Van Est eerste maar Voorting
in de leiderstrui
Bescherm Uw auto
met clErEss
In Tulpen Rallye sneefden 84 teams
DWS gaat tegen Haarlem zijn
laatste kans verdedigen
Leeds U. gaf
voetbalshow
(KefarineA
Cauberg rukte het peloton in
brokstukken uiteen
4 doen meer dan eenl
Duitsers herstelden
zich in 3e etappe
De vierde etappe
Slechts 42 strafpuntlozen
De Belgen Pierre Stassen en Olivier Gendebien starten morgen
als leiders op het circuit van Zandvoort
De zesde Ronde van Nederland
Inhaalprogramma op Koninginnedag
Hermes D VS en Willem II
lopen in op Eindhoven
De wedstrijdleiding voor
puzzles
Nederland B werd met
2-1 verslagen
DE volgende 52 equipes, waarbij de
mogelijkheid bestaat dat dit aantal
nog met enkele zal worden verhoogd,
rede nde rallye zonder strafpunten uit:
DONDERDAG 29 AI'RTL 1954
(Van een speciale verslaggever)
Wim van Est, Gerrit Voorting, Gerrit Schulte en Wout Wagtmans hebben
kennelijk hun zinnen gezet op de zege in de Ronde van Nederland. Zo
zullen er nog wel enkele deelnemers in de Nederlandse Tour zijn, maar
als wij ons niet vergissen zal één van dit viertal Zondag als triomfator
het Olympisch Stadion binnen rijden. Evenals in de tweede etappe
kwamen aeze rivalen, die elkaar de gehele tijd nauwkeurig in het oog
houden, vrijwel gelijktijdig door de finish. Alleen in de volgorde was
een klein verschil. Wim. van Est kwam als eerste door de finish te
Heerlen, op acht seconden gevolgd door Gerrit Voorting. Schulte en
Wagtmans kwamen resp. met 11 en 14 seconden achterstand op de
winnaar binnen. Die kleine voorsprong van Voorting op Schulte was
belangrijk. oorting verwierf met zijn tweede plaats een halve minuut
bonificatie, hetgeen hem de eerste plaats in het algemeen klassement
Opleverde. Van Est steeg, daar hij een extra minuut winst boekte, naar
de tweede plaats, Schulte staat 3e en Wagtmans 4e.
Tussen de heuvels van Zuid-Limburg
is dé slag gevallen. De Cauberg in vele
kampioenschappen van Nederland de
strenge selecteur, was ook nu weer met
zijn hoog stijgingspercentage voor tal
van deelnemers een lastig te nemen
hindernis. De Duitsers, die tot op dat
moment nog weinig hadden laten zien,
hebben zich in de slag op de Cauberg
voortreffelijk geweerd.
Schwarzenberg en Reitz kwamen als
eersten boven, gevolgd door de Neder
lander Ab Donker en de Belg Gielen.
Dertig seconden na deze leiders
kwam een groep Nederlanders naar
boven, waarin zich Voorting, Wagt
mans, Van Est en dus ook Schulte be
vonden. Ook Cor Bakker, de Belg
Sorgeloos en Henk Stevens hadden zich
bij dit groepje aangesloten dat tijdens
de afdaling aansluiting kreeg met het
viertal, dat als eerste de Cauberg had
genomen. Deze groep zou geruime tijd
bij elkaar blijven, niettegenstaande het
feit dat tal van heuvels en lastige
bochten veel van het uithoudingsver
mogen van de renners vergden.
Na ongeveer 140 km trok Wout
Wagtmans de stoute schoenen aan. Hij
demarreerde zo gemakkelijk dat het
scheen alsof de andere renners even
stil stonden. Even keek de slimme
Wagtmans om in de hoop dat hij ge
zelschap zou krijgen van een andere
eerzuchtige, waarmede hij deze ont-
De renners onderweg in de derde
etappe van de Ronde van Neder
land.
vluchtingspoging wellicht tot een goed
einde had kunnen brengen. De heuvels
van het Zuidlimburgse land hadden veel
van de geestkracht gedood en niemand
bleek er iets voor te voelen samen met
Wagtmans op avontuur uit te gaan.
Dan maar alleen moet Wagtmans heb
ben gedacht. Inderdaad kon hij een be
duidende voorsprong nemen. Gerrit
Schulte voelde zich echter nie t zo
prettig toen de voorsprong van Wagt
mans met iedere pedaaltrap groter be
gon te worden. Blonde Gerrit kromde
zijn rug, snelde met een formidabele
tussensprint uit de kopgroep weg, maar
dat was tevens het sein voor Van
Est, Voorting, Reitz, Sorgeloos, Gielen
en Stevens om het tempo op te voeren.
Tegen deze gebundelde krachten was
Wagtmans niet opgewassen. Hij liet
zich terug vallen, hetgeen een ver
standig besluit was want doorzetten
zou alleen maar verspillen van krach
ten zijn geweest. De jacht welke Wagt
mans had ontketend had intussen tot
gevolg dat hij met zijn achtervolgers
een minuut en 15 seconden op Henk
van Breenen en Sorgeloos was uitge
lopen. Achter dit tweetal volgde op
ongeveer dertig seconden het peloton
dat reeds danig door de harde strijd
was gedund.
Geen enkele renner uit de kopgroep
kreeg gelegenheid om voor Heerlen
weg te sprinten. Pas op het moment
dat de stf' was bereikt kon Wagtmans
snel enkele tientallen meters nemen.
De Duitser Reitz, die gisteren zeer
sterk heeft gereden, kon zijn wiel ech
ter grijpen, maar dat had tevens tot
gevolg dat hij de anderen mee trok.
Op het moment dat de aansluiting tot
stand kwam verslapte even de oplet
tendheid. Men dacht zich in alle ge
moedsrust op een eindsprint te kun
nen voorbereiden, maar Wim van Est,
de Brabantse locomotief, profiteerde
van moment. Hij trok er onweer
staanbaar tussenuit en r*"-* grote voor
sprong ging hij ai e»rste over de eind
streep.
Gerrit Voorting was de eerste ge
weest die op de sprong van Van Est
had gereageerd. Dat had hem een
winst van enkele meters op Schuite
en Wagtmans gegeven, zodat hij onbe
dreigd tweede werd en daarmee de
oranjetrui in zijn bezit bracht.
Voor Zuid-Limburg bereikt werd
waren er al enig-» uitlooppogingen ge
weest, die alle tot mislukken gedoemd
waren. In Roosteren bijvoorbeeld, na
75 kilometer, waren Plantaz, Fooy,
Schellingerhout, Faanhof, Gijbeis, Pas
cal en Gelissen weggelopen. Meer dan
100 meter kregen zij echter niet. In
Nattenhoven raakte Gerrit Schulte we
gens een onbeduidend defect een paar
honderd meter achter, maar meteen
lieten vier van zijn ploegmaten zich
afzakken en trokken hun kopman bij.
Opmerkelijk was het herstel van de
Duitse ploeg, die de vorige dagen
steeds in de achterhoede reed maar nu
met Reitz, Müller en Otte in de eerste
gelederen te vinden was. Ook de jonge
Nederlanders Maenen, Plantaz en Ge-
lissen reden beter dan tevoren. Vooral
voor Plantaz, die na de tweede etappe
in Valkenswaard op het circuit van
vermoeidheid in elkaar was gezakt, be
tekent dit een geduchte ruggesteun
voor de komende dagen.
De uitslag van de derde etappe van
Valkenswaard naar Heerlen over 180
km luidt: 1. Wim van Est (Ned. C)
4.42.44 met bonificatie 4.41.44; 2. Ger
rit Voorting (Ned. D) 4..42.52 met boni
ficatie 4.42.22; 3. Schulte (Ned. A)
4.42.55; 4. Wagtmans (Ned. B) 4.42.58;
5. Stevens (Ned. B) 4.43.04; 6. Gielen
(Belg) z.t.; 7. Sorgeloos (Belg) z.t.; 8.
Reitz (Duitsl.) z.t.; 9. Plas -(-Belg)
4.44.41; 10. Müller (Duitsl.) z.t.; 11.
Maenen (Ned. C) z.t.; 12. Haan (Ned.
D) z.t.; 13. Plantaz (Ned. A> z.t.; 14.
Gelissen (Ned. B) z.t.; 15. Otte (Dld.)
z.t.; 16. Janssen (Ned. C) z.t.; 17. Borg-
mans (Belg.) z.t.; 18. Exaeguo Lam-
brichts (Ned. B), Paymans (Ned. B),
Faanhof Ned. C), Nico van Est (Ned.
C), Bakker (Ned. D), Van Breenen
(Ned. E), Donker (Ned. E), Siefert
(Duitsl.), Schwarzenberg (Duitsl.),
Kirchen (Lux.), Schmitt (Lux.), Kemp
(Lux.), allen in dezelfde tijd als Plas.
Algemeen klassement: 1. Gerrit
Voorting (Ned. D) 16.03.35; 2. Wim
van Est (Ned. C) 16.03.57; 3. Schulte
(Ned. A) 16.04.05; 4. Wagtmans (Ned.
L) 16.05.11; 5. Gielen (Belg) 16.07.03;
6. Borgmans (Belg) 16.07.40; 7. Bakker
(Ned. D) 16.08.38; 8. Faanhof (Ned. C)
16.08.40; 9. Nico van Est (Ned. C) z.t.;
10. Lambrichs Ned. B) z.t.; 11. Haan
(Ned. D) 16.10.02; 12. Sorgeloos (Belg)
16.11.15; 13. Stevens (Ned. B) 16.11.17;
14. Plas (Belg) 16.12.54; 15. Van Bree
nen (Ned. E) z.t.; 16. Müller (Duitsl.)
16.13.23; 17. Maenen (Ned. C) z.t.; 18.
Janssen (Ned. C) z.t.; 19. Van Oers
(Ned. C) 16.40.47; 20. Paymans (Ned.
B) 16.18.39.
Ploegenkiassement: 1. Nederland C
48.20.17, 2. Nederland D 48.22.15, 3. Ne
derland B 48.25.08, 4. België 48.27.35, 5.
Duitsland 48.58.38, 6. Nederland A
49.07.08, 7. Nederland E 49.07.29, a
Luxemburv 49.20.22.
POLISHES
V 123
VALMA beeft voor Uw auto bet juiste onderhoudsmiddd
(Advertentie, lng. Med.)
Om. een inhaal-Zondag in te lopen heeft de competitieleider voor
Vrijdag, Koninginnedag, verschillende wedstrijden op het programma
gezet. Voor de eerste klasse worden acht wedstrijden gespeeld en uit
ons gewest komen vier derde klassers in het veld. Alcmaria Victrix
speelt op eigen terrein tegen DEC, één van de clubs die voor degradatie
in aanmerking komen. Voor Alcmaria dus een goede gelegenheid om
zijn positie achter de kopgroep nog iets te verstevigen. In 3 C speelt
Wijk aan Zee een uitwedstrijd tegen Wilhelmina Vooruit, een wed
strijd waarbij alleen de eer op het spel staat.
Voor Haarlem en DWS wordt het
Vrijdag een belangrijke dag. Deze can-
didaten voor de titel in IA ontmoeten
elkaar in de hoofdstad van Noord-
Holland. Wij houden het op de rood-
broeken, maar de wetenschap dat een
nederlaag tevens het einde van kansen
op het kampioenschap zal betekenen
maakt DWS tot een zeer gevaarlijke
tegenstander. Als de p oeg van Kick
Smit het niet tot de volle winst brengt
wordt de strijd om de titel hier weer
volkomen open daar wij van NEC een
overwinning op Oosterparkers ver
wachten. Haarlem behoudt dan wel de
leiding doch met slechts éen punt voor
sprong op Ajax, DWS en NEC.
In 1B gaat Sneek proberen zijn po
sitie te verbeteren in de thuiswedstrijd
tegen Vitesse. Onder normale omstan
digheden zouden wij de Arnhemmers
de beste kansen hebben toegedacht,
maar nu Sneek zo in het nauw zit ach
ten wij een gelijk spel zeer wel moge
lijk. AGOVV-Rigtersbleek is noch voor
de eerste noch voor de laatste plaats
van belang.
Dat zelfde geldt voor de wedstrijd
VVH—Longa in IC, nu vaststaat dat
HBS de laatste plaats niet meer kan
ontgaan. De twee wedstrijden welke in
1D op het programma staan brengen
twee kampioenscandidaten in het veld.
Willem II brengt een bezoek aan Mau-
rits en Hermes DVS speelt een uit
wedstrijd tegen ADO. Naar alle waar
schijnlijkheid dus overwinningen voor
de bezoekers, die daarmee hun achter
stand op koploper Eindhoven tot vier
punten zullen reduceren.
\/AN de 211 equipes, die vol goede moed de Tulpen
Rallye zijn begonnen, hebben 127 gisteren op
reglementaire wijze de sterrit beëindigd. Niet minder
dan 84 equipes leverden te Noordwijk aan Zee hun
contróleboekje niet in, met andere woorden voor hen
of voor hun wagens ivas deze rallye te zwaar geweest.
De voorlopige berekening heeft uitgeivezen, dat 42
teams zonder straf punten zijn gebleven. Dit is een
percentage van ongeveer 20 procent, hetgeen gezien
de resultaten in vorige jaren, de vraag doet rijzen of
de opgave al dan niet te zwaar is geweest. Hierover
lopen de meningen uiteen, doch het staat als een
paal boven water, dat de Tulpen Rallye in de toe
komst niet nog zwaarder mag worden.
Intussen dromen op het ogenblik vele rallye-rijders
van de laatste klassementsproef van de sterrit, de
DE REKENKAMER te Noordwijk aan
Zee staat nog voor een tweede
moeilijkheid. Enkele equipes hebben
zich niet om de speciale etappes be
kommerd. De opvatting heerst, dat
deze ploegen uit de rallye zijn en
hun eventueel behaalde winstseconden
te goede moeten komen aan andere
equipes. Anderen zijn daarentegen van
mening, dat ofschoon zij zich niet
officieel bij start en finish van spe
ciale etappes hebben laten controle
ren, zij wel degelijk de rallye hebben
uitgereden. Voor het missen van de
routecontröles zouden zij bestraft moe
ten/worden met telkenmale 50 straf
punten. Zij komen daardoor onder
aan de lijst te staan, maar de winst
seconden worden gehandhaafd. Dit
verschil in opvatting is de oorzaak,
dat in negen van de tien klassen geen
definitieve berekening kan worden ge
maakt alvorens de wedstrijdleiders
vandaag in vergadering tezamen zijn
gekomsa om over dit principiële punt
een beslissing te nemen.
Het resultaat van de enige/ klasse,
waarin gisteravond wel een eindresul
taat kon worden opgemaakt, groep 2,
serie „Grand Tourisme", cylinder in
houd tot en met 1600 cc luidt: 1 Wer-
ner EngelAmbracht (Duitsl.) Por
sche, 0 strafpunten 572 winstseconden
2 RinggenbergMaeder (Zwitserland)
half uur-race op het circuit van Zandvoort, welk6
morgen zal plaats vinden, en waarvoor zeer veel be
langstelling zal bestaan. In deze race zal de beslissing
vallen. Officieus heeft het Belgische team Stassen-
Gendebien de leiding met vijf winstseconden meer dan
de Duitse Porsche-equipe van Werner Engel. Gister
avond hebben d e Belgen in een weergaloze beklim
ming van de Ballon d'Alsace de Duitsers wederom
van de eerste plaats verdrongen. Pierre Stassen en
Olivier Gendebien zullen evenwel niet zo rustig
slapen. In hun contróleboekje staat nl. de aankomst
tijd in Chambery niet vermeld en al verklaren zij
dat zij met ruime voorsprong op het tijdschema in
deze stad zijn gearriveerd, de wedstrijdleiding wacht
vandaag de Franse conrólelijst af alvorens zij haar
fiat geeft.
In een wedstrijd die geen grote in
druk heeft achter gelaten heeft de
Nederlandse B-ploeg een 21 neder
laag geleden tegen Leeds United, de
Engelse tweede divisieclub die gister
avond op bezoek was op het Vitesse-
terrein te Arnhem. De Engelse profs
spanden zich niet bijzonder in. Zij
demonstreerden inderdaad aantrekke
lijk showvoetbal, maar te onnauwkeu
rig, waardoor de Nederlandse defensie
een grotere nederlaag kon voorkomen.
De jeugdige Nederlandse doelman
De Rijk van MOC belooft een doel-
verdediger van formaat te worden.
Hij is het nog niet helemaal. Daarvoor
is zijn positie kiezen nog te zwak.
Hierdoor ontstond ook het eerste En
gelse doelpunt. Rechtsbuiten Sybers
(VVV) legde vlak na de hervatting
de grondslag voor de gelijkmaker.
Zijn scherpe pass bereikte de goed
opgestelde Overbeeke die met een
strak schot doelman Scott geen schijn
van kans gaf. Na dit doelpunt werd
de wedstrijd even interessant. De En
gelsen begonnen het tempo op te voe
ren en als het niet lukte de taai vast
houdende Nederlandse verdedigers te
passeren ontzagen zij zich niet hier
en daar een proftrucje te gebruiken.
De Engelsen namen opnieuw de lei
ding door een enorm schot van links
half Burden, afgevuurd uit vrije schiet
positie na listig samenspel met Iggle-
den en Williams. De witte bal werd
in het veld gebracht en dit bleek ver
hoogde activiteit aan beide zijden tot
gevolg te hebben. Charles nam nog
even het doel van De Rijk onder vuur,
maar de jeugdige doelman bleek de
kunst van het stoppen van vurige ko
gels te verstaan.
Het Nederlands B-team speelde in
de volgende opstelling: De Rijk
(MOC), Wiersma (Donar) en Boskamp
(Ajax), Klaassens (VVV), Hendriks
(Vitesse) en Van Rooy (Eindhoven),
Van Sybers (VVV), Broovmans (In
ternos), Overbeeke (Dosko), Van der
Kuil (VSV) en Tolmeyer (Blauwwit).
Porsche, 0 str.p., 368 winstsec.; 3 Ger-
lachDe Vries (Ned.) Porsche, 1 str.
p. en 233 winstsec.; 4 Sjunesson—dr
Theden (Zweden), Porsche, 1 str.p. en
208 winstsec.; 5 AldenkampVan Ul-
zen (Ned.), Porsche, 4 str.p. en 66
winstsec.; 6 Walter EngelSchaffner
(Dld.), Porsche, 4 str.p. en 0 winstsec.;
7 VidalPrien (Dld.) Porsche, 5 str.p.
41 w.sec,; 8 VerbustelDubois (Bel
gië) Simca, 5 str.p. 0 winstsec.; 9 An-
dersenRasmussen (Denemarken) Por
sche, 13 str.p. 179 w.sec.; 10 Meur
Mej. de Vriese (Frankrijk) Porsche,
35 str.p. 84 w.sec.
Groep 4, serie Sportwagens (boven
2000 t.e.m. 3500 cc); Hadden-Vivian
(GB) Jaguar, Hengst-Gravin Wolff
Metternich (Ned.) Austin Healey,
Qroundsmevr. Grounds (GB) Jaguar,
Groep 4 serie Sportwagens t.e.m.
200: ZeilerWillberger (Dld.) Ferrari,
Grant (GB) Triumph, Van der Meulen
van Loosbroek (Ned.) Triumph, Wall-
rathLodewijks (Ned.) Lancia.
Groep 2, serie „Grand Tourisme",
t.e.m. 1600 cc: Werner EngelAm-
brecht (Dld.) Porsche, Ringgenberg
Maeder (Zwits.) Porsche.
Groep 3, speciale serie toerwagens
t.e.m. 1300 cc: geen.
Groep 1: normale serie-toerwagens,
cyl.inh. boven 2600 cc: BanksPorter
(GB) Alvis, CoenenButter (Ned.)
Ford, boardmanDuchworth (GB) Ja
guar, .BiesheuvelPolleIdema (Ned.)
Chevrolet, KuipersMeloen (Ned.)
Ford.
Groep 1, normale serie-toerwagens,
boven 2000 t.e.m. 2600 cc: Jetten
Van Noordwijkv. d. Vlies (Ned.)
Vauxhall, mej. van Dammmevr. Hall
mevr. Clark (GB) Sunbeam Talbot,
OrrLewis (GB) Sunbeam Talbot,
KemsleyFotheringenham Parker (G-
B) Zephyr, PhilipsScott (GB) Ze-
phyr, RiskCoultonHarvey (GB) Ze
phyr, Schieckv. d. Bergh (Ned.)
Opel Kapitan, Elliott (GB) Sunbeam
Talbot.
Groep 1, normale serie toerwagens,
boven 1600 t.e.m. 2000 cc: LoofWen-
cher (Dld.) BMW, MeierWagner
(Dld.) BMW, KrausBehringer (Dld.)
BMW, LiesLesritzPochet (Zwits.)
Lancia.
Groep 1, normale serie toerwagens,
boven 1300 t.e.m. 1600 cc: ReeceReece
(GB) Consul, FleetwoodRead (GB)
Consul.
Groep 1, normale serie toerwagens.
boven 100 t.e.m. 1300 cc: Martens
Eerligh (Ned.) Fiat t.v., Rottbol Qrum
De sterrit naar de tulpen is vol
bracht. Een overzicht van de finish
van de zesde Internationale Tulpen
Rallye voor „Huis ter Duin" te
Noordwijk aan Zee. Morgen wacht
een geselecteerde groep nog 'de
laatste klassementsproef een half
uurrace op het circuit van
Zandvoort.
Voigt Nielsen (Denemarken) Fiat
TV, Versfeldvan Kuyk (Ned.) Fiat
TV, Riedt—Ostermann (Dld.) Taunus,
Springer—von Regius (Dld.) TaunuS,
Scheube—Gierke (Dld.) Taunus, Frei-
herr von Pacheibel—Muffey (Dld.)
Volkswagen, Sleigh—Martin (GB) An-
glia.
Groep 1, normale serie toerwagens,
t.e.m. 100 cc: LangestraatHoevelaken
(Ned.) Dyna Panhard, Harlaar—Pijper
(Ned.) Dyna Panhard, Schlueter
Schellhas (Dld.) DKW, Menz—Brand
(Dld.) DKW, Greta MolanderHelga
Lundberg (Noorwegen) DKW, te Sie-
peZeegers (Ned.) DKW.
Het aantal,ongelukken in deze ral-
leye is vrij groot geweest, doch geluk
kig zijn de gevolgen niet van ernstige
aard geweest. Helaas viel gisteren een
schaduw over de sterrit. De equipe
v. d. Vlugt had in Metz een aanrijding
met een 17-jarig meisje. Het meisje
was op slag dood. In een verhoor door
de politie en gehoord rechterlijke in
stanties is echter komen vast te staan,
dat onze landgenoten geen schuld trof.
Het fietsende meisje was namelijk vol
komen onverwacht en zonder een te
ken te geven, de weg overgestoken.
De equipe v. d. Vlugt trok zich on
middellijk uit de rallye terug.
De 4 geneesmiddelen
in één tablet verenigd is krachtiger
en weldadiger dan van elk middel
afzonderlijk. Chefarine „4" helpt
ook bij hevige pijn en griep, wanneer
andere middelen falen. g
/T BEROEMDE GENEESMIDDELEN
IN ÉÉN TABLET
wonderen!
(Advertentie, lng. Med.)