zij in verband gebragt met de binnenlandsche twisten. Zij werd niet alleen gezongen aan de grenzen en in de leger tenten, maar ook op straat, en zij blijft voor zekere klassen der bevolking onafscheidelijk verbonden aan de binnen landsche oneenigheden. Van daar dat zij nooit een echt nationale zang is kunnen worden. Maar met dit al heelt Frankrijk geen anderen. Men verhaalt, dat toen maarschalk Canrobert te Home kwam om Frankrijk bij de begrafenis van Victor Emmanuel te vertegenwoordigen, de militaire Italiaansche muziek, niet wetende, welk Fransch lied hem ter eere te spelen, het Italiaansche volkslied uitvoerde. Daarenboven is er geen ander lied dan de Marseillaise, dat de massa's zal kunnen medeslepen. De romance van koningin Hortense van den jeune et beau Dunois komt niet meer in aanmerking. En men kan toch ook niet verwachten van het Sauvons Home et la Irance Au nom du Sacré Coeur! Engeland. Het lot van Cleopatra's Naald is nog niet beslist. Op het plein te Westminster, vóór het Parlementsgebouw, was hare plaats zoo goed als aangewezen. Reeds was van planken een model van het steenen gevaarte opgeslagen, om te zien, hoe het daar staan zou. De Metropoli tan-spoor weg protesteert echter tegen het transport van de Naald van de Theemskade naar Westminster. Niet zonder grond acht de Spoorwegmaatschappij het vervoer van zulk een zwaar ligchaam over en boven haren tunnel van overwegend belang. Dat steenen gevaarte over een weg, die schier in alle rigtingen ondermijnd is, waaronder personentreinen alle drie minuten elkander kruisen, te vervoeren, is inderdaad gevaarlijk. De Spoorwegmaatschappij zou reeds nu eene som eischen voor mogelijke schade, door dat transport ontstaan of zullende ontstaan. Die som zou verreweg de waarde der Naald overtreffen. Het zal er wel bij blijven dat de Naald op de Theemskade zal opgerigt worden, digt bij Waterloo-bridge. Overigens valt de zuil tegen; het is geene „Colone de Luxor." Daitschland. De Wurtembergsche Landdag heeft de voorstellen betreffende de aanstelling van onderwijzeressen in de volks school verworpen. De Neue Bad. Schulz. heft naar aan leiding daarvan een juichtoon aan en wenscht dat dit voorbeeld ook in andere landen, in het bijzonder ook in Baden, zal worden nagevolgd. Te Freiburg, in Baden, bezoeken scholieren zoo druk de herbergen, dat de districts-regering zich genoodzaakt heeft gezien te herinneren aan een ministeriëele verordening, waarbij hun het bezoeken van dergelijke plaatsen wordt verboden. De schooljeugd schijnt daar aan vroegrijpheid te laboreren Eene Engelsche Stoomvanrt-MftatsclinppiJ. Van de vele groote Stoomvaart-Maatschappijen, die tegenwoordig een groot gedeelte van het wereldverkeer in handen hebben, is de Peninsular Oriental Stoomvaart-Maatschappij eene der best iugerigte. Hare schepen, die tussclien Southampton, in Engeland, en Oost-Tndië varen en aan wie tegelijkertijd het brievenvervoer tussclien het moederland en de groote kolonie door de regering is opgedragen, overtreffen die van vele andere Maatschappijen, zoowel in doelmatigheid als in gemak en sierlijkheid. De P. O. Stoomvaart-Maatschappij, wier bestuur uit de voor naamste kooplieden en financiers bestaat en wier zetel te Londen gevestigd is, beschikt over eene vloot, welke sterker is dan die van menige zeemogendheid, en heeft in alle havens van eenige beteekenis in het Oosten hare depots en stations. Het kapitaal, waarmede de Maatschappij werkt, bedraagt niet minder dan 6,000,000 p. st. (f 72,000,000). Zij bezat in 1875 acht-en-veertig groote stoombooten, met een gezamenlijken inhoud van 137,000 tonnen (een ton is 20 Eng. centenaars) en een vermogen van 27,000 paardenkrachten. Hierbij had zij nog een aantal kleinere en grootere stoombooten tot hare beschikking, met een inhoud van 1200 tonnen en een vermogen van 450 paardenkrachten, terwijl hare zeil-, proviand- en kolenschepen ongeveer 7000 tonnen maten. De waarde van haren eigendom aan gebouwen, dokken, werven, kolenpakhuizeu enz., zoowel in Engeland als te Bombay, Hongkong, Singapore, Calcutta, Point dc Galles (op Ccilon), Aden, Suez, Alexandrië. Malta enz., wordt op bijna f 60,000,000 begroot. Om dit reusachtig kapitaal te kunnen controleren, heeft de Maatschappij 14 hoofdbureaus ingerigt. Yele daarvan vindt men in ongezonde streken, waar hooge salarissen vereischt worden om directeuren, kantoorbedienden, magazijnmeesters, machinisten en werklieden te verkrijgen, die voor een geregeldcn gang van zaken noodig zijn. In 1875 had de Maatschappij in hare Europesche en overzeesche iiirigtingen meer dan 1800 personen in hare dienst; de bemanning der schepen zelve echter, van den eersten bevelvoerder tot den koksjongen toe, bedroeg 5000. Onder de ambtenaren op het vaste land bevonden zich ongeveer 2500 Arabieren, Indianen en Maleijers. Onder de genoemde cijfers zijn de arbeiders, die in de verschillende kolenpakhuizen op de stations werkzaam zijn, ten getale van 1500, niet begrepen. Het kolenverbruik speelt op de rekening der Maatschappij eene groote rol. Van 1856 tot 1865 werd daarvoor f 63,000,000, of gemiddeld f 6,300,000 per jaar uitgegeven. Om de stoombooten geregeld van kolen te kunnen voorzien, bevinden zich jaarlijks ongeveer 180 zeilschepen voortdurend op zee. Eene der grootste moeijelijkheden bestaat in de zorg voor de keuken en in de keuze der daarmede belaste beambten, omdat de stoombooten der Maatschappij meest groote afstanden moeten afleggen. Voor eene betrekkelijk zoo korte reis als van Southampton naar Alexandrië, in Egypte, kunnen alle levensbehoeften, het gevogelte, de visch, enz. van de beste kwaliteit uit Engeland medegenomen worden, om de meest verwende passagiers, die op deze stoombooten het grootste aantal plegen uit te maken, tevreden te stellen. Aan de andere zijde van het Suez-kauaal daarentegen wordt dit moeije- lijker. Drie vierde gedeelten van den noodigen scheepsvoorraad moeten vooraf uit Engeland naar Aden verzonden en tot den tijd, waarop daaraan behoefte bestaat, in de stoombooten bewaard worden. Het is dan ook niet te verwonderen, dat het der Maatschappij met den besten wil niet mogelijk is, steeds voor goede waar zorg te dragen. Wannéér men weet, dat op de stoombooten der P. O. Maatschappij dagelijks 10,000 personen eten, kan men zich een denkbeeld vormen van de groote hoeveelheid en verscheidenheid der levensmiddelen, die daarvoor vereischt worden. De volgende cijfers, die op de maanden September 18741875 betrekking hebben, maken dit nog duidelijker. Het gewigt van den zooge- naamden „algemeenen proviand" bedroeg 14,602,514 Eng. ponden. Brood, scheepsbeschuit, meel en dergelijken maakten daarvan 1,266,481 ponden uit; groenten en vruchten 2,503,397 pond en ijs niet minder dan 3,046,004 pond. Ofschoon door de P. O. Maatschappij jaarlijks voor 15,000 tonnen ijs eene som van ongeveer een ton gouds uitgegeven wordt, komt het niet zelden voor, dat de voor raad ijs uitgeput is voor de vaart ten einde is gebragt. Aan wijn, bier en andere dranken werden verbruikt 1,301/508 flesschen. Van ale alleen werden 500,250 flesschen gedronken. Hierna volgt porler, met een verbruik van 196,000 flesschen. Bovendien werden 132,428 flesschen sodawater, 123,000 flesschen Bordeanx-wiju en 103,211 flesschen sherry betaald. Het vleeschverbruik gedurende den ge noemden tijd kan op de volgende wijze verdeeld worden600 ossen, 1600 schapen, 450 varkens en 190,000 stuks gevogelte. Van Londen uit wordt deze Maatschappij, die 33 jaren geleden is opgerigt, bestuurd. Haar middelpunt is echter te Southampton, waar de stoombooten aankomen en afvaren. Hier zijn ook de voornaamste pakhuizen, magazijnen, depóts, werkplaatsen voor de verschillende artikelen, waarvan de stations in het oostelijk halfrond moeten voorzien worden. Tot de talrijke iiirigtingen der Maatschappij, welke in de nabij heid der dokken gelegen zijn, behoort o. a. het magazijn, waarin het linnengoed bewaard wordt, dat voor de schepen bestemd is en waarvan geen stuk in gebruik genomen wordt voordat het te Southampton naauwkeurig is nagezien. Hier worden al de nieuwe handdoeken, beddelakens en beddegoed, tafellakens, servetten, enz. met het bekende merk der Maatschappij, het motto «Quis scparabit?" geteekend. Het linnengoed wordt, na in honderden pakken te zijn bijeengevoegd, door middel van kranen in groote wagens neerge laten en naar de wasscherijen der Maatschappij vervoerd, die in het dorp Shirley zijn opgerigt en met hare gebouwen en machine- riën eene groote uitgestrektheid gronds beslaan. Zoodra het goed uit de wasch terugkomt, wordt het in een langwerpig gebouw, het drooghuis, gebragt., dat, van met heet water gevulde buizen voor zien, het in zeer korten tijd doet droogen. Niet minder dan 143,000 yards (1 yard is 0.91 meter) nieuw linnengoed worden jaarlijks alleen aan de builenlandsehe agenturen der Maatschappij afgeleverd. Zoodra een schip, na eene reis gedaan te hebben, in de haven te Southampton binnenloopt, moet bet terstond zijn linnen goed aan de afdeeling voor de wasscherijen inleveren, om nagezien en zoo noodig hersteld te worden. Hiervoor is in deze afdeeling steeds een personeel van ongeveer 100 vrouwen en meisjes aan wezig. In eene der buitengewoon groote zalen dezer inrigting zagen wij zoo schrijft een bezoeker o. a. 4000 groote damasten tafellakens van de fijnste stof, die zoo even uit Dunfermline, in Schotland, waren aangekomen. Voor het scheepsmateriëel is ook een magazijn ingerigt, waarin onafzienbare rollen zeildoek, duizenden roosters van stoomketels, honderden vaten vernis, koperen buizen en metalen kranen, hon derden barometers en manometers, slijpsteenen en handbijlen, hang matten, riemen en kompassen, muizenvallen en bezems, mast- en scheepslantaarns, zeilen en touwen, in alle grootten en lengten, staven ijzer van honderden centenaars zwaarte, sloten en spijkers bij duizenden, alle soorten van seinvlaggen ja wat niet al liggen opgestapeld. Uit dit magazijn worden alle schepen der Maatschappij van materieel voorzien, hier worden hare nieuwe stoombooten uitgerust, hier behoeft ieder vaartuig, dat eene rr.is gedaan en iets verloren of nieuw materieel noodig heeft, zich slechts aan te melden om, vóór het in zee gaat, tot in de kleinste bijzon derheden op nieuw van het noodige te worden voorzien. Buitendien heeft de Maatschappij nog pakhuizen voor den proviand, voor de zakken gerst, tarwe, erwten en linsen, voor de balen koffij en kisten suiker, voor het groot aantal bussen met verduurzaamd vleesch en soep en voor nog vele andere spijzen, die de Engelsch- man bij zijn maaltijd verlangt; lokalen voor glaswerk en porselein, messen en vorken, olie- en azijnflesschen, enz.; werkplaatsen voor schrijn- en tapijtwerkers; groote kelders, waarin de wijnen en andere dranken bewaard worden; zolders, waar een aantal oude matrozen, die het grootste gedeelte van hun leven in de dienst der Maatschappij zijn werkzaam geweest, de zeilen naaijen en verstellen, en een tal van andere bergplaatsen. Waar men in de uitgebreide inrigting der-P. O. Maatschappij den blik ook wendt, alles is grootsch en belangwekkend, alle takken van dienst worden volgens een bewonderenswaardig stelsel bestuurd, waardoor met de minst mogelijke bezwaring van het dienstdoende personeel de grootste resultaten verkregen worden. Berigten betreffende den Russisch-Turkschen oorlog. ST. PETERSBURG, 3 Februarij. (Officieel.) Uit Adrianopcl is van 31 Januarij 's avonds het volgende berigt ontvangen: «De zes grondslagen voor den vrede, door den Porte aangenomen, zijn zoo even, met en benevens den wapenstilstand door den Grootvorst en de Turksche gevolmagtigden onderteekend. Aan alle detache menten, alsook naar den Kaukasus, is onmiddellijk bevel gezonden om de operaticn te staken. Alle Donau-vestingen en Erzerum worden door de Turken ontruimd." Op welke voorwaarden de Keizer den vrede met den Sultan wil sluiten, is thans niet meer een geheim. Zij zijn de volgende: 1. Bulgarije binnen de grenzen der Bnlgaarsclie .nationaliteit, niet enger dan die van de Conferentie, zal een autonome, schat- pligtige staat zijn, met een Bulgaarschen gouverneur, een Bulgaarsche militie en geen Turksche troepen, dan in sommige nader te bepalen plaatsen. 2. Onafhankelijkheid van Montenegro met vermeerdering van grondgebied op den grondslag van het status quo. De grenzen worden later vastgesteld. 3. Onnthankelijkheid van Rumenië met voldoende schadeloos stelling in grondgebied. 4. Onafhankelijkheid van Servië met rectificatie der grenzen. 5. Autonome administratie, behoorlijk gewaarborgd voor Bosnië en Herzcgowina. 6. Gelijke hervormingen voor de overige Christenprovinciën. 7. Schadeloosstelling aan Rusland voor de oorlogskosten in geld, grond of in een anderen vorm en 8. Nadere overeenkomst, om de regten en belangen van Rusland in de Staten te beschermen. De Norddeutsche Zeit., die zeer teregt meestal onder de meest serieuse bladen van Europa gerangschikt wordt, meldt thans de ware reden waarom de Sultan van Turkije de heilige vaan van den profeet, waarover reeds zooveel geschreven is, niet in tijds heeft ontplooid. Deze reden is geen andere dan dat het palladium van Turkijc's heil zoek is. Gelukkig evenwel hebben eenige Rumeensche bladen het teruggevonden, en wel in liet museum te Turijn. Een Italiaan heeft de groene vlag reeds lang geleden voor veel geld gekocht van de ontrouwe, bewakers der moskee, waar het kostbare reliek met andere vaandels bewaard werd. Natuurlijk zien de fanatieke Turken, zegt het Berlijnsche blad, in de rampen die hun vaderland treffen een straf van den vertoornden profeet voor deze verschrikkelijke heiligschennis. Stoonmiart-Bei'ig'ten. STOOMVAART-MAATSCHAPPIJ NEDERLAND. Holland. 24 Oet. van hier vertrokken. 8 Dec. te Batavia aangekomen. PRINS Hendrik. 24 Nov. van hier vertrokken. 5 Jan. te Batavia aangekomen. C E LE B e s. 15 Dec. van hier rertrokken. 31 Jan. te Batavia aangekomen. Koning der Nederlanden. 5 Jan. van hier vertrokken. 30 Jan. van Aden vertrokken. Prinses Amalia. 26 Jan. van hier vertrokken. 2 Febr. Kaap Roca gepasseerd. M a u R A. 24 Nov. van Batavia vertrokken. 30 Jan. te Kopenhagen aangek. V OORWAARTS. 22 Dec. van Bataria vertrokken. 4 Febr. van Corunna vertrokk. C O N R A D. 12 Jan. van Batavia vertrokken. 17 Jan. van Padang vertrokken. Prins van Oranje. 13 Jan. alhier aang, vertr. 16Febr. Stad Haarlem. Vertrekt 26 Febr. Op sleeptouw gehad hebbende het Fransche stoomschip Henry IV. BURGERLIJKE STAND. GEMEENTE HELDER. Opgave van Zaturdag middag tot Dingsdag middag. ONDERTROUWD D. G. Tnanom, werkman en G. Muller. GETROUWD: Geene. BEVALLEN: A. Spruit, geb. Krijnen, Z. J. Kuiper, geb. v. Beek, Z. A. Leeu, geb. Berg, D. C. J. Quak, geb. Flens, Z. S. de Hertogh, geb. v. (1, Wolt, D. S. M. Schmidt, geb. v. d. Abeele, D. J. de Jager, geb. v. d. Plaat, Z. G. Breukels, geb. de BoeiD. OVERLEDEN: A. Vogelzang, 37 jaren. C. II. Konijn, 2 jaren. M. L. Egner, 9 maanden. G. Groen, 4 maanden. J. C. Klaasen, 9 weken. BURGERLIJKE STAND. GEM. ANNA PAUL0WNA. Van 1 tot 31 Januarij 1878. ONDERTROUWD: S. Groeneveld, werkman en M. van der Oord. S. Klaver, landbouwer, weduwnaar van T. Rentenaar en J. Bart, weduwe van J. de Boer, wouende te Winkel. B. Cor- nelissen, arbeider, weduwnaar van J. van Weelden en J. van Woesik, weduwe van S. Wit. GETROUWD: S. Groeneveld en M. van der Oord. S. Klaver en J. Bart. BEVALLEN: K. Wal, geb. Witvliet, D. E. Ligtendag, geb. Smits, Z. M. Kouwenberg, geb. Doorn, D. A. Metzelaar, geb. Blaauboer, Z. M. Pool, geb. Langedijk, Z. M. Ootjers, geb. Wissekerke, Z. M. Schouten, geb. van Wijngaarden, Z. S. Alder- lieste, geb. van Proijen, C. E. Vlaming, geb. Dalmeijer, Z. H. Gras, geb. Dijt, D. J. Kwaak, geb. Geluk, Z. M. Ham, geb. de Leeuw, D. OVERLEDEN: Jb. Koster, 3 maanden. M. Alkemade, geb. vanSteijn, 30 jaren. Jb. Lampers, 12 maanden. J. Hoep, 20 jaren. BURGERLIJKE STAND. GEMEENTE VIERINGEN. Van 1 tot 31 Januarij 1878. ONDERTROUWD: Geene. GETROUWDArie Rotgans en Ariaantje Mostert. GEBORENNan, zoon van Jacob Scheltus en Ariaantje Butter. Antje, dochter van Cornelis Klein en Neeltje 'fakes. Meijert, zoon van Jacob Mostert en Pietertje Koorn. Dirk, zoon van Meijert Heijblok en Geertje Lont. Maartje, dochter van Nan Hellingman en Ariaantje Kaan. Dirk, zoon van Tijs Kort en Antje Kuut. Anna Maria, dochter van Coordt List en Maria Boersen. Trijntje, dochter van Cornelis Lont en Maartje Mulder. OVERLEDEN: Pietertje Dijkshoorn, 2 jaren. Dirk Heijblok, 1 dag. Guurtje Mulder, 2 jaren. Weerkundige Waarnemingen te Helder (Landskeet). e P Wiudrigting en Kracht. Barometer mm. Thermometer C. Vochtigh. procent. Toestand van de zee. Stand. Afw. Stand. Afw. 3 12 nwtn. 6k. 768.38 f 8.4 5.8 f 2.3 0.89 weingolv 4 12 ntw. 0.1 774.49 f 14.5 4.4 f 0.9 0.94 Vlak. 5 8 wtn. 5.0 775.51 f 15.6 5.1 f 3.0 0.73 Slecht. 5 12 w. 5.0« 776.30 f 16.4 5.0 1.4 0.75 u Weersgesteldheid: 3 Febr. 12 u. Digtbewolkt, winderig. 4 Febr. 12 u. Ligtbewolkt, mooi. 5 Febr. 8 u. Digtbetrokken, mistig. 5 Febr. 12 u. Idem. Haven van IJmuiden. Binnengekomen 2 Februarij. Rembvandt, st., Bordeaux. 3 Februarij. Nelly Grosby, Bain, Charleston Sevend, st., Revalf Echo, st., Newcastle. 4 Februarij. Nora, st., LondenEddystone, st., Huil; Rotterdam, st., Leith; Urania, st., Hamburg; Deliaue, ron Linderu, Nieuwediep. Vertrokken: 2 Februarij. Antje Dirks, Dirks, Macduff; Terwisch, Prak, Newcastle; Metropolitan, st., Londen; Adolf Andersen, Andersen; Catershaed, Wallouwbij, Newcastle. 3 Februajij. Ilecla, st., Kopenhagen. Vervolg1 Nieuwstijdingen. Aan het voorloopig examen voor 2de luitenant der artillerie hebben met gunstigen uitslag deelgenomen dc sergeanten E. M. C. Baak, W. Vosmacr en P. C. M. Schultz van het 1ste, G. J. Neiszen, E. M. J. Cohnjo Belmontc en J. van Cappelle van het 2de, en C. Schippers van het 3de regiment vesting-artillerie, de 5 eersten voor het leger hier te lande, de beide laatstcn voor Oost-Indië, en allen van den lioofd-cursus der artillerie te Delft. De Hollandsche Spoorwegmaatschappij heeft in 't belang der reizigers een goed werk gedaan. Sedert een paar dagen wordt een proef genomen met de verwarming der waggons eerste en tweede klasse. Die verwarming heeft plaats op een wijze dat men geen gevaar meer loopt dat, zooals vroeger meermalen gebeurde wanneer men een betrekkelijk lang traject moest afleggen, het water nog vóór men de plaats van bestemming bad bereikt, inmiddels weer was oud geworden of dat men als het ware in een lekke schuit voer. Dat soort stooven belemmerde ook het vrije verkeer in de waggons. Door deze ongeriefelijkhedcn nu op te heffen, heeft de maatschappij het reizend publiek een grooten dienst bewezen. Uit het openbaar jaarverslag der inrigting voor spraakgebrek- kigen en achterlijke kinderen te Amsterdam, onder directie van F. IJntes Kingma, blijkt, dat in 't vorig jaar 44 leerlingen onder wezen werden. Naar de N. R. C. verneemt, heeft de heer dr. C. P. Sluyter, leeraar in de natuurlijke historie aan de hoogere burgerschool te Leiden, zich bereid verklaard om aan de Nederlandsche expeditie naar de Noord poolstreken deel te nemen. Van alle zijden toont men sympathie voor de expeditie. Voor wijn is reeds gezorgd. Thans "heeft de heer Cornelis Sipkes, te Haarlem, 30 flesschen citroensap hijgedragen voor de approvian deering van den schoener. Te Garyp in Friesland zijn dezer dagen vijf meisjes door het ijs gezaktzij werden allen gered, doch twee jonge mannen ver dronken terwijl ze pogingen deden het laatste meisje uit het ijs te krijgeu, dat door anderen gelukte. Te Steggerda in Friesland werden twee gebroeders d. G», bekende groote vechtersbazen, dezer dagen door den kastelein K., in wiens herberg zij twist zochten, op zulk eene hardhandige wijze buiten de deur geworpen, dat de een op de plaats dood bleef, en de andere, zoo hij er het leven afbrengt, geruimen tijd zijn bed zal moeten houden. De kastelein K. is in verzekerde bewaring genomen. Correspondentie. W. te T. Het bewuste berigt is in der tijd bij vergissing in onze courant opgenomen. Uw aanvulling van bedoeld berigt, laten wij dus liever achterwege. PURMERENDER MARKT VAN IIEDEN. PER TELEGRAAF. 24 stuks Paarden. Veulens. 92 Runderen, matig, prijzen hoog. 58 vette Kalveren f 0,70 a 0,90 per Kgr., vlug. 91 magere dito - 10,a 25,per stuk, vlug. 562 n Schapen, vette stug, overigens matig, duur. 36 i, vette Varkens f 0,48 a 0,56 per Kgr., vlug. 10 i, magere dito - 12,a 18,per stuk, vlug. 147 i, Biggen - 5,a 8,vlug. 4 Ganzen, f 2,a 26 Zwanen f 4,a 4,50. 82 stapels kleine Kaa9, f 35,50 a per 50 KG. 2 middelbare dito, f 34,a per 50 KG. Boter f 1,35 a 1,42$ per KG. Kip-Eijereu f 4,a 5,per 100 stuks. Eend-Eijeren f a per 100 stuks. Marktberigten. AMSTERDAM, 2 Februarij. Rogge. Op levering lager afgegeven, Maart f 176.175, Mei f 180. 4 Februarij. Tarwe. Op levering onveranderd; Maart f 817. Rogge. Stil; Galatz f 200, Taganreg f 195, nieuwe Petersb. f 179. Op levering hooger betaald, Maart f 176, 177, Mei f 180, 181. Koolzaad. Voorjaar willig, Najaar ilaauw, April f 444, Oet. f 410. Raapolie. Per 100 KG.: Vliegend f 41$, Mei f 40j, f, Sept. Dec. f 39$, Lijnolie. Per 100 KG.: Vlieg, f 39$, Maart/Mei f 29f, Sept. Dec. f 30. Vee. Vette Runderen 1ste kw. 90, 2de kw. 85 en 3de kw. 80 c. per KG. Melk- en Kalfkoeijen f 130 a 310. Nuchtere Kalveren f 6 a 11. Vette Varkens 46 a 52 c. per KG. ALKMAAR, 4 Februarij. Vee. 91 vette Kalveren f 60 a 140, 11 nuchtere Kalveren f 8 a f 14, 7 Schapen f 27 a 38, 112 vette Varkens 50 a 58 c. per KG. HOORN, 2 Februarij. 5 hectol. Tarwe f 11,1 hectol. Rogge f 7,50 27 hectol. Gerst f 7,50, 48 hectol. Haver f 6,Mosterdzaad f 22,Karweizaad f 23,7 5, Boonen: 9 hectol. bruine f 14,gele f Paar den- f 8,Erwten: 4 hectol. vale f 16,3 heet. groene f 16,3 hectol. graauwe f 20,3 hectol. witte f 12, alles per hectol. 496 KG. Kopboter f 1,44 a f 1,54 per KG. 1700 Kip-Eijeren f 4,50 a 5,50, Eend-Eijeren f -,a -, beiden per 100 stuks. Vee. 10 Paarden f 50 a 200, Koeijen f a 20 Kalveren f 7 a 18, 300 Schapen f 22,a 30,Lammeren f a 50 Varkens f 14 a 24, - Zeugen f a 370 Biggen f 5,a 9,150 Kippen f 0,75 a 2,00, 300 Eenden f 0,80 a 1,00, alles per stuk. ROTTERDAM, 4 Februarij. Tarwe. Jarige Vlaams, en Zw. f a extra puike f a jarige Flakk. en Overm. f 13,25 a 14,25, nieuwe Vlaams., Zw., Flakk. en Overm. beste f 11,50 a 13,mindere f 9,a 11,geringe f 8,a 8,75. Rogge. Vlaams, en Zeeuws, f 7,70 a 8,30, Flakk., Overm. en Noordbr. f 7,a 8, Gerst. Vlaams., Zeeuws., Flakk. en Overm. Winter beste f 8, a f 8,40, mindere f 7,a 7,90dito dito Zomer beste f 7,a f 7,40, mindere f 6,a 6,80. Haver. Dikke f 4,a 6,Ordinaire f 2,70 a 5,40. Vlas. Op het land was er wederom veel vraag. Heden ter markt werden 36,000 steen aangeboden, waarvan het grootste gedeelte verkocht werd tot ruim vorige prijzen. SCHIEDAM, 4 Februarij. Jenever f 16,Amst. proef f 17,25, Moutwiju f 10,75 per N. vat. KAMPEN, 4 Februarij. Boter. Aangevoerd 250 vaten van 20 KG. en 54 vaten van 10 KG., benevens 300 stukken van KG., te zamenKG., zij gold f 1,30 a 1,50 per KG. en f 34,a 89,per 20 KG. STAD EN AMBT VOLLENHOVEN, 2 Februarij. Hooi. Uiterdijksch f 20 a 36 per 1000 KG. AMEIDE, 4 Februarij. Hooi, f a per 500 KG. LONDEN, 4 Februarij. Vee. 3000 Runderen, 9000 Schapen en Lammeren, -Kal veren en 100 Varkens. Prijs der Runderen 6/2, Schapen 7/2, Kalveren 6/6 en Varkens 4/9 per steen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1878 | | pagina 3