Beiersch-Bierbrouwerij „DE AMSTËL",
Door sterfgeval TE KOOP:
H o 11 o w a y's Zalf.
ft
ft
-Amsterdam y.y.
Amsterdam.
De ondergeteekeuJen berichten, dat zij voor Uclder en Omstreken als Agent hunuer Brouwerij hebben
aangesteld de Heer
J. SEL M A KT,
B ree waterstraat Q 13 9, te Helder.
Amsterdam, Februari 1888. DE PESTERS, KOOIJ C°.
Met referte aan bovenstaande annonce, beveelt de ondergeteekende zich beleefdelijk aan voor de levering van
de Bieren uit opgemelde Brouwerij, tegen billijke prijzen. Prompte bediening.
Helder, Februari 1888. Hoogachtend,
O". SEL M A ÜXT,
Agent voor Helder en Omstreken, Breewaterstraat Q 139.
1^" Bicrbottclarij: Prinsenstraat bij dc Spoorstraat.
een best GEPEN-NET, met bijbe-
hoorend VISCHWANT.
Te bevragen bij C. BOOD, te Kolhorn.
Alle soorten van etterbuilen, zeere beenen, verzweringen,
wonden, en uitslag kunnen genezen worden door een gedurig
gebruik dezer koelende, verzachtende en heelende Zalf. De
oude en meestal falende wijze om de kanten der zweren
met pleisters zamen te trekken, is geheel geweken voor de
verstandiger behandeling door Holloway's Zalf, die van den
grond af de wond met gave en gezonde korrelingen opvult;
deze groeien langzamerhand op tot dat zij de oppervlakte
bereiken, te zamen trekken, verharden en dadelijk met
nieuw en gezond vel overdekt worden. Deze behoorlijke
aanwending dezer Zalf vermindert de ontsteking, maakt
dat de ongezonde ontlading eerst verdikt en dan geheel
ophoudt. De Pillen moeten tegelijkertijd ingenomen worden,
ten einde in vereeniging met de Zalf te werken.
Doosjes PILLEN en Potjes ZALF
f 0.80, f 1.85, f 3.—, f 6.75, f 13.50 en f 20.50.
Ze worden verkocht bij de Apothekers.
Voor den verkoop in het groot ver voege men zich bij
den Professor Holloway, 533, Oxford-Street, Londen.
Nog iets over het hoefbeslag.
Van hetgeen de heer Quadekker in de onlangs te Zwolle
gehouden vergadering over de hoeven der paarden mee
deelde, werd reeds een en ander meêgedeeld, vooral wat
betreft de samenstelling van den hoef. Thans laten wij
nog 't een en ander volgen 't geen hij zeide over het
eigenlijk besnijden van den hoef.
Het gebruik van zoogenaamde noodstallen bij het beslaan
van paarden acht spreker zeer schadelijk. Het is bepaald
onmogelijk om den hoef dan behoorlijk aan alle kanten te
onderzoeken en te behandelenzie maar eens hoe er gehakt
is in de blokken waar in zulk een stal de voorpoot op
gezet wordt. Het uit de hand beslaan is verreweg te
verkiezen.
Zijn de nieten afgehakt of rechtgezet, dat zijn de door
den hoef gekomen nagelpunten, dan moet de smid met de
tang een der takken van het ijzer vatten en even los
maken; maar vooral niet rukken, want dan rukt hij licht
hoornwand mede. Daarna slaat hij even op de tak en de
nagels schieten los, zoodat die er nu makkelijk uit kunnen
getrokken worden.
Is het ijzer er af dan zien we dat het aan de boven
binnenkant blank is, dat komt door het geregeld schuren
van de elastieke deelen van den hoef op het ijzer.
Verder zien we dat de hoef zelf is gegroeid behalve de
wand en de straal, die, door het telkens in aanraking
komen met den grond, vanzelf zijn afgesleten; van wand
en straal moet dus niets worden afgesneden. De zool groeit
wel vol en daarin komen barsten maar dat is nietsdat is
dood hoorn, dat van zelf uit de hoef valt. Zoo is het ook
met de straal. Onder dat doode hoorn komen nieuwe zolen
en stralen te voorschijn. Het is bepaald af te keuren
wanneer van zool of straal knnstmatig wordt uit- of afge
nomen; want snijdt ge maar iets te veel uit dan krijgt
het paard zoogenaamde val- of platvoeten. Het boom
gewelf wordt dan te dun en buigt door en tengevolge van
de daardoor veroorzaakte kneuzingen, ontstaan er steengallen
in den hoef. De smeden die uitsnijden en dan nog eens
drukken op zool of straal, om te onderzoeken of zij reeds
doorbuigen, dan wel of het nog wat kan afgenomen worden,
zijri dus de besten niet. Integendeel de zool moet dik zijn
of worden gemaakt, anders kneust de levende hoeT die er
binnen in zit. Is er van de zool nog gescheurd dood hoorn,
dat er nog niet van zelf uitviel, dan mag dat alleen worden
weggenomen maar niet gesneden, want dan gaat men licht
te diep. Het beste is om dan met een stomp voorwerp
in zoo'n scheur te gaan en zoo het doode hoorn er uit te
lichten.
De straal moet gelijk komen te liggen met de onder
vlakte van het ijzer, zoodat zij den grond raakt, te gelijk
met het ijzer. Alleen in het hoogst zeldzame geval, dat
daar iets boven uitsteekt, mag dat van de straal worden
afgenomen. De smid heeft dus in den regel niet anders
te doen, dan de hoornwand iets in te korten, het meest
aan den toon, maar weinig van de hielen of verzenen. Het
is verkeerd, dat vele smeden het juist anders om doen.
De hoef is wel regelmatig gegroeid, maar het achterste
deel heeft door het geregeld inkrimpen en uitzetten op
het ijzer gewreven en is daardoor reeds afgesleten. De
ligging van de hoef op 't blok in de noodstal is vaak
oorzaak, dat van achter de hoef te veel word afgenomen.
We moeten de paarden van achter hooger op de hielen
brengen.
Steunsels zijn deelen van den hoornwand, welke zich ter
zijde van de straal bevinden en dienen tot verbinding van
wand en zool; ook daar wordt gewoonlijk veel te veel
weggesneden. Zij moeten altijd liggen in hetzelfde vlak
met de draagrand van den wand.
Neem van den wand zooveel af, dat de zool nog goed
hol blijft en hij daarmede gelijk komt.
Het passen en het onderslaan behandelende» merkt spreker
op, dat het ijzer zwart warm, maar nooit gloeiend mag
gepast worden. Het branden van het ijzer in den hoef is
een groot misbruik, liet slechtste wat men voor hoef kan
bedenken. Die hitte dringt ook dadelijk door in het leven van
den voet en veroorzaakt daar ontsteking en ziekten. Steen-
gallen hebben zeer dikwijls geen andere oorzaak. Het ijzer
moet naar den hoef gemaakt worden en niet omgekeerd.
Zwart warm mag het ijzer er ook maar eventjes tegen
aangelegd worden en liever tien keer, dan eens. Het moet
goed zijn naar den vorm van den hoef; de takken moeten
2 a 3 millimeter achter den hoef uitsteken. Ook naar ter
zijde moeten de takken iets buiten den hoef vallen, de
buitentak 2 millimeter, maar de binnentak slechts 1 milli
meter, anders zou het dier strijken.
Het ijzer moet overal den hoef raken, men moet er
nergens tusschen door kunnen zien, en het ijzer mag er
niet aan worden bevestigd, voordat al het geschroeide
hoorn weder er is afgeraspt, want dat is gedood hoorn,
dat er anders toch zou uitvallen en daardoor zou veroor
zaken, dat het ijzer los ging liggen.
Is het ijzer pasklaar, dan moet de buitenrand even iets
naar boven opgewerkt worden met de vijl, tegen het strijken.
Het is onverschillig met welke nagel de smid begint om
het ijzer te bevestigen, maar hij mag, wanneer hij een
nagel heeft geslagen, het ijzer niet meer verslaan, hoe
weinig ook, omdat dan de reeds geslagen nagel verplaatst
en tegen het leven van den hoef komt te drukken. Is dus
bij het slaan van den eersten nagel de hoef iets verschoven,
dan moet eerst die nagel er uit.
De nagels moeten altijd uitkomen op ééne lijn in den
hoef. Zij kunnen uit de hoef komen ter hoogte van 5 tot
15 millimeter, gemeten van uit de onderste rand van den hoef.
Vóór de lip mag nooit iets uit den hoef gesneden worden.
Doet de smid het, dan is dat een bewijs dat hij het ijzer
te kort gemaakt heeft en dan werkt hij zoodoende het ijzer
wat meer naar achter.
De uitsteeksels der nagels worden afgeknepen en wat er
dan nog van rest, wordt de niet genoemd. Onder ieder
niet moet met een mesje een klein kuiltje worden gemaakt
en de niet daarin omgeslagen.
Het beraspen van den hoef is zeer slecht en dient slechts
om begane fouten te bedekken. Nooit mag loodrecht op
de hoef worden geraspt en evenmin boven of onder de
niet. Het mes dat vroeger voor het uitsnijden uitsluitend
gebruikt werd en nog bij vele smeden in gebruik is en
met de knie wordt behandeld, is niet goed; het is te breed
en door het hanteeren met de knie is men geen meester.
Zeer aan te bevelen is daarvoor het Engelsche hoefmesje
of renet, gelijk onze cavalerie gebruikt; men heeft dan een
links en een rechts.
Tegen gladheid werden vroeger de kalkoenen eenvoudig
gescherpt. In Noordbrabant maakt men in de ijzers afzon
derlijke gaten, waar dan gescherpte kalkoenen in geplaatst
kunnen worden. Onze cavalerie heeft kalkoenen die, hetzij
vierkant, hetzij bijtelvormig tegen gladheid uit liet ijzer
geschroefd worden. Een nieuwe wijze van bevestigen van
kalkoenen is zonder schroef. Men heeft eenvoudig in het
ijzer geboorde gaten en stalen kalkoenen, waaraan daarop
correspondeerende punten zitten. Deze soort insteek-
kalkoenen zijn zeer aan te bevelen. De Fransche cavalerie
gebruikt zoogenaamde ijsnagels, die in buitenwaartsstaande
nagelgaten worden aangebracht.
Tegen het ballen van sneeuw onder de hoeven smeerde
men ze vroeger in met vet of groene zeep; ook bezigde
men later guttapercha zolen, die met een tang tusschen
het ijzer werden gebracht, maar die zijn zeer kostbaar.
Aan te bevelen zijn daarom touwen kussentjes, die nog
geen gulden de vier stuks kosten en uitstekend helpen.
Spreker ontraadt ten sterkste om op den hoef, wanneer
die niet ziek is, eenig vet of smeersel te doen; stof kleeft
daardoor op den hoef en men krijgt een korst die 't glazuur
benadeeld. Het beste voor den hoef is om hem een paar
malen per week flink met schoon water te behandelen.
Van onderen den hoef invetten, dat is wat anders, daar
verdampt het vocht uit den hoef en daarom wasch de
straal, maar smeer haar daarna in met wat gewoon vet,
liefst vaziline, vooral geen ranzig vet, omdat de straal zou
gaan barsten, evenals leer dat vochtig is geweest.
Laat 't paard zoo min mogelijk in de mest staan. Rottende
mest ontwikkelt amonium carboriaat, een bijtende stof die
hoorn oplost. Dat geeft dus weeke brokkelhoeven, waar
geen nagels meer in kunnen houden. Kan het niet anders
tengevolge van de inrichting der stal of met het oog op
mestbewerking, wasch dan toch telkens den hoef, ook de
straal, goed met frisch water; anders ontstaat rotstraal, die
maanden noodig heeft om te herstellen.
Gebruik nooit zoogenaamde hoefzalfjes wilt ge den hoef
toch blinkend hebben, neem dan een weinigje vaziline op
een wollen lap en wrijf den hoef daarmede in, dan krijgt
ge prachtig blinkende hoeven, met hun natuurlijke kleur.
Is de zool soms wat dun geworden en wilt ge die wat
harder maken smeer dan wat bruine teer er onder tegenaan,
dat is uitstekend.
Zware breede ijzers zijn slecht, het paard moet daarbij
te veel kracht aanwenden om 't ijzer te tillen én de hoef
zal er ook veel eerder door inscheuren en barsten.
Besla 't paard dus om de 6 weken en breng ook het
veulen bij den smid, niet om het te beslaan, maar om de
wand van den hoef wat af te nemen, vooral niets van zool
en straal. De zool toch is gegroeid en zou zonder besnijding
een verkeerden stand geven in de gewrichten, zooals zeer
vele van onze jonge paarden hebben.
(ProY. O. en Zw. Crt.)
WINTERDIENST.
Holl. IJzeren Spoorweg-Maatschappij, enz.
Van HELDER (Nienwediep) naar AMSTERDAM via Zaandam.
Helder-Nieuwed.
Anna Paulowna
Schagen
N.-Seharwoude.
Hngowaard
Alkmaar
Uitgeest
Zaandam
Amsterdam
Van AMSTERDAM naar HELDER (Nieuwediep) via Zaandam.
6.00
7.58
7.58
7.58
9.15
1.12i4.05
7.30
6.19
8.16
8.16
8.16
9.34
1.80
4.21
7.48
6.84
aS.28
8.35
8.35
9.49
1.44
4.33
8.02
6.48
8.49
8.49
10.04
1.58
4.45
8.16
6.68
1
8.59
8.59
10.14
2.08
4.53
8.26
7.12
1
a9.08
a9.08
10.28
2.22
5.05
8.38
7.46
8.50
11.02
2.54
5.34
9.11
10.06
8 16
o
Vrij
Zater
9.22
11.31
3.24
6.03
9.40
10.32
8.30
dags
dags
9.30
11.45
3.39
6.17
9.54
10.46
Amsterdam
Zaandam
Uitgeest
Alkmaar
Iiugowaard
Noord-Scharvroude
Schagen
Anna Paulowna
Helder (Nienwediep)
UITGEEST -
Uitgeest
Beverwijk
Veisen
Zandpoort
Haarlem
9.8311.28
7 9.49 1.44
10.182.12
2 10.49(2.45
1 10.59 2.57
1 11.08 8.07
1 11.21 8.21
1 11.86 8.88
i 9.09 11.52 3 55
VELSEN HAARLEM.
3.10,4.50) 7.50
3.26:5.06
4.03
5.37
A4.22
6.09
6.20
g>
6.29
-2
6.42
3
6.58
S
7.14
7.50
11.05
11.18
11.23
11.26
11.85
11.40
Haarlem
Zandpoort
Velsen
VELSEN UITGEEST.
v 6.15 6.44
6 22,6.53
2.58|5.36]9.10
3.08 5.49;9.23
3.13 5.54,9.28
3.16 5.57Ï9.32
3.24 6.06:9.40
6.1719.51
9.10
9.28
9.59
10.30
10.40
10.50
11.04
11.19
11.30
10.01
10.09
10.16
6 29j7.00
7.02
7.10
9.44
9.51
9.53
10.00
7.20|l0.10
1.324.589.17
1.41 5.06;9.25
1.48 5.139.32
1.50:5.149.34
1.5815.20:9.41
2.08|5.30|9.50
Beverwijk
Uitgeest
VELSEN IJMÜIDEN.
Amsterdamv| 16.151 I 9.091 11.051 (4.291 (8.50
Velscn6.30 7.04 8.15 9.56,11.27 1.63 8.17 5.10 6.00 9.38
IJmuidena|6.35|7.11|8.22|10.03|11.34|2.00|3.24|5.23|6.07|9.45
IJMÜIDEN VELSEN.
IJmuiden v 6.49j8.00j 9.39111.13 1.39,3.03 5.01(5.46! 9.201 9.55
Velsen6.66(8.11 9.46; 11.26(1.46 3.16 5.08 5.57! 9.32ll0.01
Amsterdam a| |8.56| |12.09| |4.00j |6.40|l0.l4|l0.40
Van AMSTERDAM naar ENKHUIZEN via ZAANDAM.
Amsterdam
V
6.00
6.25
8.40 10.24
3.105.55
9.40
Zoaudam
6.16
6.41
8.57
10.38
3.28 6.09
9.58
6 26
6.51
9.08
P-
3.38 j
10.09
Purmereud
6.36
7.03
9.20
10.55
1.00
3.496.26
10.22
7.09
9.27
1.07
3.55 6.32
10.29
13
7-19
9.37
1.18
4.04
10.40
s
7.26
9.45
1.26
4.11
10.47
7.36
9.55
11.15
1.35
4.20,6.50
10.58
Enkhuizen
A
8.06
10.28
11.34
2.06
4.50(7.09
11.31
5.20,7.53
9.02
11.35
5.18
7-40
8.30
5.54
8.26
9.35
11.58
T3
2.15^
5.60
8.12
8.51
6.02
8.34
9.43
P
2.23-5
2.30®
5.59
S.20
6.09
8.41
9.50
0.1)7
8.27
6.19
8.51
10.00
12.15
2.40cS
6.18
8.87
6.24
8.58
10.07
12.21
1.05
2.47 Q
6.25
8.44
9.10
T3
9.10
10.18
1.19
2.58>S
6.36
8.55
s
9.22
10.31
12.39
1.33
3.09=3
6.47
9.06
9.28
O
9.36
10.45
12.5111.50
3.23
7.01
9.20
9.40
Van ENKHUIZEN naar AMSTERDAM via ZAANDAM.
Enkhuizen
Hoorn
Avenhorn
Oosthuizen
Kwadijk
Purraerend
Oostzaan
Zaandam
Amsterdam
Van HOORN naar MEDEMBLIK.
Hoornv| 9.57 12.00 1.40 a 12.00 a-j 6.52(8.53
Abbekerb10 22 12.25 2.08 2 S 2.28 2 5 17.17 9.18
Medemblika|10.47|12.50 2 34=5 ft ,2.54=3 |7.42 9.43
Van MEDEMBLIK naar HOORN.
Medemblikv|7.28 8.32 a (10.12 a (11.00(4.52 7.53
Abbckerk„17.54 8.59 g 10.39 g 3 IH.26 5.18'8.19
Hoorn. a|8.18|9.26=5 (11.06=5 5 |ll.60|5.42|8.43
Alle treinen stoppen geregeld te Zwoeg, Wognum, JJeuuingbroek, Midwoud,
Twisk, Opperdoes, en buitendien op verzoek nog te Wester-Blokkcr, Zwaogdijk
Wijzend en Opperdoes-Oosteinde.
Van AMSTERDAM 's'morgens 10 'uur.
PURMERENDE 11*
ALKMAAR 's namiddags 1*
Van NIEUWEDIEP 's morgens 8 uur.
ALKMAAR 10}
PURMERENDE 12}
Vertrek van Helder
7 uur 30 m., 10 uur en 4 i
Teiel 7.7.
Vertrek van Texel
4 uur 30 m., 8 uur en 3 uur.
Holl. IJzeren Spoorweg-Maatschappij.
Tarief voor Reizigers in locaal- en rechtstreeks verkeer.
Van en Naar
Richting
Enkele reis.
Heen en terug.
HELDER
van
Naar en Van
Vervoer
Ie kl
2e kl
3e kl
Ie kl
2e kl.
3e kl.
Alkmaar
2.10
1.70
1.05
2.55
2.05
1.30
Amersfoort
Zaandam.-Hilvers.
6.30
5.05 3.15
7.60
6.05
3.80
Amsterdam
Zaandam of Beverw.
4.05
3.25
2.05
490
3.90
2.40
Anna Paulowna
0.65
0.50
0.35
0.75
0.60
0.45
Arnhem
Zaandam-Breukelen.
8.70
7.
4.40
11.30
9.
5.60
Avenhorn
4.95
3.95
2.50
5.95
4.80
2.95
Beverwijk
3.25
2.60
1.65
3.85
3.10
1.95
Bergen op Zoom
Beverwijk, Delft,
Rotterd., Zevenb.
10.45
8.50
5.35
13.85
10.90
7.10
Beverwijk, Delft,
9.70
7.75
4,85
12.60
9.90
6.35
Rotterd., Langeweg.
Bovenkarspel
5.90
4.70
2.95
7.10
5.70
3.55
Castricum
2.70
2.15
1.35
3.25
2.60
1.65
Delft
Beverwijk.
6.45
5.15
3 25
7 70
6.20
3.85
Deventer.
Zaand., Hilv., Zutf.
10.20
8.20
5.15
12.60
10.
6.80
Dordrecht
Beverw., Delft, Rott.
8.20
6.55
4.10
10.20
8.10
5.15
Enkhuizen
6.10
4.85
3.05
7.35
5.90
3 65
Gouda
Zaandam, Breukelen.
6.65
5.35
3.35
8.70
7.
4.30
's Hage
Beverwijk.
0.05
4.85
3.05
7.20
5.80
3.60
Haarlem
Beverwijk.
3.80
3.05
1.90
4.60
3.70
2.30
Heilo
2.53
1.90
1.20
2.85
2.30
1.45
Hilversum
Zaandam.
5.50
4.40
2.75
6.60
5.30
3.30
Hugowaard
1.45
0.90
0.72
2.10
1.70
1.10
Harderwijk
's Hertogenbosch
Zaand., Hilv., Nijk.
7.70
6.15
3.85
9.30
7.40
4.65
Zaand., Hilv., Utr.
8.40
6.65
4.20
11.70
9.05
5.75
Hoorn
5.20
4.15
2.60
6.25
5.
3.10
Hoogkarspel
5.70
4.55
2.85
6.85
5.50
3.40
Koog-Zaandijk
3.40
2.70
1.70
4.10
3.25
2.05
Krommenie
3.20
2.55
1.60
3.80
3.00
1.95
Kwadijk
4.40
3.50
2.20
5.30
4.25
2 65
Leiden
Beverwijk.
5.25
4.20
2.65
6.30
5.05
3.15
Liehtenv.-Groenlo
Zaandam, Hilvers.
11.05
8.85
4.44
13.30
10.65
6.60
Middelburg
Beverwijk, Delft,
Rotterdam, Zevenb.
12.70
10.
6.35
16.85
13.15
8.60
Naarden-Bussum
Zaandam.
5.15
4.10
2.60
6.20
4.95
3.10
Noord-Scharwoude
1.55
1.25
0.80
1.80
1.45
0.90
Oosthuizen
4.75
3.80
2.40
5.70
4.60
2.85
Oostzaan
3.85
3.10
1.95
4.65
3.70
2.35
Purmercnd
4.25
3.40
2.15
5.10
4.10
2.55
Rotterdam
Beverwijk.
7.20
5.75
3.60
8.60
6.90
4.35
Rotterdam-(Beurs.)
Beverwijk, Delft.
7.45
5.95
3.75
9.
7.20
4.55
Schagen
1.10
0.90
0.55
1.30
1.05
0.70
Sèhiedam
Beverwijk.
6.95
5.55
3.50
8.35
6.70
4.15
Stavoren
7.20
5.75
3.60
8.70
7.
4.35
Tilburg
Zaandam, Hilv., Utr.
9.25
7.50
4.75
13.10
10.15
6.60
Uitgeest
2.90
2.30
1.45
3.50
2.80
1.75
Utrecht
Zaandam, Hilvers.
5.85
4.65
2.95
7.60
6.00
3.75
Utrecht (N.R.S.)
Zaandam, Ërenkelen.
5.85
4.65
2.95
7.60
6.
3.75
Vlissingen
Beverw., Delft, Rott.
12.95
10.25
6.35
17.35
13.40
8.60
Zevenbergen.
1.70
Velsen
3.35
2.70
4.00
3.20
2.00
Winterswijk
Zaandam, Hilvers.
11.50
9.20
5.75
13.80
11.05
6.90
Wormerveer
3.30
2.65
1.65
3.90
3.15
2.00
We9twoud
5.55
4.45
2.80
6.70
5.35
3.30
IJmuiden
3.50
2.80
1.75
4.20
3.40
2.10
Zaandam
3.55
2.85
1.80
4.30
3.45
2.10
Zandpoort
3.60
2.90
1.80
4.35
3.45
2.20
Zutfen
Zaandam, Hilvers.
9.35
7-50
4.70
11.25
9.00
5.60
Zwolle
Zaand., Hilv., Nijk.
9.65
7.75
4.85
11-70
9.35
5.85
Snelpersdruk van A. A. Bakker Cz., Nieuwediep.