t a ii a i,
"chocolade-
ADVERTENTIËN.
J
PliBLIEKE llK(il)Pl\(i OP TFAEL."
Eene aanzienlijke partij
BE LAAGE BE MOItAAZ,
INGEZONDEN.
REDDING VAN SCHIPBREUKELINGEN.
WESTZAAN,
De Commissionairs in Effecten
;aieuw terugdreef. Zij werkteu daarop door de zachte aarde eea
gat naar boven en hadden hunne berekening zoo juist gemaakt, dat
zij eeu voet buiten den uitersten muur uitkwamen. Een hunner,
kapitein Heine, was een metselaar van beroep en schijnt de geheele
;zaak bestuurd te hebben. Een briefje, met een fraaije koopmanshand
geschreven, was achtergelaten in de ledige kooi en luidde als volgt:
„Kasteel Merion, cel No. 20, November 27, 1863. Aan kapitein
Merionf Begin 4 Nov. Einde: 20 Nov. 1863. Getal werkuren
per dag: 3. Gereedschappen: 2 zakmesjes. „La patience est amère,
mais son fruit est doux." Per order mijner zes bondgeuooten. T.
Heury Haines, kapitein in het leger der Geconf. Staten."
Ten einde eenig begrip te vormen van de ellende en uitput
ting, die in het Zuiden van Noord-Amerika moet heerschen, heeft
men slechts een blik te werpen op de marktberigten van Richmond.
.Appelen kosten er 45 a 60 doll. per vat, Spek 2.50 a 3 doll. perrtü;
Boter 3 doll. per 4È Koffij 9 a 10 doll. per Meel per vat 70
a 100 doll.; Zout 35 a 40 c. per IC (1 c. is 2£ cent Ned.);Uijen
30 a 35 doll. per bushel. Voor 1 dollar goud betaalt men daar
van elf tot dertien in papier.
In No. 51 van den jaargang van 1861 der Alkmaarsche Courantalzoo juist
twee jaren geleden, werd een stukje gelezen, dat tot opschrift had: „Een schip
•in nood" en waarin werd opgemerkt, dat het de bemanning onzer reddiiigbooten
noch aan moed, noch aan kracht, noch aan ijver, noch aan goeden wil ont
breekt, maar dat zij over het algemeen onbedreven, niet voldoende geoefend zijn.
De aanleiding tot dit opstel bestond in het berigt der stranding van een Hol-
landscben brik even benoorden Wijk aan zee, op een afstand van naauwelijks
vijf minuten van den wal, waarbij al de zeveu schepelingen waren omgekomen.
Als oorzaak van dit onheil werd namelijk opgegeven, dat men geen poging tot
redding kon aanwenden, „daar men met de reddingboot, hoewtl bij de plaats
-aanwezig, doch welker bemanninghelaasuit ongeoefenden bestaatdoor de
hevige branding onmogelijk het schip kon naderen."
Een viertal berig^en in de HaarlemscJie Courant heeft, hopen wij, de aan
dacht van het Nederlandsehe volk weder op deze zaak gevestigd. Zij betreffen
de strandiug van een schip onder Zandvoortwaarbij het niet gelukt is met de
in zee gebragte reddingboot liet schip te naderen, zoodat de gansche bemanning
in de golven den dood heeft gevonden. Bij het verschillend oordeel, dat over
de pogingen tct redding geveld is, willen en kunnen wij geen partij kiezen.
Alweder worden goede wil en moed door niemand in twijfel getrokken. Wij
meenen, dat de plaatselijke bestuurder der Redding-Maatschappij zijn gedrag
voldoende heeft geregtvaardigd. Maar voer ons is het de vraag niet, of de
mannen, die in de boot stonden, of wel, die aan wal stonden, dc geschiktste en
bekwaamste personen waren van Zandvoort. Voor ons blijft het de vraag: 1.
Is er, niet alleen te Zandvoortmaar op een voldoend aantal plaatsen aan onze
kust, een bemanning te vinden voor de reddingboot, geheel voldoende geoefend,
buiteu alle twijfel bekwaam en geschikt voor het moeijelijk werk? 2. Zijn
oyeral alle en de beste hulpmiddelen tot redding aanwezig?
Zonder eeuige aarzeling nieeneu wij op beide vragen ontkennend te moeten
«antwoorden, en evenmin aarzelen wij er bij te voegen, dat dit een schande is
rvoor ons volk, een schande voor onzen staat.
Meer dan twee zomers in den badtijd dat is in den schoonsten en kalm-
sten tijd van het jaar is er, volgens deu plaatselijken bestuurder der
Redding-MaatscJiappijtelkens door verschillende personen te Zandvoort ge
roeid wij kunnen er bij voegen: niet met de redd'ugboot, maar met een
andere, een kleinere, ligtere boot. En nu zal wrel uiemand beweren, dat dit
spelevaren waarborgen geeft voor eene bekwame, welgeoefende bemanning, ten
dienste der reddingboot.
.«•Er bestond geen hoop," zegt de plaatselijke bestuurder, „om met de aanwe
zige middelen te kunnen redden." Wat beteekent dit? Waren er dan geen
voldoende hulpmiddelen voorhanden? Hoe lang zal het nog duren, eer einde
lijk overal vuurpijltoestellen, tot redding van schipbreukelingen, gevonden ztillen
worden? Reeds in December van het vorige jaar werden daarmede te Egmond
ecnige schipbreukelingen gered. Te Scheveningen en te Eetten schijnen deze
toestellen mede aanwezig te zijn. Maar hoevele jaren zuilen er nog moeten
verloopen, eer zij op alle dorpen aan de kust gevouden worden? Hoevele
schipbreukelingen zullen er voor dien tijd nog moeten omkomen, die door
.middel van den vaurpijltoestel gered hadden kum-eu worden
De staat mag de zorg voor het redden van schipbreukelingen niet langer
aan eene bijzondere maatschappij overlaten. De staat heeft zich wel gelieven
te belasten met de berging en verdere beredding van schip en lading, in geval
van stranding. Is het leven der schepelingen van zoo weinig belang, dat
hunue redding geen voorwerp der staatszorg mag uitmaken?
De zeevaart was eenmaal de oorsprong vau onze grootheid en onzen rijkdom,
Is nog de bron van onzen bloei en onze welvaart. Buizende zonen des lauds
dobberen op den Oceaan; duizende harten kloppen aan land van bange vreeze,
als de stöimi zich verheft, om 't lot vau vader, zoon, echtgenoot of broeder.
Schatten voert de zeeman naar het vaderlandzijn schip vergaat op de kust
en al het mogelijke wordt met gedaan om hem te ledden. Dit mag zoo niet
zijn. Wij herhalen wat wij vóór twee jaren schreven: De staat mag zulk een
werk «iet overlaten aan de bijzondere liefdadigheid, in de hoop dat deze er
voor zorgen zal. De staat moet dc zekerheid hebben, dat op eeu voldoend
aantal punten van otize kust de beste reddingtoestelleii aanwezig zijn met een
uitmuntend geoefend personeel, opdat onze schepelingeu, wanneer zij op onze
gevaarlijke kusten geworpen worden, niet te vergeefs naar redding uitzien.
Daarom moet de staat er zelf voor zorgen. Het vaderland is bet aan zijne
zonen, wier moeitevol en gevaarlijk bedrijf het millioenen schats aanbrengt,
Nederland is bet aan de incnschhcid verpligt, al moest Het schatten kosten.
C 0 R R E S P?¥ÖTiTl E.
N. N. vraagt, of men niet, ten einde van het gebedel op den Nieuwejaars-
morgen ontslagen te zijn, even als in andere gemeenten van ons rijk, eene
uitdeeling aan de armen zoude kunnen doen, waartoe gevoegelijk eene collecte
-op den Oudejaarsavond, in de kerken te houden, zoude kunnen dieuen.
MARKTBERIGTEN.
ALKMAAR, 21 December.
Aangevoerd 11 Kalveren f 45 a 90, 74 Schapen f 18 a 34, 90 Varkens
36 a 42 c. per N. p.
PITRMERENDE, 22 December.
Aangevoerd 17 Paarden. 62 Runderen, handel flaanw. 42 vette Kalveren,
70 a 90 c. per N. p,. handel minder vlug. 54 nuchtere Kalvereu, f 8 a 18,
handel vlug. 61 vette Varknes, 35 a 44 c. per N. p., haudel \lug. 4 mag.
Varkens, f 9 a 14 en 103 Biggen, f 2,50 a 5, handel stug. 595 Schaprn en
Lamineren, handel flaauw, prijzen hooger. 759 Ganzen, f 2 a 2,50 210 Zwanen
f 4,75 a 5. Boter 0,90 a 1,05 per N. p. Kip—Eijeren f4,50, Eend—Eijeren
f 4, per 100 stuks. Kaas. Aangevoerd: 101 stap Is Kleine en 21 stapels Mid
delbare. Hoogste markt: Kbine f 28,50, Middelbare f 29,50 per 50 N. p.
ROTTERDAM, 21 December.
Nieuwe witte Tarwe, beste f 8,40 a 8,50, mindere f 7 a 8. Nieuwe Rogge
5,30 a 5,90. Nieuwe Zomer- en Wintex-Garst f 2,50 a 3, dikke f 3,30 a
f 8,90. Nieuwe Paaideboouen 15,40 u 5,90. Noordbr. boekweit f 195 a 206.
Nieuwe BI. Erwten 25 c lager, f 6 a 6,75, groote f 7 a 9,75. Nieuwe Witte
Booneii 1' 7,75 a 9,76, Bruins f 7 a 8,50. Nieuw Kanariezaud 25 c lager,
f 10 a;ll,-: jarig f 7 a 9 75. Nieuw Zeeuwsch Koolzaad 62 65 p. vl.
Meekrap met uitgsbreide haudel tot vorige prijzen.
SCHIEDAM, 22 December.
Jenever f 15,50; Amst. proef f 16.75. Moutwijn f 10.
LONDEN, 21 December.
Heden waren ter Vee—markt aangevoerd: 2460 Runderen, 9530 Schapen.
112 Kalveren en 220 Varkens. De prijs der Runderen was 5 sh. 2 d., van
Schapen 6 sh. 0 d., van Kalveren 5 sh. 4 d. en van Varkens 4 sh. 4 d.
De prijzen der laatste markt waren.
Runderen 5 sh. 2 d., Schapen 6 sh. 0 d., Kalveren 5 sh. 4 d. en
Varkens 4 sh. 6 d.
CO3QOQOCC0C Z>ACOCjAOTv~&-,
■yrr-.
J Z>J i_0' ZOr;
V1J F-EiN -T YV IN TIG J A KIG E ECHTVERKKMGLXG
C. C. B A K K E R
en
O
B. M. ZUNDERDORP.
Oude Schild te Texel, 24 December 1863.
I' HUNNE DANKBARE KINDEREN.
*^00000OCOOO^COCOOCOOC GOOT c~ cc ozozoz
O
Bevallen van eene Dochter, MARGARETHA SNOOIJ,
geliefde Echtgenoote van
M. F. 1VALLIN.
Nieuwediep, 20 December 1863.
Bevallen van eene Dochter, M. TINKELENBERG
KAAN.
Nieuwediep, 21 December 1863.
Te Emden overleed op Vrijdag den 18 dezer, onze
geliefde Vader, de Wei-Edele Heer IV. H. BARTH,
in den ouderdom van 68 jaren.
Nieuwediep, 20 December 1863.
C. BERGHUIJS.
S. G. C. BERGHUIJS,
geb. Barth.
Eenige kennisgeving.
Kapitein LIEBMANN, gevoerd hebbende liet Hamburger
Barkschip WINDSPIEL, met Tabak, van Baltimore naar
Amsterdam bestemd geweest, doch den 4den December 11.
op Texel gestrand, is van meening, als daartoe behoorlijk
geanthoriseerdop 51aamlag 3 8 IJeeciiiber a. s., 's
avonds 7 ure, in het Logement HET WAPEN VAN
TEXEL, aan den Burg, ten overstaan van den Notaris
Mr. WILLEM BOK, publiek te verkoopen:
zoo los als in vaten, door zeewater beschadigd, uit gemeld
Barkschip geborgen; liggende in de Nederlanden,
even benoorden het dorp de Koog op Texel.
Nadere informatiën zijn te bekomen ten kantore van den
Heer W. H. BRUNO BOK, Consulair-Agent van
Hamburg, op Texel.
uit de Fabriek van Jï. 51. 45 K O T E S Gcbr.
bekroond op de jongste Internationale Tentoonstelling
LONDEN.
Deze CHOCOLADE is in Pakjes van i N. <0!, voorzien
van Cachet enFabrieksmerk, of als POEDER-CHOCOLADE
in Flesschen van 5 en j N. <S, door het geheele Rijk
verkrijgbaar.
TE ALKMAAR,
bevelen zich aan tot het koopen en verkoopen van
Binnen- en Buitenlandsche EFFECTEN, het plaatsen
en afschrijven van KAPITALEN in het Grootboek van
Nationale Schulden verdere werkzaamheden tot den
handel in geldswaardig papier betrekkelijk.
Alsmede bevelen zij zich aan ais Correspondenten
en Agenten van de BBA 40WA A IS B t> 2145-51A AT»
SCSfAi'FSJ, gevestigd te UTRECHT, ouder directie van
den Heer J. C. SCHUURMAN.