HELI»ERS€HE O NIEllWEDlEPER COURANT. 1876. N°. 101. 34 Jaargang. Woensdag 23 Augustus. Binnenland. „Wij huldigen het goede." Verschijnt Dingsdag, Donderdag en Zatnrdag namiddag. Abonnementiprijs per kwartaal1.80. p p 0 franco per poat - 1.65. Uitgever A. A. BAKKER Cz. Bn r eau: MOLENPLEIN N°. 163. Prijs der Advertentiën: Van 14 regels 60 Cents, elke regel meer 15 Cents. Groote letters of vignetten worden naar plaatsruimte berekend. Blken Donderdag vertrekt de mail naai1 Oost-Indië. Laatste ligting 's avonds 6 uur. HELDER en NIEUWEDIEP, 22 Augustus. Onze Amsterdamsche coi'respondent bleek goed ingelicht te zijn toen hij ons Zaturdag telegrapheerde, dat liet ram- torenschip Koning der Nederlanden dien dag niet in zee is kunnen komen en derhalve een volgend springtij zal afwachten. Ziet hier wat men o. a. uit Amsterdam omtrent den toestand van het kanaal meldt aan de N. Rott. Crt.: Dat de togt op jl. Donderdag, waarhij alle mogelijke voorzorgen waren in acht genomen, is volbragt, zonder dat het schip aan den grond is blijven zitten, is met het oog op het welslagen der geheel e onderneming nog een vrij mager resultaat. De geul tusschen de hoofden is de hoofdzaak, en zoo lang men daar de werking van liet zand niet kan beteugelen, is de zaak nog niet gezond. Maar ook het kanaal zelf laat nog veel te wenschen over. Daar waar men de dijken in het water heeft gelegd, heeft het een flinke breedte, maar de geul is naar evenredigheid zeer smal, zoodat een vaartuig dat slechts 3 voet diep treedt, wel 40 M. van den zuidelijken oever verwijderd moet blijven, en dat wel over eene lengte van een uur gaans. Voor laveeren is er geene gelegenheid. Beroepen bij de> Herst. Ev. Lutli. gemeente te Zwolle ds. D. Snijder, alhier. De koninklijke bewilliging is verleend op eenige wijzigingen van 't algemeen reglement van Volksonderwijs, vereeniging tot bevordering van het volksonderwijs en schoolbezoek in Nederland. Er is gemeld, dat bij de uitbetaling der soldij van soldaten nog gebruik is gemaakt van Belgische centen. Het Recueil Militair bevat thans eene aanschrijving, waarhij de militaire en administrative autoriteiten van het leger indachtig gemaakt worden, dat ook zij voor zooveel dit in hunne magt staat behooren toe te zien, dat geene geheele of gedeeltelijke betaling met Belgische centen uit of aan militaire of andere staatskassen geschiede. Naar men verneemt, is bij een dezer dagen genomen besluit een reorganisatie gehragt in het personeel der opzigters van fortificatiën, waarbij dit korps niet alleen is vermeerderd, maar ook de tractementen aanmerkelijk zijn verhoogd. Uit het «Recueil Militair» blijkt, dat de instelling van een inspecteur over de muziekkorpsen der infanterie een blijvende maatregel is en dat die betrekking is opgedragen De snelste spoorwegrit dezer eeuw. Omtrent den kortelijk reeds medegedeelden snellen spoorwegrit, die onlangs van New-York naar San Francisco heeft plaats gehad, behelst de Gartenlaube een brief uit San Francisco, dd. 5 Junij 11., waaraan de volgende bijzonderheden zijn ontleend Des Zondag ochtends (4 Junij) te 9^ ure verkondigden 13 kanon schoten van het dak van het Palace-Hötel de aankomst van den eersten sneltrein („lightningtrain") uit New-York, aan de baai van San Francisco, die den afstand van 3317 Engelsche mijlen, zonder noemenswaardig oponthoud, in 83 uren, 53 minuten en 45 seconden had afgelegd. Aan het beroemde tooneelgezelschap der heeren Jarrett en Palmer komt de eer toe, deze reusachtige onderneming ontwoipen en uitgevoerd te hebben. De directeuren van dit ge zelschap huurden den sneltrein voor de heen- en terugreis, om te San Francisco eene voorstelling te geven, voor 500 dollars per persoon. De New-York Herald noemde de onderneming eene ge beurtenis, die onder alle omstandigheden, ook buiten de grenzen der Vereenigde Staten, met aandacht en belangstelling verdient te worden opgemerkt, en al degenen, die bekend zijn met de hinder palen, welke aan het slagen van zulk eene onderneming in Amerika in den weg slaan, zullen de Herald volkomen gelijk moeten geven. Vóór de opening der Pacific-lijn had de Powy-sneltrein onge veer 30 dagen, de gewone trein 45 dagen en een trein voor land verhuizers ten minste een half jaar noodig om het vaste land van Noord-Amerika door te sporen. In de laatste jaren plagt men in 7 etmalen vau New-York naar San Francisco te rijden. Thans heeft de „Lightning//-trein denzelfden afstand in minder dan de helft van dien tijd afgelegd. Den 1 Junij, des ochtends te 1 uur, stelde zich de sneltrein, die uit den hölel-waggon „Thomas A. Scott," den slaapwaggon „Yoscmite" en een goederen- en post wagen bestond, die alleen voor San Francisco 100,000 brieven medevoerde, bij Yersey-City, tegenover New-York, in beweging. De plaatskaartjes waren in sierlijk vergulde omslagen gehuld en de brieven allen voorzien met den poststempel „Jarrett Se Pulmer's Special Fast Trans-Contineutal Train New-York, June 1 187612.10. A. M." Voor het gemak der reizigers was op de best mogelijke wijze zorg gedragen en de keurigste spijzen en voor treffelijkste wijnen bevonden zich in de provisiekamer van den hótel-waggon. Vóór de afreis werden binnen een half uur tijds 15,000 exemplaren van het Donderdags-nummer der New-York aan den directeur der muziek van bet regement grenadiers en jagers, die daarvoor een toelage uit het muziekfonds zal genieten van f 400. De subsidie voor de muziek van dat korps wordt in verband daarmee voor 1876 met f 170 en voor volgende jaren met f 400 verhoogd. De inspecteur is o. a. verpligt jaarlijks twee door hem gecomponeerde marschen kosteloos aan de korpsen ter kopiëering af te staan. Op 17 Sept. e. k. zal ds. van Eerde, thans pred. te Hensbroek, te Hoorn op Texel zijne intreerede houden. Naar men verneemt, worden weder krachtige pogingen aangewend om te Terschelling een rijkstelegraaf kantoor te krijgen, in verbinding met Harlingen en Vlieland. Het wenschelijke of liever het noodzakelijke daarvan, blijkt al dadelijk uit de gevaarlijke ligging van het eiland, zoo voor de houtvaarders als voor stoomschepen; uit de noodhaven van dit eiland en doordien aldaar een groot aantal zee lieden wonen, die, als ze in den winter te huis komen, door stormen of ijsgang soms in verscheidene dagen geene berigten van huis kunnen bekomenook bij strandingen is een telegraphische verbinding met den vasten wal daar hoogst noodig. In de afgeloopen week vierde de heer van Dijl, R. C. pastoor te Heerhugowaard, onder algemeene deel neming, zoowel van zijne gemeente als van de leden der Herv. kerk, zijn 25jarig jubilé als priester. Uit bijna alle woningen staken de vlaggen en de meeste ingezetenen der gemeente hadden bijgedragen tot de sierlijke geschenken, die den jubilaris werden vereerd. Uit Alkmaar meldt men dd. 20 dezer aan het Dagbl. «Den 9 Oct. a. s. zal de Alcmaria Victrix worden onthuld. De onthulling en overdragt zullen plaats hebben des middags ten 12 ure, waarna receptie van de algemeene en de sub-commissiën ten raadhuize. Ten 1 uur volks spelen in den Kennemerhout. 's Avonds ten 7 ure vuur werk en na afloop daarvan muziekuitvoering. Voor een en ander beeft de Raad een maximum-crediet van f2500 aan burgemeester en wethouders verleend.» «De uitwendige restauratie van den Diaconiehuis-toren is voltooid. Het gebouwtje ziet er nu vriendelijk, keurig en bevallig uit en bewijst dat het de gemaakte kosten ruimschoots waard was.» Dat de steenkolen-productie van Nederland vrij aanzienlijk is, blijkt uit de opgaaf, dat in 1875 op Nedèr- landsch gebied is gedolven 82,042,800 KG., d. i. ongeveer 500,000 KG. meer dan in 1874. Jl. Vrijdag namiddag is er te Zaandam brand ontstaan in den houtzaagmolen «de Bijl» van de firma wed. Statt- lander en Middelhoven aan het Oostzijderveld. Men ver moedt, dat de brand is ontstaan, door dat vonken uit den schoorsteen van eene, op ruim 100 meter beoosten «de Bijl» bestaande stoomzagerij op het zeer drooge riet, Herald gedrukt om gedurende den togt verspreid te worden. Zonder een oogenblik op te houden, voerde eene enkele locomotief den sneltrein over den Fenusylvania Central-Spoorweg naar de stad Pittsburg een afstand van 444 Engelsche mijlen in 10 uren en 4 minuten. Op alle stations werd de trein met jubelkreten ontvangen. Toen de reizigers met eene snelheid van 10 Duitsehe mijlen per uur door Penusylvanie stoomden, werd het eerste ont bijt in den hötel-waggon aangeboden. Zonder verwijl stoomde de trein verder de velden van Ohio, Indiaua en Illinois door en des avonds te 10 ure 25 min. (11 min. vóór den bepaalden tijd) kwam hij door duizenden begroet in de station van den Chicago en Rock-Island spoorweg bij Chicago binnen. De afstand van 913 Engelsche mijlen tusschen New-York en Chicago was dus in 20 uren afgelegd. Met eene nieuwe locomotief voorop, vervolgde de trein zijnen weg en bereikte hij den volgenden ochtend, 4 minuten vóór 1 uur, den oever van den Mississippi. Te 9 ure 30 min. reed de trein bij Council Bluffs over de brug over den Missouri, na de laatste 67? mijl iu 60 minuten te hebben afgelegd. Op effen terrein reed hij met eene gemiddelde snelheid vau 60 mijlen in het uur. Omaha, 1405 mijlen van New-York, werd in 32 en Cheyennc, aan den voet van het Rotsgebergte, 1932 mijlen van New-York, in "40 uren bereikt. Over de groote Laramie-vlakte, 7000 voet boven de zee, had de trein enkele oogcnblikken eene vaart van 76? mijl per uur; over de tot S242 voet stijgende passen van het Rotsgebergte stoomde hij als eene wilde jagt. De laatste 75 mijlen op de Union-Pacific-lijn vorderden slechts 79 min. tijds. De weg over de Uniou-Pacific-lijn tusschen Omaha en Ogden, eene uil gestrekt heid van 1029 Engelsche mijlen, werd in 25 uren en 20 min., die van New-York naar Ogden, 2435 mijlen, in 55 uren afgelegd. Den moeijelijksten weg had de trein met dezelfde snelle vaart op het laatst van zijnen togt over de aanzienlijke stijgingen en de tallooze bogten der Ceutral-Paeifie-lijn af te leggen. Der krachtige locomotief no. 149, die te OgdeD voor den sneltrein geplaatst werd, inogt, onder de leiding van den ingenieur Hank Srnall, hetgeen voor bijna onmogelijk gehouden werd, gelukken. De stoomketel, waaruit het 65,450 pond zware stoomros gevoed werd, hield 3700 gallons water in. Deze geweldige locomotief bleef gedurende de geheele reis tusschen Ogden en San Francisco een afstand van 883 Engelsche mijlen, de grootste uilgestrektheid, die ooit door eene enkele locomotief zonder oponthoud is afgelegd in werking. Stijgingen vau 45 tot 65 voet per Engelsche mijl werden met eene waarmede de molen was gedekt, zijn gevallen. Binnen een uur was de geheele molen een prooi der vlammen geworden. Ook zijn twee lootsen en een groote partij liout verbrand. Een en ander was tegen brandschade verzekerd. Gisteren ochtend zijn te Amsterdam in een uur tijds 9 huizen in de Pieter Cornelisz. Hooftstraat totaal verbrand en 5 zeer beschadigd. De oorzaak wordt hieraan toege schreven, dat werklieden bezig waren koffij te koken op een vuurtje, waardoor een hoop krullen in de nabijheid vlam vatte. In plaats van onmiddellijk emmers water te halen, gingen zij weg om hunne gereedschappen te redden en toen zij die in veiligheid hadden gebragt, liepen zij naar de brandschel, die in die straat nog niet in werking is, zoodat de lange weg naar de Stadhouderskade moest worden afgelegd. Drie brandwachts hebben verwondingen bekomen; een daarvan, Smit genaamd, is in bedenkelijken toestand naar 't gasthuis gebragt; hij was aan den rug gekwetst en had brandend lood over 't ligchaam gekregen. Naar het Handelsblad meldt, is volgens geloofwaardige mededeelingen, bij den brand op groote schaal gestolen door personen, die, van de algemeene verwarring in de belendende buizen gebruik makende, zich uitgaven als be- boorende tot een personeel, dat werkelijk tot redding van meubelen als anderzins was gezonden. Uit 5s Hage ontving de Amst. Crt. gisteren middag ten 1 ure het volgende telegram: «Algemeen wordt verzekerd dat van het zauienstellen van een kabinet-Kappeyne geen sprake meer is, zoodat liet ministerie—Heemskerk zal moeten blijven. De Indische begrooting is in het begin der vorige week en de Neder- landsche Staatsbegrooting is jl. Vrijdag aan den Raad. van State gezonden.» In eene bijeenkomst, op den 18 dezer te Amsterdam gehouden, door de Algemeene Commissie van den waters nood met gedelegeerden rut Rotterdam en 's Hage, is besloten, de schade aan huizen en opstallen, in haar geheel, en die aan landerijen en roerende goederen voor 30 pCt. te vergoeden. Naar aanleiding van den vermolmden en ellendigen toestand, waarin het onlangs op Texel gestrande schip Jansje verkeerde, uit de lieer W. Ileijblok, in een schrijven aan liet Handelsblad, de verzuchting: «Och, dat er ook in ons Parlement een geestverwant van Plimsoll, den matrozen- vriend, opstondHij koestert echter de hoop, dat dit voor de Jansje niet noodig zal zijn en men dit schip niet zal oplappen tot eengepleisterd graf voor de latere bemanning. De gevolgen der langdurige droogte openbaarden zich ook jl. Zaturdag bij het verburen van bet grasgewas (etgroen) van het eiland, bekend onder den naam «den Hora,» nabij snelheid van 45 mijlen per uur overwonnen. Met eene ongeëvenaarde snelheid stoomde de sneltrein door de Salbei-wocstijn van Nevada, waar de stofwolken hem als de staart eener komeet navolgden. Op de Truekee-Division legde hij 80 mijlen in 81 minuten af. Ge durende den laatsten nacht reed men over het gevaarlijke bergplateau van den Siërra Nevada, ruim 7000 voet boven den spiegel der zee. Op de Central-Paciiic-lijn zijn, volgens den opzigter van dezen weg, in het geheel 1100 bogten, 14,800 stijgingen en 10,700 dalingen; het verschil der lengte tusschen de binnenste en buitenste rails bedraagt 4000 voet. Doch zonder het geringste oponthoud reed de trein over den Siërra Nevada. Groote vuren en teertonnen brandden in de aan de lijn gelegen dorpen. Onder de snecuwdaken ter lengte vau 40 mijlen, door eindelooze tunnels en over de reus achtige Trestle-bruggen reed de trein zoo snel en op de krommingen hing hij soms zóó over, dat een déraillement onvermijdelijk scheen. Kort vóór het aanbreken van den dag, toen de opkomende volle maan het bergachtige landschap betooverend schoon verlichtte, vloog de sneltrein, met eene vaart van 45 mijlen per uur, langs de vreeselijk steile helling van Cap Horn, 2500 voet boven den spiegel van den stroom en toeu snelde hij door het dal naar de velden van Californië. Sacrameuto, waar zich des nachts duizenden aan het station bevonden, begroette de reizigers reeds des ochtends tc 6 uur. Te 9 uur 20 min. reed de sneltrein de 2 mijlen lange Pijlerbrug bij Oaklaud over, waar hij door den lord-mayor der stad San Francisco, door de beambten der handelshoofdstad van Californië en door duizenden toeschouwers met de levendigste toe juichingen en met een regen van bloemen werd begroet. Na eene voorbeeldeloos snelle vaart over de geheele breed ie van het vaste land van Noord-Amerika kwamen de reizigers te 9 uur 53 min. volgens den middelbaren tijd te San Francisco, in de rijtuigen van het Palace-Hotel, onder de laatste kanonschoten van het dak van het hotel en de hoera's der verzamelde menigte, in de vestibule van het grootste logement der wereld aan. Aan eenen met de kostbaarste spijzen voorzienen feestmaaltijd en in de met bloemen en guirlandes versierde zual gebruikten de reizigers, waar onder zich ook afgevaardigden van de Londeusche Hlustrated News en van het Journal des Débats bevonden, in gezelschap der stedelijke autoriteiten, vau tal van aanzienlijke burgers en van vertegenwoor digers der pers aldaar, hun eersteu maaltijd te San Franciseo. Het verschil van den middelbaren tijd tusschen New-York en San Francisco van 3 uren 18 min. had den tijd der reis van 3317 mijlen tot ongeveer 80 uren verminderd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1876 | | pagina 1