TWEE MAAL PER DAG VAN VLISSINGEN NAAR LONDEN. Stoomvaart-Maatschappij „ZEELAND," 12 nnr 10 's middags en 10 nnr 10 's avonds. Koninklijke Nederlandsche POST. Deze UITBREIDINGr van den Dienst is aangevangen op 1 JUNI. Zeldzaam FRAAIE Stoomschepen. SNELLE, VEILIGE Vaart. Op Dagbooten Fransche Restauratie. eene LEZING houden. OnderwerpMijne reis- en jachtavonturen op eene tocht dwars door Zuid-Amerika. Maatschappij tot Nut van 't Algemeen de tweejarige stier Albert IV, Tandarts BIERSTEKER, Damrak 62, Amsterdam, is eiken Woensdag van 9-3 uur te consulteeren Kerk- gracht 338, te Helder. de Rijks-Tollen in Noordliolland HOUTVEILING. Makelaar OUDENHOVEN een belangrijke part ij TIMMERHOUT, Gebr. Zir MMen, Nieoweiiep—Amslerdam t.t. -Teiel i. T. Op Woensdag den 25 Januari e. k., des avonds te 8 ure, zal de Heer G. J. A. DE COCQ VAN DELWIJNEN, van Amsterdam, in het lokaal Musis Sacrum Entree f 0.75. Toegangsbewijzen zijn aan bovengenoemd lokaal te bekomen. VOLKSBIJEENKOMST op Vrijdag 27 Januari 1888, 's avonds 8 uur, in „Tivoli". Entree-kaarten k 10 cents zijn, tot een beperkt getal, verkrijgbaar op den dag der bijeenkomst, van af 's morgens 10 uur, bij mej. de Wed. SAMWEL en bij de heeren BERKHOUT C° en STADEEMAN. Personen beneden 16 jaar en meisjes zonder geleide worden niet toegelaten. Beschikbaar: N°. 1104 N. R. S, dekgeld f 1.25, bij Dk. SLEUTEL Az., te Wieringerwaard. Door ontbinding van de Firma K. DE VINK en P. PUINBROEK, beveelt de ondergeteekende zich beleefd aan tot het leveren van Bouquetteu, Kransen, Versieringen, bloeiende Kamerplan ten, Bloemenmandjes, Kurk bakjes, enz., belovende net werk en soliede prijzen. P. PUINBROEK, Bloemisterij „KWEEKLUST", De verbinding van Frankrijk en Engeland door overbrug ging van het Kanaal. Het reusachtig plan om Engeland en Frankrijk, in plaats van door eene tunnel onder het Kanaal, door eene spoorwegbrug te verbinden, wordt thans in Franrijk met allen ernst en voortvarendheid voorbereid. Zooal bekend is, stuitte het plan eener tunnelverbinding af op de vrees van Engeland, dat, ingeval van oorlog met het vasteland, elk voordeel, dat voor een verdedigenden krijg een eiland steeds aanbiedt, zou verloren gaan. De tegenstandera van de tunnel stelden bijzonder op den voorgrond, dat men reeds bij het begin van staatkundige verwikkelingen de tunnel moest laten springen of onder water zetten, waardoor natuurlijk de geheele bouw met een ontzaglijk kapitaal zoo goed als te gronde zou gaan. De zaak wordt evenwel geheel anders wanneer men eene ver binding wil verkrijgen boven water. De vernieling toch van eenen der pijlers in de nabyheid der beide kusten is reeds vol doende om elke strategische onderneming onmogelyk te maken. Op dezen grond wil men thans de verbinding verkrijgen door eene overbrugging, hoewel de technische bezwaren zeker niet minder zijn dan bij den bouw van eene tunnel. De reden waarom in Frankrijk deze onderneming met kracht wordt ter hand genomen, is hoofdzakelijk gelegen in het handels verkeer. De in den laatsten tijd in het buitenland aangebouwde spoorwegen en verschillende plannen voor nieuwe lijnen, die in uitvoering zullen worden gebracht, dreigen Frankrijk geheel af te sluiten van den grooten handelsweg tusschen noord-westelijk Europa en het oosten. Door het bouwen ecner spoorwegbrug nu wordt het Engelsch-Oostersch doorgangsverkeer verzekerd en daarmede ook voor een groot deel de bloei der Fransche havens, der handels- Itloleiigi'acht, Helder. V De ONTVANGER der REGISTRATIE en DÖMEINEN te Amsterdam zal, op Wocusdag den gsten Februari IS8S, des voormiddags te II uren, in het Oudezijds Heeren-Logement, aan de Keizersgracht bij de Huidenstraat te Amsterdam, ten overstaan van den Notaris H. REIJSENBACH aldaar, in het openbaar verpachten, voor den tijd van zes jaar, ingaande den laten Mei 1888: op de navolgende groote wegen: Van Amsterdam naar Kaarden. Utrecht. Haarlem. Leiden Nieuwediep. Boekjes, bevattende de voorwaarden, perceelsbeschrijving en de opbrengst der laatste jaren, zijn na 15 Jlaunari 1888 voor 10 Cents verkrijgbaar bij de Ontvangers der Registratie en Domeinen te Amsterdam, Haarlem, Helder Schagen, AlkmaarWeesp en Zaandam, en tegen vooruit betaling van den prijs door tusschenkomst van eiken Ontvanger der Registratie en Domeinen. Nadere inlichtingen zijn te bekomen bij de Ontvangers der Registratie en Domeinen, onder wier kantoren de Tollen gelegen zijn. zal, op WOENSDAG 25 JANUARIJ 1888, des morgens te 11 uren, aan de Aclitcr-Biunenliavcn te Nieuwediep, ten overstaan van den Deurwaarder H. KWANT, publiek verkoopen: als: nieuwe Amerikaansche GREFNEN DEKDEELEN, idem BALKJES en DEUREN, 1 idem BALK 13 meter lang; EIKENHOUT voor leggers, 4 zware KIELBALKEN, zeer geschikt voor drempels, geheel gaaf EIKENHOUT, afmetingen 30 X 40, lengte van 5 tot 15 meter; HUID PLANKEN, van 20 tot 50 voet lang, enz. enz. Voorts: 2 BOOTEN, 4 WATERKETELS, 3 ton BRUINE TEER, eene aanzienlijke partij BRANDHOUT en betgeen verder te koop zal worden aangeboden; te bezichtigen daags vóór den verkoopdag ter plaatse boven- vermeld. Alles afkomstig van bet Ned. Barkschip Brouwershaven". De betaling der kooppenningen zal kunnen geschieden vóór of op den 7 Maart 1888. Het nieuwe plan dezer reuzenberg wordt krachtig ondersteund j door den admiraal Cloué, en het is zeker dat deze oud-Minister van Marine zich niet aan het hoofd zou stellen eener zoo stoute onderneming, wanneer zij niet zoowel uit een practisch als weten schappelijk oogpunt uitvoerbaar ware. Hij heeft zich reeds de I medewerking verzekerd van de ingenieurs Hersent, Fowler en Baker, do eerste door Suez en Panama bekend als ondernemer van groote werken, de beide andere als zeer zaakkundige Engel- sche ingenieurs. Ook is er reeds een aanvang gemaakt met de ontwerpen voor den ijzeren bovenbouw door de ingenieurs der ijzerfabrieken te Creusot. De grootste moeilijkheid is daarin gelegen, dat de spoorbaan 56 M. boven den waterspiegel moet komen, om aan de grootste schepen den vrijen doorgang te verzekeren. Het plan is, gemet selde pijlers van 50 M. lengte en 30 M. breedte op te richten, tot op eene hoogte van 10 M. boven water, en daarop de ijzeren constructie te doen rusten, met eene overspanning van 500 M. Volgens de meening van den admiraal Cloué kan die afstand nog vermeerderd worden; de in aanbouw zijne Forthbrug toch heeft 2 overspanningen, elke van 519 M. Op eiken pijler zal een vuurtoren, voorzien van electrisch licht, worden opgericht, terwijl voor mistig weder sirenen en klokken zullen worden aangebracht. De brug zal Cran-aux-Oeufs, 3 KM. zuidelyk van kaap Grix- Nez, met Folkestone verbinden. Deze 35 KM. laDge richting is gekozen om de geringste diepten te verkrijgen. Aan de Fransche zijde bedraagt de diepte van het Kanaal voor het eerste derde gedeelte der lijn ongeveer 50 M.; dan overschrijdt de brug de eerste der twee ondiepten de Colbart met 6 M. water, waarna de bodem weder tot gemiddeld 12 M. daalt, om vervol gens, met eene geringe afbuiging, de tweede ondiepte de Warren eveneens met 6 M. diepte, te bereiken; vervolgens geeft de peiling tot aan de Engelsche kust 30 tot 35 M. water. Om de beide ondiepten te kunnen bereiken, maakt de lijn twee lichte krommingen tot aan de Colbart gaat zij in eene rechte richting. De brug zal vier spoorbanen bevatten en eenen weg voor voet gangers, alleen bestemd voor opzichters. Het geheele werk is geraamd op een milliard en zal in 7 jaren gereed kunnen zijn. Volgens eene mededeeling in het „Centralblatt der Bauverwal- tung, waarin door den ingenieur Pescheck, attaché bij het gezant schap te Parijs, over deze onderneming werd gesproken, heeft de udmiraal Cloué eenige dagen geleden een onderhoud gehad met den Minister van openbare werken, en kunnen spoedig de noodige stappen by Engeland verwacht worden, om toestemming tot het plan te verkrijgeD. Nu eerstdaags in het Engelsche parlement eene vaste verbin ding met Frankrijk weder ter sprake zal komen, kan men ver moedelijk aldaar op een sterken steun rekenen. Haarlem HAARLEM VELSEN UITGEEST. v 6.1516.441 9.35 1.32|4.58|9.17 Zandpoort'6 22 6.53 9.44 1.4l|5.06Ï9.25 Velsen a!6.29'7.00i 9.51 1.48 5.13 9.32 lv 7.02 9.53 1.50 5.14 9.34 Beverwijk7.10110.00 1.58 5.20|9.41 UitgeestA| I7.20jl0.10 2.08jö.30j9.50 VELSEN IJMUIDEN. Amsterdamvj |6.15| 9.091 1.051 14.291 |8.50 Velsen„|6.30 7.04 8.15: 9.56111.27f 1-53'3.17 5.16,6.00 9.38 IJmuidena;6.35|7.11 8.22|10.03|ll.34;2.00|3.24j5.23|6.07|9.45 IJMUIDEN VELSEN. IJmuiden v!6.49[8.00| 9.39|11.13|1.39i3.03j5.01|6.46| 9.201 9.55 Velsen6.56 8.11 9.46 11.26 1.46j3.16!5.0S 5.57 9.32 10.01 Amsterdam a\ |8.56j |l2.09| |4.00| |6.40|l0.l4|10.40 Van AMSTERDAM naar ENKHUIZEN via ZAANDAM. Amsterdam Zaandam Oostzann Purmcreud Kwad ijk Oosthuizen Avenhorn Hoorn Enkhuizen 6.00 6.25: 8.40 10.241 (3.10 5.55 6.41 8.57 10.38 3.28' 6.51 9.08! I P* 8.1 7-03J 9.2010.55 1.00 3.49j6.26 7.09' 9.27 7.19 9.37 7.26 9.45 7.36 9.55 8.06 10.28 '1.07 8.55 6.32 1.184.04 '1.264.11 11.15 1.35 4.20 11.8412.06 4.60 Enkhuizen Hoorn Avenhorn Oosthuizen Kwadijk Purmerend Oostzaan Zaandam Amsterdam Van ENKHUIZEN naar AMSTERDAM via ZAANDAM. 9.40 9.58 10.09 10.22 10.29 10.40 10.47 10.58 11.81 ▼15.2017.53 5.54,8.26 9.02 9.35 9.43 9.50 10.00 11.35 11.58 12.15 10.07112.21,1.05 10.181 2.15 2.23-3 2.30 .2.40,- 2.47 1.19 2.58-5 5.18 5.5U 5.59 .07 6.18 6.25 6.36 8.55 6.47 9.06 .01 9.20 8.80 1.51 9.10 9.28 9.40 i I6.52i8.53 6.02,8.34 6.0918.41 6.19'8.511 6.24 8 9.10 II 9.22 10.8lll2.89jl.83l3.09W |9.36|10.45!12.5l|l.50[3.23 Van HOORN naar MEDEMBLÏK. HoornV| 9.57112.0011.40 a -d 12.00 a u Abbekerk„Il0.22ll2.25j2.08 5 3 [2.28 8 7.17j9.18 MedemblikAjl0.47jl2.50 2 341! 5 '\2.54r5 |7.42,9.43 Van MEDEMBLIK naar HOORN. Medemblikv|7.28;8.32 a -d 110.12 a |11.00]4.52|7.53 Abbekerk7.54:8.59 5 j> JlO.39 g S 11.26 5.18 8.19 Hoorna|8.18|9.26t3 |ll.06:55 jll.50j5.42js.43 Alle treinen stoppen geregeld te Zwaag, Woguum, Benningbroek, Midwoud, Twisk, Opperdoes, en buitendien op verzoek nog te Wester-Blokker, Zwaagdijk Wijzend en Opperdoes-Oosteinde. Van AMSTERDAM 's morgens 10 uur. PURMERENDE 11* ALKMAAR 's namiddags IJ Van NIEUWEDIEP 's morgens 8 uur. ALKMAAR 10* PURMERENDE 12* Vertrek van Texel 4 uur 30 m., 8 unr en 3 uur. Vertrek van Helder uur 30 m., 10 uur en 4 nur 30 m. Holl. IJzeren Spoorweg-Maatschappij. Tarief voor Reizigers in locaal- en rechtstreeks verkeer. WINTERDIENST. Holl. IJzeren Spoorweg-Maatschappij, enz. Van HELDER (Nieuwediep) naar AMSTERDAM via Zaandam. Helder-Nieuwed. Anna Paulowna Schagen N.-Scharwoude,|6.48j 8.49| 8.49 1.59i 8.59 a9.0S a9.08 v:6.00| 7.581 7.581 7.1 6.19] 8.16 8.16 8.16 8.35 8.35 Hugowaard Alkmaar Uitgeest Zaandam Amsterdam !6.34|A8.28 6.48 6.58 J7il2 ,17.46 .18-16 a'8.30 Vrij- Zater dagsj dags 9.1511.12(4.05 7.30 9.341.30 4.217.48 9.49 1.44 4.33 8/ 10.04ll.58j4.45j8.16 10.14j2.08;4.53 8.26 10.28 2.22j5.05l8.38 11.02 2.5415.84 9.11 11.31 3.2416.03 9.40 11.45]8.88 6.17 9.54 Van AMSTERDAM naar HELDER (Nieuwediep) via Zaandam. Amsterdam Zaandam Uitgeest Alkmaar Hugowaard Noord-Scharwoude Schagen Anna Paulowna Helder (Nieuwediep) UITGEEST - Uitgeest t Beverwijk Ve,8en{v|l.'l 1.3311.281 3.1014.50 7.50 1.49; 1.44) 3.26 5.06 8.11 v[6.40| 6.57 9. 7.30jl0.18j2.12| 4.03)5.37 *2 10.49 2.45 a4.22;6. 8.13 10.59j2.57 j 6.20 8.23 11.08 3.07 3 ,8.37 11.2113.21 *g 8.53jll.36 3.38 l 9.09|11.52|3.55 VELSEN HAARLEM. 7.14 10.06 10.32 10.46 9.10 9.28 9.59 10.30 10.40 10.50 11.04 11.19 11.30 v|7.50 Zandpoort Haarlem ,8.20 a[8.31 11.05|2.58|5.36[9.10| 11.18 8.08 5.49 9.23 11.23 3.13 5.54 9.28 11.26 3.16 5.57|9.32 10.01 11.35 3.24 6.06,9.40 10.09 11.46^.35;G. 17^9.51 jlO.lG 1 Van en Naar Richting Enkele reis. Heen en terug. HELDER van Naar en Van Vervoer Ie kl 2e kl 3e kl le kl 2e kl 3e kl. Alkmaar 2.10 1.70 1.05 2.55 2.05 I 1.30 Amersfoort Zaandam.-Hilvers. 6.30 5.05 3.15 7-60 6.05 3.80 Amsterdam Zaandam of Beverw. 4.05 3.25 2.05 4.90 3.9C 2.40 Anna Paulowna 0.65 0.50 0.35 0.75 0.6C 0.45 Arnhem Zaandam-Breukelen. 8.70 7. 4.40 11.30 9. 5.60 Avenhorn 4.95 3.95 2.50 5.95 4.8G 2.95 Beverwijk 3.25 2.60 1.65 3.S5 3.1C 1.95 Bergen op Zoom Beverwijk, Delft, Rotterd., Zevenb. 10.45 8.50 5.35 13.85 10.90 7.10 Beverwijk, Delft, 9.70 7.75 4,85 12.60 9.90 6.35 Bovenkarspel Rotterd., Langeweg. 5.90 4.70 2.95 7.10 5.70 3.55 Castricnm 2.70 2.15 1.35 3.25 2.60 1.65 Delft Beverwijk. 6.45 5.15 3.25 7.70 6.20 3.85 Deventer. Zaand., Hilv., Zutf. 10.20 8.20 5.15 12.60 10. 6.30 Dordrecht Beverw., Delft, Rott. 8.20 6.55 4.10 10.20 8.10 5.15 Enkhuizen 6.10 4.85 3.05 7.85 5.90 3.65 Gonda Zaandam, Breukelen. 6.65 5.35 3.35 8.70 7. 4.80 's Hage Beverwijk. 6.05 4.85 8.05 7.20 5.80 3.60 Haarlem Beverwijk. 3.80 3.05 1.90 4.60 3.70 2.30 2.58 1.90 1.20 2.85 2.30 1.45 Hilversum Zaandam. 5.50 4.40 2.75 6.60 5.30 3.30 Hugowaard 1.45 0.90 0.72 2.10 1.70 1.10 Harderwijk 's Hertogenbosch Zaand., Hilv., Nijk. 7.70 6.15 3.85 9.30 7.40 4.65 Zaand., Hilv., Utr. 8.40 6.65 4.20 11.70 9.05 5.75 Hoorn 5.20 4.15 2.60 6.25 5. 3.10 Hoogkarspel 5.70 4.55 2.85 6.85 5.50 3.40 Koog-Zaandijk Krommenie 3.40 2.70 1.70 4.10 3.25 2.05 3.20 2.55 1.60 3.80 3.00 1.95 Kwadijk 4.40 3.50 2.20 5.30 4.25 2 65 Leiden Beverwijk. 5.25 4.20 2.65 6.30 5.05 3.15 Lichtenv.-Groenlo Zaandam, Hilvers. 11.05 8.85 4.44 13.30 10.65 6.60 Middelburg Beverwijk, Delft, Rotterdam, Zevenb. 12.70 10. 6.35 16.85 13.15 8.60 Naarden-Bnssum Zaandam. 5.15 4.10 2.60 6.20 4.95 3.10 Noord-Scharwoade 1.55 1.25 0.80 1.80 1.45 0.90 Oosthuizen 4.75 3.80 2.40 5.70 4.60 2.85 Oostzaan 3.85 8.10 1.95 4.65 3.70 2.35 Purmerend 4.25 3.40 2.15 5.10 4.10 2.55 Rotterdam Beverwijk. 7.20 5.75 3.60 8.60 6.90 4.35 Rotterdam-(Beurs.) Beverwijk, Delft. 7.45 5.95 3.75 9. 7.20 4.55 Schagen 1.10 0.90 0.55 1.30 1.05 0.70 Schiedam Beverwijk. 6.95 5.55 3.50 8.35 6.70 4.15 Stavoren 7.20 5.75 3.60 870 7. 4.35 Tilburg Zaandam, Hilv., Utr. 9.25 7.50 4.75 13.10 10.15 6.60 Uitgeest 2.90 2.30 1.45 3.50 2.80 1.75 Utrecht Zaandam, Hilvers. 5.85 4.65 2.95 7.60 6.00 3.75 Utrecht (N.R.S.) Zoaudam, Breukelen. 5.85 4.65 2.95 7.60 6. 3.75 Vlissingen Beverw., Delft, Rott. 12.95 10.25 6.35 17.35 13.40 8.60 Zevenbergeu. Velsen 3.35 2.70 1.70 4.00 3.20 2.00 Winterswijk Zaandam, Hilvers. 11.50 9.20 5.75 13.80 11.05 6.90 Wormerveer 3.30 2.65 1.65 3.90 3.15 2.00 West wond 5.55 4.45 2.80 6.70 5.35 3.80 IJmuiden 3.50 2.80 1.75 4.20 3.40 2.10 Zaandam 3.55 2.85 1.80 4.30 3.45 2.10 Zandpoort 3.60 2.90 1.80 4.35 3.45 2.20 Zutfen Zaandam, Hilvers. 9.35 7.50 4.70 11.25 9.00 5.60 Zwolle Zaand., Hilv., Nijk. 9.65 7.75 4.85 1.70 9.35 5.85 Snelpersdruk van A. A. Bakker Cz., Nieuwediep.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1888 | | pagina 4