BUITENLAND.
Het is nu reeds geruimen tijd geleden, sinds door een
Duitschcr, Wilhelm Baucr genaamd, een middel is bedacht om
onder water te varen. In den Decnsch-Duitschcu oorlog heeft hij
der Pruissischc regering het aanbod gedaan, om met zulk een toestel
de Deensehe vloot te vernielen. Genoemde regering heeft echter
zijne plannen in handen gesteld van ecne commissie en nadat zij
een gunstig rapport heeft verkregen, zal zij den heer Baucr in de
gelegenheid stellen om proeven te geven.
Men meent, dat, ofschoon de uitvinder zijn vinding heeft gedaan
met het doel om haar als een vreeselijk werktuig van vernieling
te bezigen, het levens dienstbaar kan zijn tot nut der menschcu.
Men kaD zich door middel van zulk een vaartuig onttrekken aan
den invloed, uitgeoefend door den storm, zoowel wat betreft wind
druk als golfslag. Met zulk een vaartuig kan men verscheidene
dagen diep beneden den waterspiegel doorbrengen en naar willekeur
rijzen en dalen. Men kan zich dus op die wijze geheel aan den
invloed van den hevigsten storm onttrekken en beter en krachtiger
kan men zoodoende hulp aan schipbreukelingen bieden, dan zulks
met de best bemande reddingboot mogelijk is.
Aangenomen het beroep naar de Herst. Evang. Luth. Gemeente
te Amsterdam, door ds. Westholf, pred. bij de Evang. Luth. Gemeente
te 's Hage.
Volgens cene mededeeling in het Journal des Débats, hebben
drie der passagiers, die zich verbonden hebben Nadar op zijne lucht
reis te vergezellen, toen hij te Frankfort zou opstijgen, er nu van
afgezien omdat die reis, nu zij te Amsterdam ondernomen wordt,
volgens hun oordeel te veel gevaren oplevert, om het vele water,
zoo wel zee als rivier, dat die stad omgeeft, ofschoon ook met het
oo" hierop buitengewone voorzorgsmaatregelen genomen worden.
De vierde passagier, die de luchtvaart zou medemaken, is een
En"elsch officier, wiens verloftijd verstreken is en die derhalve aan
zijn verbindtenis geen gevolg kan geven.
Ouder de gebeurtenissen die ontegenzeggelijk do algcmecnc belangstelling
het meest tot zich trekken, behoort voorzeker de spoedig te verwachten opstij
ging vau den heer Nadar met zijn reuzenballon lc Géaut. lu do belangrijke
brochure, door den heer Nadar opgesteld, cn door hcni met den eigenaardigen
titel: Le Droit au Val bestempeld, beschrijft hij aan het slot liet eigenlijke
doel wat hij beoogt door zijne luchtreizen met den Gcaiit. Terwijl hij een
tegenstander is van het gevoelen, om de gewone luchtballons, als ligchameu die
ligtcr zijn dan de lucht, naar welgevallen te kunnen besturen, heeft Nadar tc
Parijs ecne Maatschappij opgcrigt, die ten doel heeft proeven te nemen betref
fende dc luchtscheepvaart door middel van ligchameu die zwaarder zijn dan do
lucht; ziju stelsel berust op zuiver werktuigelijke gronden, cn hij legt, ter be
reiking van zijn doel, cene volharding aan den dag, die reeds vele hinderpalen
van nllcrlei aard is tc bovcu gekomen.
Ouder zijn toczigt is de Géant in de meest kolossale afmetingen vervaar
digd. Dc opbrengst der toegangsprijzen, die bij dc opstijgingen worden geïnd,
strekken tot bijcenbrcnging vau het kapitaal, dat dc Maatschappij, die reeds
sedert twee jaren iu werking is, noodig heeft voor de procfuemingcu. De Géant
is dc grootste ballon die in de jaarboeken der luchtvaart bekend is. Dc monster-
ballon van 1837 die den overtogt van Londen naar Wcilburg in Duitschland
deed, kon slechts 2500 kub. Ncd. el gas houden, terwijl de Gcant 0098 kub.
Ned. cl bevatten kou.
De Géant bestaat uit twee ballons, die over elkander zijn gespannen, om de
meest mogelijke hechtheid aan dit monster-luclitschip le verschaffen. De grond
stof bestaat nit witte taf van de beste kwaliteit, en beide ballons zijn volmaakt
aan elkander gelijk. Iedere ballon beeft 118 banen van 70 Ncd. cl bij 0,G0
Ncd. cl breedte. Dezo banen zijn geheel met de baud genaaid cn dubbel gestikt.
Dc Géant kau cn moet een gewigt van 90 kwint alen medevoeren. De totale
hoogto bedraagt ongeveer 45 Ncd. cl. Voor de vervaardiging zijn noodig ge
weest 7000 Ned. cl zijde tegen zeven cu een kwart franc de el. Het schuitje,
dat 2 30 Ned. cl hoog en 4 Ncd. breed is, heeft twee verdiepingen en is ver
vaardigd uit mandewerk, van ouderen cn ter zijde door twintig kabels omwoeld,
die bevestigd zijn aan den ijzeren ring van den ballon.
Behalve dc hut van den kapitein, waarin een bed van 75 duim breedte en
waaronder een afdceling is voor dc bagage, bevinden zich in het vertrek voor
de reizigers drie boven elkander geplaatste slaapsteden, terwijl dc vier overige
afdccliugen van het schuitje een provisiekamer, een waschvcrtrckje. een photo-
grafisch atelier eu ecne drukkerij bevatten. (A. C.)
Jl. Maandag is van Amsterdam per stoomboot naar de straf
gevangenis te Hoorn overgebragt dc persoon van S. S. A., ond 69
jaren, ten einde aldaar 3 jaren gevangenisstraf tc ondergaan, waartoe
bij door de Arrondisscuients-Bcgtbank te Amsterdam is veroordeeld,
nadat hij door onderscheidene vonnissen reeds meer dan 30 jaren
in de gevangenis bad doorgebragt. De man ziet er nog vrij goed
uit en ondanks de vele jaren van opsluiting verraadt zijn uiterlijk
nog geenszins zijn ouderdom.
Voor den aanleg van den Noordhollandschen staatsspoorweg
is bij twee vonnissen op 22 Junij door de arrondissements-regtbank
te Alkmaar de geregtclijke onteigening van gronden bevolen. Aan
B. K. Konijn was voor 39 roeden en 90 ellen in der minne als
schadeloosstelling aangeboden 2096,75 maar door hem geweigerd
Bij het vonnis is hem slechts 1993,47 toegekend. Aan C. Haker,
zijne echtgenoote, die voor 1 bunder 21 roeden 2S ellen cene aan
bieding van 5266,60 had geweigerd, heeft het vonnis slechts
5053,03 toegewezen. Tevens zijn deze eigenaren tot betaling van
al de proceskosten veroordeeld.
Dc minister van Binnenl. Zaken heeft, tot wederopzegging,
de navolgende vergunningen verleend, als: 1. aan J. Kaper, te Bot
terdam, voor eene stoombootdienst, tot vervoer van goederen en vee
tusschen Medemblik en Botterdam; 2. aan J. B. Vcrscliure, te
's Hertogenbosch, voor cene scbroefstoombootdienst tot vervoer van
goederen en vee tusschen 's Hertogenbosch en Zaandam.
De scheepstimmerwerf bij de haven van Texel, behoord hebbende
aan Jan Zoetelief, is overgegaan aan den heer Zwanenburg van
Harkngen.
Men schrijft ons van Texel, dd. 29 Aug. 1865
Met zekerheid kunnen wij berigten, dat met 1 Octobcr a. s. het
bestelbon van iederen aankomenden brief, bedragende 2£ cent en
1 ceut voor elke courant, op ons gansche eiland zal worden afgeschaft.
De postbeambten alhier hebben hieromtrent eene aanschrijving
ontvangen van het ministerie van financiën.
De gemeenteraad van Naaldwijk heeft zich tot den minister
van Binnenl. Zaken gewend, met, het verzoek om medewerking ter
verkrijging van den, naar 's raads oordeel, meest afdoenden maat
regel ter voorkoming van verspreiding der zoo gevreesde runderpest,
namelijk: het tijdelijk schorsen of verhinderen van alleveemarkten in het rijk.
Een der tc Lemmer onder quarantaine gestelde koeijen is
gestorven en dc verschijnselen, die zich hierbij voordeden, doen hier
aan een slagtoffer aan dc veepest denken. Op voorstel van een
deskundige is de quarantaine-termijn verlengd, ofschoon niet uit
gemaakt is, dat werkelijk veepest aanwezig is.
Wij ontleencu ann dc Staatscourant dc navolgende opgaven van Zr. Ms.
schenen, gestationeerd in de Oost-Indische wateren, tot 14 Julij jl.:
«Fregat Prins Alcxandcr der Nederlanden, kapt. ter zee M. Cazaux van
Staphorst, wachtschip ter reedc Batavia; korvet Juno, kapt. J. J. Westerouen
vau Meetoren, wachtschip ter reede Socrubaija; brik de Cachelot, kapt. E.
M. C. Baak, wachtschip ter reede Macnssar; opnemingsvaartuig Pylades,
luit. lstc kl. W. Enslic, doet opnemingen ter oostkust van Sumatra; rocika-
nonnccrboot No. 14, luit. 2de kl. C. H. Bogaert, wachtschip ter reede Sama-
rang; schrocfstoomschip lstc kl. l>jnmbi, kapt.-luit. P. A. van Rees, gesta
tioneerd in dc wateren vau Uiouw en Linga; sehroefstoomschip lste kl.
Metalen Kruis, kapt. J. E. do Mnn, ondergaat te Onrust ecnigc herstellingen,
zal daarna do Ardjoeuo iu de Moluksche wateren allosscn; raderstoomschip
lste kl. Amsterdam, kapt. J. 1'. G. Muller, doet eene reis naar Muntok om
dc Rei nier Clacszen naar Soernbaija te slepen; sehroefstoomschip 3de kl.
Reinicr Claeszen, luit. lstc kl. N. M. J. Kroef, gestat, in dc wateren ter
oostkust van Sumatra, wordt door de Amsterdam naar Socrabaijn gesleept om
reparatie aan de sehrocfas te oudergaan-, sehroefstoomschip 3de kl. Retch,
luit. lste kl. J. A. II. Hugcuholtz, gestat, in dc wateren van Celcbes;
sehroefstoomschip 1de kl. de Vecht, luit. lstc kl. jhr. J. S. O. von Schmidt anf
Altenstadt, ligt te Socrabaijn in het bassin; sehroefstoomschip 4de kl.
Haarlemmermeer, luit. lstc kl. A. Jurman, gestat, iu de wateren van Mcnado,
heeft hg Salihahoc (Telauw-eilandeu) 5 rooverspraauwen vernield; stoom
schip 3de kl. Cclobcs, luit. lstc kl. B. D. vun Trojcn, gestat, ter westkust
van Bornco; stoomschip 4de kl. Adbiiraal van Kinshergen, luit. lste kl.
R. P. Struick, dcu 1 Julij jl. tijdelijk bnitcu dienst gesteldstoomschip 2de
kl. Bromo, kapt.-luit. G. vau llccking Colcnhrandcr, heeft den nieuw benoem
den vicc-prcsidcnt, Mr. A. Prins, van Singapore gehaald eu den nfgetredene,
Mr. Kcuchenius cu familie, naar Singapore gebragt; stoomschip 3de kl.
Sindoro, luit. lstc kl. K. F. R. Andrau, ligt tc Soernbaija in timmeting;
sehroefstoomschip 4de ld. dc Lingc, luit. lstc kl. A. N. L. Koops, gestat, iu
de wateren ter zuid- en oostkust van Bornco; sehroefstoomschip 4de kl.
Moutrado, luit, lsto kl. II. D. Slegt, gestat, iu do wateren van Riouw en
Linga; stoomschip Onrust, luit. lstc kl. D. A. Coouinus de Buy ter, gestat,
ter westkust van Bornco; sehroefstoomschip 4de kl. Apeldoorn, luit. lstc kl.
II. Schokker, tijdelijk gestat. Ier westkust van Bornco, tot wering van zeeroof,
heeft 3 verdachte pranuwen aangehouden en opgehragt;stoomschip Ardjoeno,
kapt.-luit. R. W. G. Arcndscn de WollT, gestat, iu dc wateren van den Moluk-
sehen Archipel; schrocfstoomschip 4de kl. Stavoren, luit. lste kl. J. B.
Everwijn, gestat, in de wateren van Cclcbes; sehroefstoomschip 4de kl.
Delfzijl, luit. lstc kl. F. J. G. van Thicl, gestat, in dc wateren van Riouw en
Linga; korvet met stoomvcrmogcn Prinses Amelia, kapt. J. J. Wichcrs, gestat,
ter westkust van Sumatra; raderstoomschip 4de kl. Mndurn, luit. lstc kl.
II. B. Kip, gestat, in de wateren ter zuid- cn oostkust van Bornco; schrocf
stoomschip 4de kl. Coehoorn, luit. lste kl. W. F. L. dc Vricse, gestat, in de
wateren van Meuadokorvet Prins Maurits der Nederlanden, kapt.-luit
C. L. J. d'Hamecourt, is den 25 Jnnij jl. naar Nederland vertrokken.
Het voornaamste feest dat de staatkundige geschiedenis van den
dag met betrekking tot Europa vermeldt en met hare opmerkingen
en beschouwingen verrijkt is ongetwijfeld de oplossing der Dcenscli-
Duitschc qurestie. Deze aangelegenheid mist echter den gloed der
nieuwheid ten ccnenmalc, cn wordt bovendien door omstandigheden
beheerscht, die aanleiding geven dat men gedurig van de hoofdzaak
afdwaalt en de aandacht bij de inwendige staatsgesteldheid der
beide Duitsche grootmagtcn bepaalt. In Pruissen gunt men aan
von Bisraarck geene overwinning, omdat zulk een zege zijn verblijf
aan het bewind bevestigt cn verlengt. In Oostenrijk is men steeds
naijverig op Pruisscn's bloei- en geen wonder dat men thans onte
vreden is over de weinige voorregtcn aan de keizerlijke regering
toegelegd. Op die wijze kan men zeggen, dat de voorgestelde
regeling nagenoeg niemand voldoet cn alzoo weinig strekt om den
bloei van de daarbij betrokken staten te bevorderen.
Niet slechts in Duitschland, ook daarbuiten gaan vrij algemeen
afkeurende stemmen op tegen de overeenkomst door Pruissen en
Oostenrijk gesloten. Zelfs wordt do vrees geopenbaard, dat men
nu, minder nog dan vroeger, keizer Napoleon zal kunnen tegengaan
in het maken van veroveringen, indien daartoe de meermalen be
sproken plannen weder komen bovendrijven." Men belooft zich
weinig goeds van deze oplossing der Sleeswij k-IIolsteinsche quasstie,
omdat zij slechts op geweld is gegrondvest, cn omdat zij lijnregt
met geschiedenis en nationaliteit in strijd is. Het is, naar veler
oordeel, of wij nog in de middel-eeuwen, in den tijd van geweld
en verovering leven, zoozeer wordt dc handelwijze van Pruissen en
Oostenrijk in strijd geacht met den geest dezer eeuw.
Iu een nabij de Fransche grenzen gelegen Belgisch dorp heeft
dezer dagen een 1 Sjarig meisje, dat sedert tien jaren tengevolge van
een ongeval stom was, haar spraakvermogen teruggekregen, tengevolge
van het plotseling levend wederzien van haar vader, die, schijndood,
op het punt was begraven te worden en% bij wien het, op 't oogen-
blik dat men het stoffelyk omhulsel aan dc aarde wilde toever
trouwen, bleek dat zijne levensgeesten nog niet waren uitgedoofd.
Ter gelegenheid der naamdag van keizer Napoleon heeft hij aan 48
oude galeiboeven kwijtschelding van hunnen nog overigen straftijd
verleend. Ieder *dier personen nam een uitgaanskas mede die ongeveer
500 frs. bedroeg. Aan een hunner vroeg men of hij naar zijne
familie terugkeerde. „Helaas!" antwoordde hij, „ik heb geene
familie. Vóór dat ik in de gevangenis kwam was ik wees." „Van
vader en moeder beide?" „Ja, ik had ze gedood I"
La Trance verhaaltTwintig jaar geleden stonden in Frankrijk
twee personen voor het hof teregt. Boberl en Bastien hadden eene
vrouw, de schoonmoeder van cerstgcnocmden, geworgd cn in diens
tuin begraven; om liet lijk onkenbaar te maken, hadden zij het met
een laag kalk bedekt. Zij hadden echter de kalk nat gemaakt,
waardoor het lijk bewaard bleef als cene mummie. Bobert had in
het wetboek gelezen, dat na tien jaren de misdaden verjaren. Na
tien jaar, dacht hij, kan ik gerust slapen. Hij werd nogtans in
hechtenis genomen en ondervraagd, maar daar het lijk zijner schoon
moeder niet gevonden werd, kon men zelfs haar dood niet bewijzen.
Bij gebrek aan bewijs werd hij vrijgesproken en acht maanden na
zijne misdaad was de moordenaar in vrijheid. Hij vreesde niets