STEENKOLENBERIGT
SCHOUW.
MODES!
BONTWERKEN.
BERG-AARDAPPELEN.
B A Z
GEBRl NAS C°.
V.BORABORI,vanAlkmaar,
HOLLOWAY,
EMIL HILLE,
BLAAUBOER Co.,'tZand teZijpe,
en JOHs. HONING, te Schagen,
De EETLUST OPWEKKEND,
VERSTERKEND VOEDZAAM,
VABR1UBMIRK QBDKP0R1KRB
Te Nieuwediep bij W. V. BRUINVIS, Hoofdgracht.
DIJKGRAAF en HEEMRADEN van den Polder
WAAL en BURG op TEXEL brengen bij dezen ter
kennisse van de Ingelanden, dat naar aanleiding van Art.3
der Keur en Verordening, de SCHOUW op liet. schoon-
maaijen en zuiveren der Togtslooten van bobbels, kroos,
riet en flab, is bepaald op MAANDAG den 27 OCTOBER
aanstaande, op verbeurte eener boete van f 1.en bij
HEBSCHOl'W van 3.
Texel, den 13 October 1879.
Dijkgraaf en Heemraden voornoemd,
A. KONING Jz., Dijkgraaf.
Sd. KEIJSER Pz., Secretaris.
De ondergeteekende berigt bare geachte Plaatsgenooten,
dat zij weer is gearriveerd met eene schoone collectie
MODEL-HOEDEN, alsmede de NIEUWSTE MODELLEN
CASTOREN-HOEDEN, VORMEN, BLOEMEN,
VEÊREN, LINTEN en verder alle GARNITUREN voor
het Wintersaizoen.
Hopende met een druk bezoek vereerd te worden,
teekent zij zich,
UEd. Dw. Dienaresse,
P. J. BOON—VAN HORSSEN.
De ondergeteekende heeft de eer te berigten,
'dat zij ontvangen heeft de NIEUWSTE
V O R Hl E IV voor DAMES- en HINDER
HOEDEN en CASTOREN HOEDEN, alsmede eene schoone
collectie VEÊREN, BLOEMEN, LINTEN, enz., enz.
Zich vleijende met een druk bezoek vereerd te worden,
noemt zij zich,
UEd. Dw. Dienaresse,
De Wed. K. KIKKERT.
Kanaalweff, I» Ko. 111.
De ondergeteekende berigt het geachte publiek van
den Helder, dat zijn Depót weder is gevestigd bij
Mej. P. J. BOONVAN HORSSEN. Zij is ruim voor
zien van alles wat tot het vak behoort.
Reparatiën worden ten spoedigste net en goedkoop
afgeleverd.
BONTWERKER,
WHAVKIÏIIAGK.
hebben een Agentschap geplaatst in 't Keurvorstendom
Hessen tot den aankoop der PUIEiSTE
Zij hebben zeiven deze landstreek bezocht en thans
reeds zes waggons in expeditie, doch daar dit voor duurzame
puike Winter-Aardappelen nog zeer weinig is, zullen zij
van af MAANDAG aan alle Stations der lijn Zaandam
Anna Paulowna monsters van 5 kop a £0 Cents beschikbaar
stellen. Zij verzoeken na overtuiging der monsters, de
bestellingen aan hun adres of aan den Chef op te geven,
waardoor zij in staat gesteld worden de expeditie van
daar naar de aanvragen te regelen. Ook zullen zij er
voor zorgen, dat van Purtnerende't Zand aan alle
Aanlegplaatsen der Stoomboot Gebrs. Zur Mühlen
monsters te bekomen zijn de Kapitein neemt de bestellingen
aan en zorgt verder voor de aflevering.
Prijs Contant.
Per waggon van 143 HL. 4.50 per HL.
hoeveelheid 50 4.75
u a n 20 5.u
i/ u „10 a 5 5.25
o u n 1 v 5.50.
Reflecteerenden zorgen voor zakken.
voor October.
Die nu nog voor den winter wil opdoen, ziePrijscourant.
Station AIHA PAULOWAfA.
Per HL.
Puike RHURKOLEN, grof en fijn0.80.
Per 100 KG.
STUKKOLEN zonder fijn1.10.
CO AKS gewone prijzen.
BIJ ÏO HU. VRIJ AAN HUIS.
Afhalen 5 Cent per HL. minder.
Anna Paulowna, October 1879.
ITALUANSCHE SCHOORSTEENVEGER en ROOKVERDRIJVER,
neemt aan Sclioorsleenen, die aan rooken onderhevig zijn,
voor eigen risico te ll©rStGll0Il. Goed
of geen geld.
Te bevragen bij den Heer J.B. LEIJDING, Hoofdgracht
te Nieuwediep.
Verwaarloos nooit eene verkoudheid. Het is betreurenswaardig
te vernemen hoeveel noodlottige ziekten begonneu zijn door de
teekenen van eene gewone verkoudheid. De zalf van Holloway, op
den rug cn op de borst ingewreven, voorkomt alle rampzalige gevolgen;
zij verzacht de ontstoken wonden van de keel en de borst. Na de
borst, gedurende ceuige dagen, met deze zalf ingewreven te hebben
verminderen de boslontsteking en de moeijelijke ademhaling, de hoest
wordt ligter en minder gedurig, en het slijm gemakkelijker uitge
worpen totdat de longen vrij en de ademhaling natuurlijk worden.
Al degenen, die er aan onderhevig zijn eene verkoudheid op te doen
zoodra zij aan verschillende temperaturen zijn blootgesteld, zullen in
de pillen en de zalf van Holloway een zeker behoedmiddel tegen de
pleuris, de Bronchite, de aamborstigheid en de tering vinden.
Doosjes PISiUEAT en Potjes ZALF.
f 0.80, f 1.85, f3.-, f 6.75, f 13.50 en f 20.50.
Ze worden verkocht bij de Apothekers.
V oor den verkoop in het groot vervoege men zich bij
en Professor HOLLOWAY, 533, Oxford-Street, Londen.
Het kanaal van Panama.
(Slot.)
De dam, die de beide wereldzeeën scheidt en de verbinding is
tusschen Noord- en Zuid-Amerika, strekt zich uit van noordwest
tot zuidoost, tusschen 8° cn 1S° noorderbreedte en 7S° en 98°
westerlengte (Greenwich). Zijn breedte wisselt af tusschen 50 en
400 kilometer.
Door tal van kloven in de kust is de groote landengte in ver
schillende kleinere gesplitst. Van 't noorden beginnende, vindt men
eerst de landengte van Tehuantepec tusschen de Golf van Campeche
(Atlantische Oceaan) eu de V'entosabaai (Zuidzee); dau de landengte
van Honduras; vervolgens die vau Panama, van San Bias en van
Dariën. Voor de doorgraving kwamen in hoofdzaak twee rigtiugen
in aanmerking, en wel die van Panama en van Nicaragua.
Laatstgenoemde rigting heeft groote voordeelen. Het is vooral
de Fransche ingenieur Blanchet die haar heeft onderzocht. De
landengte is daar vrij wat breeder dan te Panama, maar over een
groot gedeelte er van 88 kilometer strekt zich het Nicaragua-
meer uit, dat overal bevaarbaar is. Het plan van Blanchet bestond
in het graven van kanalen naar de beide zeeën. Voor dat naar den
Atlantischen Oceaan zou hij ten deele gebruik maken van de rivier
San Juan; het andere zou geheel gegraven moeten worden. Men
zou daar dan een nieuw soort vau Dardnnellen gekregen hebben,
waarin het meer Nicaragua de Zee vau Marmora zou vormen. Maar
het plan kon de goedkeuring van den heer de I.esseps en van dc
meerderheid der ingenieurs cn geografen, te Parijs verzameld, niet
wegdragen, wijl het verschillende sluizen noodzakelijk maakte. De
heer de Lesseps wil geen sluizen. Het niveau der beide oceanen
is gelijk en de vaarweg moet onbelemmerd zijn.
Het kanaal door Panama gravende zal men er in slagen een
waterweg zonder hinderpalen voor de scheepvaart d, i. zonder
sluizen te maken, 't Zijn in de eerste plaats de heeren Wyse
en Keclus die dat plan hebben onderzocht en bij hel te Parijs
gehouden congres toegelicht en verdedigd, 't Is hun plan, dat de
goedkeuring der meerderheid verworven heeft. Het komt in hoofd
zaak op het volgende neer
De landengte van Panama is niet het smalste gedeelte van den
dam, wijl zij 56 kilometer breed is, terwijl de landengte van Bias
er slechts 50 telt, maar zij levert het meest geschikte punt op voor
een kanaal zonder sluizen. Aan de zijde van den Atlantischen
Oceaan heeft men een prachtige uitmonding voor het kanaal in de
Baai van I.imon, die een oppervlakte, heeft van 35 vierk. kilometer
bij een diepte van 9 meter. De noordenwind heerscht er schaars,
orkanen zijn er onbekend; in ieder geval zou het aanbrengen van
een dijk van 900 meter voldoende zijn oin de binnenloopende
vaartuigen te beschermen en een goeden ankergrond te verzekeren.
De golfstroom langs de kust is krachtig genoeg om de aanspoeling,
die bij de monding van het nieuwe kanaal zou kunnen ontstaan,
weg te ruimen. De stroom dringt diep genoeg in de baai door
om haar op een diepte van 9 meter te houden. Wat het getij
betreft, dit is onregelmatig en van weinig omvang. De hoogsten
zijn van 0.50 ineter, maar gemiddeld zijn zij niet meer dan
34 centimeter. Dat is anders gesteld aan de zijde van den
Grooten Oceaan, waar het kanaal, volgens Beclus, drie kilometer
ver in de reede van Panama zal moeten voortloopen eer het een
diepte bereikt van 9 meter, en wel bij de eilanden Flamanco en
Perico, welks ankergrond zeer goed is eu tevens voldoende beschut.
Het getij verschilt daar van 6.49 meter maximum tot 4.29 meter
gemiddeld. Gedurende twee maanden van het jaar is de wind
hier minder gunstig dan aan de andere zijde, maar zij is over het
geheel regelmatig cn voert droogte met zich. De reede van Panama
kan onder de veiligste gerangschikt worden. Een stroom, die
langs de westkust gaat met een snelheid van twee knoopen,
begunstigt bet uitzeilen der vaartuigen. Men heeft langen tijd,
evenals te Suez, gesproken van een verschil in oppervlakte tusschen
de beide oceanen en gezegd, dat het niveau van het water 3 meter
verschilde, maar het is thans bewezen dat het gelijk is.
Wat den grond betreft, die men doorboren moet, de onder
zoekingen, daaromtrent iu het werk gesteld, hebben tot voldoende
kennis van het terrein geleid. Yan den Atlantischen Oceaan af
tot aan Bahio Suldado en van den 22sten kilometer van het
geprojecteerde kanaal tot den 36sten heeft men alleen aarde en
zeer zachte lagen; van den 36sten tot den 44slen tamelijk harde
rotsenvan den 44sten tot den 48sten en vandaar tot den 60sten
kilometer harde rotssteen. Vandaar tot de reede te Panama levert
het terrein geen moeijelijkheid op; daar is het gewone aanslibbing.
Eerst was het plan gemaakt om van den 48sten kilometer af
door de rots een tunnel te boren, maar de beraadslagingen hebben
er toe geleid om ook hier een geheel open kanaal te maken. Het
werk wordt hierdoor aanmerkelijk verzwaard. De te verwerken
grond zou, als men een tunuel maakte, 47 millioen kubieke meter
bedragen, waarvan 18 millioen aarde, modder, alluvium, enz.;
7 millioen niet harde rots en 22 millioen van waarschijnlijk zeer
hard gesteente. Zonder tunnel zal men voor een open kanaal
zonder sluizen een hoeveelheid van 58 millioen kubieke meter
moeten verplaatsen, hetgeen naar globale berekening een uitgave
vau 1 milliard 70 millioen francs, met inbegrip van de rente, zal
vereischen. Het kanaal zal dan een breedte verkrijgen van 20 meter
op den bodem, 50 meter op de oppervlakte waar het langs den
gewonen bodem gaat en 32 meter door de rots. De doorsnede
van de rots zal een hoogte hebben van 90 meter met taluds van
1 op 10.
Het plan is niet geheel zonder tegenstand vastgesteld. Onder
scheidene stemmen rerhieveu zich tegen deze rigting, vooral met
het oog op den tunnel of de doorsnede van de rots, terwijl anderen
op de ongezondheid van het klimaat wezen. Men wees er o. a.
op, dat het dynamiet, dat men voor het doen springen van de
rots zou moeten gebruiken, onder den warmtegraad, waarop men
te Panama is, niet vervaardigd kan worden en dat men door
ijsmachines een temperatuur vau 15 graden zal moeten verkrijgen.
Er werd gewezen op het waarschijnlijk gebrek aan werklieden en
liet moordend klimaat, enz. Maar bij de meerderheid van de
congresleden wogen dc détails minder zwaar. Met de tegenwoordige
hulpmiddelen der wetenschap zou men die bezwaren wel te boven
komen. Een andere moeijelijkheid doet zich op in den weerzin,
dien het plan bij een deel der Vereenigde Staten schijnt te vinden.
Men heeft daar met tegenwerking gedreigd en de schim van
Monroë opgeroepen, tegenover de Europesche inmenging. Of het
hier echter eveneens zal gaan als met den tegenstand van Engeland
ten opzigte van Suez, en of dc practische Amerikaan het plan niet
zal ondersteunen, als hij ziet dat het in zijn voordeel is, moet de
tijd leeren.
Wij besluiten dil overzigt met een uittreksel der rede, door den
heer de Lesseps in het begin van Julij jl. te Lyon uitgesproken,
waar hij het eerst een openbare voordrngt te'dezer zake hield.
Daarin worden ook nog enkele punten aangeroerd, reeds door
ons vermeld.
De heer de Lesseps zeide: „Eenige jaren geleden heeft men mij
gevraagd van raad te dienen over de doorgraving, ten opzigte van
eenige personen, die met het doen van nasporingen bezig waren.
Een zeer geachte Vereeniging, de „burgerlijke Vereeniging tot
bestudeering van het Amerikaansche schiereiland," heeft twee
officieren van de Fransche Marine, de heeren Wyse en Iieclus,
uitgezonden, en bij dezen hebben zich ingenieurs uit verschillende
landen gevoegd. Zij hadden zich te veel onledig gehouden met
de mondingen der rivieren. Men vindt er de Atrato, die in den
Atlantischen Oceaan stroomt, en de Tuyra, die in den Grooten
Oceaan vloeit; danrtusschen bevinden zich bosschen, waardoor men
met deti bijl in dc hand een weg moet banen. Men meende daar
gemakkelijk een kanaal te kunnen maken, omdat de inboorlingen
zich, sedert de verovering van het land in de 16de eeuw door de
Spanjaarden, van dien weg bedienen en dan gedurende een uur
hun boot op den rug voortdragen. Het denkbeeld, om de beide
rivieren te vereenigen, werd door vele ingenieurs gedeeld. Toen
men mij in kennis stelde met dit ontwerp heb ik gezegd„Yan
voren af aan beginnen. Ik zal er nooit in toestemmen een zoet
water-kanaal te maken. Dat zou geld in 't water gooijen zijn.
Men moet een kanaal maken met een vast niveau, al zou dat het
dubbele kosten." Toen heb ik op de spoorbaan gewezendiiar
hadden de Spanjaarden hun communicatie; daar was Ferdinand
Cortcz; daar vereenigden zich de Spaansche. galeijen. Ik heb op
dezen weg gewezen en de onderzoekers zijn teruggekeerd. Toen
zij mij daarop hebben te kennen gegeven, dat zij het middel
gevonden hadden om een kanaal zonder sluizen te maken, door
een berg van 80 meter hoogte over zijn hoogste gedeelte te door
snijden, heb ik mij tot de Aardrijkskundige Vereeniging te Parijs
gewend, onder presidium van den admiraal la Roncière-le Noury,
en ik heb, met een mijner vrienden, een circulaire gezonden aan
alle Kamers van Koophandel, aan al de geleerden en aan al de
Staten, cn hun gevraagd afgevaardigden tc zenden om zamen te
komen en de zaak te. bespreken.
Op 15 Mei heeft die zamenkomst plaats gehad. Toen zijn te
Parijs vergaderd geweest uit de meest verwijderde landen, 85
geleerden, ingenieurs, leden van Kamers van Koophandel, die op
eigen kosten de reis hebben gemaakt, zonder vergoeding te vragen
noch v. or hun tijd, noch voor hun moeite, zonder elkander Ie
kennen of vroeger gezien te hebben. Een vereeniging vau zulke
mannen, van verre gekomen om dezelfde zaak te onderzoeken,
strekt der menschheid tot eer. Het bewijst, dat de wereld belang
stelt in deze onderneming, die de doorsnijding van de-landengte
van Suez aanvult, die Europa iu staat stelt zich door de meest
kalme zeeën naar de vruchtbaarste landen te begeven en de voort
brengselen daarvan onder bet bereik van het volk te brengen.
Dit is voldoende om het nut der zaak voor Frankrijk te bewijzen.
Ik zal mij tot het Fransche publiek rigten om een som van 400
millioen francs. De inschrijving z.al in alle landen tegelijk open
gesteld worden. Ik heb de negen grootste financieëlc instellingen
van Parijs zamengcroepen en zij hebben zich bereid verklaard mij
tegen een zeer geringe vergoeding behulpzaam te zijn. Zij willen
geen belooning, evenmin als ik. Toen ik de onderneming genomen
heb uit de handen der leden van de compagnie, die concessie voor
het kanaal verkregen heeft, heb ik haar voorwaarden doen onder
zoeken door de regterlijke commissie, die mij sedert 20 jaren
bijstaat; haar eischeu zijn iets teruggebragt. Ik heb haar taak
overgenomen, wijl de concessionarissen geen kans zagen het werk
te volbrengen. Ik wil het alleen doenik heb als beginsel aan
genomen 't is misschien een weinig zonderling dat als er
een groote zaak tot stand moet gebragt worden en men vat die
met zijn beiden aan, er één te veel is.
Wat de Vereenigde Staten betreft, mij is door een senator
gevraagd hoe ik dat werk tot stand zou brengen zonder rle hulp
der Vereenigde Staten; of de Europesche mogendheden tusschenbeide
zouden komen; of de Vereenigde Staten de leiding van het werk
niet op zicli moesten nemen? Ik heb onmiddellijk geantwoord eu
mijn antwoord door de New-York Herald doen bekend maken,
dat dit de eenvoudigste zaak ter wereld was. Geen enkele mogend
heid heeft met deze zaak iels te maken en geen enkele moet er
zich mee bemoeijen, want als dit geschiedt kan de onderneming
niet gelukken. Het publiek moet er belang in stellen en het publiek
zal dat alleen doen als het van oordeel is, dat het hier een nuttige
zaak geldt. Wij zijn dan ook overtuigd, dat de Vereenigde Staten
mede zullen werken."
Moge het den wakkeren de Lesseps gegeven zijn, ook aan de
voltooijing van dit grootsche werk zijn naam te verbinden.
(Prov. Zw. en Overijss. Crt.)
Stoomsnelpersdruk van A. A. Bakker Cz., Nieuwediep.