11ELDERSCHE
MEIVVEDIEPER COCRAXT.
DONDERDAG 17 NOVEMBER.
limUTTSTIJDHTGBlT.
ZEVENTIENDE JAARGANG.
Wordt uitgegeven op Zondag en Donderdag
door den Boekh. C. BAKKER Bz., te Nieuwcdiep.
Abonnementsprijs per kwartaal fl.30
Franco per post»1.50
Enkele nommers»0 10
Men abonneert zich bij alle boekhandelaars en post-
directeuren.
ADVERTENTIEN worden aangenomen tot Zatur-
dag en Woensdag middag 12 uur.
Prijs van 1 tot 4 regels is f 0.60. Voor iederen
regel meer ƒ015. Zegelregt voor elke plaatsing
f 0 35. Buitengewoon groote letters, naar mate der
ruimte, die zij beslaan.
Brieven en stukken franco aan den Uitgever.
HELDER en NIEUWEDIEP 16 November 1859.
Zr. Ms. schroefstoomschip G o r n e 1 i s D i r k s, onder
bevel van den luitenant ter zee 1sle klasse J. F. Koopman
is den 11 den dezer ter reede van Plymouth geankerd, komende
van Duins.
De Constitutionnel deelt hel volgende mede: Zie hier
een trek van nienschlievendlieid der Nederlanders in Oost-Indië.
Er is eene collecte gehouden voor de ongelukkige schipbreuke
lingen van het belgische vaartuig Constant, welke aldaar heeft
opgebragt de aanzienlijke som van fr. 8 867.71 centimes.
Eene telegraphische dépêche uit Chalons, meldt dat de
keizer en de keizerin der Franschcn van Compiègne onlangs te
Chalons waren aangekomen, om II. M. de koningin der Ne
derlanden op hare doorreis naar Stullgart te ontmoeten.
Er heeft zich te Zalt Bommel een zeldzaam geval voor
gedaan. De persoon waarvan hier sprake is, werd na de ge
boorte bij den burgerlijken stand ingeschreven, als tot het
mannelijk geslacht behoorendedoch later door de ouders ge
kleed in meisjes kleederen, terwijl zij of hij dit jaar mede ge
loot heeft, in de loling gevallen en vervolgens te Arnhem af
gekeurd is. Thans is zij op SOjarigen leeftijd gemetamorpho-
secrd in een jongen, dragende zij nu in plaats van meisjes-,
jongcnskleedingstukkenen is werkzaam op eene sigarenfabriek.
Men heeft sedert lang op onderscheidene spoorwegen
proeven in het werk gesteld om de locomotieven in plaats van
met coaks met kolen te stoken. Het resultaat daarvan is in
zoover gunstig geweest, dat hel stoken met kolen goedkoopcr
is; daarentegen heeft de sterke walm die de kool ontwikkelt,
zich tegen zijne algemeene invoering tot hiertoe verzet. Zelfs
was het verhitten met kolen op vele lijnen voor de passagiers-
treinen bepaald verboden, omdat hel reizende publiek zich
over de daardoor veroorzaakte damp beklaagd en de direclien
ook waargenomen haddendat de waggons door den dikken rook
te zeer bemorst werden. Nu heeft men onlangs in Engeland
eene uilvinding gedaan, waardoor de rook niet door den
schoorsteen ontsnapt, maar door pijpen weder in den vuurbak
of haard teruggedreven en door den vlam volkomen verleerd
wordt; om van deze nieuwe uitvinding kennis Ie nemen, en
tegelijk de machines te bezigtigenheeft de directie van den
Berlijn-Polsdam-Maagdenburger-spoorwegmaalschappij haren ma
chinemeesterTurnur, naar Londen gezonden. Deze heeft
nu na zijne terugkomst, nadat bij eene machine de proef vol
komen gelukt was, bepaald dat de nieuwe constructie zal worden
toegepast, zoodat weldra alle locomotieven van dezen spoorweg
tol het stoken met kolen ingerigt zullen zijn.
De fransche regering beeft thans officieel hare ondersleu
ning aan de onderneming van den heer de Lesseps beloofd en
met die verzekering vertrekt hij naar Konslanlinopel. De lieer
de Thouvenel heeft reeds inslruc'ien daaromtrent ontvangen.
Hij zal thans den heer de Lesseps openlijk kunnen verdedigen
en men zal nu moeten afwachten of de cngelsche ambassade
zich openlijk legen deze onderneming zal verzetten. De vice-
koning van Egypte heeft van zijn bevel tot slaking der werk.
zaamheden afgezien en men gaat voort met hel aanvoeren van
materialen. De ondernemer, de heer Hardon, heeft alles ge
organiseerd en beeft, niettegenstaande het oponthoud, aange
nomen om het kanaal binnen twee jaar gereed te maken.
Het aantal schipbreuken op de verschillende punten der
kusten van Engeland, gedurende de stormen van 25 October
lot 5 November, bedraagt niet minder dan 626, waaronder
die van 96 schepen, welke totaal verongelukt zijn, terwijl 550
overigen meer of minder zware schade geleden hebben. Meer
dan 600 menschcndie van den Iioijal Charter daaronder be
grepenzijn daarbij omgekomen,