Benoemingen, enz. 1 T E X L 1 n Marine-Haven JN ieuwecliep. ,0,72 ine Cli. Ui ïes, beui lo, net li u ijzer 01' Hoo ibr. houd in gent i, cl llooj g en e liu eizic 11! 30, Jederland toe„Vol sterkte en levenskracht is de Necler- 0 ndsche bevolking. Zij heeft in het verleden niet zóó veel 119 rootsche daden verrigt om tlians, namens eene gewaande 'V gelijkheid", tot het laagste peil te dalen. Zij bezit in zich elve al de bestanddeelen eener goede politieke instelling 187 n eene verlichte en aanzienlijke burgerschaar, reeds hoog 11 ra aanzien, of bereid om zich tot de hoogte van 's lands vege elangen te verheffen. Deze werkzame en schrandere be- 'e'gc olking verafschuwt alle regeringloosheid, vragende slechts 9,75 B vreedzaam te leven en te arbeiden. Deugd zetelt aan e oi B,i huishaard; edele gevoelens in aller harten Zóó kunnen ha ;j ]iet kwaad bestrijden, dat ons bedreigt. Maar schrik- 7 v irend is dat kwaad, met geen woorden uit te drukken, eent et geene maat, groot genoeg, te moten. Moest liet zich bran (breiden, dan ware grooter nog clc schade en ellende erwj s]ke het ons in de toekomst voorbereidt. En wie durft afli iweren, dat het zich niet verder zal uitbreiden, wanneer booze driften dier kwalen, de zinneloosheid der dwazen, nstio! zwakheid der brave lieden, als zamenspannen om bet in te vuren? dat alle behoudskrachten dan ontwaken, n zulk kwaad te bestrijden. Vereenigd zijn zij niet te iel en bet geschiede ook niet te laat. Zelfs vereenigd J C1 illen zij toch meermalen onder den last moeten buigen eclai W nimmer zal Nederland ter eigene bescherming de ilpe Gods vergeefs inroepen." Volgens mededeeling van de Vallejo Chronicle wordt Solano en omstreken een zeer eigenaardig hulpmiddel toepassing gebragt om gras en zeer kort graan, met hou' e' minder verlies clan gewoonlijk, te maaijen. Onder den f tkel van den maaijer bevindt zich een soort van zak of lorschoot, waarin al bet gemaaide valt, en dat geledigd jrdt naarmate liet vol is. Indien de gemaaide plant iclits drie Eng. duim lang is, geeft clit in sommige ge ilen een voordeel van een ton per acre. Oost-Indiü. Ontslagenop verzoek, eervol, uit 's lands dienst, 2de stuurman II. F. Bleuze en de machinist-leerling 1ste kl. W. üoard, beiden bij de gouvernements-marine. 6>f o Jl. Woensdag is gino t ;eft ouch ilbui E s: ie do onc# 3esi 3P£ gro' ijden alg 3 011 ï"cr( öt .tavi bras In vel rom l'jv gheii leg#1 wo leclr ndei rmei 'j ewei dooi n hi ll Zij 'tzaa :n nkel telsi blij t r, y ch slott 3t O I? e 1 g i op de Schelde bij Antwerpen een rtijtje van 12 personen, waaronder 7 jufvrouwen, van Ike 2 hoogbejaard, welke de Victoria and Albert hadden zigtigd, met bun schuitje omgevallen, doch allen gered tiona pi- de matrozen en officieren van liet Engelsclie schip, die grooten getale onmiddelijk te water sprongen. Sedert jaren had men in de abdij van Affighem, nabij iidermonde, bemerkt dat er nu en dan roovers den liof de fruitboomen plunderden. Dit jaar verwoestte men lerlijk den gelieelen hof, niet enkel werden de vruchten het fruit geplukt, maar de zwaarst geladen takken en uiken werden letterlijk afgescheurd. De superieur van t klooster plaatste zich eindelijk dezer dagen, bij het ilen van den avond, op den uitkijk, en welhaast zag hij achter het muurtje, dat met eene breede gracht den (jf afscheidt van de gendarmerie, twee kerels komen aan- epas tipendie zich onmiddelijk aan liet werk stelden. Reeds dden zij een tamelijken voorraad buit gemaakt, toen jsklaps de superieur toesprong en er een bij den kraag eron -eP, terwijl de andere, gansch onthutst, in de gracht n cl «>ng en alzoo kon vlngten. De superieur leidde den do pgelioudenen fruitdief zelf, door liet klooster heen, langs straat, regt naar de kazerne. TableauDe dief was een ndarm evenals zijn makker. F r a n k r ij k. Jl. Zaturdag avond ten 85 ure lieeft. de krijgsraad te ersallles de volgende vonnissen uitgesproken: Ter dood wed roordeeld zijnEerré en Lullier. Tot tijdelijken dwang- zj beidUrbain cn Eriquet. Tot deportatie naar een vesting: |3;j ssi, Rillioray, Cliampy, Iiégfere, Paschal Grousset, Ver sleer. !re en Ferrat. Tot gewone deportatieJourde en Rastoul. zes maanden gevangenisstraf en 500 francs boete Durbet. Tot drie maanden gevangenisstraf: Clément, rijgesproken zijnDescamps en Parent. Voor den vierden krijgsraad te Versailles stonden jl. '0j iturdag teregtElisabethRetiffe, Léontine Sautens, Josépliine da arcliais, Eulalie Papavoin een Lucie Maris vrouw van Bou- iet,vijf pétroleuses, die met zes andere, welke verdwenen zijn, it paleis van liet Legioen van Eer in brand hebben ge- bken. Eene der aanvoersters van dat bataillon is koord- nseres en somnambule. Zij werd onlangs in hechtenis inomen, terwijl zij in de nabijheid van den Jardin des lantes op den openbaren weg liare acrobatische begaafd- den vertoonde. De derde krijgsraad zal weldra hebben behandelen liet proces der personen die, onder commando n een bataillons-chef, de gijzelaars in de gevangenis van Roquette gefusilleerd hebben. Er worden tc Parijs petitiën onderteekend, uitsluitend ptor vrouwen om op liet uitvaardigen eener amnestie ten niste van het gros cler gevangen oproerlingen aan te 'ingen. Een dier petitiën luidt aldus„In naam der enschelijkheid, in den naam van duizenden, in den diepsten uw en ellende gedompelde gezinnen, in den naam van in algemeenen vrede, in den naam der Parijschen nijver st "lid, die verkwijnt, omdat zij van bare beste werklieden irstoken is, vragen wij van de Nationale Vergadering de lmiddellijke invrijheidstelling van al de gearresteerden, S' c Itgenomen degenen, die reeds eenmaal in banden der nm' istitie zijn geweest, en die weinigen, welke regtstreeks van landstichting, moord of diefstal zijn aangeklaagd." Jl. Dingsdag avoncl is in Parijs in de nabijheid van Triomfboog een luchtballon neergekomen met liet isclirift„Napoleon III zal naar Frankrijk terugkeeren." Auguste Chassepot is benoemd tot directeur van de 'oote wapenfabriek teCliatellerault, waar druk gewerkt wordt. Twaalf paarden van den Pruissisclien generalen staf |n te Vincennes gestolen; de Parijsclie dagbladen juichen i die nationale daad. „Vader Zestien" is dezer dagen in een plaatsje nabij Melun overleden. Deze oud-soldaat van liet eerste keizerrijk bad dezen bijnaam gekregen tengevolge van een zonder linge fataliteit, die hem met het getal 1G verbond. Hij was geboren 16 Maart 1796. Hij trad in dienst op den ouderdom van 16 jaar en kreeg bij zijne compagnie liet registernommer 16. Hij verzocht en kreeg ontslag na 16 jaren dienst. Hij had 16 veldtogten medegemaakt en werd 16 maal gekwetst. Na zijn terugkeer uit liet leger huwde hij een van zijne nichten, 16 jaar oud. Hij leefde 16 jaren niet haar en begroef haar lijk op den 16 October. Zijne vrouw had hem 16,000 francs ten huwelijk gebragt, en hij zijn overlijden liet hij 1600 francs rente achter aan zijne löjarige kleindochter. De Temps deelt mede, dat Frankrijk gedurende den jongsten oorlog 220,000 stuks paarden heeft verloren. Uit Chislelmrst wordt aan 1'Avenir Libéral geschreven, dat Keizer Napoleon III voornemens is, de geheele maand September aan eene reis door de verschillende Engelsclie graafschappen te wijden. I) u i t s c h 1 a n <1. De Keizer van Duitschhind heeft aan den heer Robert Landells de Pruissische oorlogs-niedailles van 1866 en 1870 verleend, ter erkenning zijner verdiensten als teekenaar der schetsen in de Illustraded London News, van de voor naamste gebeurtenissen gedurende do veldtogten tegen Oostenrijk en Frankrijk. Het aantal militairen, die in en na den oorlog het IJzeren Kruis hebben ontvangen, bedraagt ongeveer 40,000. Dit is naar evenredigheid veel minder dan in den oorlog van 18131815, daar de sterkte der armee destijds naau- welijks bedroeg van de sterkte in dien van 1870 in 1871 en er toen 15,700 met het IJzeren Kruis begiftigd werden. In den gevel van het hotel der Fransche ambassade te Berlijn prijkte nog altijd het Keizerlijk wapen. Dezer dagen heeft men een aanvang gemaakt om dat wapen achter een bekleedsel van zink te verbergen. De correspondent van de Kölln. Zeit. vraagt, of men het wapen zelf laat blijven met het oog op de mogelijkheid, dat het weder in den gevel zou moeten aangebragt worden. De werklieden te Berlijn worden zelfs niet door schade wijs. De metselaarsbazen hebben volgehoudende regering heeft soldaten gebezigd, er zijn werklieden van buiten af opgeroepen, de werkgevers hebben geduld geoefend, en de metselaars hebben den arbeid op den ouden voet moeten hervatten, na weken van verdriet, en na tot het uiterste zich te hebben uitgeput. Toch beginnen de kasten makers, de vijlenmakers, de kuipers hetzelfde gevaarlijke spel te «pelen. De nijverheid lijdt er schrikkelijk onder. Als echter de welgezinden de handen blijven ineenslaan, dan zal men den verdoolden een ernstige les toedienen. „De haat der Parijzenaars tegen de Duitschers", zegt de Köln. Zeitung, „is ook in de kringen van kunstenaars doorgedrongenFransche virtuosen willen of zullen voor Duitsclie ooren niet meer spelen of zingen. De pianist Cinq-Saens is uit de Société des Compositeurs gebannen, omdat hij op een concert te Baden-Baden gespeeld heeft. De ondernemer van concerten Ullmann had, behalve de sopraan Marie Monbelli, de dames Battu en Carvalho voor zijne concerten in Duitscliland geëngageerd, die gedurende den oorlog niet hadden kunnen plaats vinden, maar madame Battu verbreekt haar engagement met een maan- delijksch inkomen van 3000 thaler, omdat zij voor Duitscliland niet wil zingen, en evenzoo madame Carvalho, omdat zij voor de Parijsclie dagbladpers bevreesd is. Maar bijna nog erger is het, dat de beroemde piano-fabrikant Erard weigert, den heer Ullmann een instrument voor Duitscliland tc leveren en daardoor do medewerking van den pianist Alfred Jaell verhindert, die uit eene zekere kunstenaarsgril nu eenmaal op geen ander instrument dan uit de fabriek van Erard wil spelen." Te Koningsbergen zijn, overeenkomstig eene aan schrijving van het geneeskundig staatstoezigt in eene bekend making van 27 Aug., gedurende het heerschen der cholera alle aardwerken, zooals voor den aanleg van een waterleiding, het leggen van gaspijpen, het leggen van fundamenten voor nieuw te bouwen huizen, verboden, om reden dat juist uit den grond in volkrijke steden zich velerlei smetstoffen en schadelijke «jassen ontwikkelen. Italië. Aan de Fanvulla wordt onder dagteekening van 6 dezer uit Bolalo het volgende geschreven: „Ik haast mij u een vreeselijk ongeluk mede te deelen, dat gisteren avond in het eenzaam staande kerkje San Andrea, in de gemeente Podenzana, provincie Massa-Carrara, voorviel. Juist werd er het Madonna-feest gevierdde landlieden waren in den namiddag huiswaarts gekeerd, toen omstreeks 2,j uur een onweder losbrak. Eenigen hunner, die zich nog in de nabij heid der kerk ophielden, trachtten zich daarin tc verbergen, terwijl anderen op den kerktoren de drie daar aanwezige klokken luidden, zoowel voor de avondgodsdienst als om het weer te bezweren. Eensklaps sloeg de bliksem in het kruis van den toren en daar langs gaande zonder de klokken te beschadigen, baande hij zicli een weg door liet gewelf van de sakristij, en na deze te zijn rondgegaan, door de deur, vervolgens door liet koor en rondom liet altaar, en op korten afstand daarvan smoorde hij in den grond. Doch hoeveel offers maakte hij niet op zijnen wegIn de eerste plaats werden drie personen, die de klokken luidden, gedood; vervolgens twee die de trappen van den toren afgingendaarna twee aan de deur der sakristijandermaal twee in het koor, en voorts twee aan het altaar, waarbij echter eene vrouw ongedeerd bleef. Elf menschen vonden op die plaats den dood en achttien werden meer of min gewond. De bliksem had niemand ontzien, behalve de zoo even genoemde vrouw en hen die aan de poort waren gebleven om het weder gade te slaan. Zelfs twee honden deelden in het lot hunner meesters. Onmiddelijk waren twee doctoren, Yalerio en llatti, tegenwoordig, die de eerste hulp verleenden. Aan hunne goede zorgen gelukte het, verscheidene menschen, die reeds in doodsgevaar ver keerden te redden. De toepassing der electriseermachine gaf sclioone uitkomsten. Van de achttien gewonden is tot nu geen enkele gestorven, doch twee of drie hebben het spraakvermogen nog niet teruggekregen. De dooden zijn meerendeels verbrand en onkenbaar; voor liet grootste gedeelte waren zij jongelieden van 14 tot 24 jaar, waarvan twee vrouw en kinderen nalaten." Zeilklaar liggende on vartrokken Schepen Groote Vaart Aankomst. Vertrek. Schip. Gezagvoerder. Beslemming. 31 August. AlettaAugusta. J.A.Tinholt. Samarang. 2 Sept. Viee-Adm. May. J.ICAnnokkee. Batavia. 3 3 Sept. Venus. 1). van B ijk. Middel.Zee. Binuangokomon Koopvaardijschepen Groote Vaart. Binnenk. Schip. Gezagvoerder. Cargadoor. Herkomst. 2 Sept. Berenice. II. Butlers. ZurMühlrn&t 'o. Cailix. 3 Moskwa. A- Marlineau. Duinker&Goedk. Kaugoon. 4 WilhelmAberg.F.O.Langström. Order. .Binnongokomen Schepen bostemd hunne lading in de Binnenhaven te lossen. Gezagvoerder. Herkomst. Lading. Aloa. Sunderland. ivSchip. Palestine. J. Steel. Ataliah. J. Storm. Cassandra. lt. llnghes. St. Mattheiv. C. Burivood. Ocean Queen. .1. Savell. Glenacn. G. Milburn. Isabellas. J. Thomson. GeorgeSmitb. J. Marshall. Jason. J. Cook. Sandvikcn. .1. Hanssens. Cargadoor. Steenk, II. J. Tweehuijs. Duinker&Goedk. Seaham. Neweastle. Seaham. Sunderland. Neweastle. Vuursteen. Sundswall. Hout. Ekcness. ltiga. 0. Bcrghuijs. ZurMühlcn&Co. Try. N. Eliassen. Silentia. O. Basberg. Heintje. T. L. Teensma. Sundswall. Vingolf. C. E. Lindahl. Krageroe. Augenicta. G. E. Visser. Hudiehswall. Sverre. 0. Thorne. Sundswall. Amous Co. ii ii H BI ik man Co. van Vliet Co. Weerkundige Waarnemingen te Helder (Landskeet). September j c <p lS Windrigting en Kracht. Barometer mm. Thermometer C. •ÊF a' -»-< <tf O O O PL Toestanp van de zee. Stand. Afw. Stand. Afw. 3 12 zw. 0.4k. 7 5 8. So|— 2.08 20.0 f 1.5 0.94 Vlak. 4 12 zzw. 8.0„ 758.93 - 1.97 21.0 f 2.6 0.78 wein.golv 5 8 w. 5.0„ 761.10 f 0.19 18.0 f 1.8 0.90 n 5 12 wnw. 4.0„ 763.S2 f 2.9 L 18.0 - 0.3 0.76 ir Weersgesteldheid: 3Sept.l2u. Betrokken, mist, voehtig. 4Sept,12u. Helder, winderig, mooiweer. 5Sept. 8u. Ligtbewolkt. goedweer. 6Sept.l2u. Ligtbewolkt, helder, mooiweer. Du spoorweg over de Kloi. De spoorweg door den berg Ccnis, die eerstdaags zal worden ingewijd en die over de Itigi, welke den 22 Mei voor bet algemeene verkeer is opengesteld, behooren tot de schoonste werken en stoutste ondernemingen onzer eeuw. Reeds 10 jaren geleden was bij den gemalen directeur van den Zwitserschen centraal-spoorweg bet plan gerijpt om, volgens eene door hein gedane uitvinding, die alle gevaar van bet klimmen en dalen wegnam, een spoorweg over de Rigi te leggen. Voor zijn uitvinding liet bij zich in Frankrijk een patent geven, maar zijn plan kon bij destijds wegens gebrek aan voldoende deelneming niet ten uitvoer leggen. Dan, kort daarop kreeg de Zwitsersche bondsraad van den ZwitscrsAen consul te Washington eenige mededeelingen omtrent een volgens betzelfde tandstelsel (dit was de uitvinding van den heer Riggenbach) aangelegden spoorweg over den berg Washington bij Philadelphia. Die spoorweg ligt 5285 voet boven de zee en stijgt of beeft een klimming van 33°. liet gevolg van die mededeeling was, dat eenige Zwitsersche ingenieurs, onder wie de beer Zschokke van Aarau, zich verbonden met den heer Rig genbach, om, na een deskundige naar Amerika te hebben afgevaardigd, ten einde door dezen op de plaats zelve den spoorweg over den berg Washington tc laten bestudeeren, een spoorweg over de Rigi, de koningin der bergen, gelijk zij genoemd wordt, te leggen. De deskundige, Otto Griininger, kwam terug en zijn rapport was zoo gunstig, dat men terstond aan bet werk besloot te gaan. In de fraaije golf van bet Vierwaldstattermeer, aan den voet van de Rigi, ligt bet. Zwitsersche Nizza, bet idyllische dorpje Vitznau als bet ware verscholen in een boscli van vruchtboomen. Naar dat dorpje, een toevluchtsoord voor borstzieken en herstellenden, leidde 3 0 jaar geleden nog geen rijweg, ja zelfs was er geen rijtuig te vinden. Eensklaps verschenen vreemde mannen, gewapend met lange latten en staken, vestigden zich in bet dorpje en namen al nietend den berg tol in de kleinste bijzonderheden op. De bewoners van Vitznau hadden reeds lang, evenals bun buren van Weggis, een rijweg over de Rigi begeerd en zij dachten, dat nu aan hun wensch zou voldaan worden. Weldra echter kwam het bun ter oore, dat er in ernst sprake van was, om een spoorweg over de Rigi aan te leggen. Ongeloovig schudden de meesteu, die deze tijding boorden, het boold en bielden de onderneming voor in de lucht hangend. Dan, tot hun verbazing werd werkelijk aan den regeringsraad van bet kanton Luccrn de concessie voor den veel besproken bergspoorweg aangevraagd en door den grooten raad gegeven. Binnen eenige dagen was bet. vereischte kapitaal in aan deden f 2,700,000 aanwezig en reeds in den herfst van 1869 werd de eerste spade in den grond gestoken. De onderneming stiet echter op groote zwarigheden en wel op de rotshelling niet ver van bet dorpje Vitznau op bet woest-roir.antische Scbunrtobel.- Bij bet laatste moest een tunnel van 100 voet met een sterke klimming door de rotsen geboord worden en aan het einde van dien tunnel diende een ijzeren brug van 215 voet lang, eveneens met een sterke klimming, geslagen te worden over een 150 voet diepe rotsholle. Die brug rust, op twee ijzeren pijlers en heeft een kromming van 600 stralen bij een helling van 25°. We behoeven dus niet te zeggen, boe romantisch en schoon zij ligt, hoewel dan ook misschien eenigszins huiveringwekkend. De geheele lengte van den Rigi— spoorweg bedraagt 19,000 voet. Ilij klimt tussehcu de 18 cn 25°, gemiddeld 21°. Daar de aanleg meestal in harden steen is gesneden, rusten de rails op een stevigen grond. Het bout, dat er bij gebruikt is, is uitsluitend eikenbout. In bet midden van den weg, dat is tusschen de twee rails in, ligt een derde getande rail en die maakt liet eigenaardige uit van den spoorweg over de bergen. De derde rail is breeder dan de andere en bevat gaten of verdiepingen tandholten waarin de tanden van een rad, dat onder de locomotief, natuurlijk eveneens in bet midden, is aangebragt, precies passen. Zoowel dat rad als de vier andere van de locomotief kunnen door middel van stoomkracht ieder oogenblik worden ingehouden. Zoo ook de personen-en goederenwagen. De locomotief van 120 paarden krachten beeft een regtopstaandeu ketel met een compartiment voor de steenkolen. Zij wordt niet aan de personen- of goederenwagen verbonden, maar schuift dezen voort als het den berg opgaat en houdt ze tegen als men daalt. De locomotief zelve kan, als zij gemaakt is volgens bet tandsystccm, nooit uitglijden noch te snel gaan. De personenwagen waarin de zitbanken ampbitbeatersgewijze zijn gesteld,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1871 | | pagina 3