IIELDEUSCIIE e\
MEIWEDIEPEH COBIÏAM.
DONDERDAG 13 SEPTEMBER.
1TIE TTTT ST WD I1T O- E 1T.
v»Ve'»Sc» htt
V\
ZEVENTIENDE JAARGANG.
Wordt uitgegeven op Zondag en Donderdag
door den Boekh. C. BAKKER Bz., te Nieuwediep.
Abonnementsprijs per kwartaal 1 30
Franco per postul.50
Enkele nomrners«010
Men abonneert zich bij alle boekhandelaars en post
directeuren.
ADVEUTENTIEN worden aangenomen tot Zatur-
dag en Woensdag middag 12 uur.
Prijs van 1 tot 4 regels is 0.60. Voor iedcren
regel meer ƒ0.15. Zegelregt voor elke plaatsing
ƒ0 35. Buitengewoon groote letters, naar mate der
ruimte, die zij beslaan
Brieven en stukken franco aan den Uitgever.
HELDER en NIEUWEDIEP 14 September 1859.
Door den Gemeenteraad alhier is hel volgende adres aan de
Tweede Kamer der Staten-Generaal ingezonden.
Aan de Tweede Kamer der Stalen-Generaal.
MIJNE IIE EREN!
Zeer hadden wij gewenscht, dat het U aangeboden Wetsontwerp, tot het
verleenen van een Rijks subsidie aan de Hollandsche Spoorweg-Maatschap
pij ter versmalling van het spoorm verband ware aebragt met den aan -
leg van een spoorweg naar het Niemcediepwaaromtrentnaar het schijnt
reeds vroeger met die Maatschappij onderhandelingen zijn geopend.
Veroorloofden wij ons bij adres van 23 November 1857, de aandacht
Uwer vergadering te vestigen op het gewigt van dien spoorweg, ook in
het belang van 's Lands verdedigingthans nemen wij nogmaals de vrij
heid daarop terug te komen.
Aan geen ander toch dan aan gezegde Maatschappij zou die concessie
meer geschikt uitgegeven kunnen worden, terwijl ongetwijfeld het Rijk
liever moet zien dat die aanleg in handen komt van een ligchaam, dat
geacht moet worden der zake kundig te zijn, dan in handen van anderen,
welligt vreemden in den lande.
Kwam zulks tot standdan zoutegenover de groote offers welke die
Maatschappijongerekend het belangrijke subsidieaan die zoo nuttige
spoorversmalling moet brengen, eenige vergoeding overstaan. Want door
die versmalling wordt de lijn van het Niemcediep veel belangrijker wegen»
de aansluiting, niet enkel op Amsterdam, maar ook op Rotterdam en op
een te maken Zuiderspoorweg. Daardoor ontstaat niet alleen de belangrijke
lijn Antwerpen Niemcediepmaar wordt tevens de gelegenheid geopend,
dat de Engelsche paketbooten des winters niet meereven als thansge
noodzaakt zijn om hunne passagiers en brieven-pakettendikwijls met veel
moeite en gevaar, te Scheveningen aan wal te zeiten. Zij zouden dan de
steeds, ook in den strengsten winter, te genaken haven het Nieuwediep
kunnen binnen loopenvan waar dan eene directe gemeenschap met het
gansche vaste land zou zijn geopend.
Mogen wij de geruchten gelooven, dan is de Hollandsche Spoorweg-
Maatschappij genegen, den spoorweg naar het Nieuwediep te aanvaarden
met twee m tl Hoen subsidie van staatswegeen drie percent rente guarantie
over zeven miltioen.
Toonden wij vroeger schriftelijk olize belangstelling in die verbeterde
gemeenschap, thans veroorloven wij ons Uwe Vergadering ter kennis te
brengen dat, ingeval de concessie voor een Spoorweg naar het Nieuwediep
op de gezegde voorwaarden werd verleend, onze RAAD niet ongenegen
zal worden bevonden om voor twee ton gouds daarin deel te nemen.
Wij houden ons verzekerddat dit voor onze Gemeente waarlijk groot
bewijs van belangstelling naar den eisch zal worden gewaardeerd door Uwe
Vergaderingdie wij beleefdelijk verzoeken wel de verzekering te willen
aannemen van onze hoogachting.
HELDER, 6 September 1859.
De Raad der gemeente H eldku
STAKMAN BOSSE Voorzitter.
L. VERHEYSecretaris.
Men meldt ons, dat binnen kort door de regering aan
de Staten-Gcneraal zal worden aangeboden een ontwerp omtrent
de doorgraving van Holland op zijn smalst. Er is, nopens de
nuttigheid van het kanaal door den boek van Holland, verschil
van meening tusschen de speciale deskundigen ontslaan. Zaak-
kundigen bij de marine zijn van gevoelendat het doel zal
worden gemist. Bovendien heeft de regering aan de doorgra
ving van Holland op zijn smalst de voorkeur moeten schenken,
vermits Rotterdam door den Zuiderspoorweg toevallig en excep-
lionneel wordt bevoordeeld.
Een telegramgedagteekend Batavia 25 Julij 1839, meldt:
De Sultan van Bandjermassin heeft afstand gedaan van den
troon en bevindt zich thans te Batavia."
Maandag morgen is Z. M. stoomschip 't Loo, kom
maudant J. van Gogh, onder het lossen van de gebruikelijke
saluutschoten naar zee gestoomdbestemd naar Oost Indie.
Ingevolge Zijner Majesteits besluit van den 9dcn dezer,