PILLEN
1.23. KTOKT PLUS ULTRA 1.23.
1 doos met 3 stuks prachtige, beste Zeep.
A. H. VAN DAM, Boekhandel, Cufemborg.
KENNISGEVING.
LOUIS JORCHMANN.
HANDLEIDING
Onderwijs in de Stoomwerktuigkunde,
ar. xv. visser.,
Caisse Hypothécaire van Brussel.
QUINA LAROCHE,
m KRAEPELIEN HOLM,
DE CONCURRENT.
KRISTAL- EN GLASWERK,
Compotes, Milieux, Kaasstolpen,
Botervlootjes, Karaffen,
GLAZEN EN ROEMERS
Olie- en Azijnstellen, Zuurstellen,
artikelen voor huishoudelijk gebruik.
jlpr Augenblïks-Copist
Na ontvangst van 1.25 per Postwissel of Zegels, verzendt ondergeteekende zeer net verpakt en franco door
geheel Nederland:
100 vel best geruit POSTPAPIER en 100 beste vierkante ENVELOPPEN, 1 Nickel doosje met beste Stalen
Pennen, 1 zeer nette Penhouder, 1 Potlood met Puntbewaarder, 1 heel mooi Zakboekje, 1 stuk Lak, 1 flacon Schakellijm
met kwastje, 1 flacon beste blauwe of zwarte Inkt, en om eens vlug een massa Pakketten op te ruimen, ontvangt men
geheel Cadeau:
Dit Pakket wordt ook verzonden op Rembours met 10 cents verhooging.
De Zuldhollandache Bierbrouwerij DEN RAAG
brengt ter kennis aan belangstellenden, dat de Heer
f. j. holmbr, te Helder, sedert
1 September 1882 als ©©nlg Agent voor
Helder, Nieuwediep en omstreken voor haar aangesteld is,
en dat bij genoemden Heer uitsluitend het Lagerbier,
alsook onze andere Bieren te verkrijgen zijn, gebotteld en
in vaten van 25, 50 en 100 liter, tegen fabrieksprijs.
P.P. Naar aanleiding van bovenstaande annonce, neemt
de ondergeteekende beleefd de vrijheid, zich aan te bevelen.
F. J. H OLM ER.
Versolien en
bij het
door
Oud-Officier-Instructeur in de Stoomwerktuigkunde aan het
Kon. Instituut v. d. Marine te Willemsoord, Directeur
der Kweekschool voor Machinisten te Amsterdam.
Met ATLAS met 15 PLATEN en 245 FIGUREN.
Prijs f 7.HO.
Uitgevers:
JOH G STEMLER Cz. te Amsterdam en E. J. BRILL te Leiden.
NB. Bestellingen te doen aan den eersten uitgever of
aan zijn gewonen Boekhandelaar.
Directie der Agentschappen voor Nederland
Bnukastraat, 20, 'S GRA VEN HA G E.
De Caisse Hypothecaire te Brussel verschaft groote en
kleine kapitalen onder le hypothecair verband op landerijen,
gebouwen (ook in aanbouw), aflosbaar in annuïteiten (geene
vooruitbetaling).
Agent voor Helder, SchagenAlkmaar, Hoorn, Enkhuizen,
t/m. Medemblik, de eilanden Texel en W i e r i n g e n,
L. W. F. OUDENHOVEN, Makelaar te Helder, die te
spreken is: Maandag» CAFÉ SUISSE, Kal verstraat,
Amsterdam, van 14 uren's middagsDonderdag» Hotel
VREDELUST te Schagen, van 1012 uren 's morgens;
Zaterdag'» van 113 uren 's middags IIELDERSCHE
WAPEN, bij den Heer PABST te Alkmaar.
AMSTERDAMSCHE COURANT.
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD.
Verschijnt dagelijks, behalve op Zon en feestdagen.
De Amsterdainschc Courant zal na nauwgezette
keuze de belangrijkste en belangwekkendste gebeurtenissen
van den dag tnededeelen.
De Ainsitordamwchc Courant is het goedkoopste
Dagblad van Nederland. Voor Amsterdam per
3 maanden 1.50, franco per post f 1.80.
Niemand kan door den prijs worden afgeschrikt onze
Courant iederen dag alleen of met een vriend gesamenlijk
te ontvangen.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen.
Bureau: O. Z. Voorburgwal 280, over het Stadhui».
Apothekers te Zeist.
Opwekkend, versterkend.
m koortftverdrijvend.
Ijzerhoudende Quina-Laroche bij bloedarmoede, etc.
Depot bij de Heeren Apothekers: te Helder
L. JELGERSMA; Alkmaar, A. CONIJN Az.;
Schagen, W. A. HAZEU; en verder bij de meeste
Apothekers verkrijgbaar in flesschen kf 1.90 en ƒ1.
De nevel nadertig voor de gezondheid. In alle groote en volk
rijke steden is de lucht altijd meer of minder bedorven, en kwade
lucht veroorzaakt ziekten. Om de ziekten, die door deze ver
pestende lucht ontstaan, tegen tc werken is niets zoo heilzaam
en zeker als de pillen van Holloway. Zij werken op het bloed
even als een filtereer machine op troebel water; zij zuiveren
werktuigelijk de vochten van alle onreinheden en verwijderen
iedere schadelijke stof'. Deze wonderbare pillen bezitten al de
eigenschappen van een zuiverend, behoedend en geneeskrachtig
middel. Zij hebben een goede uitwerking op indigestie en koorts,
en wat nog meer te verwonderen is, dewijl z:j het inwendige
gestel volkomen zuiveren regelen en versterken zij elk orgaan
afzonderlijk. De pillen van Holloway kunnen gebruikt worden
door beide geslachten, op iederen ouderdom en onder ieder klimaat.
Doosjes PILLEN en Potjes ZALF
l 0.80, f 1.85, f 3.—, f 6.75, f 13.50 en f 20.50.
Ze worden verkocht bij de Apothekers.
Voor den verkoop in het groot vervoege men zich
Professor Holloway, 533, Oxford-Street, Londen.
A. S.
Makelaar, Loodsgracht, Helder,
beveelt zich aan tot het KOOPEN en VERKOOPEN van
alle ROERENDE en ONROERENDE GOEDEREN.
ofrobpuntg.
Allen die iets te vorderen hebben van of verschuldigd
zijn aan den boedel van wijlen KLAAS BROUWER,
gewoond hebbende te Texel en aldaar overleden oeptember
1884, worden verzocht daarvan opgave of betaling te doen
vóór den 20 October a. s. ten kantore van den Notaris
CONINCK WESTENBERG aldaar.
Weststraat, L 87.
Weststraat, L 88.
GROOTE KEUZE IN DE NIEUWSTE SOORTEN
in alle grootten,
MELKKANNETJES, SCHOTELTJES, SUIKERVAZEN,
in diverse soorten, en vele andere
GOF.DHOOPE VASTE PRIJZEN.
ui nieuw «te en eenierst. e ïiit.i
(D. R. Patent A.)
nieuwste en eenigste uitvinding tot verveel
voudiging van Ge»chriftcu. Teekcningrn. Muziek, enz.,
ook van Pinna. Teekcningrn, enz., die op METAALPLATEN
vervaardigd zijn. Porto-besparing door verzending als
drukwerk. Prijs 8 Mark met alle toebehooren.
Prospectus, Drukproeven gratis en franco.
Zittau in S. CARL DAMMANN.
DE ECHTSCHEIDING IN CHINA.
In het werk Les Chinois peints par euxmêmes an Tcheng-
Ki-Tong, komt een hoofdstuk voor, handelende over echt
scheidingen en dat duidelijk sporen draagt, dat het ge
schreven werd in de dagen, toen deze zaak te Parijs druk
werd besproken en de afgevaardigde Naquet, gesteund
door A. Dumas fils en anderen, hemel en aarde bewoog,
om de ontbinding van het huwelijk op deze wijze in
Frankrijk weder bij de wet te zien vastgesteld en geregeld,
gelijk dat vroeger ook liet geval was geweest.
Daar het niet noodig is, dat wij onzen schrijver op al
de zijpaden, die hij telkens inslaat, volgen, willen wij
alleen hooren wat hij ons over de echtscheiding in China
weet mede te deelen.
Het doet hem blijkbaar leed te moeten bekennen, dat
in China, ondanks het feit, dat de familie de basis is der
gansche samenleving en het huwelijk hoog vereerd wordt,
de echtscheiding bij de wet geoorloofd is.
In het jaar 253 vóór onze Christelijke jaartelling, toen
het Chineesche wetboek in het licht verscheen, bestond zij
reeds. Dit is nu eenmaal niet weg te nemen, maar zij is
en blijft toch volgens hem „een remedie erger dan de
kwaal," een noodzakelijk kwaad, dat getuigt van de mensche-
lijke onvolmaaktheid en aan het huwelijk de bekoorlijkheid
ontrooft, welke het voor ons gevoel bezit als een door de
familie voor de familie ontworpen en gesloten vereeniging,
Behalve om de gewone bij Oosterlingen en Westerlingen
beiden voorkomende redenen, kan in het rijk van het
midden ook echtscheiding worden geëischt wegens verre
gaande ongehoorzaamheid jegens ouders der echtgenooten,
of wanneer, na een door de wet bepaalden termijn de
onvruchtbaarheid der vrouw is gebleken. Dit laatste is
een natuurlijk gevolg van de patriarchale opvatting van
het doel des huwelijks: kinderen voort te brengen, die
der familie tot eere zijn en den eeredienst der vaderen in
stand houden.
Alzoo de echtscheiding bestaat, d. i. zij behoort tot de
mogelijke zaken. Maar de vraag waar het op aankomt is
deze wordt zij toegepast, maakt men er gebruik van?
Neen, zelfs waar het huwelijk lang na den tijd, dien de
wet daarvoor bepaald heeft, kinderloos blijft, kan men niet
besluiten, om tot dien harden en wreeden maatregel over
te gaan men blijft vereenigd en adopteert een kind
overeenkomstig de bestaande wet der adoptie.
Ook in andere gevallen schijnt de eens gesloten band
zóó moeielijk verbroken te kunnen worden, dat men gerust
mag zeggen, dat in China de echtscheiding, ofschoon bij
de wet geoorloofd, door gebruik en gewoonte veroor
deeld is.
Een der gelukkigste instellingen van zijn vaderland
noemt de schrijver deze bepaling, dat de vrouw geen
bruidschat medebrengt. Het geld en de vrouw hebben
dus niets met elkander uit te staan, een huwelijk om geld
is daar een onmogelijkheid.
„Ik heb mijn best gedaan," zegt hij niet zonder ironie,
„om mijn landgenooten aan het verstand te brengen, wat
het eigenlijk is zoo'n huwelijk om geld, maar zij hebben
altijd daaronder blijven verstaan een handelsovereenkomst
een zaakje.
*Bij -ons onderzoeken de ouders reeds lang te voren
welke titels en waardigheden de familie der aanstaande
schoondochter en welke eigenschappen deze bezit, maar
een bruidschat, waar naar voor en boven alles in Frankrijk
gevraagd wordt, en die beslist of het al of niet een goede
partij is, daaraan denkt men in China niet.
„De geldhuwelijken zijn de meest schandelijke beleedi-
gingen, welke men der vrouwen kan aandoen. Maar deze
gevoelen er den smaad niet van, omdat zij, daar zij zich
laten koopen, dikwijls ook den moed hebben zich te ver-
koopen.
Een gelukkig huwelijk staat in China hoog aangeschreven.
Een oud lied uit het Liederenboek verheerlijkt zulk een
gelukkig huishouden in een naïve ode, waarvan wij hier
de vertaling laten volgen:
„De haan heeft gekraaid! zegt de vrouw
En de man antwoord: men kan nog bijna niets zien,
De dag is nog niet aan den hemel.
Sta op! en ga eens naar de lucht kijken!
Reeds is de morgenster verschenen
't Is tyd om te gaan: denkt er om, dat gy
Den wilden gans en den eend
Met uwe pijlen moet vellen.
Gij hebt uwe pijlen afgeschoten en het doel getroffen.
Laat ons thans een weinig wijn drinken,
En samen den tijd passeeren.
Mogen de muziekinstrumenten overeenstemmen
En geen wanklank of valsche tonen
Onze ooren treffen!"
Zoo luidt dit lied der echtgenooten. Zij kent geen
hooger eerzucht dan haren vriend zijn plicht op het nart
te drukken... En meen nu niet, dat die jager een arme
drommel is, die gedwongen is met de jacht een zunr stuk
brood te winnen. Neen, die man is in zeer goeden doen,
want de ode eindigt aldus:
„Bied fraaie, kostelijke steenen
Uwe vrienden, die u bezoeken;
Zij zullen ze met zich dragen
Opgehangen aan hun gordels."
De echtscheiding, die meer in naam dan in werkelijkheid
bestaat, wordt door de aristocratie vooral veracht. Deze
wil hare familie-geheimen niet aan de groote klok hangen,
wat bij een rechterlijke scheiding het geval zou worden
en dus, met uitzondering van zeer ernstige gevallen, steeds
haar toevlucht tot wederkeerige concessies neemt.
Daarbij komt nog, dat de vrouw er groot belang bij
heeft den vrede te bewaren en afkeerig te zijn van
scheiding, omdat zij niets bezit dan de eer en liet aanzien,
waarop zij als vrouw van haar echtgenoot aanspraak heeft.
Bij en door het huwelijk namelijk krijgt de vrouw deel
in al de voorrechten, welke haar man geniet, zelfs mag zij
de aan zijn rang verbonden uniform dragen. Bij een
echtscheiding zou zij van dat alles afstand moeten doen,
niets overhoudenGeen wonder, dat de vrouw aan alles
eer zal denken dan aan dat middel, wat voor haar bijna
met zelfmoord gelijk staat.
„Al die bepalingen'- zegt dan ook onze auteur
„mogen Chineesch zijn, daarom zijn zij niet minder ver
nuftig. Bij ons kan men dan ook niet zeggen, wat een
principe (Voccident is; cherchez la femme!
„Toch is de Chineesche vrouw even gelukkig als hare
Europeesche zuster; maar aangezien haar gevoel van per
soonlijkheid niet al te zeer ontwikkeld is, denkt zij aan
schandalen, noch intriges."
Nog iets, wat de vrouw weerhoudt scheiding aan te
vragen en haar tevens kracht geeft om veel leed te ver
dragen, is ditdat de opvoeding der kinderen uitsluitend
aan hare zorg en leiding is toevertrouwd. Die vrouwelijke
leiding en zorg is in de schatting van den Chinees de
hoogste en de beste. Immers de moeder alleen kan de
ware ambitie wekken in het hart harer kinderen, want door
deze moet zij zelve geadeld, geëerd en gevierd worden
eenmaal; en zoo kan dan ook Tcheng naar waarheid zeggen
„wij hebben van de vrouw gemaakt een roezen dat altijd
vol hoop en verwachting is." Die hoop doet haar dragen
en dulden, wanneer haar man haar ongelukkig maakt;
want het vooruitzicht, dat haar kinderen haar eens alles
zullen vergoeden, verzoent haar met haar treurig lot.'
Maakt de vrouw zich aan echtbreuk schuldig, dan heeft
haar man het recht haar, als heer en meester, daarvoor
te tuchtigen, ja zelfs, wanneer zij op heeterdaad door hem
werd betrapt, met eigen hand te dooden. Een zede en
recht, waardoor feitelijk weder de echtscheiding onnoodig
wordt gemaakt.
Tcheng kan nog zeggen, dat alleen in zijn land echtbreuk
en overspel strafbaar zijn bij de wet. Straks zal Neder
land, als het nieuwe strafwetboek ingevoerd is, wellicht
hierin China's voorbeeld volgen.
Als een staaltje, hoe verkeerd men zijn volk een land
beoordeelt en welke onmogelijkheden men alzoo van hen
durft te verhalen, haalt Tcheng een zinsnede aan uit
Dumas fils; la question du divorcepag. 85, waar deze
verhaalt, „dat de overspelige vrouw in Tonkin en China
wordt overgeleverd aan een olifant, die voor dergelijke
strafoefeningen is afgericht en haar met zijn snuit aan
grijpt, in de lucht slingert, weder laat vallen en dan onder
zijn pooten vermorzelt."
„Daar hebt ge nu," zegt hij o. a., „een proefje van de
meest gebruikelijke manieren om onze zeden te beschrijven
Het is bekend, dat er in China nog minder olifanten te
vinden zijn dan in Frankrijk. Er zijn een paar te Peking,
die men gaat kijken zooals de andere dieren eener mena
gerie, uit louter nieuwsgierigheid. Maar 't is nu eenmaal
mode, om China te maken tot een asyl van alle bar-
baarschheid.
„Is er sprake van eene vermakelijke wreede gewoonte,
en weet men niet recht waar die bestaat? Wel, kunt gij
niet raden in welk land die te zoeken is? „Waar anders
dan in China!" Maken wij de slotsom op, dan zien wij,
dat echtscheiding in China bestaat, maar op eene wijze,
die dat bestaan vrij wel problematisch maakte. Van rechts-
wege geoorloofd, wordt er toch hoogst zelden gebruik van
gemaakt, en dat kan ook niet anders in eene maatschappij,
waar het huwelijk geacht wordt een onverbreekbare band
te zijn, beschouwd uit het oogpunt der familie. En waar
de wetgever dan ook de gelegenheid heeft geopend om
dien band te verbreken, daar heeft hij die beschikking
alleen genomen, juist in het belang der familie, opdat geen
gedwongen samenblijven en samenwonen eenige afbreuk
zou doen aan den eerbied en de liefde voor die heilige
vereeniging. Rott. Nblad.
Snelpersdruk van A. A. Bakker Cz., Nieuwediep.