Gezondheid is een groote Schat. Prijs 7'o Cents, Een Wonderkoopje. Dr. WEISZ, Prijs 90 Cents, M A R I N E. Openbare Aanbesteding Openbare Verkoopmg AMSTERDAMSCHE COURANT. Holloway's Zalf en Pillen. Gezondheidsleer der Vrouwen oi' Voorzorgen welke zij moeten nemen, om liiire Gezondheid te bewaren, hare Ongesteldheden te doen ophouden, en om zich vau de meest te vrcczcn Ziekten harcr Sekse te behoeden, door Dr. UE§BRUÈRES. Dit Werk is in de Ncderlandsche taal, alleen voor Vrouwen, beschreven, en 123 bladzijden dik. In gesloten Enveloppe. Naar buiten franco thuis tegen toezending vau Postwissel of Zegels, hij 11. G. KOSTER C.Jz., Magazijn van Gocdkoopc Boeken, Leliegracht 26, Amsterdam. Daar gaan nu de laatste weg. Voor slechts een enkele Gulden ontvangt men het uitmuntend bewerkte THIEME's Viertalig Woordenboek: üollaudsch, Frausch, Engelsch, Biiiisch, nieuwe spelling, door Dr. A. A. DEENIK. Deze vier Woorden boeken zijn in een fraai linnen baud met vergulde stempels, niet minder dan ruim S00 bladzijden compres gedrukt over 2 kolommen, ruim 150,000 woorden bevattende. Ik durf dan ook gerust zeggen, dat nooit zoo iets wonderbaarlijks goedkoop is aangeboden en wordt ook naar buiten gezonden met verbooging van 10 cents voor tegemoetkoming in de vracht, dus tegen postwissel of zegels f 1.10 franco thuis, bij II. G. KOSTER C.Jz., Magazijn vau Gocdkoopc Boeken, Leliegracht 26, Amsterdam. Onthulde Geheimen uit de Liefde en den Echt. 167 Bladzijden dik. Het buitengewoon succes van dit zoo gerenom meerde en door Geneeskundigen aangeprezen Werk voor VERLOOFDEN cu JONGGEHUWDEN heeft reeds een Zestienden druk noodig gemaakt. en wordt onder Enveloppe afgeleverd en ook goed dicht verpakt, franco naar buiten gezonden, tegen toezending vau Postwissel of gemakshalve blauwe Postzegels, bij H. G. KOSTER C.Jzn., Magazijn van Gocdkoopc Rocken, Leliegracht 26, Amsterdam. bij de Directie der Marine te Willemsoordop WOENSDAG den 9 NOVEMBER 1887, des voormiddags ten 11 ure, van Het uitbaggeren vau het Zuidelijk gedeelte en eenige plaatsen van het Noordelijk gedeelte van het Natte dok. De bestekken liggen ter lezing bij bet Departement van Marine, te s Gravenhage en bij de Directiën der Marine te WillemsoordAmsterdam en Hellevoelsluis, alsmede in de lokalen van de Provinciale Besturen van Noord-Brabant, Limburg, Gelderland, Overijsel en Friesland en ter Secretarie van de Gemeentebesturen te Rotterdam en Dordrecht. Voor zooveel de voorraad strekt, zijn op franco aanvrage de bestekken ter griffie van de Directie der Marine te Willemsoord te verkrijgen. De noodige aanwijzing in loco zal geschieden op den 8 November 1887, des voormiddags ten 10 ure. De inschrijvingen op gezegelde biljetten, bevattende de aannemingssom in cijfers en letterschrift, en de namen van aannemer en borgen, zonder doorhaling en bijconditiën en door den inschrijver onderteekend, moeten vóór of op den dag der aanbesteding, des voormiddags ten 11 ure, vrachtvrij bezorgd worden in de daarvoor in het Directiegebouw geplaatste bus. Willemsoord, 31 October 1887. De Schout-bij-nacbt, Directeur en Commandant der Marine, J. B. A. DE JOSSELIN DE JONG. VOERAGrE. BEST ROGGEBROOD om te voeren, a 20 cents de zes pond, bij C. K. VRIES, Oudesluis. te Callantsoog, op MAANDAG 7 NOVEMBER 1887, voormiddags 10 ure, om contant geld, van: Het HOL of CASCO van het op de stranden bij het dorp Callantsoog zittende Noorsche Barkschip „SOPUIE", gevoerd geweest door Kapitein HANSEN, en onmiddellijk daarna: de in het dorp geborgen ZEILEN, ANKERS. KETTINGS, STAAND en LOOPEND WANT en verderen INVENTARIS. Alles gunstig liggende in bet dorp Callantsoog, aan den Straatweg. Informatiën geven de HH,: G. C. HULST, Burgemeester te Zijpe. AMONS C0., Cargadoors, Nieuwediep. DE VOS ZONEN, Assuradeurs, Amsterdam. G. VAN OS, Notaris te Zijpe. NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD. Verschijnt dagelijks, behalve op Zon- en feestdagen. De Amsterdamsche Courant zal na nauwgezette keuze de belangrijkste en belangwekkendste gebeurtenissen van den dag mededeelen. De Amsterdamsche Courant is het goedkoopste Dagblad van Nederland. Voor Amsterdam per 3 maanden 1.50, franco per post f 1.80. Niemand kan door den prijs worden afgeschrikt onze Courant iederen dag alleen of met een vriend gesamen lijk te ontvangen. Abonnementen worden dagelijks aangenomen. Bureau: Lokaal „De Brakke Grond," Nes 53. Onfeilbare nauwkeurigheid. Wanneer de gezondheid vermindert door de voortduring eener verzwakkende ont lasting, als zweren niet willen genezen en derzelver kwaad dreigt uit te breiden, dan is het de tijd om Holloway's heelende Zalf en zuiverende Pillen te beproeven. Geene behandeling om verlichting te geven en tot eene volkomene genezing te leiden, kan met deze vergeleken worden. De Zalf reinigt en verkoelt de vuilste en kwaadaardigste zweren, vermindert de ontsteking en de zwelling, voorkomt het aangroeien van wild vleesch en bespaart beide pijn en gevaar. Duizenden getuigen door hunne eigene persoon lijke ondervinding de onveranderlijk gunstige uitkomst, die door bet gebruik van Holloway's medicijnen verkregen wordt in gevallen van zwerende beenen, opzwellende aderen, huiduitslag en gezwollen enkels. Doosjes PILLEN en Potjes ZALF f 0.80, f 1.85, f 3.—, f 6.75, f 13.50 en f 20.50. Ze worden verkocht bij de Apothekers. Voor den verkoop in het groot ver voege men zich bij den Professor Holloway, 533, Oxford-Street, Londen. De correspondent van de ^Times", die een bezoek bracht aan den spoorweg LuleaGellivara, den meest noordelij ken spoorweg in Noorwegen, deelt over dit tochtje naar het barre noorden bet volgende mede: In vier dagen per spoor 2100 Eng. mijlen af te leggen met slechts 7 uur halte in al dien tijd, is wel eene zaak om tegen op te zienen men moet een onuitsprekelijke verlichting gevoelen, wanneer het einde den reis bereikt is. Toch was het vooruitzicht, den noordelijksten spoorweg der wereld, en de pas ontgonnen ijzermijnen van Zweden te zien, zóó verlokkend, dat wij de uit- I noodiging der directeuren van de Zweedsche-Noorweegsche Mij. I gaarne aannamen. De expeditie telde een twaalftal personen, waaronder zich de president der Maatschappij, de ingenieur, de directeur der Neder- landsche Staatsspoorwegen, eenige buitenlandscbe beursmannen en de pers, verscheidene mannen van naam op handelsgebied en eenige Hollanders bevonden, die al spoedig aangenamen rcisge- nooten bleken te zijn. j Ons gezelschap verliet op Zaterdag 1 October om 8 u. 30 m. 's avonds Londen en behalve een oponthoud van twee uur te Wezel, begaven wij ons regelrecht naar Gothenburg, waar wij op Maandag 3 October, om 6 uur des avonds aankwamen. Wij j waren pijlsnel door Denemarken gestoomd, waar de nette „cottages" naar het verbeterd Iersch model zijn gebouwd, cn werden getrof- i fen door de schilderachtige ligging van Aalborg tusschen twee zeearmen. Dit plaatsje is beroemd om zijne zuivere lucht en nog zuiverder bier. De „Diana" stampt en stoot, terwijl wij het Kattcgat passecrcn. Te Gothenburg wacht ons een groot feest, dat ons wordt aangeboden door de voorstanders der onderneming. Bij ons eerste ontwaken in Zweden zijn wij verrukt over den herfstdos der bosschen en over de talrijke meren, welke de een tonigheid van het bosch en de bouwlanden breken. Hoe gaarne hadden wij in dat Noorscb Venetië verwijld, want wie heeft niet van het bekoorlijke Stockholm gehoord? Maar wij begeven ons onmiddellijk aan boord van de „Carl XV", een boot van 414 ton, en vertrekken om 12 uur. Na het middagmaal brengen de golven der Oostzee ons een beetje in de war en dit gevoel wordt er niet beter op in de onstuimige Bothnische golf. Wij proefden het water van dit zonderlinge meer, dat een leelijk bruine kleur heeft; het was brak en walgelijk van smaak. Onze kapitein is een voorzichtig man en ankert twee maal op zijn vaart noordelijk langs de kust; wij bereiken daarom Lulea, dat 480 Eng. m. van Stockholm ligt, eerst op Dinsdag den 6de 'b morgens te 10. 5. Onze boot baant zich met moeite een weg tusschen de eilandjes die den ingang der haven gedeeltelijk ver sperren. De spoorwegmaatschappij is er met loffelijken ijver op uit, om spoedig een kanaal te graven door een dezer eilanden en zoo de scheepvaart zeer te verbeteren. Toen wij het voorgebergte, waarop deze welvarende kleine zeehaven gebouwd is, omvoeren, loste de boot een saluutschot en wij vonden de stedelijke over heden op de kade om ons te verwelkomen. Lulea is voor een zeehaven uitnemend gelegen. Wanneer de nieuwe doorvaart gereed is, kunnen cr schepen van 4,000 tons ankeren. In de laatste drie jaar was er voor Kersttijd bijna geen sneeuw of ijs, maar mocht de haven door het iis ingesloten worden, dan wil men die per spoor verbinden met Victoriabaven aan den Noor- weegschen oever. Zoodra deze lijn gereed is, kan de ijzererts van Gellevara of het ruwe ijzer, dat te Lulea gesmolten is, het geheele jaar door met scheepsgelegenheid naar alle deelen der wereld worden verzonden. De overtocht naar Engeland zal dan zelfs nog iets korter zijn, dan van Luleadaardoor zal een zeer bloe iende handel worden verkregen een groote hoeveelheid van eerste kwaliteit ijzererts, zal dan goedkoop kunnen ingekocht en langs een kort en veilig vaarwater verscheept worden, tegen lage vracht. Lelea is nog de schade niet te boven van den brand, die den llen Juni 11. bij een bakker uitbrak. De hevige wind wakkerde de vlammen aan, zoo dat deze zich dwars over het voorgebergte verspreidden en acht-en-zeventig huizen benevens de kerk in de ach legden de meeste dier wonin gen waren van hout opgetrokken. Voor de zeevarende bevolking, die den toren der kerk als een uitkijk gebruikte, is haar verlies een groote slag; bovendien werden door den brand ongeveer 360 menschen broodeloos. Meu zegt dat de stad fraaier zal worden opgebouwdmaar ik moet eerlijk bekennen, dat ik er niets van bespeurde, ofschoon de naburige bosschen en steengroeven hun ruimschoots van bouwstoffen voorzien. Op en in den omtrek der kade, waar de maatschappij zich gevestigd heeft, heerscht eene groote bedrijvigheid. Een front naar het water van 1000 voet is bijna voltooid en aan weerszijde is het water 26 a 28 voet diepnaar het schijnt is er geen gety merkbaar slechts ondergaat het water eene kleine ver andering al naar den wind, die er waait. Nadat wij een bezoek hadden gebracht aan den gouverneur, den heer Berg, wachtte ons een feestdisch bij kolonel Oxehufwud. Deze Zweedsche feestmalen zijn uiterst plechtstatig en gerekt zij duren drie k vier uurde dames bedienen zichzelven het eerst en de gerechten worden met lange tusschenpoozen binnengebracht. De eentonigheid wordt eenigszins getemperd door het voortdurend opstaan der gasten, die van plaats verwisselen, en door het drinken van toosten. Dit geeft natuurlijk gelegenheid tot het wisselen van allerlei beleefdheden, en onze gastheer en gastvrouw waren onuitputtelijk in hunne oplettendheden en zorgden voor beeldig voor hunne gasten. Den volgenden morgen pakten wij onze koffers én vertrokken vroegtijdig om de lijn te inspecteeren. In 1886 waren er ongeveer een 50 KM. klaar. Dit jaar kwam men reeds tot 160 KM. door Zweedsche en Noorweegsche werk krachten. Er zyn 4000 werklieden aart den arbeid onder Engelsche opzichters en ingenieurs. De beste tijd voor dezen arbeid is van 1 April tot ultimo November, maar dit jaar werd het werk zeer belemmerd door de voortdurende regens in Augustus, welke even ongewoon waren, naar men ons zeide, als de vroeg ingevallen winter, welke ons zoo plotseling verraste. Over het geheel zijn j er 12,000 tons rails dit jaar gelegd. Deze lijn wordt gelegd met een snelheid van f Eng. mijl per dag. Op de geheclo lijn zyn 12 ijzeren bruggen gebouwd over de rivieren en groote kreken. Verder loopt zij door een heuvelachtig boschland, waar men geen bijzonder harden grond te bewerken heeft. Aan den Noorweegschen kant zijn de moeilijkheden veel grooter daar moet men tunnels maken en veel graven. Aan deze zijde zijn nu ongeveer 21 KM. voltooid. Dien Vrijdag vertrokken wij vroegtijdig, nadat wy onze beenen in de laarzen der Laplanders I hadden gestoken, welke gevoerd zyn met hooi. Zij zijn niet fraa I van fatsoen en geven iemand olifantspooten. Maar het zijn uit stekende sneeuwlaarzen, welke de voeten droog en warm houden. Voor den onbehoedzame zijn zij een valstrikdaar zij geene hakken hebben, doen zij den eigenaar bij elke oneffenheid van den grond, bij eene helling bijv., spoedig kennis maken met de aarde, waardoor hij een paar kneuzingen bekomt. Voorbij Lulea gaat de baan door het kamp, dat nu door de troepen ontruimd is en over een vrij vlak terrein. In het oude Lulea is een zeer fraaie kerk met een eikenhouten preekstoel, met prachtig houtsnywerk. Te Bodem, het eerste station, begon de sneeuw te vallen en hield byna den geheelen dag aan. Te Sandtreck gebruikten wij ons tweede ontbijt in de nabijheid van een fraai meer. Daar zullen ongetwijfeld vele villa's gebouwd worden, daar Lulea zelf behoefte aan uitbreiding heeft. Onze weg liep vervolgens langzaam stijgend voortdurend door bosschen, met hier en daar een meer en zoo gaan wij do grens van Lap land over. De ingenieur laat zijn fluitje hooren als wij om 2.50 j 's namiddags den poolcirkel overschrijden op 133 KM. van Lulea en wij nemen onze hoeden af voor dien noordelijk bekleeder. f voor dien noordelijken waardigheids- Wij komen wagens vol aardwerkers tegen, welke er inderdaad schilderachtig uitzien en huiswaarts keeren, daar zij bun bundel 1 gevuld hebbenwant' hun yver begint te verminderen, wanneer zij geld genoeg hebben verdiend, om er een tijd lang van te leven. Te 4.30 's namiddags bereiken wij in het schemerduister j van den pool de noordelijkste brug op de wereldwij slygen uit en loopen ongeveer anderhalve mijl langs de baan tot den laatsten dwarsligger en keeren dan terug. De Maatschappij heeft groote moeilijkheden te overwinnen gehad en had met veel naijver cn vooroordeel te kampen. De Zweden waren eerst niet zeer ingenomen met het plan het speet hun dat zooveel van hun rijkdom uit hun land zou gaan. Een geldman, wiens aanbiedingen men niet zeer gretig aannam, achtto het zelfs niet beneden zijne waardigheid om alles te doen wat hij kon om de onderneming in discrcdiet te brengen. Er liepen geruchten dat men geen gunning had, geen ijzererts en dat er geen spoorweg zou worden aangelegd, terwijl een voornaam buitenlandsch blad het niet beneden zich achtte, dit voorbeeld te volgen, totdat men dreigde het gerechtelijk te vervolgen. Maar wanneer de maatschappij er in slaagt de wereld van een groote hoeveelheid eerste kwaliteit ijzererts te voorzien, dan mag zij lachen om hare lasteraars. Wij mogen ons hier niet in onder stellingen verdiepen. Maar het is gemakkelijk te voorzien, welke voordeden er aan het openen dezer lijn verbonden zullen zijn. Onbekende streken zullen de zegeningen der beschaving onder vinden, de grond zal vruchtbaar worden gemaakt, de ijzersmelterij zal eene nieuwe vlucht nemen, de scheepsbouw zal bloeien, den handel zal een nieuwe stoot worden gegeven, de meer en minder van elkaar verwijderde landen zullen, tot onderling voordeel, allerlei artikelen van gemak en weelde ruilen, en het voorkomen van het land zelf zal veranderd worden, wanneer de bosschen plaats maken voor velden met groen. Holl. IJzeren Spoorweg-Maatschappij. Tarief voor Reizigers in locaal- en rechtstreeks verkeer Van en Naar HELDER Richting Heen en terug. Naar en Van Vervoer Ie kl.j2e kl.3ekl.jle kl 2e kl.|3e kl. Alkmaar 2.10 1.70 1.05 2.5a 2.05 1.30 Amersfoort Zaandam.-Hilvers. 6.30 5.05 3.15 7.6C 6.05 3.80 Amsterdam Zaandam of Beverw. 4.05 3.25 2.05 4.90 3.9C 2.40 Anna Panlowna 0.65 0.50 0.35 0.75 0.6C 0.45 Arnhem Zaandam-Brenkelen. S.70 7. 4.40 11.30 9. 5.60 Avenhorn 4.95 3.95 2.50 5.95 4.80 2.95 Beverwijk 3.25 2.60 1.65 3.85 3.10 1.95 Bergen op Zoom Beverwijk, Delft, Rotterd., Zevenb. 10.45 8.50 5.35 13.85 10.90 7.10 Beverwijk, Delft, 9.70 7.75 4,85 12.60 9.90 6.35 Rotterd., Langeweg. Bovenkarspel 5.90 4.70 2.95 7.10 5.70 3.55 Castricum 2.70 2.15 1.35 3.25 2.60 1.65 Delft Beverwijk. 6.45 5.15 3.25 7.70 6.20 3.85 Deventer Zaand., Hilv., Zutf. 10.20 8.20 5.15 12.60 10. 6.S0 Dordrecht Beverw., Delft, Rott. 8.20 6.55 4.10 10.20 8.10 5.15 Enkhuizen 6.10 4.85 3.05 7.35 5.90 3.65 Gouda Zaandam, Breukelen. 6.65 5.35 3.35 8.70 7. 4.30 's Hage Beverwijk. 6.05 4.85 8.05 7.20 5.80 3.60 Haarlem Beverwijk. 3.80 3.05 1.90 4.60 3.70 2.80 2.53 1.90 1.20 2.85 2.30 1.45 Hilversum Zaandam. 5.50 4.40 2.75 6.60 5.30 3.30 Hugownnrd 1.45 0.90 0.72 2.10 1.70 1.10 Harderwijk '8 Hertogenbosch Zaand., Hilv., Nnk. 7.70 6.15 3.85 9.30 7.40 4.65 Zaand., Hilv., Utr. 8.40 6.65 4.20 11.70 9.05 5.75 Hoorn 5.20 4.15 2.60 6.25 5. 3.10 Hoogkarspel 5.70 4.55 2.85 6.85 5.50 3.40 Koog-Zaandijk 3.40 2.70 1.70 4.10 3.25 2.05 Krommenie 3.20 2.55 1.60 3.80 3.00 1.95 Kwadijk 4.40 3.50 2.20 5.30 4.25 2 65 Leiden Beverwijk. 5.25 4.20 2.65 6.30 5.05 3.15 Lichtenv.-Groenlo Zaandam, Hilvers. 11.05 8.85 4.44 13.30 10.65 6.60 Middelburg Beverwijk, Delft, Rotterdam, Zevenb. 12.70 10. 6.35 16.85 13.15 8.60 Naarden-Bnssum Zaandam. 5.15 4.10 2.60 6.20 4.95 3.10 Noord-Scharwoude 1.55 1.25 0.80 1.80 1.45 0.90 Oosthuizen 4.75 3.80 2.40 5.70 4.60 2.85 Oostzaan 3.85 3.10 1.95 4.65 3.70 2.35 Purmercnd 4.25 3.40 2.15 5.10 4.10 2.55 Rotterdam Beverwijk. 7-20 5.75 3.60 8.60 6.90 4.35 Rotterdam-(Beurs.) Beverwijk, Delft. 7.45 5.95 3.75 9. 7.20 4.55 Schagen 1.10 0.90 0.55 1.30 1.05 0.70 Schiedam Beverwijk. 6.95 5.55 3.50 8.35 6.70 4.15 Stavoren 7.20 5.75 3.60 8.70 7. 4.35 Tilburg Zaandam, Hilv., Utr. 9.25 7.50 4.75 13.10 10.15 6.60 Uitgeest 2.90 2.30 1.45 8.50 2.80 1.75 Utrecht Zaandam, Hilvers. 5.85 4.65 2.95 7.60 6.00 3.75 Utrecht (N.R.S.) Zaandam, Brenkelen. 5.85 4.65 2.95 7.60 6. 3.75 Vlissingen Beverw., Delft, Rott. 12.95 10.25 6.35 17.35 13.40 8.60 Zevenbergen. Velscn 3.35 2.70 1.70 4.00 3.20 2.00 Winterswijk Zaandam, Hilvers. 11.50 9.20 5.75 13.80 11.05 6.90 Wormerveer 3.30 2.65 1.65 3.90 3.15 2.00 Westwoud 5.55 4.45 2.80 6.70 5.35 3.30 IJmuiden 8.50 2.80 1.75 4.20 3.40 2.10 Zaandam 3.55 2.85 1.80 4.30 3.45 2.10 Zandpoort 8.60 2.90 1.80 4.35 3.45 2.20 Zutfen Zaandam, Hilvers. 9.35 7.50 4.70 11.25 9.00 5.60 Zwolle Zaand., Hilv., Nijk. 9.65 7.75 4.85 11.70 9.35 5.85 Snelpersdruk van A. A. Bakker Cz., Nieuwediep.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1887 | | pagina 4