BAHLH1ANN en Go., Alkmaar, KAGGHELS. Dames- en Kinder-Winter- en Regenmantels, KLEEBENMAGAZIJIraSIEETDz. KAGGHELS. QUINA LAROCHE A Z A Dames- en Kinder- gekleurde Wollen Kousen. Dames- en Heeren-Jacquets, enz. DE PORTEFEUILLE. LEVENSVERZEKERINGMAATSCHAPPIJ WASCH-CRISTAL. GEBR8. NAS C°. hebben de eer hunne geachte cliëntelle de ontvangst te berigten der nieuwste modellen Stoffen, Avonddoeken en Sorties, vilten en flanellen Ochtendjaponnen en Rokken. Een groot assortiment in gebreide Wollen Goederen, als: Basckliks, Capuchons, Fanchons, Fichus en Chatelaines. Eene ruime keuze in Heeren-Overkemden, Fronts, Boorden. Manchetten, Cravattes, Glacé- en Winter-Handsclioenen, Heeren-Wollen Ondergoederen, Reisdekens; benevens verschillende andere artikelen voor dit saizoen. genaamd COMPAGNIE D ASSURANCES GÉNÉRALES SUR 14 VIE, gevestigd te PARIJS. Deze hoogst solide Maatschappij, wier Waarborgfonds bedraagt ruim 180 millioen francs, geheel gerealiseerd, sluit allerlei soort van levensverzekeringen en lijfrenten, als: verzekeringen op het gehcele leven van één en twee personenverzekeringen op een bepaalden tijdgemengde j verzekeringen voor een vooruitbepaalden tijd bf bij vroeger overlijden, en dadelijk ingaande of uitgestelde lijfrenten. De Maatschappij biedt den verzekerden 50°/e aandeel in de winst aan, waardoor het bedrag der premicu aanmerke lijk verminderd wordt. Alle inlichtingen, tarieven, enz. zijn te bekomen bij den ondergeteekende, bij wicn orider-ngcnten worden gevraagd op voordeelige conditiën. Brieven franco. De Hoofdagent te WINKEL: J. W. VAN HOOGSTRATEN. te SCHAGEN. Groote voorraad REGEN-, WINTER- en KINDER MANTELS, volgens de laatste Parljzer modellen. Prachtige HEEREX- en KJNDER-OVERJASSEN. Heeft ontvangen (en wordt alles ook per el verkocht) de nieuwste patronen en de beste kwaliteiten WINTER- BUKSKINGS, BOTONÉS, FLOKKONÉS, MOSKOWAS, extra fijne zware DUFFELS, ZIJDE en FLUWEEL voor Kragen en Mantels, HERFST- en WIXTERPETTEN. De REGENJASSEN worden tegen alle prijzen opgeruimd. Voor Dames die zelve hare Mantels willen maken of j veranderen zijn bij mij alleSTOFFENenGARNEERSELS te bekomen. Hoofddebiteur voor Amsterdau O. O. IDE BOOIS, Damrak ,17. IS Cents per palijo. Wederverkoopers gevraagd voor alle steden van Nederland. Dit Preparaat maakt de wasch sneeuwwit, zon der de stof ook maar in het geringste aan te grijpen, spaart het gebruik van Zeep, en voorkomt de onaangename zeeplucht, die men bijna altijd aan de gedroogde wasch bemerkt. Maakt de aanwen ding van Chloor en Soda overbodig, waardoor de stof altijd aangegrepen wordt. Bij het gebruik van dit Preparaat behoeft men de wasch slechts éciunnnl te wasschen, -maakt het XXIeeken over bodig, en kan op deze wijze in elke huishouding worden aangewend. Te verkrijgen bij CAREL 4. J. VA» ROSESDAEl te Nieuwediep; te Schagcn bij J. BAKKER: te Enkhuizen bij J. RIENDERHÖFF; te Hoorn bij L. SCHUIJT BEST. KA G('HELS van G tot 100 gulden. Uitstekende Hooigraven2.25 Extra beste Werpgraven (ze zijn er niet beter). 2. Stalen Ballastschoppen2. Amerikaansche Mestvorken2.75 Engelsche Melkschotels0.75 dito dito (iets grooter)0.90 dito dito (maar veel grooter) 1.10 Zware koperen Strijkijzers2.50 Amerikaansche dito 1-75 Beste eikenhouten Keukenstoven. 0.45 Engelsche Mollenklemmen. 0.50 100 halfkromme Schoenmakers-Elzen0.60 Prachtige Hanglampen2.25 500 taaije taaije Spijkers (drielingen)1. 2.75 3.50 0.40 0.40 1. Éénvlams Kookstel met Ketel. Tweevlams dito dito Tinnen Peperstrooijer Tinnen Pijpzuigkroezen. Groote Fransche Schenkbladen. Fijne Speelkaarten„0.10 Engelsch Schoensmeer, per potje0.10 Een doos Nachtpitten 0.15 Buffelhoornen Haarkammen0.25 Broodpannen0.60 Beste ijzeren Rattenkleramen0.60 KAGCHELS van 6 tot ÏOO gulden. VRAAG MAAR NAAR DEN KLEINEN WINKEL. G. KOSTER. Schagen. Bij alle Boekhandelaren is de inteekening geopend op Letterkundig Weekblad. Prijs per jaar f3.franco per post. üitiave tan G. J. THIEME, te Arnliem. Voor ieder, die gaarne op de hoogte blijft van de litte ratuur in Nederland en Belgie, Frankrijk, Engeland, Duitsch- land en Italië; voor allen, die zich met de studie der nieuwe talen bezig houden en de litteratuur willen beoefenen, is hier een even degelijke als onderhoudende lectuur. Voor nog geen zes cent per week ontvangt men aeht blad zijden in twee kolommen. en ijzkhhoijdknde: qxina mkociik van KRAEPELIEN HOLM, Apothekers, Zeist. Opwekkend, versterkend, koortsverdrijvend. Verkrijgbaar bij de Heeren Apothekers: te Helder, L. JELGERSMA Gz.; Schagen, W. A. HAZEU; Alkmaar, LUYMES PEEREBOOM; verder door het geheele Rijk in de bekende depóts. Iedere flesch is met de handteekening KRAEPE LIEN HOLM" voorzien. 'U Het tooneel in China en Japan. Ook in China en Japan deelt het tooneel bijzonder in de volksgunst. In de Chineesche schouwburgen worden de vrouwenrollen door mannen vervuld, en de costumes vormen er hoofdzakelijk het glanspunt der voorstelling. Men ziet er niets dan zijde van de meest schitterende kleuren, en kan er gouden- en zijdenborduursels van zeld zame kunst bewonderen. De stukken, die er het meest in den smaak vallen, missen alle kunstwaarde; alles komt neer op militair spectakelveldslagen, belegeringen, para des en optogten, waarbij de kleeding en uitmonstering der medespelers, de hoofdrol, het decoratief een zeer onder geschikte rol speelt. De onbeholpenheid van het decoratief wordt, zooveel mogelijk, goed gemaakt door de handigheid en vlugheid van beweging der acteurs. De Chineezen bezitten een niet dagelijksch talent voor evolutiën, en dit stelt hen in staat, om zich zoo over het tooneel te ver- deelen en te verspreiden, dat de ontoereikendheid van hun aantal voor de eischen van de te bezetten stukken niet in het oog valt. Hun muziek daarentegen, die zich onop houdelijk doet hooren, is afgrijselijk van eentoonigheid en wansmaak. De toeschouwers kunnen zich plaatsen in loges en in een parterre, waar men zich evenals in een Westersch j café-chantant aan kleine tafeltjes neerzet. Zoolang de voor- j stelling duurt gaan kleine jongens onder het publiek rond, om thee, vruchten, suikergoed en gebak rond te dienen; i het genot van die versnaperingen is onder den prijs der voorstelling begrepen. Kleine theeservetten, in kokend water aangeboden, dienen voor verfrissing en verkoeling. Men neemt er van tijd tot tijd een, en legt dat óp wang of hoofd. Het contrast tusschen den warmen doek en de lucht in de zaal schijnt voor den Chinees zeer verkwikkend, j Europeanen kunnen met dat middel van afkoeling niet zoo goed teregt. Onder het publiek nemen de dames de grootste plaats in, en evenals op het tooneel wordt ook onder de toeschouwsters gewedijverd in pracht en rijkdom van toilet. Elk dames toilet schittert van kostbaarheden en bloemen. Iedere dame heeft, evenals tehuis, een dienstbode bij zich, die haar pijp stopt en haar die van tijd tot tijd reikt. Na twee of drie trekjes geeft zij de pijp aan haar meid terug, om die opnieuw te stoppen. De Japansche schouwburgen zijn van tweeërlei aard; in sommige wordt alleen door mannen, in andere alleen door vrouwen gespeeld; acteurs en actrices treden nooit te zamen op. Alle toegangen tot den schouwburg zijn des avonds helder verlicht en er heerscht een levendig verkeer. Aan den rijkdom der kleeding laat de tooneelspeler in Japan zich niet zooveel gelegen liggen als zijn Chineesche kunstgenoot, maar de stukken zitten veel beter in elkanderer zit meer gang en handeling, en althans eenige karakterteekening en ontwikkeling in. Men moet daarbij echter het: 's lands wijs, 's lands eer, bestendig voor oogen houden, want op het tooneel wordt gedaan en gesproken, wat een Europe- aanschen toeschouwer met verbazing vervult en niet zelden ergert. Het Japansche publiek neemt daaraan evenwel geen aanstoot. In de kunst van decoratief en tooneelschikking heeft men het ook verder gebragt dan in China, ofschoon nog veel den Europeaan zeer onbeholpen en belagchelijk voorkomt. Het eigenlijke spel laat veel te wenschen over; op een rij gezeten, voeren de spelers de gesprekken, die tot hun rol behooren en de souffleur sluipt, met het boek in de hand, zonder ophouden van den een tot den ander en fluistert hem die gedeelten van de rol in het oor, waarbij zijn geheugen hem in den steek laat. Hij is de eenige die in 't zwart gekleed is; dit verbeeldt, dat hij onzigtbaar is. Evenmin als de souffleur heeft de verlichting van het Japansche tooneel een blijvende plaats. Een lantaarn wordt van de regterzijde, een andere van links over het tooneel voortgeschoven tot den acteur, die moet invallen en die, ook al heeft hij maar een paar woorden te zeggen, gedurende dien tijd in het helderste licht wordt gezet, 't Gebarenspel der Japanners is zeer goed en vol uitdrukking; in de meeste gevallen is het voldoende om den zin en den inhoud van het gesprek te doen raden. Het vervullen van vrouwen rollen door mannen geeft weinig aanstoot; gang, houding en spraak worden uitmuntend nagebootst. De inrigting van het tooneel is vrij goedde schermen en ver dere tooneel toestellen, ofschoon niet volmaakt, zijn toch goed genoeg, om van het meeste wat in de natuur en het leven voorvalt een begrip te geven. Huizen, tuinen, een berg landschap, een zee, fonteinen en watervallen worden tamelijk getrouw voorgesteld en ook voor de inwendige inrigtin der eerste wordt het noodige gedaan. Kleedkamers en foyers zijn doelmatig ingerigt en menige groote schouwburg in Europa doet niet voor zijn acteurs wat zij in Japan vinden. Ieder tooneelspeler heeft zijn eigen loge, waar hij zich kleeden en uitrusten kan, en een talrijke schaar van bedienden staat hem daarbij ten dienste. De meesten wonen in den schouwburg, eten er en hebben er een bed opgeslagen. De bezoeker krijgt waar voor zijn geldmeermalen duurt de voorstelling van 's morgens elf uur, behoudens enkele rustpunten, tot middernacht, 't Spreekt dus van zelf, dat ook voor het gemak van den toeschouwer gezorgd wordt. In de loges staan lage tafels met suikergoed, vruchten, thee en gebak gedekt. Men zit op den grond en de tafeltjes zijn niet hooger dan een gewone stoel, zoodat het geheel sprekend op een kinderfeest gelijkt. De rand dei- loges is zoo laag, dat men zittend er den arm op doet rusten. Terwijl de Chineezen het orehest achter het tooneel plaatsen, is de muziek op het Japansch tooneel regts en links op den voorgrond opgesteld. De stukken, die alleen door vrouwen worden gespeeld, zijn, wat den inhoud betreft, niet onderscheiden van de stukken, die tot het repertoire der mannen behooren. De Japansche actrices zijn niet zonder talent en vooral in de melodramas en andere op effekt berekende voorstellingen, waarin het regt bar toegaat wij zouden ze draken noemen regt op haar plaats. Geen wonder, dat de nationale liarakiré (het buikopsnijden) de noodlottige kunstbewerking, waaraan de regtgeaarde Japanner zich niet onttrekt, ook op het nationaal tooneel een hoofdrol vervult. Een blaas, met bloed gevuld en op het lijf van den tooneelspeler gebonden, maakt op het tooneel den gewenschten indruk bij het doeu der operatie. Ook in de schouwburgen, door vrouwen bespeeld, zijn kleedkamers en foyers, uitmuntend ingerigt. De voornaamste actrices zijn er weelderig gehuisvest. Tijdens haar toilet neemt een gezelschapsdame de honneurs waar bij de bezoeken van vreemden. Het Japansche ballet heeft enkele goede gedeelten, die ook in Europa in den smaak zouden vallen. Zoo b. v. dat van het vlindervangen, waarbij krijgslieden en vrouwen kapellen vervolgen en nu eens deze dan weer elkander trachten te vangen. Nu en dan ziet men een schilderachtige groepeering, maar aan het geheel ontbreekt bevalligheid en de bewegingen der dansers zijn log en traag, hunne kleeding is stijf en onbehagelijk. In het algemeen en behoudens weinig gunstige uitzonderingen maakt het Japan sche ballet den indruk van een parodie op hetgeen men in Europa onder een ballet verstaat. Stoomsnelpersdruk van A. A. Bakker Cz., Nieuwediep.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1879 | | pagina 4