Oost-Mé. drie Honderd Gulden. twee Honderd Gulden. NEDERLANDERS ontvangen bij het aangaan van eene militaire dienstverbintenis van zes jaar een handgeld van Aanbrengpremie TIEN GULDEN. MILICIENS in werkelijken dienst of met groot verlof, kunnen voor den tijd van twee jaar gedetacheerd worden naar Oost-Indië; premie Aanbrengpremie TIEN GULDEN, bijaldien de Milicien met groot verlof afwezig was van zijn korps. Het Departement van Koloniën en alle Burgemeesters geven gratis nadere inlichtingen. Koster's Kleinen Winkel te Schagen. BUIJS' ZEEMANS-ALMANAK, A Berlont uit Ruime voorraad Formiiskachels, Graven, Stalschoppen, Mest- en Slechtvorken, Mollen-, Ratten- en Wildklemmen, Emmers, Melk- schotels, Timmermans-gei'eedschappen, Ameri- lcaansehe Spijkers en Draadnagels, Lood, Zink, Pik, Lijm en Haaienvel, Boeren-, Bomv- en Zuivelgereedsckap, alsmede Kaaskleursel en Stremsel, Thermometers en Maatglazen. N.B. Ontvangen echte Keulsche Lebben of Kal vermagen tot het maken van Stremsel, tot ongehoord lage prijzen. A. KOSTER, Schagen. JOH.G.STEMLER Czn., Uitgeverte Amsterdam, geeft kennis, dat: onder toezicht van Di*. P. Jf. KilSER, van af den Jaargang 1889 officieel is aangenomen door het Depar tement van Marine, waardoor die zal worden verstrekt aan de schepen der KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE ZEEMACHT. Directiën van Stoomvaart-Maatschappijen, HH. Reeders, Gezagvoerders en Officieren worden beleefd uitgenoodigd hunne aandacht hierop te vestigen. De prijs der Almanak is f 1. Van wege de Zuiderzee-Vereeniging is een nieuwe nota verschenen, opgesteld door den ingenieur-chef van het technisch onderzoek, den heer C. Levy. Daarin wordt onderzocht de invloed der afsluiting NoordhollandWie- ringen—Friesland op de waterkeering der provinciën langs de Zuiderzee. Voorloopig moet het onderzoek bepaald blijven tot de afsluiting volgens de hier genoemde lijn, omdat thans de samenstelling nog onbekend is van het noordelijk gedeelte der Zuiderzee en van de Wadden, met uitzondering van het gedeelte ten zuiden van Ameland. Bij het onderzoek omtrent de afsluiting Noordholland WieringenFriesland wordt aanvankelijk uitgegaan van de onderstelling, dat de IJsel in de afgesloten Zuiderzee blijft uitmonden, en dat de loozing van het IJsel water, alsmede van al het water waarmede de af te sluiten Zuiderzee bezwaard zal zijn, door sluizen in de ontworpen afsluiting zal plaats hebben. Later kan dan worden nagegaan in hoeverre de door sommigen voorgestelde afleidingvan den IJsel naar een andere rivier, of de loozing van de af te sluiten Zuiderzee op een andere wijze dan door sluizen in de afsluiting in overweging kan komen. De toestand, zooals die zich na de afsluiting zal voor doen, voordat daarbinnen een gedeelte is droog gemaakt, zal wel is waar slechts van tijdelijken aard zijn, daar het te verwachten is, dat betrekkelijk spoedig na de afsluiting een groot gedeelte der vruchtbare gronden drooggemaakt zullen worden, doch dit neemt niet weg, dat de juiste kennis van dien toestand vereischt wordt. Want tot de uitvoering der droogmaking worden, zelfs in 't gunstigste geval, verscheiden jaren vereischt. Ook gedurende die jaren mogen de vele gewichtige belangen van verscheiden provinciën betreffende waterkeering, waterloozing, scheep vaart enz., niet geschaad, maar veeleer gebaat worden. De thans uitgegeven nota houdt zich bezig met den invloed der afsluiting op de waterkeeringen en behandelt achtereenvolgens drie punten a. De invloed der afsluiting bij stormen op de water keering binnen de afsluiting. In den tegenwoordigen toe stand zijn de hoogten der stormvloeden langs de kusten der Zuiderzee afhankelijk van de vulling der Zuiderzee met Noordzeewater en van de opwaaiing door den invloed van den wind. Na de afsluiting blijft alleen de laatste oorzaak bestaan. De schrijver gaat na hoe groot die op waaiing wel kan zijn, en komt door zijn onderzoek tot de slotsom, dat de afsluiting, ook bij een storm als in Januari 1884 plaats had, het gevaar van doorbraak of overstorting der binnen die afsluiting gelegen dijken geheel voorkomen zou hebben. b. De invloed der afsluiting op de waterkeering buiten de afsluiting. Bij NW. wind zal het water in den hoek tusschen den afsluitdijk en den Frieschen dijk opgestuwd worden bij W. en ZW. wind is verhooging van den water stand echter niet waarschijnlijk voor plaatsen in de onmiddel lijke nabijheid van de afsluitdijk gelegen, en in geen geval voor plaatsen op eenigszins grooteren afstand, zooals bijv. Harlingen. De windrichting nagaande van de meest belang rijke stormen sedert 1860 op het oogenblik, dat de maximum- druk voorkwam, is het waarschijnlijk, dat indien bij die stormen afgesloten geweest ware, langs den Frieschen dijk nabij den afsluitdijk geen hoogere waterstanden zouden voorgekomen zijn, dan thans te Harlingen werden waarge nomen. De afsluiting zal dus slechts geringen invloed uit oefenen op de waterkeering buiten de afsluiting. c. De invloed der afsluiting bij doorbraak van den Pruissischen rechter Boven-Riju of van den Lijmerschen dijk op de waterkeering binnen de sluiting. In het aller ongunstigst geval, wanneer gelijktijdig voorkomen: 1. ijsver stopping op de bovenrivieren en dientengevolge doorbraak van den bedoelden dijk; 2. toevoer van water door de doorbraak zoo groot als ooit is voorgekomen3. groote afvoer van het Zwarte Water en andere kleine rivieren 4. hooge zeestanden, waardoor gedurende drie achtervolgende etmalen de loozing belet wordt juist wanneer de Zuiderzee zoo hoog mogelijk gevuld is; 5. opwaaiing van het water zoo groot als in het ongunstigste geval is voorgekomen, zullen de waterstanden langs de Friesche en Overijselsche kust slechts tijdelijk de hoogte van ongeveer 2 meter boven A. P. bereiken, en dan nog geen gevaar voor o verstorting of doorbraak der zeedijken kunnen veroorzaken. Als resultaat van deze beschouwingen kan aangenomen worden 1. Dat er na de afsluiting, noch door opwaaiing, noch door buitengewonen toevoer van den IJsel, noch door beide oorzaken tegelijk, waterstanden op de afgesloten Zuiderzee zullen voorkomen, die gevaar voor overstorting of doorbraak der bestaande dijken binnen de afsluiting kunnen veroorzaken. 2. Dat na de afsluiting der Zuiderzee, voordat een gedeelte daarvan is droog gemaakt, de waterstand waar schijnlijk nimmer belangrijk hooger zal rijzen dan 1.36 M. -J- A. P., zoodat men als vermoedelijk hoogste stand langs de kusten der afgesloten Zuiderzee in ronde cijfers bijv. zou kunnen aannemen 1.50 M. -f- A. P. Burgerlijke Stand. Gemeente WIERINGERWAARD, van 1 tot 29 Februari. Ondertrouwd: Klaas Groet, wonende te Anna Paulowna, en Aafje Rietvink. GehuwdGeene. GeborenDientje, dochter van P. Winkel cn Dieuwertje Ton. Govert, zoon van P. Boonacker en Uiltje Bachman. Pieter, zoon van A. Az. Visser en Trijntje Van der Oord. Aaijc, dochter van A. Veeter en Jannetje Broens. Overleden: Maartje Jongejan, weduwe van Cornelis Van der Ham, 51 jaren. Gemeente HEER-HUGOWAARD, van 1 tot 29 Februari. Ondertrouwd en Gehuwd: Geene. BevallenT. Plak, geb. Meiten, D. M. v. Diepen, geb. Reuzenaar, Z. S. De Boer, geb. Mol, D. G. Beers, gob. Klaver, Z. N. Kos, geb. Vethaak, D. V. Loos, geb. Van Velzen, D. H. Goet, geb. -Tuin, D. G. Molenaar,geb. Zijp, Z. A. Huisman, geb. Bakker, Z. F. Chattillon, geb. Veer, D. Overleden: Trijntje Maria Plak, 1 dag. Cornelis Poland, 33 jaren. Nicolaas Oudeman, 7 weken. Jan Dekker, echtgenoot van Sijtje Beneden, 71 jaren. Jan Rentenier, echtgenoot van Willempje Smit, 57 jaren. Gemeente SCHOORL, van 1 tot Februari. OndertrouwdJan Roozing en Bregtje Henrionet. Gehuwd Simon van Rinsum en Annigje Nederveen. Geboren: Petrus Gijsbertus, zoon van Pieter Wever en Marijtje Stam. Maria Catharina, dochter van Jan Ridder en Elizabeth Breg. OverledenMaartje Roos, weduwe van Pieter Blok, 86 jaren en 10 maanden. Cornelius Kruijer, 79 jaren. Gemeente HARINGKARSPEL, van 1 tot 29 Februari. Ondertrouwd en Gehuwd Geene. Geboren Trijntje, dochter van Pieter Hoogeboom en Antje Kruijer. Willem, zoon van Arie De Groot en Meinuwtje Wit. Antje, dochter van Jacob Molenaar en Antje De Groot. Arie, zoon van Pieter Francis en Trijntje Marees. Jobannes, zoon van Pieter Broersen en Grietje Züp. Johanna, dochter van Johannes Zut en Neeltje Bruin. Reyer, zoon van Klaas Roos en Aaltje Kapitein. Elisabeth, dochter van Arie Blokdijk en Maria Sieriks. Angelina Maria, dochter van Pieter Boekei en Grietje Tuijnman. OverledenAlbertus Glas, 9 maanden. Guurtje Wagemaker, 9 dagen. Petronélla Homan, 3 maanden. Nantje Van Thiel (ongehuwd), 17 jaren. Trijntje Marees, echtgenoote van Pieter Francis, 25 jaren. Jantje Doodeman, weduwe van Pieter Volkers, 58 jaren. Willem Kuiper, echtgenoot van Dieuwertje Smit, 62 jaren. Gemeente BROEK OP LANGEDIJK, van 1 tot 29 Februari. OndertrouwdGeeno. GehuwdArend Kamp en Maartje Koedijk. Pieter Vos en Neeltje Dekker. Cornelis Wit en Saartje De Boer, weduwe van Dirk Langedijk. BevallenG. Ven, geb. Jonker, D. M. Ch. Schagen, geb. Blankendaal, Z. A. Bak, geb. Stins, Z. A. Vroegop, geb. De Geus, Z. A. M. F. Esselink, geb. Filippo, Z. T. Kostefyk, geb. Kooy, Z. G. Strybis, geb. Biersteker, D. F. Kostelyk, geb. Vroegop, Z. Overleden A. Boon, weduwe van Jb. Blokker, 76 jaren. J. Bloemendaal, echtgenoot van Jb. Ven, 62 jaren. WINfERDIENST. Holl. IJzeren Spoorweg-Maatschappij, enz. Vau HELDER (Nieuwediep) naar AMSTERDAM via Zaandam. Helder-Nieuwed. Anna Paulowna Schagen N.-Scbarwoude. Hugowaurd Alkmaar Uitgeest Zaandam Amsterdam Van AMSTERDAM naar HELDER (Nieuwediep) via Zaandam. 3.1014.501 7.50 3.26 5.06 8.11 V 6.00 7.58 7.58 7.58 9.15 1.12|4.05 7.30 6.19 8.16 8.16 8.16 9.34 1.30 J4.21 7.48 6.34 A8.2S 8.35 8,35 9.49 1.44 4.33 8.02 6.48 ai 8.49 8.49 10.04 1.58|4.45 8.16 6.58 a~ 8.59 8.59 10.14 2.08 4.53 8.26 7.12 "2 A9.08 A9.08 10.28 2.22 5.05 8.38 7.46 4s 8.50 11.02 2.54 5.34 9.11 10.06 816 Vrij-!Zater 9 22 11.31 3.24 6.03 9.40 10.32 8.30 dngs dags [9.36 11.45 3.39 6.17 9.54 10.40 Amsterdam v 6.40 9.33)1.28 Zaandam 6.57 9.4911.44 Uitgeest 7.30 10.182.12 Alkmaar ii 8.02 10.492.45 Hngowaard ii 8.13 10.59 2.57 Noord-Scharvronde 8.23 11.08,3.07 Schagen v 8.37 11.21 8.21 Anna Paulowna 8.53 11.36 3.38 Helder (Nieuwediep) a 9.09 11.52,3.55 4.03 a4.22 UITGEEST VELSEN HAARLEM. Uitgeest Beverwijk Zandpoort Haarlem Haarlem Zandpoort Velsen :11.0a 11.18 11.23 11.26 11.35 11.46 HAARLEM VELSEN UITGEEST. 2.58|5.36|9.10 3.08 5.49 9.23 3.13 5.54 9. 3.16 5.5719.S2 3.24 6.0619.40 3.35|6.17|9.51 9.10 9.28 9.59 10.30 10.40 10.50 11.04 11.19 11.30 10.01 10.09 10.16 Beverwijk 6.15 6.44 9.35 1.32j4.58 9.17 6 22 6.53 9.44 1.41 5.06 9.25 6.29 7.00 9.51 1.48 5.13 9.32 7.02 9.53 1.50 5.14 9.34 7.10 10.00 1.58 5.20 9.41 7.20|10.10 2.08 5.30 9.50 Amsterdamv] Velsen IJmuiden VELSEN IJMUIDEN. [6.15| I 9.091 11.051 14.291 18.50 7.04^.15 9.56ill.27 1.53 3.17 5.16 6.00 9.38 A!6.35|7.11|8.22|10.03|I1.34|2.00|3.24|5.23|6.07|9.45 IJMUIDEN VELSEN. IJmuiden Vl6.49l8.00l 9.39|11.13|1.39,3.03|5.01|5.46| 9.201 9.55 Velsen6,56 8.11 9.46 11.26 1.46,3.16 5.08 5.57 9.32 10.01 Amsterdam a| |8.56| |l2.09| |4.00| |6.40|i0,14|l0.40 Van AMSTERDAM naar ENKHUIZEN via ZAANDAM. 3.10,5.55| 9.40 3.28|6.09| 9.58 110.09 3.49(6.26 10.22 3.55'6.32 10.29 10.40 Amsterdam V 6.00 6.25 8.40 10.24 Zaandam t 5.16 6.41 8.57 10.38 5 26 5.51 9.08 Purinereud 5.36 7.03 9.20 10.55 7.09 9.27 «o 7.19 9.37 s 7.26 9,45 p 7.36 9.55 11.15 8.06:10.28 11.34 Van ENKIIUIZEN naar AMSTERDAM 5 1.00 1.07 1.184.041 1.264.11 5 1.35 4.20 6.50 4 2.06|4.50|7.09 i ZAANDAM. 10.47 10.58 11.31 Enkhuizen VI5.20 7.53 9.02 11.35 5.18'7.40 8.30 Hoorn 5.54 8.26 9.35 11.58 2.15 5.50 8.12 8.51 Avenhorn ii 6.02 8.34 9.43 ai 2.23-a 2.30 5.59 8.20 Oostbuizen 6.09 8.41 9.50 5 6.07 8.27 Kwadijk p 6.19 8.51 10.00 12.15 2.40£ 6.18 8.37 Purmerend p 6.24 8.58 10.07 12.21 1.05 2.47 a 6.25 8.44 9.10 - - n 9.10 10.18 1.19 2.58:g 6.36 8.55 Zaandam d s 9.22 10.31 12.39 1.33 3.09T3 6.47 9.06 9.28 Amsterdam a Q 9.36 10.45 12.51 1.50 3.23 7.01 9.20 9.40 Van HOORN naar MEDEMBLIK. Hoornv| 9.57|12.00|1.40 q i2.00 a 16.5218.53 Abbekerk10.22 13.25 2.08J 3 2.28 g 7.17 9.18 Medemblika|10.47|l2.50|2 34T3 3 |2.54^ |7.42|9.43 Van MEDEMBLIK naar HOORN. Medemblikv|7.28 8.32 B jlO.12 a Ill.00l4.52j7.53 Abbekerk7-54 8.59 g 10.39 g 3 11.26 5.18|8.19 Hoorna|8.18|9.26Ti |ll.06Ï3 5 |ll.50|ö.42|8.43 Alle treinen stoppen geregeld te Zwaag, Wognum, Benningbroek, Midwoud, Twisk, Opperdoes, en buitendien op verzoek nog te Wester-Blokker, Zwaagdijk Wijzend en Opperdoes-Oosteinde. Holl. IJzeren Spoorweg-Maatschappij. Tarief voor Reizigers in locaal- en rechtstreeks verkeer. Van en Naar HELDER Naar en Van Richting van Vervoer Enkele reis. Heen en terng. Ie kl 2e kl 3e kl lekl 2ekl.|3ekl. Alkmaar 2.10 1.70 1.05 2.55 2.05 1.30 Amersfoort Zaandam.-Hilvers. 6.30 5.05 3.15 7.60 6.05 3.80 Amsterdam Zaandam of Beverw. 4.05 3.25 2.05 4.90 3.90 2.40 Anna Paulowna 0.65 0.50 0.35 0.75 0,60 0.45 Arnhem Zaandam-Breukelen. 8.70 7. 4.40 11.30 9. 5.60 Avenhorn 4.95 3.95 2.50 5.95 4.80 2.95 Beverwijk 3.25 2.60 1.65 3.85 3.10 1.95 Bergen op Zoom Beverwijk, Delft, 10.45 8.50 5.35 13.85 10.90 7.10 Rotterd., Zevenb. Beverwijk, Delft, 9.70 7.75 4,85 12.60 9.90 6.35 Rotterd., Langeweg. Bovenkarspel 5.90 4.70 2.95 7.10 5.70 3.55 Castricum 2.70 2.15 1.35 3.25 2.60 1.65 Delft Beverwijk. 6.45 5.15 3.25 7.70 6.20 3.85 Deventer. Zaand., Hilv., Zutf. 10.20 8.20 5.15 12.60 10. 6.30 Dordrecht Beverw., Delft, Rott. 8.20 6.55 4.10 10.20 8.10 5.15 Enkhuizen 0.10 4.85 3.05 7.35 5.90 3.65 Gouda Zaandam, Breukelcn. 6.65 5.36 3.35 8.70 7. 4.30 's Hage Beverwijk. 6.05 4.85 3.05 7.20 5.80 3.60 Haarlem Beverwijk. 3.80 3.05 1.90 4.60 3.70 2.30 2.53 1.90 1.20 2.85 2.30 1.45 Hilversum Zaandam. 5.50 4.40 2.75 6.60 5.30 3.30 Hngowaard 1.45 0.90 0.72 2.10 1.70 1.10 Harderwijk Zaand., Hilv., Nijk. 7.70 6.15 3.85 9.30 7.40 4.65 's Hertogenbosch Zaand., Hilv., Utr. 8.40 6.65 4.20 11.70 9.05 5.75 Hoorn 5.20 4.15 2.60 6.25 5. 3,10 Hoogkarspel 5.70 4.55 2.85 6.85 5.50 3.40 Koog-Zaandijk 3.40 2.70 1.70 4.10 3.25 2.05 Krommenie 3.20 2.55 1.60 3.80 3.00 1.95 Kwadijk 4.40 3.50 2.20 5.30 4.25 2 65 Leiden Beverwijk. 5.25 4.20 2.65 6.30 5.05 3.15 Lichteuv.-Groenlo Zaandam, Hilvers. 11.05 8.85 4.44 13.30 10.65 6.60 Middelburg Beverwijk, Delft, Rotterdam, Zevenb. 12.70 10. 6.35 16.85 18.15 8.60 Naarden-Bussnm Zaandam. 5.15 4.10 2.60 6.20 4.95 3.10 Noord-Scharwoude 1.55 1.25 0.80 1.80 1.45 0.90 Oosthuizen 4.75 3.80 2.40 5.70 4.60 2.85 Oostzaan 3.85 3.10 1.95 4.65 3.70 2.35 Purmerend 4.25 3.40 2.15 5.10 4.10 2.55 Rotterdam Beverwijk. 7.20 5.75 3.60 8.60 6.90 4.35 Rotterdam- (Beurs Beverwijk, Delft. 7.45 5,95 3.75 9. 7.20 4.55 Schagen 1.10 0.90 0.55 1.30 1.05 0.70 Schiedam Beverwijk. 6.95 5.55 3.50 8.35 6.70 4.15 Stavoren 7.20 5.75 3.60 8.70 7. 4.35 Tilburg Zaandam, Hilv., Utr. 9.25 7.50 4.75 13.10 10.15 6.60 Uitgeest 2.90 2.30 1.45 3.50 2.80 1.75 Utrecht Zaandam, Hilvers. 5.85 4.65 2.95 7.60 6.00 8.75 Utrecht (N.R.S.) Zaandam, Breukelen. 5.85 4.65 2.95 7.60 6. 3.75 Vlissingen Beverw., Delft, Rott. 12.95 10.25 6.35 17.35 13.40 8.60 Velsen Zevenbergen. 3.35 2.70 1.70 4.00 3.20 2.00 Winterswijk Zaandam, Hilvers. 11.50 9.20 5.75 13.80 11.05 6.90 Wormerveer 3.30 2.65 1.65 3.90 3.15 2.00 Westwond 5.55 4.45 2.80 6.70 5.35 3.30 [Jmuiden 3.50 2.80 1.75 4.20 3:40 2.10 Zaandam 3.55 2.85 1.80 4 30 3.45 2.10 Zandpoort 3.60 2.90 1.80 4.35 3.45 2.20 Jutfen Zaandam, Hilvers. 9.35 7.50 4.70 11.25 9.00 5.60 Zwolle Zaand., Hilv., Nijk. 9.65 7.75 4.85 11.70 9.35 5.85 Snelpersdruk van A, A. Bakker Cz., Nieuwediep.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1888 | | pagina 4