254ste STAATS-LOTERIJ.
N°. 1344 1500; N°. 11229 en 19638 ieder 1000;
N°. 1013, 2089, 11957, 14817 en 15763 ieder 400
N°. 3461, 3778, 5833, 10658 en 11643 ieder 200;
N°. 277, 4946 en 7087 ieder 100. -
MARKTBERIGTEN.
C A R G A LIJ S T.
Het nieuwe Deenachc ministerie Leeft, bij monde van den minister
van binnenlandsche zaken aan de volksvertegenwoordiging de reden
van zijne optreding medegedeeld en de medewerking der vergadering
ingeroepen, te midden der kritieke tijdsomstandigheden, nu het
vaderland aan den rand des afgronds is gebragt. Hij uitte den
wensch, dat de vertegenwoordigers des volks de regering zouden steunen
in haar pogen om het vaderland van den ondergang te redden en
dat daartoe alle bijoogmerken en vijandige bedoelingen zouden
worden ter zijde gesteld.
Prinses Clotilde, gemalin van prins Napoleon, is jl. Zondag
avond, bevallen van een zoon. De jonggeborene heeft bij den doop
de namen Napoleon Louis Joseph Jerome ontvangen.
Den 15 dezer is de eerste locomotief, uit Spavje komende,
over de Pyreneeën gestoomd en op Pranscli grondgebied verschenen.
Deze locomotief heeft 26 mijlen tunnel afgelegd, gegraven in reus
achtige rotsen, 400 voet boven de oppervlakte der zee.
Koning Leopold van Belgie wordt in Frankrijk verwacht en
zal vermoedelijk Donderdag a. s. te Vicliy zijn.
De bisschop van Chdlons is in 66jarigen ouderdom overleden.
Een smokkelaar in Frankrijk is dezer dagen op zonderlinge
wijze vergiftigd geworden. Hij had zich een massa tabak om het
naakte ligchaam gewikkeld en daarover zeer ruime kleederen aan
getrokken. Door de hitte en beweging geraakte hij aan het trans
pireren met het gevolg dat de poriën de sterke tabakslucht opslurpten.
De man werd gevaarlijk ziek en is slechts met'moeite van den
dood gered.
-Eene proef van onbrandbaarheid buiten voorbeeld is dezer
dagen geleverd te Montpellier. De heer Bavert, gehuld in een
toestel van zijne vinding, is gegaan in een gloeijend brandende
oven en heeft allerlei gymnastische toeren gemaakteen tooneel,
waarvan de beschrijving eenigzins te vinden is in de Hel van Dante.
Het had veel van eene verlustiging van een demon, die in een bed
van gloeijende kolen zich wentelt en in een zee van vlammeu zich
baadt, met gloeijende ijzeren staven speelt en eene temperatuur
braveert, zoo heet als de gewone thermometer niet aangeeft. De
Label van den salamander scheen in werkelijkheid te zijn overgegaan.
Den 13 dezer is een ongeluk gebeurd op den Great-Eastern
spoorweg en wel met den trein, die ten 2 ure 45 min. namiddag
van Harwick naar Londen was afgereden. Toen de trein tot op
ongeveer eene halve mijl van het station Bradfield gevorderd was,
derailleerde hij en stortte van den op die plaats zeer steilen dijk
naar benedenal de wagens werden in de diepte medegesleept. Een
vreeselijken aanblik vertoonde zich daar aan het oog. De stoker
der locomotief bleef dood op de plaats; de machinist kwam er
behouden afde passagiers klommen in de grootste wanorde uit de
omgeworpen rijtuigen en hielpen daarbij hen die gewond waren.
Treffend was het aanschouwen van verschillende familieleden en
verdere betrekkingen, die vol vreugde elkander ongedeerd of slechts
ligt gewond in de armen klemden. De predikant van Bradfield
was dadelijk ter - plaatse van het ongeluk tegenwoordig en liet de
gewonden naar de pastorie vervoeren en daar verplegenhet huis
was weldra geheel opgevuld met personen, die min of meer ernstige
verwondingen bekomen hadden. De passagiers, die vervoerd konden
worden, werden vier uren na de ramp met een daartoe ontboden
trein naar Londen gebragt. Het ongeluk wordt toegeschreven aan
den slechten toestand van den weg, waarin zich vele vergane
dwarsleggers bevonden, die onder het gewigt van den trein bezweken
zijn. Het materieel van den trein heeft groote schade geleden,
maar zeer te verwonderen is het, dat men, behalve den stoker, niet
meer dooden te betreuren heeft, daar de vaart van den trein, op het
oogenblik van het déraillement, 40 mijlen per uur bedroeg.
De Regtbank van Koophandel te Berlijn heeft H. D. H.
prinses Alexandrina van HohenloJie opgeroepen om voor haar te
verschijnen, als vervolgd tot het voldoen van een onbetaalden
wisselbrief, ten bedrage van 5000 kroonen.
De Nümberger Anseiger berigt dat de koning van Beijeren
tegen het laatst van Augustus a. s. eene reis door geheel Europa
ondernemen en incognito de hoven bezoeken zal. Gedurende zijne
afwezigheid, die zeer lang duren zou, zal prins Luitpold aan het
hoofd der regering staan.
Een geneesheer te NapelsDr. Ed. Giompetro, die steeds in
zijne geschriften beweerd had, dat het geenszins onder de onmoge
lijkheden moest gerekend worden, om aan doofstommen het gehoor
weder te geven, heeft, eenigen tijd geleden, vergunning bekomen
om acht leerlingen uit het doofstommen-instituut in behandeling te
nemen en, na eene behandeling van slechts twee maanden, is hij
er in geslaagd aan vier van de acht het gehoor te schenken.
Een der dames, die de bazar besturen, thans te St. Louis in
de Vereenigde Staten van Noord-Amerika gehouden en wier opbrengst
strekt als bijdrage tot het fonds ter ondersteuning van gekwetsten
in den burgeroorlog, is op het denkbeeld gekomen aan die bazar
een zeldzaam voorwerp in te zenden, al, eene kroon, zamengesteld
uit patriotisch haar, getrokken uit de hoofden der voornaamste
redenaars in het congres te Washington. Te dien einde heeft zij
aan ieder dier uitstekende personen bij circulaire de verlangde lok
gevraagd. De meesten hunner wilden met hunne kaalheid niet
voor den dag komen en zonden aan de dame eenig haar, hun door
een kapper bezorgd; maar één dier heeren, Taddeus Stevens, wiens
schedel zoo glad is als een biljartbal, was eerlijk genoeg te ant
woorden, dat hij met den besten wil aan haar verzoek niet kon
voldoen.
De Order van Montreal, deelt onder dagteekening van 30 Junij
de volgende bijzonderheden mede aangaande een verschrikkelijk on
geluk, onlangs voorgevallen op den spoorweg bij st. Hilaire:
i/Verleden Maandag kwamen 538 landverhuizers, Duitschers,
Noren en Polen, den 18 Mei 11. van Hamburg vertrokken, aan
boord van den Neckar te Quebec aan, met het doel, de meesten om
zich te vestigen in Opper-, eenigen in Neder-Canada. Zij behoorden
meestal tot den gegoeden stand. Dingsdag avond hadden zij voor
Montreal plaats genomen in een specialer» trein, bestaande uit 12
rijtuigen. Slechts een dertigtal was te Quebec achtergebleven. De
reis was tot op dien tijd zonder bijzondere moeijelijkheden afgelegd
en de arme landverhuizers, vermoeid door den langen togt, ver
heugden zich reeds in het vooruitzigt, dat zij binnen twee dagen
het einddoel hunner reis zouden hebben bereikt. De trein liep met
groote snelheidhij had op geen enkel tusschenstation halt gehouden
en alles deed onderstellen, dat men vroeg in den ochtendstond te
Montreal zou aankomen, toen, omstreeks half twee ure, het ongeluk
plaats greep. De spoorweg wordt tusschen Montreal en tit. Hilaire
doorsneden door de rivier Richelieu, waarover eene brug is gelegd
van bijna 1100 voeten. Aan deze zijde kan de brug worden geo
pend om de vaartuigen door te laten. Wanneer de brug open is
wordt dit aangekondigd door zekere signalen, welke op zeer grooten
afstand zijn te zien. Nu was bij deze ramp de brug open, om een
stoomschip door te laten, dat vijf kleine vaartuigen op sleeptouw
had. Het gebruikelijke sein, een rood licht, was ontstoken en op
een afstand van 1625 voeten te zien. Door een noodlottig toeval,
waarvan het raadsel nog niet is opgelost, had de machinist het
sein niet opgemerkt, of zoo dit het geval is geweest, was hij waar
schijnlijk niet meer in staat den trein te stoppen. De trein kwam
met volle vaart aanrennen en in een oogwenk waren de locomotief
en de 12 wagens in de diepte verdwenen. Het verschrikkelijk
schouwspel, dat toen plaats had, laat zich eer denken dan beschrij
ven. Men verbeelde zich een trein van 12 wagens, de een op den
anderen geworpen van eene hoogte van meer dan vijftig voeten;
men verbeelde zich vooral die 500 slagtoffers, de meesten in slaap
gedompeld, dezen om niet meer te ontwaken, genen afgrijselijk
verminkt, maar nog een schijn van leven vertoonende! Op die plaats
is het water slechts tien voeten diep en de stroom zeer sterk. Een
der kleine vaartuigen, welke onder de brug doorging, werd door
de locomotief verpletterd. Gedurende de volgende dagen waren
ruim honderd werklieden onophoudelijk bezig met het opsporen der
gewonden en der lijken onder de verbrijzelde rijtuigen. Eene groote
menigte wa9 uit de nabuurschap aangesneld, om de slagtoffers te
hulp te komen, aan wie door de geneesheeren de meeste zorg werd
besteed. De gekwetsten zijn opgenomen in de gasthuizen van Mont
real. Volgens de laatste berigten waren 87 lijken en 80 gekwetsten
gevonden; bijna 300 zijn er nagenoeg met den schrik afgekomen.
De beambten, die zich op den trein bevonden, hebben het bijna
allen met den dood moeten bekoopenonder de geredden bevindt
zich de machinist Burny, die, op het zien van den afgrond, waarin
de trein zou nederstorten, zich over de leuning van de brug in het
water wierp en zich zwemmende redde. Deze persoon, aan wien
alleen de ramp is te wijten, is in verzekerde bewaring genomen.
VIJ F D E KLASSE, eekste lijst.
N°. 13382 1500; N°. 5690 1000; N°. 1017, 4463,
7660, 9000 en 9033 ieder ƒ400; N°. 11517, 17021, 17816
en 18287 ieder 200; N°. 2706, 8938, 15979 en 16623
ieder 100.
tweede lijst.
ALKMAAR, 16 Jnlij.
Aangevoerd6 Paarden f 80 a 150. Koeijen f 100 a 150. 6S Schapen
f7 a 30. 68 Lammeren f8 a 10. 60 magere Varkens f 8 a 14. Biggen f4
a f 6. Nuchtere Kalveren f 6 a 12. Boter 65 a 75 c. per kop.
PURMERENDE, 19 Julij.
Aangevoerd: 24 Paarden. 175 Runderen, vet vee vlug, melkvee stug. 155
vette Kalveren, 50 a 75 c. per N. p, handel vlug. 41 Nuchtere Kalveren, f5
a f 13, handel stug. 10S vette Varkens 34 a 39 c. per N. p., handel matig
vlug. 5 Magere Varkens, f 10 a 16 en 135 Biggen, f 2,50 a 5, handel stug.
618 Schapen en Lammeren, handel levendig. Boter f 0,975 a 1,10. Kip-
Eijeren f 2,50, Eend-Eijeren f 3,40 per 100 stuks. 219 stapels Kleine en 9
stapels Middelbare Kaas.
LEIDEN, 16 Julij.
Boter 1ste kwal. f 1,225 a f 1,325, 2de kwal. f 1,125 a f 1,20 per N. p.
SCHIEDAM, IS Julij.
Jeneveb f 11,50 a 12,— per vat contant bij partij. Moutwijn f 8.50.
LEEUWARDEN, 15 Julij.
Boter f 44,
LONDEN, 18 Julij.
Heden waren ter VEE-markt aangevoerd: 6620 Runderen, 326S0 Schapen,
484 Kalveren en 480 Varkens. De prijs der Runderen was 5 sh. 0 d., van
Schapen 5 sh. 4 d., van Kalveren 5 sh. 3 d. en van Varkens 4 sh. 6 d.
De prijzen der laatste markt waren:
Runderen 5 sh. 0 d., Schapen 5 sh. 4 d., Kalveren 5 sh. 0 d. en
Varkens 4 sh. 6 d.
BRESLAU, 15 Junij.
Ofschoon men de positie der Wolmarkt niet ongunstig kou noemen en de
vraag vrij levendig was, wanneer men het saizoen in aanmerking neemt, waren
echter de transactiën zeer beperkt en bedroegen niet meer dan 1Q00 kwint,
gedurende de week. De helft dezer hoeveelheid bestond uit fijne Poolsché scheerwol
en middelmatige fijne Silcsische tot 7S n S4 rtb., alsmede fijne en zeer fijne soorten
éénjarige tot 95 a 105 rth., die voor den Rhijn en Frankrijk genomen werden,
terwijl het overige bestond uit diverse midden-, fijne en ord. soorten tot 45 a
65 rth., die deels voor Silezië, deels voor Saksen en Oostenrijk gekocht werden.
Ook nam een Fransch huis een partijtje hiervan. De prijzen der fijuc Wollen
bleven onveranderd, doch de ord. kwaliteiten werden naar evenredigheid tot
zeer hooge koersen verhandeld.
Aangekomen van 1620 Julij ter losplaats HELDER, om aldaar te lossen,
de volgende schepen, gekomen van
NEWCASTLE. Veracity, R. Clark, 14Sch. Steenkolen. Wurfbain C., te Arnst.
n Hart, J. Cloak. 129 ch. Steenkolen. vanVlissingeu&Stuart, teAinst.
SUNDSWALL. Scandia, A.IIutchinson. Ladiuhllout. HubcrtJans&C., teHarliugeu.
FREDERIKSTADT. Fanny, C. Unger. Lading Hout. Blikman C., te Amst.