Logement en Uitspanning. B A Z A B.
H. VERWEIJDE,
BERG-AARD APPELEN.
THEE.
PILUtï
BLAAUBOER Co.,'tZand teZijpe,
en JOHs. HONING, te Schagen,
Amsterdam, E. BRANDSMA.
GEBRl NAS C°
TTit do Iiand to
JiOOP een nieuw gebouwd
KOFFIJIIUIS en
UÏTSPASIiVISO, gelegen in de
_s^~^^^^onmiddellijke nabijheid van het Spoorweg
station Schagen, bestaande uit: Éen DOORRIJDSTAL
met PAARDENSTAL en ruim ERF, een ruime ZAAL
en KOEPELKAMER, waaronder BIERKELDERvoorts
beneden nog twee ruime KAMERS met een ALCOOF,
VESTIBULE en KEUKEN en boven vier flinke LOGEER
KAMERS en DIENSTBODENKAMERTJES.
Te bevragen bij den Eigenaar C. N. V L A MIN G,
te Schagen.
SIGARENMAGAZIJN ,,'T WAPEN VAN ZWOLLE,"
te ZWOLLE.
Levert, door uitermate voordeeligen inkoop, zoolang de
voorraad strekt, kistjes fijne geurige JEIö/\7"EUO.&1
jOk r-g (100 stuks), tegen O.—
per kistje.
Heeren liefhebbers die nu eens goedkoop en lekker
rooken willen, laten deze gelegenheid niet passeren.
IVB. Levering franco huis, tegen toezending van het
bedrag per postwisselpostzegels worden niet
geaccepteerd.
De ondergeteekende, vertegenwoordiger der
"Koninklijke Fabriek van
andere Wertttulgen,
Directeur de Heer VAN DER MADE te Amsterdam,
beveelt zich beleefdelijk aan tot het leveren en repareeren
van STOOMMACHINES, KETELS, DRAAIBANKEN,
BOORBANKEN, SCHAAFBANKEN, DRIJFWERKEN,
alsmede van IJZEREN BOOTEN, SCHEPEN en BRUGGEN
van de nieuwste constructie; evenzoo van GIETWERK en
ZWARE GESMEDE STUKKEN.
DIRKL WIJDOM,
Ingénieur Civil Mécanicien.
Wormerveer, October 1879.
hebben een Agentschap geplaatst in 't Keurvorstendom
Hessen tot den aankoop der PFEKSTK
Zij hebben zei ven deze landstreek bezocht en thans
reeds zes waggons in expeditie, doch daar dit voor duurzame
puike Winter-Aardappelen nog zeer weinig is, zullen zij
van af MAANDAG aan alle Stations der lijn Zaandam
Anna Paulowna monsters van 5 kop h 40 Cents beschikbaar
stellen. Zij verzoeken na overtuiging der monsters, de
bestellingen aan hun adres of aan den Chef op te geven,
waardoor zij in staat gesteldworden de expeditie van
daar naar de aanvragen te regelen. Ook zullen zij er
voor zorgen, dat van Purmerende't Zand aan alle
Aanlegplaatsen der Stoomboot Gebrs. Zur Mühlen
monsters te bekomen zijnde Kapitein neemt de bestellingen
aan en zorgt verder voor de afievei'ing.
F» r IJ s éi Contant.
Per waggon van 143 HL. 4.50 per HL.
hoeveelheid 50 „4.7b
20 5.-
„10a 5 5.25
1 i/ 5.50.
Reflecteerenden zorgen voor zakken.
ZWARE SOUCHON per 5 ons ƒ1.25.
FIJN-GEURIGE PECCO SOUCHON 5 - 1.50.
Verkrijgbaar bij den Heer J. KORVER, Spoorstraat
en Zuidstraat, te Helder.
Per 2| KG. franco door geheel Noordholland.
De ondergeteekende berigt aan zijne geachte
jjiPlaatsgenooten, dat hij van af heden zijn
SR.UNDVLE ESCH
heeft afgeslagen in de
'SPOORSTRAAT, lo. 385.
LAPJES 40, ROLLADE 471, BIEFSTUK 55 en
OSSENHAAS 60 cents; alles per half kilogram.
Bestellingen worden met den meesten spoed ten uitvoer
gebragt. H. C. J U R R I E N.
Verstooring der werkingen. Om gezond te zijn, moet men er voor
waken, dat elk orgaan des ligchaams geregeld werkt, om die ver
stooring te verhoeden, heeft men slechts zijne töevlugt van tijd tot
tijd, of geregeld zijne toevlugt te nemen tot die pillen, naar de
gedrukte voorschriften, waarin elke doos gewikkeld is. De maag,
de lever, de nieren, en de ingewanden zullen verligt worden door
hare bloedzuiverende en wijzigende eigenschappen, die met kracht
weerstand bieden aan iedere ontstelling hunner natuurlijke werking,
en die de orde en de regelmatigheid er van bevestigen. De gezond
heid kan altijd behouden worden, door met naauwgezetheid de
voorschriften van Ilolloway na te leven, eu er zich bij het gebruik
der geneesmiddelen stiptelijk aan te houden. Door die middelen
zullen alle verstoppingen verdreven, het bloed gezuiverd, en een
flinke en vrije bloedsomloop hersteld worden.
Doosjes PILLEN en Potjes ZALF.
f 0.80, f 1.85, f3.-, f 6.75, f 13.50 en f 20.50.
Ze worden verkocht bij de Apothekers.
Voor den verkoop in het groot vervoege men zich bij
en Professor ILOLLOWAY, 533, Oxford-Street, Londen.
H, M. P. DE YPIES, Horologiemaker,
DE BURG op TEXEL,
fRFPARFFRT Horologiën, Klokken, Naaimachines
Brillen, Barometers, enz., enz.
Nieuwe CYLINDER-IIOROLOGIËN van af 12.
en hooger. KLOKKEN van af 5.en hooger,
met zeer solide accuraat loopende werken, wordt één
jaar voor ingestaan, alsmede voor de reparatie.
Brieven uit het Noorderkwartier.
(Slot.)
Een der leden van de Tweede Kamer, de heer van
Kerkwijk, heeft gebruik gemaakt van zijri recht van
initiatief, en een verandering voorgesteld in de keus van
burgemeesters. Hij heeft gewezen op iets, dat hem een
wond epiek in ons staatsleven toeschijnt; op burgemeesters,
die geen kennis hebben van hun vak, die slordig zijn en
de zaken verwaarloozen, die zich misdragen, die hun ambt
beschouwen als een haantje, geschikt voor lieden die voor
andere betrekkingen ongeschikt zijn, voor wie de toegang
tot de burgemeestersplaats eigenlijk is de veiligheidsklep
voor een leven, dat door jeugdige lichtzinnigheid tot zijn
hoogste spankracht gekomen is. Hij zoekt de oorzaak
daarvan in de wijze van benoeming, die tot nu toe gevolgd
is lenocming door den Koning op voordracht van den
commissaris in het gewest en wil hierin verbetering
brengen door de benoeming voortaan te laten geschieden
nadat de Gemeenteraad een aanbeveling van een drietal
personen bij de regeering ingezonden heeft.
Reeds aanstonds merken wij op, dat de zwakke zijde
van dit voorstel gelegen is in dat woord aanbeveling. Hoe
men ook over dit voorstel denke, dit staat vast, dat er
een groot onderscheid is tusschen een aanbeveling waaruit
gekozen kan en een voordracht waaruit gekozen moet
worden; en dat, wanneer werkelijk, gelijk de heer v. K.
schijnt te meenen, de Gemeenteraad meer bevoegd is dan
de commissaris om te oordeelen wie aan het hoofd der
gemeente zal staan, de keus behoort plaats te hebben uit
de voorgedragenen. Een keus op aanbeveling sluit het
geval geenszins buiten, dat er iemand benoemd wordt die
niet aanbevolen is, wat dan wederom de deur openzet voor
een min gelukkige keus en een leelijke snede door den
neus van de achtbare gemeenteraadsleden is. Denkt u
eens den toestand waarin zulk een burgemeester geplaatst
wordt, die tegen den zin van den Raad komt, althans niet
behoort tot de drie door hem gewilde personen! Wil men
een doortastende maatregel nemen, dan zegge men: van
tweeën één: óf de Gemeenteraad benoemt zelve zijn burge
meester, "t zij rechtstreeks, 't zij zijdelings, door een voor
dracht op te maken waaruit de Koning moet kiezen, óf
hij bemoeie zich niet met de keuze en late deze geheel
aan den Koning over. Dat is een radicale maatregel, die
voortkomt uit een op overtuiging gegrond beginsel; de
thans voorgestelde is een halfslachtige.
Welke van beide wijzen van benoeming schijnt het
meest verkieselijk Bij de beantwoording dezer vraag
zullen wij trachten zoo onpartijdig mogelijk te werk te
gaan en alleen het algemeen lands- en gemeente
belang, niet de bizondere wenschen van enkele raadsleden
of het belang van deze of gene gemeente die in een zeer
exceptionneelen toestand verkeert, in 't oog te houden.
De heer van Kerkwijk somt een reeks van grieven op,
die hij tegen sommige burgemeesters heeft. Wij zouden
die reeks gemakkelijk met eenige voorbeelden kunnen
vermeerderen. Ons zijn burgemeesters bekend, die, toen
zij hun ambt aanvaardden, het A. B. C. der gemeentewet
niet kenden, die zelfs niet wisten hoe zij hun eerste raads
vergadering moesten openen of sluiten! Anderen, die het
in hun studententijd op ergerlijke manier hadden laten
liggen en getoond hadden onbekwaam te zijn zelfs voor
de eenvoudigste examens; nog anderen, die, in plaats van eerbied
af te dwingen voor het gezag, hun naam en waardigheid op
ergerlijke manier aan de algemeene verachting prijs gaven.
Maar niettegenstaande deze feiten meenen wij dat daarom
alleen geen verandering in de wijze van benoeming behoeft
gebracht te worden. Toegegeven, dat de schuld van
diergelijke benoemingen gelegen is bij den commissaris die
zulke personen voordroeg, dan ligt daarin wel een reden
om zulk een commissaris te vervangen of de benoeming
buiten hem om te verrichten, maar nog niet om haar te
verplaatsen in handen van den Gemeenteraad, van wien
het de vraag blijft of deze dan zoo bij uitnemendheid
geschikt is om een onpartijdige en juiste aanbeveling te doen.
Maar daarenboven, ofschoon hier en daar zulke ergerlijke
feiten zijn aan te wijzen, wij houden het er voor, dat deze
uitzondering, geen regel zijn; en het gaat niet aan een
wet te maken of te veranderen om uitzonderingen; een
goede wet moet haar kracht en waarde ontleenen aan
algemeen bestaande toestanden of aan een algemeen geves
tigde volksovertuiging. Het zijn diergelijke uitzonderingen
als die, welke men helaasin alle betrekkingen en onder
allerlei waardigheidsbekleders aantreft. Het is waarlijk
geen kunst om eenige namen te noemen van ministers,
kamerleden, professoren, rechters, officieren, geestelijken,
die hun ambt óf niet met de noodige nauwgezetheid waar
nemen óf bet oneer aandoen door een onbetamelijk gedrag.
Maar nu gaat liet niet aan, de schuld daarvan te zoeken
bij de wijze waarop zij benoemd zijn. Waarom stelt de
heer v. K. niet voor, in de wijze van benoeming van al
deze betrekkingen verandering te brengen? Het is niet
in de wijze van benoeming, maar in den ernst, de degelijk
heid, de karaktervastheid van de personen die met de
benoeming belast zijn, dat de waarborg voor een goede
keus gelegen is, en in de eischen die men aan de te
benoemen personen stelt.
Nu wordt er bij den tegenwoordigen stand van zaken
geen enkelen officieëlen eisch voor het burge
meesterschap gesteld. Ieder kan daartoe benoemd worden;
een boer zoo goed als een geleerde; een jonkman die voor
niets deugt even zoo goed als een officier. Er wordt voor
deze betrekking noch het afleggen van een examen noch
geoefendheid, verkregen op een gemeentehuis, vereischt.
Daar zit o. i. de groote fout, ofschoon niet de eenige,
want ook het best afgelegde examen waarborgt niet de
degelijkheid van iemands persoon. Ook vergete men niet,
dat de wet een waarborg geeft tegen het menigvuldig
voorkomen of het bestendigen van die treurige feiten. De
burgemeester kan ten allen tijde door den Koning ont
slagen worden en bekleedt zijn ambt telkens slechts voor
zes jarenhij moet zich dus onderwerpen aan een her
benoeming en staat bloot aan eene niet-herbenoeming, iets
wat bij andere betrekkingen lang niet altijd het geval is.
Achten wij een verandering der wet uit dien hoofde
onnoodig, wellicht is zij wenschelijk en doelmatig om andere
redenen. Wij meenen dat dit echter niet het geval is. De
heer van Kerkwijk wil de benoeming verplaatsen, haar
van den minister of commissaris ontnemen en overbrengen
bij den Gemeenteraadwant het zal wel in de bedoeling
liggen van den voox'steller, dat de Koning in den regel
uit de aanbevolenen een keuze zal doen. Hier ligt cle
vraag voor de hand of de Raad daartoe het aangewezen
ligchaam is? Wanneer wij in aanmerking nemen, dat de
burgemeester wezen moet het hoofd van den Raad en van
de gemeente, tevens in vele opzichten ambtenaar der
regeering, die in een gemeente geplaatst wordt niet zoo
zeer om den zin der gemeentenaren te doen, dan wel om
haar belangen te behartigen en tevens belangrijke Rijks
wetten uit te voeren en toezicht te houden op de naleving
daarvan, dan ligt het niet in de rede die keus aan den
Raad toe te vertrouwen. Het is alsof men weeskinderen
hun eigen voogd liet kiezen. Maar daarenboven: wanneer
men het personeel der Gemeenteraden op vele, zoo niet
de meeste plaatsen nagaat, mag men vragen of die Raden
wel uit zulke mannen bestaan, die bevoegd zijn zulk een
persoon aan te wijz.en omdat zij er bekwaam voor zijn.
Zij mogen in eigen oogen meenen deskundigen te zijn,
maar toonen te dikwijls volstrekte onbekendheid met wetten
en reglementen, en bewijzen te vaak behoefte te hebben
aan een kundige leiding, dat zij xxiet de aangewezen per
sonen zijn om hun leider te kiezen.
Wij gaan verder en meenen, dat zij maar al te dikwijls
iemand zouden aanbevelen van wien zij verwachten kunnen,
dat hij een gedwee volgeling in plaats van een ferm voor
ganger zal zijneen man die zich vereerd zal moeten
gevoelen met de keus en daarvoor „dankje" zeggen op
strafte van ongenade. De burgemeester loopt alzoo gevaar
te worden de knecht van den Raad en zijn onafhankelijkheid
te verliezen, indien hij niet reeds bij voorbaat een afhan
kelijk persoon is. Daarbij moet in aanmerking genomen
worden de partijzucht die in vele Gemeenteraden heerscht,
waardoor de aanbevolene de man van de bovendrijvende
partij zal zijn en niet zooveel mogelijk een man die boven
alle partij en personen-kwestiën staat. Deze overweging
is het vooi'al, die zulk een wijze van benoeming ongewenscht
maakt en ons de voorkeur doet geven aan een ruimer
gebruik van de aan den Koning verleende vrijheid om
personen te benoemen die geen ingezetenen zijn.
„Ja. maar," zal men zeggen, „een ingezetene en dan
nog wel een door den Raad aangewezene kent beter de
behoeften der gemeente." Dit is echter een machtspreuk,
een groot woord en andei's niet. Wat zijn de behoeften
eener gemeente? Zij zijn overal dezelfde. Goed onderwijs,
een goed belastingstelsel, goede bestrating en verlichting,
goede politie, een goede uitvoering der voorschriften bij
verschillende landswetten gegeven, daar heeft iedere ge
meente, welke ook, behoefte aan, maar hierin kan dan ook
door een ieder voorzien worden die van deze dingen
kennis heeft. Blijft over een enkel, bizonder gemeente
belang, dat hier of daar voorziening eisclit. Hier zal een
toegangsweg moeten aangelegd of verbeterd, dó ar een
raadhuis gebouwd, elders een plaatselijke verordening op
een daar alleen bestaanden toestand gemaakt moeten worden.
Maar wij vragen, welk verstandig man zal die behoefte
niet binnen weinige dagen leeren kennen, al was hij, bij
zijn benoeming, ook ten eenenmale vreemd aan de gemeente
en zijn de ï-aadsleden, de wethouders, de notabele inge
zetenen niet daar om hem op die speciale behoeften te
wijzen, en zal hij dan niet onmiddellijk deze zaken richtig
ter hand nemen, mits hij een juisten blik, een helder
oordeel hebbe?
Daar komt het op aan! En, ofschoon koninklijke benoe
mingen somtijds slecht uitgevallen zijn, komen zij ons
voor meer waarborgen op te leveren voor een goeden uitslag
dan benoemingen door of vanwege den Gemeenteraad.
Bedriegen wij ons niet, dan schuilt de fout ergens anders.
Zij is gelegen in de volstrekte afwezigheid van eenigen
eisch of voorwaarde, waaraan de te benoemen persoon moet
voldaan hebben. Voor een zoo gewichtige betrekking mag
waarlijk wel grondige kennis van Ixet ambt gevorderd
worden. En daarop wordt thans maar al te weinig gelet;
trouwens er bestaat daaromtrent geen enkele bepaling.
Waarom niet een examen afgenomen van aspirant
burgemeesters? Waarom niet, voor het minst, geëischt dat
zij gedurende eenigen tijd met vrucht werkzaam zullen
geweest zijn bij de gemeentelijke administratie. Waarom
niet de vele commiezen ten stadhuize in onze grootere
gemeenten bevorderd tot bux-gemeesters ten platten lande?
Wij herhalen het, examens geven geen volkomen waarborg
voor een goeden uitslag, maar toch eenigen meerderen
waarborg dan geen examens.
Eindelijk zal er een andere hervorming moeten plaats
hebben, en het kamerlid dat daaromtrent een voorstel doet
zal een verdienstelijk man genaamd worden. Men ver-
hooge nl. de ti'actementen zoodanig, dat de bui'gemeesters-
betrekking een waarlijk onafhankelijk bestaan oplevere.
Of deze van Rijks- dan wel van gemeentewege moeten
betaald worden, behoeft thans niet ter sprake te komen.
Maar door aan het ambt een flinke bezoldiging te ver
binden zal men niet beperkt worden in de keus, en het
burgemeesters-personeel niet uitsluitend onder rijke inge
zetenen of bemiddelde vreemden behoeven aan te werven.
Dan alleen zal men de vraag kunnen stellen, die hier over
wegend en alle3 beslissend is: wie is de voor het ambt
meest geschikte, d. w. z. meest bekwame persoon?
Stoomsnelpersdruk vjii A. A. Bakker Cz., Nieuwediep.