Logement en Uitspanning. B A Z A B. H. VERWEIJDE, BERG-AARD APPELEN. THEE. PILUtï BLAAUBOER Co.,'tZand teZijpe, en JOHs. HONING, te Schagen, Amsterdam, E. BRANDSMA. GEBRl NAS C° TTit do Iiand to JiOOP een nieuw gebouwd KOFFIJIIUIS en UÏTSPASIiVISO, gelegen in de _s^~^^^^onmiddellijke nabijheid van het Spoorweg station Schagen, bestaande uit: Éen DOORRIJDSTAL met PAARDENSTAL en ruim ERF, een ruime ZAAL en KOEPELKAMER, waaronder BIERKELDERvoorts beneden nog twee ruime KAMERS met een ALCOOF, VESTIBULE en KEUKEN en boven vier flinke LOGEER KAMERS en DIENSTBODENKAMERTJES. Te bevragen bij den Eigenaar C. N. V L A MIN G, te Schagen. SIGARENMAGAZIJN ,,'T WAPEN VAN ZWOLLE," te ZWOLLE. Levert, door uitermate voordeeligen inkoop, zoolang de voorraad strekt, kistjes fijne geurige JEIö/\7"EUO.&1 jOk r-g (100 stuks), tegen O.— per kistje. Heeren liefhebbers die nu eens goedkoop en lekker rooken willen, laten deze gelegenheid niet passeren. IVB. Levering franco huis, tegen toezending van het bedrag per postwisselpostzegels worden niet geaccepteerd. De ondergeteekende, vertegenwoordiger der "Koninklijke Fabriek van andere Wertttulgen, Directeur de Heer VAN DER MADE te Amsterdam, beveelt zich beleefdelijk aan tot het leveren en repareeren van STOOMMACHINES, KETELS, DRAAIBANKEN, BOORBANKEN, SCHAAFBANKEN, DRIJFWERKEN, alsmede van IJZEREN BOOTEN, SCHEPEN en BRUGGEN van de nieuwste constructie; evenzoo van GIETWERK en ZWARE GESMEDE STUKKEN. DIRKL WIJDOM, Ingénieur Civil Mécanicien. Wormerveer, October 1879. hebben een Agentschap geplaatst in 't Keurvorstendom Hessen tot den aankoop der PFEKSTK Zij hebben zei ven deze landstreek bezocht en thans reeds zes waggons in expeditie, doch daar dit voor duurzame puike Winter-Aardappelen nog zeer weinig is, zullen zij van af MAANDAG aan alle Stations der lijn Zaandam Anna Paulowna monsters van 5 kop h 40 Cents beschikbaar stellen. Zij verzoeken na overtuiging der monsters, de bestellingen aan hun adres of aan den Chef op te geven, waardoor zij in staat gesteldworden de expeditie van daar naar de aanvragen te regelen. Ook zullen zij er voor zorgen, dat van Purmerende't Zand aan alle Aanlegplaatsen der Stoomboot Gebrs. Zur Mühlen monsters te bekomen zijnde Kapitein neemt de bestellingen aan en zorgt verder voor de afievei'ing. F» r IJ s éi Contant. Per waggon van 143 HL. 4.50 per HL. hoeveelheid 50 „4.7b 20 5.- „10a 5 5.25 1 i/ 5.50. Reflecteerenden zorgen voor zakken. ZWARE SOUCHON per 5 ons ƒ1.25. FIJN-GEURIGE PECCO SOUCHON 5 - 1.50. Verkrijgbaar bij den Heer J. KORVER, Spoorstraat en Zuidstraat, te Helder. Per 2| KG. franco door geheel Noordholland. De ondergeteekende berigt aan zijne geachte jjiPlaatsgenooten, dat hij van af heden zijn SR.UNDVLE ESCH heeft afgeslagen in de 'SPOORSTRAAT, lo. 385. LAPJES 40, ROLLADE 471, BIEFSTUK 55 en OSSENHAAS 60 cents; alles per half kilogram. Bestellingen worden met den meesten spoed ten uitvoer gebragt. H. C. J U R R I E N. Verstooring der werkingen. Om gezond te zijn, moet men er voor waken, dat elk orgaan des ligchaams geregeld werkt, om die ver stooring te verhoeden, heeft men slechts zijne töevlugt van tijd tot tijd, of geregeld zijne toevlugt te nemen tot die pillen, naar de gedrukte voorschriften, waarin elke doos gewikkeld is. De maag, de lever, de nieren, en de ingewanden zullen verligt worden door hare bloedzuiverende en wijzigende eigenschappen, die met kracht weerstand bieden aan iedere ontstelling hunner natuurlijke werking, en die de orde en de regelmatigheid er van bevestigen. De gezond heid kan altijd behouden worden, door met naauwgezetheid de voorschriften van Ilolloway na te leven, eu er zich bij het gebruik der geneesmiddelen stiptelijk aan te houden. Door die middelen zullen alle verstoppingen verdreven, het bloed gezuiverd, en een flinke en vrije bloedsomloop hersteld worden. Doosjes PILLEN en Potjes ZALF. f 0.80, f 1.85, f3.-, f 6.75, f 13.50 en f 20.50. Ze worden verkocht bij de Apothekers. Voor den verkoop in het groot vervoege men zich bij en Professor ILOLLOWAY, 533, Oxford-Street, Londen. H, M. P. DE YPIES, Horologiemaker, DE BURG op TEXEL, fRFPARFFRT Horologiën, Klokken, Naaimachines Brillen, Barometers, enz., enz. Nieuwe CYLINDER-IIOROLOGIËN van af 12. en hooger. KLOKKEN van af 5.en hooger, met zeer solide accuraat loopende werken, wordt één jaar voor ingestaan, alsmede voor de reparatie. Brieven uit het Noorderkwartier. (Slot.) Een der leden van de Tweede Kamer, de heer van Kerkwijk, heeft gebruik gemaakt van zijri recht van initiatief, en een verandering voorgesteld in de keus van burgemeesters. Hij heeft gewezen op iets, dat hem een wond epiek in ons staatsleven toeschijnt; op burgemeesters, die geen kennis hebben van hun vak, die slordig zijn en de zaken verwaarloozen, die zich misdragen, die hun ambt beschouwen als een haantje, geschikt voor lieden die voor andere betrekkingen ongeschikt zijn, voor wie de toegang tot de burgemeestersplaats eigenlijk is de veiligheidsklep voor een leven, dat door jeugdige lichtzinnigheid tot zijn hoogste spankracht gekomen is. Hij zoekt de oorzaak daarvan in de wijze van benoeming, die tot nu toe gevolgd is lenocming door den Koning op voordracht van den commissaris in het gewest en wil hierin verbetering brengen door de benoeming voortaan te laten geschieden nadat de Gemeenteraad een aanbeveling van een drietal personen bij de regeering ingezonden heeft. Reeds aanstonds merken wij op, dat de zwakke zijde van dit voorstel gelegen is in dat woord aanbeveling. Hoe men ook over dit voorstel denke, dit staat vast, dat er een groot onderscheid is tusschen een aanbeveling waaruit gekozen kan en een voordracht waaruit gekozen moet worden; en dat, wanneer werkelijk, gelijk de heer v. K. schijnt te meenen, de Gemeenteraad meer bevoegd is dan de commissaris om te oordeelen wie aan het hoofd der gemeente zal staan, de keus behoort plaats te hebben uit de voorgedragenen. Een keus op aanbeveling sluit het geval geenszins buiten, dat er iemand benoemd wordt die niet aanbevolen is, wat dan wederom de deur openzet voor een min gelukkige keus en een leelijke snede door den neus van de achtbare gemeenteraadsleden is. Denkt u eens den toestand waarin zulk een burgemeester geplaatst wordt, die tegen den zin van den Raad komt, althans niet behoort tot de drie door hem gewilde personen! Wil men een doortastende maatregel nemen, dan zegge men: van tweeën één: óf de Gemeenteraad benoemt zelve zijn burge meester, "t zij rechtstreeks, 't zij zijdelings, door een voor dracht op te maken waaruit de Koning moet kiezen, óf hij bemoeie zich niet met de keuze en late deze geheel aan den Koning over. Dat is een radicale maatregel, die voortkomt uit een op overtuiging gegrond beginsel; de thans voorgestelde is een halfslachtige. Welke van beide wijzen van benoeming schijnt het meest verkieselijk Bij de beantwoording dezer vraag zullen wij trachten zoo onpartijdig mogelijk te werk te gaan en alleen het algemeen lands- en gemeente belang, niet de bizondere wenschen van enkele raadsleden of het belang van deze of gene gemeente die in een zeer exceptionneelen toestand verkeert, in 't oog te houden. De heer van Kerkwijk somt een reeks van grieven op, die hij tegen sommige burgemeesters heeft. Wij zouden die reeks gemakkelijk met eenige voorbeelden kunnen vermeerderen. Ons zijn burgemeesters bekend, die, toen zij hun ambt aanvaardden, het A. B. C. der gemeentewet niet kenden, die zelfs niet wisten hoe zij hun eerste raads vergadering moesten openen of sluiten! Anderen, die het in hun studententijd op ergerlijke manier hadden laten liggen en getoond hadden onbekwaam te zijn zelfs voor de eenvoudigste examens; nog anderen, die, in plaats van eerbied af te dwingen voor het gezag, hun naam en waardigheid op ergerlijke manier aan de algemeene verachting prijs gaven. Maar niettegenstaande deze feiten meenen wij dat daarom alleen geen verandering in de wijze van benoeming behoeft gebracht te worden. Toegegeven, dat de schuld van diergelijke benoemingen gelegen is bij den commissaris die zulke personen voordroeg, dan ligt daarin wel een reden om zulk een commissaris te vervangen of de benoeming buiten hem om te verrichten, maar nog niet om haar te verplaatsen in handen van den Gemeenteraad, van wien het de vraag blijft of deze dan zoo bij uitnemendheid geschikt is om een onpartijdige en juiste aanbeveling te doen. Maar daarenboven, ofschoon hier en daar zulke ergerlijke feiten zijn aan te wijzen, wij houden het er voor, dat deze uitzondering, geen regel zijn; en het gaat niet aan een wet te maken of te veranderen om uitzonderingen; een goede wet moet haar kracht en waarde ontleenen aan algemeen bestaande toestanden of aan een algemeen geves tigde volksovertuiging. Het zijn diergelijke uitzonderingen als die, welke men helaasin alle betrekkingen en onder allerlei waardigheidsbekleders aantreft. Het is waarlijk geen kunst om eenige namen te noemen van ministers, kamerleden, professoren, rechters, officieren, geestelijken, die hun ambt óf niet met de noodige nauwgezetheid waar nemen óf bet oneer aandoen door een onbetamelijk gedrag. Maar nu gaat liet niet aan, de schuld daarvan te zoeken bij de wijze waarop zij benoemd zijn. Waarom stelt de heer v. K. niet voor, in de wijze van benoeming van al deze betrekkingen verandering te brengen? Het is niet in de wijze van benoeming, maar in den ernst, de degelijk heid, de karaktervastheid van de personen die met de benoeming belast zijn, dat de waarborg voor een goede keus gelegen is, en in de eischen die men aan de te benoemen personen stelt. Nu wordt er bij den tegenwoordigen stand van zaken geen enkelen officieëlen eisch voor het burge meesterschap gesteld. Ieder kan daartoe benoemd worden; een boer zoo goed als een geleerde; een jonkman die voor niets deugt even zoo goed als een officier. Er wordt voor deze betrekking noch het afleggen van een examen noch geoefendheid, verkregen op een gemeentehuis, vereischt. Daar zit o. i. de groote fout, ofschoon niet de eenige, want ook het best afgelegde examen waarborgt niet de degelijkheid van iemands persoon. Ook vergete men niet, dat de wet een waarborg geeft tegen het menigvuldig voorkomen of het bestendigen van die treurige feiten. De burgemeester kan ten allen tijde door den Koning ont slagen worden en bekleedt zijn ambt telkens slechts voor zes jarenhij moet zich dus onderwerpen aan een her benoeming en staat bloot aan eene niet-herbenoeming, iets wat bij andere betrekkingen lang niet altijd het geval is. Achten wij een verandering der wet uit dien hoofde onnoodig, wellicht is zij wenschelijk en doelmatig om andere redenen. Wij meenen dat dit echter niet het geval is. De heer van Kerkwijk wil de benoeming verplaatsen, haar van den minister of commissaris ontnemen en overbrengen bij den Gemeenteraadwant het zal wel in de bedoeling liggen van den voox'steller, dat de Koning in den regel uit de aanbevolenen een keuze zal doen. Hier ligt cle vraag voor de hand of de Raad daartoe het aangewezen ligchaam is? Wanneer wij in aanmerking nemen, dat de burgemeester wezen moet het hoofd van den Raad en van de gemeente, tevens in vele opzichten ambtenaar der regeering, die in een gemeente geplaatst wordt niet zoo zeer om den zin der gemeentenaren te doen, dan wel om haar belangen te behartigen en tevens belangrijke Rijks wetten uit te voeren en toezicht te houden op de naleving daarvan, dan ligt het niet in de rede die keus aan den Raad toe te vertrouwen. Het is alsof men weeskinderen hun eigen voogd liet kiezen. Maar daarenboven: wanneer men het personeel der Gemeenteraden op vele, zoo niet de meeste plaatsen nagaat, mag men vragen of die Raden wel uit zulke mannen bestaan, die bevoegd zijn zulk een persoon aan te wijz.en omdat zij er bekwaam voor zijn. Zij mogen in eigen oogen meenen deskundigen te zijn, maar toonen te dikwijls volstrekte onbekendheid met wetten en reglementen, en bewijzen te vaak behoefte te hebben aan een kundige leiding, dat zij xxiet de aangewezen per sonen zijn om hun leider te kiezen. Wij gaan verder en meenen, dat zij maar al te dikwijls iemand zouden aanbevelen van wien zij verwachten kunnen, dat hij een gedwee volgeling in plaats van een ferm voor ganger zal zijneen man die zich vereerd zal moeten gevoelen met de keus en daarvoor „dankje" zeggen op strafte van ongenade. De burgemeester loopt alzoo gevaar te worden de knecht van den Raad en zijn onafhankelijkheid te verliezen, indien hij niet reeds bij voorbaat een afhan kelijk persoon is. Daarbij moet in aanmerking genomen worden de partijzucht die in vele Gemeenteraden heerscht, waardoor de aanbevolene de man van de bovendrijvende partij zal zijn en niet zooveel mogelijk een man die boven alle partij en personen-kwestiën staat. Deze overweging is het vooi'al, die zulk een wijze van benoeming ongewenscht maakt en ons de voorkeur doet geven aan een ruimer gebruik van de aan den Koning verleende vrijheid om personen te benoemen die geen ingezetenen zijn. „Ja. maar," zal men zeggen, „een ingezetene en dan nog wel een door den Raad aangewezene kent beter de behoeften der gemeente." Dit is echter een machtspreuk, een groot woord en andei's niet. Wat zijn de behoeften eener gemeente? Zij zijn overal dezelfde. Goed onderwijs, een goed belastingstelsel, goede bestrating en verlichting, goede politie, een goede uitvoering der voorschriften bij verschillende landswetten gegeven, daar heeft iedere ge meente, welke ook, behoefte aan, maar hierin kan dan ook door een ieder voorzien worden die van deze dingen kennis heeft. Blijft over een enkel, bizonder gemeente belang, dat hier of daar voorziening eisclit. Hier zal een toegangsweg moeten aangelegd of verbeterd, dó ar een raadhuis gebouwd, elders een plaatselijke verordening op een daar alleen bestaanden toestand gemaakt moeten worden. Maar wij vragen, welk verstandig man zal die behoefte niet binnen weinige dagen leeren kennen, al was hij, bij zijn benoeming, ook ten eenenmale vreemd aan de gemeente en zijn de ï-aadsleden, de wethouders, de notabele inge zetenen niet daar om hem op die speciale behoeften te wijzen, en zal hij dan niet onmiddellijk deze zaken richtig ter hand nemen, mits hij een juisten blik, een helder oordeel hebbe? Daar komt het op aan! En, ofschoon koninklijke benoe mingen somtijds slecht uitgevallen zijn, komen zij ons voor meer waarborgen op te leveren voor een goeden uitslag dan benoemingen door of vanwege den Gemeenteraad. Bedriegen wij ons niet, dan schuilt de fout ergens anders. Zij is gelegen in de volstrekte afwezigheid van eenigen eisch of voorwaarde, waaraan de te benoemen persoon moet voldaan hebben. Voor een zoo gewichtige betrekking mag waarlijk wel grondige kennis van Ixet ambt gevorderd worden. En daarop wordt thans maar al te weinig gelet; trouwens er bestaat daaromtrent geen enkele bepaling. Waarom niet een examen afgenomen van aspirant burgemeesters? Waarom niet, voor het minst, geëischt dat zij gedurende eenigen tijd met vrucht werkzaam zullen geweest zijn bij de gemeentelijke administratie. Waarom niet de vele commiezen ten stadhuize in onze grootere gemeenten bevorderd tot bux-gemeesters ten platten lande? Wij herhalen het, examens geven geen volkomen waarborg voor een goeden uitslag, maar toch eenigen meerderen waarborg dan geen examens. Eindelijk zal er een andere hervorming moeten plaats hebben, en het kamerlid dat daaromtrent een voorstel doet zal een verdienstelijk man genaamd worden. Men ver- hooge nl. de ti'actementen zoodanig, dat de bui'gemeesters- betrekking een waarlijk onafhankelijk bestaan oplevere. Of deze van Rijks- dan wel van gemeentewege moeten betaald worden, behoeft thans niet ter sprake te komen. Maar door aan het ambt een flinke bezoldiging te ver binden zal men niet beperkt worden in de keus, en het burgemeesters-personeel niet uitsluitend onder rijke inge zetenen of bemiddelde vreemden behoeven aan te werven. Dan alleen zal men de vraag kunnen stellen, die hier over wegend en alle3 beslissend is: wie is de voor het ambt meest geschikte, d. w. z. meest bekwame persoon? Stoomsnelpersdruk vjii A. A. Bakker Cz., Nieuwediep.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1879 | | pagina 4