llELDEliSCHE m
KIEIWEDIEPER CDUiWT.
DONDERDAG 3 NOVEMBER.
'v\
1TI B UW S T IJ S 1IT 3 E IT.
ZEVENTIENDE JAARGANG.
Wordt uitgegeven op Zondag en Donderdag
door den Boekh. G. BAKKER Bz., te Nieuwediep
Abonnementsprijs per kwartaal /"1.30
Franco per post«1.50
Enkele nommers«0.10
Men abonneert zich bij alle boekhandelaars en post
directeuren.
ADVERTENTIEN worden aangenomen tot Zatur-
dag en Woensdag middag 12 uur.
Prijs van 1 tot 4 regels is f 0.60. Voor iederen
regel meer f 0 15. Zegelregt voor elke plaatsing
f 0 35. Buitengewoon groote letters, naar mate der
ruimte, die zij beslaan.
Brieven en stukken franco aan den Uitgever.
HELDER en NIEUWEDIEP 2 November 1859.
üit het voorloopig verslag over het wetsontwerp tot het verleeneu
van eene subsidie aan de hollandsche ijzeren spoorwegmaatschappij (spoor-
versmalling) ontleenen wij het volgende:
Ter gelegenheid van dit onderzoek werd de aandacht gevestigd op den
aanleg van eenen spoorweg naar het Nieuwediep, waarover, volgens een
bij de Kamer ingekomen adresvroeger tusschen de regering en de holland
sche spoorwegmaatschappij onderhandeld moet zijn. Dat het tot stand komen
van zulk eene spoorweglijn in het algemeen belang zou zijn, werd van alle
zijden toegestemd. De zeehaven van het Nieuwediep voor diepgaande sche
pen beter toegankelijk dan eenige andere van ons land Vlissingen alleen
uitgezonderd zou daardoor met onze groote koopsteden worden verbonden. Het
Nieuwediep zou meer nog dan thans eene voorhaven van Amsterdam worden
en aan die koopstad zouden daardoor welligt voordeelen worden verze
kerd, ruim zoo groot, als waarop zij ten gevolge der doorgraving van Hol
land op zijn smalst rekent. Tegelijk zou in een tijdperk als het tegenwoor
dige nu in meerdere of mindere mate voor elke provincie des Rijks uitzigt
op het bezit van een spoorweg geopend wordt, een zoo belangerijk gewest
als Noordholland daarvan niet verstoken blijven. De spoorvvegverbmdmg
van het Nieuwediep met het overige des Rijks zou bovendien bij uitnemend
heid zijn in het belang van 's lands defensie. Dat belang brengt blijkbaar het
openen der gelegenheid mede omzoo de Noordhollandsche zeekust be
dreigd mogt wordenlangs die kust op bepaalde punten met den meest
mogelijken spoed stijdkrachten tot verdediging bijeen te brengen.
Naar aanleiding van deze beschouwing beweerden ledendie zich met de
tegenwoordige voordragt niet ingenomen toonden dat het toekennen van eene
subsidie aan do hollandsche spoorwegmaatschappij voor spoorversmalling zich
in een geheel ander licht vertoonen zouwanneer daaraan de aanvaarding door de
maatschappij van een werk als de aanleg van den spoorweg naar het Nieuwe
diep en wel op voordeeliger bedingingen dan die van eenigen anderen con
cessionaris te verkrijgen zijnverbonden ware. Dan zou de spoorversmalling
niet meer van twijfelachtig nutmaar kennelijk in het algemeen belang
zijn en dus tegemoetkoming daarvoor van rijkswege met meer grond gevor
derd kunnen worden. In elk geval wenschte men te weten wat er zij van
de vroegere onderhandelingen tusschen de regering en de maatschappij over
dit punt en van de mogelijkheid om die met hoop op goed gevolg te her
vatten. Aan de Kamer is ten aanzien van den spoorweg naar het Nieuwe
diep niets anders met zekerheid bekend, dan dat voor dit werk den StsUa
September 1856 aan den Heer Guiliaume Morel te Parijs voorloopige conces
sie is verleendtengevolge waarvan bier te lande zelfs een bestuur voor
die onderneming is opgerigt; eene consessie echter diegelijk zoo vele
andere, tot geenerlei bepaalde uitkomst heeft geleid en wel als vervallen
zal moeten worden beschouwd.
In sommige der afdeelingen hechtte men zoo veel gewigt aan den spoor
weg naar het Nieuwediep, dat men daar, geheel onafhankelijk van eemce
schikking met de hollandsche spoorwegmaatschappij, bij het gouvernement
met nadruk op maatregelen tot het tot stand komen van dal werk aange
drongen wilde hebben.
Dc iiedcrlandsche Marine heeft weder een gevoelig verlies
geleden door het afsterven van den kapt. luit. ter zee van Om
men, 'le officier van het stoomfregat Admiraal van
Was ss en a er, na eene ziekte van slechts weinige dagen.
Het lijk werd gisteren morgen met groote plcgligheid ter aarde
besteld. Een groot aantal officieren en manschappen volgden
den lijkstoetterwijl ook de officieren van hel russiseh oorlogschip
Olaff vertegenwoordigd waren. Hel muziekkorps van hel wachtschip
Korten aar voerde treurmuziek uit en aan hel graf werd
in gepaste bewoordingen hulde gebragt aan de groole verdien
sten des ontslapenen.
Gisteren morgen is bij een hevigen storm uil het westen
een schip op de Noorder Haaks gekomen. De hoogc zee
maakte het onmogelijk deze plaats des onheils te naderen, of
schoon verscheidene pogingen werden aangewend 0111 de wan
hopige equipagie te redden. Bij het aanhouden van den storm
is het schip uit een geslagen en heeft de bemanning zonder
twijfel den dood in de golven gevonden.
Volgens een hij het Departement van Marine ontvangen
schrijven van den kapitein-luitenant ter zee A. D. S. Clarksonr
kommandanl van Zr. Ms. stoomschip A m s t e r d a m was die>>*
bodem, op zijne terugreis uit Oost Indie, den lüden
jl ter reede Simonstad (Kaap de Goede Hoop) aaugeS