1872. N°. 63. Zondag 26 Mei. 30 Jaargang. In de Crisis. A. A. BAKKER Cz. PRO VIN Cl AAL BLAD NOORDHOLLAND. 1872. N°. 58. lil HELDERSCHE EY NIEUWEDIEPER COURANT. „Wij huldigen het goede." Verschijnt Bingsdag-, Donderdag- en Zaturdag namiddag. Abonnementsprijs per kwartaal1.30. }i franco per post - 1.65. Uitgever Bureau: MOLENPLEIN, K°. 103. Prijs der Advertentiën: Van 14 regels 60 cent. elke regel meer 15 cent. Groote letters of vignetten worden naar plaatsruimte berekend. VERTREKDAGEN DER BRIEVENMALEN Naar Oost-lndië: via Triest 28 Mei, 's avonds 6 u. 25 m. i, Marseüle 6 Junij 's avonds 6 u. 25 m. Brindisi 30 Mei, 's avonds 6 u. 25 m. Wesl-lndië: vluSouthampton 31 Mei, 's morg. 6 u. 25 m. Suriname via St. Nazairel Junij, 's avonds 6 u. 25 m. de Kust van Guinea: 27 Mei, 's morg. 6 u. 25 m. Kaap de Goede Hoop: 8 Junij, 's morg. 6 u. 25 m. u via Triest 7 Junij, 's m. 6 u. 25 m. VAN Besluit van den 15den Mei 1872 No. 55, betreffende den herijk der maten, gewigten en weegwerktuigen. Gedeputeerde Staten der Provincie Noord holland; Gelet op art. 15 der wet van 7 April 1869 (Staatsblad No. 57) en op het koninklijk besluit van den 11 December 1871 No. 16; Gelet op hunne besluiten van 28 December 1871 No. 10 (provinciaal blad No. 70) en van 13 en 27 Maart 1872 No. 53 en 57) provinciale bladen No. 25 en 29); Hebben goedgevonden: I. Te bepalen dat de herijk in de hierna te vermelden gemeenten zal plaats hebben als volgt: in de gemeente Spaarndam op 3 Junij van des voor middags 10 tot des namiddags 1 uur; in de gemeente Velzen op 4 Junij van des voormiddags 10 tot des namiddags 3 uur in de gemeente Beverwijk, tevens voor de ingezetenen van Wijk aan Zee en Duin (welke gemeente met Beverwijk nor den herijk wordt zamengevoegd) op 5 en 6 Junij van des voorm. 9 tot des nam. 3 uur; in de gemeente Uitgeest, tevens voor de ingezetenen van Caslricum en Heemskerk (welke gemeenten met Uitgeest voor den herijk worden zamengevoegd) op 7 en 8 Junij en wel: den 7den van des voorm. 9 tot des nam. 3 uur en den 8sten van des voorm. 9 tot des nam. 1 uur; in de gemeente Zaandam van 10 tot en met 20 Junij, alle werkdagen van des voorm. 9 tot des nam. 2 uur en nam. van 3 tot 4 uur; den 17, 18 en 19 Junij speciaal voor de oliematen, bestemd voor den groothandel; in de gemeente Oostzaan op 21 Junij van des voorm. 9 tot des nam. 3 uur in de gemeente Koog aan de Zaan op 22, 24, 25, 26 en 27 Junij van des voorm. 9 tot des nam. 3 uur, de twee laatste dagen speciaal voor de oliematen, bestemd voor den groothandel; in de gemeente Zaandijk op 28 en 29 Junij en 1 Julij 'an des voorm. 9 tot des nam. 3 uur, den laatsten dag speciaal voor de oliematen, bestemd voor den groothandel; in de gemeente Wormerveer op 2, 3, 4, 5 en 6 Julij ran des voorm. 9 tot des nam. 3 uur, en wel den 5den Mij speciaal voor de oliematenbestemd voor den groothandel 'n de gemeente Krommenie op 8 en 9 Julij van des voorm. 9 tot des nam. 3 uur "i de gemeente Assendelft op 10 Julij van des voorm. 8 tot des nam. 3 uur in de gemeente West zaan op 11 en 12 Julij en wel den llden van des voorm. 9 tot des nam. 3 uur en den 12den fan des voorm. 9 tot des nam. 2 uur; in de gemeente Wormer op 3 Junij van des voorm. 8 'ot des nam. 2 uur, mede voor de ingezetenen van Jisp Wijdewormer (welke gemeenten met Wormer voor den "Wjk worden zamengevoegd) en op 4 Junij alleen des (°°rni. van 7 tot 11 uur, speciaal voor de oliematen, «eind voor den groothandel in de gemeente Gr aft op 5 Junij van des voorm 8 tot ®s nam. 2 uur; m de gemeente Rijp op 6 Junij des voorm. van 9 tot "ur en des nam. van 2 tot 5 uur en op 7 Junij alleen «es voorm. van 9 tot 12 uur; in de gemeente Beemster op 8 Junij des voormiddags 8 tot 11 uur; m de gemeente Helder van 17 tot en met 26 Junij op alle werkdagen van des voorm. 9 tot des'nam. 2 uur en des nam. van 31 tot 5^ uur en op 27 Junij alleen des voorm. van 8 tot 12 uur; en voor de marine-etablisse menten op 28 en 29 Junij, den laatsten dag tot des voor middags 12 uur; te Cocksdorp (gemeente Texel) op 1 Julij des voorm. van 9 tot 12 uur; te Oosterend (gemeente Texelop 2 Julij van des voorm. 9 tot des nam. 3 uur; te den Burg (gemeente Texel) op 3 Julij van des voorm. 8 tot des nam. 2 uur en des nam. van 3 tot 6 uur, en den 4den Julij alleen des voorm. van 8 tot 11 uur; voor de bewoners van de dorpen de Koog en den Hoorn op 4 Julij van des voorm. 11 tot des nam. 1 uur; te Oude Schild (gemeente Texel) op 5 Julij des voorm. van 8 tot 12 uur; te Wieringen op 6 Julij van des voorm. 8 tot des nam. 1 uur; te Midsland (gemeente Terschelling) op 8 Julij des morgens van 71 tot 10 uur; te Westerschelling (gemeente Terschelling) op 8 Julij des nam. van 3 tot 6 uur en op 9 Julij des morgens van 7 tot 10 uur; te Vlieland en te Urk op een der dagen van de week, volgende op Zondag 7 Julij. II. De besturen der hiervoren genoemde gemeenten, onder berinnering aan de circulaire van 10 Januarij 1872 No. 66 (provinciaal blad No. 9) uit te noodigen hunne ingezetenen met het bepaalde sub. I, voor zooveel hunne gemeenten betreft, bekend te maken en voorts te zorgen dat de belanghebbenden aan bet tijdstip van den herijk tijdig worden herinnerd, opdat zij aan hunne verpligtingen behoorlijk kunnen voldoen. Gegeven te Haarlem, den 15den Mei 1872. Gedeputeerde Staten voornoemd, r o l l, Voorzitter. van Vladeracken, Griffier. De ministeriëele crisis duurt nog immer voort, en nog niets blijkt van de wijze waarop zij zal worden opgelost. De Arnli. Courant houdt ben voor optimisten, die gelooven, dat bet tegenwoordige ministerie nog aanblijven of door een ander liberaal ministerie vervangen zal worden. Conservatieve bladen houden vol, dat de constitutioneele beginselen medebrengen, dat de liberale partij thans het regeeringsbeleid overdraagt aan de conservatieve. Dit is immers ook in Engeland, het vaderland van den parlemen tairen regeeringsvorm, gebruikelijk, waar de beide groote staatspartijen beurtelings aan liet roer komen, zoo vaak aan de tijdelijk regeerende door de oppositie zijnde, aan gaande eene zaak van groote aangelegenheid of een staat kundig beginsel, eene nederlaag op parlementair gebied is toegebracht? Dat is in Engeland voorzeker bet geval, en moest het ook zijn in ons vaderland. Hier echter is het beleefd, dat een ministerie zoo stug van begrip en zoo portefeuille-vast was, dat bet aan de afkeuring van de meerderheid der Vertegenwoordiging niet genoeg had en tot tweemalen toe de kiezers moest raadplegen, om telkens zooveel te duide lijker ds vermaning tot heengaan te hooren. Met dergelijke ambitieuse ministers hebben wij thans niet te doen, inte gendeel, de tegenwoordige zijn het regeeren, dat lang niet altijd rozen baart, moê en verlangen te vertrekken. En zij, die begeerig gereed staan om hen te vervangen, bun tijd niet kunnen afwachten en aireede verkondigen, dat het nu hunne beurt is, zijn juist lieden van de kleur, welke tweemalen door de natie is afgekeurd en ook thans niet verlangd wordt. Maar van hoeveel gewicht het verlangen van het grootste deel des volks in deze ook is en bij den Koning bij de keuze van nieuwe ministers in de schaal zal leggen, voor bet oogenblik willen wij dat ter zijde laten en alleen vragen, of de conservatieven recht hebben, in deze crisis bet bovengemelde constitutioneele beginsel tot hun voordeel in te roepen. Daartoe zou dus de conservatieve partij eene nederlaag moeten hebben toegebracht aan de regeerende liberale partij. Zulks is echter niet het geval geweest. De voordragt tot hervorming van ons belastingstelsel is ver worpen met 51 tegen 27 stemmen (2 leden waren afwezig). Waren nu die 51 conservatieven en die 27 liberalen, of bestaat de Tweede Kamer misschien ook uit ongeveer gelijke getallen van beide richtingen en bovendien uit eenige vlottende leden, die de evenaar ditmaal naar con servatieve zijde hebben doen overslaan, of staan de conservatieven en liberalen in onze Vertegenwoordiging De eerste veronderstelling wordt door berichten van heden gelogenstraft, de laatste blijven wij voor het oogenblik nog deelen. nagenoeg gelijk en hebben eenige der laatsten, verstoord over eene handeling der ministers of der ministeriële partij, zich daarvan afgekeerd en de tegenpartij willen helpen in bet omverwerpen van het kabinet? Het een is zoomin als het ander waar. 16 Liberalen hebben tegen eene financiële wet gestemd, maar zonder het doel om het ministerie tot aftreden te dwingen en de conservatieven op het kussen te helpen. Zij hebben zich waarschijnlijk te weinig voor oogen gesteld, dat bet eerste als gevolg hunner uitgebrachte stemmen zou kunnen geschieden, dat het laatste als gevolg er van zou kunnen geëischt worden; misschien te weinig bedacht wat bet meeste nadeel voor den lande zou baren, de aanneming eener bezwaren opleverende wet of de aftre ding van bet liberale bewind. Zij mogen dit zelf verant woorden, wij althans zullen nooit beweren, dat bet partij belang moet nopen om te stemmen tegen overtuiging in. Van de 80 leden der Kamer zijn 44 liberalen, 36 niet- liberalen. Deze 36 kunnen verdeeld worden in 15 conser vatieven, 15 catholieken en 6 anti-revolutionairen. Hoe nu de conservatieve bladen kunnen beweren, dat het hunne, 15, of, is de splitsing niet zuiver' genomen, hoogstens 20 leden tellende partij is, welke de liberale geslagen beeft, en thans als de bovendrijvende partij naar constitutioneele begin selen geroepen is om het gezag te aanvaarden, kunnen wij slechts verklaren door ongehoorde brutaliteit en door blinde eerzucht. Dat de anti-revolutionairen niet van de conservatieven gediend zijn en niet onder hunne vlag willen varen, hebben wij in een vroeger artikel reeds vermeld; en dat de catholieken, die, behalve voor de belangen van den Staat, in de eerste plaats ook opkomen voor de belangen hunner Kerk, dit evenmin willen, is meermalen gebleken uit hunne organen, die luide verkondigen, dat de catholieke Vertegenwoordigers hunne onafhankelijkheid moeten bewaren, al is het dat zij, te zwak om als zelf standige partij gewicht in de schaal te leggen, dan eens medegaan met de liberalen, dan weêr met de conservatieven, naarmate zij dienstig oordeelen. Nemen wij de samenstelling der Kamer in aanmerking, dan is geen ander dan een liberaal kabinet mogelijk. De conservatieven mogen, met den steun van andere fractiën, als oppositie iets beteekenen, als regeeringspartij zouden zij ras bezwijken tegenover de groote meerderheid van de, vooral in tegenspoed zoo sterke, liberale partij. Waarom is deze minder sterk in voorspoed, waarom ontbreekt er zooveel aan bare samenwerking, dat eerst het ministerie-Fock, thans het derde ministerie-Thorbecke de teugels moest laten varen? Neen, wij wenschen niet, dat bare leden afstand zullen doen van verscheidenheid van opvatting en meening, dat zij zelfstandig oordeel zullen prijs geven en door onvoorwaardelijke goedkeuring van alle voordrachten een kabinet hunner richting zullen staande houden. Maar wel wenschten wij, dat er meer verband, meer overleg en overeenstemming bestond tusschen ministerie en Vertegenwoordigers van dezelfde kleur. Wetsvoordrachten, waarover de meeningen zoo uiteenloopen als thans het geval is geweest, moesten niet ingediend worden. Waar de aan neming zoo onwaarschijnlijk is, geven zij aanleiding tot tijdroovende parlementaire spiegelgevechten, tot verzwakking van bet gezag, tot verachtering van noodzakelijke maatre gelen, zelfs tot voor de afdoening van zaken zeer schade lijke verwisseling van ministers. Heeft de houding van den heer Tborbecke, die, met miskenning van de nuances der liberale partij, zijne ambt- genooten in te beperkten kring zou gezocht hebben, er toe bijgedragen, dat zoodanig overleg ontbroken beeft? Men beweert bet, lieenwijzende op een Gladstone, die zich, door John Bright eene portefeuille op te dragen, den steun der geavanceerden verzekerde, en men beweert bet o. i. niet geheel ten onrechte. De beer Thorbecke was eenmaal de eerste onder hen, die de liberale vaan in Nederland omhoog bielden, hij .was onder de zijnen de meerdere en zich zijne meerderheid bewust, bij was geheel een man-van zijnen tijd. Maar dat is 25 jaren geleden en 25 jaren zijn tegenwoordig zooveel als vroeger eene eeuw. Zou het wonder zijn, indien hij, als meer oude lieden, zich onbehagelijk gevoelt, wijl jongeren van jaren thans hem vooruit streven en niet meer voor het hoogste houden, wat in zijn tijd werkelijk bet hoogste was, of zou bij behooren tot die weinige bevoorrechte wezens, die, wanneer zij eenmaal bun toppunt in ontwikkeling en veerkracht bereikt hebben, nog steeds voorwaarts gaan en tot in hoogen ouderdom mannen van den tijd blijven? Wij willen niets te kort doen aan zijne uitstekende ver diensten en aan de groote verplichtingen, welke Nederland aan hem beeft, en wij zullen de laatsten zijn om liem een verwijt te maken van betgeen een vrij algemeen menschelijk zwak is. Nu bij de staatsdienst verlaat, moge onze dank baarheid hem volgen, die zijn geheele leven bet vaderland gewijd heeft en de grondslagen heeft helpen leggen van ons tegenwoordig staatsgebouw.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1872 | | pagina 1