Verbinding van Harderwijk met Lelystad dit jaar gereed Lelystad zal eens een plaats van 70.000 inwoners worden Bouw van moderne luchtvloot eist enorme bedragen Er worden kanalen in volle zee gegraven De rationele mens laat niets aan het toeval over Gloeiend land in het IJselmeer (2) Nieuwe polder krijgt twee sluizen Geref. jeugd in Concordia bijeen De vogelwereld in woord en beeld Bommenwerpers van 4,5 millioen dollar Bezuiniging door specialisatie Voor de boer kan zaaien zijn f 650 millioen opgeslokt Hoorn H. N. Smits 40 jaar in de journalistiek Wijdenesser dansgroep treedt in Hoorn op Apollo naar Tholen Nieuwe Niedorp Heden Meifeest Urk Australië ontving reeds 850.000 immigranten mm I'ZU lOELUK TLEVOLAND ►,v o*t««r|> 4$ÖÖ©1» R' v s V s s \k\, (Van onze speciale verslaggever) ERGENS in het hart van de oude Zuiderzee, in de wijde verlaten heid van de grote waterplas, ligt een stuk dijk, een klein stukje land een kunstmatig eilandje, waarop een arbeiderskamp i$ gebouwd en zelfs al vrouwen en kinderen en een dokter een tijdelijke woonstee heb ben gevonden. Het is het begin van wat in de toekomst wellicht een bloeiende stad zal zijn Lelystad, centrum van de nieuw gewonnen Zuiderzeepolders, economisch en cultureel middelpunt van onze twaalfde provincie, marktplaats voor agrarische producten, in dustrieplaats Maar waarom zouden we onze fantasie de vrije loop laten. Lelystad zal, als Ooste lijk Flevoland drooggevallen is, in harde arbeid moeten worden op gebouwd. De aanstaande bewoners van de in vruchtbaar akkerland herschapen zeebodem zullen de handen uit de mouwen moeten steken om hun welvaart te verzeke ren. Doch de voorwaarden zullen', voor zover het zich laat aanzien, gunstig zijn. Voorlopig werkt men nog aan de inpoldering van de Oos terpolder, ook Oostelijk Flevoland genoemd. Verleden jaar lagen de werkzaamheden vrijwel stil. Op enkele onderdelen na, die de arbeid op bescheiden wijze voortzetten, was al het materieel toen naar Zee land gestuurd. Thans ploeteren de dijkwerkers weer voort aan dc kluisters van de krimpende water vlakte. £)e dijk van Harderwijk naar Lelystad is ongeveer half klaar. De bedoe ling is, hem nog dit jaar tot Lelystad af te bouwen, zodat als alle fac toren gunstig zijn deze plaats in ieder geval te voet en misschien over rijplaten zelfs voor auto's vóór 1955 bereikbaar zal zijn. Dat is van groot belang, omdat Lelystad dan niet meer in de winter, zoals in de laatste vorst periode, toen er gebrek aan voedsel was en voor de aanvoer van helicop- ters gebruik gemaakt moest wórden, geïsoleerd zal liggen. Lelystad wordt nog uitgebreid met één kilometer dijk in noordelijke rich ting. Kort geleden is aanbesteed per ceel U, dat is het stuk dijk van Lely stad in noord-oostelijke richting, 1600 nieter lang. De polderdijk van Elburg tot aan Zwolsehoek (de zuid-westelijke punt van de Noord-Oostpolder) is klaar, be halve een stuk van 500 meter, dat wordt opengehouden ten behoeve van de scheepvaart. Alle dijken moeten in 1956 gereed zijn. Men is thans ook bezig met de bouw van de drie gemalen, die Oostelijk Flevoland zullen moeten droog maken en later droog houden. Het zijn de Lovink bij Harderwijk, de Wortman bij Lelystad en de Colijn bij de Ketel- mond. De Wortman wordt een Dieselgemaal met drie pompen met elk een capaci teit van 500 m3 water per minuut. De Colijn en de Lovink krijgen- respec tievelijk drie en twee pompen, aange dreven door electro-motoren en met een capaciteit elk van 500 tot 580 m3 per minuut. Voorts komen er twee sluizen. Het was het meest economisch om in de bouwputten, nodig voor de bouw van be gemalen, tegelijkertijd deze sluizen san te leggen. Drie plaatsen kwamen daarvoor dus in aanmerking. Als men echter drie sluizen zou bouwen, dan zou de polder eenzelfde accommodatie nebben als de Noord-Oostpolder met zjjn drie toegangssluizen. In Oostelijk Flevoland zijn ze evenwel in hoofd zaak bestemd voor de aanvoer van grondstoffen en de afvoer van produc ten. De polder zal voornamelijk akker bouwproducten leveren. Gebleken is, dat voor het vervoer hiervan in het algemeen schepen gebruikt worden van 250 tot 300 ton. Slechts voor enke- OOSTELUrf FLEVOLAND OVERZICHT DUKSWERKEN Overzicht van de nieuwe Zuider zeepolder in wording: Oostelijk Flevoland. Een gedeelte van de ontworpen dijken is al gereed, een ander deel langs de Veluwe en van Harderwijk naar Lelystad is in uitvoering. Lelystad, het centrum van het gehele gebied der bestaan de en toekomstige Zuiderzeepolders, komt op de Westelijke punt van Oostelijk Flevoland. Ie producten, zoals suikerbieten en kunstmest, bezigt men wel schepen van 600 ton. gr is een principieel verschil tussen de Noord-Oostpolder en Oostelijk Flevoland, want eerstgenoemd gebied sluit aan één zijde aan op het oude land en Oostelijk Flevoland nergens. Daarvoor is de ene sluis, geprojecteerd bij het gemaal Lovink zo oordeelt men niet nodig. De scheepvaart kan namelijk gebruik maken van de laad- en loswallen langs het zogenaamde Veluwemeer, dat is de blijvende strook water tussen de nieuwe polder en de Veluwe. Men kan derhalve met twee sluizen volstaan. Het leek voldoende de sluizen en de kanalen in de polder geschikt te ma ken voor schepen tot 300 ton. Maar als de dijk gesloten is, moet er nog bag- germaterieel in de polder achterblij ven voor het graven van de kanalen en dit materiaal kan alleen uit zijn gevangenschap bevrijd worden door een sluis, die geschikt is voor schepen tot 600 ton. Het is dus toch noodzake lijk een sluis te bouwen met een capa citeit van 600 ton. En eigenlijk komt dat wel goed uit ook omdat de polder een afwaterings kanaal dient rijk te zijn, dat, wil het aan de afwateringseisen beantwoord den, zo breed moet zijn, dat het even eens geschikt is voor schepen tot 600 ton. Aangezien Lelystad het belangrijkste punt in de polder wordt, heeft men daar de sluis voor schepen van 600 ton en het breedste kanaal geprojecteerd. Het werk van onze waterstaatkundi gen is voor de oningewijde op het eerste gezicht een vreemde bezigheid... Maar alles blijkt zo logisch in elkaar te sluiten, zo ingenieus berekend, zo ver vooruit gezien en zo gebaseerd op allerlei factoren en eventualiteiten, dat men er de grootste bewondering voor moet hebben. Kanalen graven in het IJselmeer lijkt zo iets als water naar de zee of uilen naar Athene dragen. En toch moeten in de toekomstige pol der de kanalen gegraven worden, vóór de dijken gesloten zijn, dus in volle zee. Ze zijn absoluut noodzakelijk bij het leegpompen van de polder. Deze is namelijk niet overal even diep. Het water, dat op de diepste plaatsen blijft staan, als andere delen van de polder reeds drooggevallen zijn, kan alleen via de kanalen op de plaatsen komen, waar gepompt wordt. Het graven in volle zee heeft nog an dere voordelen. De grond, die men uit baggert alleen de bovenlaag is goede grond, de onderlaag niet moet men uiteraard kwijt. Zolang de dijken nog niet gesloten zijn, kan men die grond met behulp van onderlossers op goed kope manier afvoeren en ergens in het IJselmeer storten. Een nadeel is, dat deze kanalen weer dichtslibben, vooral als men te vroeg met het primaire baggerwerk begint en dan naar de ingenieurs berekend hebben met minder goede grond. Men moet op een zodanig ogenblik met het graven van de kanalen begin nen, dat de opslibbing geschiedt met goede grond uit de polder. Want bij het opnieuw uitbaggeren kan deze be tere grond in de polder zelf gestort worden op de plaatsen, waar de bo venlaag van minder goed gehalte is. Om duizend en één dingen dienen de ingenieurs te denken. Het is hun toe vertrouwd. Eerlang zal, waar nu nog de zeilen van de vissersvaartuigen bollen, golvend graan van nieuwe welvaart spreken. NOORD-SCHARWOUDE. De Gereformeerde jeugd uit Noord- Scharwoude, die gewoonlijk haar feestelijke bijeenkomsten in de Ge reformeerde kerk hield, heeft dit jaar met deze oude traditie gebro ken. Men toog in groten getale naar „Concordia", om daar enige uren in ge zellig samenzijn door te brengen. De avond werd gevuld met samen zang, inleidingen uit de Bijbel, een zwaarddans, een berijmde samen spraak op historische grondslag, het bekende trek aan de bel enz. De he ren D. Barten Jr. en Jac. Jong Sr. wisten m t pianospel de stemming er goed in te brengen. Eén der hoogtepunten van de avond was de opvoering van het alleraardigste to neelstuk „Een Zomerzotheid" van Cissie van Marxveld. Hiermede werd veel succes geoogst. Deze in alle op zichten geslaagde avond werd be sloten met gezang 28 „Ik wil U o God mijn dank betalen". De leiding was in goede handen van de heer C. Gutter. Hoe interessant het leven in de vogel wereld is, vertelde de heer Joh. Man denmaker aan de hand van een serie lichtbeelden, voor een groot aantal leden van de Ned. Herv. Vrouwen club te Noord-Scharwoude in een bijeenkomst die gehouden Werd in het vergaderlokaal' van de oude pas torie te Noord-Scharwoude. De heer Mandenmaker, die van een en ander veel studie heeft gemaakt, ook door eigen waarnemingen, wist zijn ge hoor wel te boeien. Aan het einde van deze mooie en leerzame avond werd nog f 20 ingezameld voor de bekende actie „Een ton voor Triest" van de VPRO. (Van onze luchtvaartmedewerker). J)E ENGELSE SCHOUT BIJ NACKT Slattery, vroeger marinevlieger en nadien o.a. directeur materieel van de Britse admiraliteit, beval in zijn huidige kwaliteit als lirectcur- generaal van de Engelse Short vliegtuigenfabriek de bouw van goed kopere vliegtuigen aan. Slattery sneed daarbij een probleem aan, dat velen na aan het hart zal liggen en dat tegenwoordig ook van grote be tekenis is. De kosten van de vorming en instandhouding van een lucht macht zijn de laatste jaren zo groot geworden, dat men zich wel eens af vraagt, waar dat naar toe moet, te meer daar de luchtvloot van de Wcsteuropese landen en de Verenig de Staten kennelijk nog niet groot genoeg is. £)e bedragen, die in deze landen (om van Rusland maar niet te spre ken) aan de bewapening in de lucht worden uitgegeven, zijn fantastisch hoog, zó zelfs, dat een gewoon mens zich er nauwelijks een voorstelling van kan vormen. Geen wonder, dat allerwegen stemmen opgaan om de productiekosten van vliegtuigen door vereenvoudiging en standaardisering zo laag mogelijk te houden, zodat op zijn minst uit de bestede gelden (Van onze speciale verslaggever) ONTLENEN verscheidene kleine steden en dorpen liun aantrekkelijk heid niet aan de schilderachtige ordeloosheid, waarmee zij zijn ge bouwd? Aan de smalle, kronkelende straatjes, de gebogen bruggetjes, de mengeling van gevelstijlen op een rustig grachtje, de dromerige pleintjes en de bizar in elkaar grijpende bebouwingen Pittoresk zijn die oude plaatsjes, maar lastig tegelijk. Zij kosten het bestuur vaak eel hoofdbrekens, omdat het oplossingen moet vinden voor het ver keer, voor ruimte voor de winkelpanden, voor krotopruiming en nieuw bouw, voor een juiste verdeling van scholen en andere gebouwen ten dienste van de gemeenschap. Daarom doen we dat tegenwoordig anders. We spreken van planning, van stedebouw, van ruimtelijke ordening en gebruiken meer van zulk soort termen, die met hun allen een nieuwe wetenschap omvatten, de wetenschap namelijk om de dorpen en ste den, de havens, de wegen en de spoorwegen, de recreatie-oorden, de industrie-terreinen en het landelijk gebied zó aan te leggen en te ver delen, dat de verkeers- en uitbreidingsproblemen en al die andere pro blemen van de oude plaatsen al bij voorbaat opgelost zijn. En wel voor een verre toekomst. MEN HOUDT zich thans bezig met een rationele stedenbouw, daarbij wakend tegen een al te grote zakelijk heid, die gemoedelijkheid cn gezellig heid en schoonheid zou kunnen onder drukken. Het is gelukkig, dat men thans éérst denkt, diep cn langdurig nadenkt en dan pas bouwt en niet omgekeerd. Dat heeft men ook gedaan bij de „plan ning" voor Oostelijk Flevoland, de derde Zuiderzeepolder, die in wording is het nieuwe land, dat de deskundi- gén van de ruimtelijke ordening en de stedenbouw als een schone lei wordt aangeboden en waarop zij al hun ken nis en hun ervaring kunnen toepassen. Evenals in de Noord-Oostpolder zul- len in Oostelijk Flevoland op vooraf bepaalde plaatsen kleine dorpen wor den gebouwd van 1000 tot 1500 inwo ners en met onderlinge afstanden van 7 8 km, dat is iets verder van elkaar dan in de Noord-Oostpolder waar deze afstand ongeveer 6 km bedraagt. ïvicn acht dat verantwoord. Waar op het ogenblik nog het wa ter van het IJselmeer golft, zullen tien van zulke dorpen verrijzen. Bovendien is een klein stadje geprojecteerd van 3000 a 5000 inwoners en tenslotte zal Lelystad, de toekomstige hoofdplaats van het gehele ingepolderde en nog in te polderen gebied, eerlang verschei dene respectabele steden op het oude land naar de kroon steken. Lelystad krijgt circa 40.000 inwoners. Door de vestiging van industrieën, zo voorziet men, zal dit aantal wellicht toenemen tot 70.000, te vergelijken op het ogenblik met plaatsen als Alkmaar, Zwolle, Amersfoort, Delft en misschien zelfs Dordrecht en Schiedam. Het moet interessant zijn er zo maar een groteflorissante en volgens de regelen der kunst gebouwde stad bij te hebben. Enfin, morgen behoeven we nog niet te gaan kijken, want het zal wel een paar jaartjes duren. De plaats komt te liggen aan het Oostvaardersdiep, dat is het kanaal tussen Oostelijk Flevoland cn de aan Noord-Holland grenzende Wcsterpol- der of Markerwaard. Dit kanaal is zo genoemd naar de vroegere Oost-Indië- vaarders. De plaats zal verrijzen 3 km van de rand van het IJselmeer en tus sen dit meer en Lelystad is een recre atiegebied ontworpen met een zware bebossing, die tevens dient als beschut ting van de stad tegen de over het water en de polder jagende winden. Ook ten zuidwesten van de stad komt een strook bos en daarachter is het industrieterrein ontworpen, dat dus zo min mogelijk hinder zal veroorza ken. De fabrieken, die er gevestigd worden, hebben het voordeel, dat zij aan of dicht bij het water liggen, met een goede verbinding met Amsterdam en andere plaatsen. QOK de wegen in Oostelijk Flevoland hebben reeds precies hun plaats aangewezen gekregen. De polder zal eens 70 km primaire, 40 km polder- re, 18 km tertiaire en 270 km polder wegen hebben. En dan zal de spoor weg van Amsterdam naar Groningen erdoor lopen, met een aftakking ten noorden van Lelystad naar Zwolle. Trouwens, ook de grote Rijksweg, die er wordt aangelegd, zal een zijtak naar de Overijselsc hoofdstad krijgen. Met Harderwijk zal Lelystad voor wegver voer door de Knardijk verbonden zijn. En wat dat alles kosten zal? De wa terstaatkundige werken zullen naar schatting een slordige 300 millioen ver slinden. Daar bovenop komen dan nog eens 350 millioen voor de landbouw kundige werken. Als men weet, dat de polder 54.000 ha groot wordt, dan be wijst een klein rekensommetje, dat de grond per ha f 12.000 kosten zal Dat is niet goedkoop! Maar 'wat wil men, voor splinternieuw best land, voor 74 bestaande uit zware klei en kiel, 14% zware zwavel, 8% lichte zwavel en slechts 4 zand? De pachtprijzen zul len vermoedelijk f 180,— per ha be dragen, dat is aanzienlijk meer dan in de Noord-Oostpolder. Maar daar is de prijs (f 144,dan ook volgens de ge gevens van de staatsbedrijven te laag... De kavels in Oostelijk Flevoland krijgen een grootte van 250 a 300 me ter bij 1000 m. Dat is het voordeligst gebleken. jyjEN ziet het, de gerationaliseerde mens laat weinig of niets meer aan het toeval over! In 1956 moet Oostelijk Flevoland drooggevallen zijn, zegt hij. Dan hebben we nog zeven jaar nodig voor het volledig in cultuur brengen en daarna beginnen we met frisse moed aan weer andere polders. Maar dat is nu juist, wat hij niet helemaal in de hand heeft. Als name lijk besloten wordt tot uitvoering op korte termijn van het Delta-plan, dan kan de verdere inpoldering van de voormalige Zuiderzee waardoor de oppervlakte van Nederland uiteindelijk met 7 en de oppervlakte cultuur grond met 10 wordt uitgebreid wel eens vertraagd worden. De hoofdredacteur van het Noord hollands Dagblad, de heer H. N. Smits, is vandaag veertig jaar in de journalis tiek. Dit jubileum wordt echter niet feestelijk gevierd, omdat de heer Smits van mening was. dat hij twee jaar ge leden, toen hij vijfentwintig jaar hoofd redacteur was, voldoende in het zon netje is gezet. Naar we vernemen heeft de commis sie, die gevormd is uit leden van het VVV-bestuur en uit mensen van het Winkelactiecomité voor de maanden Juli en Augustus de Wijdenesser dans groep geëngageerd om Dinsdagmid dags op de Roode Steen te komen dansen. Wegens het ontlt'eken van de mu ziektent zal er nu gedanst worden op een plankier. Tweede Pinksterdag, zal Apollo op uitnodiging van de stichting Adoptie Tholen, een concert en omgang met drumband verzorgen in St. Maartens dijk op Tholen. De afdelingen Winkel, Nieuwe Nie dorp, Hoogwoud en Opmeer van de P.v.d.A. en de afdelingen van het NVV houden dit jaar gezamenlijk het Mei feest in de zaal van de heer Hees te Nieuwe Niedorp, waardoor weer een traditie van voor de oorlog is hersteld, toen deze afdelingen steeds te samen het Meifeest vierden. Bij deze gelegen heid zal het woord worden gevoerd door de heer Greeuw uit Heiloo, ter wijl door de toneelvereniging „Kunst na arbeid" zal worden opgevoerd „Ver loren jeugd", een volksstuk in drie be drijven van A. Heuving. Zondagmiddag wordt voor de jeugd, eveneens in zaal Hees een kinderfeest gehouden, waarin voor de jeugd zal optreden een pop penkast, een goochelaar en een spre kende en zingende pop. VISSERIJ. Donderdag werden door 80 vaartui gen aangevoerd: 1514 pond kuilpaling, prijs f 1 -26f 1.60; 607 pond lijnaal. prijs f 1.33f 1.70, alles per pond en 854 bak nest, prijs f 2.60—f 3.05 per bak van 37^ kg. een luchtmacht te voorschijn komt, die er zijn mag. Tot voor kort telde men in Amen- ka voor de aanmaak en het bedryis- klaar maken van één militair vlieg tuig ruw genomen gemiddeld onge veer 2.500.000 dollar neer. In Frank rijk had men er 1.250.000 dollar voor nodig per vliegtuig en in Engeland 500.000 a 600.000 dollar. Hieroij die nen we er natuurlijk rekening mede te houden, dat het kostenpeil in de Verenigde Staten veel hoger ligt en dat deze natie behalve kleinere ge vechtsvliegtuigen, óók zeer veel gro te en zeer dure bommenwerpers bouwt. De reusachtige 10-motorige Convair B-36 „Conquerer" bijvoor beeld, de zg. intercontinentale bom menwerpers, omdat deze van een basis in de Verenigde Staten andere continenten kan bombarderen, kost circa 4% millioen dollar. De kleinere gevechtsvliegtuigen en jagers, die in hoofdzaak door de Engelse vliegtuig industrie worden gebouwd, zijn uiter aard goedkoper. ]yjAAR het is niet alleen liet vlieg tuig zélf, dat een zo'n groot deel van het bewapeningsbudget komt opeisen, noch de motoren die trou wens al even duur zijn. Een zeer groot deel van de bestede gelden komt voor rekening van de uitrus ting van het vliegtuig die ook peper duur is. We denken hierbij aan de (soms automatische) boordbewape- ning die in vele gevallen met een druk op de knop op afstand is te bedienen, de radarsystemen voor de navigatie en het opsporen van vijan delijke vliegtuigen, de radio zend en ontvangapparatuur, de uitschiet- bare stoel en nog vele andere zaken meer. Apparaten, die toch niet ge mist kunnen worden, zodat men het geld er wel voor moet uitgeven. Ook mag er niet bezuinigd worden op de kwaliteit en de afwerking van het vliegtuig om de vliegers niet on nodig in gevaar te brengen. Het vliegtuig immers moet voldoen aan bepaalde eisen en het moet sterk genoeg zijn om de zwaarste krachten waaraan het wordt blootgesteld, zon der gevaar te kunnen opnemen. De verlaging in prijs moet gezocht worden in doelmatige en ook nieuwe werkmethoden (het plakken van vliegtuigdelen bijvoorbeeld) en in standaardisering en vereenvoudiging van de constructie. Ook kan men materialen toepassen, die wel sterk zijn, maar een kortere levensduur hebben, bijvoorbeeld plastische ma terialen, die sterker aan materiaal vermoeidheid blootstaan. De vlieg tuigen zijn dan eerder versleten, wat op zichzélf niet erg is, omdat ze na verloop van tijd toch door anderen vervangen moeten worden. Over het algemeen is de levens duur van de militaire vliegtuigen te lang. Statistieken wezen uit, dat ge vechtsvliegtuigen bijvoorbeeld in oor logstijd niet meer dan 100 vlieguren gemiddeld haalden, terwijl de bom menwerpers in de meeste gevallen niet veel langer dan 200 a 250 vlieg uren meegingen. Natuurlijk is de „slijtage" in vredestijd veel kleiner, omdat de vliegtuigen dan veel min der intensief worden gebruikt. Ech ter zullen deze dan operationeel ver ouderen, omdat de tegenpartij met vliegtuigen voor de dag komt, die nieuwer zijn en over een grote ge- vechtswaarde beschikken. Belangrijk is ook, dat de taak van ieder vlieg tuigtype nauwkeurig wordt afgeba kend, zodat de vliegtuigen geschikt zijn voor slechts één doel. Zodoende behoeft men de vliegtuigen niet ge compliceerder te maken dan strikt noodzakelijk is, waardoor ze lichter en ook goedkoper worden. J£EN anti-duikboot vliegtuig bij voorbeeld, dat ver van de kust op zee opereert met als basis een klein vliegkampschip en dat overigens ook weinig of in het geheel geen kans loopt in de lucht te worden aange vallen, kan best langzaam vliegen. Het zoeken naar duikboten wordt e!f zelfs door vergemakkelijkt. Zo'n vliegtuig kan dus best met een vast onderstel worden uitgerust, wat ook ai weer goedkoper en eenvoudiger is, zonder dat de doelmatigheid van dit soort vliegtuig hieronder lijdt. Een voorbeeld hiervan is de Short „Seamew", die thans voor de Britse marine in bestelling is. Het proto type van de Seamew was binnen 17 maanden ontworpen en gebouwd, wat zeer snel geacht moet worden. Velen beschouwen het dan ook als het goedkope vliegtuig, eenvoudig en doelmatig en alleen geschikt voor dat ene doel; het opsporen van duik boten, waarvoor het dan ook is ge bouwd. Aan de andere kant ..naakt de simpele en lichte bouw van deze duikbootraider, die zich slechts lang zaam voortbeweegt en die ook niet veel ruimte nodig heeft om te star ten om te landen, het gebruik op kleine vliegkampsehepen (als het moet zelfs op het dek van koopvaar dijschepen) mogelijk. Zó zijn er nog meer voorbeelden van goedkope doch doelmatige vliegtuigen, die niet alle evengoed geslaagd mogen heten, maar die toch de weg aangeven om de kosten van de luchtvloot te ver minderen. Sinds de tweede wereldoorlog heb ben zich reeds 850.000 immigranten in Austral.e gevestigd. De Austaralische minister van Buitenlandse Zaken, Casey, heeft te Genève voorts gezegd, dat het voor de veiligheid en de groei van zijn land essentieel is een voort durende toevloed van immigranten te sinH«el?bwe To0lking van Australië is m 5 pct' toegenomen. De arfi\SIüg ,Van, ledere individuele immi grant kost de Australische regering ongeveer tweeduizend pond, doch deze :™are, ast ls nodig om de exploiatie van de natuurlijke hulpbronnen van net land te vergroten en het steeds ho ger wordende peil van de Australi- haven.eVenSStandaard te kunnen hand-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1954 | | pagina 7