Van Est eerste maar Voorting in de leiderstrui Bescherm Uw auto met clErEss In Tulpen Rallye sneefden 84 teams DWS gaat tegen Haarlem zijn laatste kans verdedigen Leeds U. gaf voetbalshow (KefarineA Cauberg rukte het peloton in brokstukken uiteen 4 doen meer dan eenl Duitsers herstelden zich in 3e etappe De vierde etappe Slechts 42 strafpuntlozen De Belgen Pierre Stassen en Olivier Gendebien starten morgen als leiders op het circuit van Zandvoort De zesde Ronde van Nederland Inhaalprogramma op Koninginnedag Hermes D VS en Willem II lopen in op Eindhoven De wedstrijdleiding voor puzzles Nederland B werd met 2-1 verslagen DE volgende 52 equipes, waarbij de mogelijkheid bestaat dat dit aantal nog met enkele zal worden verhoogd, rede nde rallye zonder strafpunten uit: DONDERDAG 29 AI'RTL 1954 (Van een speciale verslaggever) Wim van Est, Gerrit Voorting, Gerrit Schulte en Wout Wagtmans hebben kennelijk hun zinnen gezet op de zege in de Ronde van Nederland. Zo zullen er nog wel enkele deelnemers in de Nederlandse Tour zijn, maar als wij ons niet vergissen zal één van dit viertal Zondag als triomfator het Olympisch Stadion binnen rijden. Evenals in de tweede etappe kwamen aeze rivalen, die elkaar de gehele tijd nauwkeurig in het oog houden, vrijwel gelijktijdig door de finish. Alleen in de volgorde was een klein verschil. Wim. van Est kwam als eerste door de finish te Heerlen, op acht seconden gevolgd door Gerrit Voorting. Schulte en Wagtmans kwamen resp. met 11 en 14 seconden achterstand op de winnaar binnen. Die kleine voorsprong van Voorting op Schulte was belangrijk. oorting verwierf met zijn tweede plaats een halve minuut bonificatie, hetgeen hem de eerste plaats in het algemeen klassement Opleverde. Van Est steeg, daar hij een extra minuut winst boekte, naar de tweede plaats, Schulte staat 3e en Wagtmans 4e. Tussen de heuvels van Zuid-Limburg is dé slag gevallen. De Cauberg in vele kampioenschappen van Nederland de strenge selecteur, was ook nu weer met zijn hoog stijgingspercentage voor tal van deelnemers een lastig te nemen hindernis. De Duitsers, die tot op dat moment nog weinig hadden laten zien, hebben zich in de slag op de Cauberg voortreffelijk geweerd. Schwarzenberg en Reitz kwamen als eersten boven, gevolgd door de Neder lander Ab Donker en de Belg Gielen. Dertig seconden na deze leiders kwam een groep Nederlanders naar boven, waarin zich Voorting, Wagt mans, Van Est en dus ook Schulte be vonden. Ook Cor Bakker, de Belg Sorgeloos en Henk Stevens hadden zich bij dit groepje aangesloten dat tijdens de afdaling aansluiting kreeg met het viertal, dat als eerste de Cauberg had genomen. Deze groep zou geruime tijd bij elkaar blijven, niettegenstaande het feit dat tal van heuvels en lastige bochten veel van het uithoudingsver mogen van de renners vergden. Na ongeveer 140 km trok Wout Wagtmans de stoute schoenen aan. Hij demarreerde zo gemakkelijk dat het scheen alsof de andere renners even stil stonden. Even keek de slimme Wagtmans om in de hoop dat hij ge zelschap zou krijgen van een andere eerzuchtige, waarmede hij deze ont- De renners onderweg in de derde etappe van de Ronde van Neder land. vluchtingspoging wellicht tot een goed einde had kunnen brengen. De heuvels van het Zuidlimburgse land hadden veel van de geestkracht gedood en niemand bleek er iets voor te voelen samen met Wagtmans op avontuur uit te gaan. Dan maar alleen moet Wagtmans heb ben gedacht. Inderdaad kon hij een be duidende voorsprong nemen. Gerrit Schulte voelde zich echter nie t zo prettig toen de voorsprong van Wagt mans met iedere pedaaltrap groter be gon te worden. Blonde Gerrit kromde zijn rug, snelde met een formidabele tussensprint uit de kopgroep weg, maar dat was tevens het sein voor Van Est, Voorting, Reitz, Sorgeloos, Gielen en Stevens om het tempo op te voeren. Tegen deze gebundelde krachten was Wagtmans niet opgewassen. Hij liet zich terug vallen, hetgeen een ver standig besluit was want doorzetten zou alleen maar verspillen van krach ten zijn geweest. De jacht welke Wagt mans had ontketend had intussen tot gevolg dat hij met zijn achtervolgers een minuut en 15 seconden op Henk van Breenen en Sorgeloos was uitge lopen. Achter dit tweetal volgde op ongeveer dertig seconden het peloton dat reeds danig door de harde strijd was gedund. Geen enkele renner uit de kopgroep kreeg gelegenheid om voor Heerlen weg te sprinten. Pas op het moment dat de stf' was bereikt kon Wagtmans snel enkele tientallen meters nemen. De Duitser Reitz, die gisteren zeer sterk heeft gereden, kon zijn wiel ech ter grijpen, maar dat had tevens tot gevolg dat hij de anderen mee trok. Op het moment dat de aansluiting tot stand kwam verslapte even de oplet tendheid. Men dacht zich in alle ge moedsrust op een eindsprint te kun nen voorbereiden, maar Wim van Est, de Brabantse locomotief, profiteerde van moment. Hij trok er onweer staanbaar tussenuit en r*"-* grote voor sprong ging hij ai e»rste over de eind streep. Gerrit Voorting was de eerste ge weest die op de sprong van Van Est had gereageerd. Dat had hem een winst van enkele meters op Schuite en Wagtmans gegeven, zodat hij onbe dreigd tweede werd en daarmee de oranjetrui in zijn bezit bracht. Voor Zuid-Limburg bereikt werd waren er al enig-» uitlooppogingen ge weest, die alle tot mislukken gedoemd waren. In Roosteren bijvoorbeeld, na 75 kilometer, waren Plantaz, Fooy, Schellingerhout, Faanhof, Gijbeis, Pas cal en Gelissen weggelopen. Meer dan 100 meter kregen zij echter niet. In Nattenhoven raakte Gerrit Schulte we gens een onbeduidend defect een paar honderd meter achter, maar meteen lieten vier van zijn ploegmaten zich afzakken en trokken hun kopman bij. Opmerkelijk was het herstel van de Duitse ploeg, die de vorige dagen steeds in de achterhoede reed maar nu met Reitz, Müller en Otte in de eerste gelederen te vinden was. Ook de jonge Nederlanders Maenen, Plantaz en Ge- lissen reden beter dan tevoren. Vooral voor Plantaz, die na de tweede etappe in Valkenswaard op het circuit van vermoeidheid in elkaar was gezakt, be tekent dit een geduchte ruggesteun voor de komende dagen. De uitslag van de derde etappe van Valkenswaard naar Heerlen over 180 km luidt: 1. Wim van Est (Ned. C) 4.42.44 met bonificatie 4.41.44; 2. Ger rit Voorting (Ned. D) 4..42.52 met boni ficatie 4.42.22; 3. Schulte (Ned. A) 4.42.55; 4. Wagtmans (Ned. B) 4.42.58; 5. Stevens (Ned. B) 4.43.04; 6. Gielen (Belg) z.t.; 7. Sorgeloos (Belg) z.t.; 8. Reitz (Duitsl.) z.t.; 9. Plas -(-Belg) 4.44.41; 10. Müller (Duitsl.) z.t.; 11. Maenen (Ned. C) z.t.; 12. Haan (Ned. D) z.t.; 13. Plantaz (Ned. A> z.t.; 14. Gelissen (Ned. B) z.t.; 15. Otte (Dld.) z.t.; 16. Janssen (Ned. C) z.t.; 17. Borg- mans (Belg.) z.t.; 18. Exaeguo Lam- brichts (Ned. B), Paymans (Ned. B), Faanhof Ned. C), Nico van Est (Ned. C), Bakker (Ned. D), Van Breenen (Ned. E), Donker (Ned. E), Siefert (Duitsl.), Schwarzenberg (Duitsl.), Kirchen (Lux.), Schmitt (Lux.), Kemp (Lux.), allen in dezelfde tijd als Plas. Algemeen klassement: 1. Gerrit Voorting (Ned. D) 16.03.35; 2. Wim van Est (Ned. C) 16.03.57; 3. Schulte (Ned. A) 16.04.05; 4. Wagtmans (Ned. L) 16.05.11; 5. Gielen (Belg) 16.07.03; 6. Borgmans (Belg) 16.07.40; 7. Bakker (Ned. D) 16.08.38; 8. Faanhof (Ned. C) 16.08.40; 9. Nico van Est (Ned. C) z.t.; 10. Lambrichs Ned. B) z.t.; 11. Haan (Ned. D) 16.10.02; 12. Sorgeloos (Belg) 16.11.15; 13. Stevens (Ned. B) 16.11.17; 14. Plas (Belg) 16.12.54; 15. Van Bree nen (Ned. E) z.t.; 16. Müller (Duitsl.) 16.13.23; 17. Maenen (Ned. C) z.t.; 18. Janssen (Ned. C) z.t.; 19. Van Oers (Ned. C) 16.40.47; 20. Paymans (Ned. B) 16.18.39. Ploegenkiassement: 1. Nederland C 48.20.17, 2. Nederland D 48.22.15, 3. Ne derland B 48.25.08, 4. België 48.27.35, 5. Duitsland 48.58.38, 6. Nederland A 49.07.08, 7. Nederland E 49.07.29, a Luxemburv 49.20.22. POLISHES V 123 VALMA beeft voor Uw auto bet juiste onderhoudsmiddd (Advertentie, lng. Med.) Om. een inhaal-Zondag in te lopen heeft de competitieleider voor Vrijdag, Koninginnedag, verschillende wedstrijden op het programma gezet. Voor de eerste klasse worden acht wedstrijden gespeeld en uit ons gewest komen vier derde klassers in het veld. Alcmaria Victrix speelt op eigen terrein tegen DEC, één van de clubs die voor degradatie in aanmerking komen. Voor Alcmaria dus een goede gelegenheid om zijn positie achter de kopgroep nog iets te verstevigen. In 3 C speelt Wijk aan Zee een uitwedstrijd tegen Wilhelmina Vooruit, een wed strijd waarbij alleen de eer op het spel staat. Voor Haarlem en DWS wordt het Vrijdag een belangrijke dag. Deze can- didaten voor de titel in IA ontmoeten elkaar in de hoofdstad van Noord- Holland. Wij houden het op de rood- broeken, maar de wetenschap dat een nederlaag tevens het einde van kansen op het kampioenschap zal betekenen maakt DWS tot een zeer gevaarlijke tegenstander. Als de p oeg van Kick Smit het niet tot de volle winst brengt wordt de strijd om de titel hier weer volkomen open daar wij van NEC een overwinning op Oosterparkers ver wachten. Haarlem behoudt dan wel de leiding doch met slechts éen punt voor sprong op Ajax, DWS en NEC. In 1B gaat Sneek proberen zijn po sitie te verbeteren in de thuiswedstrijd tegen Vitesse. Onder normale omstan digheden zouden wij de Arnhemmers de beste kansen hebben toegedacht, maar nu Sneek zo in het nauw zit ach ten wij een gelijk spel zeer wel moge lijk. AGOVV-Rigtersbleek is noch voor de eerste noch voor de laatste plaats van belang. Dat zelfde geldt voor de wedstrijd VVH—Longa in IC, nu vaststaat dat HBS de laatste plaats niet meer kan ontgaan. De twee wedstrijden welke in 1D op het programma staan brengen twee kampioenscandidaten in het veld. Willem II brengt een bezoek aan Mau- rits en Hermes DVS speelt een uit wedstrijd tegen ADO. Naar alle waar schijnlijkheid dus overwinningen voor de bezoekers, die daarmee hun achter stand op koploper Eindhoven tot vier punten zullen reduceren. \/AN de 211 equipes, die vol goede moed de Tulpen Rallye zijn begonnen, hebben 127 gisteren op reglementaire wijze de sterrit beëindigd. Niet minder dan 84 equipes leverden te Noordwijk aan Zee hun contróleboekje niet in, met andere woorden voor hen of voor hun wagens ivas deze rallye te zwaar geweest. De voorlopige berekening heeft uitgeivezen, dat 42 teams zonder straf punten zijn gebleven. Dit is een percentage van ongeveer 20 procent, hetgeen gezien de resultaten in vorige jaren, de vraag doet rijzen of de opgave al dan niet te zwaar is geweest. Hierover lopen de meningen uiteen, doch het staat als een paal boven water, dat de Tulpen Rallye in de toe komst niet nog zwaarder mag worden. Intussen dromen op het ogenblik vele rallye-rijders van de laatste klassementsproef van de sterrit, de DE REKENKAMER te Noordwijk aan Zee staat nog voor een tweede moeilijkheid. Enkele equipes hebben zich niet om de speciale etappes be kommerd. De opvatting heerst, dat deze ploegen uit de rallye zijn en hun eventueel behaalde winstseconden te goede moeten komen aan andere equipes. Anderen zijn daarentegen van mening, dat ofschoon zij zich niet officieel bij start en finish van spe ciale etappes hebben laten controle ren, zij wel degelijk de rallye hebben uitgereden. Voor het missen van de routecontröles zouden zij bestraft moe ten/worden met telkenmale 50 straf punten. Zij komen daardoor onder aan de lijst te staan, maar de winst seconden worden gehandhaafd. Dit verschil in opvatting is de oorzaak, dat in negen van de tien klassen geen definitieve berekening kan worden ge maakt alvorens de wedstrijdleiders vandaag in vergadering tezamen zijn gekomsa om over dit principiële punt een beslissing te nemen. Het resultaat van de enige/ klasse, waarin gisteravond wel een eindresul taat kon worden opgemaakt, groep 2, serie „Grand Tourisme", cylinder in houd tot en met 1600 cc luidt: 1 Wer- ner EngelAmbracht (Duitsl.) Por sche, 0 strafpunten 572 winstseconden 2 RinggenbergMaeder (Zwitserland) half uur-race op het circuit van Zandvoort, welk6 morgen zal plaats vinden, en waarvoor zeer veel be langstelling zal bestaan. In deze race zal de beslissing vallen. Officieus heeft het Belgische team Stassen- Gendebien de leiding met vijf winstseconden meer dan de Duitse Porsche-equipe van Werner Engel. Gister avond hebben d e Belgen in een weergaloze beklim ming van de Ballon d'Alsace de Duitsers wederom van de eerste plaats verdrongen. Pierre Stassen en Olivier Gendebien zullen evenwel niet zo rustig slapen. In hun contróleboekje staat nl. de aankomst tijd in Chambery niet vermeld en al verklaren zij dat zij met ruime voorsprong op het tijdschema in deze stad zijn gearriveerd, de wedstrijdleiding wacht vandaag de Franse conrólelijst af alvorens zij haar fiat geeft. In een wedstrijd die geen grote in druk heeft achter gelaten heeft de Nederlandse B-ploeg een 21 neder laag geleden tegen Leeds United, de Engelse tweede divisieclub die gister avond op bezoek was op het Vitesse- terrein te Arnhem. De Engelse profs spanden zich niet bijzonder in. Zij demonstreerden inderdaad aantrekke lijk showvoetbal, maar te onnauwkeu rig, waardoor de Nederlandse defensie een grotere nederlaag kon voorkomen. De jeugdige Nederlandse doelman De Rijk van MOC belooft een doel- verdediger van formaat te worden. Hij is het nog niet helemaal. Daarvoor is zijn positie kiezen nog te zwak. Hierdoor ontstond ook het eerste En gelse doelpunt. Rechtsbuiten Sybers (VVV) legde vlak na de hervatting de grondslag voor de gelijkmaker. Zijn scherpe pass bereikte de goed opgestelde Overbeeke die met een strak schot doelman Scott geen schijn van kans gaf. Na dit doelpunt werd de wedstrijd even interessant. De En gelsen begonnen het tempo op te voe ren en als het niet lukte de taai vast houdende Nederlandse verdedigers te passeren ontzagen zij zich niet hier en daar een proftrucje te gebruiken. De Engelsen namen opnieuw de lei ding door een enorm schot van links half Burden, afgevuurd uit vrije schiet positie na listig samenspel met Iggle- den en Williams. De witte bal werd in het veld gebracht en dit bleek ver hoogde activiteit aan beide zijden tot gevolg te hebben. Charles nam nog even het doel van De Rijk onder vuur, maar de jeugdige doelman bleek de kunst van het stoppen van vurige ko gels te verstaan. Het Nederlands B-team speelde in de volgende opstelling: De Rijk (MOC), Wiersma (Donar) en Boskamp (Ajax), Klaassens (VVV), Hendriks (Vitesse) en Van Rooy (Eindhoven), Van Sybers (VVV), Broovmans (In ternos), Overbeeke (Dosko), Van der Kuil (VSV) en Tolmeyer (Blauwwit). Porsche, 0 str.p., 368 winstsec.; 3 Ger- lachDe Vries (Ned.) Porsche, 1 str. p. en 233 winstsec.; 4 Sjunesson—dr Theden (Zweden), Porsche, 1 str.p. en 208 winstsec.; 5 AldenkampVan Ul- zen (Ned.), Porsche, 4 str.p. en 66 winstsec.; 6 Walter EngelSchaffner (Dld.), Porsche, 4 str.p. en 0 winstsec.; 7 VidalPrien (Dld.) Porsche, 5 str.p. 41 w.sec,; 8 VerbustelDubois (Bel gië) Simca, 5 str.p. 0 winstsec.; 9 An- dersenRasmussen (Denemarken) Por sche, 13 str.p. 179 w.sec.; 10 Meur Mej. de Vriese (Frankrijk) Porsche, 35 str.p. 84 w.sec. Groep 4, serie Sportwagens (boven 2000 t.e.m. 3500 cc); Hadden-Vivian (GB) Jaguar, Hengst-Gravin Wolff Metternich (Ned.) Austin Healey, Qroundsmevr. Grounds (GB) Jaguar, Groep 4 serie Sportwagens t.e.m. 200: ZeilerWillberger (Dld.) Ferrari, Grant (GB) Triumph, Van der Meulen van Loosbroek (Ned.) Triumph, Wall- rathLodewijks (Ned.) Lancia. Groep 2, serie „Grand Tourisme", t.e.m. 1600 cc: Werner EngelAm- brecht (Dld.) Porsche, Ringgenberg Maeder (Zwits.) Porsche. Groep 3, speciale serie toerwagens t.e.m. 1300 cc: geen. Groep 1: normale serie-toerwagens, cyl.inh. boven 2600 cc: BanksPorter (GB) Alvis, CoenenButter (Ned.) Ford, boardmanDuchworth (GB) Ja guar, .BiesheuvelPolleIdema (Ned.) Chevrolet, KuipersMeloen (Ned.) Ford. Groep 1, normale serie-toerwagens, boven 2000 t.e.m. 2600 cc: Jetten Van Noordwijkv. d. Vlies (Ned.) Vauxhall, mej. van Dammmevr. Hall mevr. Clark (GB) Sunbeam Talbot, OrrLewis (GB) Sunbeam Talbot, KemsleyFotheringenham Parker (G- B) Zephyr, PhilipsScott (GB) Ze- phyr, RiskCoultonHarvey (GB) Ze phyr, Schieckv. d. Bergh (Ned.) Opel Kapitan, Elliott (GB) Sunbeam Talbot. Groep 1, normale serie toerwagens, boven 1600 t.e.m. 2000 cc: LoofWen- cher (Dld.) BMW, MeierWagner (Dld.) BMW, KrausBehringer (Dld.) BMW, LiesLesritzPochet (Zwits.) Lancia. Groep 1, normale serie toerwagens, boven 1300 t.e.m. 1600 cc: ReeceReece (GB) Consul, FleetwoodRead (GB) Consul. Groep 1, normale serie toerwagens. boven 100 t.e.m. 1300 cc: Martens Eerligh (Ned.) Fiat t.v., Rottbol Qrum De sterrit naar de tulpen is vol bracht. Een overzicht van de finish van de zesde Internationale Tulpen Rallye voor „Huis ter Duin" te Noordwijk aan Zee. Morgen wacht een geselecteerde groep nog 'de laatste klassementsproef een half uurrace op het circuit van Zandvoort. Voigt Nielsen (Denemarken) Fiat TV, Versfeldvan Kuyk (Ned.) Fiat TV, Riedt—Ostermann (Dld.) Taunus, Springer—von Regius (Dld.) TaunuS, Scheube—Gierke (Dld.) Taunus, Frei- herr von Pacheibel—Muffey (Dld.) Volkswagen, Sleigh—Martin (GB) An- glia. Groep 1, normale serie toerwagens, t.e.m. 100 cc: LangestraatHoevelaken (Ned.) Dyna Panhard, Harlaar—Pijper (Ned.) Dyna Panhard, Schlueter Schellhas (Dld.) DKW, Menz—Brand (Dld.) DKW, Greta MolanderHelga Lundberg (Noorwegen) DKW, te Sie- peZeegers (Ned.) DKW. Het aantal,ongelukken in deze ral- leye is vrij groot geweest, doch geluk kig zijn de gevolgen niet van ernstige aard geweest. Helaas viel gisteren een schaduw over de sterrit. De equipe v. d. Vlugt had in Metz een aanrijding met een 17-jarig meisje. Het meisje was op slag dood. In een verhoor door de politie en gehoord rechterlijke in stanties is echter komen vast te staan, dat onze landgenoten geen schuld trof. Het fietsende meisje was namelijk vol komen onverwacht en zonder een te ken te geven, de weg overgestoken. De equipe v. d. Vlugt trok zich on middellijk uit de rallye terug. De 4 geneesmiddelen in één tablet verenigd is krachtiger en weldadiger dan van elk middel afzonderlijk. Chefarine „4" helpt ook bij hevige pijn en griep, wanneer andere middelen falen. g /T BEROEMDE GENEESMIDDELEN IN ÉÉN TABLET wonderen! (Advertentie, lng. Med.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1954 | | pagina 11