Wim van Est voerde zijn ploeg
naar fraaie zege in tijdrit
De Belgen Stasse en Gendebien
wonnen de Tul
De Zwitser Ringgenberg zette
Engel de voet dwars
Zesde en zevende etappe
Voorting, Schulte, Wagtmans
verloren terrein
De zesde Ronde van Nederland
Preiskeit won de tweede
halve etappe
Waardig slot van
de sterrit
Nederlands Daviscup-
team was kansloos
Dolezal brak twee
wereldrecords
Ronde van Driehuis voor
Bobeldijk
Sproeten? SPRUTOL
GEESTELIJK LEVEN
Toogdag „Jonge Kerk"
(tan een speciale verslagegver
OP ONDUBBELZINNIGE wijze heeft Wim van Est gistermiddag
tijdens de twee lialve etappes, een tijdrit van Tilburg naar Etten (65
km) en een wegwedstrijd van Etten naar Rotterdam, zijn grote kracht
bewezen Hij heeft zijn positie in het algemeen klassement aanzienlijk
verbeterd en er zal vandaag en morgen heel wat moeten gebeuren om
de bonkige Brabander te onttronen. Op weergaloze wijze heeft Van Est
zijn ploeg in de tijdrit van Tilburg naar Etten naar de zege gevoerd. De
tweede halve etappe was voor de Duitser Preiskeit. Hij won de sprint
uit een groep van vijf renners, waartoe ook Pascal, Piet Haan, Van
Oers en Hans Dekkers behoorden. Dit quintet kwam binnen met een
voorsprong van ruim drie minuten op een zeer grrote groep waartoe
alle kanshebbers behoorden.
Van Est liet zijn ploeg, als laatste
gestart, de eerste 20 km al het werk
doen. Zelf hing hij aan de staart en
spaarde zo zijn krachten. Toen, na 20
km, nam Van Est de kop en bleef
daar 10 km in een hoog tempo trek
ken. Na 30 km was het weer de beurt
aan Janssen, Faanhof, Nico van Est,
Guns, Van Oers en Maenen. Zij na-
W1M VAN EST
....sterke positie....
men om de beurt over en de positie
van de ploeg werd steeds gunstiger.
Na 40 km vond Wim van Est het wel
letjes en ging weer aan het hoofd van
zijn esquadron rijden. Tot in Etten op
de eindstreep het traject was in
gekort tot 65 km hield Van Est zijn
mannen bijeen, waardoor zij allen in
dezelfde tijd werden geklasseerd en
in het individueel klassement van
deze etappe de eerste zeven plaatsen
bezetten. Intussen hadden enige an
dere ploegen al leden verloren. In
Baarle Nasau zwoegde Van Sambeek
van de ploeg van Gerrit Voorting al
leen voort. De Belgische ploeg had
Gijbeis verloren, die in Chaam door
de gele rijders van Wagtmans werd
gepasseerd. De Duitser Reitz was op
zijn beurt weer door de Belgen voor
bijgestreefd en van de ploeg van
Schulte losten al spoedig Fooy, Paas
en Van Elderen. In Rijsbergen, op de
helft van de rit, was ook Dekkers
afgezakt. Hij is niet in vorm en kreeg
bovendien de grootste pech die een
wielrenner kan krijgen: zijn fiets
brak.
Bij aankomst in Etten bleek dat
Van Est met de bonificatie mee
1 min. 21 sec. op Voorting, 3 min. 18
sec. op Schulte en 3 min. 23 sec. op
Wagtmans had gewonnen, waardoor
zijn positie in het algemeen klasse
ment, met de etappe van Rotterdam
naar Utrecht en op de laatste dag de
individuele tijdrit naar Amsterdam
nog voor de boeg wel heel sterk is
geworden.
Gerrit Schulte heeft niet de tijdrit
alleen uitgereden. Hij nam twee ploeg-
makkers in de laatste kilometers mee,
namelijk Plantaz en Van Osta en
vergde zoveel van hun krachten, dat
Van Osta over de eindstreep nauwe;-
lijks meer van zijn fiets kon stappert
en eraf getild moest worden.
De verwachting dat de tweede halve
etappe van Etten naar Rotterdam een
wandeling zou worden is niet uitgeko
men. Dekkers, Van Oers, Preiskeit,
Pascal en Piet Haan namen spoedig
een kleine voorsprong die na 23 km.
reeds 3 minuten en 20 seconden be
droeg. Even gpoide een gesloten spoor
wegovergang roet in het eten, dat
kostte het vijftal een minuut, maar zij
gingen onverdroten verder. Na onge
veer veertig kilometer had het grote
peloton, waarin alle kanshebbers za
ten, bijna vijf minuten achterstand.
Daar werd tenslotte toch geen genoe
gen mee genomen. De laatste tien
kilometers werd een hevige jacht in
gezet, welke de voorsprong van de vijf
vluchtelingen tot ruim drie minuten
reduceerde.
Op de eindstreep in Rotterdam bleek
Preisk.it veruit de sterkste. Maar toch
is Piet Haan sinds de vierde etappe 7
plaatsen in het klassement gestegen en
hij bezet nu de 4e plaats met 5 min. 21
sec. achterstand op Wim van Est, maar
vóór Wout Wagtmans, die in deze ron
de na een aanvankelijk vrij goed be
gin wat tegenviel.
Het individuele klassement van de
eerste helft van de 5e etappe, de ploe
gentijdrit Tilburg—Etten over 65 km,
luidt: 1 W. van Est 1.28.15 met boni
ficatie 1.27.55; 2 N. van Est 1.28.15
met bonificatie 1.27.55; 3 Faanhof
1 1.28.15 met bonificatie 1.27.55; 4 Jans-
sen 1.28.15; 4 Guns zt.6 Van Oers
zt.; 7 Maenen zt.; 8 Gerrit Voorting
1.29.26 met bonificatie 1.29.16; 9 Haan
1.29.26 met bonificatie 1.29.16; 10 Bak
ker 1.29.26 met bonificatie 1.29.16; 11
Van Roon 1.29.28; 12. Schellingerhout
zt.; 13 Sorgeloos 1.31.9; 14 Borghmans
zt.; 15 Gieien zt.; 16 Plas zt.; 17 Pas
cal zt.; 18 G. Schulte 1.31.13 (Ned. a);
19 Plantaz zt.; 20 Van Osta zt.; 21
Wagtmans 1.31.18; 22 Lambrichs zt.;
23 Brinkman zt.; 24 Stevens 1.33.12;
25 Gelissen zt..
De uitslag van de tweede helft van
de vijfde etappe van Etten naar Rot
terdam over 54 kilometer luidt: 1
Preiskeit 1.50.19 m. bonificatie 1.49.19;
2 Pascal 1.50.19 met bonificatie 1.49.49;
3 Haan 1.50.19; 4 van Oers zt.; 5
Dekkers zt.; 6 Plas 1.53.24; 7 Otte zt.;
8 Stevens zt.; 9 Donker zt.; 10 Schul
te; 11 Koch (Ned. b); 12 Willekes
(Ned. e); 13 Lagrouw (Ned. e) 14 Van
Roon (Ned. d); 15 Paymans (Ned. b);
16 Borghmans (België) 17 Van Elde
ren (Ned. a); 18 Brinkman (Ned. b);
19 Sorgeloos (België)20 Fooy (Ned.
a); 21 Faanhof (Ned. c); 22 ex aequo:
allen in dezelfde tijd als Plas (1.5324):
Schulte (Ned. a); Plantaz (Ned. a);
Van Osta (Ned. a); Paas (Ned. a);
Wagtmans (Ned. b); Lambrichs (Ned.
b); Gelissen (Ned. b); Wim van Est
(Ned. c); Nico van Est (Ned c); Guns
(Ned. c); Gerrit Voorting (Ned. d);
Van As (Ned. d); Bakker (Ned. d);
Schellingerhout (Ned. d); Van Sam
beek (Ned. d); Van Breenen (Ned.
e); Smits (Ned. e); Holleder (Ned. e);
Witteveen (Ned. e); Gieien (België);
Gijbeis (België); Mueler Dld.Schul
te (Dld.); Schwarzenberg (Dld.); Gel-
hausen (Lux.); Kirchen (Lux.);
Schmidt (Lux.); Kemp (Lux.) en
Hien (Lux.).
Na de vijfde etappe luidt het alge
meen klassement: 1 Wim van Est
(Ned. c) 24.21.37; 2 Gerrit Voorting
(Ned. d) 24.23.36); 3 Gerrit Schulte
(Ned. a); 24.26.03; 4 Haan (Ned. d)
In de Ronde van Nederland ging
aan de fiMsh te Rotterdam gisteren
de Duitser Preiskeit als eerste
over de streep. Tweede werd de
Belg Pascal en als derde eindigde
de Nederlander De Haan.
24.26.58; 5 Wagtmans (Ned. b) 24.27.14;
6 Faanhof (Ned. c) 24.27.20; 7 Nico
van Est (Ned. c) zt; 8 Bakker (Ned.
d) 24.28.39; 9 Gieien (België) 24.28.57;
10 Borghmans (België) 24.29.34; 11
Van Oers (Ned. c) 24.30.42; 12 Lam
brichs (Ned. b) 24.30.43; 13 Sorgeloos
(België) 24.33.09; 14 Maenen (Ned. c)
24.34.06; 15 Janssen (Ned. c) zt.; 16
Plas (België) 24.34.48; 17 Stevens
(Ned. b) 24.35.14; 18 Mueler (Dld.)
24.38.31; 19 Van Breenen (Ned. e)
24.40.12; 20 Paymans (Ned. b) 24.42.36.
Ploegenklassement: 1 Nederland c
73.13.12; 2 Nederland d 73.19.13; 3 Bel
gië 73.28.05; 4 Nederland b 73.30.47;
5 Duitsland 74.09.47; 6- Nederland a
74.09.57; 7 Nederland e 74.28.33; 8
Luxemburg 74.38.31;
(Van een onzer redacteuren)
DE Zilveren Tulpen Rallye-Wisseltrophy, driemaal een verdiende
beloning voor de weergaloze rijkunst van de fameuze sterritcrack
Ken Wharton, eenmaal op het Zandvoortse circuit veroverd door
gentleman Yan (Jaguar) Appleyard en vorig jaar via de sympathieke
Banks uiteindelijk terecht gekomen bij de jonge Nederlandse edelman
Hugo van Zuylen, is thans gewonnen door de Belgische equipe Stasse
Gendebien op Alfa Romeo. Pierre Stasse, de 40-jarige sportieve direc
teur van het Belgische blad „Les Sports en Olivier Gendebien, rem-
plagant voor België's coureur no. 1 Ernst Claes, vorig jaar tweede in
LuikRomeLuik, de man die de Niirburgring op zijn duimpje kent,
om deze reden Maandag de eerste klassementsproef reed en meteen
een coup de forse volbracht, welke zijn co-equipier ijlings deed beslui
ten Gendebien alle proeven te laten rijden. Geen zege dus voor
Werner Engel, de Duitse jager, die zich gedurende de gehele rallye in
het spoor wierp van de Belgen en zich eerst gisteren, in het laatste
beslissende uur op de zonovergoten piste in de Zandvoortse duinen zijn
prooi zag ontgaan.
TA, het beslissende uur. Met geraffi
neerd koopmanschap had Piet Nor-
tier de beslissing in de zesde Inter
nationale Tulpen Rallye tot het laatste
moment uitgesteld. En zo werd het
beslissende uur tevens het laatste
uur. Twee races vermeldde het pro
gramma nog. Twee snelheidsproeven,
waar de ruim 10.000 bezoekers die zich
op de duinen rond het nieuwe git
zwarte racelint in het heerlijke voor
jaarszonnetje koesterden, zich aan
zouden kunnen laven.
Negen fraai gelijnde pijlsnelle Por-
sches en een eenzame zwarte Simca
stelden zich op voor de laatste sprong
in deze zware rallye. Automobilisten
van zeven verschillende nationalitei
ten grepen het stuurwiel. Het was een
kleine West-Europese Gemeenschap: 2
Zwitsers, 2 Duitsers, 1 Deen, 1 Frans
man, 1 Zweed, 1 Fransman en 2 Ne
derlanders betwistten elkander de eer
in deze interessante klasse. De vlag
laar ook maar benaderen. Een harte
lijke ovatie viel de Belgische equipe
ten deel, maar voordat zij zielsgeluk
kig de stroom van gelukwensen ver
werkten, had het publiek reeds ge
juicht voor een outsider. De jeugdige
Poncet uit het land van het Eedgenoot
schap paarde de koelbloedigheid van
Wilhelm Teil aan de koppigheid van
de bergbewoners. In cfte eerste ronde
bij het ingaan van de bocht na de
Hunze-rug verloor Poncet de macht
over zijn stuur. Terwijl zijn mede
dingers als vliegen om heen vlogen,
draaide de Peugeot om haar as Een
botsing scheen onvermijdelijk, doch
met een voorbeeldig reactievermogen,
schakelde de Zwitser zijn wagen in de
achteruit en „parkeerde" hem in het
zand. Drie, vier auto's liet hij pas
seren, toen zag hij een gaatje, snelde
het circuit weer op en nog voordat hij
de ere-tribune was gepasseerd had hij
de laatste van de passanten weer te
pakken. De uiteindelijke derde plaats
van Poncet op deze wijze verdiend,
was een verrichting met een sterretje.
Er viel op deze Koninginnedag in de
Amsterdamse badplaats meer te ge
nieten. Daar was het spectaculaire op
treden van de Schot O'Hara Moore in
de sportwagenklasse t.e.m. 2000 cc, een
groep wagens welke zich tot overige
viel. Werner Engel spoot weg maar
reeds blikte hij vanuit zijn „cockpit"
in het scherp gesneden gelaat van de
Zwitser Ringgenberg. Het werd hem
groen en geel voor de ogen. Het groen
van Ringgenbergs Porsche die wiel
aan wiel mee naar voren schoof en
kort daarop het geel van de duinen
toen de Helveet in een verrukkelijke
stijl van de Duitse kanshebber weg
liep en het gat tussen beide wagens
steeds groter werd. Soepel als gold het
een plezierritje op een kaarsrechte weg
gleed Ringgenberg door de bochten en
met iedere ronde werd het Werner
Engel pijnlijk ingeprent dat hij deze
race niet zou winnen. Weliswaar hand
haafde hij zich op de tweede plaats,
maar deze prestatie miste het gehalte
dat nodig was om zijn kans op de
Tulpen Trofee te behouden. Slechts een
fatale misstap van Gendebien in de
laatste race zou Engel kunnen helpen.
Jammer voor hem reed Gendebien
foutloos. Met een gemiddelde van zo
om en nabij de 110 km slingerde de
Belgische coureur zijn zilvergrijze Alfa
Romeo als een discus over het circuit.
Van meet af werd het een Belgische
triomftocht. Gendebien nam de leiding
en behield deze niet een straatlengte
tot het voor hem en zijn partner zo
succesvolle einde. Noch de drie motor
renners Georg Meier, Ludwig Kraus
en Ernst Loof in hun prachtige BMW's.
die gewassen en gepoetst als hadden
zij zojuist de fabriek verlaten, ge
drieën bijeen een overigens snelle
show reden, noch de Lancia, de
Citroen of de Fiat konden de Brusse-
Als afsluiting van de Tulpenrallye
moesten de deelnemers gisteren op
het circuit van Zandvoorto.a. een
snelheidsproef afleggen. Enkele
deelnemers in één van de bochten.
rallyeauto's verhoudt als een Arabische
volbloed tot een sierlijk maar gezapig
rijtuigpaard. O'Hara Moore, die geen
Tulpen Rallye overslaat, stuurde zijn
groene open Frazer Nash met zo'n
meesterschap over de baan, dat hij een
gemiddelde van 112 km bereikte, een
snelheid welke een Kurt Zeiler in zijn
Ferrari en een uitgelezen groep „speed-
devils" in Triumphs deed blozen.
En wat te zeggen van Sheila van
Damm, het Britse meisje dat in haar
Sunbeam Talbot mannen als Scott, Har-
rison, Elliott en Bowdage in een gi
gantisch gevecht te erg was en Loek
van Noordwijk opjoeg als gold het een
achtervolging. Sheila kreeg de Coupe
des Dames als beloning.
Dit waren de successen van de dag,
doch er is geen sportwedstrijd zonder
teleurstelling. Vraag dat aan Haddon,
die de kelk met alsem tot de laatste
bittere druppel ledigde. Eerste in zijn
klasse, favoriet in de laatste klasse
mentsproef brak hij de gaspedaal van
zijn Jaguar toen hij van start ging. Nog
voor hij voor zijn unieke kans mocht
vechten, had het noodlot hem in de
kraag gegrepen.
Er viel op deze middag van uitste
kende sport slechts één smet. In het
duel DKW—Dyna Panhard lieten de
DKW's in groten getale de Fransen
haar sierlijke achtersteven zien. Op kop
lag Menz, op korte afstand gevolgd
door de fel duellerende Schlüter en
Jan Flinterman. Het was een interes
sante kamp totdat Piet Nortier bekend
maakte, dat indien Menz 20 sec. op
zijn naaste belager zou uitlopen hij
Boardman van de derde plaats in het
algemeen klassement zou verdringen.
Maarten Flinterman, staande langs het
circuit, voelde zich daarop verplicht
zijn zoon Jan en Schlüter tot tweemaal
toe een teken te geven om vaart te
minderen. Prompt werd dit bevel opge
volgd en twee ronden later had Menz
zijn 20 seconden. Hij behield ze, „ver
overde" daarmede de derde plaats in
de algemene klassering, doch toen
Jan Flinterman en Schlüter de finish
passeerden, moet het „geboeh" van het
publiek tot hun cabines zijn doorge
drongen. Wellicht is hun methode de
race-techniek van gediscliplineerde fa-
brieksrijders maar met de sfeer van de
Tulpen Rallye strookt het niet!!
Neen, geef mij dan maar de mentali
teit van Langestraat, die in dezelfde
race zijn Dyna Panhard-op-jaren op
twee wielen door de bochten „kantel
de", geen ere-plaats bezette, doch
van de enthousiaste toeschouwers de
hulde verkreeg, welke de winnaar werd
onthouden.
Het algemeen klassement van de
6de Internationale Tulpen Rallye luidt:
1. Pierre StasseOlivier Gendebien
(Belg) met Alfa Romeo 692 winstsec.;
2. W. EngelG. Ambrecht (Dld.) met
Porr'ie, 652 ws; 3. G. MenzH. Brand
(Dld.) met DKW, 640 ws; 4. J. Board
manDuchworth (G.-B.) met Jaguar,
635 ws; 5. J. MartensB. H. Eerligh
(Ned.) met Fiat T.V., 588,ws; 6. J. W. E.
BanksM. Porter (G.-B.) met Alvis,
579 ws; 7. Rauch—Delbarre (Frankrijk)
met Salmson, 507 ws; 8. W. Ringgen
bergW. Mader (Zwits.) met Porsche,
492 ws; 9. R. W. PhillipsD. G. Scott
(G.-B.) met Zephyr, 459 ws; 10. Sheila
van Damm—Mevr. A. Hall-mevr. F.
Clarke (G.B.) met Sunbeam Talbot,
459 ws; 11. R. Ro.ttbol Oeruming. J.
Voigt Nielsen (Denemarken) met Fidt
T.V., 452 ws; 12. E. J. Haddon—C. H.
Vivian (G.-B.) met Jaguar, 427 ws; 13.
K. ZeilerA. Willberger (Dld.) met
Ferrari, 407 ws; 144. Georg MeierHo-
noree Wagner (Dld.) met BMW, 392
ws; 15. W. Schlüter—H. Scellhas (Dld.)
met DKW 386 ws; 16. I. A. Langestraat
D. M. van Hoevelaken (Ned.) met
Dyna Panhard, 357 ws; 17. Gregor
Grant (G.-B.) met Triumph, 333 ws; 18.
W. F. CoenenJ. Butter (Ned.) met
Ford, 312 ws; 19. J. G. ReseG. B. Reese
(G-B.) met Consul, 298 ws; 20. W. C.
Lier—C. LesritzP. Poncet (Zwits.)
met Lancia, 295 ws.
De landenwedstrijd van de Tulpen
Rallye werd door Duitsland gewonnen.
De prijs voor de beste damesequipe
belandde bij Sheila van Dammmevr.
A. Hallmevr. F. Clarke (Gr.-Br.) met
Sunbeam Talbot, terwijl de tweede
plaats door Greta MolanderHelga
Lundberg (Noorwegen) met DKW en
de derde plaats door Nancy Mihchell
en Joyce Leavens (Gr.-Br.) met Ze
phyr werd bezet.
De clubteam-prijs werd gewonnen
door de automobielclub van Duitsland
te Frankfort aan de Main. Verder won
BMW de prijs voor de merkenteams.
Het eindklassement in dé verschil
lende groepen is: Normale serie toer-
wagens 2000 t.e.m. 2600 cc: 1 R. W.
PhilipsS. G. Scott (GB) met Zephyr
totaal winstseconden 459; 2 mej. S.
van Dammmevr. A. Hal (GB) met
Sunbeam Talbot 549 w.s.; 3 P. J. Jet
tenL. van Noordwijk (Ned.) met
Vauxhall 236 w.s..
Scott werd winnaar in deze klasse
aangezien hij in de vier voorafgaande
klassementsproeven meer winstsecon
den behaalde.
Normale serie-toerwagens boven 2600
cc: IJ. BoardmanDuchworth (GB)
met Jaguar 635 w.s.; 2 J. W. E. Banks
M. Porter (GB) met Alvis 579 w.s.;
3 W. F. CoenenJ. Butter (Ned.) met
Ford 312 w.s.
Normale serie-toerwagens 1300—1600
cc: IJ. G. ReeceP. B. Reece (GB)
met Consul 298 w.s.; 2 J. Wm. Fleet-
wood—G. Read (GB) met Consul 68
w.s.3 G. J. WillingJ. Scheffer
(Ned.) met Jowett Javelin 1 str.p. en
578 w.s.
Normale serie-toerwagens 1000 t.e.m.
1300 cc: 1 J. MartensB. H. Eerligh
(Ned.) met Fiat TV 588 w.s.; 2 R.
Rottbol Orum—J. Voigt—Nielsen (De-
nem.) met Fiat TV 458 w.s; 3 J
Springer—E. van Regius (Duitsl.) met
Taunus 257 w.s.
Normale serie-toerwagens 1600 t.e.m.
2000 cc: 1 P. Stasse—O. Gendebien
(Belg.) met Alfa Romeo 692 w.s.; 2
Georg Meier—Honoree Wagner (Dld
met BMW 392 w.s.; 3 W. C. Lies-Chs
Lesritz—P. Poncet (Zwits.) met Lan
cia 295 w.s.
Normale serie-toerwagens tot 1000 cc:
1 G. Menz—H. Brand (Dld.) met. DKW
640 w.s.; 2 W. Schlüter—H. Schellhlu
(Dld.) met DKW 466 w.s.; 3 I. A
Langestraat—D. M. van Hoevelaken
(Ned) met Dyna Panhard 257 w.s.
Speciale serie-toerwagens t.e.m. 1300
cc: 1 M. GatsonidesT. St. Foster
INed.) m. New Anglia, 2 str.p. 337 w.s
2 R. H. R. DeeJkhr. W. J. Teding
van Berkhout (Ned.) met Peugeot, 2
str.p. 69 w.s.3 Guy Claude Reynes
Roger Sanatcreu (Fr.) met Peugeot,
3 str.p., 407 w.s.
Serie „Grand tourisme" t.e.m. 1600
cc: 1 Wernel EngelGilbert Ambracht.
(Dld.) Porsche 652 w.s.; 2 Walter
RinggenbergWerner Maeder (Zw.)
Porsche 482 w.s.; 3 A. L. Sjunesson
dr H. Teden (Zweden) Porsche, ls.p.,
288 w.s.
Serie Sportwagens t.e.m. 2000 cc:
1 K. ZeilerA. Willberger (Dld.), Fer
rari 407 w.s.; 2 Gregor Grant (GB)
Triumph 333 w.s.; 3 K. F. J. Wallrath
J. Lodewijks (Ned.) Lancia 124 ws..
Serie Sportwagens 2000 t.e.m.3500cc:
I RauchDelbarre (Fr.) Salmson 507
w.s.; 2 E. J. Haddon—C. H. Vivian
(GB) Jaguar 427 w.s.; 3 F. P. W.
Groundsmevr. L. E. Grounds'(GB)
Jaguar 253 w.s.
Op de eerste dag van de Daviscub-
wedstrijd tussen Nederland en Spanje,
welke op de Metsbanen te Schevenin-
gen ordt gespeeld, hebben de Span
jaarden een 20 voorsprong genomen.
Krijt werd door Martinez met 63,
60 en 63 verslagen en Dehnert dolf
tegen Ferrer met 75, 61, 61 het
onderspit. Er bestaat weinig kans op
dat onze landgenoten zich vandaag en
morgen kunnen herstellen. De gasten
waren een klasse beter. Krijt kon geen
moment in zijn spel komen. Nooit had
hij een goede lengte in zijn drives en
maar zelden won hij eei. punt op een
scorende slag van zijn racket. Dehnert
liep tegen Ferrer hard van stapel. Het
publiek dat teleurgesteld had zitten
kijken hoe snel en kansloos Krijt was
verslagen, kreeg beslist de indruk dat
Dehnert de stand weer gelijk zou ma
ken. Dehnert kwam van 31 op 52
en de eerste set leek verzekerd. Fer
rer dacht daar anders over. Hij had
even tijd nodig gehad om zijn zenu
wen de baas te worden, maar toen her
stelde hij zich dan ook volkomen om
tenslotte met 7—5 te winnen. Daarna-
was Dehnert „nergens" meer. Met
tweemaal 6—1 werd ook hij kansloos
verslagen.
De Tsjechische athleet Josef Dole
zal heeft twee wereldrecords in het
snelwandelen verbeterd. Op de 10
mijl liet hij 1 uur 10 min. 45.8 sec.
noteren, waarmee hij het sinds 23
Augustus 1945 (Stockholm) officieel
op naam van Mikaelsson (Zweden)
staande wereldrecord met precies 10
seconden verbeterde. De 15 kilometer
legde Dolezal in 1 uur 5 min. 59.6 af.
Het officiële wereldrecord op deze af
stand is met 1 uur 8 min. 8 sec. sinds
II September 1951 (Charkow) in han
den van de Rus Bruno Junk. Zowel
Liepaskalus' (Rusl.) 16 October
1951 te Riga als Dolezal 1 No
vember 1953 te Stara Boleslav zijn
met resp. 1 uur 6 min. 33.6 sec. en 1
uur 7 min. 54 sec. reeds onder deze
tijd gebleven. Beide verrichtingen zijn
echter nog niet officieel erkend.
Bobeldijk van MFC heeft in de bij
zonder goede tijd van 14 minuten 39.8
sec. over de 4500 meter de jaarlijkse
Ronde van Driehuis gewonnen. De
b-klasser Bleeker (Olympus) werd in
14 min. 43.4 sec. tweede en als num
mer drie ging Jansen (Haarlem), ook
een b-klasser, over de streep. Hij no
teerde 14 min. 57 sec.
Bij weerbarstige: Sprutol-Sterk.
(Advertentie, Ing. Med.)
De Jonge Kerk zal op Hemelvaarts
dag te Haarlem haar jaarlijkse toog-
dag houden. Om half elf wordt des
morgens aangevangen met een gods
dienstoefening in de St. Bavo, waarin
de voorzitter, ds. H. A. Visser van Am
sterdam zal voorgaan. Vervolgens
wordt de toogdag voortgezet in het
openluchttheater te Bloemendaal, waar
prof. dr. G. C. v. Niftrik van Amster
dam de toopdagrede zal houden. Ver
volgens zal een groot levend ganzen
bordspel worden gegeven. Bij siecht
weer wordt het programma in twee
zalen te Haarlem uitgevoerd.