Benoemingen, enz.
1 T E X L 1
n
Marine-Haven JN ieuwecliep.
,0,72
ine
Cli.
Ui
ïes,
beui
lo,
net li u
ijzer
01'
Hoo
ibr.
houd
in
gent
i, cl
llooj
g en
e liu
eizic
11!
30, Jederland toe„Vol sterkte en levenskracht is de Necler-
0 ndsche bevolking. Zij heeft in het verleden niet zóó veel
119 rootsche daden verrigt om tlians, namens eene gewaande
'V gelijkheid", tot het laagste peil te dalen. Zij bezit in zich
elve al de bestanddeelen eener goede politieke instelling
187 n eene verlichte en aanzienlijke burgerschaar, reeds hoog
11 ra aanzien, of bereid om zich tot de hoogte van 's lands
vege elangen te verheffen. Deze werkzame en schrandere be-
'e'gc olking verafschuwt alle regeringloosheid, vragende slechts
9,75 B vreedzaam te leven en te arbeiden. Deugd zetelt aan
e oi B,i huishaard; edele gevoelens in aller harten Zóó kunnen
ha ;j ]iet kwaad bestrijden, dat ons bedreigt. Maar schrik-
7 v irend is dat kwaad, met geen woorden uit te drukken,
eent et geene maat, groot genoeg, te moten. Moest liet zich
bran (breiden, dan ware grooter nog clc schade en ellende
erwj s]ke het ons in de toekomst voorbereidt. En wie durft
afli iweren, dat het zich niet verder zal uitbreiden, wanneer
booze driften dier kwalen, de zinneloosheid der dwazen,
nstio! zwakheid der brave lieden, als zamenspannen om bet
in te vuren? dat alle behoudskrachten dan ontwaken,
n zulk kwaad te bestrijden. Vereenigd zijn zij niet te
iel en bet geschiede ook niet te laat. Zelfs vereenigd
J C1 illen zij toch meermalen onder den last moeten buigen
eclai W nimmer zal Nederland ter eigene bescherming de
ilpe Gods vergeefs inroepen."
Volgens mededeeling van de Vallejo Chronicle wordt
Solano en omstreken een zeer eigenaardig hulpmiddel
toepassing gebragt om gras en zeer kort graan, met
hou' e' minder verlies clan gewoonlijk, te maaijen. Onder den
f tkel van den maaijer bevindt zich een soort van zak of
lorschoot, waarin al bet gemaaide valt, en dat geledigd
jrdt naarmate liet vol is. Indien de gemaaide plant
iclits drie Eng. duim lang is, geeft clit in sommige ge
ilen een voordeel van een ton per acre.
Oost-Indiü. Ontslagenop verzoek, eervol, uit 's lands dienst,
2de stuurman II. F. Bleuze en de machinist-leerling 1ste kl.
W. üoard, beiden bij de gouvernements-marine.
6>f o
Jl. Woensdag is
gino
t
;eft
ouch
ilbui
E
s:
ie do
onc#
3esi
3P£
gro'
ijden
alg
3 011
ï"cr( öt
.tavi
bras
In
vel
rom
l'jv
gheii
leg#1
wo
leclr
ndei
rmei
'j
ewei
dooi
n hi
ll Zij
'tzaa :n
nkel
telsi
blij t r,
y ch
slott
3t O
I? e 1 g i
op de Schelde bij Antwerpen een
rtijtje van 12 personen, waaronder 7 jufvrouwen, van
Ike 2 hoogbejaard, welke de Victoria and Albert hadden
zigtigd, met bun schuitje omgevallen, doch allen gered
tiona pi- de matrozen en officieren van liet Engelsclie schip, die
grooten getale onmiddelijk te water sprongen.
Sedert jaren had men in de abdij van Affighem, nabij
iidermonde, bemerkt dat er nu en dan roovers den liof
de fruitboomen plunderden. Dit jaar verwoestte men
lerlijk den gelieelen hof, niet enkel werden de vruchten
het fruit geplukt, maar de zwaarst geladen takken en
uiken werden letterlijk afgescheurd. De superieur van
t klooster plaatste zich eindelijk dezer dagen, bij het
ilen van den avond, op den uitkijk, en welhaast zag hij
achter het muurtje, dat met eene breede gracht den
(jf afscheidt van de gendarmerie, twee kerels komen aan-
epas tipendie zich onmiddelijk aan liet werk stelden. Reeds
dden zij een tamelijken voorraad buit gemaakt, toen
jsklaps de superieur toesprong en er een bij den kraag
eron -eP, terwijl de andere, gansch onthutst, in de gracht
n cl «>ng en alzoo kon vlngten. De superieur leidde den
do pgelioudenen fruitdief zelf, door liet klooster heen, langs
straat, regt naar de kazerne. TableauDe dief was een
ndarm evenals zijn makker.
F r a n k r ij k.
Jl. Zaturdag avond ten 85 ure lieeft. de krijgsraad te
ersallles de volgende vonnissen uitgesproken: Ter dood
wed roordeeld zijnEerré en Lullier. Tot tijdelijken dwang-
zj beidUrbain cn Eriquet. Tot deportatie naar een vesting:
|3;j ssi, Rillioray, Cliampy, Iiégfere, Paschal Grousset, Ver
sleer. !re en Ferrat. Tot gewone deportatieJourde en Rastoul.
zes maanden gevangenisstraf en 500 francs boete
Durbet. Tot drie maanden gevangenisstraf: Clément,
rijgesproken zijnDescamps en Parent.
Voor den vierden krijgsraad te Versailles stonden jl.
'0j iturdag teregtElisabethRetiffe, Léontine Sautens, Josépliine
da arcliais, Eulalie Papavoin een Lucie Maris vrouw van Bou-
iet,vijf pétroleuses, die met zes andere, welke verdwenen zijn,
it paleis van liet Legioen van Eer in brand hebben ge-
bken. Eene der aanvoersters van dat bataillon is koord-
nseres en somnambule. Zij werd onlangs in hechtenis
inomen, terwijl zij in de nabijheid van den Jardin des
lantes op den openbaren weg liare acrobatische begaafd-
den vertoonde. De derde krijgsraad zal weldra hebben
behandelen liet proces der personen die, onder commando
n een bataillons-chef, de gijzelaars in de gevangenis van
Roquette gefusilleerd hebben.
Er worden tc Parijs petitiën onderteekend, uitsluitend
ptor vrouwen om op liet uitvaardigen eener amnestie ten
niste van het gros cler gevangen oproerlingen aan te
'ingen. Een dier petitiën luidt aldus„In naam der
enschelijkheid, in den naam van duizenden, in den diepsten
uw en ellende gedompelde gezinnen, in den naam van
in algemeenen vrede, in den naam der Parijschen nijver
st "lid, die verkwijnt, omdat zij van bare beste werklieden
irstoken is, vragen wij van de Nationale Vergadering de
lmiddellijke invrijheidstelling van al de gearresteerden,
S' c Itgenomen degenen, die reeds eenmaal in banden der
nm' istitie zijn geweest, en die weinigen, welke regtstreeks van
landstichting, moord of diefstal zijn aangeklaagd."
Jl. Dingsdag avoncl is in Parijs in de nabijheid van
Triomfboog een luchtballon neergekomen met liet
isclirift„Napoleon III zal naar Frankrijk terugkeeren."
Auguste Chassepot is benoemd tot directeur van de
'oote wapenfabriek teCliatellerault, waar druk gewerkt wordt.
Twaalf paarden van den Pruissisclien generalen staf
|n te Vincennes gestolen; de Parijsclie dagbladen juichen
i die nationale daad.
„Vader Zestien" is dezer dagen in een plaatsje nabij
Melun overleden. Deze oud-soldaat van liet eerste keizerrijk
bad dezen bijnaam gekregen tengevolge van een zonder
linge fataliteit, die hem met het getal 1G verbond. Hij
was geboren 16 Maart 1796. Hij trad in dienst op den
ouderdom van 16 jaar en kreeg bij zijne compagnie liet
registernommer 16. Hij verzocht en kreeg ontslag na 16
jaren dienst. Hij had 16 veldtogten medegemaakt en werd
16 maal gekwetst. Na zijn terugkeer uit liet leger huwde
hij een van zijne nichten, 16 jaar oud. Hij leefde 16 jaren
niet haar en begroef haar lijk op den 16 October. Zijne
vrouw had hem 16,000 francs ten huwelijk gebragt, en
hij zijn overlijden liet hij 1600 francs rente achter aan zijne
löjarige kleindochter.
De Temps deelt mede, dat Frankrijk gedurende den
jongsten oorlog 220,000 stuks paarden heeft verloren.
Uit Chislelmrst wordt aan 1'Avenir Libéral geschreven,
dat Keizer Napoleon III voornemens is, de geheele maand
September aan eene reis door de verschillende Engelsclie
graafschappen te wijden.
I) u i t s c h 1 a n <1.
De Keizer van Duitschhind heeft aan den heer Robert
Landells de Pruissische oorlogs-niedailles van 1866 en 1870
verleend, ter erkenning zijner verdiensten als teekenaar
der schetsen in de Illustraded London News, van de voor
naamste gebeurtenissen gedurende do veldtogten tegen
Oostenrijk en Frankrijk.
Het aantal militairen, die in en na den oorlog het
IJzeren Kruis hebben ontvangen, bedraagt ongeveer 40,000.
Dit is naar evenredigheid veel minder dan in den oorlog
van 18131815, daar de sterkte der armee destijds naau-
welijks bedroeg van de sterkte in dien van 1870 in 1871
en er toen 15,700 met het IJzeren Kruis begiftigd werden.
In den gevel van het hotel der Fransche ambassade
te Berlijn prijkte nog altijd het Keizerlijk wapen. Dezer
dagen heeft men een aanvang gemaakt om dat wapen achter
een bekleedsel van zink te verbergen. De correspondent
van de Kölln. Zeit. vraagt, of men het wapen zelf laat
blijven met het oog op de mogelijkheid, dat het weder in
den gevel zou moeten aangebragt worden.
De werklieden te Berlijn worden zelfs niet door
schade wijs. De metselaarsbazen hebben volgehoudende
regering heeft soldaten gebezigd, er zijn werklieden van
buiten af opgeroepen, de werkgevers hebben geduld geoefend,
en de metselaars hebben den arbeid op den ouden voet
moeten hervatten, na weken van verdriet, en na tot het
uiterste zich te hebben uitgeput. Toch beginnen de kasten
makers, de vijlenmakers, de kuipers hetzelfde gevaarlijke
spel te «pelen. De nijverheid lijdt er schrikkelijk onder.
Als echter de welgezinden de handen blijven ineenslaan,
dan zal men den verdoolden een ernstige les toedienen.
„De haat der Parijzenaars tegen de Duitschers", zegt
de Köln. Zeitung, „is ook in de kringen van kunstenaars
doorgedrongenFransche virtuosen willen of zullen voor
Duitsclie ooren niet meer spelen of zingen. De pianist
Cinq-Saens is uit de Société des Compositeurs gebannen,
omdat hij op een concert te Baden-Baden gespeeld heeft.
De ondernemer van concerten Ullmann had, behalve de
sopraan Marie Monbelli, de dames Battu en Carvalho voor
zijne concerten in Duitscliland geëngageerd, die gedurende
den oorlog niet hadden kunnen plaats vinden, maar
madame Battu verbreekt haar engagement met een maan-
delijksch inkomen van 3000 thaler, omdat zij voor Duitscliland
niet wil zingen, en evenzoo madame Carvalho, omdat
zij voor de Parijsclie dagbladpers bevreesd is. Maar bijna
nog erger is het, dat de beroemde piano-fabrikant Erard
weigert, den heer Ullmann een instrument voor Duitscliland
tc leveren en daardoor do medewerking van den pianist
Alfred Jaell verhindert, die uit eene zekere kunstenaarsgril
nu eenmaal op geen ander instrument dan uit de fabriek
van Erard wil spelen."
Te Koningsbergen zijn, overeenkomstig eene aan
schrijving van het geneeskundig staatstoezigt in eene bekend
making van 27 Aug., gedurende het heerschen der cholera
alle aardwerken, zooals voor den aanleg van een waterleiding,
het leggen van gaspijpen, het leggen van fundamenten voor
nieuw te bouwen huizen, verboden, om reden dat juist uit
den grond in volkrijke steden zich velerlei smetstoffen en
schadelijke «jassen ontwikkelen.
Italië.
Aan de Fanvulla wordt onder dagteekening van 6
dezer uit Bolalo het volgende geschreven: „Ik haast mij
u een vreeselijk ongeluk mede te deelen, dat gisteren avond
in het eenzaam staande kerkje San Andrea, in de gemeente
Podenzana, provincie Massa-Carrara, voorviel. Juist werd
er het Madonna-feest gevierdde landlieden waren in den
namiddag huiswaarts gekeerd, toen omstreeks 2,j uur een
onweder losbrak. Eenigen hunner, die zich nog in de nabij
heid der kerk ophielden, trachtten zich daarin tc verbergen,
terwijl anderen op den kerktoren de drie daar aanwezige
klokken luidden, zoowel voor de avondgodsdienst als om
het weer te bezweren. Eensklaps sloeg de bliksem in het
kruis van den toren en daar langs gaande zonder de klokken
te beschadigen, baande hij zicli een weg door liet gewelf
van de sakristij, en na deze te zijn rondgegaan, door de
deur, vervolgens door liet koor en rondom liet altaar, en
op korten afstand daarvan smoorde hij in den grond. Doch
hoeveel offers maakte hij niet op zijnen wegIn de eerste
plaats werden drie personen, die de klokken luidden,
gedood; vervolgens twee die de trappen van den toren
afgingendaarna twee aan de deur der sakristijandermaal
twee in het koor, en voorts twee aan het altaar, waarbij
echter eene vrouw ongedeerd bleef. Elf menschen vonden
op die plaats den dood en achttien werden meer of min
gewond. De bliksem had niemand ontzien, behalve de zoo
even genoemde vrouw en hen die aan de poort waren
gebleven om het weder gade te slaan. Zelfs twee honden
deelden in het lot hunner meesters. Onmiddelijk waren
twee doctoren, Yalerio en llatti, tegenwoordig, die de
eerste hulp verleenden. Aan hunne goede zorgen gelukte
het, verscheidene menschen, die reeds in doodsgevaar ver
keerden te redden. De toepassing der electriseermachine
gaf sclioone uitkomsten. Van de achttien gewonden is tot
nu geen enkele gestorven, doch twee of drie hebben het
spraakvermogen nog niet teruggekregen. De dooden zijn
meerendeels verbrand en onkenbaar; voor liet grootste
gedeelte waren zij jongelieden van 14 tot 24 jaar, waarvan
twee vrouw en kinderen nalaten."
Zeilklaar liggende on vartrokken Schepen Groote Vaart
Aankomst. Vertrek. Schip. Gezagvoerder. Beslemming.
31 August. AlettaAugusta. J.A.Tinholt. Samarang.
2 Sept. Viee-Adm. May. J.ICAnnokkee. Batavia.
3 3 Sept. Venus. 1). van B ijk. Middel.Zee.
Binuangokomon Koopvaardijschepen Groote Vaart.
Binnenk. Schip. Gezagvoerder. Cargadoor. Herkomst.
2 Sept. Berenice. II. Butlers. ZurMühlrn&t 'o. Cailix.
3 Moskwa. A- Marlineau. Duinker&Goedk. Kaugoon.
4 WilhelmAberg.F.O.Langström. Order.
.Binnongokomen Schepen bostemd hunne lading in de
Binnenhaven te lossen.
Gezagvoerder. Herkomst. Lading.
Aloa.
Sunderland.
ivSchip.
Palestine. J. Steel.
Ataliah. J. Storm.
Cassandra. lt. llnghes.
St. Mattheiv. C. Burivood.
Ocean Queen. .1. Savell.
Glenacn. G. Milburn.
Isabellas. J. Thomson.
GeorgeSmitb. J. Marshall.
Jason. J. Cook.
Sandvikcn. .1. Hanssens.
Cargadoor.
Steenk, II. J. Tweehuijs.
Duinker&Goedk.
Seaham.
Neweastle.
Seaham.
Sunderland.
Neweastle. Vuursteen.
Sundswall. Hout.
Ekcness.
ltiga.
0. Bcrghuijs.
ZurMühlcn&Co.
Try. N. Eliassen.
Silentia. O. Basberg.
Heintje. T. L. Teensma. Sundswall.
Vingolf. C. E. Lindahl. Krageroe.
Augenicta. G. E. Visser. Hudiehswall.
Sverre. 0. Thorne. Sundswall.
Amous Co.
ii
ii
H
BI ik man Co.
van Vliet Co.
Weerkundige Waarnemingen te Helder (Landskeet).
September j
c
<p
lS
Windrigting
en
Kracht.
Barometer
mm.
Thermometer
C.
•ÊF a'
-»-< <tf
O
O O
PL
Toestanp
van
de
zee.
Stand. Afw.
Stand. Afw.
3
12
zw. 0.4k.
7 5 8. So|— 2.08
20.0
f 1.5
0.94
Vlak.
4
12
zzw. 8.0„
758.93 - 1.97
21.0
f 2.6
0.78
wein.golv
5
8
w. 5.0„
761.10 f 0.19
18.0
f 1.8
0.90
n
5
12
wnw. 4.0„
763.S2 f 2.9 L
18.0
- 0.3
0.76
ir
Weersgesteldheid: 3Sept.l2u. Betrokken, mist, voehtig.
4Sept,12u. Helder, winderig, mooiweer.
5Sept. 8u. Ligtbewolkt. goedweer.
6Sept.l2u. Ligtbewolkt, helder, mooiweer.
Du spoorweg over de Kloi. De spoorweg door den
berg Ccnis, die eerstdaags zal worden ingewijd en die over de
Itigi, welke den 22 Mei voor bet algemeene verkeer is opengesteld,
behooren tot de schoonste werken en stoutste ondernemingen onzer
eeuw. Reeds 10 jaren geleden was bij den gemalen directeur van
den Zwitserschen centraal-spoorweg bet plan gerijpt om, volgens
eene door hein gedane uitvinding, die alle gevaar van bet klimmen
en dalen wegnam, een spoorweg over de Rigi te leggen. Voor zijn
uitvinding liet bij zich in Frankrijk een patent geven, maar zijn
plan kon bij destijds wegens gebrek aan voldoende deelneming niet
ten uitvoer leggen. Dan, kort daarop kreeg de Zwitsersche bondsraad
van den ZwitscrsAen consul te Washington eenige mededeelingen
omtrent een volgens betzelfde tandstelsel (dit was de uitvinding
van den heer Riggenbach) aangelegden spoorweg over den berg
Washington bij Philadelphia. Die spoorweg ligt 5285 voet boven
de zee en stijgt of beeft een klimming van 33°. liet gevolg van
die mededeeling was, dat eenige Zwitsersche ingenieurs, onder wie
de beer Zschokke van Aarau, zich verbonden met den heer Rig
genbach, om, na een deskundige naar Amerika te hebben afgevaardigd,
ten einde door dezen op de plaats zelve den spoorweg over den
berg Washington tc laten bestudeeren, een spoorweg over de Rigi,
de koningin der bergen, gelijk zij genoemd wordt, te leggen. De
deskundige, Otto Griininger, kwam terug en zijn rapport was zoo
gunstig, dat men terstond aan bet werk besloot te gaan.
In de fraaije golf van bet Vierwaldstattermeer, aan den voet van
de Rigi, ligt bet. Zwitsersche Nizza, bet idyllische dorpje Vitznau
als bet ware verscholen in een boscli van vruchtboomen. Naar dat
dorpje, een toevluchtsoord voor borstzieken en herstellenden, leidde
3 0 jaar geleden nog geen rijweg, ja zelfs was er geen rijtuig te
vinden. Eensklaps verschenen vreemde mannen, gewapend met
lange latten en staken, vestigden zich in bet dorpje en namen al
nietend den berg tol in de kleinste bijzonderheden op. De bewoners
van Vitznau hadden reeds lang, evenals bun buren van Weggis,
een rijweg over de Rigi begeerd en zij dachten, dat nu aan hun
wensch zou voldaan worden. Weldra echter kwam het bun ter
oore, dat er in ernst sprake van was, om een spoorweg over de
Rigi aan te leggen. Ongeloovig schudden de meesteu, die deze
tijding boorden, het boold en bielden de onderneming voor in de
lucht hangend. Dan, tot hun verbazing werd werkelijk aan den
regeringsraad van bet kanton Luccrn de concessie voor den veel
besproken bergspoorweg aangevraagd en door den grooten raad
gegeven. Binnen eenige dagen was bet. vereischte kapitaal in aan
deden f 2,700,000 aanwezig en reeds in den herfst van 1869 werd
de eerste spade in den grond gestoken. De onderneming stiet echter
op groote zwarigheden en wel op de rotshelling niet ver van bet
dorpje Vitznau op bet woest-roir.antische Scbunrtobel.- Bij bet laatste
moest een tunnel van 100 voet met een sterke klimming door de
rotsen geboord worden en aan het einde van dien tunnel diende
een ijzeren brug van 215 voet lang, eveneens met een sterke
klimming, geslagen te worden over een 150 voet diepe rotsholle.
Die brug rust, op twee ijzeren pijlers en heeft een kromming van
600 stralen bij een helling van 25°. We behoeven dus niet te
zeggen, boe romantisch en schoon zij ligt, hoewel dan ook misschien
eenigszins huiveringwekkend. De geheele lengte van den Rigi—
spoorweg bedraagt 19,000 voet. Ilij klimt tussehcu de 18 cn 25°,
gemiddeld 21°. Daar de aanleg meestal in harden steen is gesneden,
rusten de rails op een stevigen grond. Het bout, dat er bij gebruikt
is, is uitsluitend eikenbout. In bet midden van den weg, dat is
tusschen de twee rails in, ligt een derde getande rail en die maakt
liet eigenaardige uit van den spoorweg over de bergen. De derde
rail is breeder dan de andere en bevat gaten of verdiepingen
tandholten waarin de tanden van een rad, dat onder de locomotief,
natuurlijk eveneens in bet midden, is aangebragt, precies passen.
Zoowel dat rad als de vier andere van de locomotief kunnen door
middel van stoomkracht ieder oogenblik worden ingehouden. Zoo
ook de personen-en goederenwagen. De locomotief van 120 paarden
krachten beeft een regtopstaandeu ketel met een compartiment voor
de steenkolen. Zij wordt niet aan de personen- of goederenwagen
verbonden, maar schuift dezen voort als het den berg opgaat en
houdt ze tegen als men daalt. De locomotief zelve kan, als zij gemaakt
is volgens bet tandsystccm, nooit uitglijden noch te snel gaan. De
personenwagen waarin de zitbanken ampbitbeatersgewijze zijn gesteld,