Verbinding van Harderwijk met
Lelystad dit jaar gereed
Lelystad zal eens een plaats van
70.000 inwoners worden
Bouw van moderne luchtvloot
eist enorme bedragen
Er worden kanalen in volle
zee gegraven
De rationele mens laat niets
aan het toeval over
Gloeiend land in het IJselmeer (2)
Nieuwe polder krijgt
twee sluizen
Geref. jeugd in Concordia
bijeen
De vogelwereld in woord
en beeld
Bommenwerpers van 4,5 millioen dollar
Bezuiniging door
specialisatie
Voor de boer kan zaaien
zijn f 650 millioen
opgeslokt
Hoorn
H. N. Smits 40 jaar in
de journalistiek
Wijdenesser dansgroep
treedt in Hoorn op
Apollo naar Tholen
Nieuwe Niedorp
Heden Meifeest
Urk
Australië ontving reeds
850.000 immigranten
mm
I'ZU lOELUK TLEVOLAND
►,v o*t««r|> 4$ÖÖ©1»
R' v s V s s \k\,
(Van onze speciale verslaggever)
ERGENS in het hart van de oude
Zuiderzee, in de wijde verlaten
heid van de grote waterplas, ligt
een stuk dijk, een klein stukje land
een kunstmatig eilandje, waarop
een arbeiderskamp i$ gebouwd en
zelfs al vrouwen en kinderen en een
dokter een tijdelijke woonstee heb
ben gevonden. Het is het begin van
wat in de toekomst wellicht een
bloeiende stad zal zijn Lelystad,
centrum van de nieuw gewonnen
Zuiderzeepolders, economisch en
cultureel middelpunt van onze
twaalfde provincie, marktplaats
voor agrarische producten, in
dustrieplaats Maar waarom
zouden we onze fantasie de vrije
loop laten. Lelystad zal, als Ooste
lijk Flevoland drooggevallen is, in
harde arbeid moeten worden op
gebouwd. De aanstaande bewoners
van de in vruchtbaar akkerland
herschapen zeebodem zullen de
handen uit de mouwen moeten
steken om hun welvaart te verzeke
ren. Doch de voorwaarden zullen',
voor zover het zich laat aanzien,
gunstig zijn. Voorlopig werkt men
nog aan de inpoldering van de Oos
terpolder, ook Oostelijk Flevoland
genoemd. Verleden jaar lagen de
werkzaamheden vrijwel stil. Op
enkele onderdelen na, die de arbeid
op bescheiden wijze voortzetten,
was al het materieel toen naar Zee
land gestuurd. Thans ploeteren de
dijkwerkers weer voort aan dc
kluisters van de krimpende water
vlakte.
£)e dijk van Harderwijk naar Lelystad
is ongeveer half klaar. De bedoe
ling is, hem nog dit jaar tot Lelystad
af te bouwen, zodat als alle fac
toren gunstig zijn deze plaats in
ieder geval te voet en misschien over
rijplaten zelfs voor auto's vóór 1955
bereikbaar zal zijn. Dat is van groot
belang, omdat Lelystad dan niet meer
in de winter, zoals in de laatste vorst
periode, toen er gebrek aan voedsel
was en voor de aanvoer van helicop-
ters gebruik gemaakt moest wórden,
geïsoleerd zal liggen.
Lelystad wordt nog uitgebreid met
één kilometer dijk in noordelijke rich
ting. Kort geleden is aanbesteed per
ceel U, dat is het stuk dijk van Lely
stad in noord-oostelijke richting, 1600
nieter lang.
De polderdijk van Elburg tot aan
Zwolsehoek (de zuid-westelijke punt
van de Noord-Oostpolder) is klaar, be
halve een stuk van 500 meter, dat
wordt opengehouden ten behoeve van
de scheepvaart. Alle dijken moeten in
1956 gereed zijn.
Men is thans ook bezig met de bouw
van de drie gemalen, die Oostelijk
Flevoland zullen moeten droog maken
en later droog houden. Het zijn de
Lovink bij Harderwijk, de Wortman
bij Lelystad en de Colijn bij de Ketel-
mond.
De Wortman wordt een Dieselgemaal
met drie pompen met elk een capaci
teit van 500 m3 water per minuut. De
Colijn en de Lovink krijgen- respec
tievelijk drie en twee pompen, aange
dreven door electro-motoren en met een
capaciteit elk van 500 tot 580 m3 per
minuut.
Voorts komen er twee sluizen. Het
was het meest economisch om in de
bouwputten, nodig voor de bouw van
be gemalen, tegelijkertijd deze sluizen
san te leggen. Drie plaatsen kwamen
daarvoor dus in aanmerking. Als men
echter drie sluizen zou bouwen, dan
zou de polder eenzelfde accommodatie
nebben als de Noord-Oostpolder met
zjjn drie toegangssluizen. In Oostelijk
Flevoland zijn ze evenwel in hoofd
zaak bestemd voor de aanvoer van
grondstoffen en de afvoer van produc
ten. De polder zal voornamelijk akker
bouwproducten leveren. Gebleken is,
dat voor het vervoer hiervan in het
algemeen schepen gebruikt worden
van 250 tot 300 ton. Slechts voor enke-
OOSTELUrf FLEVOLAND
OVERZICHT DUKSWERKEN
Overzicht van de nieuwe Zuider
zeepolder in wording: Oostelijk
Flevoland. Een gedeelte van de
ontworpen dijken is al gereed, een
ander deel langs de Veluwe en
van Harderwijk naar Lelystad is
in uitvoering. Lelystad, het centrum
van het gehele gebied der bestaan
de en toekomstige Zuiderzeepolders,
komt op de Westelijke punt van
Oostelijk Flevoland.
Ie producten, zoals suikerbieten en
kunstmest, bezigt men wel schepen
van 600 ton.
gr is een principieel verschil tussen
de Noord-Oostpolder en Oostelijk
Flevoland, want eerstgenoemd gebied
sluit aan één zijde aan op het oude
land en Oostelijk Flevoland nergens.
Daarvoor is de ene sluis, geprojecteerd
bij het gemaal Lovink zo oordeelt
men niet nodig. De scheepvaart kan
namelijk gebruik maken van de laad-
en loswallen langs het zogenaamde
Veluwemeer, dat is de blijvende strook
water tussen de nieuwe polder en de
Veluwe. Men kan derhalve met twee
sluizen volstaan.
Het leek voldoende de sluizen en de
kanalen in de polder geschikt te ma
ken voor schepen tot 300 ton. Maar als
de dijk gesloten is, moet er nog bag-
germaterieel in de polder achterblij
ven voor het graven van de kanalen
en dit materiaal kan alleen uit zijn
gevangenschap bevrijd worden door
een sluis, die geschikt is voor schepen
tot 600 ton. Het is dus toch noodzake
lijk een sluis te bouwen met een capa
citeit van 600 ton.
En eigenlijk komt dat wel goed uit
ook omdat de polder een afwaterings
kanaal dient rijk te zijn, dat, wil het
aan de afwateringseisen beantwoord
den, zo breed moet zijn, dat het even
eens geschikt is voor schepen tot 600
ton.
Aangezien Lelystad het belangrijkste
punt in de polder wordt, heeft men
daar de sluis voor schepen van 600 ton
en het breedste kanaal geprojecteerd.
Het werk van onze waterstaatkundi
gen is voor de oningewijde op het
eerste gezicht een vreemde bezigheid...
Maar alles blijkt zo logisch in elkaar
te sluiten, zo ingenieus berekend, zo
ver vooruit gezien en zo gebaseerd op
allerlei factoren en eventualiteiten, dat
men er de grootste bewondering voor
moet hebben. Kanalen graven in het
IJselmeer lijkt zo iets als water naar
de zee of uilen naar Athene dragen.
En toch moeten in de toekomstige pol
der de kanalen gegraven worden, vóór
de dijken gesloten zijn, dus in volle
zee. Ze zijn absoluut noodzakelijk bij
het leegpompen van de polder. Deze is
namelijk niet overal even diep. Het
water, dat op de diepste plaatsen blijft
staan, als andere delen van de polder
reeds drooggevallen zijn, kan alleen
via de kanalen op de plaatsen komen,
waar gepompt wordt.
Het graven in volle zee heeft nog an
dere voordelen. De grond, die men uit
baggert alleen de bovenlaag is goede
grond, de onderlaag niet moet men
uiteraard kwijt. Zolang de dijken nog
niet gesloten zijn, kan men die grond
met behulp van onderlossers op goed
kope manier afvoeren en ergens in
het IJselmeer storten.
Een nadeel is, dat deze kanalen weer
dichtslibben, vooral als men te vroeg
met het primaire baggerwerk begint
en dan naar de ingenieurs berekend
hebben met minder goede grond.
Men moet op een zodanig ogenblik
met het graven van de kanalen begin
nen, dat de opslibbing geschiedt met
goede grond uit de polder. Want bij
het opnieuw uitbaggeren kan deze be
tere grond in de polder zelf gestort
worden op de plaatsen, waar de bo
venlaag van minder goed gehalte is.
Om duizend en één dingen dienen de
ingenieurs te denken. Het is hun toe
vertrouwd. Eerlang zal, waar nu nog de
zeilen van de vissersvaartuigen bollen,
golvend graan van nieuwe welvaart
spreken.
NOORD-SCHARWOUDE. De
Gereformeerde jeugd uit Noord-
Scharwoude, die gewoonlijk haar
feestelijke bijeenkomsten in de Ge
reformeerde kerk hield, heeft dit
jaar met deze oude traditie gebro
ken. Men toog in groten getale naar
„Concordia", om daar enige uren in ge
zellig samenzijn door te brengen.
De avond werd gevuld met samen
zang, inleidingen uit de Bijbel, een
zwaarddans, een berijmde samen
spraak op historische grondslag, het
bekende trek aan de bel enz. De he
ren D. Barten Jr. en Jac. Jong Sr.
wisten m t pianospel de stemming
er goed in te brengen. Eén der
hoogtepunten van de avond was de
opvoering van het alleraardigste to
neelstuk „Een Zomerzotheid" van
Cissie van Marxveld. Hiermede werd
veel succes geoogst. Deze in alle op
zichten geslaagde avond werd be
sloten met gezang 28 „Ik wil U o
God mijn dank betalen". De leiding
was in goede handen van de heer
C. Gutter.
Hoe interessant het leven in de vogel
wereld is, vertelde de heer Joh. Man
denmaker aan de hand van een serie
lichtbeelden, voor een groot aantal
leden van de Ned. Herv. Vrouwen
club te Noord-Scharwoude in een
bijeenkomst die gehouden Werd in
het vergaderlokaal' van de oude pas
torie te Noord-Scharwoude. De heer
Mandenmaker, die van een en ander
veel studie heeft gemaakt, ook door
eigen waarnemingen, wist zijn ge
hoor wel te boeien. Aan het einde
van deze mooie en leerzame avond
werd nog f 20 ingezameld voor de
bekende actie „Een ton voor Triest"
van de VPRO.
(Van onze luchtvaartmedewerker).
J)E ENGELSE SCHOUT BIJ NACKT
Slattery, vroeger marinevlieger
en nadien o.a. directeur materieel
van de Britse admiraliteit, beval in
zijn huidige kwaliteit als lirectcur-
generaal van de Engelse Short
vliegtuigenfabriek de bouw van goed
kopere vliegtuigen aan. Slattery
sneed daarbij een probleem aan, dat
velen na aan het hart zal liggen en
dat tegenwoordig ook van grote be
tekenis is. De kosten van de vorming
en instandhouding van een lucht
macht zijn de laatste jaren zo groot
geworden, dat men zich wel eens af
vraagt, waar dat naar toe moet, te
meer daar de luchtvloot van de
Wcsteuropese landen en de Verenig
de Staten kennelijk nog niet groot
genoeg is.
£)e bedragen, die in deze landen (om
van Rusland maar niet te spre
ken) aan de bewapening in de lucht
worden uitgegeven, zijn fantastisch
hoog, zó zelfs, dat een gewoon mens
zich er nauwelijks een voorstelling
van kan vormen. Geen wonder, dat
allerwegen stemmen opgaan om de
productiekosten van vliegtuigen door
vereenvoudiging en standaardisering
zo laag mogelijk te houden, zodat op
zijn minst uit de bestede gelden
(Van onze speciale verslaggever)
ONTLENEN verscheidene kleine steden en dorpen liun aantrekkelijk
heid niet aan de schilderachtige ordeloosheid, waarmee zij zijn ge
bouwd? Aan de smalle, kronkelende straatjes, de gebogen bruggetjes,
de mengeling van gevelstijlen op een rustig grachtje, de dromerige
pleintjes en de bizar in elkaar grijpende bebouwingen Pittoresk
zijn die oude plaatsjes, maar lastig tegelijk. Zij kosten het bestuur vaak
eel hoofdbrekens, omdat het oplossingen moet vinden voor het ver
keer, voor ruimte voor de winkelpanden, voor krotopruiming en nieuw
bouw, voor een juiste verdeling van scholen en andere gebouwen ten
dienste van de gemeenschap. Daarom doen we dat tegenwoordig anders.
We spreken van planning, van stedebouw, van ruimtelijke ordening en
gebruiken meer van zulk soort termen, die met hun allen een nieuwe
wetenschap omvatten, de wetenschap namelijk om de dorpen en ste
den, de havens, de wegen en de spoorwegen, de recreatie-oorden, de
industrie-terreinen en het landelijk gebied zó aan te leggen en te ver
delen, dat de verkeers- en uitbreidingsproblemen en al die andere pro
blemen van de oude plaatsen al bij voorbaat opgelost zijn. En wel voor
een verre toekomst.
MEN HOUDT zich thans bezig met
een rationele stedenbouw, daarbij
wakend tegen een al te grote zakelijk
heid, die gemoedelijkheid cn gezellig
heid en schoonheid zou kunnen onder
drukken.
Het is gelukkig, dat men thans éérst
denkt, diep cn langdurig nadenkt en
dan pas bouwt en niet omgekeerd. Dat
heeft men ook gedaan bij de „plan
ning" voor Oostelijk Flevoland, de
derde Zuiderzeepolder, die in wording
is het nieuwe land, dat de deskundi-
gén van de ruimtelijke ordening en de
stedenbouw als een schone lei wordt
aangeboden en waarop zij al hun ken
nis en hun ervaring kunnen toepassen.
Evenals in de Noord-Oostpolder zul-
len in Oostelijk Flevoland op vooraf
bepaalde plaatsen kleine dorpen wor
den gebouwd van 1000 tot 1500 inwo
ners en met onderlinge afstanden van
7 8 km, dat is iets verder van elkaar
dan in de Noord-Oostpolder waar deze
afstand ongeveer 6 km bedraagt. ïvicn
acht dat verantwoord.
Waar op het ogenblik nog het wa
ter van het IJselmeer golft, zullen tien
van zulke dorpen verrijzen. Bovendien
is een klein stadje geprojecteerd van
3000 a 5000 inwoners en tenslotte zal
Lelystad, de toekomstige hoofdplaats
van het gehele ingepolderde en nog in
te polderen gebied, eerlang verschei
dene respectabele steden op het oude
land naar de kroon steken.
Lelystad krijgt circa 40.000 inwoners.
Door de vestiging van industrieën, zo
voorziet men, zal dit aantal wellicht
toenemen tot 70.000, te vergelijken op
het ogenblik met plaatsen als Alkmaar,
Zwolle, Amersfoort, Delft en misschien
zelfs Dordrecht en Schiedam.
Het moet interessant zijn er zo maar
een groteflorissante en volgens de
regelen der kunst gebouwde stad bij
te hebben. Enfin, morgen behoeven we
nog niet te gaan kijken, want het zal
wel een paar jaartjes duren.
De plaats komt te liggen aan het
Oostvaardersdiep, dat is het kanaal
tussen Oostelijk Flevoland cn de aan
Noord-Holland grenzende Wcsterpol-
der of Markerwaard. Dit kanaal is zo
genoemd naar de vroegere Oost-Indië-
vaarders. De plaats zal verrijzen 3 km
van de rand van het IJselmeer en tus
sen dit meer en Lelystad is een recre
atiegebied ontworpen met een zware
bebossing, die tevens dient als beschut
ting van de stad tegen de over het
water en de polder jagende winden.
Ook ten zuidwesten van de stad
komt een strook bos en daarachter is
het industrieterrein ontworpen, dat dus
zo min mogelijk hinder zal veroorza
ken. De fabrieken, die er gevestigd
worden, hebben het voordeel, dat zij
aan of dicht bij het water liggen, met
een goede verbinding met Amsterdam
en andere plaatsen.
QOK de wegen in Oostelijk Flevoland
hebben reeds precies hun plaats
aangewezen gekregen. De polder zal
eens 70 km primaire, 40 km polder-
re, 18 km tertiaire en 270 km polder
wegen hebben. En dan zal de spoor
weg van Amsterdam naar Groningen
erdoor lopen, met een aftakking ten
noorden van Lelystad naar Zwolle.
Trouwens, ook de grote Rijksweg, die
er wordt aangelegd, zal een zijtak naar
de Overijselsc hoofdstad krijgen. Met
Harderwijk zal Lelystad voor wegver
voer door de Knardijk verbonden zijn.
En wat dat alles kosten zal? De wa
terstaatkundige werken zullen naar
schatting een slordige 300 millioen ver
slinden. Daar bovenop komen dan nog
eens 350 millioen voor de landbouw
kundige werken. Als men weet, dat de
polder 54.000 ha groot wordt, dan be
wijst een klein rekensommetje, dat de
grond per ha f 12.000 kosten zal
Dat is niet goedkoop! Maar 'wat wil
men, voor splinternieuw best land, voor
74 bestaande uit zware klei en kiel,
14% zware zwavel, 8% lichte zwavel en
slechts 4 zand? De pachtprijzen zul
len vermoedelijk f 180,— per ha be
dragen, dat is aanzienlijk meer dan in
de Noord-Oostpolder. Maar daar is de
prijs (f 144,dan ook volgens de ge
gevens van de staatsbedrijven te laag...
De kavels in Oostelijk Flevoland
krijgen een grootte van 250 a 300 me
ter bij 1000 m. Dat is het voordeligst
gebleken.
jyjEN ziet het, de gerationaliseerde
mens laat weinig of niets meer aan
het toeval over! In 1956 moet Oostelijk
Flevoland drooggevallen zijn, zegt hij.
Dan hebben we nog zeven jaar nodig
voor het volledig in cultuur brengen
en daarna beginnen we met frisse
moed aan weer andere polders.
Maar dat is nu juist, wat hij niet
helemaal in de hand heeft. Als name
lijk besloten wordt tot uitvoering op
korte termijn van het Delta-plan, dan
kan de verdere inpoldering van de
voormalige Zuiderzee waardoor de
oppervlakte van Nederland uiteindelijk
met 7 en de oppervlakte cultuur
grond met 10 wordt uitgebreid
wel eens vertraagd worden.
De hoofdredacteur van het Noord
hollands Dagblad, de heer H. N. Smits,
is vandaag veertig jaar in de journalis
tiek. Dit jubileum wordt echter niet
feestelijk gevierd, omdat de heer Smits
van mening was. dat hij twee jaar ge
leden, toen hij vijfentwintig jaar hoofd
redacteur was, voldoende in het zon
netje is gezet.
Naar we vernemen heeft de commis
sie, die gevormd is uit leden van het
VVV-bestuur en uit mensen van het
Winkelactiecomité voor de maanden
Juli en Augustus de Wijdenesser dans
groep geëngageerd om Dinsdagmid
dags op de Roode Steen te komen
dansen.
Wegens het ontlt'eken van de mu
ziektent zal er nu gedanst worden op
een plankier.
Tweede Pinksterdag, zal Apollo op
uitnodiging van de stichting Adoptie
Tholen, een concert en omgang met
drumband verzorgen in St. Maartens
dijk op Tholen.
De afdelingen Winkel, Nieuwe Nie
dorp, Hoogwoud en Opmeer van de
P.v.d.A. en de afdelingen van het NVV
houden dit jaar gezamenlijk het Mei
feest in de zaal van de heer Hees te
Nieuwe Niedorp, waardoor weer een
traditie van voor de oorlog is hersteld,
toen deze afdelingen steeds te samen
het Meifeest vierden. Bij deze gelegen
heid zal het woord worden gevoerd
door de heer Greeuw uit Heiloo, ter
wijl door de toneelvereniging „Kunst
na arbeid" zal worden opgevoerd „Ver
loren jeugd", een volksstuk in drie be
drijven van A. Heuving. Zondagmiddag
wordt voor de jeugd, eveneens in zaal
Hees een kinderfeest gehouden, waarin
voor de jeugd zal optreden een pop
penkast, een goochelaar en een spre
kende en zingende pop.
VISSERIJ.
Donderdag werden door 80 vaartui
gen aangevoerd: 1514 pond kuilpaling,
prijs f 1 -26f 1.60; 607 pond lijnaal.
prijs f 1.33f 1.70, alles per pond en
854 bak nest, prijs f 2.60—f 3.05 per
bak van 37^ kg.
een luchtmacht te voorschijn komt,
die er zijn mag.
Tot voor kort telde men in Amen-
ka voor de aanmaak en het bedryis-
klaar maken van één militair vlieg
tuig ruw genomen gemiddeld onge
veer 2.500.000 dollar neer. In Frank
rijk had men er 1.250.000 dollar voor
nodig per vliegtuig en in Engeland
500.000 a 600.000 dollar. Hieroij die
nen we er natuurlijk rekening mede
te houden, dat het kostenpeil in de
Verenigde Staten veel hoger ligt en
dat deze natie behalve kleinere ge
vechtsvliegtuigen, óók zeer veel gro
te en zeer dure bommenwerpers
bouwt. De reusachtige 10-motorige
Convair B-36 „Conquerer" bijvoor
beeld, de zg. intercontinentale bom
menwerpers, omdat deze van een
basis in de Verenigde Staten andere
continenten kan bombarderen, kost
circa 4% millioen dollar. De kleinere
gevechtsvliegtuigen en jagers, die in
hoofdzaak door de Engelse vliegtuig
industrie worden gebouwd, zijn uiter
aard goedkoper.
]yjAAR het is niet alleen liet vlieg
tuig zélf, dat een zo'n groot deel
van het bewapeningsbudget komt
opeisen, noch de motoren die trou
wens al even duur zijn. Een zeer
groot deel van de bestede gelden
komt voor rekening van de uitrus
ting van het vliegtuig die ook peper
duur is. We denken hierbij aan de
(soms automatische) boordbewape-
ning die in vele gevallen met een
druk op de knop op afstand is te
bedienen, de radarsystemen voor de
navigatie en het opsporen van vijan
delijke vliegtuigen, de radio zend
en ontvangapparatuur, de uitschiet-
bare stoel en nog vele andere zaken
meer. Apparaten, die toch niet ge
mist kunnen worden, zodat men het
geld er wel voor moet uitgeven.
Ook mag er niet bezuinigd worden
op de kwaliteit en de afwerking van
het vliegtuig om de vliegers niet on
nodig in gevaar te brengen. Het
vliegtuig immers moet voldoen aan
bepaalde eisen en het moet sterk
genoeg zijn om de zwaarste krachten
waaraan het wordt blootgesteld, zon
der gevaar te kunnen opnemen.
De verlaging in prijs moet gezocht
worden in doelmatige en ook nieuwe
werkmethoden (het plakken van
vliegtuigdelen bijvoorbeeld) en in
standaardisering en vereenvoudiging
van de constructie. Ook kan men
materialen toepassen, die wel sterk
zijn, maar een kortere levensduur
hebben, bijvoorbeeld plastische ma
terialen, die sterker aan materiaal
vermoeidheid blootstaan. De vlieg
tuigen zijn dan eerder versleten, wat
op zichzélf niet erg is, omdat ze na
verloop van tijd toch door anderen
vervangen moeten worden.
Over het algemeen is de levens
duur van de militaire vliegtuigen te
lang. Statistieken wezen uit, dat ge
vechtsvliegtuigen bijvoorbeeld in oor
logstijd niet meer dan 100 vlieguren
gemiddeld haalden, terwijl de bom
menwerpers in de meeste gevallen
niet veel langer dan 200 a 250 vlieg
uren meegingen. Natuurlijk is de
„slijtage" in vredestijd veel kleiner,
omdat de vliegtuigen dan veel min
der intensief worden gebruikt. Ech
ter zullen deze dan operationeel ver
ouderen, omdat de tegenpartij met
vliegtuigen voor de dag komt, die
nieuwer zijn en over een grote ge-
vechtswaarde beschikken. Belangrijk
is ook, dat de taak van ieder vlieg
tuigtype nauwkeurig wordt afgeba
kend, zodat de vliegtuigen geschikt
zijn voor slechts één doel. Zodoende
behoeft men de vliegtuigen niet ge
compliceerder te maken dan strikt
noodzakelijk is, waardoor ze lichter
en ook goedkoper worden.
J£EN anti-duikboot vliegtuig bij
voorbeeld, dat ver van de kust op
zee opereert met als basis een klein
vliegkampschip en dat overigens ook
weinig of in het geheel geen kans
loopt in de lucht te worden aange
vallen, kan best langzaam vliegen.
Het zoeken naar duikboten wordt e!f
zelfs door vergemakkelijkt. Zo'n
vliegtuig kan dus best met een vast
onderstel worden uitgerust, wat ook
ai weer goedkoper en eenvoudiger
is, zonder dat de doelmatigheid van
dit soort vliegtuig hieronder lijdt.
Een voorbeeld hiervan is de Short
„Seamew", die thans voor de Britse
marine in bestelling is. Het proto
type van de Seamew was binnen 17
maanden ontworpen en gebouwd,
wat zeer snel geacht moet worden.
Velen beschouwen het dan ook als
het goedkope vliegtuig, eenvoudig
en doelmatig en alleen geschikt voor
dat ene doel; het opsporen van duik
boten, waarvoor het dan ook is ge
bouwd. Aan de andere kant ..naakt de
simpele en lichte bouw van deze
duikbootraider, die zich slechts lang
zaam voortbeweegt en die ook niet
veel ruimte nodig heeft om te star
ten om te landen, het gebruik op
kleine vliegkampsehepen (als het
moet zelfs op het dek van koopvaar
dijschepen) mogelijk. Zó zijn er nog
meer voorbeelden van goedkope doch
doelmatige vliegtuigen, die niet alle
evengoed geslaagd mogen heten,
maar die toch de weg aangeven om
de kosten van de luchtvloot te ver
minderen.
Sinds de tweede wereldoorlog heb
ben zich reeds 850.000 immigranten in
Austral.e gevestigd. De Austaralische
minister van Buitenlandse Zaken,
Casey, heeft te Genève voorts gezegd,
dat het voor de veiligheid en de groei
van zijn land essentieel is een voort
durende toevloed van immigranten te
sinH«el?bwe To0lking van Australië is
m 5 pct' toegenomen. De
arfi\SIüg ,Van, ledere individuele immi
grant kost de Australische regering
ongeveer tweeduizend pond, doch deze
:™are, ast ls nodig om de exploiatie
van de natuurlijke hulpbronnen van
net land te vergroten en het steeds ho
ger wordende peil van de Australi-
haven.eVenSStandaard te kunnen hand-