J. J. SMIT, Kanaalweg, D ame s- enKinder-Winter- enR e genm antel s TE KOOP: Een Hami besï HOOI Een zeer logeabel MS KoiÉlijt Instituut voor fle Marine. 1851 K. I. t. I Hark 1879. KLEÊSËNMAGAZIJN van S KEET Dz. ÉT KAGGHEI.S!! Béunie-Sigaren. A Z Verder vele nieuwe WINTER-ARTIKELEN. Medicinale Levertraan, C. MAALSTEED, V.BORADORI,vanAlkmaar, i KAGCHELMAKERIJ. s ^TE HUUR: FRAAIJE LITHOGRAPHIËN GEBRl NAS C°. SPECIALITEITS-HANDEL WASCH-CRISTAL. berigt de ontvangst van eene zeer elegante collectie gaE van p. m. 15000 1 kilogrammen. Te bevragen bij den Boekhandelaar J. H. MOOJEN, te Texel. en TXJI3NT, bevattende vier nette KAMERS KEUKEN, KELDER en verder van alle Gemakken voorzien. Staande aan de Koopvaarders-Binnenhaven te Nieuwediep. Reflecterenden adresseren zich bij den Uitgever dezer Courant. Een klein getal er van zijn bij ons a SO OOXXtl verkrijgbaar. BERKHOUT cfc Co., Boekh., Zuidstraat 72. is o c t o v> e r: Wed. P. BRUIJN Wz.. SPOORSTRAAT Q 13. C/2 •-3 in van £1. MIjA.OÜ-A-Y, APOTHEKERHELDKR. JODIUM-IJZER-LE VERTRA AN en LOFODINSCHE MEDICINALE LEVERTRAAN (k 35 ets. de i fl.) van H. J. de la Roche BüSé te Arnhem. Scheikundig onderzocht en aanbevolen door de HH. Dr. W. Meije- rink, Dr. van Hamel Roos, Miedema en van Aalst en P. G. Steensma. BERGER MEDICINA AL-LEVERTRAAN, zonder onaangenainen sinnnk (a 70 ets. de flacon). Scheikundig onderzocht en aanbevolen door Dr. Th. Husemann, Hoog leeraar te Göttingen. Op deze laatste soort, welke het voorkomen heeft van zuivere Olijf-olie, wordt voor het gebruik bij kinderen de bijzondere aandacht gevestigd. H. MACKAY, Apotheker. te SCHAGEN. WKSTPLEIÏ, Wijk H 488. Ik neem de vrijheid mijne geëerde Begunstigers te verzoeken hunne bestellingen voor den winter op te geven door voordeelige inkoopen ben ik in staat de prijzen mijner artikelen te noteeren als volgt VRIJ A.V1V HUIS, BÉR8TK KWALITEIT: Per Hcctol. Grove Eng. en Schotsche KAGCIIELKOLEN ƒ0.90 NÜTSKOLEN-0.75 Fijne u - 0.70 Grove 11UH R-K AGCH ELKOLEN-1.10 en fijne KUHR-KAGCHELKOLEN- 0.75 COKES-0.55 Per 100 KG. Schotsche STUKKOLENƒ1.50 RUHR-STUKKOLEN-1.75 Per 50 kG. BRUIN KOOL-BRIQUETTENƒ0.90 ITALIAANSCHE SCHOORSTEENVEGER en ROOKVERDRIJVER, neemt aan Schoorsteenen, die aan rooken onderhevig zijn, voor oigeii ridico te Ll©rStell©ll. Goed of geen geld. Te bevragen bij den Heer J. B. LEIJDING, Hoofdgracht te Nieuwediep. ROBBHT HOLTZ, IS Cents per paKJe. Wederverkoopers gevraagd voor nllc steden van Nederland. Dit Preparaat maakt de wasch sneeuwwit, zon der de stof ook maar in liet geringste aan te grijpen, spaart het gebruik van Zeep, en voorkomt de onaangename zeeplucht, die men bijna altijd aan de gedroogde wasch bemerkt. Maakt de aanwen ding van Chloor en Soda. overbodig, waardoor de stof altijd aangegrepen wordt. Bij betgebruik van dit Preparaat behoeft men de wasch slechts éénmaal te wassclien, maakt het llleeken over bodig, en kan op deze wijze in elke huishouding worden aangewend. Verkrijgbaar te Nieuwediep bij CAREL A. J. VAN RUSENDAEL enGEBR. RIESSELMANN; te Helder bij W. J. MAALSTEED; te Schagen bij J. BAKKER; te Enkhuizen bij J. R1ENDËR- HOFF; te Hoorn bij L. SCHUIJT BEST. Gewaarborgd tegen namaak door de Arrondisse- ments-Reglbank te Arnhem. Grootc voorraad REGEN-, WINTER- en KINDER MANTELS, volgens de laatste Parijzer modellen. Prachtige HEEREN- en KINDER-OVERJASSEN. Heeft ontvangen (en wordt alles ook per el verkocht) de nieuwste patronen en de beste kwaliteiten WINTER- BUKSKINGS, BOTONÉS, FLOKKONÉS, MOSKOIVAS, extra fijne zware DUFFELS, ZIJDE en FLUWEEL voor Kragen en Mantels, HERFST- en WINTERPETTEN. De REGENJASSEN worden tegen alle prijzen i opgeruimd. Voor Dames die zelve hare Mantels willen maken of veranderen zijn bij mij alle STOFFEN en GARNEERSELS te bekomen. K.AGCHELS van O tot ÏOO gulden. G. KOSTER. Schagen. f Tot het maken of repareren van VIERKANTE-, m KOLOM- of BUISKAGCHELS beveel ik mij» wederom minzaam aan. J. J. KOIJPER. Ie Oosterend op Texel. 5 ssee3©sM©seeee©eees3e;eese© g= Eenige vierkante Kagchels zijn steeds voorradig.^ Hen ieder doe zijn voordeel. V oorbanden: Gegoten geslepen KOLOM- en KOOKKAGCHELS van af f 16.— tot f 20.—. Gegoten COLORIFÈRES van af f 5.— tot f 10.—. Gegoten FOURNUIZEN: No. 56 f 11.50, No. 57 f 13. enz. (geslepen bovenplaat). Gegoten en geslagen STEENKOOLBAKKEN van af f 1.25 tot f 2. Geslagen TURFBAKKEN, fijn gelakt, palisander of por tret, enz. zonder deksels, kleine f 3.25, groote f 3.75. Extra fijngelakte idem met deksel van af f5.tot f 10. Gepolijste KAGCIIELPOOKEN 25 ct.. I met koperen knop u VUURTANGEN 55 I 10 ct. extra. Sterke STEENKOOLLEPELS, gewone 17 ct., fijne 30 ct. Zinken KAGCHELPLATEN, in alle maten, 22 ct. per pond. Verder: IJzer-vertinde en prachtigebruinkoperen KAGCHELKETELS. IJzer-vertinde en wit en blaauw geëmailleerde KAGCHEL- PANNEN. Zware blikken KAGCHELPANNEN met koperen zakken. Sterke bruinverlskte ijzeren DOOFPOTTEN met koperen Deksel en Zeel f 1.65. Nette ovale of ronde THEESTOVEN 90 ct. Alles a contant. Doe steeds uw voordeel, de prijzen zijn buitengewoon laag. Voorhanden bij J. J. KUIJPER, te Oosterend op Texel. Onze eeuw wordt gekenmerkt door forsche ondernemingeu op het gebied van industrie en handel. Wat ons land betreft, kunnen wij met voldoening wijzen op onze spoorwegbruggen, op de droog making der Haarlemmermeer, op de doorgraving van Holland op zijn Smalst. Slaan wij den blik over de grenzen, dan worden wij door nog trotscher werker getroffen; de nimmer rustende onder nemingsgeest van den mensch zoekt steeds nieuwe wegen te banen, nieuwe streken voor het algemeen te ontsluiten. Wie zou bet voor enkele tientallen van jaren gedacht hebben, dat Azië van Afrika zou gescheiden worden door een kanaal en dat de schepen uit de Middellandsche Zee direct door de Roode Zee hun weg nanr Oostelijk Afrika, Oost-Indië en Azië zouden vinden? Wie had durven voorspellen, dat de spoorbaan de Alpen in Europa en de Cordilleras in Amerika zou hebben doorboord? En naauwelijks hebben deze werken hun beslag, of weder dringen zich andere nog grootscher plannen op den voorgrond. De tunnel onder het kanaal is een zaak, die voor de deur staat; de groote transatlantische spoorbaan komt meer en meer op het tapijt, de gedeeltelijke bevloeijing van de Sahara, de spoorwegverbinding van Timbuktu met de Fransche bezittingen in Algerie, maken een punt van over weging uit; maar vóór alles heeft zich tegenwoordig een plan op den voorgrond gedrongen tot verbinding van de Atlantische Zee met den Grooten Oceaan door Midden-Amerika: het maken van een inter-oceanisch kanaal, dat, in aansluiting met het Suez-knnaal, de scheepvaart werkelijk een weg zal openen rondom de wereld. De oplossing van dit vraagstuk, van zoo overwegend belung voor den wereldhandel, heeft de grootste technici en de meest wetenschappelijke mannen reeds tientallen van jaren bezig gehouden. Het eerst kwam de zaak in al zijn ernst ter sprake op het geografisch congres te Parijs in 1875. Daar vormde zich, onder het voor zitterschap van den beroemden ontwerper van het Suez-kanaal, Ferdinand de Lesseps, een commissie. Door haar werkzaamheid en door de onderzoekingen, die vanwege de Vereenigde Staten door de expeditie onder den kundigen zee-officier Selfridge, zijn gedaan, zoomede door de beide Fransche expedities onder de luitenants ter zee Lucien en Wyse in 187678, is de wetenschap, voor het vaststellen van een plan vereischt, zoozeer gevorderd, dat aan het iu Mei jl. te Parijs zaamgekomen internationaal congres der aardrijkskundige genootschappen, weder onder presidium van de Lesseps, de noodige ontwerpen en plannen konden worden voorgelegd. De meeste buitenlandsche tijdschriften houden zich in hun laatste afleveringen met de besluiten van dat congres, met de daar blootgelegde onderzoekingen bezig. Vóór een overzigt der plnnncn wordt gegeven, is het zaak in 't kort den invloed te schetsen, die het nieuwe kanaal op den handel, de industrie, de staatkunde en de wetenschap zal hebben. De voordeelen, die de handel van alle volkeren zal trekken van dit kanaal, springen het eerst in het oog. Amerika ligt als een scheidsmuur tusschen de beide groote Oceanen, den Atlantischen en den zoogenaamden Grooten Oceaan of Stille Zuidzee. Dien tengevolge is het geheele westen van de Nieuwe Wereld met het oosten en noorden en met Europa alleen verbonden door een zeer langen en gevaarlijken weg over zee, om kaap Hoorn door de straat van Magellaan. San-Francisco, Ecuador, Peru, Bolivia, Chili ziju daardoor op zeer grooten afstand èn van New-York en de Amerikaansche havens op de westkust, èn van Europa. Het klein rotsachtig stukje gronds tusschen Noord- en Zuid-Amerika verspert den kortsten en zekersten weg en 't is juist de smalle landengte, die naar een betere verbinding tusschen beide Oceanen doet verlangen. Door een kanaal zou de weg, afgezien nog vnn de veiligheid van het verkeer, met minstens een derde, zoo niet de helft worden verkort. Tijd is geld in den handel en al kan men het niet met cijfers aanwijzen, het is duidelijk, dat het kanaal, door besparing op de bevrachting en de assurantie, door snellere omzetting van het kapitaal en meerdere rente, tot veel voordeel zal leiden. De nieuwe wereldstraat zou vooral den handel nieuwe wegen openen en vele der voortbrengselen van de thans naauwelijks te bereiken Staten zouden aanmerkelijk in prijs dalenmen denke hier bijvoorbeeld aan de dure guano, die ons uit Peru en Chili langs den zeeweg om kaap Hoorn moet worden aangevoerd. Wel is waar is er sedert 24 jaren een spoorbaan over Panama, maar dit middel van vervoer eischt, afgezien van de hooge vrachtprijzen, overlading der producten een zeer nadeelig iets terwijl het bovendien het vervoeren van zware transportstukkeu uitsluit. Ook zouden de Staten van Midden-Amerika. de republieken Guatamala, San-Salvador, Honduras, Nicaragua en Costarica, wier natuurlijke hulpbronnen tot nu toe niet voldoende ontsloten zijn en welke dientengevolge slechts een geringen uitvoer hebben, tot nieuw leven ontwaken en een algeheele verandering te gemoet gaan. Zij zouden spoedig, door de groote vruchtbaarheid van den bodem, in druk verkeer raken met de Europesche markt, en hunnerzijds voortbrengselen vnn Europa's nijverheid vragen. Zooals men weet levert Midden-Amerika de beste indigo van de geheele aarde (vooral San-Salvador), cochenille (alleen in Guatamala), koffij (vooral in Costarica), cacao in prachtige soorten langs de geheele westkust, tabak, suiker, boomwol, rijst, maïs, caout-chouc en duizenden andere producten. Ook in mineralen is de grond er rijk. De Staten op Amerika's westkust, Mexico, de Vereenigde Staten van Columbia, Ecuador, Peru, Bolivia, Chili zouden eveneens groot voordeel van de verbinding trekken, en het zouden vooral de Noord-Amerikauen zelf zijn wier handel daardoor zou toenemen. Noord-Amerika trouwens zou in de eerste plaats voordeel trekken van de doorgraving. Het is bekend, dat het Suez-knnaal een belangrijken stoot gegeven heeft aan de stoombootvaart, en daardoor de industrie gedreven heeft tot een verdere volmaking van haar machines, tot besparing van tijd en kosten. Met de verbeterde techniek ging uitbreiding van de metaal-industrie gepaard. De toeneming van stoombooten tegenover zeilschepen is er een gevolg van geweest. De opening van het Panama-kanaal zou hieraan zeker nog meer bevorderlijk zijn. Ook op staatkundig gebied zou het nieuwe kanaal niet zonder invloed zijn. Vooral wat betreft de Staten van Midden-Amerika en die op de westkust van Zuid-Amerika. Deze Staten zijn thans zoo goed als afgesloten van het wereldverkeer en de beschaving der bewoners is niet bijster groot. Door kolonisatie van deze gewesten zouden hun rijke hulpbronnen nuttig gemaakt worden voor het algemeen en zij zouden allengs tot politieke eenheid en stabiliteit komen. Op wetenschappelijk gebied zou het kanaal zeker algemeen belangstelling wekken. Dat de aardrijkskundige en geologische wetenschap er zeer door zouden worden gebaat, behoeft geen betoog. Nog is de vraag van belang welken invloed de doorgraving op de gesteldheid van den aardbodem aldaar zal uitoefenen. Om op practisch terrein te blijven, is het 't best naar het Suez-kanaal te verwijzen en de ervaring, aldaar opgedaan, reeds na de luttele jaren die sedert de doorgraving verloopen zijn. De woestijn is voor een deel in vruchtbaren grond herschapen en met tuinen en oasen bedekt; twee aanzienlijke steden, Port-Saïd en Ismaïla, zijn op den zandbodem ontstaan en 40,000 menscheu hebben zich nedergezet op de plaatsen, die vroeger gemeden werden. Uit het vlek Suez met 1500 inwoners is een handelstad van meer dan 10,000 zielen gegroeid. Men mag aannemen, dat de doorgraving van de Panama-landengte nog vrij wat gewigtiger gevolgen zal hebben. (Slot volgt.) Stoomsnelpersdruk van A. A. Bakker Cz., Nieuwediep.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1879 | | pagina 4