ne derlandse motorvoertuigenpark zal stellig meer werkgelegenheid scheppen (thans dreigt reeas een tekort aan bekwame auto-monteurs), maar bovendien is het van het aller grootste belang, dat tijdig aandacht geschonken zal worden aan de eisen, welke het vermoedelijk snel groei ende gemotoriseerde vèrkeer zal stel len aan de wegen, Waarop het zich zal moeten verplaatsen. Reeds thans wordt meer en meer duidelijk hoe betreurenswaardig het is, dat van „f ,enorme bedragen, welke het weg- Y®,r ,ej heeft moeten opbrengen, zon klein gedeelte werd en wordt gebruikt voor de aanleg van goede en y?or de verhoging van de verkeersveiligheid in ons land. j P'f heeft er mede toe bijgedragen ^jperlkaanse verkeersaeskundi- Ew .een studiereis door West* mY!„0pJi JSJ de conclusie zijn geki jf i j Nederland tot de achter] ijk- uomYj en van West-Europa op het -.eDied van de motorisering behoort. N£or om>t wordt hoog tijd, dat de Nederlandse overheid het belang van ne verkeersfactor in het geheel van CTf;;,fconorn'sche ontwikkeling, be* ®fhbt en zijn rol in de verhoging .„A de volkswelvaart aanvoelt. Een uf Jf. dat zijn volkswelvaart wil ver- ogen kan zich nu eenmaal de weel- veroorloven zijn transport-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1954 | | pagina 10