Een nieuw WAGENTJE,
TELEGRAFISCHE BERiGTEN.
A D V E R T E IM T I IM.
L E T W E L!
Bij «I. LAlVSEIï, aan de Kooi,
POOT-AARDAPPELEN EN STRGQ.
Er zijn te Raleigh (Noord-Karolina) twee meisjes van 14 jaar,
naamver nog verbonden dan de bekende Siameeselie broeders; de
band loopt bij haar van den hals tot onder aan de ruggegraat.
INGEZONDEN.
IETS OVER TOONKUNST,
voornamelijk in betrekking tot deze Gemeente en het
Concert-Gezelschap Apollo.
Alleneskens nadert het saizoen dat dc wintervermakelijkheden een einde
nemen doet; de laatste tuonen dei wiiilercoiicertm van liet imi/.iek-gezelscliap
„Apullo" zijn weggestorven en wij ho|ien en geloovcn d.it ze bij liet nieercndeel
der bezoekers ecu aangeiiamen induik zullen hebben aehtergeluten. llij liet
bezoeken van het laatste Concert duur genoemde vereeniging gegeven en hetwelk
zoo bij uitstek voldeed, hetgeen trouwens liet programma liet verwachten, stond
ilc verbaasd over het weinige getal bezoekers, dat dien avond in „Tivoli" ver-
eenigd was. Ik dacht daarbij aan de vele leden die liet vorig jaar bedankt
hadden voornamelijk lot den achtbaren burgerstand behoorende, en stelde mij de
vraag: van waar dit verschijnsel? Is het uit bijkomende omslmiilighcdi-n, of
uit gebrek aan kunstzin? en du laatste vraag hield, helaas! bij mij den boventoon.
Ik achtte het niet ongepast eenige regelen aan dit onderwerp te wijden,
misschien, dacht ik. strekt het tot „Apollo's" bloei Het is volstrekt niet mijn
plan oui in beschouwing te treden over dit of dat regleniciits-irtikel, maar
alleen uit het oogpunt van kunst, uls middel tot beschaving en veredeling.
Wat zijn veelal de motieven, dat de burgerij geen lid wordt van „Apullo" of
voor het lidmaatschap bedankt? Bij de mcestcu hoort mui, het is daar een
stijve boel, du dames iniikeu er zooveel toilet, dat ik er mijne vrouw bijna niet
durf te brengen, enz. Ecu en ander stem ilc volgaarne, toe, ofschoon, dit is niet
te ontkennen, het een bewijs is dat du toonkunst zoo hoog staat aangeschreven
bij du hoogcic standen der maatschappij dat immer en overal ecu Concert als
een verfijnde uitspanning wordt beschouwd. Zoude echter niet het groot e be-
belctsel zijn dal, de knust niet genoeg gewaardeerd wordt? Zouden, wanneer
dat gebrek eens uiet aanwezig ware, du andere motieven niet over het hoofd
worden gezien?
Weet ge wel, gij velen die leden kondet zijn, of die u hebt teruggetrokken, dat
ge veel toebrengt om uiet alleen op muziekaal gebied tegen te werken, innnr in
kunst in T algemeen veel tegenhoudt? Wanneer op ecue plaats als deze de
toonkunst wordt veronachtzaamd, wanneer zulks lang achtereen liet geval is,
zult ge, wanneer ge, hetzij op instrumentaal of vocaal gebied, of op dat vim
uiterlijke welsprekendheid iets wilt duurst*Hen, ecu tul van zwarigheden onder
vinden waarvan gu u zelf geen rekenschap kunt geven. Kunst en kunst reiken
elkander de iiaud.door kunst wordt kunst ontwikkeld. Door eene iliiikc medewerking
van de zijde der burgerij vis-a-vis „Apollo" zoude door den toom menden lust
tot liet hooien van instrumentale muziek al ligt de liefde tof vocale mede worden
opgewekt; al ligt Zoude zich een gemengd koor, een mannenkoorcu wie weet....
misschien ztlfs een afdceling der maatschappij van toonkunst kunnen vormen.
De elementen, die deze plaats aanbiedt, zijn als men elkander begrijpt (en dit
is de hoofdzaak) krachtig genoeg. Van het bovenstaande zijn voorbeelden aan
te wijzen. Mij zijn plaatsen, en zeer welvarende in ons land, bekend waar
door verslapping alles kwijnende is <-n men uiet dan hoogst inoeiji-lijk iets zal
kunnen tot stand brengen. Maar zegt ge, wat zal ik lid zijn van „Apollo",
ilc houd van geen muziek. Blijft er dan van daan, want voor mctischcii die it
uiet van bonden, is zij te edel, maar zeg niet: ik heb er geen verstand van,
of, 't is wel mogelijk als die of die mijnheer speelt, dat liet heul mooi is,
maar ik kan het toeli niet beoordeclin. Deukt ge dan dat iedei der opera- of
concerten-habitués er verstand van hebben? Volstrekt niet; als toon- of schilder
kunst van die weinigen moest leven, zag het er slecht uit. Hoogschatters der
kunst en die ha.tr als zoodanig bevorderen zijn dezulken waaraan den bloei der
schooue kunsten is toevertrouwd. Ge hebt geen verstand van muziek zegt ge;
goed, maar wordt lid van ecu Conccrt-gczclsclinp z.oo als hier ter plaatse bestaat.
Als velen zulks doen zal natuurlijk do ijverige directie alles aanwenden om
de contributie, the u nu misschien wat boog is, te verminderen, en u ook iu
staat stellen veel te hooreo. Wi es b v. vier jaar lid en honderd tegen één
dat uw muzikaal gevoel is ontwikkeld, dat ge clinrlatanneric van ware kunst
weet te onderscheiden, dat wanneer ge ergens in een Café Chantaut
waar gc een lioininc llute, een fameus trommelslager of iemand die met veel
virtuositeit de castagnetten slaat, hoort, (iels waarover gc uu in verrukking
tot uwe familie spreekt) zegt: 't is wel aardig, maar zoo'u viool van mijnheer
A. of zoo'n piano van mevr. 1). is toeli wat anders en dat ge het ten volle eens
zijt met den goochelaar die u laat verbaasd zijn over zijn steike toeren (waar-
ge 't eenvoudige begrijpen zoudt als 't u vergund ware een blik te slaan in
zijne mechanische toestellen) en u met een zoet luchtje zegt: „Messieurs et
nies dames, ee n'est qu'un bagatelle, ee u'est qn'une petite vivacité des doigts, ea
Honderd tegen één, zeg ik, dat als ge een zoon of dochter hebt, die reeds
goede vorderingen maakt op de piano en die u een paar maal lastig valt met
een Charivari van Seliierliout of Potpourri's weiiielcmle van alle aria's en alle
bekende en onbekende volkslicdeicu aan elkander gcllanst, dat ge uiet zult
zeggen: och, speel nu liever eens dat mooijc lied „ohne wörte" vanoch,
hoe heet hij ook weer? Van Mciidelsohn, pa! O ja, van Mciidclsohuof die
lieve étude van Hellen, die uw meester mij gezegd heeft dat ge reeds zoo goed
kent. Wilt ge een paar voorbeelden hoe sommige zaken kunnen werken op
outwikkiliug?
Ik houd (om eene dames-expressie te gebruiken) dol veel van schilderijen en
heb er 'zoo binnen- als buitenslands duizenden gezien. Wat heb ik er mcè
geleerd, vraag ik iemand? Wel, zegt hij ironisch, misschien zijt gc nu door
al dat zien een even goed historieschilder als van Dijk, of Horace Vernet, mis
schien vervaardigt ge zeestukken in 't genre van Louis Meijer, Schotel of
Gudin, of zijt ge eenigzins busten schilder als Potter, of Ilosa Bouhcur, of be
oefent gij de Christelijke kunst op de wijs van Kubbcns, of Ary Scheller? Och
neen, mijn waarde, het tegendeel is waar, want ik geloof, dat ik, als ik nu een
landschapje met potlood zou teekeucn, ik het er viij wal slechter af zou krengen
dan na de laatste teekenlcs, die ik van mijn geaolitcn ouderwijzer ontving;
muur misschien (ik zeg misschien, want met kunst te beoordeelen kan men
niet te vnorz.igtig zijn) hel) ik er duur geloerd, op een tentoonstelling een goede
schilderij van een slechte te kunnen onderscheiden, misschien dat ik die van de
laatste soort voorbij loop, terwijl zc door anderen worden aangegaapt, en dit
alleen is mij nids veel waard. Wilt ge ecu ander voorbeeld op weten
schappelijk geliiid?
Een jongen op de Fransehe school zegt tot u: die algebra, die meetkunde, wat
heli ik er aan, ik word toch koopman of zal als surnumerair bij dit of dat liet
genoegen hebben ellenlange eohieren van belasting ol' kadaster in te vullen,
maar enfin. Uw schoolmakker (veronderstel dat ge beiden school gaat) is echter
een vlugge jongenhij brengt liet tamelijk ver in genoemde vakken. Best.
Ge verliest elkander eenigzins uit het oog op Interen leeftijd. Gij ontmoet
elkander uu en dan. llij is koopman, ontvanger der belastingen of wat dan
ook geworden. Ge zult hein eens over ecu moeijelijkc zaak schrijven. Ge
krijgt antwoord, geheel gemotiveerd, uitmuntend naar uw zin. Wat een stijltje
zegt ge; wat een tact om iets te verduidelijken. Gij spreekt hem later.
Jongen, zegt hij, ik beu lid van den gemeenteraad, wij hebben van avond eene
belangrijke qurestie te behandelen, ga mede, over een uur is alles afgeloopen,
dun heli ik tot uw dienst. Ik wilde daar ook wel wat over zeggen. Ge gaat
er heen, boort uw vriend sprekeu en ge staat verbaasd over zijne gezonde, lo
gische taal. Later zegt gu tegen hem: zeg P. weet ge nog wel dal je zoo
't land had aan meetkunst en algebra? Spnck er mij niet van, zegt. hij, wil
je wel geloovcn, dat, ik er niets meer vim weet? Ik beu er waarachtig alles
van vergeten. Eeiiig-n tijd later spreekt ge uw oud n onderwijzer, bij wieu ge zinnen
hebt school gegaan en ge zegt; A propos, ik lub laatst P. nog gesproken, llij
wuout te 11. ui is daar een heel gezien mail, lid van den Raad, enz. Ik heb
hem hel woord hooreu voeren over ecu zeer btlaugryke zaak, maar dat is uit
muntend, hij ral 't stellig ver brengen. Ja, zegt de oude lieer, dut heb ik
altijd wel gezegd, hij moest wel goed leeren denken, want wiskunde wns zijn
fort. Begrijpt ge mij lezer? Ik hoop ja, want ik weet liet u niet beter aan
't verstand te brengen. VVtlnu, zoo is het ook niet muziek.
Het is en blijft eene onomstootelijkc waarheid:
Kunst veredelt!
Niet ten onregte zong Schiller en liet werd later omschreven, toegelicht en
verheerlijkt door ilc verheven toonseliepping van den, helmis! te vroeg ontslapen
componist Mcndi lsohu-Bartholdyin zijn „Feslgcsang au die Küustler" (voor
't laatste woord zoude men hier kunst kunnen iiedcrsehrijven
Der Mcuschhcit W'urdc ist in curc lluud gegeben,
„Bewnhret sie!
»Sie sinkt mit euchi—mit cueh wird sie sicb heben!" enz.
Ik zal hier eindigen, d.mr ik het mij voorgestelde doel, wat mij zelvcn aan
gaat, ineen te hebben bereikt; moge dc toekomst, leeren rl.it liet geen stem in
de woestijn is geweest. Moge de muziek, moge du kunst in 't algemeen te dezer
plaatse toenemen iu bloei, opdat, wat kunstzin aangaat, deze gemeente, ook naast
uiterlijke welvaart, in innerlijk» beschaving hoe langer hoe meer ecu eervolle
plaats iu ons vaderland intieme.
Mulder, lü Maart 1800.
EEN HOOGSCHATTER DER KUNST.
MA RKTBBRT iTEN.
ALKMAAR, 17 Maart.
Aangevoerd: 11 Paarden f 25 a 80. Koe f140. 2SS Schapen fl0a40.
100 mag. Varkens fl5u30. 204 Biggen f 10 a 13. Boter 07 5 u 77 c, per kop.
HOORN, 15 Maart
Aangevoerd: 34 stapels of 5SS3 N.p. Kaas. Hoogste prijsf32,75 per50N.p.
17 Maart.
Prijzen der Granen, enz.: Garst f 5 a 5,50. Haver f 5. Groene Erwten
f 15. Grnauwe dito f 20. Bruine Booneu f 13,50 a 14. Paardeb. f 8 a 8,50.
Mosterdzaad f 21. Knrweizaad I' 22.
Aangevoerd: 13 Paarden f 90 a 195. 05 Kalveren f5 a 9,50. 320 Scha
pen f 19,50. a 27. 95 \arkens I' 13 a 20,50. 7 Zeugen f 30 n 45,50. 330
Biggen f 0 a 12. 420 Kippen 10,05 a 2,35. 2100 kop Boter 55 a 00 e per kop.
16800 Kip-Eijeren f 2,40 a 2,50 en 7150 Ecnd-Eijeren 1" 2,70 a 2,80 perliR).
PDR.MERKNDK, 20 Maait.
Aangevoerd: 10 Paaiden. 01 Runderen, vette Koeijcn over het geheel
flaauwer, Geldekoeijeu redelijk vlug. 74 vette Kalveren 7<l a 90 c. per N p.,
handel minder vlug. 213 nuchtere Kalveren f 4 a S, handel stug. 15 vette
Varkens 52 a 59 c. per N. p, handel vlug, 25 mag. Varkens f 15 a 23 en
110 Biggen f9 a 12, handel stug. 554 Schapen en Lamineren, vette Schapen
iets minder, Overhoudeis niet zoo gevraagd. 20 stapels Kleine Kaas, f 30,50
per 50 N. p kleine voorraad, duur verkocht. Boter I' 1,05 a 1,15 per N. p.
Kip-Eijeren f 2,50 cu Ecnd-Eiji ren f 2,70 per 100 stuks.
LEIDEN, 17 Maart.
Boter 1ste kwal. f 1,40 a 1.525. 2de kwal. f 1,330 a 1,37» per N. n.
LEEUWARDEN, 1G Maart.
Boter f55.—.
LONDEN, 19 Maart.
Heden waren ter VKiï-markt aangevoerd: 4100 Runderen. 20400 Schapen.
107 Kalveren en 235 Varkens. De prijs der Runderen was 5 sli. 0 d., van
Schapen 0 sh. 2 van Kalveren 0 sli. 0 d. en van Varkens 4 el». 10 -I
259ste STAATS-LOTERIJ.
V IJ F D E KLASSE.
NEGENDE LIJST.
No. 8108, 11210; 15691, 16365 en 19571 ieder 1000;
No. 2066 en 19578 ieder 400; No. 4892, 8795, 12618,
14194, 14643 en 16297 ieder 200; No. 270, 3663, 3952,
4682, 5528, 13680, 14397, 15087, 16550, 16570, 17781,
18230, 19026 en 19238 ieder 100.
Heden Woensdag den 21 Maart 1806.
Beurs van AMSTERDAM:
Metalliek54,Amerika(1882)74f,Shares87,Mexiconieuwel9^35
Heden overleed, lot mijne innige droefheid, mijn ecnig
geliefde Zoon ALBERTÜS CORNELIS SEXDERMAN,
in den ouderdom van 17 jaren en 9 maanden.
Nieuwediep20 Maart 1866.
Wed. A. C. A. SEXDERMAN,
geb. Spigt.
Voor de vele blijken van deelneming, betoond bij het
overlijden van mijnen Echtgenoot, betuig ik mijnen
opregtvn dank.
Helder21 Maart 1866.
Wed. S. STIKKELREINBACH.
Een ieder wordt gewaarschuwd geen gelden of goederen
af te geven, of hnndteekeningen voor geldig aan te
nemen, die niet door de ondergeteekende onder getuigen
zijn afgegeven.
Nieuivcdiep, 21 Maart 1866.
Wed. D. GREEUW Junior.
TE KOOP:
op veerenzeer geschikt voor een Bakker.
Adres: J. WILDENAAR, Paleisstee g.
ZIJN TE BEKOMEN: