Yan af lieden is het Depót voor Heller en omstreken lerestiil ie lel Verkoophuis „DE ROODE KOUS", „The Singer Mannfacturing C°." Singer Manufacturing C te New-York, JACQÏÏES VAN ROSENDAEL. Elke Machine uit bovenstaande Fabriek MOET VOORZIEN ZIJN van het Fabrieksmerk en op den arm voluit te zien geven: der Orig'ineele Singer-Naaimachines der Hoofdgracht K 53 54. Eene zeer uitgebreide sorteeriug is in het B e n e d e n-M a g a z ij n geëtaleerd, tot welker bezichtiging belangstellenden worden uitge- noodigd, waarin inzonderheid uitmunten de Nieuwste Improved „Ringschuilje" Machines. Levering desverkiezende op proef; onderricht gratis; drie jaar garantie; gemakkelijke betaling. Openbare Verkooping, Openbare Verkooping, HOLLOWAY'S PILLEN. LANDBOUWZOUT 1500 tot 2000 Gulden Jaarlijks bijverdiensten kunnen fatsoenlijke lieden van iederen stand, bij eenige werkzaamheid verdienen. Offerten onder letters E. V. H. Algemeen Advertentie-Bureau A. DE LA MAR Azn., Amsterdam. bij opbod en afslag, ian den Zanddijk, gemeente Callantsoog, ten sterfhuize van ARIE KIEFT, op WOENSDAG 20 JUNI 1888, des voormiddags 11 uur precies, ten overstaan van Notaris G. VAN OS te Zijpe, van: Een HUIS, waarin TiPPERII met vergunning; en KRUIDENIERSWINKEL, »en ERF, aan den Zanddijk, gem. Callantsoog, Sectie A, N°. 19, groot 18 roeden 96 ellen. Breeder bij biljetten en nadere inlichtingen ten kantoren van Notaris GOUWE te Alkmaar, van voornoemden Notaris VAN OS en bij den Kommissionair J. MUIJS te Alkmaar. om kontant geld, ten sterfhuize van ARIE KIEFT, aan den Zanddijk, gemeente Callantsoog, op WOENSDAG 20 JUNI 1888, des voormiddags ten 11£ ure precies, ten overstaan van Notaris G. VAN OS te Zijpe, van: 2 Koeien, 2 Kalveren, 2 Schapen, Lam, Geiten, 1 1 Ket, Varken, eenige Kippen en Eenden, Tuigen, *1 Boerenwagen, Kar zonder veeren. Voorts eenig Huisraad, Winkelgoederen en wat verder ten verkoop wordt aangeboden. Breeder bij biljetten en nadere inlichtingen ten kantoren van Notaris GOUWE te Alkmaar, van voornoemden Notaris VAN OS, en bij den Kommissionair J. MUIJS te Alkmaar. Gemeente Anna Paulowna. Zitting voor den herlijk op 20 Juni a. s., tussehen voormiddags 10 uur en namiddags 3 uur, ten Raadkuize. Niets beters. Deze onschatbare Pillen oefenen eenen grooteren en meer weldadigen invloed uit op ongesteldheid der zenuwen, dan eenig ander middel. Derzelver wijze van werking is in volkomen overeenstemming met de rede zij zuiveren het bloed volkomen, verligten beide hoofd en maag van alle verkeerde eigenschappen, qd verdrijven alle benauwende ophoopingen uit de darmen. Met het bloed gezuiverd en alle vergif uit het gestel verdreven, moet regelmaat door het gansche lichaam heerschen. Alle lijden en pijn moet ophouden, gezonde veerkracht moet in de plaats treden van vermoeidheid en de geschokte zenuwen moeten derzelver gezonden toon herwinnen. Het gebruik dezer Pillen verdrijft neerslagtigheid, zenuwachtige opge wondenheid, zenuwtoevallen, zenuwtrekkingen en andere uit zenuwziekten voorspruitende wanordelijkheden, die ieder bedachtzaam mensch aldus veilig en zeker kan verdrijven. Doosjes PILLEN en Potjes ZALF f 0.80, f 1.85, f 3.—, f 6.75, f 13.50 en f 20.50. Ze worden verkocht bij de Apothekers. Voor den verkoop in het groot ver voege men zich bij den Professor Holloway, 533, Oxford-Street, Londen. verkrijgbaar bij D. BOSMAN Cz., ad f 1.50 per 50 kilogram, de zak daaronder begrepen. Alkmaar, 16 Juni 1888. AMSTERDAMSCHE COURANT. NIEUWS- CU ADVERTENTIEBLAD. Verschijnt dagelijks, behalve op Zon- en feestdagen. De Amsterdamsche Courant zal na nauwgezette keuze de belangrijkste en belangwekkendste gebeurtenissen van den dag mededeelen. De Amsterdamsche Courant is het goedkoopste Dagblad van Nederland. Voor Amsterdam per 3 maanden f 1.50, franco per post f 1.80. Niemand kan door den prijs worden afgeschrikt onze Courant iederen dag alleen of met een vriend gesamenlijk te ontvangen. Abonnementen worden dagelijks aangenomen. Bureau: Lokn.il „I»c Brakke Grond," Nes 53. Bij koninklijk besluit van 26 Mei jl. (opgenomen in de Staatscourant" van jl. Zaterdag) zijn de volgende bepalingen vastgesteld omtrent het vervoer van vee langs spoor- en tramwegen en met schepen, en de reiniging en ontsmetting van vervoermiddelen: Art. 1. Vervoer van vee langs spoorwegen, behalve langs die, bedoeld in art. 2 der wet van 9 Augustus 1878 (Staatsblad No. 124), mag alleen in daartoe uitsluitend bestemde wagens geschieden. Art. 2. De besturen van spoor- en tramwegondernemingen zijn verplicht wagens, waarin vee is vervoerd, na elk gebruik te doen reinigen en ontsmetten. De gezagvoerders van schepen zijn verplicht hunne vaartuigen of de afgezonderde gedeelten van die vaartuigen, waarin vee is vervoerd, na elk gebruik te doen reinigen en, waar en voor zooveel als dit door den districts-veearts noodig wordt geacht, te doen ontsmetten. De reiniging en ontsmetting geschieden met inachtneming van de voorschriften, door ons vastgesteld of vast te stellen, krachtens art. 31 der wet van 20 Juli 1870 (Staatsblad No. 131). Dezelfde verplichting bestaat ten opzichte van alle voorwerpen, waarmede het vee op de terreinen van den dienst der onder neming in aanraking is geweest, alshokken, loopplanken, emmers, voederbakken, touw, enz. en van het terrein waar de in- en uitlading plaats heeft. Ter voorziening in de kosten dier reiniging en ontsmetting kunnen de ondernemers van hen, wier vee zij vervoeren, eene geldelijke bijdrage vorderen. De ondernemers der spoorwegen, in het vorige artikel bedoeld, nemen daarbij de bepalingen van hoofdstak III der wet van 9 April 1875 (Staatsblad No. 67) in acht. Art. 3. Wagens, waarin vee is vervoerd, uit den vreemde binnenkomende, worden aan het grensstation door de zorg van de spoor- of tramwegondernemers gereinigd en met inachtneming van de voorschriften, vermeld in het derde lid van art. 2, ontsmet. De plaatsen, waar vee gestaan heeft aan boord van vaartuigen, uit den vreemde binnenkomende, worden door de zorg van de ondernemers gereinigd en, waar en voor zooveel dit door den districts-veearts wordt noodig geacht, met inachtneming van de voorschriften, vermeld in het derde lid van art. 2, ontsmet. Art. 4. De bepalingen van de artt. 1, 2 en 3 zijn niet van toepassing op het vervoer van tot het leger behoorende paarden. Van de bepalingen van de artt. 1 en 2, voor zooveel de spoor wegdiensten betreft, kan door onzen Minister van Binnenlandsche Zaken, onder daarbij door hem te bepalen voorwaarden, afwijking worden toegestaan voor het vervoer van jong of klein fokvee in manden, kooien, hokken of zakken. Art. 5. Ons besluit van 16 November 1884 (Staatsblad No. 22) wordt ingetrokken. Art. 6. Ons tegenwoordig besluit treedt in werking op den vijfden dag na de afkondiging in het «Staatsblad" en in de «Staatscourant". Aangaande het ongeluk, hetwelk het stoomschip «Prins Frederik" van de Maatschappij «Nederland" op 29 Mei jl. nabij Gibraltar is overkomen, ontleent de «Prov. Dr. Crt." aan een particulier schrijven door eene dame,' die de reis van Java mcdemaakte,den 3 dezer uit Gibraltar verzonden, de volgende bijzonderheden «Het ongeluk is zóó aangekomen: Zondagavond vertrokken we van Marseille, waar het grootste gedeelte van de passagiers van boord ging, en zouden Woensdagmorgen straat Gibraltar passeeren. Dinsdagmorgen hing er een zware mist, die ons belette de kust te zien, en om acht uur 's morgens was de mist zóó dik, dat men op geen tien pas van het schip de zee kon zien. Er werd dadelijk gestopt en aldoor liet de misthoorn zich hooren. «Ik wil u wel zeggen, dat wij allen ons angstig beklemd gevoelden, toen wij daar zoo stil lagen, zóó'n gevoel als van een blinde die in gevaar verkeert. «Plotseling zagen we in een schuitje een paar Spaansche visschers opdagen, die door gillen en gebaren ons zagen te be duiden, dat wij een anderen koers uit moesten, en bijna op hetzelfde oogenblik begrepen we waarom, want vlak voor het schip, op misschien geen drie el afstand, zagen we, toen de mist een weinig optrok, rotsen. «Den schrik zal ik nooit vergetenwe begrepen oogenblikkelijk het gevaar. Er werd met kracht achtcruitgestoomd, en wat we tot nu toe niet gezien hadden, ontdekten we toen het te laat was, namelijk: hemelhooge rotsen, ook aan den achterkant; wij waren in eene kleine baai door den stroom gevoerd, en door den zwaren mist waren de rotsen voor ons verborgen gebleven. Er werd met volle kracht weêr vooruit gestoomd, maar helaaste laat, want met kracht stootte het achterschip tegen de rotsen, en op hetzelfde oogenblik klaarde de mist op. Was het twee minuten vroeger licht geworden, dan was het ongeluk niet gebeurd. «Een gekraak, alsof het schip in splinters zou vliegen, volgde op den stoot, en toen dreef de boot langzaam van de rots af. De schroef was gebroken en de gebeele machine onbruikbaar geworden. «In een oogenblik waren de sloepen buiten boord, en stonden wij klaar om er af te gaan maar het was, Goddankniet noodig, want de boot heeft niet het kleinste lek gekregen. «Daar dreven we dan hulpeloos heen en weer, maar gelukkig gebeurde het ongeval vlak bij den vuurtoren van Centa op de kust van Afrika, zoodat we tegen den middag hier heen konden gesleept worden. «Hier blijven wij, passagiers, tot de «Utrecht" of de «Wil- helmina" ons komt afhalen. In het eerste geval vertrekken we over een dag of acht; in het tweede pas over veertien dagen. Laten we hopen dat de «Utrecht" ons kan opnemen. «Wc hadden het slechter kunnen treffenGibraltar is eene mooie en prettige plaats cn eene verbazend drukke haven. „U moest eens zien, wat 'n prachtige bloemen de rots bezitgerani- um's in alle variëteiten, madeliefjes enz. enz. groeien hier bij massa's. Wij hebben eergisteren met de kinderen ean tochtje naar Gibraltar gemaakt, daar een rijtuig genomen en toen maar rond gereden. De kleintjes waren opgetogen. «Van avond gaan al de heeren naar Algeciras (aan den over kant) om een stierengevecht bij te wonenwij dames zijn gecon signeerd om aan boord te blijven, daar die vertooning anders te veel op onze zenuwen zou werken. «U ziet, dat we ons den tijd zien te verdrijven op de aange naamste maniermaar toch zal ik blij zijn als wc goed en wel in Holland zijn aangekomen. «Wij zijn allen aan boord blijven logeeren, wat wel zoo aan genaam is, daar wij in een logement aan den wal ons nog erger verveeld zouden hebben. «Als de «Utrecht" van de Lloyd ons opneemt, debarqueeren we te Rotterdam, met do «Wilhelmina" te Amsterdam." Uit latere berichten blijkt, dat het stoomschip «Utrecht", kapi tein De Goede, van Java naar Rotterdam, 9 dezer te Gibraltar arriveerde en dienzelfden dag de reis heeft voortgezet, na aldaar de passagiers en Zr. Ms. troepen van de «Prins Frederik" ge- embarqueerd te hebben. In het gemeenteverslag over 1887 van Amsterdam wordt o. a. het volgende over de bestrating enz. gezegd De asphalt-bestrating blijkt meer en meer aan de verwachting te voldoen. In onderhoud is zij de minst kostbare. De proeven met houtbestrating in Dam- en Hoogstraat schijnen niet bestand tegen druk verkeer. Wanneer men leest dat van 1878 tot 1888 niet minder dan 12 millioen stuks keien, over 15 verschillende soorten verdeeld, werden gebruikt, dan mag de raming van 3 millioen gulden voor de kosten van heel het plaveisel der stad Amsterdam zeker niet gewaagd heeten. Met de vermeerdering van het aantal groene plekjes in de stad gaat natuurlijk gepaard een vermeerdering van 't aantal aangeplante boomen. Dit bedroeg in 't afgeloopen jaar 729, tegen welke aanwinst echter staat een verlies van 154, die hetzij door sterfte, hetzij ten behoeve der openbare werken moesten worden gerooid. Voor het aanleggen en bijhouden van plantsoenen werden verbruikt 10,232 dekheesters en 4378 struikheesters, waar van de stadskweekerij er respectievelijk 2082 en 3178 kon leveren. Het aantal verbruikte potplanten beliep 59,059, waarvan 2/3 door de stadskweekerij en 1/3 door de Tuinbouwschool Amsterdam ziin geleverd. De kosten voor plantsoenen bedroegen in 't geheel f 42,041.24. In het diephouden en schoonmaken van de stadsgrachten, den Amstel en de kanalen werd voorzien door den st&dsreinigingsdienst. De diephouding der havens heeft gekost f 34,588. Sedert Am sterdam door de afscheiding der Zuiderzee bij Schellingwoude in een polder ligt, geschiedt de waterverversching door intapping van Zuiderzeewater door de sluis te Zeeburg en afstrooming op het Noordzeekanaal. Ook gedurende het warmste gedeelte van den zomer was de gesteldheid van het water in de stadsgrachten tamelijk bevredigend. Gedurende 246 nachten werd de waterstand in de grachten met ruim 13 cM. opgezet, zoodat gemiddeld per nacht 341,158 M3 versch water in de stad werd gebracht. Amsterdams straten en pleinen worden des nachw verlicht door 5500 gewone gaslichten, die 180 L. per uur en per vlam ver branden, voorts 1 Siemens-brander (Spuiplein), die 680, 2 Krau- séebrander8 (Leidsche plein,) die 850 en 5 idem op den Dam, die 1000 L. per uur verbranden. De langste brandingsduur was 15, de kortste 4£ uur. Het gasverbruik voor de openbare ver lichting bedroeg 3,534,784 kub. meter, waarvoor f 318,150 betaald werd. De kring van gasverbruikers breidde zich niettegenstaande veel petroleum aangewend wordt met 260 gasmeters uit. De hoeveelheid verkocht gas in 1887 was 24,796,933 kub. meter. Door de drie in 1887 nog werkende fabrieken werd 26,816,416 kub. meter gas geproduceerd. Daarvan zijn 13 mm. onbelastbaar. Van de rest werd netto f 559,441 of 4.03 cents per kub. meter aan de stad uitgekeerd, volgens art. 20 der concessie. Arronclissements-Rechtbank. Behandeling van strafzaken op Dinsdag 12 Juni 1888. J. v. d., te Haarlem, diefstal, 14 dagen gevangenisstraf. P. T. Fz., J. T. Fz., P. WC. B. en J. de V., te Wieringen, mishandeling, de eerste f 10 boete, subsidiair 5 dagen hechtenis, de overigen vrijgesproken. J. d. J., te Helder, feitelijke aanranding der eerbaarheid met geweldpleging, 3 jaar gevangenisstraf. A. O., te Enkhuizen, aanranding der eerbaarheid, 1 jaar gevangenisstraf. Tevens werden 36 bedelaars tot verschillende straffen veroordeeld Snelpersdruk van A. A. Bakker Cz., Nieuwediep.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1888 | | pagina 4