AAlEfflG V\\ LEERLINGEN
PUBLIEKE AFSLAG VAN INHVHQL
1 FERNAND DE SPELER.
LIEFDE TOT KUNST.
De voerman der negentiende eeuw.
A D V E R T E N TI E N.
2. DE SNAKfM.1f.rc TAN SAMÜEL KIEWIET.
DE DIRECTEUR VAN
267ste STAATS LOTERIJ.
In de laatste dagen heeft de Noorderspoorweg aan het station
Madrid niet minder dan 2000 billetten 1ste klasse afgeleverd, allen
naar Parijs. Een bewijs, dat de aristocratie te Madrid de zaken
duister inziet en een goed heenkomen zoekt.
In eene te Barcelona verschenen proclamatie der rovoluti-
onnairen leest men o. a. het volgende: Weg met de dynastie! Algemeen
stemregt. Constitueerende Cortes. De omwentelingEindelijk,
na langdurige en moeijelijkc pogingen, is de natie overtuigd dat
het kwaad schuilt in onze verouderde instellingen, en al de
eerlijke lieden zijn besloten om de afgodsbeelden te vernielen
waaraan de natie een heillooze vereering heeft gewijd. Het was hoog
tijd; wij bevonden ons aan den rand van den afgrond, maar wij
kunnen ons redden, als wij het Heroïsche voorbeeld volgen van
andere volken, die, als wij, de offers zijn van gebate dynastiên en
traditionneel bijgeloofWat tot op dezen dag in Spanje den
vooruitgang belette, was de wormstekige troon der Bourbons. Deze
dynastie, wier grondstellingen steeds die der theocratie en van het
despotismus waren, moet uit ons vaderland verdwijnen. Weg met
de Bourbons!"
Het geloof, dat het negerras voor de hoogste beschaving on
geschikt is, is door een onlang3 plaats gehad hebbende gebeurtenis
op eene afdoende wijze wederlegd. Den 3 Junij jl. werd door twee
negers, bij Savannah (in Georgie), een tweegevecht gehouden. Zrj
namen alle vereischte formaliteiten in acht. De secondanten wierpen
het lot voor de bepaling der plaats; toen de strijdenden op 15 passen
afstands geplaatst waren, werd het kommando vuur! gegeven. Zij
brandden gelijktijdig hun vau dubbele loopen voorziene en met
groven hagel geladen pistolen af De uitdager werd doodelijk ge
wond en stierf eenige uren later. Deze beide mannen waren leden
van de Union League. De een had den ander voor een verrader
uitgemaakt. Deze besehuldiging bleek een infame leugen te zijn en
liep op een tweegevecht uit. De Savannah Repuhlicun zegt: „Zij
waren volkomen koel en gelaten en gaven geen teeken van vrees,
maar stonden met onversaagd voorhoofd. Wat konden zg meer
gedaan hebben, als zij adellijke heeren geweest waren met volle
16 kwartieren."
Vervolg en slot van N°. 116).
Nadat Zimmerman zich overtuigd heeft, dat de machine weder
in een goeden staat is, klimt hij weder naar boven met een
gloeijend gelaat en buiten adem. „Voorwaarts!" roept de hoofd
conducteur. De klok luidt en Zimmerman staat weder op zijne
machine, met een hijgende borst en het voorhoofd nat bezweet.
Hg fluit, en daar snelt hij al weder voort, te midden van de
sneeuw en de koude, die weldra zijne natte haren in ijskegels doen
veranderen.
Voort! voort! altgd voort!
De storm is in kracht verdubbeld; de wind ligt de sneeuw van
de kanten der dgken en laat haar als fonteinen opspringen, en als
breede watervallen nederstorten, of opstoppen als een woelende
branding om de locomotief heen. Hier verdeelt zich de sneeuw,
opgezweept als fijn bevrozen stof, stggt omhoog, dwarrelt dooreen,
om den schoorsteen en valt neder, in scherpe naalden van ijs ver
anderd. Maar wat verder stapelt zij zich in stilte op, en vormt
een beweegbaar heuveltje, of verheft zich verraderlijk als een witte
muur dwars over den weg. De locomotief nadert, het licht dat de
lantarens van verre vooruitschieten, beschijnt op eens die dreigende
vnassa, die zich als een spook in den nacht vertoont. Maar de
machine snelt vooruit als in woede en baant zich een weg. De
sneeuw springt van alle kanten terug en valt als een avalanche op
den locomotief neder en dreigt onder zijn val de twee mannen te
bedelven, die, van schrik bgna vermand, zich aan de balustrade
vastklemmen.
„Het schijnt hard te sneeuwen," zeggen de reizigers, die voor
een oogenblik door den schok wakker zijn geworden, en nu de
sneeuw tegen de raampjes hooren kletteren. „Wij vorderen slecht," -
voegt de een of ander er bij, terwijl hij op zijn horologie ziet, „o
het is toch vervelend om in een winternacht te reizen." Daarna
wikkelen zij zich weder goed in hunne bonte mantels en leggen het
hoofd neder op de kussens van de bank. Voort! voort! altijd
voort! Het water stroomt van den locomotief; de schoorsteen, de
veiligheidsklep, de fluit, de pompen verspreiden naar alle kanten
een nevelachtigen regen, die van een kant op de machine vallende,
terstond bevriest en van den anderen kant door den wind, opge
nomen, de kleeren overstroomt van de twee mannen, die onbewegelijk
op de plateforme staan.
Langzamerhand wordt de machine met groote ijskegels bedekt.
Alle hoeken zijn geheel vol met bevrozen sneeuw, een laag ijs die
steeds aangroeit, bedekt al hare deelen, niettegenstaande zij onop
houdelijk in beweging zgn, en het wordt daardoor van oogenblik
tot oogenblik bezwaarlijker de goede werking na te gaan.
„De vorst zou de pompen doen bevriezen," zegt Zimmerman,
„wij moeten ze wat laten werken." Maar op het oogenblik dat hij
zich omkeert en de hand wil opheffen om de handvatten aan te
pakken, voelt hij zijn arm verlamd en zijn hoofd verstijfd door een
stekende pgn. Het is omdat de koude de natte kleeren van de
twee mannen in een harnas van gs heeft doen verstijven, de haren
van hun baard en van hun bont zgn geheel bevrozen, hunne bonte
mutsen zijn harde zware helmen geworden, en de ijskorreltjes aan
hunne oogleden doen de lichten van het tweede station dat zich in
de verte vertoont, in duizend kleuren voor hunne oogen schitteren.
Door een forsche greep bevrijden zij hunne armen, strekken hunne
verdoofde ledematen uit, en trachten "hun knevels door hun adem
te ontdooijen. Naauwelijks kunnen zij met moeite één woord uitbrengen.
„Station Rodenkirchen, twee minuten!" Voort en altijd voort en
de storm houdt aan, de sneeuw dwarrelt rond, het ijs groeit aan,
het bont wordt nog zwaarder en de vermoeide, verstijfde, geschokte
ledematen kunnen zich naauwelijks staande houden.
De stations vliegen het eene vóór, het andere na, voorbij. De
afstanden sehgnen toe te nemen naarmate de twee mannen meer
uitgeput raken, en langzamerhand gevoelen zij zich door eene ge
vaarlijke, bijna ouwederstaanbare slaperigheid bevangen. „Ja, ja,
ik kom, beste vrouw," zegt de stoker. De man heeft staande
geslapen, en de droombeelden hebben hem aan de bedstede zijner
kranke vrouw gebragt. „Gartner, Gartner! pas dan toch op!" roept
de machinist op een bestraffenden toon hem toe. En toch, hij
zelf was zoo ook op het punt geweest van aan de vermoeijenis toe
te geven, want het is nog geen minuut geleden, dat het huilen van
den wind langs de telegraafdraden zich op eens voor hem in
een harmonische muziek veranderde. Hij meende het geliefkoosde
koor te hooren op de zangvereeniging van Lindestedt, waar hij lid
van is! En de twee mannen, geheel verschrikt over het gevaar dat
hun dreigde, spannen al hunne krachten in om de roode vermoeide
oogen open te houden, ten einde aan den slaap tegenstand te bieden,
die telkens en telkens weder dreigt hen te overmeesteren. „Nu is
het niet ver meer, God dauk," fluisterde een van hen, „nog een half
uur, en dan zijn wg er."
De dag begint aan te breken. In een van de coupés der eerste
klasse ontwaakt een der passagiers, de heer P...., kapitein der garde.
Voor een net spiegeltje kamt hij zijn baard uit, het weinigje
haar, dat hij nog over heeft, terwijl een blond en jong meisje,
dat naast haar vader zit, wiens luid gesnurk zich in de ploogen
van een bonten pels verliest, haar zwart-kanlen voile eens opslaat,
die tot nu toe haar gezigt bedekte. Zij schikt met haar kleine hand
in een fijne handschoen hare krullen teregt, die door den slaap in
de war waren geraakt, strikt de linten van haar blaauwe capuchon,
met hermelijn gevoerd, weder vast, en wrgft zich de lieve oogen.
„Het is affreust weder, freule, aller onaangenaamst weder," zegt
de kapitein. „En wat vermoeit dat reizen toch," antwoordt zij,
„ik ben waarlijk vermoeid, alsof ik geheel den nacht had gedanst."
„En dan die sneeuw," zegt de kapitein, „men kan naauwelijks drie
stappen voor zich uit zien. Gelukkig heb ik order gegeven, dat men
van daag mijn rijpaard niet van stal zal laten gaan." Papa,
wordt wakker. „Wij zijn en retard," grommelt hij tusscben zijn
pelsen, die miserabele directie moest toch beter voor het aankomen
zorgenmaar het is altijd zoo, die menschen denken dat ze maar
alles doen mogen! „Ja," zegt de kapitein, „en als de menschen
die voor dezen trein zorgen, nu maar goed hun pligt doen en op
de signalen letten, want anders, met zulk weder weet men waarachtig
niet wat nog zoude kunnen gebeuren."
„Och, u moet denken, die menschen zijn er zóó aan gewoon,"
antwoordt het meisje, terwijl zg een aanval van geeuwen verbergt.
„Maar zeg mij eens mijnheer, wordt uwe zuster van den winter
nog aan het hof gepresenteerd?" enz.
Voort! voort! altijd voort! en het gezelschap in de coupé danst
op de elastieke kussens. Maar de machine, met sneeuw beladen,
met gs bedekt, het rooster meer dan half verstopt, doet baar pligt
met de uiterste moeite. „Arme Pegasus," zegt Zimmerman tot haar,
„van daag komen wij wit als sneeuwpoppen en beiden verstijfd en
uitgeput aan. Het is een kwade nacht geweest, zoo wel voor u
als voor mij. Maar weest gerust, mijn jongen, ge zult schoongemaakt
worden, opgekuapt van den schoorsteen tot aan de wielen, en ik
ga me eens ter dege ontdooijen. Goddank, daar is Hochfeld, het
laatste station."
Zijn arm verstijfd van koft en omringd door een harnas van ijs,
heft zich met moeite op om de fluit te laten werken. De huizen
van de groote stad komen uit een koud en grijs licht te voorschijn.
Hier en daar wordt een raam nog door een flaauw licht beschenen
aan de daken hangen de ijskegels half zigtbaar in een killen natten
nevel, alles is somber en treurig. De trein glijdt knarsende en
snuivende in de weinig verlichte gare. De machine, die bijna uit
gaat, slaakt hare laatste zuchten. De inspecteur in zgn mantel
gewikkeld, de handen over elkaar in de mouwen, nadert met een
ontevreden gezigt, en Zimmerman, geheel bevangen van de koude,
uitgeput en zich naauwelijks kunnende bewegen, reikt hem het
horologie toe.
„Gij zyt twintig minuten te laat, gij hebt geen gratificatie van
daag," fluistert de inspecteur. „Het was een kwade nacht mijnheer,"
zegt Zimmerman mismoedig.
„Ja, mijn brave kerel, het spijt mg voor u; gij moet er toch op
rekenen om over een half uur weder te kunnen vertrekken," antwoordt
hem de inspecteur. „De machine van uw kameraad Gorrig is onklaar
geworden; gij moet dus uw Pegasus laten schoon maken om den
exprestrein terug te brengen." Arme Zimmermanuitgeput, bevangen
van koude, nog weder dien langen weg terug en de storm houdt
aan en de sneeuw dwarrelt rond.
Zoo is dan somtgds het leven van den voerman der negentiende
eeuw. „Één ding is goed," dacht de stoker, „dat ik nu weer
spoediger bg mijne zieke vrouw ben." Economist
Op Woensdag den ?den October
1868, des voormiddags ten elf ure, zal
plaats hebben de tweede verificatie van
schuldvorderingen in den faillieten boedel van JOHANNES
VAN DER ZWAN, Kastelein te Nieuwediep. De crediteuren
in dien boedel worden mitsdien opgeroepen, om alsdan in
persoon of bij gemagtigde, voorzien van behoorlijk geregis
treerde acte van volmagt, te verschijnen in de gewone
vergaderzaal der Arrondissements-Regtbank, op het Stadhuis
te Alkmaar, ter inlevering en verificatie hunner vorderingen.
De Curator in gezegden faillieten boedel,
J. C. VONK.
Aan de belanghebbenden wordt ter kennisse
gebragt dat de
op de PLAATSELIJKE TEEKENSCHOOL zal plaats
hebben van af Donderdag 1 tot Zaturdag 3 October a. s.
Helder, Namens het Teekenbestuurt
29 September 1868. Jb. VAN DER HAAR Secr.
Op maandag 5 October 1888, des namiddags ten een
ure, zal in publieken afslag, bcontant geld, worden aangeboden,
de dezer dagen per vischsloep Visscherij N°. 1, schipper
Arie 't Hart, aangebrachte VI SC 11, als: 77 ton
ZOUTEVISCH, 22 ton LENG, 8 ton KIBBELING,
5i ton KOOLEN, 7 ton HEILBOT, 1| ton KEELEN
en LIPPEN, 4 ton TRAAN en 3 ton DIVERSE.
Zullende den dag der afslag voor een ieder ter bezigtiging
liggen achter het Graanpakhuis aan de Binnenhaven,
Nieuwediep.
Nadere informatiën franco bij de Heeren W. C. M. VAN
BRUGGEN en P. A. C. HUGENHOLTZ, aan het
Nieuwediep.
LETTERMINNEND GENOOTSCHAP
OPENBARE VERGADERING in het lokaal TIVOLI,
op Donderdag 1 October 1868, des avonds ten
half acht ure.
PR OGRAMMA:
Entree voor een Heer met Dame 0.99.
Meerdere Dames ad - 0.-19.
Entréekaarten zijn verkrijgbaar bij den Heer H. A.
STADERMANN en bij de Leden van het Bestuur.
bengt, dat de correspondentie van af den eersten October (Winterdie
zal plaats hebben als volgt
Vertrek:
lsteTrein 6.35. Ligting der brievenbus aan de Nieuwebrng 5.25'smora
ii u m ti het Hoofd 5.40
ii ii n ti ii Raadhuis 5.40
Laatste w ii u n Kantoor 6,15 u
2de Trein 12.10. Ligting der brievenbus aan de Nieuwebrug*ll u. 'smidd
wij» h het Hoofd *11.20
ii h ii ii n Raadhuis *11.20
Laatste u w Kantoor 11.50
3de Trein 6.30. Ligting der brievenbus aan de Nieu webrug
ii ii het Hoofd
au n ii n Raadhuis
Laatste n n n n Kantoor
Vertrek naar Texel, Vlieland en Terschelling:
des morgens 7 ure. Laatste ligting aan het Kantoor 6.45.
avoa^s 5.15. nu n 5 nre.
De correspondentie voor Amsterdam en Rotterdam en wat daarover
verzonden wordt per Stoombootdienst: g
Ligting aan de Nieuwebrug des avonds 9 ure.
Laatste het Kantoor 10
De ligting aan de Nienwebrug, het Hoofd en bet Raadhuis heeft
Zondag9 middags niet plaats.
De n Helder, De Directeur voornoemd, I
den 28 September 1868. J. MISPELBLOM BEIJER.
5.20
5.35
5.35
6.10
i
ab<
PRIJSCOURANT DER EFFECTEN.
AMSTERDAM,
pCt.
Nederland, Wer Schuld, 2*
dito ito
dito dito
Handelmaatschappij
Spanje, Obligatiën.
dito Binnenlandsche.
Portugal, Obligatiën 1853 3
dito dito 1856/60 3
Rusland, bij Hope, oude 5
dito éde serie.
dito 1864 te Amst.
dito dito te Londen.,
dito 1866 te Amst.
dito dito te Londen.,
dito bij Hope 1860.
Aand. Gr. M. spoorw.
dito Loten 1864
dito dito 1866
Oostenrijk, Metalliek 5
dito dito 2*
dito Rente Amst.5
dito Zilverl. 1864. 5
4
4*.
3
5
5
5
5
5
4*.
56A
65?
87-3
127|
A
29|*
36U
92*
73^
87*
28 September 1868. Slotkoersen.
pCt,
Oostenrijk, Zilverl. 1865 5
dito Nationale 1854 5
dito dito 1866 O. W. 5
j Griekenland, Oblig. 1825 5
Turkije, Oblig. Alg. Sch. 5
V. Staten, Oblig. 1874 5
dito dito 1881 6
dito dito 1882 6
Certific. Illin. Amst.
Obl. dit. Const. Bonds. 7
Aand. Ohio-spoorweg. 7
dito Debent. (enkele)8
87*
78f|
199*
221
216
46]
23]
60
55|
dito dito (onbep.)8
Gec. Atl. 1865 7
Oblig. St. Paul-Pacif. 7
Brazilië, 1865 5
Mexico, Oblig. 1851 3
dito dito 1864 3
Grenada, Obl. Gest. W.
dito dito Uitgestelde
Venezuela, Obligatiën 3
dito dito 1*
De
eger
50|aar
46iok
10lie
37r
Bojaeer
—kant
75kho
lOliich
80)es
38*an*
Een
39(ilat
68i|nsu
«ffit.
^Iijke
igiiooi
7 oebl
kab
zal
I
dou
MARKTRERIGÏEN.
AMSTERDAM, 26 September.
Rogge per 2100 N. p.: Petersb. f 215. Op levering hooger verkocht - Oct"00
f 207, 208; Maart f 209, 210; Mei f 209, 210. 1®^
Gisteren na benrstijd verkocht: .aris
Boekweit. Fransche f 220 bij partijper 2100 N. p. stel
28 September. v0(
Tarwe onveranderd; per 2400 N. p.: bonte Poolsche f 390.
Rogge in loco iets vaster met weinig handel: per 2100 N. p.: geringe Galatzi j
f 205, 206 c. z. k.; puike dito f 225 o. z. k.; Tagaurog f 216 c. z. k.Archaugel
f 216; Petersb. f 216; dito f 210, 212 c. z. k. Op levering per 2100 N. p. ^eI
aanvankelijk iets vaster, sluit flaauw; Oct. f 209, 208, 207; Maart en Mei wa
f 210, 209, 208, 237. zic
Boekweit voortdurend schaarsch aangevoerd en door dringende benoodigden op PP1
nieuw hooger betaald; 137, 144, 148, 149 half p. nieuwe lui. f285,305, 317
f 320 per last; Belg. f 290; Fraus. f 235; Champ. f 260; alles per 2100 N. p! Ue
Vee. Vette Runderen lste kwal. f 210 a 240, 2de kwal. f 200 a 220 3de!
kwal. f 180 a 200. Melk- en Kalf-Koeijen f 80 a 190. Schapen f 19 a 24, ve
de
de
Varkens 52 a 56 c. per N. p,
HOORN, 26 September.
Granen. Tar markt zijn gebragt 386 mud, als: 10 mud Tarwe f 10 a 11 25
142 mud Gerst f 6,50 a 7,50, 96 mud Haver f 5 a 5,50. 60 mud Erwten'
Witte f 12 a 14, Groene f 14 a 15, Graauwe f 15 a 17, Vale f 10 a 13,5o!
78 mud Boonen: Bruine f 12 a 13, Paardeb. f 7 a 8. Op monster ver"
kocht: 350 mud Mosterdzaad f 20 en 400 mnd Karweizaad f 20
Vee. 35 Paarden f 30 a 290. 5 Koeijen f 145 a 200. 14 Kalveren f6 a
f 14. 850 Schapen f 8,50 a 27,50. 160 Varkens f 6 a 13,50. 12 Zeugen
f 18 a 31. 200 Biggen f 3,50 a 5,50. 9 Bokken f 1,50 a 4. 4 Geiten f 2
a f 5. 500 Kippen f 0,30 a 1,70. 1750 kop Boter 70 a 75 c. per 5 on9
2 lood. 5100 Kip-Eijeren f 3,50 a 3,75 en 2000 Eend-Eijeren f4 per 100
stuks. 900 mud Aardappelen f 2,50 a 3,50 per mud. 1300 manden
Appelen f 0,50 a 1,20 en 425 manden Peren f 1,50 a 3 per half mnd.
LEIDEN, 26 September.
Boter lste kwal. f 60 a 64, 2de kwal. f 55 a 59.
ROTTERDAM, 26 September.
Tarwe. 134, 135 p. Kleefsche f 360 bij partij; per 2400 N. p.
Rogge. 121, 122 p. Taganrog f 212 per 2100 N. p.
Foekweit. Fransche f 198 a 222 per 2100 N. p.
28 September.
Tarwe. Vlaams., Zeeuws., Flakk. en Overm. was wederom ruim voldoende
toegevoerd, doch de kooplust daaraan niet geëvenredigd zijnde, ondergingen de
prijzen eene vermindering van 50 cwaartoe alles nog niet werd opgeruimd.
Puike nieuwe f 11,25 a 12, mindere f 10,50 a 11; jarige 25 c. lager f 10 a
f 11,75, per wigt eebter als voren, als: 120, 121 p. jar. Zeeaws. f 340 per
2400 N. p. Pools, is weinig voorbanden en door benoodigden hooger betaald
Roode nagenoeg onveranderd. 125, 126 p, jar. witb. Pools, f 415; 133, 134 p.
Hoogl. Kleefs. f 370; 133, 134 p. Kleefs. f 360; 134, 135 p ruw. Bovenl.
f 360, 365; 134, 135 p. Bovenl. Ris. f 370; 133, 134 p. Lirnb. f 3Ö0: alles
per 2400 N. p.
SCHIEDAM, 28 September.
Jenever f22,50; Amst. Proef f 23,75; Moutwijn f 17.00 per Ned. vat.
LEEUWARDEN, 25 September.
Boter, lste kwal. f 57,50, 2de kwal. f 53,3de kwal. f v
ZIERIKZEE, 24 September.
Prijs der Meekrap: Teelt 1868 2/1 en 1/1 f31,a 32,50, Onberoofde f31,50
a f 33,Muilen f a Middelbare dito f a
BORDEAUX, 19 September.
Wol 18 balen Montevideo zijn van fr. 140 a 180 verhandeld.
AVIGNON, 19 September.
Meekrap. Ondanks de weinige kooplust blijven de prijzen zeer vast; Rood
Racijn fr. 56 a 58 per 50 kilodr., Palud fr. 63 a 84, Napels wordt tot fr. 131
aangeboden zonder nemers te vinden; gemalen fr. 70 a 72, dito Palud fr. 75a76.
LONDEN, 28 September.
Heden waren ter Vwfc-markt aangevoerd; 4610 Runderen 24330 Schapen.
46 Kalveren en 350 Varkens. De prijs der Runderen was 5 sh. 6 d., van
•ichapen 5 sh. 4 d., van Kalveren 5 sh. 10 d. en van Varkens 4 sh. 8 .1
De prijzen der laatste markt waren:
Ruuderen 5 sh. 4 d., Schapen 5 sh. 4 d., Kalveren 5 sh. 6 d.
Varkens 4 sh. 8 d.
VIERDE KLA.SSE,
Prijzen van 100 en daarboven.
eerste lijst: 3956/2000; No. 6190ƒ1500; No. 11785
en 19217 ieder ƒ1000; No. 8496, 11469, 13599 en 16549
ieder 200; No. 6753 100.
WEERKUNDIGE WAARNEMINGEN TE HELDER,
door den Heer C. VAN DER STERR.
ie
li
ei
h
ti
d
z
d
i
i
Windrigting
en
Kracht
I
2712]zzw. 2p.
2812'zwtz. 8,
29! 8'z.
29 12 zzw.
8.
18„
Barometer
ram.
Stand. Afw.
752.33 - 8.58
751.74!- 9.16
748.17i-12.72!
746.70 -14.19!
Thermomet.
C.
Vocbtigh.
procent.
Weers
gesteldheid.
Toestand
van
de zee.
Stand.
Afw.
15.8
140
13.9
17.8
-t-0.5
-1-1.1
-t-1.0
-1-2.9
0.96
0.93
0.96
0.78
Betr. regenbuijig.
Losbew.reg.wind.
Dtbtr.vocht.wnd.
Losbew.reg.wind.
Gewoon
golvend
Hol inz.
Holw.
Snelpersdruk van A. A. Bakker Cz. Nieuwediep.