Gezondheid
is een
groote Schat.
Prijs 7'o Cents,
Een Wonderkoopje.
Dr. WEISZ,
Prijs 90 Cents,
M A R I N E.
Openbare Aanbesteding
Openbare Verkoopmg
AMSTERDAMSCHE COURANT.
Holloway's Zalf en Pillen.
Gezondheidsleer der Vrouwen oi' Voorzorgen
welke zij moeten nemen, om liiire Gezondheid te
bewaren, hare Ongesteldheden te doen ophouden,
en om zich vau de meest te vrcczcn Ziekten harcr
Sekse te behoeden, door
Dr. UE§BRUÈRES.
Dit Werk is in de Ncderlandsche taal, alleen
voor Vrouwen, beschreven, en 123 bladzijden dik.
In gesloten Enveloppe.
Naar buiten franco thuis tegen toezending vau
Postwissel of Zegels, hij 11. G. KOSTER C.Jz.,
Magazijn van Gocdkoopc Boeken, Leliegracht 26,
Amsterdam.
Daar gaan nu de laatste weg.
Voor slechts een enkele Gulden ontvangt men het
uitmuntend bewerkte THIEME's Viertalig Woordenboek:
üollaudsch, Frausch, Engelsch, Biiiisch, nieuwe
spelling, door Dr. A. A. DEENIK. Deze vier Woorden
boeken zijn in een fraai linnen baud met vergulde
stempels, niet minder dan ruim S00 bladzijden compres
gedrukt over 2 kolommen, ruim 150,000 woorden bevattende.
Ik durf dan ook gerust zeggen, dat nooit zoo iets
wonderbaarlijks goedkoop is aangeboden en wordt ook
naar buiten gezonden met verbooging van 10 cents voor
tegemoetkoming in de vracht, dus tegen postwissel of zegels
f 1.10 franco thuis, bij II. G. KOSTER C.Jz., Magazijn
vau Gocdkoopc Boeken, Leliegracht 26, Amsterdam.
Onthulde Geheimen uit de
Liefde en den Echt.
167 Bladzijden dik.
Het buitengewoon succes van dit zoo gerenom
meerde en door Geneeskundigen aangeprezen
Werk voor VERLOOFDEN cu JONGGEHUWDEN heeft
reeds een Zestienden druk noodig gemaakt.
en wordt onder Enveloppe afgeleverd en ook goed
dicht verpakt, franco naar buiten gezonden, tegen
toezending vau Postwissel of gemakshalve blauwe
Postzegels, bij H. G. KOSTER C.Jzn., Magazijn van
Gocdkoopc Rocken, Leliegracht 26, Amsterdam.
bij de Directie der Marine te Willemsoordop WOENSDAG
den 9 NOVEMBER 1887, des voormiddags ten
11 ure, van
Het uitbaggeren vau het Zuidelijk gedeelte
en eenige plaatsen van het Noordelijk gedeelte
van het Natte dok.
De bestekken liggen ter lezing bij bet Departement van
Marine, te s Gravenhage en bij de Directiën der Marine te
WillemsoordAmsterdam en Hellevoelsluis, alsmede in de
lokalen van de Provinciale Besturen van Noord-Brabant,
Limburg, Gelderland, Overijsel en Friesland en ter Secretarie
van de Gemeentebesturen te Rotterdam en Dordrecht.
Voor zooveel de voorraad strekt, zijn op franco aanvrage
de bestekken ter griffie van de Directie der Marine te
Willemsoord te verkrijgen.
De noodige aanwijzing in loco zal geschieden op den
8 November 1887, des voormiddags ten 10 ure.
De inschrijvingen op gezegelde biljetten, bevattende de
aannemingssom in cijfers en letterschrift, en de namen van
aannemer en borgen, zonder doorhaling en bijconditiën en door
den inschrijver onderteekend, moeten vóór of op den dag
der aanbesteding, des voormiddags ten 11 ure, vrachtvrij
bezorgd worden in de daarvoor in het Directiegebouw
geplaatste bus.
Willemsoord, 31 October 1887.
De Schout-bij-nacbt,
Directeur en Commandant der Marine,
J. B. A. DE JOSSELIN DE JONG.
VOERAGrE.
BEST ROGGEBROOD om te voeren, a
20 cents de zes pond, bij
C. K. VRIES, Oudesluis.
te Callantsoog, op MAANDAG 7 NOVEMBER 1887,
voormiddags 10 ure, om contant geld, van:
Het HOL of CASCO
van het op de stranden bij het dorp Callantsoog zittende
Noorsche Barkschip „SOPUIE", gevoerd geweest door
Kapitein HANSEN, en onmiddellijk daarna:
de in het dorp geborgen ZEILEN, ANKERS.
KETTINGS, STAAND en LOOPEND
WANT en verderen INVENTARIS.
Alles gunstig liggende in bet dorp Callantsoog, aan den
Straatweg.
Informatiën geven de HH,:
G. C. HULST, Burgemeester te Zijpe.
AMONS C0., Cargadoors, Nieuwediep.
DE VOS ZONEN, Assuradeurs, Amsterdam.
G. VAN OS, Notaris te Zijpe.
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD.
Verschijnt dagelijks, behalve op Zon- en feestdagen.
De Amsterdamsche Courant zal na nauwgezette
keuze de belangrijkste en belangwekkendste gebeurtenissen
van den dag mededeelen.
De Amsterdamsche Courant is het goedkoopste
Dagblad van Nederland. Voor Amsterdam per
3 maanden 1.50, franco per post f 1.80.
Niemand kan door den prijs worden afgeschrikt onze
Courant iederen dag alleen of met een vriend gesamen lijk
te ontvangen.
Abonnementen worden dagelijks aangenomen.
Bureau: Lokaal „De Brakke Grond," Nes 53.
Onfeilbare nauwkeurigheid. Wanneer de gezondheid
vermindert door de voortduring eener verzwakkende ont
lasting, als zweren niet willen genezen en derzelver kwaad
dreigt uit te breiden, dan is het de tijd om Holloway's
heelende Zalf en zuiverende Pillen te beproeven. Geene
behandeling om verlichting te geven en tot eene volkomene
genezing te leiden, kan met deze vergeleken worden. De
Zalf reinigt en verkoelt de vuilste en kwaadaardigste zweren,
vermindert de ontsteking en de zwelling, voorkomt het
aangroeien van wild vleesch en bespaart beide pijn en
gevaar. Duizenden getuigen door hunne eigene persoon
lijke ondervinding de onveranderlijk gunstige uitkomst,
die door bet gebruik van Holloway's medicijnen verkregen
wordt in gevallen van zwerende beenen, opzwellende aderen,
huiduitslag en gezwollen enkels.
Doosjes PILLEN en Potjes ZALF
f 0.80, f 1.85, f 3.—, f 6.75, f 13.50 en f 20.50.
Ze worden verkocht bij de Apothekers.
Voor den verkoop in het groot ver voege men zich bij
den Professor Holloway, 533, Oxford-Street, Londen.
De correspondent van de ^Times", die een bezoek bracht
aan den spoorweg LuleaGellivara, den meest noordelij
ken spoorweg in Noorwegen, deelt over dit tochtje naar
het barre noorden bet volgende mede:
In vier dagen per spoor 2100 Eng. mijlen af te leggen met
slechts 7 uur halte in al dien tijd, is wel eene zaak om tegen
op te zienen men moet een onuitsprekelijke verlichting gevoelen,
wanneer het einde den reis bereikt is. Toch was het vooruitzicht,
den noordelijksten spoorweg der wereld, en de pas ontgonnen
ijzermijnen van Zweden te zien, zóó verlokkend, dat wij de uit-
I noodiging der directeuren van de Zweedsche-Noorweegsche Mij.
I gaarne aannamen.
De expeditie telde een twaalftal personen, waaronder zich de
president der Maatschappij, de ingenieur, de directeur der Neder-
landsche Staatsspoorwegen, eenige buitenlandscbe beursmannen en
de pers, verscheidene mannen van naam op handelsgebied en
eenige Hollanders bevonden, die al spoedig aangenamen rcisge-
nooten bleken te zijn.
j Ons gezelschap verliet op Zaterdag 1 October om 8 u. 30 m.
's avonds Londen en behalve een oponthoud van twee uur te
Wezel, begaven wij ons regelrecht naar Gothenburg, waar wij
op Maandag 3 October, om 6 uur des avonds aankwamen. Wij
j waren pijlsnel door Denemarken gestoomd, waar de nette „cottages"
naar het verbeterd Iersch model zijn gebouwd, cn werden getrof-
i fen door de schilderachtige ligging van Aalborg tusschen twee
zeearmen. Dit plaatsje is beroemd om zijne zuivere lucht en
nog zuiverder bier. De „Diana" stampt en stoot, terwijl wij het
Kattcgat passecrcn. Te Gothenburg wacht ons een groot feest,
dat ons wordt aangeboden door de voorstanders der onderneming.
Bij ons eerste ontwaken in Zweden zijn wij verrukt over den
herfstdos der bosschen en over de talrijke meren, welke de een
tonigheid van het bosch en de bouwlanden breken. Hoe gaarne
hadden wij in dat Noorscb Venetië verwijld, want wie heeft
niet van het bekoorlijke Stockholm gehoord? Maar wij begeven
ons onmiddellijk aan boord van de „Carl XV", een boot van
414 ton, en vertrekken om 12 uur. Na het middagmaal brengen
de golven der Oostzee ons een beetje in de war en dit gevoel
wordt er niet beter op in de onstuimige Bothnische golf. Wij
proefden het water van dit zonderlinge meer, dat een leelijk
bruine kleur heeft; het was brak en walgelijk van smaak. Onze
kapitein is een voorzichtig man en ankert twee maal op zijn
vaart noordelijk langs de kust; wij bereiken daarom Lulea, dat
480 Eng. m. van Stockholm ligt, eerst op Dinsdag den 6de
'b morgens te 10. 5. Onze boot baant zich met moeite een weg
tusschen de eilandjes die den ingang der haven gedeeltelijk ver
sperren. De spoorwegmaatschappij is er met loffelijken ijver op
uit, om spoedig een kanaal te graven door een dezer eilanden en
zoo de scheepvaart zeer te verbeteren. Toen wij het voorgebergte,
waarop deze welvarende kleine zeehaven gebouwd is, omvoeren,
loste de boot een saluutschot en wij vonden de stedelijke over
heden op de kade om ons te verwelkomen. Lulea is voor een
zeehaven uitnemend gelegen. Wanneer de nieuwe doorvaart
gereed is, kunnen cr schepen van 4,000 tons ankeren. In de
laatste drie jaar was er voor Kersttijd bijna geen sneeuw of ijs,
maar mocht de haven door het iis ingesloten worden, dan wil
men die per spoor verbinden met Victoriabaven aan den Noor-
weegschen oever. Zoodra deze lijn gereed is, kan de ijzererts
van Gellevara of het ruwe ijzer, dat te Lulea gesmolten is, het
geheele jaar door met scheepsgelegenheid naar alle deelen der
wereld worden verzonden. De overtocht naar Engeland zal dan
zelfs nog iets korter zijn, dan van Luleadaardoor zal een zeer bloe
iende handel worden verkregen een groote hoeveelheid van eerste
kwaliteit ijzererts, zal dan goedkoop kunnen ingekocht en langs
een kort en veilig vaarwater verscheept worden, tegen lage vracht.
Lelea is nog de schade niet te boven van den brand, die den
llen Juni 11. bij een bakker uitbrak.
De hevige wind wakkerde de vlammen aan, zoo dat deze zich
dwars over het voorgebergte verspreidden en acht-en-zeventig
huizen benevens de kerk in de ach legden de meeste dier wonin
gen waren van hout opgetrokken. Voor de zeevarende bevolking,
die den toren der kerk als een uitkijk gebruikte, is haar verlies
een groote slag; bovendien werden door den brand ongeveer 360
menschen broodeloos. Meu zegt dat de stad fraaier zal worden
opgebouwdmaar ik moet eerlijk bekennen, dat ik er niets van
bespeurde, ofschoon de naburige bosschen en steengroeven hun
ruimschoots van bouwstoffen voorzien.
Op en in den omtrek der kade, waar de maatschappij zich
gevestigd heeft, heerscht eene groote bedrijvigheid. Een front
naar het water van 1000 voet is bijna voltooid en aan weerszijde
is het water 26 a 28 voet diepnaar het schijnt is er geen
gety merkbaar slechts ondergaat het water eene kleine ver
andering al naar den wind, die er waait.
Nadat wij een bezoek hadden gebracht aan den gouverneur,
den heer Berg, wachtte ons een feestdisch bij kolonel Oxehufwud.
Deze Zweedsche feestmalen zijn uiterst plechtstatig en gerekt
zij duren drie k vier uurde dames bedienen zichzelven het eerst
en de gerechten worden met lange tusschenpoozen binnengebracht.
De eentonigheid wordt eenigszins getemperd door het voortdurend
opstaan der gasten, die van plaats verwisselen, en door het
drinken van toosten. Dit geeft natuurlijk gelegenheid tot het
wisselen van allerlei beleefdheden, en onze gastheer en gastvrouw
waren onuitputtelijk in hunne oplettendheden en zorgden voor
beeldig voor hunne gasten. Den volgenden morgen pakten wij
onze koffers én vertrokken vroegtijdig om de lijn te inspecteeren.
In 1886 waren er ongeveer een 50 KM. klaar. Dit jaar kwam
men reeds tot 160 KM. door Zweedsche en Noorweegsche werk
krachten.
Er zyn 4000 werklieden aart den arbeid onder Engelsche
opzichters en ingenieurs. De beste tijd voor dezen arbeid is van
1 April tot ultimo November, maar dit jaar werd het werk zeer
belemmerd door de voortdurende regens in Augustus, welke even
ongewoon waren, naar men ons zeide, als de vroeg ingevallen
winter, welke ons zoo plotseling verraste. Over het geheel zijn j
er 12,000 tons rails dit jaar gelegd. Deze lijn wordt gelegd met
een snelheid van f Eng. mijl per dag. Op de geheclo lijn zyn 12
ijzeren bruggen gebouwd over de rivieren en groote kreken.
Verder loopt zij door een heuvelachtig boschland, waar men geen
bijzonder harden grond te bewerken heeft.
Aan den Noorweegschen kant zijn de moeilijkheden veel grooter
daar moet men tunnels maken en veel graven. Aan deze zijde
zijn nu ongeveer 21 KM. voltooid. Dien Vrijdag vertrokken
wij vroegtijdig, nadat wy onze beenen in de laarzen der Laplanders I
hadden gestoken, welke gevoerd zyn met hooi. Zij zijn niet fraa
I van fatsoen en geven iemand olifantspooten. Maar het zijn uit
stekende sneeuwlaarzen, welke de voeten droog en warm houden.
Voor den onbehoedzame zijn zij een valstrikdaar zij geene
hakken hebben, doen zij den eigenaar bij elke oneffenheid van
den grond, bij eene helling bijv., spoedig kennis maken met de
aarde, waardoor hij een paar kneuzingen bekomt.
Voorbij Lulea gaat de baan door het kamp, dat nu door de
troepen ontruimd is en over een vrij vlak terrein. In het oude
Lulea is een zeer fraaie kerk met een eikenhouten preekstoel,
met prachtig houtsnywerk. Te Bodem, het eerste station, begon
de sneeuw te vallen en hield byna den geheelen dag aan.
Te Sandtreck gebruikten wij ons tweede ontbijt in de nabijheid
van een fraai meer. Daar zullen ongetwijfeld vele villa's gebouwd
worden, daar Lulea zelf behoefte aan uitbreiding heeft. Onze
weg liep vervolgens langzaam stijgend voortdurend door bosschen,
met hier en daar een meer en zoo gaan wij do grens van Lap
land over. De ingenieur laat zijn fluitje hooren als wij om 2.50
j 's namiddags den poolcirkel overschrijden op 133 KM. van Lulea
en wij nemen onze hoeden af voor dien noordelijk
bekleeder.
f voor dien noordelijken waardigheids-
Wij komen wagens vol aardwerkers tegen, welke er inderdaad
schilderachtig uitzien en huiswaarts keeren, daar zij bun bundel
1 gevuld hebbenwant' hun yver begint te verminderen, wanneer
zij geld genoeg hebben verdiend, om er een tijd lang van te
leven. Te 4.30 's namiddags bereiken wij in het schemerduister
j van den pool de noordelijkste brug op de wereldwij slygen
uit en loopen ongeveer anderhalve mijl langs de baan tot den
laatsten dwarsligger en keeren dan terug.
De Maatschappij heeft groote moeilijkheden te overwinnen
gehad en had met veel naijver cn vooroordeel te kampen. De
Zweden waren eerst niet zeer ingenomen met het plan het speet
hun dat zooveel van hun rijkdom uit hun land zou gaan. Een
geldman, wiens aanbiedingen men niet zeer gretig aannam, achtto
het zelfs niet beneden zijne waardigheid om alles te doen wat
hij kon om de onderneming in discrcdiet te brengen. Er liepen
geruchten dat men geen gunning had, geen ijzererts en dat er
geen spoorweg zou worden aangelegd, terwijl een voornaam
buitenlandsch blad het niet beneden zich achtte, dit voorbeeld te
volgen, totdat men dreigde het gerechtelijk te vervolgen. Maar
wanneer de maatschappij er in slaagt de wereld van een groote
hoeveelheid eerste kwaliteit ijzererts te voorzien, dan mag zij
lachen om hare lasteraars. Wij mogen ons hier niet in onder
stellingen verdiepen. Maar het is gemakkelijk te voorzien, welke
voordeden er aan het openen dezer lijn verbonden zullen zijn.
Onbekende streken zullen de zegeningen der beschaving onder
vinden, de grond zal vruchtbaar worden gemaakt, de ijzersmelterij
zal eene nieuwe vlucht nemen, de scheepsbouw zal bloeien, den
handel zal een nieuwe stoot worden gegeven, de meer en minder
van elkaar verwijderde landen zullen, tot onderling voordeel,
allerlei artikelen van gemak en weelde ruilen, en het voorkomen
van het land zelf zal veranderd worden, wanneer de bosschen
plaats maken voor velden met groen.
Holl. IJzeren Spoorweg-Maatschappij.
Tarief voor Reizigers in locaal- en rechtstreeks verkeer
Van en Naar
HELDER
Richting
Heen en terug.
Naar en Van
Vervoer
Ie kl.j2e kl.3ekl.jle kl
2e kl.|3e kl.
Alkmaar
2.10
1.70
1.05
2.5a
2.05
1.30
Amersfoort
Zaandam.-Hilvers.
6.30
5.05
3.15
7.6C
6.05
3.80
Amsterdam
Zaandam of Beverw.
4.05
3.25
2.05
4.90
3.9C
2.40
Anna Panlowna
0.65
0.50
0.35
0.75
0.6C
0.45
Arnhem
Zaandam-Brenkelen.
S.70
7.
4.40
11.30
9.
5.60
Avenhorn
4.95
3.95
2.50
5.95
4.80
2.95
Beverwijk
3.25
2.60
1.65
3.85
3.10
1.95
Bergen op Zoom
Beverwijk, Delft,
Rotterd., Zevenb.
10.45
8.50
5.35
13.85
10.90
7.10
Beverwijk, Delft,
9.70
7.75
4,85
12.60
9.90
6.35
Rotterd., Langeweg.
Bovenkarspel
5.90
4.70
2.95
7.10
5.70
3.55
Castricum
2.70
2.15
1.35
3.25
2.60
1.65
Delft
Beverwijk.
6.45
5.15
3.25
7.70
6.20
3.85
Deventer
Zaand., Hilv., Zutf.
10.20
8.20
5.15
12.60
10.
6.S0
Dordrecht
Beverw., Delft, Rott.
8.20
6.55
4.10
10.20
8.10
5.15
Enkhuizen
6.10
4.85
3.05
7.35
5.90
3.65
Gouda
Zaandam, Breukelen.
6.65
5.35
3.35
8.70
7.
4.30
's Hage
Beverwijk.
6.05
4.85
8.05
7.20
5.80
3.60
Haarlem
Beverwijk.
3.80
3.05
1.90
4.60
3.70
2.80
2.53
1.90
1.20
2.85
2.30
1.45
Hilversum
Zaandam.
5.50
4.40
2.75
6.60
5.30
3.30
Hugownnrd
1.45
0.90
0.72
2.10
1.70
1.10
Harderwijk
'8 Hertogenbosch
Zaand., Hilv., Nnk.
7.70
6.15
3.85
9.30
7.40
4.65
Zaand., Hilv., Utr.
8.40
6.65
4.20
11.70
9.05
5.75
Hoorn
5.20
4.15
2.60
6.25
5.
3.10
Hoogkarspel
5.70
4.55
2.85
6.85
5.50
3.40
Koog-Zaandijk
3.40
2.70
1.70
4.10
3.25
2.05
Krommenie
3.20
2.55
1.60
3.80
3.00
1.95
Kwadijk
4.40
3.50
2.20
5.30
4.25
2 65
Leiden
Beverwijk.
5.25
4.20
2.65
6.30
5.05
3.15
Lichtenv.-Groenlo
Zaandam, Hilvers.
11.05
8.85
4.44
13.30
10.65
6.60
Middelburg
Beverwijk, Delft,
Rotterdam, Zevenb.
12.70
10.
6.35
16.85
13.15
8.60
Naarden-Bnssum
Zaandam.
5.15
4.10
2.60
6.20
4.95
3.10
Noord-Scharwoude
1.55
1.25
0.80
1.80
1.45
0.90
Oosthuizen
4.75
3.80
2.40
5.70
4.60
2.85
Oostzaan
3.85
3.10
1.95
4.65
3.70
2.35
Purmercnd
4.25
3.40
2.15
5.10
4.10
2.55
Rotterdam
Beverwijk.
7-20
5.75
3.60
8.60
6.90
4.35
Rotterdam-(Beurs.)
Beverwijk, Delft.
7.45
5.95
3.75
9.
7.20
4.55
Schagen
1.10
0.90
0.55
1.30
1.05
0.70
Schiedam
Beverwijk.
6.95
5.55
3.50
8.35
6.70
4.15
Stavoren
7.20
5.75
3.60
8.70
7.
4.35
Tilburg
Zaandam, Hilv., Utr.
9.25
7.50
4.75
13.10
10.15
6.60
Uitgeest
2.90
2.30
1.45
8.50
2.80
1.75
Utrecht
Zaandam, Hilvers.
5.85
4.65
2.95
7.60
6.00
3.75
Utrecht (N.R.S.)
Zaandam, Brenkelen.
5.85
4.65
2.95
7.60
6.
3.75
Vlissingen
Beverw., Delft, Rott.
12.95
10.25
6.35
17.35
13.40
8.60
Zevenbergen.
Velscn
3.35
2.70
1.70
4.00
3.20
2.00
Winterswijk
Zaandam, Hilvers.
11.50
9.20
5.75
13.80
11.05
6.90
Wormerveer
3.30
2.65
1.65
3.90
3.15
2.00
Westwoud
5.55
4.45
2.80
6.70
5.35
3.30
IJmuiden
8.50
2.80
1.75
4.20
3.40
2.10
Zaandam
3.55
2.85
1.80
4.30
3.45
2.10
Zandpoort
8.60
2.90
1.80
4.35
3.45
2.20
Zutfen
Zaandam, Hilvers.
9.35
7.50
4.70
11.25
9.00
5.60
Zwolle
Zaand., Hilv., Nijk.
9.65
7.75
4.85
11.70
9.35
5.85
Snelpersdruk van A. A. Bakker Cz., Nieuwediep.