zij in verband gebragt met de binnenlandsche twisten. Zij
werd niet alleen gezongen aan de grenzen en in de leger
tenten, maar ook op straat, en zij blijft voor zekere klassen
der bevolking onafscheidelijk verbonden aan de binnen
landsche oneenigheden. Van daar dat zij nooit een echt
nationale zang is kunnen worden. Maar met dit al heelt
Frankrijk geen anderen. Men verhaalt, dat toen maarschalk
Canrobert te Home kwam om Frankrijk bij de begrafenis
van Victor Emmanuel te vertegenwoordigen, de militaire
Italiaansche muziek, niet wetende, welk Fransch lied hem
ter eere te spelen, het Italiaansche volkslied uitvoerde.
Daarenboven is er geen ander lied dan de Marseillaise,
dat de massa's zal kunnen medeslepen. De romance van
koningin Hortense van den jeune et beau Dunois komt niet
meer in aanmerking. En men kan toch ook niet verwachten
van het Sauvons Home et la Irance Au nom du Sacré Coeur!
Engeland.
Het lot van Cleopatra's Naald is nog niet beslist.
Op het plein te Westminster, vóór het Parlementsgebouw,
was hare plaats zoo goed als aangewezen. Reeds was van
planken een model van het steenen gevaarte opgeslagen,
om te zien, hoe het daar staan zou. De Metropoli tan-spoor
weg protesteert echter tegen het transport van de Naald
van de Theemskade naar Westminster. Niet zonder grond
acht de Spoorwegmaatschappij het vervoer van zulk een
zwaar ligchaam over en boven haren tunnel van overwegend
belang. Dat steenen gevaarte over een weg, die schier in
alle rigtingen ondermijnd is, waaronder personentreinen
alle drie minuten elkander kruisen, te vervoeren, is inderdaad
gevaarlijk. De Spoorwegmaatschappij zou reeds nu eene
som eischen voor mogelijke schade, door dat transport
ontstaan of zullende ontstaan. Die som zou verreweg de
waarde der Naald overtreffen. Het zal er wel bij blijven
dat de Naald op de Theemskade zal opgerigt worden,
digt bij Waterloo-bridge. Overigens valt de zuil tegen;
het is geene „Colone de Luxor."
Daitschland.
De Wurtembergsche Landdag heeft de voorstellen
betreffende de aanstelling van onderwijzeressen in de volks
school verworpen. De Neue Bad. Schulz. heft naar aan
leiding daarvan een juichtoon aan en wenscht dat dit
voorbeeld ook in andere landen, in het bijzonder ook in
Baden, zal worden nagevolgd.
Te Freiburg, in Baden, bezoeken scholieren zoo druk
de herbergen, dat de districts-regering zich genoodzaakt
heeft gezien te herinneren aan een ministeriëele verordening,
waarbij hun het bezoeken van dergelijke plaatsen wordt
verboden. De schooljeugd schijnt daar aan vroegrijpheid
te laboreren
Eene Engelsche Stoomvanrt-MftatsclinppiJ.
Van de vele groote Stoomvaart-Maatschappijen, die tegenwoordig
een groot gedeelte van het wereldverkeer in handen hebben, is de
Peninsular Oriental Stoomvaart-Maatschappij eene der best
iugerigte. Hare schepen, die tussclien Southampton, in Engeland,
en Oost-Tndië varen en aan wie tegelijkertijd het brievenvervoer
tussclien het moederland en de groote kolonie door de regering is
opgedragen, overtreffen die van vele andere Maatschappijen, zoowel
in doelmatigheid als in gemak en sierlijkheid.
De P. O. Stoomvaart-Maatschappij, wier bestuur uit de voor
naamste kooplieden en financiers bestaat en wier zetel te Londen
gevestigd is, beschikt over eene vloot, welke sterker is dan die
van menige zeemogendheid, en heeft in alle havens van eenige
beteekenis in het Oosten hare depots en stations. Het kapitaal,
waarmede de Maatschappij werkt, bedraagt niet minder dan
6,000,000 p. st. (f 72,000,000). Zij bezat in 1875 acht-en-veertig
groote stoombooten, met een gezamenlijken inhoud van 137,000
tonnen (een ton is 20 Eng. centenaars) en een vermogen van
27,000 paardenkrachten. Hierbij had zij nog een aantal kleinere
en grootere stoombooten tot hare beschikking, met een inhoud van
1200 tonnen en een vermogen van 450 paardenkrachten, terwijl
hare zeil-, proviand- en kolenschepen ongeveer 7000 tonnen maten.
De waarde van haren eigendom aan gebouwen, dokken, werven,
kolenpakhuizeu enz., zoowel in Engeland als te Bombay, Hongkong,
Singapore, Calcutta, Point dc Galles (op Ccilon), Aden, Suez,
Alexandrië. Malta enz., wordt op bijna f 60,000,000 begroot. Om
dit reusachtig kapitaal te kunnen controleren, heeft de Maatschappij
14 hoofdbureaus ingerigt. Yele daarvan vindt men in ongezonde
streken, waar hooge salarissen vereischt worden om directeuren,
kantoorbedienden, magazijnmeesters, machinisten en werklieden te
verkrijgen, die voor een geregeldcn gang van zaken noodig zijn.
In 1875 had de Maatschappij in hare Europesche en overzeesche
iiirigtingen meer dan 1800 personen in hare dienst; de bemanning
der schepen zelve echter, van den eersten bevelvoerder tot den
koksjongen toe, bedroeg 5000. Onder de ambtenaren op het vaste
land bevonden zich ongeveer 2500 Arabieren, Indianen en Maleijers.
Onder de genoemde cijfers zijn de arbeiders, die in de verschillende
kolenpakhuizen op de stations werkzaam zijn, ten getale van 1500,
niet begrepen.
Het kolenverbruik speelt op de rekening der Maatschappij eene
groote rol. Van 1856 tot 1865 werd daarvoor f 63,000,000, of
gemiddeld f 6,300,000 per jaar uitgegeven. Om de stoombooten
geregeld van kolen te kunnen voorzien, bevinden zich jaarlijks
ongeveer 180 zeilschepen voortdurend op zee.
Eene der grootste moeijelijkheden bestaat in de zorg voor de
keuken en in de keuze der daarmede belaste beambten, omdat de
stoombooten der Maatschappij meest groote afstanden moeten afleggen.
Voor eene betrekkelijk zoo korte reis als van Southampton naar
Alexandrië, in Egypte, kunnen alle levensbehoeften, het gevogelte,
de visch, enz. van de beste kwaliteit uit Engeland medegenomen
worden, om de meest verwende passagiers, die op deze stoombooten
het grootste aantal plegen uit te maken, tevreden te stellen. Aan
de andere zijde van het Suez-kauaal daarentegen wordt dit moeije-
lijker. Drie vierde gedeelten van den noodigen scheepsvoorraad
moeten vooraf uit Engeland naar Aden verzonden en tot den tijd,
waarop daaraan behoefte bestaat, in de stoombooten bewaard worden.
Het is dan ook niet te verwonderen, dat het der Maatschappij met
den besten wil niet mogelijk is, steeds voor goede waar zorg te
dragen. Wannéér men weet, dat op de stoombooten der P. O.
Maatschappij dagelijks 10,000 personen eten, kan men zich een
denkbeeld vormen van de groote hoeveelheid en verscheidenheid
der levensmiddelen, die daarvoor vereischt worden. De volgende
cijfers, die op de maanden September 18741875 betrekking
hebben, maken dit nog duidelijker. Het gewigt van den zooge-
naamden „algemeenen proviand" bedroeg 14,602,514 Eng. ponden.
Brood, scheepsbeschuit, meel en dergelijken maakten daarvan 1,266,481
ponden uit; groenten en vruchten 2,503,397 pond en ijs niet minder
dan 3,046,004 pond. Ofschoon door de P. O. Maatschappij
jaarlijks voor 15,000 tonnen ijs eene som van ongeveer een ton
gouds uitgegeven wordt, komt het niet zelden voor, dat de voor
raad ijs uitgeput is voor de vaart ten einde is gebragt. Aan wijn,
bier en andere dranken werden verbruikt 1,301/508 flesschen. Van
ale alleen werden 500,250 flesschen gedronken. Hierna volgt porler,
met een verbruik van 196,000 flesschen. Bovendien werden 132,428
flesschen sodawater, 123,000 flesschen Bordeanx-wiju en 103,211
flesschen sherry betaald. Het vleeschverbruik gedurende den ge
noemden tijd kan op de volgende wijze verdeeld worden600 ossen,
1600 schapen, 450 varkens en 190,000 stuks gevogelte.
Van Londen uit wordt deze Maatschappij, die 33 jaren geleden
is opgerigt, bestuurd. Haar middelpunt is echter te Southampton,
waar de stoombooten aankomen en afvaren. Hier zijn ook de
voornaamste pakhuizen, magazijnen, depóts, werkplaatsen voor de
verschillende artikelen, waarvan de stations in het oostelijk halfrond
moeten voorzien worden.
Tot de talrijke iiirigtingen der Maatschappij, welke in de nabij
heid der dokken gelegen zijn, behoort o. a. het magazijn, waarin
het linnengoed bewaard wordt, dat voor de schepen bestemd is en
waarvan geen stuk in gebruik genomen wordt voordat het te
Southampton naauwkeurig is nagezien. Hier worden al de nieuwe
handdoeken, beddelakens en beddegoed, tafellakens, servetten, enz.
met het bekende merk der Maatschappij, het motto «Quis scparabit?"
geteekend. Het linnengoed wordt, na in honderden pakken te zijn
bijeengevoegd, door middel van kranen in groote wagens neerge
laten en naar de wasscherijen der Maatschappij vervoerd, die in
het dorp Shirley zijn opgerigt en met hare gebouwen en machine-
riën eene groote uitgestrektheid gronds beslaan. Zoodra het goed
uit de wasch terugkomt, wordt het in een langwerpig gebouw, het
drooghuis, gebragt., dat, van met heet water gevulde buizen voor
zien, het in zeer korten tijd doet droogen. Niet minder dan
143,000 yards (1 yard is 0.91 meter) nieuw linnengoed worden
jaarlijks alleen aan de builenlandsehe agenturen der Maatschappij
afgeleverd. Zoodra een schip, na eene reis gedaan te hebben, in de
haven te Southampton binnenloopt, moet bet terstond zijn linnen
goed aan de afdeeling voor de wasscherijen inleveren, om nagezien
en zoo noodig hersteld te worden. Hiervoor is in deze afdeeling
steeds een personeel van ongeveer 100 vrouwen en meisjes aan
wezig. In eene der buitengewoon groote zalen dezer inrigting zagen
wij zoo schrijft een bezoeker o. a. 4000 groote damasten
tafellakens van de fijnste stof, die zoo even uit Dunfermline, in
Schotland, waren aangekomen.
Voor het scheepsmateriëel is ook een magazijn ingerigt, waarin
onafzienbare rollen zeildoek, duizenden roosters van stoomketels,
honderden vaten vernis, koperen buizen en metalen kranen, hon
derden barometers en manometers, slijpsteenen en handbijlen, hang
matten, riemen en kompassen, muizenvallen en bezems, mast- en
scheepslantaarns, zeilen en touwen, in alle grootten en lengten,
staven ijzer van honderden centenaars zwaarte, sloten en spijkers
bij duizenden, alle soorten van seinvlaggen ja wat niet al
liggen opgestapeld. Uit dit magazijn worden alle schepen der
Maatschappij van materieel voorzien, hier worden hare nieuwe
stoombooten uitgerust, hier behoeft ieder vaartuig, dat eene rr.is
gedaan en iets verloren of nieuw materieel noodig heeft, zich slechts
aan te melden om, vóór het in zee gaat, tot in de kleinste bijzon
derheden op nieuw van het noodige te worden voorzien. Buitendien
heeft de Maatschappij nog pakhuizen voor den proviand, voor de
zakken gerst, tarwe, erwten en linsen, voor de balen koffij en
kisten suiker, voor het groot aantal bussen met verduurzaamd
vleesch en soep en voor nog vele andere spijzen, die de Engelsch-
man bij zijn maaltijd verlangt; lokalen voor glaswerk en porselein,
messen en vorken, olie- en azijnflesschen, enz.; werkplaatsen voor
schrijn- en tapijtwerkers; groote kelders, waarin de wijnen en
andere dranken bewaard worden; zolders, waar een aantal oude
matrozen, die het grootste gedeelte van hun leven in de dienst der
Maatschappij zijn werkzaam geweest, de zeilen naaijen en verstellen,
en een tal van andere bergplaatsen.
Waar men in de uitgebreide inrigting der-P. O. Maatschappij
den blik ook wendt, alles is grootsch en belangwekkend, alle takken
van dienst worden volgens een bewonderenswaardig stelsel bestuurd,
waardoor met de minst mogelijke bezwaring van het dienstdoende
personeel de grootste resultaten verkregen worden.
Berigten betreffende den Russisch-Turkschen oorlog.
ST. PETERSBURG, 3 Februarij. (Officieel.) Uit Adrianopcl
is van 31 Januarij 's avonds het volgende berigt ontvangen: «De
zes grondslagen voor den vrede, door den Porte aangenomen, zijn
zoo even, met en benevens den wapenstilstand door den Grootvorst
en de Turksche gevolmagtigden onderteekend. Aan alle detache
menten, alsook naar den Kaukasus, is onmiddellijk bevel gezonden
om de operaticn te staken. Alle Donau-vestingen en Erzerum
worden door de Turken ontruimd."
Op welke voorwaarden de Keizer den vrede met den Sultan wil
sluiten, is thans niet meer een geheim. Zij zijn de volgende:
1. Bulgarije binnen de grenzen der Bnlgaarsclie .nationaliteit,
niet enger dan die van de Conferentie, zal een autonome, schat-
pligtige staat zijn, met een Bulgaarschen gouverneur, een Bulgaarsche
militie en geen Turksche troepen, dan in sommige nader te bepalen
plaatsen.
2. Onafhankelijkheid van Montenegro met vermeerdering van
grondgebied op den grondslag van het status quo. De grenzen
worden later vastgesteld.
3. Onnthankelijkheid van Rumenië met voldoende schadeloos
stelling in grondgebied.
4. Onafhankelijkheid van Servië met rectificatie der grenzen.
5. Autonome administratie, behoorlijk gewaarborgd voor Bosnië
en Herzcgowina.
6. Gelijke hervormingen voor de overige Christenprovinciën.
7. Schadeloosstelling aan Rusland voor de oorlogskosten in geld,
grond of in een anderen vorm en
8. Nadere overeenkomst, om de regten en belangen van Rusland
in de Staten te beschermen.
De Norddeutsche Zeit., die zeer teregt meestal onder de meest
serieuse bladen van Europa gerangschikt wordt, meldt thans de
ware reden waarom de Sultan van Turkije de heilige vaan van den
profeet, waarover reeds zooveel geschreven is, niet in tijds heeft
ontplooid. Deze reden is geen andere dan dat het palladium van
Turkijc's heil zoek is. Gelukkig evenwel hebben eenige Rumeensche
bladen het teruggevonden, en wel in liet museum te Turijn. Een
Italiaan heeft de groene vlag reeds lang geleden voor veel geld
gekocht van de ontrouwe, bewakers der moskee, waar het kostbare
reliek met andere vaandels bewaard werd. Natuurlijk zien de
fanatieke Turken, zegt het Berlijnsche blad, in de rampen die hun
vaderland treffen een straf van den vertoornden profeet voor deze
verschrikkelijke heiligschennis.
Stoonmiart-Bei'ig'ten.
STOOMVAART-MAATSCHAPPIJ NEDERLAND.
Holland.
24 Oet. van hier vertrokken. 8 Dec. te Batavia aangekomen.
PRINS Hendrik.
24 Nov. van hier vertrokken. 5 Jan. te Batavia aangekomen.
C E LE B e s.
15 Dec. van hier rertrokken. 31 Jan. te Batavia aangekomen.
Koning der Nederlanden.
5 Jan. van hier vertrokken. 30 Jan. van Aden vertrokken.
Prinses Amalia.
26 Jan. van hier vertrokken. 2 Febr. Kaap Roca gepasseerd.
M a u R A.
24 Nov. van Batavia vertrokken. 30 Jan. te Kopenhagen aangek.
V OORWAARTS.
22 Dec. van Bataria vertrokken. 4 Febr. van Corunna vertrokk.
C O N R A D.
12 Jan. van Batavia vertrokken. 17 Jan. van Padang vertrokken.
Prins van Oranje.
13 Jan. alhier aang, vertr. 16Febr.
Stad Haarlem.
Vertrekt 26 Febr.
Op sleeptouw gehad hebbende het Fransche stoomschip Henry IV.
BURGERLIJKE STAND. GEMEENTE HELDER.
Opgave van Zaturdag middag tot Dingsdag middag.
ONDERTROUWD D. G. Tnanom, werkman en G. Muller.
GETROUWD: Geene.
BEVALLEN: A. Spruit, geb. Krijnen, Z. J. Kuiper, geb. v.
Beek, Z. A. Leeu, geb. Berg, D. C. J. Quak, geb. Flens, Z.
S. de Hertogh, geb. v. (1, Wolt, D. S. M. Schmidt, geb. v. d.
Abeele, D. J. de Jager, geb. v. d. Plaat, Z. G. Breukels, geb.
de BoeiD.
OVERLEDEN: A. Vogelzang, 37 jaren. C. II. Konijn, 2
jaren. M. L. Egner, 9 maanden. G. Groen, 4 maanden. J. C.
Klaasen, 9 weken.
BURGERLIJKE STAND. GEM. ANNA PAUL0WNA.
Van 1 tot 31 Januarij 1878.
ONDERTROUWD: S. Groeneveld, werkman en M. van der
Oord. S. Klaver, landbouwer, weduwnaar van T. Rentenaar en
J. Bart, weduwe van J. de Boer, wouende te Winkel. B. Cor-
nelissen, arbeider, weduwnaar van J. van Weelden en J. van Woesik,
weduwe van S. Wit.
GETROUWD: S. Groeneveld en M. van der Oord. S. Klaver
en J. Bart.
BEVALLEN: K. Wal, geb. Witvliet, D. E. Ligtendag, geb.
Smits, Z. M. Kouwenberg, geb. Doorn, D. A. Metzelaar, geb.
Blaauboer, Z. M. Pool, geb. Langedijk, Z. M. Ootjers, geb.
Wissekerke, Z. M. Schouten, geb. van Wijngaarden, Z. S. Alder-
lieste, geb. van Proijen, C. E. Vlaming, geb. Dalmeijer, Z. H.
Gras, geb. Dijt, D. J. Kwaak, geb. Geluk, Z. M. Ham, geb.
de Leeuw, D.
OVERLEDEN: Jb. Koster, 3 maanden. M. Alkemade, geb.
vanSteijn, 30 jaren. Jb. Lampers, 12 maanden. J. Hoep, 20 jaren.
BURGERLIJKE STAND. GEMEENTE VIERINGEN.
Van 1 tot 31 Januarij 1878.
ONDERTROUWD: Geene.
GETROUWDArie Rotgans en Ariaantje Mostert.
GEBORENNan, zoon van Jacob Scheltus en Ariaantje Butter.
Antje, dochter van Cornelis Klein en Neeltje 'fakes. Meijert, zoon
van Jacob Mostert en Pietertje Koorn. Dirk, zoon van Meijert
Heijblok en Geertje Lont. Maartje, dochter van Nan Hellingman
en Ariaantje Kaan. Dirk, zoon van Tijs Kort en Antje Kuut.
Anna Maria, dochter van Coordt List en Maria Boersen. Trijntje,
dochter van Cornelis Lont en Maartje Mulder.
OVERLEDEN: Pietertje Dijkshoorn, 2 jaren. Dirk Heijblok,
1 dag. Guurtje Mulder, 2 jaren.
Weerkundige Waarnemingen te Helder (Landskeet).
e
P
Wiudrigting
en
Kracht.
Barometer
mm.
Thermometer
C.
Vochtigh.
procent.
Toestand
van
de zee.
Stand.
Afw.
Stand.
Afw.
3
12
nwtn. 6k.
768.38
f 8.4
5.8
f 2.3
0.89
weingolv
4
12
ntw. 0.1
774.49
f 14.5
4.4
f 0.9
0.94
Vlak.
5
8
wtn. 5.0
775.51
f 15.6
5.1
f 3.0
0.73
Slecht.
5
12
w. 5.0«
776.30
f 16.4
5.0
1.4
0.75
u
Weersgesteldheid: 3 Febr. 12 u. Digtbewolkt, winderig.
4 Febr. 12 u. Ligtbewolkt, mooi.
5 Febr. 8 u. Digtbetrokken, mistig.
5 Febr. 12 u. Idem.
Haven van IJmuiden.
Binnengekomen
2 Februarij. Rembvandt, st., Bordeaux.
3 Februarij. Nelly Grosby, Bain, Charleston Sevend, st., Revalf
Echo, st., Newcastle.
4 Februarij. Nora, st., LondenEddystone, st., Huil; Rotterdam,
st., Leith; Urania, st., Hamburg; Deliaue, ron Linderu, Nieuwediep.
Vertrokken:
2 Februarij. Antje Dirks, Dirks, Macduff; Terwisch, Prak,
Newcastle; Metropolitan, st., Londen; Adolf Andersen, Andersen;
Catershaed, Wallouwbij, Newcastle.
3 Februajij. Ilecla, st., Kopenhagen.
Vervolg1 Nieuwstijdingen.
Aan het voorloopig examen voor 2de luitenant der artillerie
hebben met gunstigen uitslag deelgenomen dc sergeanten E. M. C.
Baak, W. Vosmacr en P. C. M. Schultz van het 1ste, G. J. Neiszen,
E. M. J. Cohnjo Belmontc en J. van Cappelle van het 2de, en C.
Schippers van het 3de regiment vesting-artillerie, de 5 eersten voor
het leger hier te lande, de beide laatstcn voor Oost-Indië, en allen
van den lioofd-cursus der artillerie te Delft.
De Hollandsche Spoorwegmaatschappij heeft in 't belang der
reizigers een goed werk gedaan. Sedert een paar dagen wordt een
proef genomen met de verwarming der waggons eerste en tweede
klasse. Die verwarming heeft plaats op een wijze dat men geen
gevaar meer loopt dat, zooals vroeger meermalen gebeurde wanneer
men een betrekkelijk lang traject moest afleggen, het water nog vóór
men de plaats van bestemming bad bereikt, inmiddels weer was
oud geworden of dat men als het ware in een lekke schuit voer.
Dat soort stooven belemmerde ook het vrije verkeer in de waggons.
Door deze ongeriefelijkhedcn nu op te heffen, heeft de maatschappij
het reizend publiek een grooten dienst bewezen.
Uit het openbaar jaarverslag der inrigting voor spraakgebrek-
kigen en achterlijke kinderen te Amsterdam, onder directie van
F. IJntes Kingma, blijkt, dat in 't vorig jaar 44 leerlingen onder
wezen werden.
Naar de N. R. C. verneemt, heeft de heer dr. C. P. Sluyter,
leeraar in de natuurlijke historie aan de hoogere burgerschool te
Leiden, zich bereid verklaard om aan de Nederlandsche expeditie
naar de Noord poolstreken deel te nemen.
Van alle zijden toont men sympathie voor de expeditie. Voor
wijn is reeds gezorgd. Thans "heeft de heer Cornelis Sipkes, te
Haarlem, 30 flesschen citroensap hijgedragen voor de approvian
deering van den schoener.
Te Garyp in Friesland zijn dezer dagen vijf meisjes door het
ijs gezaktzij werden allen gered, doch twee jonge mannen ver
dronken terwijl ze pogingen deden het laatste meisje uit het ijs te
krijgeu, dat door anderen gelukte.
Te Steggerda in Friesland werden twee gebroeders d. G»,
bekende groote vechtersbazen, dezer dagen door den kastelein K.,
in wiens herberg zij twist zochten, op zulk eene hardhandige wijze
buiten de deur geworpen, dat de een op de plaats dood bleef, en
de andere, zoo hij er het leven afbrengt, geruimen tijd zijn bed
zal moeten houden. De kastelein K. is in verzekerde bewaring
genomen.
Correspondentie.
W. te T. Het bewuste berigt is in der tijd bij vergissing in onze
courant opgenomen. Uw aanvulling van bedoeld berigt, laten wij
dus liever achterwege.
PURMERENDER MARKT VAN IIEDEN.
PER TELEGRAAF.
24 stuks Paarden.
Veulens.
92 Runderen, matig, prijzen hoog.
58 vette Kalveren f 0,70 a 0,90 per Kgr., vlug.
91 magere dito - 10,a 25,per stuk, vlug.
562 n Schapen, vette stug, overigens matig, duur.
36 i, vette Varkens f 0,48 a 0,56 per Kgr., vlug.
10 i, magere dito - 12,a 18,per stuk, vlug.
147 i, Biggen - 5,a 8,vlug.
4 Ganzen, f 2,a 26 Zwanen f 4,a 4,50.
82 stapels kleine Kaa9, f 35,50 a per 50 KG.
2 middelbare dito, f 34,a per 50 KG.
Boter f 1,35 a 1,42$ per KG.
Kip-Eijereu f 4,a 5,per 100 stuks.
Eend-Eijeren f a per 100 stuks.
Marktberigten.
AMSTERDAM, 2 Februarij.
Rogge. Op levering lager afgegeven, Maart f 176.175, Mei f 180.
4 Februarij.
Tarwe. Op levering onveranderd; Maart f 817.
Rogge. Stil; Galatz f 200, Taganreg f 195, nieuwe Petersb.
f 179. Op levering hooger betaald, Maart f 176, 177, Mei f 180, 181.
Koolzaad. Voorjaar willig, Najaar ilaauw, April f 444, Oet. f 410.
Raapolie. Per 100 KG.: Vliegend f 41$, Mei f 40j, f, Sept.
Dec. f 39$,
Lijnolie. Per 100 KG.: Vlieg, f 39$, Maart/Mei f 29f, Sept.
Dec. f 30.
Vee. Vette Runderen 1ste kw. 90, 2de kw. 85 en 3de kw. 80 c.
per KG. Melk- en Kalfkoeijen f 130 a 310. Nuchtere Kalveren
f 6 a 11. Vette Varkens 46 a 52 c. per KG.
ALKMAAR, 4 Februarij.
Vee. 91 vette Kalveren f 60 a 140, 11 nuchtere Kalveren f 8
a f 14, 7 Schapen f 27 a 38, 112 vette Varkens 50 a 58 c. per KG.
HOORN, 2 Februarij.
5 hectol. Tarwe f 11,1 hectol. Rogge f 7,50 27 hectol. Gerst
f 7,50, 48 hectol. Haver f 6,Mosterdzaad f 22,Karweizaad
f 23,7 5, Boonen: 9 hectol. bruine f 14,gele f Paar
den- f 8,Erwten: 4 hectol. vale f 16,3 heet. groene
f 16,3 hectol. graauwe f 20,3 hectol. witte f 12,
alles per hectol. 496 KG. Kopboter f 1,44 a f 1,54 per KG.
1700 Kip-Eijeren f 4,50 a 5,50, Eend-Eijeren f -,a -,
beiden per 100 stuks.
Vee. 10 Paarden f 50 a 200, Koeijen f a 20
Kalveren f 7 a 18, 300 Schapen f 22,a 30,Lammeren
f a 50 Varkens f 14 a 24, - Zeugen f a
370 Biggen f 5,a 9,150 Kippen f 0,75 a 2,00, 300 Eenden
f 0,80 a 1,00, alles per stuk.
ROTTERDAM, 4 Februarij.
Tarwe. Jarige Vlaams, en Zw. f a extra puike
f a jarige Flakk. en Overm. f 13,25 a 14,25, nieuwe
Vlaams., Zw., Flakk. en Overm. beste f 11,50 a 13,mindere
f 9,a 11,geringe f 8,a 8,75.
Rogge. Vlaams, en Zeeuws, f 7,70 a 8,30, Flakk., Overm. en
Noordbr. f 7,a 8,
Gerst. Vlaams., Zeeuws., Flakk. en Overm. Winter beste f 8,
a f 8,40, mindere f 7,a 7,90dito dito Zomer beste f 7,a
f 7,40, mindere f 6,a 6,80.
Haver. Dikke f 4,a 6,Ordinaire f 2,70 a 5,40.
Vlas. Op het land was er wederom veel vraag. Heden ter markt
werden 36,000 steen aangeboden, waarvan het grootste gedeelte
verkocht werd tot ruim vorige prijzen.
SCHIEDAM, 4 Februarij.
Jenever f 16,Amst. proef f 17,25, Moutwiju f 10,75 per N. vat.
KAMPEN, 4 Februarij.
Boter. Aangevoerd 250 vaten van 20 KG. en 54 vaten van
10 KG., benevens 300 stukken van KG., te zamenKG.,
zij gold f 1,30 a 1,50 per KG. en f 34,a 89,per 20 KG.
STAD EN AMBT VOLLENHOVEN, 2 Februarij.
Hooi. Uiterdijksch f 20 a 36 per 1000 KG.
AMEIDE, 4 Februarij.
Hooi, f a per 500 KG.
LONDEN, 4 Februarij.
Vee. 3000 Runderen, 9000 Schapen en Lammeren, -Kal
veren en 100 Varkens. Prijs der Runderen 6/2, Schapen 7/2,
Kalveren 6/6 en Varkens 4/9 per steen.