BAHLH1ANN en Go., Alkmaar,
KAGGHELS.
Dames- en Kinder-Winter- en Regenmantels,
KLEEBENMAGAZIJIraSIEETDz.
KAGGHELS.
QUINA LAROCHE
A Z A
Dames- en Kinder- gekleurde Wollen Kousen. Dames- en Heeren-Jacquets, enz.
DE PORTEFEUILLE.
LEVENSVERZEKERINGMAATSCHAPPIJ
WASCH-CRISTAL.
GEBR8. NAS C°.
hebben de eer hunne geachte cliëntelle de ontvangst te berigten der nieuwste modellen
Stoffen, Avonddoeken en Sorties, vilten en flanellen Ochtendjaponnen en Rokken. Een groot assortiment in
gebreide Wollen Goederen, als: Basckliks, Capuchons, Fanchons, Fichus en Chatelaines.
Eene ruime keuze in Heeren-Overkemden, Fronts, Boorden. Manchetten, Cravattes, Glacé- en Winter-Handsclioenen,
Heeren-Wollen Ondergoederen, Reisdekens; benevens verschillende andere artikelen voor dit saizoen.
genaamd
COMPAGNIE D ASSURANCES GÉNÉRALES SUR 14 VIE,
gevestigd te PARIJS.
Deze hoogst solide Maatschappij, wier Waarborgfonds
bedraagt ruim 180 millioen francs, geheel gerealiseerd,
sluit allerlei soort van levensverzekeringen en lijfrenten,
als: verzekeringen op het gehcele leven van één en twee
personenverzekeringen op een bepaalden tijdgemengde j
verzekeringen voor een vooruitbepaalden tijd bf bij vroeger
overlijden, en dadelijk ingaande of uitgestelde lijfrenten.
De Maatschappij biedt den verzekerden 50°/e aandeel in
de winst aan, waardoor het bedrag der premicu aanmerke
lijk verminderd wordt.
Alle inlichtingen, tarieven, enz. zijn te bekomen bij den
ondergeteekende, bij wicn orider-ngcnten worden
gevraagd op voordeelige conditiën. Brieven franco.
De Hoofdagent te WINKEL:
J. W. VAN HOOGSTRATEN.
te SCHAGEN.
Groote voorraad REGEN-, WINTER- en KINDER
MANTELS, volgens de laatste Parljzer modellen.
Prachtige HEEREX- en KJNDER-OVERJASSEN.
Heeft ontvangen (en wordt alles ook per el verkocht)
de nieuwste patronen en de beste kwaliteiten WINTER-
BUKSKINGS, BOTONÉS, FLOKKONÉS, MOSKOWAS,
extra fijne zware DUFFELS, ZIJDE en FLUWEEL voor
Kragen en Mantels, HERFST- en WIXTERPETTEN.
De REGENJASSEN worden tegen alle prijzen
opgeruimd.
Voor Dames die zelve hare Mantels willen maken of j
veranderen zijn bij mij alleSTOFFENenGARNEERSELS
te bekomen.
Hoofddebiteur voor Amsterdau
O. O. IDE BOOIS,
Damrak ,17.
IS Cents per palijo.
Wederverkoopers gevraagd
voor alle steden van Nederland.
Dit Preparaat maakt de wasch sneeuwwit, zon
der de stof ook maar in het geringste aan te
grijpen, spaart het gebruik van Zeep, en voorkomt
de onaangename zeeplucht, die men bijna altijd aan
de gedroogde wasch bemerkt. Maakt de aanwen
ding van Chloor en Soda overbodig, waardoor
de stof altijd aangegrepen wordt. Bij het gebruik
van dit Preparaat behoeft men de wasch slechts
éciunnnl te wasschen, -maakt het XXIeeken over
bodig, en kan op deze wijze in elke huishouding
worden aangewend.
Te verkrijgen bij
CAREL 4. J. VA» ROSESDAEl te Nieuwediep;
te Schagcn bij J. BAKKER: te Enkhuizen bij J.
RIENDERHÖFF; te Hoorn bij L. SCHUIJT BEST.
KA G('HELS van G tot 100 gulden.
Uitstekende Hooigraven2.25
Extra beste Werpgraven (ze zijn er niet beter). 2.
Stalen Ballastschoppen2.
Amerikaansche Mestvorken2.75
Engelsche Melkschotels0.75
dito dito (iets grooter)0.90
dito dito (maar veel grooter) 1.10
Zware koperen Strijkijzers2.50
Amerikaansche dito 1-75
Beste eikenhouten Keukenstoven. 0.45
Engelsche Mollenklemmen. 0.50
100 halfkromme Schoenmakers-Elzen0.60
Prachtige Hanglampen2.25
500 taaije taaije Spijkers (drielingen)1.
2.75
3.50
0.40
0.40
1.
Éénvlams Kookstel met Ketel.
Tweevlams dito dito
Tinnen Peperstrooijer
Tinnen Pijpzuigkroezen.
Groote Fransche Schenkbladen.
Fijne Speelkaarten„0.10
Engelsch Schoensmeer, per potje0.10
Een doos Nachtpitten 0.15
Buffelhoornen Haarkammen0.25
Broodpannen0.60
Beste ijzeren Rattenkleramen0.60
KAGCHELS van 6 tot ÏOO gulden.
VRAAG MAAR NAAR DEN KLEINEN WINKEL.
G. KOSTER. Schagen.
Bij alle Boekhandelaren is de inteekening geopend op
Letterkundig Weekblad.
Prijs per jaar f3.franco per post.
üitiave tan G. J. THIEME, te Arnliem.
Voor ieder, die gaarne op de hoogte blijft van de litte
ratuur in Nederland en Belgie, Frankrijk, Engeland, Duitsch-
land en Italië; voor allen, die zich met de studie der nieuwe
talen bezig houden en de litteratuur willen beoefenen, is
hier een even degelijke als onderhoudende lectuur. Voor
nog geen zes cent per week ontvangt men aeht blad
zijden in twee kolommen.
en ijzkhhoijdknde: qxina mkociik
van KRAEPELIEN HOLM, Apothekers, Zeist.
Opwekkend, versterkend, koortsverdrijvend.
Verkrijgbaar bij de Heeren Apothekers: te Helder,
L. JELGERSMA Gz.; Schagen, W. A. HAZEU;
Alkmaar, LUYMES PEEREBOOM; verder door
het geheele Rijk in de bekende depóts.
Iedere flesch is met de handteekening KRAEPE
LIEN HOLM" voorzien.
'U
Het tooneel in China en Japan.
Ook in China en Japan deelt het tooneel bijzonder
in de volksgunst. In de Chineesche schouwburgen worden
de vrouwenrollen door mannen vervuld, en de costumes
vormen er hoofdzakelijk het glanspunt der voorstelling.
Men ziet er niets dan zijde van de meest schitterende
kleuren, en kan er gouden- en zijdenborduursels van zeld
zame kunst bewonderen. De stukken, die er het meest in
den smaak vallen, missen alle kunstwaarde; alles komt
neer op militair spectakelveldslagen, belegeringen, para
des en optogten, waarbij de kleeding en uitmonstering der
medespelers, de hoofdrol, het decoratief een zeer onder
geschikte rol speelt. De onbeholpenheid van het decoratief
wordt, zooveel mogelijk, goed gemaakt door de handigheid
en vlugheid van beweging der acteurs. De Chineezen
bezitten een niet dagelijksch talent voor evolutiën, en dit
stelt hen in staat, om zich zoo over het tooneel te ver-
deelen en te verspreiden, dat de ontoereikendheid van hun
aantal voor de eischen van de te bezetten stukken niet in
het oog valt. Hun muziek daarentegen, die zich onop
houdelijk doet hooren, is afgrijselijk van eentoonigheid en
wansmaak.
De toeschouwers kunnen zich plaatsen in loges en in
een parterre, waar men zich evenals in een Westersch j
café-chantant aan kleine tafeltjes neerzet. Zoolang de voor- j
stelling duurt gaan kleine jongens onder het publiek rond,
om thee, vruchten, suikergoed en gebak rond te dienen; i
het genot van die versnaperingen is onder den prijs der
voorstelling begrepen. Kleine theeservetten, in kokend
water aangeboden, dienen voor verfrissing en verkoeling.
Men neemt er van tijd tot tijd een, en legt dat óp wang
of hoofd. Het contrast tusschen den warmen doek en de
lucht in de zaal schijnt voor den Chinees zeer verkwikkend, j
Europeanen kunnen met dat middel van afkoeling niet zoo
goed teregt.
Onder het publiek nemen de dames de grootste plaats in,
en evenals op het tooneel wordt ook onder de toeschouwsters
gewedijverd in pracht en rijkdom van toilet. Elk dames
toilet schittert van kostbaarheden en bloemen. Iedere dame
heeft, evenals tehuis, een dienstbode bij zich, die haar pijp
stopt en haar die van tijd tot tijd reikt. Na twee of drie
trekjes geeft zij de pijp aan haar meid terug, om die opnieuw
te stoppen.
De Japansche schouwburgen zijn van tweeërlei aard; in
sommige wordt alleen door mannen, in andere alleen door
vrouwen gespeeld; acteurs en actrices treden nooit te zamen
op. Alle toegangen tot den schouwburg zijn des avonds
helder verlicht en er heerscht een levendig verkeer. Aan
den rijkdom der kleeding laat de tooneelspeler in Japan zich
niet zooveel gelegen liggen als zijn Chineesche kunstgenoot,
maar de stukken zitten veel beter in elkanderer zit meer
gang en handeling, en althans eenige karakterteekening en
ontwikkeling in. Men moet daarbij echter het: 's lands
wijs, 's lands eer, bestendig voor oogen houden, want op
het tooneel wordt gedaan en gesproken, wat een Europe-
aanschen toeschouwer met verbazing vervult en niet zelden
ergert. Het Japansche publiek neemt daaraan evenwel geen
aanstoot. In de kunst van decoratief en tooneelschikking
heeft men het ook verder gebragt dan in China, ofschoon
nog veel den Europeaan zeer onbeholpen en belagchelijk
voorkomt. Het eigenlijke spel laat veel te wenschen over;
op een rij gezeten, voeren de spelers de gesprekken, die
tot hun rol behooren en de souffleur sluipt, met het boek
in de hand, zonder ophouden van den een tot den ander
en fluistert hem die gedeelten van de rol in het oor, waarbij
zijn geheugen hem in den steek laat. Hij is de eenige
die in 't zwart gekleed is; dit verbeeldt, dat hij onzigtbaar is.
Evenmin als de souffleur heeft de verlichting van het
Japansche tooneel een blijvende plaats. Een lantaarn wordt
van de regterzijde, een andere van links over het tooneel
voortgeschoven tot den acteur, die moet invallen en die,
ook al heeft hij maar een paar woorden te zeggen, gedurende
dien tijd in het helderste licht wordt gezet, 't Gebarenspel
der Japanners is zeer goed en vol uitdrukking; in de meeste
gevallen is het voldoende om den zin en den inhoud van
het gesprek te doen raden. Het vervullen van vrouwen
rollen door mannen geeft weinig aanstoot; gang, houding
en spraak worden uitmuntend nagebootst.
De inrigting van het tooneel is vrij goedde schermen en ver
dere tooneel toestellen, ofschoon niet volmaakt, zijn toch goed
genoeg, om van het meeste wat in de natuur en het leven
voorvalt een begrip te geven. Huizen, tuinen, een berg
landschap, een zee, fonteinen en watervallen worden tamelijk
getrouw voorgesteld en ook voor de inwendige inrigtin
der eerste wordt het noodige gedaan. Kleedkamers en
foyers zijn doelmatig ingerigt en menige groote schouwburg
in Europa doet niet voor zijn acteurs wat zij in Japan vinden.
Ieder tooneelspeler heeft zijn eigen loge, waar hij zich
kleeden en uitrusten kan, en een talrijke schaar van
bedienden staat hem daarbij ten dienste. De meesten wonen
in den schouwburg, eten er en hebben er een bed opgeslagen.
De bezoeker krijgt waar voor zijn geldmeermalen duurt
de voorstelling van 's morgens elf uur, behoudens enkele
rustpunten, tot middernacht, 't Spreekt dus van zelf, dat
ook voor het gemak van den toeschouwer gezorgd wordt.
In de loges staan lage tafels met suikergoed, vruchten,
thee en gebak gedekt. Men zit op den grond en de
tafeltjes zijn niet hooger dan een gewone stoel, zoodat het
geheel sprekend op een kinderfeest gelijkt. De rand dei-
loges is zoo laag, dat men zittend er den arm op doet
rusten. Terwijl de Chineezen het orehest achter het tooneel
plaatsen, is de muziek op het Japansch tooneel regts en
links op den voorgrond opgesteld. De stukken, die alleen
door vrouwen worden gespeeld, zijn, wat den inhoud betreft,
niet onderscheiden van de stukken, die tot het repertoire
der mannen behooren. De Japansche actrices zijn niet
zonder talent en vooral in de melodramas en andere op
effekt berekende voorstellingen, waarin het regt bar toegaat
wij zouden ze draken noemen regt op haar plaats.
Geen wonder, dat de nationale liarakiré (het buikopsnijden)
de noodlottige kunstbewerking, waaraan de regtgeaarde
Japanner zich niet onttrekt, ook op het nationaal tooneel
een hoofdrol vervult. Een blaas, met bloed gevuld en op
het lijf van den tooneelspeler gebonden, maakt op het
tooneel den gewenschten indruk bij het doeu der operatie.
Ook in de schouwburgen, door vrouwen bespeeld, zijn
kleedkamers en foyers, uitmuntend ingerigt. De voornaamste
actrices zijn er weelderig gehuisvest. Tijdens haar toilet
neemt een gezelschapsdame de honneurs waar bij de bezoeken
van vreemden.
Het Japansche ballet heeft enkele goede gedeelten, die
ook in Europa in den smaak zouden vallen. Zoo b. v. dat
van het vlindervangen, waarbij krijgslieden en vrouwen
kapellen vervolgen en nu eens deze dan weer elkander
trachten te vangen. Nu en dan ziet men een schilderachtige
groepeering, maar aan het geheel ontbreekt bevalligheid
en de bewegingen der dansers zijn log en traag, hunne
kleeding is stijf en onbehagelijk. In het algemeen en
behoudens weinig gunstige uitzonderingen maakt het Japan
sche ballet den indruk van een parodie op hetgeen men in
Europa onder een ballet verstaat.
Stoomsnelpersdruk van A. A. Bakker Cz., Nieuwediep.