Koster's Kleine Ml te Schapn.
Schroefstoombootdienst Geks. Zur Mühlen.
Steeds aanvoer
Hollandsehe IJzeren Spoorweg-Maatschappij.
E X TRA-TREINEN
NIEUWEDIEP ALKMAAR,
Eerste kajuit 50 ct. Tweede kajuit 25 ct.
LAMMERENMARKTEN
De Kroonprinses der Nederlanden,
Wilhelmina-Pen,
O r> M A ANTD AG QS MEI 18 83,
2. PINKSTERDAG,
van AMSTERDAM via ZAANDAM naar HELDER en van HAARLEM naar
HELDER, stoppende aan alle tusschenstations.
Vertrek van AMSTERDAM en HAARLEM 10 uur 30 min. 's avonds.
Zie verder de aauplakblljettcu.
DE ADMINISTRATEUR.
GooclKoopo Pleiziervaart
op de beide PINKSTERDAGEN, 24 en 25 Mei a, s.,
en voorts eiken Zondag:
Van NIEU WEDIBP 'sa morgens V uur.
Torug van ALKMAAR 's middags li en 7| uur.
RETOURBILJETTEN, één dag geldig:
Goedkoope Retourbiljetten, één dag geldig:
Van ALKMAAR—AMSTERDAM 's nachts 2 en 's morgens 10 uur.
Van ALKMAAR—NIEUWEDIEP 's morgens 11 uur.
Eerste kajuit 73 ot. Tweode Kajuit 30 ot.
te TEXEL
zullen dit jaar worden gehouden op
Maandag 18 Mei, Dinsdag 26 Mei,
Maandag 1 Juni en Maandag 8 Juni.
TE HUUR:
Een net BOVENHUIS met vrijen opgang,
voorzien van waterleiding en verdere gemakken,
tegen 1 Juni.
Adres: D. HOOGENBOSCH, Westgracht, L 289.
Deze Prijscourant is alleen geldig voor ie maand Mei,
PRIJSCOURANT
uit
1000 Amerikaansche Spijkers (drielingen) 1.80
1000 dito (laschijzers) 1.60
Groote Melkschotels1.10
Iets kleiner0.90
Iets kleinerj 0.70, 0.55 en 0.40
Amerikaansche Waschborden0.50
Zinken idem0.45
Gegalvaniseerd Hekkendraad N°. 8, per 100 kg. 16.
Hekkenkrammen per 100 stuks van af 0.30
Eiken Keukenstoven0.45
Een best blank Koekenmes0.45
2 fiksche Wateremmers1.25
Prachtige Theestoven0.90
Groote Fransche Schenkbladen0.90
6 stalen Tafelvorken0.40
6 tinnen Lepels0 50
6 fijne Tafelmessen1.
2 prachtige Raamhorren2.50
Een Kan kleursel (Kerbet)0.55
Een flesch Stremsel (Dr. Morits)0.80
Hanglampen van af1.50
Zware koperen Strijkijzers2.
Peperstrooiers (Joosjes tin)0.40
Vloerdwijlen (zwaar molton)0.25
Dubbele Emmerboenders0.25
100 Amerikaansche Kleêrknijpers1.
Engelsche Handzagen, per duim0.07£
Petroleumpompen1-20
2 Spionnen (dubbel dik Spiegelglas) 2.
Zuigflesch (compleet)0.20
Groote doos Nachtlichten0.20
3 beste Boorijzers0.25
Amerikaansche Mollenklemmen0.40
Amerikaansche Kooktoestellen uit de beroemde
fabriek van Pierre Klep, die nooit walmen
en zonder brandgevaar zijn, met walzendraaier.
(3-vlams)5.50
Beste Bascules met beugel en scbuifgewicht,
250 kilogram. 17.50
Idem. 200 15.50
Idem. 150 13.80
Idem. 100 13.20
Kaasbooren„0.60
Doorslagen, om lammeren te merken 0.30
Bier- en Jeneverkranen, van af0.20
Voorts: Heiningscharen, Fournuiskacbels, Behangsel
papier, Behangsellinnen, Lood, Zink, Kaaskoppen, Doof
potten, Koffiemolens, Trommels, Melkzeeften, koperen
Ketels, giftvrije Potten en Pannen, Timmermans-gereed
schap, Schalen, Maten, Gewichten en Balansen, Hout-,
Touw-, Mand- en Borstelwerk, alsmede Boeren- en Bouw
gereedschappen.
NB. Ontvangen 100 prachtige KINDERWAGENS,
die voor een kleine winst worden van de hand
gedaan, maar a contant; ook THERMOMETERS
en MAATGLAZEN, onmisbaar bij het maken van
kaas en boter, alsmede PEKEL-, MELK- en
ALCOHOLWEGERS.
QnMflPito Die niet wil koopen, wordt verzocht toch
eens een kijkje te nemen.
Koster's Kleine Winkel te Schagen.
Vereeniging t. S. en I. van Bewaarscholen.
Algemeene, jaarlijkschc, vergadering van contribuanten
op Vrijdag den 22 Mei 1885, des avonds te 8 uren, in
TIVOLI.
De Secretaris,
G. E. KLOOSTERHUIS.
van IVleu.\wlgll©cieil van allerlei
aard, zoowel voor huishoudelijk als luxe gebruik, in het
Verkoophuis „DE ROODE KOUS."
JACQUES VAN ROSENDAEL.
Een keurige Pen, voor alle handen, is:
in den handel gebracht en te bekomen bij den Boekhandelaar
JOH. G. STEMLER Cz., Amsterdam; verder bij alle
Boekhandelaren,
f 1 npr Grnc 'n smaakvol doosje, met Portret van de
I I.OU pui UIUS, Kroonprinsen WILIIEIJHIIVt.
De gezondheidstoestand van den veestapel in het
spoelingdistrict is in de laatste weken bij uitstek gunstig,
zoodat men de hoop mag koesteren, dat de moeielijkheden
aldaar zijn overwonnen. Zoodra het vee in de weide is,
zullen de stallen, waar de longziekte geheerscht heeft,
door hospitaal-soldaten worden gereinigd en ontsmet. Deze
maatregel is door de Regeering gelast op advies van de
commissie, die van harentwege een onderzoek naar den
toestand in het spoelingdistrict heeft ingesteld.
Friesch Rundvee-Stamboek. Van dit Stamboek
'dat in de Nederlandsche, Fransche, Duitsche en Engelsche
talen wordt uitgegeven, is te Antwerpen de 11de aflevering
verschenen. Daaruit blijkt dat van 1 Mei 1884 tot 1 Mei
1885 zijn ingeschreven 2 zwartbonte stieren en 1056
koeien, 7 roodbonte stieren en 68 koeien, 5 gemengdkleurige
stieren en 80 koeien, zoodat sedert de oprichting der Ver
eeniging in de registers van het Friesch Rundvee-Stamboek,
Herdbook de la Frise, Friesisches Herdbuch, Frisian
Herdbook zijn opgenomen 698 stieren, als: 670 zwartbonte,
21 roodbonte en 5 gemengdkleurige, en 4892 koeien, als:
4569 zwartbonte, 138 roodbonte en 185 gemengdkleurige,
te zamen 5590 runderen.
Van elk ingeschreven rund zijn in het stamboek ver
meld: de naam, datum en plaats van geboorte, de grond
soort waarop gefokt, een volledig signalement met ver
melding van kleur, de verschillende afmetingen, merkbare
teekenen, uiterlijk der melkteekens, enz.; voorts de naam
en woonplaats van den eigenaar en de datum waarop in
het register ingeschreven. Bij de aflevering is gevoegd
de teekening van een rund met duidelijke aanwijzing van
de benaming der voornaamste uitwendige lichaamsdeelen.
Het bestuur der Vereeniging is samengesteld uit de heeren
jhr. mr. C. Van Eisinga, te Leeuwarden, president; H. Van
Star, te Sneek; Cornelis N. Kuperus, te Marssum; Albert
S. Heeg, te Oosterend; en D. Van Konijnenberg, te Leeu
warden, secretaris. Inspecteurs der Vereeniging zijn de
heeren Yke De Jong, te Huizum; Tjalling S. Van der
Leij, te Langweer en S. J. Wiersma, te Wieuwerd.
Te Berlijn overleed dezer dagen een dwerg, die zich
op de kermissen liet zien en den bijnaam admiraal Picco
lomini droeg; hij werdjl. Dinsdag op het „Luisenstadcische"
kerkhof begraven en een zonderlinge groep had zich aan
zijne groeve verzameld.
Behalve 'a mans treurende weduwe en naaste bloedver
wanten, (zijne kinderen waren tehuis gebleven) vond men
er nog zijne bekenden en „collega'svuureters en slangen
temmers, herkulessen en waarzeggers, snel-photographen en
verslinders van levende konijnen, kortom het was een zeer
gemêleerd gezelschap. Maar allen toonden zeer veel deel
neming en een kolossale kerel, die voor de tent eener
dame dienst doet, stortte zelfs tranen, toen de predikant
Rhade in welsprekende woorden de vele goede eigenschappen
van den kleinen man prees, wiens stoffelijk overschot in
een kinderlijk kistje verborgen was.
Allen die bij het graf stonden waren er van overtuigd
dat de smart der weduwe niet gehuicheld was: zij had
haren kleinen echtgenoot oprecht lief gehad en beider
huwelijk mocht voorbeeldig worden genoemd.
Onder de aanwezigen merkte men ook den ouden Daggesel,
den ex-dierentemmer op, en de artisten keken met trots
naar den beroemden „collega," die het tot Berlijnsch
rentenier heeft weten te brengen.
Toen de sombere plechtigheid was afgeloopen, ging ieder
weder aan den dagelijkschen arbeid, en een uur later waren
de artisten weder in de „Hasenhaide" te vinden; dikke
dames en dames zonder onderlijf, electrische vuurjuffërs
en bezitters van militaire wereldmuseums noodigden het
publiek tot een bezoek uit en verklaarden dat men won
deren te zien zoude krijgen. Slechts in de tent van Pic
colomini bleef het stil; „het grootste levende wonder
dezer dagen" rustte in de koele aarde, die voor hem even
licht moge zijn als hij eenmaal voor haar was.
Een Berlijnsch journalist bracht der weduwe een bezoek
van rouwbeklag en vertelt dat de wagen, waarin het echt
paar huisde, en die zes meter lang en meter breed is
en keuken, slaapkamer en woonkamer bevat, er keurig
netjes en zindelijk uitzag, dat overal orde heerschte en de
inrichting sierlijk mocht worden genoemd.
De weduwe, Hermine Piccolomini, noodigde den bezoeker
uit om te gaan zitten en vertelde met zachte en trillende
stem het een en ander omtrent haar manzij is eene
slanke dame die vroeger zeer schoon moet zijn geweest en
er thans, op acht-en-dertigjarigen leeftijd, nog zeer goed
uitziet, terwijl zij beschaafd is en zich zeer goed uitdrukt.
„Mijn man was dertig centimeters hoog," zeide zij, „maar
dat heeft mij nooit gehinderd, hoewel ik zelve meer dan
eene gewone lengte voor eene vrouw bezitik was zeventien
jaar oud toen ik hem tot echtgenoot nam, ik weet niet
hoe ik er toe kwam, maar hij was een beminnelijk jong-
mensch en ik was aan hem gewend geraakt; nooit heb ik
er berouw van gehad dat ik met hem huwde."
Toen zij zag dat de journalist naar een dozijn reus
achtige lange pijpen keek, die aan de wanden hingen,
zeide zij nog: „dat was een zwak van hem; niets kon
groot genoeg voor hem zijn; in deze kast liggen drie
zijner gouden horloges die allen buitengewoon groot en
zwaar zijn; al de pijpen zijn langer dan hij zelf was en
de kopjes waar hij uit dronk, gelijken veel op kleine soep
terrines; het zijn niet enkel de grooten der aarde die
hunne kleine zwakheden hebben."
MAILDAGEN
De vertrekdagen der mails naar Oost-Indië gedurende de maand
Mei zyn als volgt:
23 Mei Fransche mail (via Napels).
26 Mei Hollandsehe mail (via Marseille).
27 Mei Hollandsehe mail (van Amsterdam).
29 Mei Engelsche mail (via Brindisi).
Laatste buslichtingen aan het Postkantoor te Amsterdam:
Ned. mail (Napels) brieven 11 uur's morgensdrukwerk 10 u.
'b morgens.
Ned. mail (uit Amsterdam) brieven 8 u. 's morgensdrukwerken
den vorigen avond 8.45.
Fransche mail, brieven 4.30 u. 's avondsdrukwerken 2 u. 's av.
Engelsche mail, brieven 11 u. 's morg.; drukwerken 10 u. 's morg
Ingezonden.
Men leest in de Scheepvaart van 14 Mei 1885
Redding van schipbreukelingen bij stranding.
Een der lezers van ons blad, bewoner van Texel, die vele
malen getuige was van strandingen op de kusten onzer Noordzee-
eilanden, en van verschillende pogingen tot redding van schip
breukelingen, vraagt een plaatsje in dit blad, ter beschrijving
van een door hem uitgedacht nieuw redmiddel.
Gaarne verleenen wij hem plaatsruimte, omdat het ons voor
komt, dat zijn plan tot redding zeker de aandacht verdient van allen,
die belang stellen in de zoo gewichtige vraag, wat de beste
wijze is, om bij strandingen verbinding met den wal te ver
krijgen, en de ongelukkige bemanningen der schepen veilig en
wel aan wal te brengen.
Velen onzer lezers zullen het met ons eens zijn, dat het door
onzen berichtgever aangegeven middel alle kenmerken van een
voud draagt. Bovendien is het niet kostbaar, en volgens hem,
onder alle omstandigheden aan te wenden, met practische
resultaten.
Deze eigenschappen alleen verdienen dan ook reeds, dat de
aandacht er op gevestigd worde, en verhoogen zeker het nuttige
van het hulpmiddel.
Het redmiddel is toe te passen, niet slechts tot verkrijging
van gemeenschap tusschen een gestrand schip en den wal, maar
ook bij stranding in verre buitengronden, wanneer de bemanning
der reddingboot, wegens de hevige branding, het niet durft
wagen, het gestrande vaartuig te naderen, en door het toe te
passen hulpmiddel een lijn van dit schip weet machtig te worden.
Voor het redmiddel is noodig een luchtledige koperen bus.
Die bus wordt omwonden met eene lichte sterke lijn ter lengte
van 1000 tot 2000 vademen. De grootte der bus wordt geregeld
naar het gewicht der lijn. De koperen bns moet zeer luchtig
drijven, zoodat wel de wind daarop invloed uitoefent, maar
vooral niet de stroom, of ten minste zoo weinig mogelijk.
Volgens onzen berichtgever dient zulk eene inrichting aan
boord van ieder schip voor de hand te liggen om in tijd van
nood gebruikt te kunnen worden. Men maakt aan boord slechts
het einde der lyn vast en werpt de bus overboord, waarop de
lijn door zee en wind voortgestuwd, zich van zelve afrolt, het
gewicht der bus doet verminderen zoodat de bus luchtiger zal
drijven. Vooral wordt er op aangedrongen dat men zorge de
bus zoo luchtig mogelijk drijve. De stroom, die langs de knst
bij stormweder gewoonlijk zeer sterk is, doet dikwijls de redding-
booten afdryven en hun doel missen. Hoe luchtiger de bus
drijft, hoe minder de stroom vat op haar heeft.
Onze berichtgever was dikwijls getuige van strandingen op de
kust van Texel, en heeft dan gezien, dat men van boord van
het gestrande schip wel ledige vaten aan een lijn afvierde, maar
deze bereikten nimmer het strand, omdat de lyn meestal bestort
raakte onder het zand.
Bij het hulpmiddel, door hem aangegeven, is daarvoor niet de
minste kans.
Snelpersdruk van A. A. Bakker Cz., Nieuwediep.