SCMR0EFST00M00TMEMT ADVERTENTIËN. S T E E N K 0 LJ N E N COAKS. GEB Ks. ZEI! MIIHLE N. Ik meen Jus, dat. wi] ons o\er den uitslag mogen verheugen en de verwach ting mogen koesteren, dat bij voorkomende strandingen in de nabijheid onzer kusten, het beproefde toestel belangrijke diensten tot redding van schipbreu kelingen zal kunnen bewijzen. Texel, IS October 18C6. D. C. LOMAN. VUURPIJL-TOESTEL OP TEXEL. Met het vuurpijl-toestel, om lijnen van het vaste strand, of wel uit de duinen naar een in nood verkeereud schip over te brengen, ziju alhier op den 16 dezer proeven genomen. Aanvankelijk verkeerde men alhier in den waan, dat de uitkomst ongunstig zoude zijn, zoudcr echter daarvan eenige bepaalde reden te kuuuen opgeven; in één woord de zaak was reeds veroordeeld voorde proefneming plaats had. Des te aangenamer is het mij thans aan alle belang hebbenden, en vooral aan de zeevarenden, te kunnen berigtcu, dat de genomen proeven inderdaad ccne schitterende uitkomst hebben opgeleverd, en dat ik mij, op grond daarvan, verzekerd boude, voor bet geval cr schipbreuken op deze kusten mogten voorkomen, liet bestuur van de Redding-maatschappij alhier er in slagen zal, op een afstand van minstens 300 ellen uit dc kust, lijnen eu trossen aan in nood verkeerendc schepen te kuuueu overbrengen. Eeue beschrij ving te geven van het vuurpijl-toestel eu van al hetgeen daarbij behoort, acht ik evenwel onnoodig. De lijn, welke in een kist kunstig opgeschoten ligt, wordt bevestigd aan een vuurpijl en deze wordt, na behoorlijk gerigt te zijn, afgeschoten naar het voorwerp dat bedoeld wordt. Evenwel zoude ik bet weu- schelijk achten den pijl zoodanig te doen rigten, dat dezelve boven wind weg drijft en een bogt van 30 graden beschrijft, en dat de lijn na eene mislukte poging, niet op het strand in lange bogtcn wordt opgeschoten, maar dat men zich de moeite gestroost de lijn op nieuw in de kist te plaatsen. De reden waarom ik zulks verkieslijker acht, is gclegeu in de volgende omstaudigheid: toen de eerste vuurpijl werd afgestoken, bevond de liju zich in de kist en liep dezelve geheel uit, tot zelfs 30 ellen voorbij het toestel, cn meer dan 60 ellen voorbij het op liet strand geplaatste doel, ter breedte van 10 ellen. Daar dit doel op 240 ellen afstands was geplaatst, had de pijl dientengevolge een afstand van 320 ellen bereikt. De tweede proef werd genomen met dezelfde lijn, maar alsnu was die lijn met de grootste zorg in lange bogtcu achter het toestel op het strand opge schoten. Bij het afgaan der pijl brak evenwel de lijn, en de pijl met een gedeelte der liju liep door tot op een afstand van ruim 450 ellen. De derde proef, met dezelfde lijn genomen, na in bogten op eene andere wijze opgeschoten, slaagde mede slechts gedeeltelijk, daar op nieuw de lijn ver broken werd, eu de pijl met een gedeelte der lijn een afstand doorliep van 470 ellen. Bij de vierde proef, alweder met dezelfde lijn, na behoorlijk gesplitst te zijn, genomen, en na vooraf in de kist om dc klussen opgeschoten en van dcjjeuuen losgemaakt te zijn, slaagde men volkomen, daar dezelve op nieuw het doel 60 ellen voorbij snelde en dc lijn, door den wind eenigzins afgedreven zijnde, nevens hetzelve nederdaaldein één woord de proefneming was uitmuntend uitgevallen en ieder toeschouwer was verbaasd over dc goede resultaten die verkregen werden. In tijd van nood, wanneer door den hoogen stand der zee liet vaste strand onder loopt, kan het toestel geplaatst worden op twee zoogenaamde lange-wagens, waarop een vloer van losse dcelen gelegd kan worden, zoodat men met dit te doen of in praktijk te brengen, verder zeewaarts rijden kan, en liet in nood verkeerend schip op die wijze naderbij komt. Het zal verder dienstig zijn om op het einde der lijn 30 a 40 ellen dun koord te bevestigen, om voor het geval de lijn met den pijl verder mogt loopen dau de lijn lang is, dezelve niet in zco verloren kan gaan. Men dient ook nog bedacht te zijn om de lijn, wanneer die het schip bereikt beeft, onmiddelijk nau den tros op bet strand te bevestigen, aangezien de in nood verkeerenden, zich meester denkende van de reddingslijn, die ouuiiddelijk tot zich zullen trekken. De gunstige uitkomsten, welke de proeven alhier en elders hebben opgeleverd, doen bij mij deu wenscli ontstaan, dat alle onze koopvaavdij-schepen mogen voorzien worden van gelijk toestel met toebeliooren, daar, volgens mijne ziens wijze, het veel gemakkelijker en zekerder zul zijn met bedoeld toestel van af een in nood verkeerend schip lijnen naar liet strand tc werpen, dan van af het strand naar het schip; cn daar nu gemeld vuurpijl-toestel vervaardigd is bij den Heer Donagliy te Amsterdam, zoo zullen Ileeren Rceders eu belangheb benden zeer gemakkelijk aldaar alle mogelijke inlichtingen kunnen bekomen tot bedoeld voorwerp betrekking hebbende. De Medebestuurder der Redding-maatschappij te Texel, Texel, den 19 Octobrr 1866. J. L. KIKKERT. BURGERLIJKE STAND VAN DE GEMEENTE HELDE», van 22 tot 19 October 1866. ONDERTROUWD: J. D. de Vries, sergeant der Mariniers, 32 jaren enD. Visser, 27 jaren. J. Rijkers, sjouwerman, 37 jaren en V. de Ring, 40 jaren, weduwe van K. Snel. J. A. van den Heuvel, kopergieter, 24 jaren cn T. Meijer, 19 jaren. GEHUWDD. Groen cn A. M. Buijkes. C. Bon cn A. H. Kcrkcner. S. M. dc Jong cn K. Glascr. BEVALLEN: B. W. C. Tabeling, gcb. Dielio, (Z.). K. J. Strikker, gcb. Flens, (D.). J. Brouwer, geb. Rijkers, (Z.). W. G. Boonisma, geb. Moutou, (Z.). F. Darphorn, geb. Mangel, (D.). J. Ilam, (D.). N. Boot, geb. Hoedjes, (D.). G. dc Ruijter, geb. van der Bol, (D.). K. J. Cohcn, geb. Gobetz, (Z-). K. Heijkoop, gcb. van Brcdcrode, (Z.). A. Kok. gcb. Zaatman, (Z.). OVERLEDEN: M. J. Witte, (34 jaren). N. Boesnart, (17 jaren). Leven loos aangegeven 1. BURGERLIJKE STAND VAN DE GEWEESTE TEXEL, van 12 tot 19 October 1866. ONDERTROUWD: Geenc. GEHUWD: Jan Roeper, 26 jaren cn Jolianna Helena Nieuwcnhuizen, 25 jaren. GEBOREN: Antje, dochter van Albcrt Koopman cn Grietje List. Jan, zoon van Willem Burger cn Dirkje de Jager. Marrctje, dochter van JacobJbz. Bruin en Jantje Daalder. Coruclia Jacoba, dochter van Jan Rob Jz. cn Sijbreg Duiuker. OVERLEDENGeenc. MIDDELBURGSCHE MAATSCHAPPIJ VAN STOOMVAART. Van MIDDELBURG: 22 Oet. 's morg. 10 ure. 23 Oct. 's rnorg. 11 ure. 25 Oct. 's midd. 12 ure. 26, 27 en 28 Oct. 's morg. 6 ure. Van ROTTERDAM 22 en 23 Oct. 's morg. 7 ure. 24, 26 en 27 Oct. 's morg. 8 ure 30 min. 28 Oct. 's morg. 10 ure 30 min. 261ste STAATSLOTERIJ. VIERDE K L A S S E. derde lijst. No. 12870 f 25,000; No. 16769/1500; No. 1064, 10165, 19542 cn 19*713 ieder f 400; No. 2160 en 2895 ieder/200; No. 2238, 3C61, 4110,*7455, 10014, 10235, 13113 en 16757 ieder 100. vierde lijst. No. 5438 1000. Telegrafisch herigt. Heden, Zaturdag 20 October 1866. Beurs van AMSTERDAM 2i0/oMetalliek22|a|, 5°/0Idem45§, 6°/0Amerika(1882)73|, 3°/0Mexico(oude)14|, 3°/oIdem(nieuwe)10§, 3°/0Spanje32, 5°/0Turken27£, Griekenll|, Haedelmaatschappijl36, Paul Pacific58f°/0. Beurs van Londen, Parijs, Weenen, Berlijn en Frankfort beter. Bevallen van een Zoon W. M.VERHOEVE BRUINVIS MORËE. Nieuwediep, 19 October 1866. Heden ontvingen wij de treurige tijding, dat onze geliefde Zoon W. NONNEKES, den 8 September jl., in den ouderdom van 26 jaren, na eene kortstondige en aldaar thans heersckende ziekte van vier dagen, te Paramaribo is overleden. Nieuwediep, 20 October 1866. P. NONNEKES. T. NONNEKES, geb. MEIJER. Mede namens Broeders en Zusters. Den 14 October overleed in het Gesticht Meerenberg na een langdurig zielelijden, mijne geliefde Dochter AAGJE THOMASZ, in den jeugdigen leeftijd van 25 jaren. Callantsoog20 October 1866. C. THOMASZ. Algemeens kennisgeving. Voor de vele en groote belangstelling, mij betoond bij het overlijden van mijn dierbaren Echtgenoot, den Heer J. E. JANZEN, betuig ik bij dezen, ook namens mijne Kinderen en Behuwdkinderen, mijnen hartelijken ilank. Wed. J. E JANZEN, Meijer. Bij het verkiezen van Leden voor de 'Kamer van Koophandel en Fabrieken op 16 November a. s., wenscht de ondergetee- kende niet herkozen te worden. C. W. K. VAN STRIJEN. en eene ruime sortenn< KNOOPEN. NIEUWEDIEP. Op nieuw ontvangen: Eene partij eerste kwaliteit VILTPANTOFFELS. Tevens ruim gesorteerd in alle soorten Heeren,-Dames-cnKinder L A ARS JES, Dames en Heeren WINTER-HAND- SCHOENEN, effen en gestreepte SAI- JETTEN, krimpvrije enLeidsche WOL GARNEERSELS en MANTEL- A. SENDERMAN. KANAAL WEG, 113. Gedurende" eenige dagen verkrijgbaar uit Vaartuigen, bij het Westplein aan den Helder: Beste Engclsche KAGCIIELKOLEN 8© Cts. per mud. RUHRKOLENTS COAKS45 en bij Wagenvrachten tegen 5 Cts. per mud meer ook franco aan huis. C. B E R £r IIU IJ S. Van NIEUWEDIEP Van AMSTERDAM D A G E L IJ K S: des morgens ure, des avonds n O ure, des namiddags 11L ure. 4i ure. Van ALKMAAR naar NIEUWEDIEP des iiinniddngs 18 J ure, des nvonds 8 me. VERHINDERD VRACIITTARIEE: HETOERIUELETTEX NIEUWEDIEP-AMSTERDAMEerste Kajuit 3.50, Tweede Kajuit 8 ld. NIEUWEDIEP-ALKMAAR1*s0» j' onbepaald gangbaar op bovengemelde diensten en op de boot ton 10 ore 's avonds van Amsterdam vertrekkende.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1866 | | pagina 3