Een nieuw WAGENTJE, TELEGRAFISCHE BERiGTEN. A D V E R T E IM T I IM. L E T W E L! Bij «I. LAlVSEIï, aan de Kooi, POOT-AARDAPPELEN EN STRGQ. Er zijn te Raleigh (Noord-Karolina) twee meisjes van 14 jaar, naamver nog verbonden dan de bekende Siameeselie broeders; de band loopt bij haar van den hals tot onder aan de ruggegraat. INGEZONDEN. IETS OVER TOONKUNST, voornamelijk in betrekking tot deze Gemeente en het Concert-Gezelschap Apollo. Alleneskens nadert het saizoen dat dc wintervermakelijkheden een einde nemen doet; de laatste tuonen dei wiiilercoiicertm van liet imi/.iek-gezelscliap „Apullo" zijn weggestorven en wij ho|ien en geloovcn d.it ze bij liet nieercndeel der bezoekers ecu aangeiiamen induik zullen hebben aehtergeluten. llij liet bezoeken van het laatste Concert duur genoemde vereeniging gegeven en hetwelk zoo bij uitstek voldeed, hetgeen trouwens liet programma liet verwachten, stond ilc verbaasd over het weinige getal bezoekers, dat dien avond in „Tivoli" ver- eenigd was. Ik dacht daarbij aan de vele leden die liet vorig jaar bedankt hadden voornamelijk lot den achtbaren burgerstand behoorende, en stelde mij de vraag: van waar dit verschijnsel? Is het uit bijkomende omslmiilighcdi-n, of uit gebrek aan kunstzin? en du laatste vraag hield, helaas! bij mij den boventoon. Ik achtte het niet ongepast eenige regelen aan dit onderwerp te wijden, misschien, dacht ik. strekt het tot „Apollo's" bloei Het is volstrekt niet mijn plan oui in beschouwing te treden over dit of dat regleniciits-irtikel, maar alleen uit het oogpunt van kunst, uls middel tot beschaving en veredeling. Wat zijn veelal de motieven, dat de burgerij geen lid wordt van „Apullo" of voor het lidmaatschap bedankt? Bij de mcestcu hoort mui, het is daar een stijve boel, du dames iniikeu er zooveel toilet, dat ik er mijne vrouw bijna niet durf te brengen, enz. Ecu en ander stem ilc volgaarne, toe, ofschoon, dit is niet te ontkennen, het een bewijs is dat du toonkunst zoo hoog staat aangeschreven bij du hoogcic standen der maatschappij dat immer en overal ecu Concert als een verfijnde uitspanning wordt beschouwd. Zoude echter niet het groot e be- belctsel zijn dal, de knust niet genoeg gewaardeerd wordt? Zouden, wanneer dat gebrek eens uiet aanwezig ware, du andere motieven niet over het hoofd worden gezien? Weet ge wel, gij velen die leden kondet zijn, of die u hebt teruggetrokken, dat ge veel toebrengt om uiet alleen op muziekaal gebied tegen te werken, innnr in kunst in T algemeen veel tegenhoudt? Wanneer op ecue plaats als deze de toonkunst wordt veronachtzaamd, wanneer zulks lang achtereen liet geval is, zult ge, wanneer ge, hetzij op instrumentaal of vocaal gebied, of op dat vim uiterlijke welsprekendheid iets wilt duurst*Hen, ecu tul van zwarigheden onder vinden waarvan gu u zelf geen rekenschap kunt geven. Kunst en kunst reiken elkander de iiaud.door kunst wordt kunst ontwikkeld. Door eene iliiikc medewerking van de zijde der burgerij vis-a-vis „Apollo" zoude door den toom menden lust tot liet hooien van instrumentale muziek al ligt de liefde tof vocale mede worden opgewekt; al ligt Zoude zich een gemengd koor, een mannenkoorcu wie weet.... misschien ztlfs een afdceling der maatschappij van toonkunst kunnen vormen. De elementen, die deze plaats aanbiedt, zijn als men elkander begrijpt (en dit is de hoofdzaak) krachtig genoeg. Van het bovenstaande zijn voorbeelden aan te wijzen. Mij zijn plaatsen, en zeer welvarende in ons land, bekend waar door verslapping alles kwijnende is <-n men uiet dan hoogst inoeiji-lijk iets zal kunnen tot stand brengen. Maar zegt ge, wat zal ik lid zijn van „Apollo", ilc houd van geen muziek. Blijft er dan van daan, want voor mctischcii die it uiet van bonden, is zij te edel, maar zeg niet: ik heb er geen verstand van, of, 't is wel mogelijk als die of die mijnheer speelt, dat liet heul mooi is, maar ik kan het toeli niet beoordeclin. Deukt ge dan dat iedei der opera- of concerten-habitués er verstand van hebben? Volstrekt niet; als toon- of schilder kunst van die weinigen moest leven, zag het er slecht uit. Hoogschatters der kunst en die ha.tr als zoodanig bevorderen zijn dezulken waaraan den bloei der schooue kunsten is toevertrouwd. Ge hebt geen verstand van muziek zegt ge; goed, maar wordt lid van ecu Conccrt-gczclsclinp z.oo als hier ter plaatse bestaat. Als velen zulks doen zal natuurlijk do ijverige directie alles aanwenden om de contributie, the u nu misschien wat boog is, te verminderen, en u ook iu staat stellen veel te hooreo. Wi es b v. vier jaar lid en honderd tegen één dat uw muzikaal gevoel is ontwikkeld, dat ge clinrlatanneric van ware kunst weet te onderscheiden, dat wanneer ge ergens in een Café Chantaut waar gc een lioininc llute, een fameus trommelslager of iemand die met veel virtuositeit de castagnetten slaat, hoort, (iels waarover gc uu in verrukking tot uwe familie spreekt) zegt: 't is wel aardig, maar zoo'u viool van mijnheer A. of zoo'n piano van mevr. 1). is toeli wat anders en dat ge het ten volle eens zijt met den goochelaar die u laat verbaasd zijn over zijn steike toeren (waar- ge 't eenvoudige begrijpen zoudt als 't u vergund ware een blik te slaan in zijne mechanische toestellen) en u met een zoet luchtje zegt: „Messieurs et nies dames, ee n'est qu'un bagatelle, ee u'est qn'une petite vivacité des doigts, ea Honderd tegen één, zeg ik, dat als ge een zoon of dochter hebt, die reeds goede vorderingen maakt op de piano en die u een paar maal lastig valt met een Charivari van Seliierliout of Potpourri's weiiielcmle van alle aria's en alle bekende en onbekende volkslicdeicu aan elkander gcllanst, dat ge uiet zult zeggen: och, speel nu liever eens dat mooijc lied „ohne wörte" vanoch, hoe heet hij ook weer? Van Mciidelsohn, pa! O ja, van Mciidclsohuof die lieve étude van Hellen, die uw meester mij gezegd heeft dat ge reeds zoo goed kent. Wilt ge een paar voorbeelden hoe sommige zaken kunnen werken op outwikkiliug? Ik houd (om eene dames-expressie te gebruiken) dol veel van schilderijen en heb er 'zoo binnen- als buitenslands duizenden gezien. Wat heb ik er mcè geleerd, vraag ik iemand? Wel, zegt hij ironisch, misschien zijt gc nu door al dat zien een even goed historieschilder als van Dijk, of Horace Vernet, mis schien vervaardigt ge zeestukken in 't genre van Louis Meijer, Schotel of Gudin, of zijt ge eenigzins busten schilder als Potter, of Ilosa Bouhcur, of be oefent gij de Christelijke kunst op de wijs van Kubbcns, of Ary Scheller? Och neen, mijn waarde, het tegendeel is waar, want ik geloof, dat ik, als ik nu een landschapje met potlood zou teekeucn, ik het er viij wal slechter af zou krengen dan na de laatste teekenlcs, die ik van mijn geaolitcn ouderwijzer ontving; muur misschien (ik zeg misschien, want met kunst te beoordeelen kan men niet te vnorz.igtig zijn) hel) ik er duur geloerd, op een tentoonstelling een goede schilderij van een slechte te kunnen onderscheiden, misschien dat ik die van de laatste soort voorbij loop, terwijl zc door anderen worden aangegaapt, en dit alleen is mij nids veel waard. Wilt ge ecu ander voorbeeld op weten schappelijk geliiid? Een jongen op de Fransehe school zegt tot u: die algebra, die meetkunde, wat heli ik er aan, ik word toch koopman of zal als surnumerair bij dit of dat liet genoegen hebben ellenlange eohieren van belasting ol' kadaster in te vullen, maar enfin. Uw schoolmakker (veronderstel dat ge beiden school gaat) is echter een vlugge jongenhij brengt liet tamelijk ver in genoemde vakken. Best. Ge verliest elkander eenigzins uit het oog op Interen leeftijd. Gij ontmoet elkander uu en dan. llij is koopman, ontvanger der belastingen of wat dan ook geworden. Ge zult hein eens over ecu moeijelijkc zaak schrijven. Ge krijgt antwoord, geheel gemotiveerd, uitmuntend naar uw zin. Wat een stijltje zegt ge; wat een tact om iets te verduidelijken. Gij spreekt hem later. Jongen, zegt hij, ik beu lid van den gemeenteraad, wij hebben van avond eene belangrijke qurestie te behandelen, ga mede, over een uur is alles afgeloopen, dun heli ik tot uw dienst. Ik wilde daar ook wel wat over zeggen. Ge gaat er heen, boort uw vriend sprekeu en ge staat verbaasd over zijne gezonde, lo gische taal. Later zegt gu tegen hem: zeg P. weet ge nog wel dal je zoo 't land had aan meetkunst en algebra? Spnck er mij niet van, zegt. hij, wil je wel geloovcn, dat, ik er niets meer vim weet? Ik beu er waarachtig alles van vergeten. Eeiiig-n tijd later spreekt ge uw oud n onderwijzer, bij wieu ge zinnen hebt school gegaan en ge zegt; A propos, ik lub laatst P. nog gesproken, llij wuout te 11. ui is daar een heel gezien mail, lid van den Raad, enz. Ik heb hem hel woord hooreu voeren over ecu zeer btlaugryke zaak, maar dat is uit muntend, hij ral 't stellig ver brengen. Ja, zegt de oude lieer, dut heb ik altijd wel gezegd, hij moest wel goed leeren denken, want wiskunde wns zijn fort. Begrijpt ge mij lezer? Ik hoop ja, want ik weet liet u niet beter aan 't verstand te brengen. VVtlnu, zoo is het ook niet muziek. Het is en blijft eene onomstootelijkc waarheid: Kunst veredelt! Niet ten onregte zong Schiller en liet werd later omschreven, toegelicht en verheerlijkt door ilc verheven toonseliepping van den, helmis! te vroeg ontslapen componist Mcndi lsohu-Bartholdyin zijn „Feslgcsang au die Küustler" (voor 't laatste woord zoude men hier kunst kunnen iiedcrsehrijven Der Mcuschhcit W'urdc ist in curc lluud gegeben, „Bewnhret sie! »Sie sinkt mit euchi—mit cueh wird sie sicb heben!" enz. Ik zal hier eindigen, d.mr ik het mij voorgestelde doel, wat mij zelvcn aan gaat, ineen te hebben bereikt; moge dc toekomst, leeren rl.it liet geen stem in de woestijn is geweest. Moge de muziek, moge du kunst in 't algemeen te dezer plaatse toenemen iu bloei, opdat, wat kunstzin aangaat, deze gemeente, ook naast uiterlijke welvaart, in innerlijk» beschaving hoe langer hoe meer ecu eervolle plaats iu ons vaderland intieme. Mulder, lü Maart 1800. EEN HOOGSCHATTER DER KUNST. MA RKTBBRT iTEN. ALKMAAR, 17 Maart. Aangevoerd: 11 Paarden f 25 a 80. Koe f140. 2SS Schapen fl0a40. 100 mag. Varkens fl5u30. 204 Biggen f 10 a 13. Boter 07 5 u 77 c, per kop. HOORN, 15 Maart Aangevoerd: 34 stapels of 5SS3 N.p. Kaas. Hoogste prijsf32,75 per50N.p. 17 Maart. Prijzen der Granen, enz.: Garst f 5 a 5,50. Haver f 5. Groene Erwten f 15. Grnauwe dito f 20. Bruine Booneu f 13,50 a 14. Paardeb. f 8 a 8,50. Mosterdzaad f 21. Knrweizaad I' 22. Aangevoerd: 13 Paarden f 90 a 195. 05 Kalveren f5 a 9,50. 320 Scha pen f 19,50. a 27. 95 \arkens I' 13 a 20,50. 7 Zeugen f 30 n 45,50. 330 Biggen f 0 a 12. 420 Kippen 10,05 a 2,35. 2100 kop Boter 55 a 00 e per kop. 16800 Kip-Eijeren f 2,40 a 2,50 en 7150 Ecnd-Eijeren 1" 2,70 a 2,80 perliR). PDR.MERKNDK, 20 Maait. Aangevoerd: 10 Paaiden. 01 Runderen, vette Koeijcn over het geheel flaauwer, Geldekoeijeu redelijk vlug. 74 vette Kalveren 7<l a 90 c. per N p., handel minder vlug. 213 nuchtere Kalveren f 4 a S, handel stug. 15 vette Varkens 52 a 59 c. per N. p, handel vlug, 25 mag. Varkens f 15 a 23 en 110 Biggen f9 a 12, handel stug. 554 Schapen en Lamineren, vette Schapen iets minder, Overhoudeis niet zoo gevraagd. 20 stapels Kleine Kaas, f 30,50 per 50 N. p kleine voorraad, duur verkocht. Boter I' 1,05 a 1,15 per N. p. Kip-Eijeren f 2,50 cu Ecnd-Eiji ren f 2,70 per 100 stuks. LEIDEN, 17 Maart. Boter 1ste kwal. f 1,40 a 1.525. 2de kwal. f 1,330 a 1,37» per N. n. LEEUWARDEN, 1G Maart. Boter f55.—. LONDEN, 19 Maart. Heden waren ter VKiï-markt aangevoerd: 4100 Runderen. 20400 Schapen. 107 Kalveren en 235 Varkens. De prijs der Runderen was 5 sli. 0 d., van Schapen 0 sh. 2 van Kalveren 0 sli. 0 d. en van Varkens 4 el». 10 -I 259ste STAATS-LOTERIJ. V IJ F D E KLASSE. NEGENDE LIJST. No. 8108, 11210; 15691, 16365 en 19571 ieder 1000; No. 2066 en 19578 ieder 400; No. 4892, 8795, 12618, 14194, 14643 en 16297 ieder 200; No. 270, 3663, 3952, 4682, 5528, 13680, 14397, 15087, 16550, 16570, 17781, 18230, 19026 en 19238 ieder 100. Heden Woensdag den 21 Maart 1806. Beurs van AMSTERDAM: Metalliek54,Amerika(1882)74f,Shares87,Mexiconieuwel9^35 Heden overleed, lot mijne innige droefheid, mijn ecnig geliefde Zoon ALBERTÜS CORNELIS SEXDERMAN, in den ouderdom van 17 jaren en 9 maanden. Nieuwediep20 Maart 1866. Wed. A. C. A. SEXDERMAN, geb. Spigt. Voor de vele blijken van deelneming, betoond bij het overlijden van mijnen Echtgenoot, betuig ik mijnen opregtvn dank. Helder21 Maart 1866. Wed. S. STIKKELREINBACH. Een ieder wordt gewaarschuwd geen gelden of goederen af te geven, of hnndteekeningen voor geldig aan te nemen, die niet door de ondergeteekende onder getuigen zijn afgegeven. Nieuivcdiep, 21 Maart 1866. Wed. D. GREEUW Junior. TE KOOP: op veerenzeer geschikt voor een Bakker. Adres: J. WILDENAAR, Paleisstee g. ZIJN TE BEKOMEN:

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1866 | | pagina 3