BUITENLAND. Het is nu reeds geruimen tijd geleden, sinds door een Duitschcr, Wilhelm Baucr genaamd, een middel is bedacht om onder water te varen. In den Decnsch-Duitschcu oorlog heeft hij der Pruissischc regering het aanbod gedaan, om met zulk een toestel de Deensehe vloot te vernielen. Genoemde regering heeft echter zijne plannen in handen gesteld van ecne commissie en nadat zij een gunstig rapport heeft verkregen, zal zij den heer Baucr in de gelegenheid stellen om proeven te geven. Men meent, dat, ofschoon de uitvinder zijn vinding heeft gedaan met het doel om haar als een vreeselijk werktuig van vernieling te bezigen, het levens dienstbaar kan zijn tot nut der menschcu. Men kaD zich door middel van zulk een vaartuig onttrekken aan den invloed, uitgeoefend door den storm, zoowel wat betreft wind druk als golfslag. Met zulk een vaartuig kan men verscheidene dagen diep beneden den waterspiegel doorbrengen en naar willekeur rijzen en dalen. Men kan zich dus op die wijze geheel aan den invloed van den hevigsten storm onttrekken en beter en krachtiger kan men zoodoende hulp aan schipbreukelingen bieden, dan zulks met de best bemande reddingboot mogelijk is. Aangenomen het beroep naar de Herst. Evang. Luth. Gemeente te Amsterdam, door ds. Westholf, pred. bij de Evang. Luth. Gemeente te 's Hage. Volgens cene mededeeling in het Journal des Débats, hebben drie der passagiers, die zich verbonden hebben Nadar op zijne lucht reis te vergezellen, toen hij te Frankfort zou opstijgen, er nu van afgezien omdat die reis, nu zij te Amsterdam ondernomen wordt, volgens hun oordeel te veel gevaren oplevert, om het vele water, zoo wel zee als rivier, dat die stad omgeeft, ofschoon ook met het oo" hierop buitengewone voorzorgsmaatregelen genomen worden. De vierde passagier, die de luchtvaart zou medemaken, is een En"elsch officier, wiens verloftijd verstreken is en die derhalve aan zijn verbindtenis geen gevolg kan geven. Ouder de gebeurtenissen die ontegenzeggelijk do algcmecnc belangstelling het meest tot zich trekken, behoort voorzeker de spoedig te verwachten opstij ging vau den heer Nadar met zijn reuzenballon lc Géaut. lu do belangrijke brochure, door den heer Nadar opgesteld, cn door hcni met den eigenaardigen titel: Le Droit au Val bestempeld, beschrijft hij aan het slot liet eigenlijke doel wat hij beoogt door zijne luchtreizen met den Gcaiit. Terwijl hij een tegenstander is van het gevoelen, om de gewone luchtballons, als ligchameu die ligtcr zijn dan de lucht, naar welgevallen te kunnen besturen, heeft Nadar tc Parijs ecne Maatschappij opgcrigt, die ten doel heeft proeven te nemen betref fende dc luchtscheepvaart door middel van ligchameu die zwaarder zijn dan do lucht; ziju stelsel berust op zuiver werktuigelijke gronden, cn hij legt, ter be reiking van zijn doel, cene volharding aan den dag, die reeds vele hinderpalen van nllcrlei aard is tc bovcu gekomen. Ouder zijn toczigt is de Géant in de meest kolossale afmetingen vervaar digd. Dc opbrengst der toegangsprijzen, die bij dc opstijgingen worden geïnd, strekken tot bijcenbrcnging vau het kapitaal, dat dc Maatschappij, die reeds sedert twee jaren iu werking is, noodig heeft voor de procfuemingcu. De Géant is dc grootste ballon die in de jaarboeken der luchtvaart bekend is. Dc monster- ballon van 1837 die den overtogt van Londen naar Wcilburg in Duitschland deed, kon slechts 2500 kub. Ncd. el gas houden, terwijl de Gcant 0098 kub. Ned. cl bevatten kou. De Géant bestaat uit twee ballons, die over elkander zijn gespannen, om de meest mogelijke hechtheid aan dit monster-luclitschip le verschaffen. De grond stof bestaat nit witte taf van de beste kwaliteit, en beide ballons zijn volmaakt aan elkander gelijk. Iedere ballon beeft 118 banen van 70 Ncd. cl bij 0,G0 Ncd. cl breedte. Dezo banen zijn geheel met de baud genaaid cn dubbel gestikt. Dc Géant kau cn moet een gewigt van 90 kwint alen medevoeren. De totale hoogto bedraagt ongeveer 45 Ncd. cl. Voor de vervaardiging zijn noodig ge weest 7000 Ned. cl zijde tegen zeven cu een kwart franc de el. Het schuitje, dat 2 30 Ned. cl hoog en 4 Ncd. breed is, heeft twee verdiepingen en is ver vaardigd uit mandewerk, van ouderen cn ter zijde door twintig kabels omwoeld, die bevestigd zijn aan den ijzeren ring van den ballon. Behalve dc hut van den kapitein, waarin een bed van 75 duim breedte en waaronder een afdceling is voor dc bagage, bevinden zich in het vertrek voor de reizigers drie boven elkander geplaatste slaapsteden, terwijl dc vier overige afdccliugen van het schuitje een provisiekamer, een waschvcrtrckje. een photo- grafisch atelier eu ecne drukkerij bevatten. (A. C.) Jl. Maandag is van Amsterdam per stoomboot naar de straf gevangenis te Hoorn overgebragt dc persoon van S. S. A., ond 69 jaren, ten einde aldaar 3 jaren gevangenisstraf tc ondergaan, waartoe bij door de Arrondisscuients-Bcgtbank te Amsterdam is veroordeeld, nadat hij door onderscheidene vonnissen reeds meer dan 30 jaren in de gevangenis bad doorgebragt. De man ziet er nog vrij goed uit en ondanks de vele jaren van opsluiting verraadt zijn uiterlijk nog geenszins zijn ouderdom. Voor den aanleg van den Noordhollandschen staatsspoorweg is bij twee vonnissen op 22 Junij door de arrondissements-regtbank te Alkmaar de geregtclijke onteigening van gronden bevolen. Aan B. K. Konijn was voor 39 roeden en 90 ellen in der minne als schadeloosstelling aangeboden 2096,75 maar door hem geweigerd Bij het vonnis is hem slechts 1993,47 toegekend. Aan C. Haker, zijne echtgenoote, die voor 1 bunder 21 roeden 2S ellen cene aan bieding van 5266,60 had geweigerd, heeft het vonnis slechts 5053,03 toegewezen. Tevens zijn deze eigenaren tot betaling van al de proceskosten veroordeeld. Dc minister van Binnenl. Zaken heeft, tot wederopzegging, de navolgende vergunningen verleend, als: 1. aan J. Kaper, te Bot terdam, voor eene stoombootdienst, tot vervoer van goederen en vee tusschen Medemblik en Botterdam; 2. aan J. B. Vcrscliure, te 's Hertogenbosch, voor cene scbroefstoombootdienst tot vervoer van goederen en vee tusschen 's Hertogenbosch en Zaandam. De scheepstimmerwerf bij de haven van Texel, behoord hebbende aan Jan Zoetelief, is overgegaan aan den heer Zwanenburg van Harkngen. Men schrijft ons van Texel, dd. 29 Aug. 1865 Met zekerheid kunnen wij berigten, dat met 1 Octobcr a. s. het bestelbon van iederen aankomenden brief, bedragende 2£ cent en 1 ceut voor elke courant, op ons gansche eiland zal worden afgeschaft. De postbeambten alhier hebben hieromtrent eene aanschrijving ontvangen van het ministerie van financiën. De gemeenteraad van Naaldwijk heeft zich tot den minister van Binnenl. Zaken gewend, met, het verzoek om medewerking ter verkrijging van den, naar 's raads oordeel, meest afdoenden maat regel ter voorkoming van verspreiding der zoo gevreesde runderpest, namelijk: het tijdelijk schorsen of verhinderen van alleveemarkten in het rijk. Een der tc Lemmer onder quarantaine gestelde koeijen is gestorven en dc verschijnselen, die zich hierbij voordeden, doen hier aan een slagtoffer aan dc veepest denken. Op voorstel van een deskundige is de quarantaine-termijn verlengd, ofschoon niet uit gemaakt is, dat werkelijk veepest aanwezig is. Wij ontleencu ann dc Staatscourant dc navolgende opgaven van Zr. Ms. schenen, gestationeerd in de Oost-Indische wateren, tot 14 Julij jl.: «Fregat Prins Alcxandcr der Nederlanden, kapt. ter zee M. Cazaux van Staphorst, wachtschip ter reedc Batavia; korvet Juno, kapt. J. J. Westerouen vau Meetoren, wachtschip ter reede Socrubaija; brik de Cachelot, kapt. E. M. C. Baak, wachtschip ter reede Macnssar; opnemingsvaartuig Pylades, luit. lstc kl. W. Enslic, doet opnemingen ter oostkust van Sumatra; rocika- nonnccrboot No. 14, luit. 2de kl. C. H. Bogaert, wachtschip ter reede Sama- rang; schrocfstoomschip lstc kl. l>jnmbi, kapt.-luit. P. A. van Rees, gesta tioneerd in dc wateren vau Uiouw en Linga; sehroefstoomschip lste kl. Metalen Kruis, kapt. J. E. do Mnn, ondergaat te Onrust ecnigc herstellingen, zal daarna do Ardjoeuo iu de Moluksche wateren allosscn; raderstoomschip lste kl. Amsterdam, kapt. J. 1'. G. Muller, doet eene reis naar Muntok om dc Rei nier Clacszen naar Soernbaija te slepen; sehroefstoomschip 3de kl. Reinicr Claeszen, luit. lstc kl. N. M. J. Kroef, gestat, in dc wateren ter oostkust van Sumatra, wordt door de Amsterdam naar Socrabaijn gesleept om reparatie aan de sehrocfas te oudergaan-, sehroefstoomschip 3de kl. Retch, luit. lste kl. J. A. II. Hugcuholtz, gestat, in dc wateren van Celcbes; sehroefstoomschip 1de kl. de Vecht, luit. lstc kl. jhr. J. S. O. von Schmidt anf Altenstadt, ligt te Socrabaijn in het bassin; sehroefstoomschip 4de kl. Haarlemmermeer, luit. lstc kl. A. Jurman, gestat, iu de wateren van Mcnado, heeft hg Salihahoc (Telauw-eilandeu) 5 rooverspraauwen vernield; stoom schip 3de kl. Cclobcs, luit. lstc kl. B. D. vun Trojcn, gestat, ter westkust van Bornco; stoomschip 4de kl. Adbiiraal van Kinshergen, luit. lste kl. R. P. Struick, dcu 1 Julij jl. tijdelijk bnitcu dienst gesteldstoomschip 2de kl. Bromo, kapt.-luit. G. vau llccking Colcnhrandcr, heeft den nieuw benoem den vicc-prcsidcnt, Mr. A. Prins, van Singapore gehaald eu den nfgetredene, Mr. Kcuchenius cu familie, naar Singapore gebragt; stoomschip 3de kl. Sindoro, luit. lstc kl. K. F. R. Andrau, ligt tc Soernbaija in timmeting; sehroefstoomschip 4de ld. dc Lingc, luit. lstc kl. A. N. L. Koops, gestat, iu de wateren ter zuid- en oostkust van Bornco; sehroefstoomschip 4de kl. Moutrado, luit, lsto kl. II. D. Slegt, gestat, iu do wateren van Riouw en Linga; stoomschip Onrust, luit. lstc kl. D. A. Coouinus de Buy ter, gestat, ter westkust van Bornco; sehroefstoomschip 4de kl. Apeldoorn, luit. lstc kl. II. Schokker, tijdelijk gestat. Ier westkust van Bornco, tot wering van zeeroof, heeft 3 verdachte pranuwen aangehouden en opgehragt;stoomschip Ardjoeno, kapt.-luit. R. W. G. Arcndscn de WollT, gestat, iu dc wateren van den Moluk- sehen Archipel; schrocfstoomschip 4de kl. Stavoren, luit. lste kl. J. B. Everwijn, gestat, in de wateren van Cclcbes; sehroefstoomschip 4de kl. Delfzijl, luit. lstc kl. F. J. G. van Thicl, gestat, in dc wateren van Riouw en Linga; korvet met stoomvcrmogcn Prinses Amelia, kapt. J. J. Wichcrs, gestat, ter westkust van Sumatra; raderstoomschip 4de kl. Mndurn, luit. lstc kl. II. B. Kip, gestat, in de wateren ter zuid- cn oostkust van Bornco; schrocf stoomschip 4de kl. Coehoorn, luit. lste kl. W. F. L. dc Vricse, gestat, in de wateren van Meuadokorvet Prins Maurits der Nederlanden, kapt.-luit C. L. J. d'Hamecourt, is den 25 Jnnij jl. naar Nederland vertrokken. Het voornaamste feest dat de staatkundige geschiedenis van den dag met betrekking tot Europa vermeldt en met hare opmerkingen en beschouwingen verrijkt is ongetwijfeld de oplossing der Dcenscli- Duitschc qurestie. Deze aangelegenheid mist echter den gloed der nieuwheid ten ccnenmalc, cn wordt bovendien door omstandigheden beheerscht, die aanleiding geven dat men gedurig van de hoofdzaak afdwaalt en de aandacht bij de inwendige staatsgesteldheid der beide Duitsche grootmagtcn bepaalt. In Pruissen gunt men aan von Bisraarck geene overwinning, omdat zulk een zege zijn verblijf aan het bewind bevestigt cn verlengt. In Oostenrijk is men steeds naijverig op Pruisscn's bloei- en geen wonder dat men thans onte vreden is over de weinige voorregtcn aan de keizerlijke regering toegelegd. Op die wijze kan men zeggen, dat de voorgestelde regeling nagenoeg niemand voldoet cn alzoo weinig strekt om den bloei van de daarbij betrokken staten te bevorderen. Niet slechts in Duitschland, ook daarbuiten gaan vrij algemeen afkeurende stemmen op tegen de overeenkomst door Pruissen en Oostenrijk gesloten. Zelfs wordt do vrees geopenbaard, dat men nu, minder nog dan vroeger, keizer Napoleon zal kunnen tegengaan in het maken van veroveringen, indien daartoe de meermalen be sproken plannen weder komen bovendrijven." Men belooft zich weinig goeds van deze oplossing der Sleeswij k-IIolsteinsche quasstie, omdat zij slechts op geweld is gegrondvest, cn omdat zij lijnregt met geschiedenis en nationaliteit in strijd is. Het is, naar veler oordeel, of wij nog in de middel-eeuwen, in den tijd van geweld en verovering leven, zoozeer wordt dc handelwijze van Pruissen en Oostenrijk in strijd geacht met den geest dezer eeuw. Iu een nabij de Fransche grenzen gelegen Belgisch dorp heeft dezer dagen een 1 Sjarig meisje, dat sedert tien jaren tengevolge van een ongeval stom was, haar spraakvermogen teruggekregen, tengevolge van het plotseling levend wederzien van haar vader, die, schijndood, op het punt was begraven te worden en% bij wien het, op 't oogen- blik dat men het stoffelyk omhulsel aan dc aarde wilde toever trouwen, bleek dat zijne levensgeesten nog niet waren uitgedoofd. Ter gelegenheid der naamdag van keizer Napoleon heeft hij aan 48 oude galeiboeven kwijtschelding van hunnen nog overigen straftijd verleend. Ieder *dier personen nam een uitgaanskas mede die ongeveer 500 frs. bedroeg. Aan een hunner vroeg men of hij naar zijne familie terugkeerde. „Helaas!" antwoordde hij, „ik heb geene familie. Vóór dat ik in de gevangenis kwam was ik wees." „Van vader en moeder beide?" „Ja, ik had ze gedood I" La Trance verhaaltTwintig jaar geleden stonden in Frankrijk twee personen voor het hof teregt. Boberl en Bastien hadden eene vrouw, de schoonmoeder van cerstgcnocmden, geworgd cn in diens tuin begraven; om liet lijk onkenbaar te maken, hadden zij het met een laag kalk bedekt. Zij hadden echter de kalk nat gemaakt, waardoor het lijk bewaard bleef als cene mummie. Bobert had in het wetboek gelezen, dat na tien jaren de misdaden verjaren. Na tien jaar, dacht hij, kan ik gerust slapen. Hij werd nogtans in hechtenis genomen en ondervraagd, maar daar het lijk zijner schoon moeder niet gevonden werd, kon men zelfs haar dood niet bewijzen. Bij gebrek aan bewijs werd hij vrijgesproken en acht maanden na zijne misdaad was de moordenaar in vrijheid. Hij vreesde niets

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1865 | | pagina 2