RROOSSCHOIW. EENE JEUGDIGE DIENSTBODE. ADVERTENTIËN. INGEZONDEN. Stoomvaart-Berig-ten. Burgerlijke Stand. Gemeente Helder. Marine-Haven Nieuwediep. PURMERENDER MARKT van HEDEN. De ondergeteekende CHAs. A. TAIJLOR Co., SINE NO MINE, Mijnheer de Redacteur! Onder de gebeurtenissen, die in den laatsten tijd de gemoederen hebben geschokt, behooren voorzeker de SPOORWEGONGELUKKEN niet het laatst genoemd te worden. Hadden onze Nederlandsche spoortreinen den naam, vergeleken bij die in andere landen, juist niet uit te munten door bijzondere meiheid, wij lieten er ons iets op voorstaan, dat zij daartegenover bijzonder solide waren. Van ongelukken met het spoor hoorde men in Nederland hoogst zelden en aan dit voorrecht offerden wij gaarne eenigen spoed op. Zelfs lieten wij ons met eenig welbehagen het verwijt aanleunen, dat in Nederland alles langzaam en zeker gaat. Dit is in den laatsten tijd veel veranderd. Niet dat onze spoor treinen minder langzaam gaan, maar zij zijn veel minder zeker. Ik behoef de spoorwegongelukken, die b. v. in den loop van dit jaar hebben plaats gehad niet op te sommen, zij staan ons allen levendig voor den geest. Het vertrouwen in de soliditeit onzer spoorwegen is geschokt, oude bezwaren en vooroordeelen, die in den loop des tijds geweken waren, komen weder voor den dag. Personen, die niet dagelijks met het spoor reizen, beginnen er weder ernstig tegen op te zien en zelfs moedige harten kloppen thans sneller dan anders, als men in den trein zittende, het minste vreemde geluid hoort, of den geringsten schok ontwaart. Geen wonder, de ramp bij Warmond komt ons alsdan onwille keurig in al zijn akeligheid voor den geest. Deze spoorwegvrees, die ieder geneeskundige bij zijne patiënten heeft kunnen waarnemen, kan, vooral bij zenuwachtige lieden, dames enz. tot ernstige ongesteldheden aanleiding geven. Als er dus een middel te vinden was, om spoorwegongelukken te voorkomen, of althans veel zeldzamer te maken, zou ook in dit opzicht der mensehheid een grooten dienst worden bewezen en verdient ieder voorstel daartoe, al blijkt het misschien niet voor toepassing vatbaar te zijn, overweging. Dit geeft mij den moed voor het volgende een plaatsje in uw geacht blad te vragen, met den wenseh, dat andere bladen, zoo zij mijn voorstel der overweging waardig mochten achten, het zullen overnemen. Het grootste gedeelte der spoorwegongelukken zou kunnen worden voorkomen, als een in vollen gang zijnde trein, op een oogenblik van gevaar onmiddelijk kon worden tot staan gebracht. Dit is echter eene onmogelijkheid. Wel hebben de jongste verbeteringen in de remtoestellen, vooral hunne toepassing op meerdere wagons van één trein, daarin verbetering gebracht, maar nog altoos zal een in vollen vaart zijnde trein, ook al werden alle remtoestellen op één oogenblik gesloten, nog een geruim eind weegs voortloopen. Dit wordt verklaard door de natuurwet, bekend onder den naam van volharding of stabiliteit, die te weegbrengt, dat een lichaam, als het eenmaal in beweging is, in die beweging tracht te volharden en wel met een kracht, die in rechte reden staat tot de massa stof, die in beweging is. Een enkel rijtuig kan dus in veel korteren tijd tot rust gebracht worden, dan een geheele trein. Op deze wet berust mijn voorstel. Den afstand, dien een in vollen gang zijnde spoortrein nog moet doorloopen, vóór hij tot staan kan worden gebracht, noem ik den remmings-afstand. Deze afstand is afhankelijk: a. van de zwaarte des treins, b. van de snelheid der beweging en c. van de wrijving, die door de remtoestellen kan worden aan gebracht. In ieder geval kan hij door een bekwaam machinist vrij nauw keurig worden berekend. Indien nu een in beweging zijnde trein ten allen tijde op remmings-afstand kon worden gewaarschuwd voor eenig gevaar, kon de machinist den trein tot staan brengen, vóór het gevaarlijke punt was bereikt. Ziehier, hoe ik mij deze mogelijkheid voorstel Ik zou wenschen, dat het der spoorwegmaatschappijen bij eene wet verplichtend werd gesteld, iederen trein door een kleine locomotief, die ik locomotief-conducteur zou willen noemen, op remmings afstand te doen voorafgaan. Deze kleinere locomotief, die in korten tijd kan worden tot staan gebracht, is voorzien van een duidelijk signaal (des avonds een licht), dat zoo wel zichtbaar is voor den op remmings-afstand volgenden trein, als voor een anderen locomo tief-conducteur, dien hij onverhoopt op zijne rails mocht ontmoeten. Zoowel in dit geval als in alle andere, die gevaar voor den trein zouden kunnen doen ontstaan, wordt door een aan de machine aan te brengen werktuig tegelijkertijd het signaal weggenomen en de locomotief-conducteur tot stilstaan gebracht. Deze machine moet ook nog zóódanig worden ingericht, dat het signaal eensklaps verdwijnt, als de locomotief-conducteur, door gebreken aan de rails, door voorwerpen op den weg enz. een belangrijken schok ontvangt. Het nut en het gebruik springt thans van zeiven in het oog. De machinist van den locomotief-conducteur is het, die de snelheid van den trein regelt en voor een groot deel verantwoordelijk is voor den goeden gang van zaken. Daar hij den trein steeds op remmings-afstand vooruit is, passeert hij achtereenvolgens alle baanwachters vóór den trein. Seinen deze, dat alles in orde is, dan vervolgt hij rustig zijn weg, seinen zij het tegendeel, dan neemt hij het signaal weg en de machinist van den trein kan bij tijds stoppen en remmen. Is het obstakel weggenomen, dan vertoont hij het signaal weder en vervolgt, even als de trein, zijn weg. Ik kan mij weinig spoorwegongelukken voorstellen, die op deze wijze niet te voorkomen zouden zijn, te meer daar de machine zelve het signaal wegneemt, als eenig gevaar aan het oog van den machinist mocht ontgaan. Re ongelukken van Warmond en van Norwich waren er beiden door voorkomen. Ook in de weinige gevallen, dat een ongeluk op deze wijze niet te voorkomen was, zou de locomotief-conducteur toch nog uit stekende diensten kunnen bewijzen. Stellen we ons b. v. voor, dat een trein derailleert door een verzakking, te weeggebracht door den zwaren trein, nadat de zóóveel lichtere locomotief-conducteur er veilig over is heen gegaan; dat er brand in den trein ontstaat, dat de locomotief van den trein in het ongereede raakt enz. dan is de locomotief-conducteur, die daartoe van den trein kan geseind worden, het beste middel om onmiddelijk naar het naaste station te sporen, van daar denoodige hulp te halen en heen en terug te seinen, dat de lijn door een stilstaanden trein bezet is. Ziedaar, M. d. B., mijn idéé in korte trekken ontwikkeld. Ik ontveins mij niet, dat aan de toepassing bezwaren zullen zijn ver bonden. Vooreerst zal de algemeene toepassing, zoowel voor goederen treinen als voor personentreinen zeer belangrijke uitgaven mede brengen. Niet alleen, dat een groot aantal locomotief-conducteurs zouden moeten worden aangeschaft, maar ook het personeel bij de spoorwegdiensten zou belangrijk moeten worden uitgebreid, daar voor ieder zulk eeen locomotief nog minstens twee personen zouden noodig zijn. Ik kan mij echter niet voorstellen, dat dit bezwaar onoverkomelijk zou zijn. Waar het zóó vele menschenlevens geldt en daaraanboven zoovele waarden, kan dunkt mij geene opoffering te groot zijn. Ook geloof ik, dat het reizend publiek zich gaarne eene geringe verhooging van het vracht-tarief zou getroosten, als het weet, dat het daarvoor meer zeker reist en de boven beschreven spoorioegvrees zou belangrijk verminderen, als men wist dat een oplettend verkenner den trein voorafging, om, bij den minsten schijn van gevaar, zijn waarschuwende stem te doen hooren. Men zou mij nog kunnen aanvoeren, dat het voor den machinist of conducteur van den trein niet altijd mogelijk zou zijn, den locomotief-conducteur in het oog te houden, daar krommingen van den weg, gebouwen als anderszints, hierin nu en dan een beletsel konden zijn en dat het ook moeielijk zou zijn, steeds den juisten afstand te bewaren tusschen den trein en den locomotief-conducteur. W at het eerste punt betreft, antwoord ik, dat, bij aanleg van nieuwe wegen, hier wel zeer op moet gelet worden en dat, bij bestaande, hier en daar verbeteringen zouden zijn aan te brengen; overigens kon worden voorgeschreven, dat daar, waar het onmogelijk was de locomotief-conducteur op den gewonen remmings-afstand in het oog te houden, de gang van den trein zoowel als van dezen moest worden verminderd, waardoor, volgens de door mij aangewezen natuurwet, de remmings-afstand evenredig kleiner wordt en de locomotief-conducteur dus dichter vóór den trein kan blijven. Wat het tweede punt aangaat, geloof ik niet, dat dit een ernstig bezwaar kan opleveren, als de trein zoowel als de locomotief conducteur bediend wordt door bekwame machinisten, die zich op dit artikel hebben te oefenen. De locomotief-conducteur regelt de snelheid der beweging, evenals de luitenant-adjudant die van een bataillon infanterie. De machinist van den trein heeft slechts te zorgen, dat hij den afstand bewaart, dien hij trouwens door een eenvoudig dioptrisch werktuigje ieder oogenblik meten kan. Een en ander zou natuurlijk geregeld moeten worden bij voor schriften van inwendigen dienst. Ik herhaal, dat ik de mogelijkheid niet voorbijzie, dat mijn voorstel onoverkomelijke technische bezwaren kan medebrengen, ofschoon ik geloof, de voornaamste te hebben weerlegd. Mijn doel is voorloopig bereikt, indien de aandacht van zaakkunaigen er op wordt gevestigd. Door de opname in uw geacht blad, M. d. B., zult u daartoe hebben medegewerkt, waarvoor ik u bij voorbaat mijnen dank betuig. Hoorn, 6 October 1874. Dr. J. J. AGHINA. De Conrad, jl. Zondag namiddag 5 u. 30 min. te Southampton aangekomen, vertrok gisieren avond ten 10 uur weder van daar. De Prinses Amalia, van Batavia naar hier. arriveerde jl. Zondag te Port-Saïd en vertrok den volgenden morgen. Opgave van af Zaturdag middag tot Dingsdag middag. ONDEBTBOUWD en GETBOUWD: Geene. BEVALLENE. Lastdrager, geb. Mandemakers, (D.). B. W. C. Stelleman, geb. Dieho, (D.). P. P. Bichter, geb. Manheim, (D.). A. Stoll, geb. Mens, (Z.). S. Luters, geb. Coljouw, (Z.). ÓVEBLEDENH. C. van der Poot, 53 jaren. E. van der Poll, geb. Spigt, 69 jaren. W. Scheij, geb. de Pierre, 39 jaren. W. Griek, geb. "Weduwer, 26 jaren. G. M. Gelijsteen, 2 dagen. H. A. van Ooijen, 48 jaren. P. J. G. Teeken, bijna 9 maanden. Levenloos aangegeven 2. Zeilklaar liggende en vertrokken Schepen Groote Vaart. Aankomst. Vertrek. Schip. Gezagvoerder. Bestemming. 27 Sept. Gaspar de Bobles. T. H. vanSlooten. Suriname. 11 Oct. 11 Oct. Waalstroom.* H. B. Manje. Padang. *Ligt ter reede. Binnengekomen Koopvaardijschepen Groote Vaart. Binnenk. Schip. Gezagvoerder. Cargadoor. Herkoms!. 13 Oct. Ulysses. S.v.d.W.Miedema.ZurMiihlen&Co. Lissabon. Binnengekomen Schepen bestemd hunne lading in de Buiten- of Binnenhaven te lossen. Schip. Gezagvoerder. Herkomst. Lading. Cargadoor. Saga. A. Aitkin. Grangemouth. Steenk. v. Vliet Co. HeuriëtteenChristina.A.DalmeijerJbz.Soderhamn. Hout. Blikman&Co. Boui. J. J". B. Metus. Biga. Hout. Amons Co. Lazareff. S. Poloushkin. Nicolaif. Graan. Duink. Goedk. Sumatra. C. A. Bakker. London. IJzer. Hoogl.&vanHerw. Herm.deBuiter. L.H.Draijer. Biga. Hout. de Vries Co. AleidaMaria. B.Verbeek. Botterdam. Ballast. Amons Co. Agnar. L. Olsen. Einland. Hout. van Vliet Co, Weerkundige Waarnemingen te Helder (Landskeet) -t-a O O Uren. Windrigting en Kracht. Barometer mm. Thermometer C. Vochtigh. procent. Toestand van de zee. Stand. Afw. Stand. Afw. 11 12 zzw. 7k. 766.40 f 6.11 14.9 f 1.4 0.92 weingolv 12 12 zzw. 5 ii 766.89 f 6.68 15.7 f 2.4 0.90 Slechtw. 13 8 z. 1.2;, 762.65 t 2.53 10.3 - 1.0 0.98 Vlak. 13 12 z. 2.5„ 761.90 f 1.78 15.6 f 2.4 0.87 Slechtw. Weêrsgesteldheid: 110ct.l2u. Bewolkt, beneveld, mooiweer. 12 Oct. 12 u. Digtbewolkt, mooiweer. 13 Oct. 8 u. Bewolkt, beneveld, mooiweer. 13 Oct. 12 u. Idem. latbae huhibtkv. Onlangs is door een tachtigtal ingezetenen te Nieuwe Niedorp, bij een eerbiedig adres, aan den raad dier gemeente het verzoek gerigt, het dorp gedurende de donkere winter avonden van straatverlichting te voorzien. In zijne vergadering van jl. Donderdag heeft de raad besloten aan het verzoek der adressanten te voldoen, zoodat voortaan bij donker weer petroleumlampen zullen worden ontstoken. Jl. Donderdag stond voor de arrondissements-regtbank te Heerenveen teregt een geheel huisgezin uit den fatsoen lijken boerenstand, woonachtig te Bottum, zoomede een arbeider, aldaar vroeger gediend hebbende. Zij waren allen in staat van beschuldiging gesteld, wegens het mishandelen van een ouderloozen knaap, die aan hun toezigt was toe vertrouwd. Uit het verhoor ter teregtzitting, dat nagenoeg vijf uren duurde, bleek, dat zij genoemden knaap een reeks van jaren van tijd tot tijd hadden mishandeld. De regtbank veroordeelde den man des huizes, diens vrouw, zijne dochter, zijn beide zoons en den arbeider elk tot eene gevangenis straf van vijftien dagen, in eenzame opsluiting te ondergaan, en elk tot eene geldboete van acht gulden. PEE TELEGBAAE. stuks Paarden. 154 Bunderen. 104 vette Kalveren f 0,70 a 0,90 per kgr. (vlug) 34 i, magere dito - 10,a 26,per stuk. (stug) 2761 Schapen. ii Lammeren. 53 n vette Varkens - 0,50 a 0,60 per kilog. (vlug) 15 ii magere dito - 10,a 14,per stuk. (stug) stapels kleine Kaas, f a per 50 kilogram. middelbare dito f per 50 kilogram. Boter f 1,35 a 1,50 per kilogram. Kip-Eijeren f 4,75 a -,per 100 stuks. Eend-Eijeren - a Op de markt van gisteren waren aangevoerd 2379 Koeijen. Ontijdig, doch voorspoedig bevallen van twee welgeschapen Zoons, weike kort na de geboorte zijn overleden, J. VAN DEB WISSEL, Echtgenoote van H. PEETEES. Nieuwediep, 10 October 1874. Algemeene kennisgeving. roept een hartelijk vaarwel toe aan ieder die belang in hem stelt. Nieuwediep, den 12 October 1874. Doctor HELLEMA. Blijkens acte op den 4, 7 en 11 Augustus BJ^HK^^1874 te Helder, Amsterdam en AnnaPaulowna onder de hand opgemaakt, geteekend en geregistreerd, is tusschen THOMAS CONSTANT ZÜE MUHLEN, te Helder, JOAN WILLEM BEENAED ZUE MTJHLEN, KAEEL NICOLAAS ZUE MUHLEN, JACQUELINE ZUE MUHLEN, Echtgenoote van Mr. HENDEIK GEEAED VAN DOESBUEGH, allen te Amsterdam, JAN ADEIAAN ZUE MUHLEN, te Anna Paulorvna, en CASPEE DIEDEEICH ZUE MUHLEN, mitsgaders CHAELES ALLEN TAIJLOE, beide laatsten te Helder, overeengekomen om, te rekenen met en van af 1°. Julij 1874 voor gemeenschappelijke rekening voort te zetten het exploiteeren der sinds jaren bestaande Scheeps timmerwerf DE HOOP, aan den Havendijk, te Nieuwediep, gemeente Helder, met het doel het maken en herstellen van schepen, zulks voor den tijd van 10 achtereenvolgende jaren, om te eindigen wanneer 3 maanden bevorens door een der Vennooten schriftelijke opzegging zal zijn geschied, bij ontbreke waarvan dezelve telkens voor één jaar geacht zal worden te zijn verlengd, totdat opzegging als voren plaats heeft, op en onder de firma van welke firma alleen door den eerst- en laatstgenoemde zal worden gevoerd en geteekend, doch door niemand anders, tenzij met beider uitdrukkelijke toestemmiug en krachtens behoorlijke volmagt en tot niets anders mogen dienen dan ter zake voorschreven, alzoo niet tot het opnemen van penningen bij derden, aangaan van borgtogten of andere dergelijke bezwarende verbindtenissen. Het BESTUUE van den Polder HELDER en HUIS DUINEN maakt bekend, dat de jaarlijksche aujemeewe kroosschocw in dien polder zal gehouden worden op Donderdag den 88 October aanstaande, en maant belanghebbenden aan om te zorgen dat vóór dien dag de langs hunne Landerijen loopende Tochtslooten behoorlijk zijn uitgekroosd. De nalatigen verbeuren eene boete van zestig cents, onverminderd hunne verpligting om binnen acht dagen na de schouwing, de slooten als nog op te maken. Helder, den 12 October 1874. H. J. EIPPENS, President. L. VEEHEY, Secretaris. verraderisg op DONDEEDAG 15 OCTOBEE 1874, des avonds ten 7± uur, in het gewone lokaal. Onderwerpen: Installatiën. Eapport Feestcommissie. Voordragt eener Novelle. HET BESTUUR. Iemand, die geregeld zijne avonduren vrij heeft, wenscht die te besteden tot het verrigten van schrijfwerk, het bijhouden van boeken, enz. Eeflecteerenden gelieven zich onder letter C. te wenden tot 't Bureau dezer Courant. In een klein gezin wordt verlangd: Adres bij den Uitgever dezer Courant.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1874 | | pagina 3