AAlEfflG V\\ LEERLINGEN PUBLIEKE AFSLAG VAN INHVHQL 1 FERNAND DE SPELER. LIEFDE TOT KUNST. De voerman der negentiende eeuw. A D V E R T E N TI E N. 2. DE SNAKfM.1f.rc TAN SAMÜEL KIEWIET. DE DIRECTEUR VAN 267ste STAATS LOTERIJ. In de laatste dagen heeft de Noorderspoorweg aan het station Madrid niet minder dan 2000 billetten 1ste klasse afgeleverd, allen naar Parijs. Een bewijs, dat de aristocratie te Madrid de zaken duister inziet en een goed heenkomen zoekt. In eene te Barcelona verschenen proclamatie der rovoluti- onnairen leest men o. a. het volgende: Weg met de dynastie! Algemeen stemregt. Constitueerende Cortes. De omwentelingEindelijk, na langdurige en moeijelijkc pogingen, is de natie overtuigd dat het kwaad schuilt in onze verouderde instellingen, en al de eerlijke lieden zijn besloten om de afgodsbeelden te vernielen waaraan de natie een heillooze vereering heeft gewijd. Het was hoog tijd; wij bevonden ons aan den rand van den afgrond, maar wij kunnen ons redden, als wij het Heroïsche voorbeeld volgen van andere volken, die, als wij, de offers zijn van gebate dynastiên en traditionneel bijgeloofWat tot op dezen dag in Spanje den vooruitgang belette, was de wormstekige troon der Bourbons. Deze dynastie, wier grondstellingen steeds die der theocratie en van het despotismus waren, moet uit ons vaderland verdwijnen. Weg met de Bourbons!" Het geloof, dat het negerras voor de hoogste beschaving on geschikt is, is door een onlang3 plaats gehad hebbende gebeurtenis op eene afdoende wijze wederlegd. Den 3 Junij jl. werd door twee negers, bij Savannah (in Georgie), een tweegevecht gehouden. Zrj namen alle vereischte formaliteiten in acht. De secondanten wierpen het lot voor de bepaling der plaats; toen de strijdenden op 15 passen afstands geplaatst waren, werd het kommando vuur! gegeven. Zij brandden gelijktijdig hun vau dubbele loopen voorziene en met groven hagel geladen pistolen af De uitdager werd doodelijk ge wond en stierf eenige uren later. Deze beide mannen waren leden van de Union League. De een had den ander voor een verrader uitgemaakt. Deze besehuldiging bleek een infame leugen te zijn en liep op een tweegevecht uit. De Savannah Repuhlicun zegt: „Zij waren volkomen koel en gelaten en gaven geen teeken van vrees, maar stonden met onversaagd voorhoofd. Wat konden zg meer gedaan hebben, als zij adellijke heeren geweest waren met volle 16 kwartieren." Vervolg en slot van N°. 116). Nadat Zimmerman zich overtuigd heeft, dat de machine weder in een goeden staat is, klimt hij weder naar boven met een gloeijend gelaat en buiten adem. „Voorwaarts!" roept de hoofd conducteur. De klok luidt en Zimmerman staat weder op zijne machine, met een hijgende borst en het voorhoofd nat bezweet. Hg fluit, en daar snelt hij al weder voort, te midden van de sneeuw en de koude, die weldra zijne natte haren in ijskegels doen veranderen. Voort! voort! altgd voort! De storm is in kracht verdubbeld; de wind ligt de sneeuw van de kanten der dgken en laat haar als fonteinen opspringen, en als breede watervallen nederstorten, of opstoppen als een woelende branding om de locomotief heen. Hier verdeelt zich de sneeuw, opgezweept als fijn bevrozen stof, stggt omhoog, dwarrelt dooreen, om den schoorsteen en valt neder, in scherpe naalden van ijs ver anderd. Maar wat verder stapelt zij zich in stilte op, en vormt een beweegbaar heuveltje, of verheft zich verraderlijk als een witte muur dwars over den weg. De locomotief nadert, het licht dat de lantarens van verre vooruitschieten, beschijnt op eens die dreigende vnassa, die zich als een spook in den nacht vertoont. Maar de machine snelt vooruit als in woede en baant zich een weg. De sneeuw springt van alle kanten terug en valt als een avalanche op den locomotief neder en dreigt onder zijn val de twee mannen te bedelven, die, van schrik bgna vermand, zich aan de balustrade vastklemmen. „Het schijnt hard te sneeuwen," zeggen de reizigers, die voor een oogenblik door den schok wakker zijn geworden, en nu de sneeuw tegen de raampjes hooren kletteren. „Wij vorderen slecht," - voegt de een of ander er bij, terwijl hij op zijn horologie ziet, „o het is toch vervelend om in een winternacht te reizen." Daarna wikkelen zij zich weder goed in hunne bonte mantels en leggen het hoofd neder op de kussens van de bank. Voort! voort! altijd voort! Het water stroomt van den locomotief; de schoorsteen, de veiligheidsklep, de fluit, de pompen verspreiden naar alle kanten een nevelachtigen regen, die van een kant op de machine vallende, terstond bevriest en van den anderen kant door den wind, opge nomen, de kleeren overstroomt van de twee mannen, die onbewegelijk op de plateforme staan. Langzamerhand wordt de machine met groote ijskegels bedekt. Alle hoeken zijn geheel vol met bevrozen sneeuw, een laag ijs die steeds aangroeit, bedekt al hare deelen, niettegenstaande zij onop houdelijk in beweging zgn, en het wordt daardoor van oogenblik tot oogenblik bezwaarlijker de goede werking na te gaan. „De vorst zou de pompen doen bevriezen," zegt Zimmerman, „wij moeten ze wat laten werken." Maar op het oogenblik dat hij zich omkeert en de hand wil opheffen om de handvatten aan te pakken, voelt hij zijn arm verlamd en zijn hoofd verstijfd door een stekende pgn. Het is omdat de koude de natte kleeren van de twee mannen in een harnas van gs heeft doen verstijven, de haren van hun baard en van hun bont zgn geheel bevrozen, hunne bonte mutsen zijn harde zware helmen geworden, en de ijskorreltjes aan hunne oogleden doen de lichten van het tweede station dat zich in de verte vertoont, in duizend kleuren voor hunne oogen schitteren. Door een forsche greep bevrijden zij hunne armen, strekken hunne verdoofde ledematen uit, en trachten "hun knevels door hun adem te ontdooijen. Naauwelijks kunnen zij met moeite één woord uitbrengen. „Station Rodenkirchen, twee minuten!" Voort en altijd voort en de storm houdt aan, de sneeuw dwarrelt rond, het ijs groeit aan, het bont wordt nog zwaarder en de vermoeide, verstijfde, geschokte ledematen kunnen zich naauwelijks staande houden. De stations vliegen het eene vóór, het andere na, voorbij. De afstanden sehgnen toe te nemen naarmate de twee mannen meer uitgeput raken, en langzamerhand gevoelen zij zich door eene ge vaarlijke, bijna ouwederstaanbare slaperigheid bevangen. „Ja, ja, ik kom, beste vrouw," zegt de stoker. De man heeft staande geslapen, en de droombeelden hebben hem aan de bedstede zijner kranke vrouw gebragt. „Gartner, Gartner! pas dan toch op!" roept de machinist op een bestraffenden toon hem toe. En toch, hij zelf was zoo ook op het punt geweest van aan de vermoeijenis toe te geven, want het is nog geen minuut geleden, dat het huilen van den wind langs de telegraafdraden zich op eens voor hem in een harmonische muziek veranderde. Hij meende het geliefkoosde koor te hooren op de zangvereeniging van Lindestedt, waar hij lid van is! En de twee mannen, geheel verschrikt over het gevaar dat hun dreigde, spannen al hunne krachten in om de roode vermoeide oogen open te houden, ten einde aan den slaap tegenstand te bieden, die telkens en telkens weder dreigt hen te overmeesteren. „Nu is het niet ver meer, God dauk," fluisterde een van hen, „nog een half uur, en dan zijn wg er." De dag begint aan te breken. In een van de coupés der eerste klasse ontwaakt een der passagiers, de heer P...., kapitein der garde. Voor een net spiegeltje kamt hij zijn baard uit, het weinigje haar, dat hij nog over heeft, terwijl een blond en jong meisje, dat naast haar vader zit, wiens luid gesnurk zich in de ploogen van een bonten pels verliest, haar zwart-kanlen voile eens opslaat, die tot nu toe haar gezigt bedekte. Zij schikt met haar kleine hand in een fijne handschoen hare krullen teregt, die door den slaap in de war waren geraakt, strikt de linten van haar blaauwe capuchon, met hermelijn gevoerd, weder vast, en wrgft zich de lieve oogen. „Het is affreust weder, freule, aller onaangenaamst weder," zegt de kapitein. „En wat vermoeit dat reizen toch," antwoordt zij, „ik ben waarlijk vermoeid, alsof ik geheel den nacht had gedanst." „En dan die sneeuw," zegt de kapitein, „men kan naauwelijks drie stappen voor zich uit zien. Gelukkig heb ik order gegeven, dat men van daag mijn rijpaard niet van stal zal laten gaan." Papa, wordt wakker. „Wij zijn en retard," grommelt hij tusscben zijn pelsen, die miserabele directie moest toch beter voor het aankomen zorgenmaar het is altijd zoo, die menschen denken dat ze maar alles doen mogen! „Ja," zegt de kapitein, „en als de menschen die voor dezen trein zorgen, nu maar goed hun pligt doen en op de signalen letten, want anders, met zulk weder weet men waarachtig niet wat nog zoude kunnen gebeuren." „Och, u moet denken, die menschen zijn er zóó aan gewoon," antwoordt het meisje, terwijl zg een aanval van geeuwen verbergt. „Maar zeg mij eens mijnheer, wordt uwe zuster van den winter nog aan het hof gepresenteerd?" enz. Voort! voort! altijd voort! en het gezelschap in de coupé danst op de elastieke kussens. Maar de machine, met sneeuw beladen, met gs bedekt, het rooster meer dan half verstopt, doet baar pligt met de uiterste moeite. „Arme Pegasus," zegt Zimmerman tot haar, „van daag komen wij wit als sneeuwpoppen en beiden verstijfd en uitgeput aan. Het is een kwade nacht geweest, zoo wel voor u als voor mij. Maar weest gerust, mijn jongen, ge zult schoongemaakt worden, opgekuapt van den schoorsteen tot aan de wielen, en ik ga me eens ter dege ontdooijen. Goddank, daar is Hochfeld, het laatste station." Zijn arm verstijfd van koft en omringd door een harnas van ijs, heft zich met moeite op om de fluit te laten werken. De huizen van de groote stad komen uit een koud en grijs licht te voorschijn. Hier en daar wordt een raam nog door een flaauw licht beschenen aan de daken hangen de ijskegels half zigtbaar in een killen natten nevel, alles is somber en treurig. De trein glijdt knarsende en snuivende in de weinig verlichte gare. De machine, die bijna uit gaat, slaakt hare laatste zuchten. De inspecteur in zgn mantel gewikkeld, de handen over elkaar in de mouwen, nadert met een ontevreden gezigt, en Zimmerman, geheel bevangen van de koude, uitgeput en zich naauwelijks kunnende bewegen, reikt hem het horologie toe. „Gij zyt twintig minuten te laat, gij hebt geen gratificatie van daag," fluistert de inspecteur. „Het was een kwade nacht mijnheer," zegt Zimmerman mismoedig. „Ja, mijn brave kerel, het spijt mg voor u; gij moet er toch op rekenen om over een half uur weder te kunnen vertrekken," antwoordt hem de inspecteur. „De machine van uw kameraad Gorrig is onklaar geworden; gij moet dus uw Pegasus laten schoon maken om den exprestrein terug te brengen." Arme Zimmermanuitgeput, bevangen van koude, nog weder dien langen weg terug en de storm houdt aan en de sneeuw dwarrelt rond. Zoo is dan somtgds het leven van den voerman der negentiende eeuw. „Één ding is goed," dacht de stoker, „dat ik nu weer spoediger bg mijne zieke vrouw ben." Economist Op Woensdag den ?den October 1868, des voormiddags ten elf ure, zal plaats hebben de tweede verificatie van schuldvorderingen in den faillieten boedel van JOHANNES VAN DER ZWAN, Kastelein te Nieuwediep. De crediteuren in dien boedel worden mitsdien opgeroepen, om alsdan in persoon of bij gemagtigde, voorzien van behoorlijk geregis treerde acte van volmagt, te verschijnen in de gewone vergaderzaal der Arrondissements-Regtbank, op het Stadhuis te Alkmaar, ter inlevering en verificatie hunner vorderingen. De Curator in gezegden faillieten boedel, J. C. VONK. Aan de belanghebbenden wordt ter kennisse gebragt dat de op de PLAATSELIJKE TEEKENSCHOOL zal plaats hebben van af Donderdag 1 tot Zaturdag 3 October a. s. Helder, Namens het Teekenbestuurt 29 September 1868. Jb. VAN DER HAAR Secr. Op maandag 5 October 1888, des namiddags ten een ure, zal in publieken afslag, bcontant geld, worden aangeboden, de dezer dagen per vischsloep Visscherij N°. 1, schipper Arie 't Hart, aangebrachte VI SC 11, als: 77 ton ZOUTEVISCH, 22 ton LENG, 8 ton KIBBELING, 5i ton KOOLEN, 7 ton HEILBOT, 1| ton KEELEN en LIPPEN, 4 ton TRAAN en 3 ton DIVERSE. Zullende den dag der afslag voor een ieder ter bezigtiging liggen achter het Graanpakhuis aan de Binnenhaven, Nieuwediep. Nadere informatiën franco bij de Heeren W. C. M. VAN BRUGGEN en P. A. C. HUGENHOLTZ, aan het Nieuwediep. LETTERMINNEND GENOOTSCHAP OPENBARE VERGADERING in het lokaal TIVOLI, op Donderdag 1 October 1868, des avonds ten half acht ure. PR OGRAMMA: Entree voor een Heer met Dame 0.99. Meerdere Dames ad - 0.-19. Entréekaarten zijn verkrijgbaar bij den Heer H. A. STADERMANN en bij de Leden van het Bestuur. bengt, dat de correspondentie van af den eersten October (Winterdie zal plaats hebben als volgt Vertrek: lsteTrein 6.35. Ligting der brievenbus aan de Nieuwebrng 5.25'smora ii u m ti het Hoofd 5.40 ii ii n ti ii Raadhuis 5.40 Laatste w ii u n Kantoor 6,15 u 2de Trein 12.10. Ligting der brievenbus aan de Nieuwebrug*ll u. 'smidd wij» h het Hoofd *11.20 ii h ii ii n Raadhuis *11.20 Laatste u w Kantoor 11.50 3de Trein 6.30. Ligting der brievenbus aan de Nieu webrug ii ii het Hoofd au n ii n Raadhuis Laatste n n n n Kantoor Vertrek naar Texel, Vlieland en Terschelling: des morgens 7 ure. Laatste ligting aan het Kantoor 6.45. avoa^s 5.15. nu n 5 nre. De correspondentie voor Amsterdam en Rotterdam en wat daarover verzonden wordt per Stoombootdienst: g Ligting aan de Nieuwebrug des avonds 9 ure. Laatste het Kantoor 10 De ligting aan de Nienwebrug, het Hoofd en bet Raadhuis heeft Zondag9 middags niet plaats. De n Helder, De Directeur voornoemd, I den 28 September 1868. J. MISPELBLOM BEIJER. 5.20 5.35 5.35 6.10 i ab< PRIJSCOURANT DER EFFECTEN. AMSTERDAM, pCt. Nederland, Wer Schuld, 2* dito ito dito dito Handelmaatschappij Spanje, Obligatiën. dito Binnenlandsche. Portugal, Obligatiën 1853 3 dito dito 1856/60 3 Rusland, bij Hope, oude 5 dito éde serie. dito 1864 te Amst. dito dito te Londen., dito 1866 te Amst. dito dito te Londen., dito bij Hope 1860. Aand. Gr. M. spoorw. dito Loten 1864 dito dito 1866 Oostenrijk, Metalliek 5 dito dito 2* dito Rente Amst.5 dito Zilverl. 1864. 5 4 4*. 3 5 5 5 5 5 4*. 56A 65? 87-3 127| A 29|* 36U 92* 73^ 87* 28 September 1868. Slotkoersen. pCt, Oostenrijk, Zilverl. 1865 5 dito Nationale 1854 5 dito dito 1866 O. W. 5 j Griekenland, Oblig. 1825 5 Turkije, Oblig. Alg. Sch. 5 V. Staten, Oblig. 1874 5 dito dito 1881 6 dito dito 1882 6 Certific. Illin. Amst. Obl. dit. Const. Bonds. 7 Aand. Ohio-spoorweg. 7 dito Debent. (enkele)8 87* 78f| 199* 221 216 46] 23] 60 55| dito dito (onbep.)8 Gec. Atl. 1865 7 Oblig. St. Paul-Pacif. 7 Brazilië, 1865 5 Mexico, Oblig. 1851 3 dito dito 1864 3 Grenada, Obl. Gest. W. dito dito Uitgestelde Venezuela, Obligatiën 3 dito dito 1* De eger 50|aar 46iok 10lie 37r Bojaeer —kant 75kho lOliich 80)es 38*an* Een 39(ilat 68i|nsu «ffit. ^Iijke igiiooi 7 oebl kab zal I dou MARKTRERIGÏEN. AMSTERDAM, 26 September. Rogge per 2100 N. p.: Petersb. f 215. Op levering hooger verkocht - Oct"00 f 207, 208; Maart f 209, 210; Mei f 209, 210. 1®^ Gisteren na benrstijd verkocht: .aris Boekweit. Fransche f 220 bij partijper 2100 N. p. stel 28 September. v0( Tarwe onveranderd; per 2400 N. p.: bonte Poolsche f 390. Rogge in loco iets vaster met weinig handel: per 2100 N. p.: geringe Galatzi j f 205, 206 c. z. k.; puike dito f 225 o. z. k.; Tagaurog f 216 c. z. k.Archaugel f 216; Petersb. f 216; dito f 210, 212 c. z. k. Op levering per 2100 N. p. ^eI aanvankelijk iets vaster, sluit flaauw; Oct. f 209, 208, 207; Maart en Mei wa f 210, 209, 208, 237. zic Boekweit voortdurend schaarsch aangevoerd en door dringende benoodigden op PP1 nieuw hooger betaald; 137, 144, 148, 149 half p. nieuwe lui. f285,305, 317 f 320 per last; Belg. f 290; Fraus. f 235; Champ. f 260; alles per 2100 N. p! Ue Vee. Vette Runderen lste kwal. f 210 a 240, 2de kwal. f 200 a 220 3de! kwal. f 180 a 200. Melk- en Kalf-Koeijen f 80 a 190. Schapen f 19 a 24, ve de de Varkens 52 a 56 c. per N. p, HOORN, 26 September. Granen. Tar markt zijn gebragt 386 mud, als: 10 mud Tarwe f 10 a 11 25 142 mud Gerst f 6,50 a 7,50, 96 mud Haver f 5 a 5,50. 60 mud Erwten' Witte f 12 a 14, Groene f 14 a 15, Graauwe f 15 a 17, Vale f 10 a 13,5o! 78 mud Boonen: Bruine f 12 a 13, Paardeb. f 7 a 8. Op monster ver" kocht: 350 mud Mosterdzaad f 20 en 400 mnd Karweizaad f 20 Vee. 35 Paarden f 30 a 290. 5 Koeijen f 145 a 200. 14 Kalveren f6 a f 14. 850 Schapen f 8,50 a 27,50. 160 Varkens f 6 a 13,50. 12 Zeugen f 18 a 31. 200 Biggen f 3,50 a 5,50. 9 Bokken f 1,50 a 4. 4 Geiten f 2 a f 5. 500 Kippen f 0,30 a 1,70. 1750 kop Boter 70 a 75 c. per 5 on9 2 lood. 5100 Kip-Eijeren f 3,50 a 3,75 en 2000 Eend-Eijeren f4 per 100 stuks. 900 mud Aardappelen f 2,50 a 3,50 per mud. 1300 manden Appelen f 0,50 a 1,20 en 425 manden Peren f 1,50 a 3 per half mnd. LEIDEN, 26 September. Boter lste kwal. f 60 a 64, 2de kwal. f 55 a 59. ROTTERDAM, 26 September. Tarwe. 134, 135 p. Kleefsche f 360 bij partij; per 2400 N. p. Rogge. 121, 122 p. Taganrog f 212 per 2100 N. p. Foekweit. Fransche f 198 a 222 per 2100 N. p. 28 September. Tarwe. Vlaams., Zeeuws., Flakk. en Overm. was wederom ruim voldoende toegevoerd, doch de kooplust daaraan niet geëvenredigd zijnde, ondergingen de prijzen eene vermindering van 50 cwaartoe alles nog niet werd opgeruimd. Puike nieuwe f 11,25 a 12, mindere f 10,50 a 11; jarige 25 c. lager f 10 a f 11,75, per wigt eebter als voren, als: 120, 121 p. jar. Zeeaws. f 340 per 2400 N. p. Pools, is weinig voorbanden en door benoodigden hooger betaald Roode nagenoeg onveranderd. 125, 126 p, jar. witb. Pools, f 415; 133, 134 p. Hoogl. Kleefs. f 370; 133, 134 p. Kleefs. f 360; 134, 135 p ruw. Bovenl. f 360, 365; 134, 135 p. Bovenl. Ris. f 370; 133, 134 p. Lirnb. f 3Ö0: alles per 2400 N. p. SCHIEDAM, 28 September. Jenever f22,50; Amst. Proef f 23,75; Moutwijn f 17.00 per Ned. vat. LEEUWARDEN, 25 September. Boter, lste kwal. f 57,50, 2de kwal. f 53,3de kwal. f v ZIERIKZEE, 24 September. Prijs der Meekrap: Teelt 1868 2/1 en 1/1 f31,a 32,50, Onberoofde f31,50 a f 33,Muilen f a Middelbare dito f a BORDEAUX, 19 September. Wol 18 balen Montevideo zijn van fr. 140 a 180 verhandeld. AVIGNON, 19 September. Meekrap. Ondanks de weinige kooplust blijven de prijzen zeer vast; Rood Racijn fr. 56 a 58 per 50 kilodr., Palud fr. 63 a 84, Napels wordt tot fr. 131 aangeboden zonder nemers te vinden; gemalen fr. 70 a 72, dito Palud fr. 75a76. LONDEN, 28 September. Heden waren ter Vwfc-markt aangevoerd; 4610 Runderen 24330 Schapen. 46 Kalveren en 350 Varkens. De prijs der Runderen was 5 sh. 6 d., van •ichapen 5 sh. 4 d., van Kalveren 5 sh. 10 d. en van Varkens 4 sh. 8 .1 De prijzen der laatste markt waren: Ruuderen 5 sh. 4 d., Schapen 5 sh. 4 d., Kalveren 5 sh. 6 d. Varkens 4 sh. 8 d. VIERDE KLA.SSE, Prijzen van 100 en daarboven. eerste lijst: 3956/2000; No. 6190ƒ1500; No. 11785 en 19217 ieder ƒ1000; No. 8496, 11469, 13599 en 16549 ieder 200; No. 6753 100. WEERKUNDIGE WAARNEMINGEN TE HELDER, door den Heer C. VAN DER STERR. ie li ei h ti d z d i i Windrigting en Kracht I 2712]zzw. 2p. 2812'zwtz. 8, 29! 8'z. 29 12 zzw. 8. 18„ Barometer ram. Stand. Afw. 752.33 - 8.58 751.74!- 9.16 748.17i-12.72! 746.70 -14.19! Thermomet. C. Vocbtigh. procent. Weers gesteldheid. Toestand van de zee. Stand. Afw. 15.8 140 13.9 17.8 -t-0.5 -1-1.1 -t-1.0 -1-2.9 0.96 0.93 0.96 0.78 Betr. regenbuijig. Losbew.reg.wind. Dtbtr.vocht.wnd. Losbew.reg.wind. Gewoon golvend Hol inz. Holw. Snelpersdruk van A. A. Bakker Cz. Nieuwediep.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1868 | | pagina 2