RROOSSCHOIW.
EENE JEUGDIGE DIENSTBODE.
ADVERTENTIËN.
INGEZONDEN.
Stoomvaart-Berig-ten.
Burgerlijke Stand. Gemeente Helder.
Marine-Haven Nieuwediep.
PURMERENDER MARKT van HEDEN.
De ondergeteekende
CHAs. A. TAIJLOR Co.,
SINE NO MINE,
Mijnheer de Redacteur!
Onder de gebeurtenissen, die in den laatsten tijd de gemoederen
hebben geschokt, behooren voorzeker de SPOORWEGONGELUKKEN
niet het laatst genoemd te worden. Hadden onze Nederlandsche
spoortreinen den naam, vergeleken bij die in andere landen, juist
niet uit te munten door bijzondere meiheid, wij lieten er ons iets
op voorstaan, dat zij daartegenover bijzonder solide waren. Van
ongelukken met het spoor hoorde men in Nederland hoogst zelden
en aan dit voorrecht offerden wij gaarne eenigen spoed op. Zelfs
lieten wij ons met eenig welbehagen het verwijt aanleunen, dat in
Nederland alles langzaam en zeker gaat.
Dit is in den laatsten tijd veel veranderd. Niet dat onze spoor
treinen minder langzaam gaan, maar zij zijn veel minder zeker.
Ik behoef de spoorwegongelukken, die b. v. in den loop van dit
jaar hebben plaats gehad niet op te sommen, zij staan ons allen
levendig voor den geest. Het vertrouwen in de soliditeit onzer
spoorwegen is geschokt, oude bezwaren en vooroordeelen, die in
den loop des tijds geweken waren, komen weder voor den dag.
Personen, die niet dagelijks met het spoor reizen, beginnen er weder
ernstig tegen op te zien en zelfs moedige harten kloppen thans
sneller dan anders, als men in den trein zittende, het minste vreemde
geluid hoort, of den geringsten schok ontwaart.
Geen wonder, de ramp bij Warmond komt ons alsdan onwille
keurig in al zijn akeligheid voor den geest.
Deze spoorwegvrees, die ieder geneeskundige bij zijne patiënten
heeft kunnen waarnemen, kan, vooral bij zenuwachtige lieden, dames
enz. tot ernstige ongesteldheden aanleiding geven.
Als er dus een middel te vinden was, om spoorwegongelukken
te voorkomen, of althans veel zeldzamer te maken, zou ook in dit
opzicht der mensehheid een grooten dienst worden bewezen en verdient
ieder voorstel daartoe, al blijkt het misschien niet voor toepassing
vatbaar te zijn, overweging.
Dit geeft mij den moed voor het volgende een plaatsje in uw
geacht blad te vragen, met den wenseh, dat andere bladen, zoo
zij mijn voorstel der overweging waardig mochten achten, het zullen
overnemen.
Het grootste gedeelte der spoorwegongelukken zou kunnen worden
voorkomen, als een in vollen gang zijnde trein, op een oogenblik
van gevaar onmiddelijk kon worden tot staan gebracht. Dit is
echter eene onmogelijkheid. Wel hebben de jongste verbeteringen
in de remtoestellen, vooral hunne toepassing op meerdere wagons
van één trein, daarin verbetering gebracht, maar nog altoos zal
een in vollen vaart zijnde trein, ook al werden alle remtoestellen
op één oogenblik gesloten, nog een geruim eind weegs voortloopen.
Dit wordt verklaard door de natuurwet, bekend onder den naam
van volharding of stabiliteit, die te weegbrengt, dat een lichaam,
als het eenmaal in beweging is, in die beweging tracht te volharden
en wel met een kracht, die in rechte reden staat tot de massa stof,
die in beweging is. Een enkel rijtuig kan dus in veel korteren tijd
tot rust gebracht worden, dan een geheele trein. Op deze wet
berust mijn voorstel.
Den afstand, dien een in vollen gang zijnde spoortrein nog moet
doorloopen, vóór hij tot staan kan worden gebracht, noem ik den
remmings-afstand. Deze afstand is afhankelijk:
a. van de zwaarte des treins,
b. van de snelheid der beweging en
c. van de wrijving, die door de remtoestellen kan worden aan
gebracht.
In ieder geval kan hij door een bekwaam machinist vrij nauw
keurig worden berekend.
Indien nu een in beweging zijnde trein ten allen tijde op
remmings-afstand kon worden gewaarschuwd voor eenig gevaar,
kon de machinist den trein tot staan brengen, vóór het gevaarlijke
punt was bereikt.
Ziehier, hoe ik mij deze mogelijkheid voorstel
Ik zou wenschen, dat het der spoorwegmaatschappijen bij eene wet
verplichtend werd gesteld, iederen trein door een kleine locomotief,
die ik locomotief-conducteur zou willen noemen, op remmings
afstand te doen voorafgaan. Deze kleinere locomotief, die in korten
tijd kan worden tot staan gebracht, is voorzien van een duidelijk
signaal (des avonds een licht), dat zoo wel zichtbaar is voor den
op remmings-afstand volgenden trein, als voor een anderen locomo
tief-conducteur, dien hij onverhoopt op zijne rails mocht ontmoeten.
Zoowel in dit geval als in alle andere, die gevaar voor den trein
zouden kunnen doen ontstaan, wordt door een aan de machine aan
te brengen werktuig tegelijkertijd het signaal weggenomen en de
locomotief-conducteur tot stilstaan gebracht. Deze machine moet
ook nog zóódanig worden ingericht, dat het signaal eensklaps
verdwijnt, als de locomotief-conducteur, door gebreken aan de rails,
door voorwerpen op den weg enz. een belangrijken schok ontvangt.
Het nut en het gebruik springt thans van zeiven in het oog. De
machinist van den locomotief-conducteur is het, die de snelheid
van den trein regelt en voor een groot deel verantwoordelijk is
voor den goeden gang van zaken. Daar hij den trein steeds op
remmings-afstand vooruit is, passeert hij achtereenvolgens alle
baanwachters vóór den trein. Seinen deze, dat alles in orde is,
dan vervolgt hij rustig zijn weg, seinen zij het tegendeel, dan neemt
hij het signaal weg en de machinist van den trein kan bij tijds
stoppen en remmen. Is het obstakel weggenomen, dan vertoont
hij het signaal weder en vervolgt, even als de trein, zijn weg.
Ik kan mij weinig spoorwegongelukken voorstellen, die op deze
wijze niet te voorkomen zouden zijn, te meer daar de machine zelve
het signaal wegneemt, als eenig gevaar aan het oog van den machinist
mocht ontgaan.
Re ongelukken van Warmond en van Norwich waren er beiden
door voorkomen.
Ook in de weinige gevallen, dat een ongeluk op deze wijze niet
te voorkomen was, zou de locomotief-conducteur toch nog uit
stekende diensten kunnen bewijzen.
Stellen we ons b. v. voor, dat een trein derailleert door een
verzakking, te weeggebracht door den zwaren trein, nadat de zóóveel
lichtere locomotief-conducteur er veilig over is heen gegaan; dat
er brand in den trein ontstaat, dat de locomotief van den trein in
het ongereede raakt enz. dan is de locomotief-conducteur, die
daartoe van den trein kan geseind worden, het beste middel om
onmiddelijk naar het naaste station te sporen, van daar denoodige
hulp te halen en heen en terug te seinen, dat de lijn door een
stilstaanden trein bezet is.
Ziedaar, M. d. B., mijn idéé in korte trekken ontwikkeld. Ik
ontveins mij niet, dat aan de toepassing bezwaren zullen zijn ver
bonden. Vooreerst zal de algemeene toepassing, zoowel voor goederen
treinen als voor personentreinen zeer belangrijke uitgaven mede
brengen. Niet alleen, dat een groot aantal locomotief-conducteurs
zouden moeten worden aangeschaft, maar ook het personeel bij de
spoorwegdiensten zou belangrijk moeten worden uitgebreid, daar
voor ieder zulk eeen locomotief nog minstens twee personen zouden
noodig zijn. Ik kan mij echter niet voorstellen, dat dit bezwaar
onoverkomelijk zou zijn. Waar het zóó vele menschenlevens geldt
en daaraanboven zoovele waarden, kan dunkt mij geene opoffering
te groot zijn. Ook geloof ik, dat het reizend publiek zich gaarne
eene geringe verhooging van het vracht-tarief zou getroosten, als
het weet, dat het daarvoor meer zeker reist en de boven beschreven
spoorioegvrees zou belangrijk verminderen, als men wist dat een
oplettend verkenner den trein voorafging, om, bij den minsten schijn
van gevaar, zijn waarschuwende stem te doen hooren.
Men zou mij nog kunnen aanvoeren, dat het voor den machinist
of conducteur van den trein niet altijd mogelijk zou zijn, den
locomotief-conducteur in het oog te houden, daar krommingen van
den weg, gebouwen als anderszints, hierin nu en dan een beletsel
konden zijn en dat het ook moeielijk zou zijn, steeds den juisten
afstand te bewaren tusschen den trein en den locomotief-conducteur.
W at het eerste punt betreft, antwoord ik, dat, bij aanleg van
nieuwe wegen, hier wel zeer op moet gelet worden en dat, bij
bestaande, hier en daar verbeteringen zouden zijn aan te brengen;
overigens kon worden voorgeschreven, dat daar, waar het onmogelijk
was de locomotief-conducteur op den gewonen remmings-afstand
in het oog te houden, de gang van den trein zoowel als van dezen
moest worden verminderd, waardoor, volgens de door mij aangewezen
natuurwet, de remmings-afstand evenredig kleiner wordt en de
locomotief-conducteur dus dichter vóór den trein kan blijven.
Wat het tweede punt aangaat, geloof ik niet, dat dit een ernstig
bezwaar kan opleveren, als de trein zoowel als de locomotief
conducteur bediend wordt door bekwame machinisten, die zich op
dit artikel hebben te oefenen. De locomotief-conducteur regelt de
snelheid der beweging, evenals de luitenant-adjudant die van een
bataillon infanterie. De machinist van den trein heeft slechts te
zorgen, dat hij den afstand bewaart, dien hij trouwens door een
eenvoudig dioptrisch werktuigje ieder oogenblik meten kan.
Een en ander zou natuurlijk geregeld moeten worden bij voor
schriften van inwendigen dienst.
Ik herhaal, dat ik de mogelijkheid niet voorbijzie, dat mijn
voorstel onoverkomelijke technische bezwaren kan medebrengen,
ofschoon ik geloof, de voornaamste te hebben weerlegd. Mijn doel
is voorloopig bereikt, indien de aandacht van zaakkunaigen er op
wordt gevestigd. Door de opname in uw geacht blad, M. d. B.,
zult u daartoe hebben medegewerkt, waarvoor ik u bij voorbaat
mijnen dank betuig.
Hoorn, 6 October 1874. Dr. J. J. AGHINA.
De Conrad, jl. Zondag namiddag 5 u. 30 min. te Southampton
aangekomen, vertrok gisieren avond ten 10 uur weder van daar.
De Prinses Amalia, van Batavia naar hier. arriveerde jl. Zondag
te Port-Saïd en vertrok den volgenden morgen.
Opgave van af Zaturdag middag tot Dingsdag middag.
ONDEBTBOUWD en GETBOUWD: Geene.
BEVALLENE. Lastdrager, geb. Mandemakers, (D.). B. W.
C. Stelleman, geb. Dieho, (D.). P. P. Bichter, geb. Manheim,
(D.). A. Stoll, geb. Mens, (Z.). S. Luters, geb. Coljouw, (Z.).
ÓVEBLEDENH. C. van der Poot, 53 jaren. E. van der
Poll, geb. Spigt, 69 jaren. W. Scheij, geb. de Pierre, 39 jaren.
W. Griek, geb. "Weduwer, 26 jaren. G. M. Gelijsteen, 2 dagen.
H. A. van Ooijen, 48 jaren. P. J. G. Teeken, bijna 9 maanden.
Levenloos aangegeven 2.
Zeilklaar liggende en vertrokken Schepen Groote Vaart.
Aankomst. Vertrek. Schip. Gezagvoerder. Bestemming.
27 Sept. Gaspar de Bobles. T. H. vanSlooten. Suriname.
11 Oct. 11 Oct. Waalstroom.* H. B. Manje. Padang.
*Ligt ter reede.
Binnengekomen Koopvaardijschepen Groote Vaart.
Binnenk. Schip. Gezagvoerder. Cargadoor. Herkoms!.
13 Oct. Ulysses. S.v.d.W.Miedema.ZurMiihlen&Co. Lissabon.
Binnengekomen Schepen bestemd hunne lading in de
Buiten- of Binnenhaven te lossen.
Schip. Gezagvoerder. Herkomst. Lading. Cargadoor.
Saga. A. Aitkin. Grangemouth. Steenk. v. Vliet Co.
HeuriëtteenChristina.A.DalmeijerJbz.Soderhamn. Hout. Blikman&Co.
Boui. J. J". B. Metus. Biga. Hout. Amons Co.
Lazareff. S. Poloushkin. Nicolaif. Graan. Duink. Goedk.
Sumatra. C. A. Bakker. London. IJzer. Hoogl.&vanHerw.
Herm.deBuiter. L.H.Draijer. Biga. Hout. de Vries Co.
AleidaMaria. B.Verbeek. Botterdam. Ballast. Amons Co.
Agnar. L. Olsen. Einland. Hout. van Vliet Co,
Weerkundige Waarnemingen te Helder (Landskeet)
-t-a
O
O
Uren.
Windrigting
en
Kracht.
Barometer
mm.
Thermometer
C.
Vochtigh.
procent.
Toestand
van
de zee.
Stand.
Afw.
Stand.
Afw.
11
12
zzw. 7k.
766.40
f 6.11
14.9
f 1.4
0.92
weingolv
12
12
zzw. 5 ii
766.89
f 6.68
15.7
f 2.4
0.90
Slechtw.
13
8
z. 1.2;,
762.65
t 2.53
10.3
- 1.0
0.98
Vlak.
13
12
z. 2.5„
761.90
f 1.78
15.6
f 2.4
0.87
Slechtw.
Weêrsgesteldheid: 110ct.l2u. Bewolkt, beneveld, mooiweer.
12 Oct. 12 u. Digtbewolkt, mooiweer.
13 Oct. 8 u. Bewolkt, beneveld, mooiweer.
13 Oct. 12 u. Idem.
latbae huhibtkv.
Onlangs is door een tachtigtal ingezetenen te Nieuwe
Niedorp, bij een eerbiedig adres, aan den raad dier gemeente
het verzoek gerigt, het dorp gedurende de donkere winter
avonden van straatverlichting te voorzien.
In zijne vergadering van jl. Donderdag heeft de raad
besloten aan het verzoek der adressanten te voldoen, zoodat
voortaan bij donker weer petroleumlampen zullen worden
ontstoken.
Jl. Donderdag stond voor de arrondissements-regtbank
te Heerenveen teregt een geheel huisgezin uit den fatsoen
lijken boerenstand, woonachtig te Bottum, zoomede een
arbeider, aldaar vroeger gediend hebbende. Zij waren allen
in staat van beschuldiging gesteld, wegens het mishandelen
van een ouderloozen knaap, die aan hun toezigt was toe
vertrouwd. Uit het verhoor ter teregtzitting, dat nagenoeg
vijf uren duurde, bleek, dat zij genoemden knaap een reeks
van jaren van tijd tot tijd hadden mishandeld. De regtbank
veroordeelde den man des huizes, diens vrouw, zijne dochter,
zijn beide zoons en den arbeider elk tot eene gevangenis
straf van vijftien dagen, in eenzame opsluiting te ondergaan,
en elk tot eene geldboete van acht gulden.
PEE TELEGBAAE.
stuks Paarden.
154 Bunderen.
104 vette Kalveren f 0,70 a 0,90 per kgr. (vlug)
34 i, magere dito - 10,a 26,per stuk. (stug)
2761 Schapen.
ii Lammeren.
53 n vette Varkens - 0,50 a 0,60 per kilog. (vlug)
15 ii magere dito - 10,a 14,per stuk. (stug)
stapels kleine Kaas, f a per 50 kilogram.
middelbare dito f per 50 kilogram.
Boter f 1,35 a 1,50 per kilogram.
Kip-Eijeren f 4,75 a -,per 100 stuks.
Eend-Eijeren - a
Op de markt van gisteren waren aangevoerd 2379 Koeijen.
Ontijdig, doch voorspoedig bevallen van twee welgeschapen
Zoons, weike kort na de geboorte zijn overleden, J. VAN
DEB WISSEL, Echtgenoote van
H. PEETEES.
Nieuwediep, 10 October 1874.
Algemeene kennisgeving.
roept een hartelijk vaarwel toe aan ieder die belang
in hem stelt.
Nieuwediep, den 12 October 1874.
Doctor HELLEMA.
Blijkens acte op den 4, 7 en 11 Augustus
BJ^HK^^1874 te Helder, Amsterdam en AnnaPaulowna
onder de hand opgemaakt, geteekend en
geregistreerd, is tusschen THOMAS CONSTANT ZÜE
MUHLEN, te Helder, JOAN WILLEM BEENAED
ZUE MTJHLEN, KAEEL NICOLAAS ZUE MUHLEN,
JACQUELINE ZUE MUHLEN, Echtgenoote van Mr.
HENDEIK GEEAED VAN DOESBUEGH, allen te
Amsterdam, JAN ADEIAAN ZUE MUHLEN, te Anna
Paulorvna, en CASPEE DIEDEEICH ZUE MUHLEN,
mitsgaders CHAELES ALLEN TAIJLOE, beide laatsten
te Helder, overeengekomen om, te rekenen met en van af
1°. Julij 1874 voor gemeenschappelijke rekening voort te
zetten het exploiteeren der sinds jaren bestaande Scheeps
timmerwerf DE HOOP, aan den Havendijk, te Nieuwediep,
gemeente Helder, met het doel het maken en herstellen
van schepen, zulks voor den tijd van 10 achtereenvolgende
jaren, om te eindigen wanneer 3 maanden bevorens door
een der Vennooten schriftelijke opzegging zal zijn geschied,
bij ontbreke waarvan dezelve telkens voor één jaar geacht
zal worden te zijn verlengd, totdat opzegging als voren
plaats heeft, op en onder de firma van
welke firma alleen door den eerst- en laatstgenoemde zal
worden gevoerd en geteekend, doch door niemand anders,
tenzij met beider uitdrukkelijke toestemmiug en krachtens
behoorlijke volmagt en tot niets anders mogen dienen dan
ter zake voorschreven, alzoo niet tot het opnemen van
penningen bij derden, aangaan van borgtogten of andere
dergelijke bezwarende verbindtenissen.
Het BESTUUE van den Polder HELDER en HUIS
DUINEN maakt bekend, dat de jaarlijksche
aujemeewe kroosschocw in dien polder zal
gehouden worden op Donderdag den 88 October
aanstaande, en maant belanghebbenden aan om te zorgen
dat vóór dien dag de langs hunne Landerijen loopende
Tochtslooten behoorlijk zijn uitgekroosd.
De nalatigen verbeuren eene boete van zestig cents,
onverminderd hunne verpligting om binnen acht dagen na
de schouwing, de slooten als nog op te maken.
Helder, den 12 October 1874.
H. J. EIPPENS, President.
L. VEEHEY, Secretaris.
verraderisg op DONDEEDAG 15 OCTOBEE
1874, des avonds ten 7± uur, in het gewone lokaal.
Onderwerpen:
Installatiën.
Eapport Feestcommissie.
Voordragt eener Novelle.
HET BESTUUR.
Iemand, die geregeld zijne avonduren vrij
heeft, wenscht die te besteden tot het verrigten
van schrijfwerk, het bijhouden van
boeken, enz. Eeflecteerenden gelieven zich onder letter C.
te wenden tot 't Bureau dezer Courant.
In een klein gezin wordt verlangd:
Adres bij den Uitgever dezer Courant.