1870. N°. 119. 28 Jaargang. Woensdag 5 October. Napoleon III en zijne beginselen. Uitgever A. A. BAKKER Cz. BINNENLAND. EN HELDERSUHE iVIEUWEDIEPER COURANT, ,»Wij huldigen het goede.1 Verschijnt Dingsdag-, Donderdag- en Zaturdag namiddag. Abonnementsprijs per kwartaal1.30. franco per post - 1.65. Bureau: MOLENPLEIN, N°. 163. Prijs der AdvertentiënVan 14 regels 60 cent elke regel meer 15 cent. Groote letters of vignetten worden naar plaatsruimte berekend Per eersten trein van den Melder vertrekt Woensdag den 5 dezer over Triest en per laatsten trein Donderdag den 6 dezer over Marseille de mail naar Oost-Indië, China, Japan en Australië. Woensdag den 5 dezer vertrekt, per laatsten trein van den Helder, de West-Indische mail over 8outhampton. ii. Voorzeker heeft de eerste Napoleon in zijn veelbewogen leven menige maatregel genomen, menige regeringsdaad gepleegd, die door geen hoogere orde van denkbeelden, dan door het belang van het oogenblik, de voorziening in de dringende behoeften van den dag waren ingegeven. En hoezeer men geneigd moge zijn des eersten keizers veelom vattend genie te bewonderen, zoo zal toch geen onpartij dige ontkennen, dat zijn binnenlandsch bestuur herhaaldelijk geleden heeft onder de eischen van leger en schatkist, die oorlog voerden jaren achtereen. Hiervoor is echter de schrijver der Napoleontische Ideeën geheel blind. Voor hem is alles wat de eerste Keizer deed oen uitvloeisel van hetzelfde logische stelsel. Door dat stelsel moet elke rege ringshandeling niet alleen kunnen worden verklaard, maar moet tevens kunnen worden bewezen in onmiskenbaar verband te staan met Frankrijk's heil. Dat stelsel is in het oog van den ffneef" het hoogst bereikbare ideaal van staatsmanswijsheid, en alleen omdat het stelsel te voor treffelijk was voor het Europa der XVIIIde en van den aanvang der XIXde eeuw, omdat Napoleon zijn leeftijd te ver vooruit was, stierf hij op St. Helena. Maar het is de historische taal der Napoleoniden om Frankrijk door daad en geschrift rijp te doen worden voor dit stelsel, het is hun taak dit in praktijk te brengen in Frankrijk; en door Frankrijk's zedelijken invloed, des noods door Frankrijk's zwaard, de zegeningen van het keizerlijke stelsel over Europa te brengen. Zoo was het geloof van Napoleon III, bet geloof, dat hem op de Wilhelmshöhe heeft gebragt. Daarom ook zijn wij gereg- tigd om de verklaring van zijn regeringsbeleid niet alleen te zoeken in hetgeen hij in het boekje, dat wij doorbladeren, als zijne eigene overtuiging uitspreekt, maar mogen daartoe ook de gezegden en beginselen, die hij zijn magtigen voor ganger in den mond legt, aanwenden. Het is toch niet Napoleon I die spreekt, het is het onvergankelijke stelsel der Napoleoniden, een geloof waarvan de nu overwonnen Keizer half de profeet en geheel de eerste en vurigste aanhanger is geweest. Wij zagen reeds, dat de hoofdtrekken van het stelsel liggen aan de eene zijde in de regeringsalmagt, aan de andere in de erkenning van de uitgebreidste regten des volks. Niemand kan voor de groote massa der natie beter gezind zijn, inniger gevoel hebben voor den zoogenaamden derden stand, dan Napoleon. Wie besteedde schatten zoo als hij, om werk te verschaffen aan het volk? Onder wiens regering werden in alle steden van aanbelang zoovele millioenen besteed tot het aanleggen van openbare werken? Welke souverein van Europa kan als de derde Napoleon verklaren, dat hij nachten heeft doorwaakt, plannen teeke- nende voor goedkoope en gezonde arbeiderswoningen? Wie rigtte, zoo als hij, spaarkassen en pensioenfondsen op Wie stichtte zoovele hospitalen; wie was, als hij, bereid om de eischen van het socialistische en communistische werkvolk in overweging te nemen? Niemand. Hij wilde veel doen voor het volk. Maar het stelsel eischte, dat hij alles deed voor het volk en niet vergunde, dat het volk iets deed voor zich. De regering moest alles doen. Zij was de eenige weldoende magt waarin bij geloofde. Hij geloofde nifet aan de magt der vrijheid, niet aan het initiatief van het wel begrepen eigenbelang, niet aan de daadwerkelijke kracht eener gevestigde godsdienst-overtuiging, niet aan de magt van het onderwijs! Vrijheid was voor hem een ideaal, schoon maar volkomen onbereikbaar, in de praktijk het zelfde als anarchie; bet eigenbelang voerde in zijne oogen tot de communistische verdeeling van alle goederen, de vernietiging van den eigendom, tot moord en doodslag; godsdienst-overtuiging leidde noodzakelijk tot dweepzucht, en bij reactie tot ongeloof; onderwijs tot ontevreden half- weten, tot het veronachtzamen van alle handenarbeid, en veijoeg de bevolking van het platteland, waar ze brood vond, naar de steden, waar zij armoede leed. Daarom moest de regering alles doen, zij alleen was in staat om het evenwigt te bewaren tusschen die volks- hartstogten en volkseischen, zij alleen kon orde brengen in dien chaos van ongeloof en dweepzucht, zij alleen eene schifting maken tusschen regtmatige belangen en over moedige, ongegronde vorderingen, om de eersten te bevre digen en de laatsten met haar gezag te onderdrukken. Napoleon beschouwde zich, zijne regering en zijne familie, als de door God ingestelde voogden van. Frankrijk. Aan het minderjarige kind kon zonder gevaar het oordeel over zijne eigene zaken niet worden overgelaten; de voogd, alleen verantwoordelijk aan zijn geweten, was van harte bereid, de minderjarige eene goede opvoeding te geven, maar erkende niet, dat hij mede regt van spreken bezat, al werden dan ook van tijd tot tijd door eene stemming over personen, of door een behoorlijk voorbereid plebiscit zijne regten in de theorie, en in eene verre toekomst, als hij meerderjarig zoude zijn, erkend. Meerdeijarig zal de Fransche natie zijn, als de regering een openbaren geest, eene godsdienst, een politiek geloof zal hebben geschapen, als door haar de wettelijke invloed (lees de eerbied voor de wet) zal zijn hersteld, als de regering nieuwe zeden zal hebben geschapen in overeenstemming met de nieuwe beginselen! Als dat alles door de regering zal zijn tot stand gebragt, dan komt de bekrooning van het werk: de vrijheid! Welk een reuzenarbeid nam Napoleon op zijne schouders! Met zoovele woorden staat deze taal omschreven in de //Napoleontische Gedachten" (Hollandsche vertaling pag. 26 en 27), hoe heeft een man als hij, zich jaren lang kunnen overgeven aan het droombeeld, dat eenige menschelijke regering, ook de krachtigste en de beste, zulk een Herculeswerk zoude kunnen verrigten Als of niet de openbare geest (public spirit) zich ontwik kelde juist door de vrijheid, of die niet het krachtigste is in Nederland, Engeland, België, in vrije landen! Als of de godsdienst niet door de moeders aan hare kinderen moet worden ingeprent, en alsof de benoeming van predi kanten en pastoors, en de bezetting van Rome een volk godsdienstig maakt! Als of politiek geloof niet ontstaat juist door de mogelijkheid om eene politieke overtuiging door vrijen partijstrijd eens te beligchamen in de wet! Als of eerbied voor de wet denkbaar zij, daar, waar die wet niet uitdrukt den wil van de meerderheid der natie? Alsof eindelijk niet de regering onmagtig is om de zeden te veranderen, die ontstaan door oude gewoonten, eeuwen heugende gebruiken, door geschiedenis, bodem en klimaat! Dit kunnen wij nu reeds zeker stellen: in deze zelf bepaalde taak is Napoleon in elk opzigt te kort geschoten. In Frankrijk bestaat geen //openbare geest." In Parijs maakt de oppositiepers, in de departementen de prefect, de maire en de veldwachter de publieke meening, en milli oenen Franschen denken niet over staatszaken. Niettegen staande de bezetting van Rome, de hooge tractementen der geestelijkheid, behooren de geloovigen in Frankrijk uitslui tend tot de vrouwen in de lagere klassen; politiek geloof, als onbaatzuchtig overtuigd, werd alleen bij een deel dei- oppositie gevonden. De eerbied voor de wet was nul; het ontzag voor de autoriteiten van burgerlijken en militairen aard, die zich naauw om de wet bekommerden, ontzagge lijk groot. En de zeden? In Parijs in de groote steden, daar waar de regering eene slechte, ligtzinnige en opper vlakkige drukpers had geschapen door hare dwangmaat regelen, daar waar zij met kwistige hand geld ronddeelde, ruime verdiensten gaf voor weinig werk, daar bloeide ontucht en zedeloosheid, daar droegen de hoogste standen de kleederdragten der demi-monde, daar dreef het geen jongeling uit het gezelschap van eerbare vrouwen en meisjes, al werd hij gezien in het rijtuig van mademoiselle Zéphyrine, en al bragt hij zijne avonden zoek tusschen het gaas, de bloemen en de champagne-vrolijkheid van het corps-de-ballet. Buiten de steden zijn de zeden gebleven, zoo als ze warenmet de vaderlijke onkunde en onwetend heid heeft de Fransche boer de vaderlijke goede trouw en eenvoudigheid bewaard. Hard moet het voor den Keizer in Kassei zijn, als hij denkt aan de duizenden, die het leven voor hem lieten, maar harder nog als het hem helder wordt, dat hij op zijne schouders heeft genomen een onmogelijke taak, zoo reusachtig groot, dat alleen het volk zelf, zich naar alle zijden zelfstandig ontwikkelende in vrijheid van beweging en van geloof, in staat is hem ten einde te brengen. Napoleon viel, omdat hij niet geloofde in de vrijheid! HELDER en NIEUWEDIEP, 4 October. Het staatkundig nieuws der jongstverloopene dagen is niet door de vermelding van belangrijke gebeurtenissen gekenmerkt. Verhalen van den luchtballonpost, thans te Parijs georganiseerd; mededeelingen omtrent plannen aan maarschalk Bazaine toegedicht om óf aan Keizer Napoleon onverwrikt getrouw te blijven, óf op een gelukkig oogen blik met zijn leger door de Duitschers heên te slaan, de verdediging van Metz aan de mobile garde overlatende; opgesmukte berigten van gevechten en uitvallen door de belegerden binnen Parijs, waarbij vele duizenden Duitschers gevangen genomen zouden zijn, doch waaromtrent nader wordt medegedeeld dat die gevechten in het geheel niet geleverd zijn; verzekeringen uit Munchen en Stuttgard, dat de regeringen der Zuid-Duitsche staten er ernstig aan denken om zich tot éénen Bond met dien van Noord- Duitschland te vereenigen; pogingen tot wegneming van de bezorgdheid, ontstaan door het berigt van het zamen- trekken der Russische legercorpsen in het Z. W. des rijks, welke troepenverzamelingen plaats hebben tengevolge van de opheffing van legerkampen. Deze verhalen, mededee lingen, berigten, verzekeringen, pogingen, enz. enz. speelden, bij gebrek aan nog gewigtiger tijdingen een groote rol in de staatkundige geschiedenis der jongstverloopene dagen. Jl. Zaturdag avond had het onderzoek plaats omtrent de bekwaamheid dergenen, die zich als leerlingen der Indus trieschool alhier hadden aangemeld. Niet minder dan 45 jongelieden hadden hun verlangen te kennen gegeven om als leerlingen der school te worden toegelaten, daarvan werden 39 aangenomen en 6 wegens onvoldoende kennis afgewezen. Gisteren avond zijn de lessen aan deze inrigting aange vangen. Zij telt thans in het geheel 79 leerlingen. De zeemiliciens der ligting van 1869 zijn in het laatst der vorige week met groot verlof naar hunnejjhaard- steden teruggekeerd. De torpedo-compagnie, van wier aanstaande komst naar hier onlangs door ons is melding gemaakt, is jl. Zaturdag alhier aangekomen. Tengevolge van een daartoe strekkend rapport van Z. Exc. den minister van Justitie, heeft Z. M. aan eene speciale commissie, zamengesteld uit voorname regtskundigen, met den hoogleeraar de Wal aan het hoofd, de zamen- stelling van een ontwerp-wetboek van strafregt opgedragen. De rijkstelegraafposten te Egmond aan Zee en te Kijkduin zijn den 1 dezer opgeheven. Bij den Rijkstelegraaf zullen na vergelijkend onderzoek ongeveer twintig klerken worden in dienst gesteld. Jl. Dingsdag heeft de inschrijving van Z. K. H. Prins Alexander als student te Leiden plaats gehad. Binnen enkele dagen zal Z. K. H. zich als student te Leiden vestigen. Aan de hoogeschool te Utrecht is, na verdediging van stellingen, bevorderd tot doctor in de regten de heer P. van Foreest, geboren te Alkmaar. Gedurende de eerste negen maanden dezes jaars, heeft het Nederlandsche Zendelinggenootschap aan giften en legaten ontvangen 25,402.90. Te Amsterdam zal bij de Gebr. van Es worden uit gegeven een orgaan voor de belangen der vredesvereenigingen, onder den titel van de Vredebond. Ds. C. E. van Koetsveld te 's Hage herdacht jl. Zondag in de Willemskerk zijn 40 jarige loopbaan als evangelie dienaar, naar aanleiding van Deut II vers 7 2de ged. uDeze veertig jaren is de Heer uw God met u geweest; geen ding heeft u ontbrokenTalrijk was de opkomst der gemeente, en velen der ambtsbroeders van den ruim 60 jarigen leeraar waren aanwezig. Te Pernis is een bediende van den ontvanger, die met 900 naar Charlois gezonden was, niet teruggekomen. Te Middelburg is, op eene bevolking van 1600 zielen, van den 19den tot den 29sten der vorige maand, en alzoo in tien dagen, geen sterfgeval voorgekomen. Op de St. Michielsmarkt te Zwolle waren tamelijk veel paarden aangevoerd; de prijzen waren hoog. De grofsmid D. aan het Westerdiep te Veendam heeft twee bunsings, een jonge en een oude, in een gewonen val gevangen, waarvan de eerste reeds tot zulk een staat van tamheid was overgebragt, dat de eigenaar hem niet alleen in de handen nam, maar zelfs in den zak stak, enz. Met den andere, die een geruimen tijd een schrik van de hoenderhokken, eendekooijen en duiventillen was geweest, was hij reeds op een goeden weg. Ook deze nam het voedsel reeds aan in de gevangenis. Aardig was het de beide krijgsgevangenen, die anders even als de Turco's niet gewoon zijn pardon te geven of te ontvangen, nu en dan in hunne enge woningen te zien rondspringen. Toe vallig met elkander in ééne kooi gebragt, geraakten ze al spoedig in zulk een hevig gevecht, dat de jongste tengevolge van de bekomen wonden nog dienzelfden dag stierf. De overwinnaar werd voor dit feit evenwel zwaar gestraft, want hij ontving van zijn meester de wedervergelding en werd doodgeslagen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1870 | | pagina 1