ADVERTENTIËN. Beweging-en van Zr. Ms. schepen in Nederl. Oost-Inclië, dato 15 Mei 1871. Mavine-Haven Nieuwediep. Voor de Sociëteit „DE EENDRAGT", KASTELEIN. Mevrouw C 0 M M IJ S E E N E D I E IV S T II O I> E. lende oven ndei wel )rele n dooi - dit alen 'arij illen •pea vu oei. dooi mes mei ïstii 'lijk, aan- der lijkt l ei ihap i es in», officieren was ongelooflijk. Als zij vol vuur en ambitie van de polytechnische school of van St.-Cyr gekomen waren, doofde 't garnizoensleven weldra allen lust uit. Een tweede luitenant van 25 jaren, was in korten tijd even versleten (asd) als de oudste kapitein van het regement; en dat wil heel wat zeggen. Op de polytechnische school werkten de jongelingen, om een goed nommer bij 't examen te krijgen. Maar aan de applicatie-school te Metz werd niets uitge voerd. Alleen Duitsche officieren, die er gedetacheerd waren, werkten ijverig. Om geographie en literatuur be kommerde men zich te St.-Cyr zeer weinig. De uitstekende geograaph Broutta had slechts vijf leerlingen. Men leerde slechts voor het examen. Het voorbeeld der lioogere officieren werkte eveneens slecht. De Keizer zelf kon bij het begin der Mexicaansche oorlog Puebla en Vcra-Cruz niet op de kaart vinden. Generaal Frossard, officier der genie en gouverneur van den keizerlijken Prins, vroeg mij eens, waarom men de archieven maar niet verbrandde. Een ander generaal, inspecteur van de militaire school, zeide eens: „Het is heel braaf Van u, mes enfants, dat gij hard werkt; maar ik ben er zonder dat gekomen." Gautier haalt nog een reeks voorbeelden uit den laatsten oorlog aan van generaals, die niet het minste beprip van geographie hadden, terwijl de Duitschers iederen weg en iedere positie der Fransclien kenden. Hij besluit alddus: „Hoe moeten wij dat veranderen? Door te werken. Geographie moet op iedere school geleerd, en goed geleerd worden. Als wij ons systeem van onderwijs niet hervormen, zijn wij verloren. Wij moeten ons onderwijs decentraliseeren. Wij moeten twintig universiteiten hebben. Wij moeten eene menigte misbruiken opruimen, de ergste waarvan de manier is om te praten. Colleges en lessen zijn in Frankrijk niets dan staaltjes van welsprekendheid. De professor wil zijn hoorders boeijen; dit is zijn eenig doel. Komen er geen dames om hem te hooren, dan vleit hij de politieke stokpaardjes zijner hoorders. Dat is erg pleizierig, maar heeft niet het minste nut. De studenten verlaten het college even dom als tevreden." Engeland. In Engeland wordt sedert eenigen tijd geklaagd over den invoer van vervalschte thee uit China, welke voor lagen prijs aan de markt gebragt wordt, deswege koopers vindt, maar veelal schadelijke bestanddeelen voor de ge zondheid bevat. Zoo vervoegde zich dezer dagen eene deputatie van Londensche overheden bij de regering, zeggende dat er toen in de haven van Londen eene partij thee van 5000 kisten ontscheept was, welke grootendeels uit aarde, stof en ander vuilnis bestond. De minister, die aan het hoofd van het bestuur voor handelszaken staat, werd in de zitting van het Lagerhuis van 3 Julij dienaangaande ondervraagd; hij zeide dat hem verscheidene stalen vervalschte thee vertoond warendat hij daarin met het bloote oog, met hulp van eenen magneet, eene groote hoeveelheid ijzervijlsel liad ontdekt alsmede met den neus zekere organieke stoffen, die eenen hinder lijken reuk van zich gaven; dat de administratie der douane- regten onbevoegd was om den invoer van zulke artikelen te beletten, wanneer het invoerregt behoorlijk betaald was; maar dat de regering bedacht was op middelen om dat bedrog te stuiten. Duitsclilanil. Prins Bismarck heeft aan den componist van de Wacht am Rliein, Karl Wilhelm, 1000 thaler gezonden om de kosten van de koudwaterkuur goed te maken. Ook heeft von Bismarck een gelijk geschenk gezonden aan de weduwe van Max Schneckenburger, den dichter van dat lied, met de bijvoeging dat het jaarlijks zal worden herhaald en eventueel op hare zonen zal overgaan. De laatstbedoelden hebben den gansclien oorlog tegen Frankrijk meegemaakt. In 1872 zullen er drie nieuwe pantserschepen voor de Duitsche vloot worden gebouwd, twee op de Rijkswerf te Kiel en één door de maatschappij Vulkaan, te Stettin. Verder zullen er tot 1877 zeven korvetten worden in dienst gesteld, en wel 4 op de grootte van de Ariadne en 2 op die van de Albatros. Het zevende is de korvet Louise, te Kiel in aanbouw. Hieruit ziet men, dat het verlangen van velen in Duitsch- land, dat er geen bepaalde Duitsche vloot zal worden gesticht, maar dat men zich tot de kustverdediging zal bepalen, niet wordt nagekomen. Naburige staten mogen op die rigting in de defensie middelen van Duitschland wel letten. Te Mulhouse heeft een treffend voorval plaats gehad, hetwelk op de duidelijkste wijze in het licht stelt dat de sympathiën der bevolking van den Elzas niet veranderd zijn door de verwisseling van het gezag. Een der inwoners was, zonder reden, door een Duitsch soldaat gedood. Bij zijn begrafenis gaf zich de nationale geest door een indrukwekkende manifestatie lucht. De lijkkist werd door meer dan 3000 personen gevolgd; het waren inwoners van allerlei rang en stand en in afwijking van de gewoonte dat vrouwen nimmer een lijkstoet volgen, sloten er zich ditmaal eenige honderden dames bij aan. Het waren juist de vrouwen die, toen de eerste schoppen aarde in de lijkgroeven geworpen werden, het teeken gaven voor de vaderlandsche ontboezeming, Uit haar gelederen ging de kreet: „Leve Frankrijk!" met warmte op en ze werd, met evenveel ontroering als geestdrift, door al de aanwezigen herhaald. Ik kon mijn gevoel van dankbaarheid en bewondering niet onderdrukken, zegt iemand, die er bij tegenwoordig was, wanneer ik bedacht dat hier iedere kreet als een daad van moed behoort te worden beschouwd. En toen de menigte op 't kerkhof uiteen ging, reikten allen zonder een woord te uiten, elkander de hand. Vrienden en onbekenden schenen zwijgend den eed te zweren van nimmer dat Fransche vaderland te vergeten of te verloochenen, waarvan men hen wel gescheiden had, doch waarvoor zij nimmer zouden ophouden liefde te koesteren. De Neue Freie Presse deelt den inhoud mede van de dépêche, door den heer Thiers gezonden aan den Paus, betreffende het geval dat hij naar Frankrijk wenscht te komen. Daarin wordt hem een schitterende ontvangst toegezegd. Frankrijk, zoo leest men verder, moest de ver- eeniging van Italië toelaten in het belang der openbare rust, gelijk het geval was met do andere groote mogend heden. De heer Thiers zegt bezorgd te zijn, dat het aanzien des Pausen, het prestige van zijn geestelijke magt, zal dalen, indien hij het Vaticaan mogt, verlaten; hij toont aan, dat het aanleiding zou geven tot moeijelijkheden tusschen Frankrijk en Italië en voegt er bij, dat de Paus in Frankrijk onder de algemeone wet zou staan en derhalve nimmer de bijzondere positie zou kunnen innemen, welke de waarborgen der Italiaansche regering hem verschaffen. Ten slotte verklaart de heer Thiers zich bereid om pogin gen aan te wenden, ten einde een verzoening tot stand te brengen tusschen den Koning van Italië en den Paus. De Leipziger Landwehr heeft dezer dagen den plegtigen intogt gehouden in die stad; elk soldaat kreeg van de stad een gratificatie van 12 thaler. -- De runderpest houdt te Niedermendig, bij Koblenz, aan, en met behulp van een 50 man infanterie om de boeren in bedwang te houden, zijn reeds 110 koeijen afgemaakt. Men vreest voor verspreiding. Volgens den socialistischen Volksstaat heeft de bekende afgevaardigde in den Noord-ünil^chen rijksdag Liebknecht den volgenden brief ontvangen: „Londen, Junij 1871, Langham hotel. Waarde vriend! Ik hoor thans zelden iets van u. Wat doet gij en hoe staan onze zaken te Berlijn? Zijt gij en de onzen gereed, om op den dag der feestelijk heden den slag tegen de monarchie te slaan, opdat wij de republiek in Pruissen kunnen uitroepen? Het eerste, dat geschieden moet, is, den ouden den Koning Wilhelm uit den weg te ruimen, opdat de groote van Europa den dood vinde, dien hij wegens zijne zonden verdient. Schrijf spoedig, ik ben zeer begeerig, om van u te hooren, hoe de zaken daar staan. Na groete uw von Hoffmann." Op de keerzijde stond: „Als Wilhelm doodgeschoten is, dan moet gij telegrafeeren." Op de Oostenrijksche spoorwegen is thans een nieuwe wagen voor het vervoer van vee in gebruik genomen, welke zeer aan de verwachting beantwoordt. Het verlies aan gewigt van het vervoerde vee is daarbij gebleken tot ruim op de helft verminderd te zijn. Van Czernowitz (Gallicië) tot Florisdorf bij Weenen verloor eene koe met den nieuwen wagen 10 kilogramin den gewonen beesten wagen, op hetzelfde transport, bedroeg het verlies per koe 23 kilogram. Ook kunnen de beesten in de nieuwe wagens gevoederd worden, zoodat het schadelijke in- en uitladen bij lange trajecten vermeden wordt, terwijl eindelijk de beesten minder aan besmetting zijn blootgesteld indien een der vervoerde beesten ziek is. Prins Alexander der Nederlandenkapt.-luit. H. P». Klerck, Prinses Amelia, kapt. J. E. Buys, van Speijk, kapt. J. M. I. Brutel de la Rivière en roeikanonneerboot n°. 14, luit. 2de kl. W. J. van Hoogenhuyze, wachtschepen te Batavia, Soerabaija, Macassar en Samarang. Djambi, kapt.-luit. D. L. Feldmann, ondergaat te Onrust eenige voorzieningen. Curacao, kapt.-luit. jhr. M.W.Bowier, ondergaat te Onrust eenige voorzieningen. Vesuvius, luit. 1ste kl. J. A. Greve, gest. in de Moluksche wateren. Marnix, kapt.- luit. W. Enslic, gest. in de wateren van Riouw en Linga. Coehoorn, luit. 1ste kl. W. J. Adams, ondergaat te Onrust eenige voorzieningen. Aart van Nes, luit. 1ste kl. P. J. D. Breukelman, ondergaat te Soerabaija eenige voorzieningen. den Briel, luit. lste kl. G. C. C. Thierens, gest. in de wateren van Celebes. Maas en Waal, luit. lste kl. J, Spanjaard, gest. ter W.kust van Sumatra. Ardjoeno, kapt.-luit. M. O. de Kanter, ligt te Batavia beschikbaar voor de dienst. Amsterdam, kapt.-luit. A. W. Iveu- chenius, ligt te Batavia beschikbaar voor de dienst. Cycloop, kapt. luit. C. A. W. Halverhout, gest. in de wateren van Celebes. Sumatra, luit. lste kl. P. J. Rosenwald, gest. in de wateren van Riouw en Linga. Borneo, luit. lste kl. W. F, de Bruyn Kops, ondergaat te Onrust eenige voorzieningen. Banka, luit. lste kl. J. Tromp, gest. ter O.kust van Sumatra. Timor, luit. lste kl. G. W. C. Voorduin, gest. in de wateren van Menado. Suriname, luit. lste kl. W. J. S. de Kanter, gest. ter Z. en O.-afd. van Borneo. Madura, luit. lste kl. J. A. Baart de la Faille, gest. ter W.kust van Borneo. Onrust, luit. lste kl. E. B. Bonn, gest. ter Z. en O.-afd. van Borneo. Admiraal van Kinsbergen, luit. lste kl. K. O. van der Veen, gest. ter Z. en O.afd. van Borneo. Stavoren, luit. lste kl. C. L. van Woelderen, ligt op het terrein der opname ter O.kust van Sumatra. Weerkundige Waarnemingen te Helder (Landskeet). Binnengekomen Koopvaardijschepen Groote Vaart. Binnenk. Schip. Gezagvoerder. Cargadoor. Herkomst. 9 Julij. Caroliua. A.J.Ouwehand. ZurMühlen&Co. St. Ubes. 10 Prins Oscar.L. Berentsen. Duink.&Goedk. Galatz. 10 Nicot. J. Amesz. ZurMühlen&Co. Baltimore. Binnengekomen Schepen bestemd hunne lading in de Binnenhaven te lossen. Schip. Gezagvoerder. Herkomst. Lading. Cargadoor. Carbon. G. Reston. Newcastle. Steenk. ZurMühlen&Co. Lancaster. G. Judson. Seaharn. Duink.&Goedk. Julij. j Uren. Windrigting en Kracht. Barometer mm. Thermometer C. Vochtigh. procent. Toestand van de zee. Stand. Afw. Stand. Afw. 9 12 zw. 6k. 763.34 t 3.14 18.0 - 1.4 0.77 wein.golr 10 12 zw. 0.1„ 761.92 f 1.75 17.5 - 2.0 0.81 Vlak. 11 8 otn. 9» 748.07 -12.07 16.5 - 1.2 0,96 Golvend. 11 12 ztw. 14„ 745.58 -14.56 18.8 - 0.7 0.88 w Melk-jiaatschapfijen ik Nooitn-An f.rika. - Het is nog geen twee jaar geleden, toen er in geheel Oostenrijk nog geen enkele melk- of kaasrereeniging was, trots de talrijke voorheelden in Zwitserland en Allgau, welker schitterende„resultalcn tot navolging aanspoorden. Thans is dat anders geworden. Vorarlbrrg, Tyrol en Salzburg schijnen te wedijveren om het grootste getal van die associaties; ook in Karinthic, Stiermarken en Boven-Oostenrijk begint de lust daarvoor aan te wakkeren, en het is verwonderlijk dat de veehouders der vlakte, die niet in de nabijheid der steden moeite hebben, hunne melkproductie goed om te zetten, niet reeds lang dit middel aangegrepen hebben, om met vereende krachten te bereiken, wat ieder op zich zelf hoogst bezwaarlijk of in het geheel niet gelukt. Het is toch eene groote dwaling, wanneer men meent, dat kaas maatschappijen niet passen voor vlakke landen, maar slechts voor bergstreken, alleen om die reden, dat ze zich daar het eerst gevormd hebbeu. Dat zij ook voor vlakke landen zeer geschikt zijn, bewijst het voorbeeld van Noord-Amcrika. Daar is tegenwoordig de „melkbeweging" het gesprek van den dag en het meest belang inboezemend onderzoek der landbewoners. Overal worden „melk en kaas-factorijen" opgerigt; deze beginnen de markt te veroveren, en het zal niet lang meer duren, of het komt geen enkelen boer daar meer in den zin om de „eenzame melkboer" te spelen. Want de practische Amerikaan ziet, met zijn gezond, in de levensschool gerijpt verstand, het nut dezer vereeniging van werkkracht en be sparing van tijd en materiaal veel spoediger en grondigen in, dan vele onhelpzame boeren in Europa, die niet rekenen kunnen en begrijpen dat tijd geld is." De invoering der kaas-genootschappen dagteekent in Amerika van het jaar 1848; hun grondslag waren de zoogenaamde „Curd Factories" in den staat Ohio: de kaas- fabrieken, welke met de melkboeren leverantie-contracten sloten voor curd (kaasstof) en deze tot kaas verwerkten. (Soortgelijke fabriek bestond vroeger ook in Saksen en deed goede zakenDaar echter de geleverde stof zeer onderscheiden en dikwijls onbruikbaar was, zoo gingen de „Curd Factories" meestal te gronde. Zij hadden overeenkomst met de kaashandel-vennootschappen in Oostenrijk, Tyrol, Salzburg en Vorarlberg, die de kaas-genoot schappen vooraf gingendeze kochten echter de gereede kazen van de kaasmakers en prepareerden ze verder voor de markt. De eerste werkelijke melkvereenigiug werd in Noord-Amerika in 1851 door den farmer Williams opgerigt in den staat New-York; langzamer hand volgden anderen zijn voorbeeld; in 1859 bestonden reeds in dien staat 21 factorijen, in 1862 waren er 81, in 1863 zag men reeds 111 en in 1S64 waren er 216 nieuwe genootschappen ge vestigd, zoodat het eindelijk aan de onmisbare grondstof begon te ontbreken en de toenemingen der vereenigingen dus achterbleef. Maar de goede zaken, die deze factorijen allen zonder uitzondering deden, waren al te uitlokkend om niet voor velen begeerlijk te wordenmet groote énergie begon men de voorraad melkvee uit te breiden, zoodat men uit Engeland en Nederland duizende koeijen liet komen; toch konden de fabrieken in 1805 en 66 slechts met 98 vermeerderd worden, en dat alleen in den staat New-York. Gemiddeld omvat zulk eene melk-vereeniging 400 a 500 koeijen; minstens werd in 1S66 de melk van 200,000 koeijen door de ver eenigingen verkocht. „De „melkbeweging" heeft echter inmiddels een groot gebied beroerd, heeft zich over een groot deel van Amerika verbreid en is ook in Canada inheemsch geworden. Het verslag van het departement landbouw te Washington over het jaar 1870 zegt daarover: „In dit jaar zijn alleen in den staat New-York 200 nieuwe melk-vereenigingen tot stand gekomen. Eveneens zijn in 1870 deze genootschappen in Ohio, Illinois, Jowa en Wiscousin zoo talrijk ontstaan, dat hun getal in het laatste jaar verdubbeld is. Van de boter-berciding wendt men zich meer en meer af en legt zich uitsluitend op de kaas-fabrikatie toe. In de oude melk- districten zijn er reeds vele kaasfahrieken, zoodat haar getsl niet veel grooter kan worden. Men streeft er naar om den omvang der kaasmakerij te verminderen, zoodat het aanbrengen der melk tot den koristen weg beperkt is. De in Midden- en Noord- New-York nieuw opgerigte fabrieken zien geheel af van de oude vereenigingen, maar trekken, als zij kunnen, de laatste afzonderlijke boerderijen aan zich. lil de staten van het Far-West heeft, ten gevolge der genootschappen, de kaasfabrikatie zulk eene vlugt genomen, dat het product reeds uitgevoerd wordt. Het getal der in 1870 nieuw opgerigte fabrieken wordt op een zesde van het geheel gestéld. Laatstelijk heeft men den grootsten hinderpaal, dat de leden der vereenigingen dikwijls zeer ver van elkander wonen, waardoor het aanbrengen der melk naar de fabriek tijdroovend en kostbaar is, door de oprigting van bij-fabrieken (Branche factory-svstem) gezocht te overwinnen. Er worden namelijk in kleinere, voor de melk van 250 a 300 koeijen ingerigtc fabrieken de kazen zoover gereed gemaakt, dat zij zonder schade naar de centraal-fabriek kunnen gebragt worden, waar ze in de kaaskelders gezouten en verder behandeld worden, tot ze gereed zijn. (Datums en getallen zijn ontleend aan eene voordragt van den secretaris van de landbouwmaatscliappij in Engeland, gehouden in de Society of Arts te Londen.) (Friesche Crt.) Weersgesteldheid: 9Julij 12 u. Helder, winderig, goedweer. lOJulij 12 u. Helder, ligtbewolkt, schoon. llJulij 8 u. Betrokken, wind, regenbuijig. 11 Julij 12 u. Ligtbewolkt, winderig. Zeilklaar liggende en vertrokken Schepen Groote Vaart Aankomst. Vertrek. Schip. Gezagvoerder. Bestemming- 5 Julij. 10 Julij. Oceaan. J. R. Smit. Batavia. 5 10 Zuiderzee. C. de Jonge. Suriname. 9 10 Curaijaul'acket. P. Sorgdrager. Curapau. 10 A. G. Jewett. J. B. Reed. Philadelphia. Bevallen van een welgeschapen Zoon J. w. SCHUIJT- SCHUIJT. Helder, 9 Julij 1871. te Helder, wordt tegen 1 September 1871 gevraagd een Zij, die daarvoor in aanmerking wenschen te komen, moeten zich aanmelden bij den Secretaris van het Bestuur dier Sociëteit, den Heer A. VAN VOORN VELD, hij wien tevens de noodige inlichtingen te verkrijgen zijn. VERLANGT Adres in persoon, Hoofdgracht N°. 40, K.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1871 | | pagina 3