Beiersch-Bierbrouwerij „DE AMSTËL", Door sterfgeval TE KOOP: H o 11 o w a y's Zalf. ft ft -Amsterdam y.y. Amsterdam. De ondergeteekeuJen berichten, dat zij voor Uclder en Omstreken als Agent hunuer Brouwerij hebben aangesteld de Heer J. SEL M A KT, B ree waterstraat Q 13 9, te Helder. Amsterdam, Februari 1888. DE PESTERS, KOOIJ C°. Met referte aan bovenstaande annonce, beveelt de ondergeteekende zich beleefdelijk aan voor de levering van de Bieren uit opgemelde Brouwerij, tegen billijke prijzen. Prompte bediening. Helder, Februari 1888. Hoogachtend, O". SEL M A ÜXT, Agent voor Helder en Omstreken, Breewaterstraat Q 139. 1^" Bicrbottclarij: Prinsenstraat bij dc Spoorstraat. een best GEPEN-NET, met bijbe- hoorend VISCHWANT. Te bevragen bij C. BOOD, te Kolhorn. Alle soorten van etterbuilen, zeere beenen, verzweringen, wonden, en uitslag kunnen genezen worden door een gedurig gebruik dezer koelende, verzachtende en heelende Zalf. De oude en meestal falende wijze om de kanten der zweren met pleisters zamen te trekken, is geheel geweken voor de verstandiger behandeling door Holloway's Zalf, die van den grond af de wond met gave en gezonde korrelingen opvult; deze groeien langzamerhand op tot dat zij de oppervlakte bereiken, te zamen trekken, verharden en dadelijk met nieuw en gezond vel overdekt worden. Deze behoorlijke aanwending dezer Zalf vermindert de ontsteking, maakt dat de ongezonde ontlading eerst verdikt en dan geheel ophoudt. De Pillen moeten tegelijkertijd ingenomen worden, ten einde in vereeniging met de Zalf te werken. Doosjes PILLEN en Potjes ZALF f 0.80, f 1.85, f 3.—, f 6.75, f 13.50 en f 20.50. Ze worden verkocht bij de Apothekers. Voor den verkoop in het groot ver voege men zich bij den Professor Holloway, 533, Oxford-Street, Londen. Nog iets over het hoefbeslag. Van hetgeen de heer Quadekker in de onlangs te Zwolle gehouden vergadering over de hoeven der paarden mee deelde, werd reeds een en ander meêgedeeld, vooral wat betreft de samenstelling van den hoef. Thans laten wij nog 't een en ander volgen 't geen hij zeide over het eigenlijk besnijden van den hoef. Het gebruik van zoogenaamde noodstallen bij het beslaan van paarden acht spreker zeer schadelijk. Het is bepaald onmogelijk om den hoef dan behoorlijk aan alle kanten te onderzoeken en te behandelenzie maar eens hoe er gehakt is in de blokken waar in zulk een stal de voorpoot op gezet wordt. Het uit de hand beslaan is verreweg te verkiezen. Zijn de nieten afgehakt of rechtgezet, dat zijn de door den hoef gekomen nagelpunten, dan moet de smid met de tang een der takken van het ijzer vatten en even los maken; maar vooral niet rukken, want dan rukt hij licht hoornwand mede. Daarna slaat hij even op de tak en de nagels schieten los, zoodat die er nu makkelijk uit kunnen getrokken worden. Is het ijzer er af dan zien we dat het aan de boven binnenkant blank is, dat komt door het geregeld schuren van de elastieke deelen van den hoef op het ijzer. Verder zien we dat de hoef zelf is gegroeid behalve de wand en de straal, die, door het telkens in aanraking komen met den grond, vanzelf zijn afgesleten; van wand en straal moet dus niets worden afgesneden. De zool groeit wel vol en daarin komen barsten maar dat is nietsdat is dood hoorn, dat van zelf uit de hoef valt. Zoo is het ook met de straal. Onder dat doode hoorn komen nieuwe zolen en stralen te voorschijn. Het is bepaald af te keuren wanneer van zool of straal knnstmatig wordt uit- of afge nomen; want snijdt ge maar iets te veel uit dan krijgt het paard zoogenaamde val- of platvoeten. Het boom gewelf wordt dan te dun en buigt door en tengevolge van de daardoor veroorzaakte kneuzingen, ontstaan er steengallen in den hoef. De smeden die uitsnijden en dan nog eens drukken op zool of straal, om te onderzoeken of zij reeds doorbuigen, dan wel of het nog wat kan afgenomen worden, zijri dus de besten niet. Integendeel de zool moet dik zijn of worden gemaakt, anders kneust de levende hoeT die er binnen in zit. Is er van de zool nog gescheurd dood hoorn, dat er nog niet van zelf uitviel, dan mag dat alleen worden weggenomen maar niet gesneden, want dan gaat men licht te diep. Het beste is om dan met een stomp voorwerp in zoo'n scheur te gaan en zoo het doode hoorn er uit te lichten. De straal moet gelijk komen te liggen met de onder vlakte van het ijzer, zoodat zij den grond raakt, te gelijk met het ijzer. Alleen in het hoogst zeldzame geval, dat daar iets boven uitsteekt, mag dat van de straal worden afgenomen. De smid heeft dus in den regel niet anders te doen, dan de hoornwand iets in te korten, het meest aan den toon, maar weinig van de hielen of verzenen. Het is verkeerd, dat vele smeden het juist anders om doen. De hoef is wel regelmatig gegroeid, maar het achterste deel heeft door het geregeld inkrimpen en uitzetten op het ijzer gewreven en is daardoor reeds afgesleten. De ligging van de hoef op 't blok in de noodstal is vaak oorzaak, dat van achter de hoef te veel word afgenomen. We moeten de paarden van achter hooger op de hielen brengen. Steunsels zijn deelen van den hoornwand, welke zich ter zijde van de straal bevinden en dienen tot verbinding van wand en zool; ook daar wordt gewoonlijk veel te veel weggesneden. Zij moeten altijd liggen in hetzelfde vlak met de draagrand van den wand. Neem van den wand zooveel af, dat de zool nog goed hol blijft en hij daarmede gelijk komt. Het passen en het onderslaan behandelende» merkt spreker op, dat het ijzer zwart warm, maar nooit gloeiend mag gepast worden. Het branden van het ijzer in den hoef is een groot misbruik, liet slechtste wat men voor hoef kan bedenken. Die hitte dringt ook dadelijk door in het leven van den voet en veroorzaakt daar ontsteking en ziekten. Steen- gallen hebben zeer dikwijls geen andere oorzaak. Het ijzer moet naar den hoef gemaakt worden en niet omgekeerd. Zwart warm mag het ijzer er ook maar eventjes tegen aangelegd worden en liever tien keer, dan eens. Het moet goed zijn naar den vorm van den hoef; de takken moeten 2 a 3 millimeter achter den hoef uitsteken. Ook naar ter zijde moeten de takken iets buiten den hoef vallen, de buitentak 2 millimeter, maar de binnentak slechts 1 milli meter, anders zou het dier strijken. Het ijzer moet overal den hoef raken, men moet er nergens tusschen door kunnen zien, en het ijzer mag er niet aan worden bevestigd, voordat al het geschroeide hoorn weder er is afgeraspt, want dat is gedood hoorn, dat er anders toch zou uitvallen en daardoor zou veroor zaken, dat het ijzer los ging liggen. Is het ijzer pasklaar, dan moet de buitenrand even iets naar boven opgewerkt worden met de vijl, tegen het strijken. Het is onverschillig met welke nagel de smid begint om het ijzer te bevestigen, maar hij mag, wanneer hij een nagel heeft geslagen, het ijzer niet meer verslaan, hoe weinig ook, omdat dan de reeds geslagen nagel verplaatst en tegen het leven van den hoef komt te drukken. Is dus bij het slaan van den eersten nagel de hoef iets verschoven, dan moet eerst die nagel er uit. De nagels moeten altijd uitkomen op ééne lijn in den hoef. Zij kunnen uit de hoef komen ter hoogte van 5 tot 15 millimeter, gemeten van uit de onderste rand van den hoef. Vóór de lip mag nooit iets uit den hoef gesneden worden. Doet de smid het, dan is dat een bewijs dat hij het ijzer te kort gemaakt heeft en dan werkt hij zoodoende het ijzer wat meer naar achter. De uitsteeksels der nagels worden afgeknepen en wat er dan nog van rest, wordt de niet genoemd. Onder ieder niet moet met een mesje een klein kuiltje worden gemaakt en de niet daarin omgeslagen. Het beraspen van den hoef is zeer slecht en dient slechts om begane fouten te bedekken. Nooit mag loodrecht op de hoef worden geraspt en evenmin boven of onder de niet. Het mes dat vroeger voor het uitsnijden uitsluitend gebruikt werd en nog bij vele smeden in gebruik is en met de knie wordt behandeld, is niet goed; het is te breed en door het hanteeren met de knie is men geen meester. Zeer aan te bevelen is daarvoor het Engelsche hoefmesje of renet, gelijk onze cavalerie gebruikt; men heeft dan een links en een rechts. Tegen gladheid werden vroeger de kalkoenen eenvoudig gescherpt. In Noordbrabant maakt men in de ijzers afzon derlijke gaten, waar dan gescherpte kalkoenen in geplaatst kunnen worden. Onze cavalerie heeft kalkoenen die, hetzij vierkant, hetzij bijtelvormig tegen gladheid uit liet ijzer geschroefd worden. Een nieuwe wijze van bevestigen van kalkoenen is zonder schroef. Men heeft eenvoudig in het ijzer geboorde gaten en stalen kalkoenen, waaraan daarop correspondeerende punten zitten. Deze soort insteek- kalkoenen zijn zeer aan te bevelen. De Fransche cavalerie gebruikt zoogenaamde ijsnagels, die in buitenwaartsstaande nagelgaten worden aangebracht. Tegen het ballen van sneeuw onder de hoeven smeerde men ze vroeger in met vet of groene zeep; ook bezigde men later guttapercha zolen, die met een tang tusschen het ijzer werden gebracht, maar die zijn zeer kostbaar. Aan te bevelen zijn daarom touwen kussentjes, die nog geen gulden de vier stuks kosten en uitstekend helpen. Spreker ontraadt ten sterkste om op den hoef, wanneer die niet ziek is, eenig vet of smeersel te doen; stof kleeft daardoor op den hoef en men krijgt een korst die 't glazuur benadeeld. Het beste voor den hoef is om hem een paar malen per week flink met schoon water te behandelen. Van onderen den hoef invetten, dat is wat anders, daar verdampt het vocht uit den hoef en daarom wasch de straal, maar smeer haar daarna in met wat gewoon vet, liefst vaziline, vooral geen ranzig vet, omdat de straal zou gaan barsten, evenals leer dat vochtig is geweest. Laat 't paard zoo min mogelijk in de mest staan. Rottende mest ontwikkelt amonium carboriaat, een bijtende stof die hoorn oplost. Dat geeft dus weeke brokkelhoeven, waar geen nagels meer in kunnen houden. Kan het niet anders tengevolge van de inrichting der stal of met het oog op mestbewerking, wasch dan toch telkens den hoef, ook de straal, goed met frisch water; anders ontstaat rotstraal, die maanden noodig heeft om te herstellen. Gebruik nooit zoogenaamde hoefzalfjes wilt ge den hoef toch blinkend hebben, neem dan een weinigje vaziline op een wollen lap en wrijf den hoef daarmede in, dan krijgt ge prachtig blinkende hoeven, met hun natuurlijke kleur. Is de zool soms wat dun geworden en wilt ge die wat harder maken smeer dan wat bruine teer er onder tegenaan, dat is uitstekend. Zware breede ijzers zijn slecht, het paard moet daarbij te veel kracht aanwenden om 't ijzer te tillen én de hoef zal er ook veel eerder door inscheuren en barsten. Besla 't paard dus om de 6 weken en breng ook het veulen bij den smid, niet om het te beslaan, maar om de wand van den hoef wat af te nemen, vooral niets van zool en straal. De zool toch is gegroeid en zou zonder besnijding een verkeerden stand geven in de gewrichten, zooals zeer vele van onze jonge paarden hebben. (ProY. O. en Zw. Crt.) WINTERDIENST. Holl. IJzeren Spoorweg-Maatschappij, enz. Van HELDER (Nienwediep) naar AMSTERDAM via Zaandam. Helder-Nieuwed. Anna Paulowna Schagen N.-Seharwoude. Hngowaard Alkmaar Uitgeest Zaandam Amsterdam Van AMSTERDAM naar HELDER (Nieuwediep) via Zaandam. 6.00 7.58 7.58 7.58 9.15 1.12i4.05 7.30 6.19 8.16 8.16 8.16 9.34 1.80 4.21 7.48 6.84 aS.28 8.35 8.35 9.49 1.44 4.33 8.02 6.48 8.49 8.49 10.04 1.58 4.45 8.16 6.68 1 8.59 8.59 10.14 2.08 4.53 8.26 7.12 1 a9.08 a9.08 10.28 2.22 5.05 8.38 7.46 8.50 11.02 2.54 5.34 9.11 10.06 8 16 o Vrij Zater 9.22 11.31 3.24 6.03 9.40 10.32 8.30 dags dags 9.30 11.45 3.39 6.17 9.54 10.46 Amsterdam Zaandam Uitgeest Alkmaar Iiugowaard Noord-Scharvroude Schagen Anna Paulowna Helder (Nienwediep) UITGEEST - Uitgeest Beverwijk Veisen Zandpoort Haarlem 9.8311.28 7 9.49 1.44 10.182.12 2 10.49(2.45 1 10.59 2.57 1 11.08 8.07 1 11.21 8.21 1 11.86 8.88 i 9.09 11.52 3 55 VELSEN HAARLEM. 3.10,4.50) 7.50 3.26:5.06 4.03 5.37 A4.22 6.09 6.20 g> 6.29 -2 6.42 3 6.58 S 7.14 7.50 11.05 11.18 11.23 11.26 11.85 11.40 Haarlem Zandpoort Velsen VELSEN UITGEEST. v 6.15 6.44 6 22,6.53 2.58|5.36]9.10 3.08 5.49;9.23 3.13 5.54,9.28 3.16 5.57Ï9.32 3.24 6.06:9.40 6.1719.51 9.10 9.28 9.59 10.30 10.40 10.50 11.04 11.19 11.30 10.01 10.09 10.16 6 29j7.00 7.02 7.10 9.44 9.51 9.53 10.00 7.20|l0.10 1.324.589.17 1.41 5.06;9.25 1.48 5.139.32 1.50:5.149.34 1.5815.20:9.41 2.08|5.30|9.50 Beverwijk Uitgeest VELSEN IJMÜIDEN. Amsterdamv| 16.151 I 9.091 11.051 (4.291 (8.50 Velscn6.30 7.04 8.15 9.56,11.27 1.63 8.17 5.10 6.00 9.38 IJmuidena|6.35|7.11|8.22|10.03|11.34|2.00|3.24|5.23|6.07|9.45 IJMÜIDEN VELSEN. IJmuiden v 6.49j8.00j 9.39111.13 1.39,3.03 5.01(5.46! 9.201 9.55 Velsen6.66(8.11 9.46; 11.26(1.46 3.16 5.08 5.57! 9.32ll0.01 Amsterdam a| |8.56| |12.09| |4.00j |6.40|l0.l4|l0.40 Van AMSTERDAM naar ENKHUIZEN via ZAANDAM. Amsterdam V 6.00 6.25 8.40 10.24 3.105.55 9.40 Zoaudam 6.16 6.41 8.57 10.38 3.28 6.09 9.58 6 26 6.51 9.08 P- 3.38 j 10.09 Purmereud 6.36 7.03 9.20 10.55 1.00 3.496.26 10.22 7.09 9.27 1.07 3.55 6.32 10.29 13 7-19 9.37 1.18 4.04 10.40 s 7.26 9.45 1.26 4.11 10.47 7.36 9.55 11.15 1.35 4.20,6.50 10.58 Enkhuizen A 8.06 10.28 11.34 2.06 4.50(7.09 11.31 5.20,7.53 9.02 11.35 5.18 7-40 8.30 5.54 8.26 9.35 11.58 T3 2.15^ 5.60 8.12 8.51 6.02 8.34 9.43 P 2.23-5 2.30® 5.59 S.20 6.09 8.41 9.50 0.1)7 8.27 6.19 8.51 10.00 12.15 2.40cS 6.18 8.87 6.24 8.58 10.07 12.21 1.05 2.47 Q 6.25 8.44 9.10 T3 9.10 10.18 1.19 2.58>S 6.36 8.55 s 9.22 10.31 12.39 1.33 3.09=3 6.47 9.06 9.28 O 9.36 10.45 12.5111.50 3.23 7.01 9.20 9.40 Van ENKHUIZEN naar AMSTERDAM via ZAANDAM. Enkhuizen Hoorn Avenhorn Oosthuizen Kwadijk Purraerend Oostzaan Zaandam Amsterdam Van HOORN naar MEDEMBLIK. Hoornv| 9.57 12.00 1.40 a 12.00 a-j 6.52(8.53 Abbekerb10 22 12.25 2.08 2 S 2.28 2 5 17.17 9.18 Medemblika|10.47|12.50 2 34=5 ft ,2.54=3 |7.42 9.43 Van MEDEMBLIK naar HOORN. Medemblikv|7.28 8.32 a (10.12 a (11.00(4.52 7.53 Abbckerk„17.54 8.59 g 10.39 g 3 IH.26 5.18'8.19 Hoorn. a|8.18|9.26=5 (11.06=5 5 |ll.60|5.42|8.43 Alle treinen stoppen geregeld te Zwoeg, Wognum, JJeuuingbroek, Midwoud, Twisk, Opperdoes, en buitendien op verzoek nog te Wester-Blokkcr, Zwaogdijk Wijzend en Opperdoes-Oosteinde. Van AMSTERDAM 's'morgens 10 'uur. PURMERENDE 11* ALKMAAR 's namiddags 1* Van NIEUWEDIEP 's morgens 8 uur. ALKMAAR 10} PURMERENDE 12} Vertrek van Helder 7 uur 30 m., 10 uur en 4 i Teiel 7.7. Vertrek van Texel 4 uur 30 m., 8 uur en 3 uur. Holl. IJzeren Spoorweg-Maatschappij. Tarief voor Reizigers in locaal- en rechtstreeks verkeer. Van en Naar Richting Enkele reis. Heen en terug. HELDER van Naar en Van Vervoer Ie kl 2e kl 3e kl Ie kl 2e kl. 3e kl. Alkmaar 2.10 1.70 1.05 2.55 2.05 1.30 Amersfoort Zaandam.-Hilvers. 6.30 5.05 3.15 7.60 6.05 3.80 Amsterdam Zaandam of Beverw. 4.05 3.25 2.05 490 3.90 2.40 Anna Paulowna 0.65 0.50 0.35 0.75 0.60 0.45 Arnhem Zaandam-Breukelen. 8.70 7. 4.40 11.30 9. 5.60 Avenhorn 4.95 3.95 2.50 5.95 4.80 2.95 Beverwijk 3.25 2.60 1.65 3.85 3.10 1.95 Bergen op Zoom Beverwijk, Delft, Rotterd., Zevenb. 10.45 8.50 5.35 13.85 10.90 7.10 Beverwijk, Delft, 9.70 7.75 4,85 12.60 9.90 6.35 Rotterd., Langeweg. Bovenkarspel 5.90 4.70 2.95 7.10 5.70 3.55 Castricum 2.70 2.15 1.35 3.25 2.60 1.65 Delft Beverwijk. 6.45 5.15 3 25 7 70 6.20 3.85 Deventer. Zaand., Hilv., Zutf. 10.20 8.20 5.15 12.60 10. 6.80 Dordrecht Beverw., Delft, Rott. 8.20 6.55 4.10 10.20 8.10 5.15 Enkhuizen 6.10 4.85 3.05 7.35 5.90 3 65 Gouda Zaandam, Breukelen. 6.65 5.35 3.35 8.70 7. 4.30 's Hage Beverwijk. 0.05 4.85 3.05 7.20 5.80 3.60 Haarlem Beverwijk. 3.80 3.05 1.90 4.60 3.70 2.30 Heilo 2.53 1.90 1.20 2.85 2.30 1.45 Hilversum Zaandam. 5.50 4.40 2.75 6.60 5.30 3.30 Hugowaard 1.45 0.90 0.72 2.10 1.70 1.10 Harderwijk 's Hertogenbosch Zaand., Hilv., Nijk. 7.70 6.15 3.85 9.30 7.40 4.65 Zaand., Hilv., Utr. 8.40 6.65 4.20 11.70 9.05 5.75 Hoorn 5.20 4.15 2.60 6.25 5. 3.10 Hoogkarspel 5.70 4.55 2.85 6.85 5.50 3.40 Koog-Zaandijk 3.40 2.70 1.70 4.10 3.25 2.05 Krommenie 3.20 2.55 1.60 3.80 3.00 1.95 Kwadijk 4.40 3.50 2.20 5.30 4.25 2 65 Leiden Beverwijk. 5.25 4.20 2.65 6.30 5.05 3.15 Liehtenv.-Groenlo Zaandam, Hilvers. 11.05 8.85 4.44 13.30 10.65 6.60 Middelburg Beverwijk, Delft, Rotterdam, Zevenb. 12.70 10. 6.35 16.85 13.15 8.60 Naarden-Bussum Zaandam. 5.15 4.10 2.60 6.20 4.95 3.10 Noord-Scharwoude 1.55 1.25 0.80 1.80 1.45 0.90 Oosthuizen 4.75 3.80 2.40 5.70 4.60 2.85 Oostzaan 3.85 3.10 1.95 4.65 3.70 2.35 Purmercnd 4.25 3.40 2.15 5.10 4.10 2.55 Rotterdam Beverwijk. 7.20 5.75 3.60 8.60 6.90 4.35 Rotterdam-(Beurs.) Beverwijk, Delft. 7.45 5.95 3.75 9. 7.20 4.55 Schagen 1.10 0.90 0.55 1.30 1.05 0.70 Sèhiedam Beverwijk. 6.95 5.55 3.50 8.35 6.70 4.15 Stavoren 7.20 5.75 3.60 8.70 7. 4.35 Tilburg Zaandam, Hilv., Utr. 9.25 7.50 4.75 13.10 10.15 6.60 Uitgeest 2.90 2.30 1.45 3.50 2.80 1.75 Utrecht Zaandam, Hilvers. 5.85 4.65 2.95 7.60 6.00 3.75 Utrecht (N.R.S.) Zaandam, Ërenkelen. 5.85 4.65 2.95 7.60 6. 3.75 Vlissingen Beverw., Delft, Rott. 12.95 10.25 6.35 17.35 13.40 8.60 Zevenbergen. 1.70 Velsen 3.35 2.70 4.00 3.20 2.00 Winterswijk Zaandam, Hilvers. 11.50 9.20 5.75 13.80 11.05 6.90 Wormerveer 3.30 2.65 1.65 3.90 3.15 2.00 We9twoud 5.55 4.45 2.80 6.70 5.35 3.30 IJmuiden 3.50 2.80 1.75 4.20 3.40 2.10 Zaandam 3.55 2.85 1.80 4.30 3.45 2.10 Zandpoort 3.60 2.90 1.80 4.35 3.45 2.20 Zutfen Zaandam, Hilvers. 9.35 7-50 4.70 11.25 9.00 5.60 Zwolle Zaand., Hilv., Nijk. 9.65 7.75 4.85 11-70 9.35 5.85 Snelpersdruk van A. A. Bakker Cz., Nieuwediep.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1888 | | pagina 4