conclusie, die zeer belangrijk mag genoemd worden. Met den meesten ernst raadt zij eiken boterbereider aan: Doe geen schadelijke middelen bij de melk en laat de melk niet bederven, m. a. w. geen water gebruiken bij de boter- bereiding dan in goed gesloten blikken bussen, spoedig uit- roomen, geen ouden room karnen en gebruik maken van koelbakken met koelvaten, Deensehe karnmolens en kneed machines. Zij geeft een overzigt van hetgeen in Denemarken en Zweden wordt gedaan tot verbetering der boterbereiding en hoe het daaraan is toe te schrijven, dat de Deensehe boter op de Londensche markt beter prijzen maakt dan de Frieselie. In menig opzigt is Denemarken echter bij Fries land op landbouwgebied ten achter: de veeteelt is veel geringer ginds; melk- en boter-opbrengst drie vierden van die in Friesland; het braakleggen is in Denemarken nog in gebruik; bét verband tusscben landbouw en veeteelt is bier beter geregeld dan in die lauden. Niettegenstaande dat alles bestaat er groote kans, dat de Deensehe boter de Frieselie op de Londensche markt geheel zal verdringen, zoo ook bier niet krachtige pogingen worden aangewend om tot beter fabrikaat te komen. Spoedige verbetering acht zij noodzakelijk. Zij acht medewerking der verhuur ders van landerijen wensclielijk. Zij verwacht, dat die bier even goed als elders kan worden verkregen, en wan hoopt niet aan den goeden wil en den ondernemingsgeest der Friezen. Zij bespreekt voorts de boter- en kaasfabrieken. De commissie twijfelt, of die bier opgang zouden maken en deelt uitvoerig bare bezwaren mede. Verkoophuizen van onvervalschte melk, zuiveren room en karnemelk zullen haar inziens beter slagen. Zij bezocht verschillende dier inrigtingen op bare reis en deelt de gunstige financiëele uitkomsten van sommige mede. De commissie is overtuigd, dat door zoodanige verkoophuizen groote winsten, ook bier, behaald kunnen irorden, en dat zij veel bijbrengen tot bet invoeren van verbeteringen, liet hoogst belangrijke rapport, dat van verschillende zijden met eenig ongeduld wordt tegemoet gezien en van welker conclusie wij alleen een overzigt gaven, zal worden gedrukt voor de leden der Friescbe Maatschappij van Landbouw en Veeteelt en voorts in den handel verkrijgbaar gesteld. Een hartelijk woord van dank werd der commissie namens de vergadering toe- gebragt. Als een gevolg reeds van bare reis werd ter tafel gebragt eene bus Friescbe boter, naar de Deensehe metbode bereid bij de firma E. A. de Boei*, te Joure, die ook naar Indië daarvan verzendt. Deze bus, in Aug. jl. gevuld, zal in de Februaxnj-vergadering worden onder zocht. De vergadering besloot vervolgens tot bet houden van eene algemeene tentoonstelling, vanwege de Maatschappij in 1879; later zal worden bepaald waar. Nadat nog commissicn voor bet opmaken van bet programma dier tentoonstelling en voor bet onderzoek der rekening waren benoemd en verslag omtrent den landbouwcursus was uitgebragt, waaruit bleek dat die alleen te Leeuwarden met 8 en te Heerenveen met (5 leerlingen aangevangen is, werden achtereenvolgens de voorzitter, onder-voorzitter en secretaris met bijna algemeene stemmen herbenoemd, Hoe kort de vorst geduurd beeft, toch wist men in Friesland nog eene hardrijderij te organiseeren. Ze werd te 't Meer, bij Heerenveen, gehouden. Toen de diligence, die 's avonds 71 ure uit Ileeren- veen naar Gorredijk vertrekt, jl. Zondag voor bet tolhek te. Langezwaag aankwam, werden de passagiers door den tolgaarder opmerkzaam gemaakt dat ze met onbeheerde paarden daar waren gearriveerd. Het bleek weldra dat de voerman, dien men levend, maar met bebloed hoofd en geheel ontsteld, straks zag verschijnen, van den bok was gevallen. De passagiers hadden niet 't minste van bet ongeval onder weg bespeurd, alleen herinnerden ze zich, dat ze een eindweegs in woeste vaart waren voortgehold, maar dat ze toen niet bet minste ver moeden hadden van 't gevaar, waarin ze verkeerden! Toen ze bet tolhek nader kwamen, hadden de paarden het gewone drafje weer aangenomen, tot ze 't laatste gedeelte stapvoets hadden afgelegd! De tolgaarder de Boer verklaarde zich dadelijk bereid om de plaats van den voerman in te nemen en bragt de diligence met den passagiers en den intusschen bewusteloos geworden voerman veilig te Gorredijk. (N.Rott.Crt.) De landbouwer Feringa beeft dezer dagen vei'slag gedaan van eene proef, vanwege de Nijverheid in het Westerkwartier van Groningen genomen, om door middel van inenting de varkens tegen de bekende varkensziekte te beveiligen. De eigenlijke vraag was, of de jongen van varkens, die aan de ziekte hebben geleden, ook minder van de ziekte hebben te lijden. Vier jonge varkens werden ingeënt met vocht uit de lever van een ziek varken, Reeds den volgenden dag werden de dieren ziek. Een er van stierf; de drie anderen herstelden en groeiden tot nu toe goed. Op bet Postkantoor te Soerabaija, of bij bet vervoer vandaar naar Batavia, zijn 24 aangeteekende brieven ver loren gegaan. Het Soerab. Hbld. zegt dienaangaande: ,/Over die zaak hangen goochelaars-mysteriën, welke •welligt nooit tot klaarheid zullen komen. De ontvlugting van een gevangene door een sleutelgat; het verslinden van rijksdaalders door witte mieren; bet kruipen van Jonas door het keelgat van een walviscli zou, zoo verzekert men ons, er geen band water bij balen. In Finland zijn, naar de Globe verneemt, de wolven tegenwoordig buitengewoon overvloedig en stout. Een derde der rendieren is in de laatste maanden door ben verscheurd en bijna al de jonge rendieren. De laatste Turksche krijgsgevangenen werden dezer dagen uit Odessa naar Konstnntinopel vervoerd, door de Russische Zwarte Zee-Stoomvaavtscbappij, die van de rege ring als vrachtprijs ontving 4 roebels per maxi of 23,000 Toebels voor alle 5800 krijgsgevangenen, die nog in Rusland waren achtergebleven. Aan eiken aandeelhouder van de King Philip Mills," eene fabriek te Tall River (Noord-Amerika) werd op de onlangs gehouden jaarvergadering, bij gebreke van een dividend in geld, een in de fabriek zelve vervaardigde handdoek uitgereikt. - Voorbehoedmiddel tegen ijsrampen. Ieder schaatsenrijder neemt een klosje sterk touw mede, slaat een lus om den pols en houdt bet klosje onder bét rijden in de band; overkomt hem een ongeval, dan werpt bij den klns onmiddellijk op bet ijs en de omstanders kunnen daardoor den drenkeling veel spoediger redden. Dit middel wordt, indien wij ons wel berinneren, in Friesland, bet land der schaatsenrijders bij uitnemendheid, met goed gevolg toegepast. Middel tegen broeische kippen. Julius Bölscbau verbaalt, dat bij in de omstreken van Cuxhaven kippen zag loopen met een bosje stroo, zoo groot als een halve wijnflescb, gebonden aan den rug, waardoor de kip te zeer bezig gehouden werd om behoorlijk op bet nest te gaan zitten, en dat de kippen reeds binnen een paar dagen zich daarnaar schikken en, nadat bet bosje was weggenomen, weder binnen korten tijd eijeren begonnen te leggen. Koffij en thee zullen weldra in den handel verschij nen, zamengeperst in koekjes, gelijk wij van chocolade ge woon zijn. Zij worden onder een drukking van 40 tot 70 atmospheren vervaardigd in gepolijste ijzeren vormen, waardoor de oppervlakte glanzig wordt en bet vervliegen van bet aroma wordt verhinderd. Om ze lang goed en versch te houden, wordt elk koekje in tinblad gewikkeld. Dit is weder een prachtig middel om vervalsching te doen plaats vinden. Ter overdenking voor ben, die bij gladheid der straten niet of te zuinig zand of asch strooijen. Een 80jarige man te Sittard viel dezer dagen door de gladheid, brak den nek en overleed weinige oogenblikken daarna. Te Rotterdam beeft iemand, door dezelfde zorgeloosheid of luiheid, een arm gebroken. Vleeseli- en veehandel van Engeland. De Londensche Landbouwcourant „the Country" geeft onder dit opschrift een overzigt van den tegenwoordigen stand der kwestie, in hoeverre de invoer van levend, dan wel van geslagt vee te ver kiezen is, zoowel voor de bewoners der stedeu als voor den land bouwenden stand. Zooals men weet heeft dc invoer van geslagt vee een ware omwenteling teweeggebragt in de wijze waarop Enge land voorziet in liet tekort der productie van rleesch door zijn eigen landbewoners. Verbazend groote hoeveelheden vleesch, even frisch alsof het van dieven afkomstig was, die den vorigen dag geslagt waren, komen wekelijks te Londen ter markt, nadat het eene zeereis van ettelijke duizende mijlen gemaakt heeft.. Daardoor is tevens de bewering van zeer velen gelogenstraft, dat de proef nemingen, die men voor eenige jaren hieromtrent deed, op inis- lukkiug zouden uitluopeu. Het tegendeel is een feit geworden. De handel in versch vleesch heeft zich tot een permanent systeem ont wikkeld; nieuwe vennootschappen hebben zicli gevormd en nieuwe methoden zijn uitgedacht en gepatenteerd, die het welslagen der ondernemingen hoe langer hce zekerder maken. De grootste be hoefte bestaat thans voornamelijk aan eene uitbreiding en verbete ring van dc wijze van bewaren bij zeer lage temperatuur, in magazijnen van de Engelsche havens en biunenlandsche steden, in tijden waarop de markt ruim voorzien is en het enkele dagen duurt eer het vleesch verkocht kan worden. De Londensche „Mcat Importation Company' vestigt haar geheele aandacht op den invoer van geslagt vee, uit die landen van het continent, waaruit de invoer van levend vee in Engeland verboden is, dus ook uit Nederland. In het laatst der maand Óctober kwam aan de „Gold Storage"-werf het stoomschip Roll Cull, door de Maatschappij speciaal voor den vleeschinvoer gebouwd en voorzien van inrigtingen tot afkoelen der lucht nabij het vriespunt, met 45S geslagte schapen uit de Krim, via Frankrijk en Antwerpen, in uitmuntenden toestand. Evenzoo heeft de Vennootschap, die hare magazijnen niet afgekoelde lucht bezit iu de „Upper Thames"- strant, onderhandelingen aangeknoopt over den aankoop van de Frigoferique, een stoomschip, dat in Erankrijk voor den handel op Zuid-Amerika gebouwd is. Ter volmaking van hot stelsel behooren spoorwegwoggons, waarin eveneens eene zeer lage temperatuur kan verkregen en gedurende de reis behouden worden. Door middel van het agentschap der lieereu Tallcrman en Ruskct heeft dc ge noemde Vennootschap zich in betrekking gesteld met de verschil lende spoorwegmaatschappijen en is zij er in geslaagd op drie lijnen speciale treinen voor het vervoer van vleesch te doen loopen, een op het Fransche en Duitschc spoorwegnet, een tweede door Beijeren en een derde door Hongarije en Transylvanië, waardoor zij verbin ding heeft tusscheu Odcnberg in Hongarije en de noordelijke lijnen in Duitschland en langs den Rijn, tot iu België. Zij kan nu, door middel van die speciale sueltreihen van 12 waggons, in slechts drie dagen (in de plaats van zes) het vleesch naar Antwerpen naar hare schepen vervoeren. De verschillende directiën der spoorwegmaat schappijen namen een levendig aandeel in de genoemde plannen, omdat zij daardoor een uitgebreid vervoer van vleesch, wild en ook andere handelswaren tegemoet zag uit Oostenrijk-Hongarije en Rusland, in welke landen overvloed daarvan aanwezig is. Eenige bezwaren heeft men te overwinnen gehad met het vinden van ge schikte slagtplaatsenthans kan de Vennootschap, zoo noodig, gebruik maken van twee slagthuizen te Wecnen, waar lokalen met inrigtingen voor het afkoelen der lucht aanwezig zijn. Ook heeft zij zich in betrekking gesteld met het gemeentebestuur te Pesth, omtrent het gebruik der daar aanwezige abattoirs. Te Pesth zijn lokaliteiten genoeg aanwezig, om al het vleesch, dat per dag noodig is, af te koelen. In genoemde stad is een comité gevormd uit de autoriteiten, kooplieden en anderen, tot het leveren van vleesch aan de Vennootschap op zulke voorwaarden, dat deze laatste eene goede winst kan maken bij den verkoop iu Engeland, 't Spreekt van zelf, dat er zorg gedragen is voor gelegenheden om te Londen het yleesch op verschillende plaatsen te kunnen verkoopen. Na de bovenstaande mededeelingen, die op nieuw voor den koenen ondernemingsgeest van onze Engelsche naburen pleiten, wordt de invoer van levend vee besproken en er op gewezen, dat deze wijze van invoer zeer af te keuren is, en dit niet alleen omdat daardoor aanleiding gegeven wordt tot het overbrengen van besmettelijke ziekten in den eigen veestapel. Wel is waar bestaat er reeds een levendige handel in levend vee uit Amerika, doch deze is alleen mogelijk gedurende de zomermaanden, vanwege het gevaar van groote verliezen door het sterven der dieren gedurende eene stormachtige reis. Op Zondag 18 October 11. liep het stoom schip Colina te Greenock binnen, na een lievigen storm in den Atlantischcn Oceaan doorgestaan te hebben. Er waren gedurende de reis gestorven 1G0 stuks rundvee, 1005 schapen en 900 varkens, gezamenlijk geschat op eene waarde van f 96,000. Een paar dagen vroeger kwam het stoomschip Iris te Falmouth aan, op hare reis van New-York naar Antwerpen. De kapitein berigtle, dat op 8 October 11., op 44 gr. 18 min. N. B. en 43 gr. 56 min. W. L., in een vcrschrikkelijken storm 71 ossen, die zich op het dek bevonden, gedood en overboord gespoeld werden, terwijl 13 pnarden, tusschendeks, evenzoo stierven tengevolge van verstikking, daar de luiken tegen liet indringen van het water lucht.digt gesloten moesten gehouden worden. Zulke rampen zijn wel geschikt om de koop lieden af te schrikken van het invoeren van levend vee uit Amerika gedurende de wintermaanden, zoodat de voornaamste aanvulling van het tekort aan vleesch moet geschieden door middel van geslagt vee. Hierbij blijft alleen het gevaar van het verongelukken van het geheele schip, dat de lading vleesch in heeft, over. Het blijkt uit een en ander voldoende, dat de oplossing van het voor Engeland hoogstbclangrijk vraagstuk, hoe het best in de behoefte aan versch vleesch te voorzien, door onze overzeesche naburen met energie onderhanden genomen en, zooals wel te ver wachten was, ook opgelost wordt. Dat de invoer van vleesch uit andere streken van onzeu aardbol zeer ten nadeele van onzen vee handel en daarmede ook van de algemeene welvaart iu ons vader- lund werken moet, is niet tegen te spreken, al is het evenzeer waar, dat de vermindering van onzen uitvoer van vee naar Enge land reeds sedert verscheidene jaren feitelijk bestond. Het komt er nu op aan middelen te beramen, waardoor die vermindering verder tegengegaan wordt en Nederland ten minste een bescheiden aandeel in de leverantie blijft behoudén. Waarin die middelen bestaan moeten, om dit na te gaan, is de zaak der Nederlandsebc koop lieden en kapitalisten. Welligt dat het inrïgten van doelmatige slagtplaatsen in onze zeehavens, alsmede van schepen op gelijke wijze als dit iu Engeland geschiedt, ook hier groote voordeelen zou kunnen opleveren. Het vervoer van het vleesch uit onze zee havens is natuurlijk veel minder kostbaar, dan dat uit de boven genoemde verafgelegen lauden. Voegt men hierbij, dat de kwaliteit van het vleesch van ons vee, wat men ook beweren moge, beter is dan die van bet, voor een groot gedeelte half verwilderde vee uit die landen, dan valt het in het oog, dat de mogelijkheid van concur rentie voor ons land nog steeds bestaat. Vooral is liet voor de landbouwers van belang zulk vee te fokken als het meest in Engeland gezocht is en dat niet te oud behoeft te worden om voor de slagtbank geschikt te zijn. Wat dit laatste, het fokken van zoogenaamd vroeg rijp vee aangaat, valt het voordeel terstond in betoog, als men slechts bedenkt dat de Engelschen door aanhoudende en niet groote zaak kennis doorgevoerde veredeling van het vee, er in geslaagd zyn rassen te verkrijgen, die een voljaar miuder behoefden gevoed te worden om hetzelfde en nog ïueer gewigt aan vleesch op te leveren, dat bovendien van uitmuntende kwaliteit is, dan vroeger. Pracht-excmplaren van ons vee hebben er mede toegediend om in Engeland zulke uit komsten te verkrijgen, hot is dus ongetwijfeld zeer goed mogelijk om het Nedcrlaiulïche vee door kruisen met ander en door oordeel kundige voeding zoover te brengen. Kennis, wetenschappelijke kennis zal ook hier van lieverlede meer en meer blijken onmisbaar te zijn. Vlscntoerigten. De opgave van de „Rhea" in ons vorig berigt was niet juist. De levende kabeljanuwen, lengen, enz. werden niet verkocht voor f 350, maar voor f 3.50 per levende kabeljnauw. Heden morgen kwam binnen de schoenersloep Saturnus, schipper L. v. Veelen, aanbiengende 120 levende kabeljanuwen, die verkocht werden tegen f 3.30 per stuk, benevens 40 levende lengen, 6$ ben vleet, 450 schelvisschen, 1 heilbot, 420 doode kabeljanuwen en lengen, f 1.25 u 1.50 per stuk. De schuitjes bragton gisteren niet veel aanzij gingen heden weder naar zee. Schelvisch gold f 35 a f 37 psr houderd. Kenoemingen, enz. De kapt.-luit. ter zee W. J. Scholten van Aschat en de luits. ter zee 2de kl. W. A. Buytcndijk, A. G. J. baron van Plettenberg, M. J. P. Westveer en jhr. G. S. Boreel, behoord hebbende tot het escader in Oost-Indië en thans teruggekeerd, zijn op non-activi teit gesteld. De kapt.-luit. ter zee H. D. Guyot wordt met 20 Jan. a. 8. eervol ontheven van het bevel over de instructiebrik Zeehond en met den 21sten daaraanvolgende vervangen door den kapt.-luit. ter zee N. Mac Lood. Met ingang van 1 Jan. a. s. wordt bevorderd tot off. van gez. lste kl. bij de zeemagt de off. van gez. 2de kl. J. A. G. Hulst. Met ingang van 1 Jan. a. s. wordt de off. van adm. lste kl. J. F. J. Mahieu, ter zake van ongeschiktheid voor de militaire dienst, wegens in en door de dienst ontstane ligchaamsgebreken, op pensioen gesteld, onder toekenning van een pensioen van f 1100 's jaars, met eene verhooging van een vierde van dat pensioen, ter somma van f 275 's jaars, wegens het gemis van het gebruik van zijn linkerarm, en van f 1050 's jaars, wegens verblijf in militairé dienst in 's Rijks overzeesche bezittingen en koloniën en tusscben de keerkringen. Met dien datum worden bevorderdtot off. van adm. lste kl. die der 2de kl. G. D. van Werdt en C. H. S. Pastor, en tot off. van adm. 2de kl. die der 3de kl. M. C. Hazenberg en J. C. Kluit. Staten-C3-eneraal. Tweede Manier. Zitting van Donderdag 19 December. Het ontwerp tot bekrachtiging der provinciale belastingen in Limburg is, na uitvoe rige discussie over de daarin opgenomen kerkelijke subsidiëu en na verdediging door den minister, aangenomen met 50 tegen 21 stemmen. De discussie over het hoofdstuk Waterstaat werd voortgezet en is gevorderd tot de spoonvegbegrootiug. Daaraan gaat vooraf de onteigeningswet voor StarorenLeeuwarden met een amendement van den heer Bergsma om de rigting over IJlst in plaats van over Bolsward te nemen. Zitting van Vrijdag 20 December. Na discussie is de ont eigeningswet voor dc lijn StavorenLeeuwarden onveranderd aan genomen met 51 tegen 16 Btemmen, na verwerping met 37 tegen 30 van het amendement-Bergsma om de rigting over IJlst te nemen. De begrooting der Staatsspoorwegen is na discussie unaniem aan genomen de motie-van Kerkwijk, afkeurende het voornemen van den minister oin het verrallen waarborgkapitaal aan de concessiona rissen der lijn Rotterdam—Munster terug te geven, is rerdaagd tot later, na verklaring van den minister dat intusschen de zaak niet geprejudiciëerd zal worden. Bij het voortgezet debat over het hoofdstuk Waterstaat is aangenomen een amendement-Lenting om f 3000 uit te reiken voor subsidie aan de nijverheids-tentoon stelling te Arnhem. De minister heeft voorts verklaard dat de ingezetenen wel vrijwillig aan brievenbestellers fooijen mogen geven. Het geheele hoofdstuk is aangenomen met 58 tegen 3 stemmen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1878 | | pagina 2