KosieiT HmTim Te Sckp. Openbare Verkooping Door vertrek naar elders: Openbare Verkooping MATERIALEN, HUISRAAD en INBOEDEL. ABii, SL00S, Notaris te Winkel, Een partij Timmerhout, Ijzer-, Koper werk en Timmergereedschappen; HUISRAAD en INBOEDEL, WINKELHUIS Schaatsen! Schaatsen! Riemen, Achterleeren, Ijsstokken en IJssleden, IJs- en Sneeuwsporen, NB. BUSKRUIT (Crêpée N-. 1) en HAGEL „WILHELMINA-PEIM." Texel t. te Barsingerhorn, in de herberg van P. SLOTEMAKER, op DINSDAG 11 JANUARI 1887, 's morgens twaalf uur, in bijzijn van den Ed. Aehtb. Heer Kantonrechter, ten overstaan van den te Alkmaar gevestigden Notaris HENDRIK JAN DE LANGE, van: Eene kapitale nnletnaiiswoning, Erf en uitipuntend Weiland, in den Hooglandspolder, te Barsingerhorn, I Sectie C, Nos. 107, 113, 121 124 en 127, groot 8 hektaren, 48 aren, 20 centiaren; te aan vaarden het Huis en Erf 1 Mei 1887 en het Land dadelijk. Behoorende aan den Heer S. KOS Jbz. en inlichtingen worden gegeven ten kantore van DE LANGE DE MORAAZ, te Alkmaar, alwaar de voorwaarden van af 8 dagen vóór den verkoop voor ieder ter lezing liggen. van zal, op DI.\S»AG 4 JANUARI 1887, des voormiddags 10 ure, ten huize van den Timmerman L. C. OUDT, te Winkel, publiek verkoopen: als: een Vecrenbed met toebehooren, 1 Barometer, 2Klokken, Tafels, Spiegels, Schilderijen, enz. Breeder bij biljetten omschreven. te huur gevraagd, op netten, drukken stand, geschikt voor Sigarenwinkel. Adres franco brieven, met opgave van h u u r p r ij s, onder lett. C C, bij den Boekhandelaar NEDERKOORN, te Alkmaar. Spécialiteit in: Amerikaansclie, Duitsche en Friesche Schaatsen, van de goedkoopste tot de fijnste soorten, alsmede waarmede men gerust bij de juffrouw in de kamer kan loopen, zonder matten of kleeden te beschadigen. Voorts: Stal- en Dorschgereedschap, Kachels, Kolen- en Turfbakken, A. KOSTER, Scliagen. Uitgaven van Joh. G. Stemler Cz., Amsterdam. Iets nieuws voor geheel Nederland: HANDTEEKENING-ALBUW, geïllustreerd met 16 fijne Gravures, waarop gelegenheid tot handteekening. Bovendien een inleiding in poëzie van Ds. J. J. L. TEN KATE. Een zeer intiem boekje, in handig formaat. Prijs geb. in linnen Stempelbandf 1.95. y t in etui 2.25. pp leder met geschilderd bloemstuk op het plat, in étui4.75. Meer dan 200 Dames mochten hieraan hare bijzondere goedkeuring schenken. Mayne Reid, De Veeboers in de Transvaal, met 4 gekl. platen. Boeiend geschreven, met avonturen, zal het bij vele Ilollandsche jongens de Winteravonden verkorten. Prijs gebonden f 1.60; ingenaaid f 1.30. H. K. H. Kroonprinses der' Nederlanden Per Gros in keurig Doosjef 1.35. p Kaart met 12 Pennen (gesorteerd). 0.15. J. W. VISSER. Ilandlciding in de Stoomwerk tuigkunde. Een deel tekst met Atlas van 15 Platen f 7.50. Idem Idem. Een deel tekst met Atlas. Ieder afzonderlijk gebonden in fraaien Stempelband 10. „Olympia.* Men kan niet beweren dat Londen gebrek lijdt aan wat men gelieft te noemen „openbare vermakelijkheden." Er is daar overvloed niet alleen van schouwburgen, concertzalen en tingeltangels, maar ook van andere amusementen van den meest uiteenloopenden aard. Daar zijn paardenspellen en renbanen, terwijl zulke instel lingen als het Royal Aquarium te Westminster, het glazen paleis te Sydenham en de Agricultural Hall te Islington, door het houden van allerlei tentoonstellingen, wedstrijden en nog vele, deels leerrijke, deels bloot tijd verdrijvende ontspanningen, de weinige gapingen aanvullen. Onder zulke omstandigheden behoort er moed toe, eene inrichting van den omvang, dien Olympia heeft, in de Britsche hoofdstad tot stand te brengen. De National Agricultural Hall Company heeft dien moed bezeten. De tijd moet leeren, of hare aandeelhebbers verstandig han delden met eene belangrijke geldbeleggingen deze inrichting, nu de eigenaars van soortgelijke instellingen te Londen dagelijks luide hunnen nood klagen over de slechte tijden, den achteruitgang der //vermakelijkheden" te dezer stede uit het oogpunt der ondernemers, en de geleden verliezen; maar in elk geval kan het geen twijfel lijden, dat de Londenaars, ook de vreemdelingen, die hier jaarlijks toe- stroomen, in Olympia eene zeer belangrijke stichting, aan volksleering, meer nog aan volksvermaak gewijd, rijker geworden zijn. De door de beheerders der National Agricultural Hall genoodigden hadden de gelegenheid zich daarvan te ver gewissen, daar het rijk verlichte gebouw, dat zoo goed als voltooid is en gisteren ingewijd werd met eene groote volksvoorstelling, ter bezichtiging voor hen geopend was. Uit het schier belendende stationsgebouw in den Addison Road (Kensington) te voorschijn komende, richtte ik mijne schreden naar den hoofdingang van een kolossaal, doch in eenen meer stevigen dan sierlijken stijl opgetrokken gebouw. Binnenin vond ik een reeds vrij talrijk publiek bijeen in de monsterhal, luisterrijk verlicht door tallooze gaskronen en 54 booglampen van Bruah, die hare gele en witte schijnsels tot een zonderling effect ineensmolten. De directeuren van Olympia hebben het goede geluk gehad, den beroemden troep van het Parijsclie hippodrome tegen buitensporige voorwaarden voor eene maand of twee naar Londen te lokken. De Fransche directeur, de heer Houcke, verzekerde mij dat de onkosten tot dusver al een 25,000 p. st. nabijkomen, en men kan dit gelooven, wanneer men weet, dat de troep een vierhonderd dames en heeren sterk is, benevens eenige honderden paarden, hitten, ezels, olifanten en honden (eenmaal het eigendom van den Hertog van Aumale). Twee stoomers en drie treinen zijn noodig geweest tot het vervoer van dit twee- en viervoetig perso neel, en nog is het geheele Parijsche hippodrome niet her waarts overgebracht, ofschoon wel in hoofdzaak. Het aldaar aanwezige bijbehooren (kostuums, wapenrustingen enz.) vertegenwoordigt alleen eene geldswaarde van 60,000 p. st. Voor wie het Parijsche hippodrome kent, boden de proeven, die de troep verstrekte van hetgeen hij bij machte is te doen, natuurlijk niet de aantrekkelijkheid van het vonkel nieuwe. Maar voor de minder gelukkigen, de meer honk vaste Londenaars, vormde het ongewone schouwspel der wedrennende Romeinsche karossen (met twee en vier paarden bespannen), der worstelaars en der Olympische spelen na tuurlijk eene „great attraction." Te oordeelen naar den bijval, welken deze algemeene repetitie onder de aanwezigen vond, lijdt het wel geen twijfel, of liet Parijsche hippodrome zal te Londen even populair worden als het reeds in de Fransche hoofdstad is. De groote hal in Olympia, uit ijzer en glas samengesteld, is langwerpig rond en bijna even ruim als het hippodrome, welks personeel thans hier toeft; maar de inrichting is verschillend, en daardoor heeft hel geheel der Londensche zaal een ander aanzien dan de Parijsche. Boven de arena loopen de zitplaatsen terrasgewijs tot aan den nok, maar breede wandelplaatsen, aan weerszijden der 450 Eng. voet lange en 250 Eng. voet breede hal, welke eene oppervlakte heeft van nagenoeg 110,000 vierk. Eng. voet, scheiden die zetels, omstreeks het midden der langste zijden. Aan den cénen kant bevindt zich de fraaie parade onder het orkest, aan den anderen zijn de loges, die wel wat hoog in de lucht zweven. De groote hal heeft ruimte voor een 10,000 toeschouwers. Daarachter strekken zich de stallen uit, ruim en prachtig ingericht, maar nog te klein om al de viervoeters uit Parijs te bergen. De naam Olympia duidt aan wat de beheerders der National Agricultural Hall in de eerste plaats met hare instelling beoogen; maar nevens antieke spelen zal men er ook tentoonstellingen en meer nieuwerwetsche „vermakelijk heden* ten uitvoer brengen. Voor vee-tentoonstellingen en andere uitstallingen van dien aard is Olympia, wat het spoorwegvervoer betreft, veel gunstiger gelegen dan de Agricultural Hall te Islington, waar zij tot dusver gehouden zijn, want het station in den Addison Road heeft gemeen schap met schier alle deelen des Rijks. Daarenboven bezit Olympia een belangrijk voordeel in het nog woeste park, rondom het gebouw gelegen, dat, ter grootte van ruim vijf acres, des zomers alle gelegenheid bieden zal tot het in richten van feesten in de open lucht. Met dezen grond mcê heeft Olympia eene oppervlakte van niet minder dan twaalf Engelsche morgen. (N. Rott. Crt.) Ongebouwde eigendommen. De commissie, dooi de Hollandsche Maatschappij van Landbouw benoemd om een vergelijkend onderzoek in te stellen naar de schatting der typen in de verschillende districten van Nederland, ter uitvoering van de wet, regelende de herziening der belastbare opbrengst van de ongebouwde eigendommen, heeft een uitvoerig rapport bij het hoofdbestuur ingediend. Zij is van oordeel, dat het doel der wet, nl. gelijkmatige druk der belastingen op de ongebouwde eigendommen, niet zal worden bereikt, tenzij er nog vele en velerlei verbete ringen in de sedert jaren verrichtte werkzaamheden der verschillende coramissiën worden aangebracht. Er ontbreekt eenstemmigheid in de uitvoering van het zeer moeielijke werk, hoeveel lust tot werkzaamheid de meeste commissiën ook hebben getoond. Zij vindt het te bejammeren, dat aan de typenschatting zooveel tijd noodeloos is verspild. Waren van de commissie minder administrative werkzaam heden, minder staten geëischt, en ware men tegenover haar krachtiger opgetreden om eenstemmige uitvoering der wet te bereiken, dan zouden zeker vele moeielijkheden zijn voorkomen. Wel werd den commissiën bij den aanvang der werkzaamheden eene „Handleiding met toelichting" verstrekt, maar wat heeft zij gebaat? Zij heeft geen doel getroffen, doordien de voorschriften niet zijn gehandhaafd, nu de typen ter visie zijn gelegd en voorloopig goedgekeurd, niettegenstaande tusschen verschillende districten tastbare ongelijkmatigheden zijn blijven bestaan. De commissie heeft voor elke provincie de schatting nagegaan. Zij meent, dat, indien men Drente en Utrecht als basis aanneemt, al de provinciën met f 10 moeten worden verlaagd, met uitzondering van een gedeelte van Gelderland, (gedeelte van het district Nijmegen), dat zeker f 20 te hoog staat; van het district Arnhem, dat stellig niet ver laagd moet worden; van Zuidholland het district 's Hage, waar door de onregelmatigheid moeielijk een cijfer van verlaging te bepalen is, en van Noordbrabant, dat in het algemeen, evenals Limburg, f 20 te hoog is getaxeerd. Zij meent, dat deze verlaging geleidelijk moet verminderen, naar gelang de achaalcijfers lager worden. Voor het behouden der eenheid in de verschillende districten zou eene percentsgewijze verlaging zeker het aannemelijkst zijn, ware het niet, dat de aangenomen schaal- cijfers dit onmogelijk maakten. Zij merkte nog op, dat in den regel de slechte gronden betrekkelijk het hoogst zullen worden belast. WINTERDIENST. Holl. IJzeren Spoorweg-Maatschappij, enz. Van HELDER (Nieuwediep) naar AMSTERDAM via Zaandam. 4.147.25 1 4.32 7.43 4,48 7.57 5.008.11 5.1018.21 0 5.24 8.34 Helder-Nicuwed. V 5.58 7.55 7.55 7.55 9.10T.15 Anna Paulowna 6.17 8.13 8.13 8.13 9.29 1.33 Schugeu 6.82 A8.28 8.34 8.34 9.44 1.47 N.-Scharwoudc 6.47 8.48 8.48 10. 2.01 Hugowaard 6.58 8.58 8 58 10.12 2.11 Alkmaar g 7.12 •2 a9.07 A9.07 10.26 2.25 Uitgeest 7.46 8.50 11. 12.56 Zaandam 8.16 Vrij- dag Zater 9.20 11.30.3.27 Amsterdam A 8.30 dags 9.34 11.44 3 41 sa 5.00 A5.26j5.58j9. 5 6.289. |C.42|9.52 Van AMSTERDAM naar HELDER (Nieuwediep) via Zaandam Amsterdam V Zaandam Uitgeest Alkmaar Hugowaard Noord-Scharwoude Schagen Anna Paulowna. Helder (Nieuwediep)A UITGEEST VELSEN 6.40110.13(1.28 3.1214.50 7.40 8.52 6.57 10.29 1.44 3.28 5. 6 8.01 9. 8 7.30 10.57 2.12 3.55 5.40 a8.31 9.44 8.01111.27 2.45 a4.14 6.12 10.15 8.12.11.37 2.50 m 6.23 10.26 8.22 11.46 3.06 eP 6.33 10.36 8.36} 11.59 3.20 H G.47 10.50 8.52!12.13 3.39 S 7.03 11. 6 9.08[12-28 3.55 7.19 11.22 - HAARLEM. Uitgeest Beverwijk Velscn Zandpoort Haarlem 7.50 3 3.14 3.17 3.26 .31 11.46 3.36 HAARLEM VELSEN UITGEEST. 11.05 11.18 11.23 11.26 11.35 11.46 2.59j5.55|9.08 6.089.20 6.13 9.25 6.169.29 6.25 9.39 6.37|9.51 ViÖ.15 6 22 10.15 10.24 10.31 10.33 10.41 10.51 1.32;5.04 9.0 1.41 5.12 9.1 1.48 5.19 9.2 1.50 5.20 9.2 1.58 5.26 9.3 2.08 5.36 9.4 Haarlem Zandpoort Velseu Beverwijk Uitgeest. a| VELSEN IJMUIDEN. AmsterdamVI 16.151 I 9.43! 11.051 14. Velscn6.80 7-04 8.15 10.85 11.27 1.53 3.18 5. JJinuidenA|0.35|7.118.22jl0.42|ll.34!2. |3.25|5. IJMUIDEN VELSEN. IJmuidenVI6.49j8.01 10.20,11.13.1.39.3.04:5.07:6. VelsenA 6.56 8.08 10.27.11.20 1.46 3.11 5.14(6. Amsterdam|8.5G| |l2.09| 13.59] |7. Van AMSTERDAM naar ENKHUIZEN via ZAANDAM. AmsterdamA 6.11|6. Zaandam6.28 6.47 Oostzuan6.38 6.57 Purmereud „6.51 K w ad ijk„6.58 Oosthuizen7. 9 Avenhorn7.17 Hoorn7.27 EnkhnizenA|! 10.131 O 10.31 3.10|6.15| 9.- 3.26 6.29 9.i 3.36 10. '6.46 10.1 1. 7,3.64.6.52,10.: 1.18 4. 4 10.- 1.264.11 10.- 1.35!4.20 7.13 10.! 2. 6 4.50,7.33 11.; Van ENKHUIZEN naar AMSTERDAM via ZAANDAM. Enkhuizen V 5.14 8. 9. 2 Hoorn 5.50 8.34 9.35 Avenhorn 5.59 8.42 9.43 Oosthuizen 6. 7 8.49 9.50 K wildij k 6.18 8.59 10. Purmerend 6.26 9. 4 10. 7 Oostzuan 6.38 13 10.18 6.50 10.27 P 10.45 11.35 12. 1 12.21 12.27 12.45 12.58 2.305 2.405 2.47 n 1.33,3. 9-3 1.50,3.23 5. 417.4018.3 5.36 8.12 8.5 5.44 8.20 5118.27 6. 1|8.37 6. 8 8.44 9.2 6.19,8.55 6.30 9. 6 9.8 tno 6.44|9.20|9.62 Znr Mfihlen, NienwefliepAmsterdam 11 Van Nieuwediep des morgens ten 8' ure. Van Amsterdam des morgens ten 10 ure. Alkmaar lij Purmcrende lij Punnerendo, namiddags* lj Alkmaar namiddagslj Vertrek van Texel iur 80 m., 8 uur en 8 unr 80 m. Vertrek van Helder 7 uur, 10 uur en 4 uur 80 m, Holl. IJzeren Spoorweg-Maatschappij. Tarief voor Reizigers in locaal - en rechtstreeks verkeer. Van en Naar Richting Enkele reis. Heen en terug. HELDER van Naar en Van Vervoer lekl 2e kl 3e kl lekl 2e kl 3e kl. 2.10 1.70 1.05 2.55 2,05 1.30 Amersfoort Zaandam.-Hilvers. 6.80 5.05 3.15 7.60 6 05 3.80 Amsterdam Zaandam of Beverw. 405 3.25 2.05 490 8,90 2.40 Anna Paulowna 0.65 0.50 0.35 0.75 060 0.45 Arnhem Zaandam-Broukelcn. 8.70 7. 4 40 11.30 9. 5.60 Avenhorn 4.95 3.95 2.50 5.95 4.80 2.95 Beverwijk 3.25 2.60 1.65 3.85 3,10 1.95 Bergen op Zoom Beverwijk, Delft, Rotterd-, Zevenb. 10.45 8.50 5.35 13.85 10.90 7.10 Beverwijk, Delft, 9.70 7.75 4,85 12.60 9.90 6.35 Rotterd. Langeweg. Bovenkarspel 5 90 4.70 2.95 7.10 5.70 3.55 Castricnm 2.70 2.15 1.35 8.25 2.60 1.65 Boverwijk. 6.45 5.15 8.25 7.70 6.20 3.85 Deventer Zaand., Ililv., Zutph. 10.20 8.20 5.15 12.60 10. 0.30 Dordrecht Beverw., Delft, Rott. 8.20 6.55 4.10 10,20 8.10 5.15 Enkhuizen 6.10 4.85 3.05 7.35 5.90 3 65 Gouda Zaandam, Breukclen. 6.65 5.35 3.35 8,70 7. 4.30 's Hage Beverwijk. 6.05 4.85 3.05 7.20 6.80 3.60 Haarlem Beverwijk. 3.80 3.05 1.90 4.60 3.70 2.30 2.53 1.90 1.20 2.85 2.80 1.45 Hilversum Zaandam. 5.50 4.40 2.75 6.60 5.30 3.30 Hugowaard 1.45 0.90 0.72 2.10 1.70 1.10 Harderwijk 's Hertogeubosch Zaand., Hilv., Nijk. 7.70 6.15 3.85 9 30 7.40 4.65 Zoand., Hilv., Utr. 8.40 6.05 4.20 11.70 9.05 5.75 Hoorn 5.20 4,15 2.60 6.25 5. 3.10 Hoogkarspel 5.70 4.55 2.85 0.85 5.50 3 40 Koog-Zaandijk 8.40 2.70 1.70 4.10 3.25 2.05 Krommenie 3.20 2.55 1.60 3.80 3.00 1.95 Kwodijk 4.40 8.50 2.20 5.80 4.25 265 Leiden Beverwijk. 5.25 4.20 2.65 6.30 5.05 3.15 Lichtenv.-Groenlo Zaandam, Ililvers. 11.05 8.85 4.44 13.30 10.65 6.60 Middelburg Beverjvijk, Delft, Rotterdam, Zevenb. 12.70 10. 6.35 16.85 13.15 8.60 Nsarden-Buasum Zaandam. 5.15 4.10 2,60 6.20 495 3.10 Noord-Scharwoude 1.55 1.25 0,80 1.80 1.45 0.90 Oosthuizen 4.75 3.80 2.40 5.70 4.60 2.85 Oostzuan 3.85 3.10 1.95 4.65 3.70 2.35 Purmerend 4.25 3.40 2.15 5.10 4.10 2.55 Rotterdam Boverwijk. 7.20 5.75 3.60 8,60 0.90 435 Rotterdam-(Beurs.) Beverwijk, Delft. 7.45 5.95 3.75 9. 7.20 4.55 Schagen 1.10 0.90 0.55 1.30 1.05 0.70 Schiedam Beverwijk. 6.95 5.55 3.50 8.35 6.70 4.15 Stavoren 7.20 5.75 3.60 8.70 7. 4.35 Tilburg Zaandam, Hilv., Utr. 9.25 7.50 4.75 13.10 10.15 6.00 Uitgeest 2.90 2.30 1.45 3.50 2.80 1.75 Utrecht Zaandam, Ililvers. 5.85 4.65 2.95 7.60 6.00 3.75 Utrecht (N.R.S.) Zaandam, Breukelen. 5.85 4.65 2.95 760 6. 3.75 Vlissingen Beverw., Delft, Rott. 12.95 10.25 6.35 17.35 13.40 8.00 Velsen Zeveubenhergen. 3.35 2.70 1.70 4.00 3.20 2.00 Winterswijk Zaandam, Hilvers. 11.50 9.20 5.75 13.80 11.05 6.90 Wormerveer 8.80 2.65 1.65 3.90 3.15 2.00 Westwoud 5.55 4.45 2.80 6.70 5.35 3.30 IJmuiden 3,50 2.80 1.75 4.20 3.40 2.10 Zaandam 3.55 2,85 1.80 4.30 3.45 2.10 Zandpoort 3.60 2.90 1.80 4.35 3.45 2.20 Zutphen Zaandam, Hilvers. 9.35 7.50 4.70 11.25 9.00 5.60 Zwolle Zaaod., Hilv. Nyk. 9.65 7.75 4.85 11.70 9.35 5.85 Snelpersdruk van A. A. Bakker Cz., Nieuwediep.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1886 | | pagina 4