BESCHUIT
Broodfabriek „DE HAAF'
F. RIESSELMANN,
„DE AMSTERDAMMER",
De beste en zuiverste
te Amsterdam,
Mrijgbaar lij onzen Agent
DAGBLAD VOOR NEDERLAND.
is die der
Hofleverancier van H. M. de Koningin der Nederlanden.
Bussen, met ons kenmerk van echtheid
voorzien, waarborgen de zuiverheid.
Zuidstraat,
HELDER.
Koster's Kleinen Winkel
W. J. BLITZ, Tandarts,
Heden verschijnt. „DE ANSTERDAHMER", Dngblnri voor Kcdcrland, in aanmerkelijk vergroot formaat, en met
een nieuwe duidelijke letter gedrukt.
De Abonnementsprijs blijft als voorheen f 2.50, franco per post f 2.7 5 per kwartaal.
Nieuwe Abonnés ontvangen tot 1 December a. de Courant gratis. Proefexemplaren worden op aanvrage
gratis verstrekt.
BUREAU: SPUISTRAAT 145—147, AMSTERDAM.
TE HUUR,
tegen 1 Januari a. s., de
•kapitale Bouwmanswoning
en Boet, genaamd „de Schooten", gelegen
te Koe gras, gem. Helder, bestaande uit
diverse perceelen Wei- en Bouwland, te
zamen groot ongeveer 90 hectaren. De heer
C. MATERS, te Koegras, zal, op verzoek,
de perceelen aanwijzen, terwijl nadere in
lichtingen zijn te bekomen bij Dr. A. J. J.
KL OPPERT, Plantage Parklaan 18, te
Amsterdam.
Tandarts BIERSTEKER
is Woensdag 7 November te Helder, Kerk-
gracht 338, te consulteeren voor tandheel
kundige operatiën, vullingen en het plaatsen
van kunsttanden en gebitten.
Spreekuren van 93 uur.
TE HUUR:
Een logeabel WOONHUIS
aan de Binnenhaven, bevattende
4 Kamers, Keuken, Zolder en
^Kelder, voorzien van gas- en
waterleiding en verdere gemakken,
vroeger bewoond door den WelEd. Gestr.
Heer Palm.
Te bevragen bij M. L. VAN GELDER,
Hoofdgracht.
Berlolit uit
te Schagen.
Door eene groote inkoop
extra goedkoope eerste soort
KOESCHAREN,
merk „Goldenberg" f 3.25,
franco per rembours f 3.50.
VoortsKoe- en Paardenkettiugs,
Stallampen en Lantaarns, Stal- en
Graanschoppen, Graanmaten en
Bascules, Boeren-, Bouw-, Dorsch-,
Timmer- en Keukengereedschappen.
N.B. Buskruit (Crêpée) N1
en Hagel, alsmede
ENGELSGHE VERHARDE HAGEL.
A. KOSTER, Schagen.
Nieuwendijk bij den Dam, 241,
AMSTERDAM,
s iederen Donderdag, 's namiddags van
12 tot 1 ure, te spreken wegens tandheel
kundige operatiën en het plaatsen van
kunsttanden in het Hotel „Toelast" te
Nieuwediep.
Ook is hij te spreken des Zaterdags
in „den Burg" en des Maandags in „de
Jager" te Alkmaar, beide dagen tot's voor
middags 11 ure; des Donderdags, tot
's voormiddags 11 ure, in het Hotel „Vrede-
lust" te Schagen.
Arrondissements-Recktbank.
Behandeling van strafzaken op Dinsdag 30 Oct. 1888.
T. Z. Kz., te Egmond aan zee, mishandeling, 4
maanden gevangenisstraf.
J. B. J/,., te Akersloot, diefstal, 6 maanden ge
vangenisstraf.
J. S., tc Alkmaar, beleediging, f 2 boete, sub
sidiair 1 dag hechtenis.
C. K., te Alkmaar, mishandeling, f 8 boete,
subsidiair 3 dagen hechtenis.
W. V., te Zuidschanvoude, mishandeling, 7 dagen
gevangenisstraf.
J. S., te Hecr-Hugowaard, wederspannigheid, 12
dagen gevangenisstraf.
T. M., te Hcer-Hugowaard, wederspannigheid en
diefstal, 4 maanden gevangenisstraf.
D. P. en J. 1\, te Heer-IIugowaard, diefstal,
vrijgesproken.
G. S. en J. D., te Noordscharwoude, diefstal,
ieder f 3 boete, subsidiair 1 dag hechtenis.
C. B. en K. S., te Hoorn, beleediging, enz., de
eerste vrijgesproken, de tweede 7 dagen gevange
nisstraf.
C. P, te Hoorn, diefstal, 8 maanden gevange
nisstraf.
M. v. d. M., J. D. H. en A. J. S., te Helder,
diefstal, ieder 9 dagen gevangenisstraf.
C. Z. en C. d. G., te Helder, diefstal, 5 dagen
gevangenisstraf.
J. N. Mz., te Helder, diefstal, f 2 boete, subsi
diair 3 dagen hechtenis.
J. X. Tz., te Helder, mishandeling van een paard,
vrijgesproken.
R. J. v. T., te Helder, diefstal, 7 dagen gevan
genisstraf.
Tijdstippen van verzendingen der hier
onder vermelde brievenmalen naar
Ned. Oost-Indië:
Met de stoom schepen xr
van de Maatschappij „Neder- e
i..d»
ltotterdamsclie Llojd". MMbootm.
Met de
Britsche
paketbooten.
Over Amster
dam of
Rotterdam var,
's Gravenhage
11.45 's av.
Over Marseille
van
's Gravenhage
4.15 's av.
Over Marseille
van
's Gravenhage
6.15 's morg.
Over Brindisi
van
's Gravenhage
12.30 's av.
9 Nov. f
16
23 f
30
7 Dec. f
14
21 f
2S
13 Nov.
20 f
27
4 Dec. f
11 ii
18 f
25
17 Nov.
1 Dec.
15
29
9 Nov.
23
7 Dec.
21
f Met de stoomschepen der Maats. „Nederland".
Padang wordt alleen aangedaan door de stoom
schepen van de Maatschappij „Nederland".
Toezicht op de Spoorwegen.
Het verslag over 1887, door den Raad van
Toezicht op de Spoorwegdiensten aan den
Minister van Waterstaat enz. uitgebracht en
in zijn geheel in de „Staatscourant" opge
nomen, bevat verschillende mededeelingen,
die niet van belang ontbloot zijn.
Omtrent de werking van de Westinghouse-
rem, thans bij al onze Spoorweg-Maatschap
pijen in gebruik genomen, wordt gezegd, dat
geen enkel gebrek, 't welk aan liet stelsel
zelve zou kunnen worden geweten, zich voor
deed. Het bleek echter uit een paar onge
vallen op den Hollandschen IJzeren Spoor
weg, dat het locomotiefpersoneel soms de
noodzakelijke voorwaarden voor de mogelijk
heid om de rem in werking te doen treden,
uit het oog verliest dat nl. niet altijd
voldoend safimgedrukte lucht in de hulp
reservoirs aanwezig was. Vóór het vertrek
van den trein dient zorg té worden gedragen
dat er voldoende drukking in het hoofd
reservoir en in dc leiding zij: de toestel
dient geladen te zijn om, wanneer noodig,
al of niet automatisch in werking te kunnen
treden. Om te contröleeren of de machinist
in dit opzicht zijn plicht betracht, werd het
voorstel gedaan, dat de conducteurs op hun
treinrapporten ook de luchtdrukking zouden
aanteekenen, zooals zij die aflezen van den
in den bagagewagen geplaatsten manometer.
De directie der Maatschappij had echter tegen
dit voorstel bezwaar, en voorloopig werd er
daarom niet verder op aangedrongen. Bij
een der bovenbedoelde ongevallen bleek
trouwens, dat het aflezen van den lucht
drukmeter op de locomotief bij donker weder
vrij bezwaarlijk was. De directie werd uit-
genoodigd daarin verbetering te brengen,
opdat niet het personeel zich bij een begaan
verzuim zou kannen verschuilen achter de
moeilijkheid om den ter zijde, dus weinig
gunstig, geplaatsten manometer af te lezen.
De meest geschikte plaats voor dit instru
ment is tegen bet windscherm naast den
stoommanometer, zoodat beide toestellen door
één lamp kunnen worden verlicht. Deze
wijze van plaatsing is bij den Nederlandschep,
Rijnspoorweg en ook bij den O
gevoerd en werd aan andere M-handge-
tot voorbeeld gesteld. strijd
Bij de voornaamste Spoorweg-Ma. de
pijen werden pogingen gedaan oiht
s t o o t e li van de r ij t u i g e n in de treinen
tegen te gaan en dus een rustiger gang te
bevorderen. In navolging der Fransche
spoorwegen voerde men daartoe het behoorlijk
equilibrcercn van de assen in, vóór ze onder
de rijtuigen worden geplaatst. Het laat zich
tocli verklaren dat eenige afwijking in de
juiste gewichtsverdeeling der wielen bij de
omwenteling der as-werkingen, drukvariatiën
moet tengevolge hebben, die bij de groote
snelheden in bet rijtuig hoor- en voelbaar
zijn. Thans worden de assen zorgvuldig
onderzocht en afwijkingen verbeterd door het
aanbrengen van kleine gewichtjes.
De Exploitatie-Maatschappij voelde zich
door den ophef, die Engelschc bladen maakten
van de uitvinding van Langdon Davies
bet gelijktijdig gebruiken van éénzelfde
draadbegeleiding voor de inzending van twee
verschillende telegrammen aangespoord
om met die firma in overleg te treden, ten
einde van die uitvinding partij te trekken
voor telegraaflijnen, welke moeilijk
voor uitbreiding vatbaar zijn. Het scheen
echter dat de uitvinding nog niet zoo vol
komen was dat zij onder alle omstandig
heden kan worden toegepastten minste een
opdracht, door de Maatschappij gedaan tot
levering van zulk een inrichting voor de lijn
UtrechtZutphen, werd niet uitgevoerd.
Een ontsporing op de lijn der Hollandsche
Spoorwegmaatschappij te Klarcbeek, die ver
oorzaakt werd door bet te laat op onveilig
terugbrengen van het afstandssein, doch
voorkomen had kunnen worden indien het
locomotiefpersoneel naar de wisselseinen had
omgezien, deed verschil van gevoelen ont
staan omtrent de vraag of de wissel-
seinen uitsluitend voor het stations-per
soneel bestemd zijn. De Raad van Toezicht
meende, dat uitsluitend het stationspersoneel
voor den goeden stand der wissels verant
woordelijk behoorde te zijn, doch dat ook
het locomotiefpersoneel op den stand der
wisselseinen moest letten, teneinde in staat
te zijn om de nadeelige gevolgen van fouten,
door het stationspersoneel begaan, te voor
komen. Aan de machinisten der Maatschappij
werd een aanschrijving in dien zin gericht.
Er werden geen klachten meer ver
nomen omtrent de uitoefening van den dienst
op de lijn Zwolle-Almelo sinds het materieel
verbeterd en eeife vermeerdering der snelheid
tot stand gekomen was.
Een onderzoek naar het gebrek en de on
doelmatige plaatsing van de wachter s-
"woningen op den Staatsspoorweg Arn
hem - Zutfen - Hengelo - grens, waardoor de
wachters en wachteressen, die de afsluitingen
aan de overwegen bedienen, verschillende
malen 's daags genoodzaakt zijn belangrijke
afstanden tusschen haar woningen en die
overwegen af te leggen, bracht aan 't licht,
dat verbetering noodig was. Zoowel uitbrei
ding van 't aantal, als verplaatsing van
eenige ongunstig gelegen woningen op deze
lijn werd in 't belang van een goede bewa
king van den spoorweg vereischt. Na een
volgende opneming zou de Raad een volledig
voorstel tot wijziging van den gebrekkigen
toestand aan den Minister kunnen indienen.
(Slot volgt.)
Onder bet opschrift: „Beuzelwerk",
schrijft de Vereeniging tot verbetering van
armenzorg te Rotterdam in No. 35 liarer
losse blaadjes bet volgende:
Te Enkhuizen zoo kon men dezer dagen
in de courant lezen is eene ABC-Ver
eeniging opgericht. Die Vereeniging wil aan
kinderen geschenken met Sint-Nicolaas geven
en die betalen van de bijdragen liarer leden
a 10 cent, onder voorwaarde dat elk lid
2 nieuwe leden aanbrengt, of wel 30 cent
in plaats van 10 cent betaalt.
Als men nu de barmhartigheid in een
belachelijk daglicht wil stellen, kan men niet
beter doen dan voor zulk eene gedwongen
liefdadigheidsnering propaganda te maken.
De „boules de neige" of sneeuwballen zijn
uit Parijs overgewaaid. In de Fransche
hoofdstad vindt men zeer vele goede, dege
lijke elementen van armenzorg; wat daar de
liefdezusters doen, verdient bij ons hartelijke
sympathie en navolging. Maar men vindt
er ook eene zeer uitgebreide armenzorg, die
aan de toongevers van weelde en mode haar
luister ontleent, die met vele andere zaken
tot mode-artikelen is geworden. Wij moeten
voorzichtig zijn bij onze zucht tot navolging.
De ontevredenen, die over sociale onrecht
vaardigheid klagen, hebben werkelijk geen
ongelijk, als zij opkomen tegen het gebrek
aan ernst bij meervermogenden, die zulke
huismindeltjes aangrijpen om hun zin voor
weldoen lucht te geven. Wij kunnen ons
voorstellen, dat men met een grootsch doel
voor oogen, met den wensch bezield de eene
of andere stichting tot stand te brengen die
tot zegen zal worden voor de maatschappij,
geene middelen ontziet om de koorden der
beurs los te maken.
Wij billijken de middelen dan misschien
nietde nood dringt tot doortastend handelen.
Maar in welke armzalige plunje steekt onze
veelgeprezen milddadigheidszin, als die telkens
moet worden opgelapt, dank zij de dubbeltjes
en kwartjes van nieuwerwetsche sneeuw
ballen. Heet dat soms opvoeden van het
liefdadigheidspubliek, mag dat heeten lenigen
van den nood der mingegoeden?
Heeft het gegoede publiek geen geld over
voor nuttige instellingen, dan moeten wij
allen ons aangorden om het publiek geweten
wakker te schudden. Wil het uw arm-
geknutsel niet steunen, och, laat het dan
vrij, en staak liever uw arbeid.
Een bekende komiek trad op zekeren dag
een ijzerwinkel binnen en verlangde de
„Vorstenschool" van Multatuli.
„Wij verkoopen geen boeken," antwoordde
de winkelbediende, „dit is een ijzerzaak."
„Nu", hernam de komiek, die voorwendde
hardhorend te zijn, ik ben niet kieskeurig
bet is mij onverschillig of het in kalfs- of
juchtleer is ingebonden."
„Dit is geen boekwinkel," schreeuwde de
bediende.
„Heel goed," antwoordde de komiek,
„pak het netjes in. Zend het naar mijn
hotel. Ik wilde het een van mijn kennissen
ten geschenke geven."
„Wij hebben het in het geheel nietriep
de bediende, zoo hard bij kon, kersrood in
het gelaat wordende.
„Pak het in, of liet voor uw eigen moeder
was."
„Maar weet ge niet, dat we geen boeken
verkoopen," krijschte de bediende.
„Zeer goed, zeer goed, dan zal ik er op
wachten," zei dc komiek onverstoorbaar en
ging zitten.
De bediende snelde naar den eigenaar met
de boodschap, dat er een klant was, die een
van de vijf verloren had.
De eigenaar verscheen:
„Wat is er van uw dienst, mijnheer!"
„Ik wenschte een vijl te koopen, een een
voudige, vijf duim lange vijl," zeide de
komiek, „kan ik die hier krijgen?"
„Zeker," antwoordde de ijzerhaudelaarmet
een woedenden blik op den sprakcloozen
bediende en stelde den kooper het gevraagde
ter hand.
Ziehier een overzicht van de verschillende
spreekwijzen, te Parijs in gebruik om aan te
kondigen dat iemand is overleden: „il est
mort; il a rendu 1'ame; il estnettoyé; il est
rasibns; il est frimé; il est cuit; il est frit;
il est fricasséil est ratiboisé; il est occis;
il est crabsé; il a passé 1'arme k gauche;
son compte est régie; il a avalé sa chique;
il a passé le styx; il est rincé; on 1'a mis
dans la boite fi dominos; il a débouclé sa
valise; il est cané; il a lachc la rampe; il a
cassé sa pipe; il a ferme son vasistas; il a
démonté son chouberski; il a dévissé son
billard; il est claqué; il a renversé sa chau-
ferette; il a déboulonné sa colonne; il s'est
laissé glisser; il a tourné de 1'oeil; il a fait
la c.ulbute; il est dans le royaume des
taupeson vient de lui offrir un paletöt sans
manches.
Uitstekende resultaten. „En
hoe is het jelui op de badplaats bevallen,
heeft de kuur je goed gedaan?"
„O ja, dank je welIk ben 1 pond aan
gekomen en mijn vrouw anderhalf; de kin
deren zoo goed als niets, maar onze keuken
meid ruim veertien pond!"
Snelpersdruk van A. A. Bakker Cz., Nieuwediep,