BESCHUIT Broodfabriek „DE HAAF' F. RIESSELMANN, „DE AMSTERDAMMER", De beste en zuiverste te Amsterdam, Mrijgbaar lij onzen Agent DAGBLAD VOOR NEDERLAND. is die der Hofleverancier van H. M. de Koningin der Nederlanden. Bussen, met ons kenmerk van echtheid voorzien, waarborgen de zuiverheid. Zuidstraat, HELDER. Koster's Kleinen Winkel W. J. BLITZ, Tandarts, Heden verschijnt. „DE ANSTERDAHMER", Dngblnri voor Kcdcrland, in aanmerkelijk vergroot formaat, en met een nieuwe duidelijke letter gedrukt. De Abonnementsprijs blijft als voorheen f 2.50, franco per post f 2.7 5 per kwartaal. Nieuwe Abonnés ontvangen tot 1 December a. de Courant gratis. Proefexemplaren worden op aanvrage gratis verstrekt. BUREAU: SPUISTRAAT 145—147, AMSTERDAM. TE HUUR, tegen 1 Januari a. s., de •kapitale Bouwmanswoning en Boet, genaamd „de Schooten", gelegen te Koe gras, gem. Helder, bestaande uit diverse perceelen Wei- en Bouwland, te zamen groot ongeveer 90 hectaren. De heer C. MATERS, te Koegras, zal, op verzoek, de perceelen aanwijzen, terwijl nadere in lichtingen zijn te bekomen bij Dr. A. J. J. KL OPPERT, Plantage Parklaan 18, te Amsterdam. Tandarts BIERSTEKER is Woensdag 7 November te Helder, Kerk- gracht 338, te consulteeren voor tandheel kundige operatiën, vullingen en het plaatsen van kunsttanden en gebitten. Spreekuren van 93 uur. TE HUUR: Een logeabel WOONHUIS aan de Binnenhaven, bevattende 4 Kamers, Keuken, Zolder en ^Kelder, voorzien van gas- en waterleiding en verdere gemakken, vroeger bewoond door den WelEd. Gestr. Heer Palm. Te bevragen bij M. L. VAN GELDER, Hoofdgracht. Berlolit uit te Schagen. Door eene groote inkoop extra goedkoope eerste soort KOESCHAREN, merk „Goldenberg" f 3.25, franco per rembours f 3.50. VoortsKoe- en Paardenkettiugs, Stallampen en Lantaarns, Stal- en Graanschoppen, Graanmaten en Bascules, Boeren-, Bouw-, Dorsch-, Timmer- en Keukengereedschappen. N.B. Buskruit (Crêpée) N1 en Hagel, alsmede ENGELSGHE VERHARDE HAGEL. A. KOSTER, Schagen. Nieuwendijk bij den Dam, 241, AMSTERDAM, s iederen Donderdag, 's namiddags van 12 tot 1 ure, te spreken wegens tandheel kundige operatiën en het plaatsen van kunsttanden in het Hotel „Toelast" te Nieuwediep. Ook is hij te spreken des Zaterdags in „den Burg" en des Maandags in „de Jager" te Alkmaar, beide dagen tot's voor middags 11 ure; des Donderdags, tot 's voormiddags 11 ure, in het Hotel „Vrede- lust" te Schagen. Arrondissements-Recktbank. Behandeling van strafzaken op Dinsdag 30 Oct. 1888. T. Z. Kz., te Egmond aan zee, mishandeling, 4 maanden gevangenisstraf. J. B. J/,., te Akersloot, diefstal, 6 maanden ge vangenisstraf. J. S., tc Alkmaar, beleediging, f 2 boete, sub sidiair 1 dag hechtenis. C. K., te Alkmaar, mishandeling, f 8 boete, subsidiair 3 dagen hechtenis. W. V., te Zuidschanvoude, mishandeling, 7 dagen gevangenisstraf. J. S., te Hecr-Hugowaard, wederspannigheid, 12 dagen gevangenisstraf. T. M., te Hcer-Hugowaard, wederspannigheid en diefstal, 4 maanden gevangenisstraf. D. P. en J. 1\, te Heer-IIugowaard, diefstal, vrijgesproken. G. S. en J. D., te Noordscharwoude, diefstal, ieder f 3 boete, subsidiair 1 dag hechtenis. C. B. en K. S., te Hoorn, beleediging, enz., de eerste vrijgesproken, de tweede 7 dagen gevange nisstraf. C. P, te Hoorn, diefstal, 8 maanden gevange nisstraf. M. v. d. M., J. D. H. en A. J. S., te Helder, diefstal, ieder 9 dagen gevangenisstraf. C. Z. en C. d. G., te Helder, diefstal, 5 dagen gevangenisstraf. J. N. Mz., te Helder, diefstal, f 2 boete, subsi diair 3 dagen hechtenis. J. X. Tz., te Helder, mishandeling van een paard, vrijgesproken. R. J. v. T., te Helder, diefstal, 7 dagen gevan genisstraf. Tijdstippen van verzendingen der hier onder vermelde brievenmalen naar Ned. Oost-Indië: Met de stoom schepen xr van de Maatschappij „Neder- e i..d» ltotterdamsclie Llojd". MMbootm. Met de Britsche paketbooten. Over Amster dam of Rotterdam var, 's Gravenhage 11.45 's av. Over Marseille van 's Gravenhage 4.15 's av. Over Marseille van 's Gravenhage 6.15 's morg. Over Brindisi van 's Gravenhage 12.30 's av. 9 Nov. f 16 23 f 30 7 Dec. f 14 21 f 2S 13 Nov. 20 f 27 4 Dec. f 11 ii 18 f 25 17 Nov. 1 Dec. 15 29 9 Nov. 23 7 Dec. 21 f Met de stoomschepen der Maats. „Nederland". Padang wordt alleen aangedaan door de stoom schepen van de Maatschappij „Nederland". Toezicht op de Spoorwegen. Het verslag over 1887, door den Raad van Toezicht op de Spoorwegdiensten aan den Minister van Waterstaat enz. uitgebracht en in zijn geheel in de „Staatscourant" opge nomen, bevat verschillende mededeelingen, die niet van belang ontbloot zijn. Omtrent de werking van de Westinghouse- rem, thans bij al onze Spoorweg-Maatschap pijen in gebruik genomen, wordt gezegd, dat geen enkel gebrek, 't welk aan liet stelsel zelve zou kunnen worden geweten, zich voor deed. Het bleek echter uit een paar onge vallen op den Hollandschen IJzeren Spoor weg, dat het locomotiefpersoneel soms de noodzakelijke voorwaarden voor de mogelijk heid om de rem in werking te doen treden, uit het oog verliest dat nl. niet altijd voldoend safimgedrukte lucht in de hulp reservoirs aanwezig was. Vóór het vertrek van den trein dient zorg té worden gedragen dat er voldoende drukking in het hoofd reservoir en in dc leiding zij: de toestel dient geladen te zijn om, wanneer noodig, al of niet automatisch in werking te kunnen treden. Om te contröleeren of de machinist in dit opzicht zijn plicht betracht, werd het voorstel gedaan, dat de conducteurs op hun treinrapporten ook de luchtdrukking zouden aanteekenen, zooals zij die aflezen van den in den bagagewagen geplaatsten manometer. De directie der Maatschappij had echter tegen dit voorstel bezwaar, en voorloopig werd er daarom niet verder op aangedrongen. Bij een der bovenbedoelde ongevallen bleek trouwens, dat het aflezen van den lucht drukmeter op de locomotief bij donker weder vrij bezwaarlijk was. De directie werd uit- genoodigd daarin verbetering te brengen, opdat niet het personeel zich bij een begaan verzuim zou kannen verschuilen achter de moeilijkheid om den ter zijde, dus weinig gunstig, geplaatsten manometer af te lezen. De meest geschikte plaats voor dit instru ment is tegen bet windscherm naast den stoommanometer, zoodat beide toestellen door één lamp kunnen worden verlicht. Deze wijze van plaatsing is bij den Nederlandschep, Rijnspoorweg en ook bij den O gevoerd en werd aan andere M-handge- tot voorbeeld gesteld. strijd Bij de voornaamste Spoorweg-Ma. de pijen werden pogingen gedaan oiht s t o o t e li van de r ij t u i g e n in de treinen tegen te gaan en dus een rustiger gang te bevorderen. In navolging der Fransche spoorwegen voerde men daartoe het behoorlijk equilibrcercn van de assen in, vóór ze onder de rijtuigen worden geplaatst. Het laat zich tocli verklaren dat eenige afwijking in de juiste gewichtsverdeeling der wielen bij de omwenteling der as-werkingen, drukvariatiën moet tengevolge hebben, die bij de groote snelheden in bet rijtuig hoor- en voelbaar zijn. Thans worden de assen zorgvuldig onderzocht en afwijkingen verbeterd door het aanbrengen van kleine gewichtjes. De Exploitatie-Maatschappij voelde zich door den ophef, die Engelschc bladen maakten van de uitvinding van Langdon Davies bet gelijktijdig gebruiken van éénzelfde draadbegeleiding voor de inzending van twee verschillende telegrammen aangespoord om met die firma in overleg te treden, ten einde van die uitvinding partij te trekken voor telegraaflijnen, welke moeilijk voor uitbreiding vatbaar zijn. Het scheen echter dat de uitvinding nog niet zoo vol komen was dat zij onder alle omstandig heden kan worden toegepastten minste een opdracht, door de Maatschappij gedaan tot levering van zulk een inrichting voor de lijn UtrechtZutphen, werd niet uitgevoerd. Een ontsporing op de lijn der Hollandsche Spoorwegmaatschappij te Klarcbeek, die ver oorzaakt werd door bet te laat op onveilig terugbrengen van het afstandssein, doch voorkomen had kunnen worden indien het locomotiefpersoneel naar de wisselseinen had omgezien, deed verschil van gevoelen ont staan omtrent de vraag of de wissel- seinen uitsluitend voor het stations-per soneel bestemd zijn. De Raad van Toezicht meende, dat uitsluitend het stationspersoneel voor den goeden stand der wissels verant woordelijk behoorde te zijn, doch dat ook het locomotiefpersoneel op den stand der wisselseinen moest letten, teneinde in staat te zijn om de nadeelige gevolgen van fouten, door het stationspersoneel begaan, te voor komen. Aan de machinisten der Maatschappij werd een aanschrijving in dien zin gericht. Er werden geen klachten meer ver nomen omtrent de uitoefening van den dienst op de lijn Zwolle-Almelo sinds het materieel verbeterd en eeife vermeerdering der snelheid tot stand gekomen was. Een onderzoek naar het gebrek en de on doelmatige plaatsing van de wachter s- "woningen op den Staatsspoorweg Arn hem - Zutfen - Hengelo - grens, waardoor de wachters en wachteressen, die de afsluitingen aan de overwegen bedienen, verschillende malen 's daags genoodzaakt zijn belangrijke afstanden tusschen haar woningen en die overwegen af te leggen, bracht aan 't licht, dat verbetering noodig was. Zoowel uitbrei ding van 't aantal, als verplaatsing van eenige ongunstig gelegen woningen op deze lijn werd in 't belang van een goede bewa king van den spoorweg vereischt. Na een volgende opneming zou de Raad een volledig voorstel tot wijziging van den gebrekkigen toestand aan den Minister kunnen indienen. (Slot volgt.) Onder bet opschrift: „Beuzelwerk", schrijft de Vereeniging tot verbetering van armenzorg te Rotterdam in No. 35 liarer losse blaadjes bet volgende: Te Enkhuizen zoo kon men dezer dagen in de courant lezen is eene ABC-Ver eeniging opgericht. Die Vereeniging wil aan kinderen geschenken met Sint-Nicolaas geven en die betalen van de bijdragen liarer leden a 10 cent, onder voorwaarde dat elk lid 2 nieuwe leden aanbrengt, of wel 30 cent in plaats van 10 cent betaalt. Als men nu de barmhartigheid in een belachelijk daglicht wil stellen, kan men niet beter doen dan voor zulk eene gedwongen liefdadigheidsnering propaganda te maken. De „boules de neige" of sneeuwballen zijn uit Parijs overgewaaid. In de Fransche hoofdstad vindt men zeer vele goede, dege lijke elementen van armenzorg; wat daar de liefdezusters doen, verdient bij ons hartelijke sympathie en navolging. Maar men vindt er ook eene zeer uitgebreide armenzorg, die aan de toongevers van weelde en mode haar luister ontleent, die met vele andere zaken tot mode-artikelen is geworden. Wij moeten voorzichtig zijn bij onze zucht tot navolging. De ontevredenen, die over sociale onrecht vaardigheid klagen, hebben werkelijk geen ongelijk, als zij opkomen tegen het gebrek aan ernst bij meervermogenden, die zulke huismindeltjes aangrijpen om hun zin voor weldoen lucht te geven. Wij kunnen ons voorstellen, dat men met een grootsch doel voor oogen, met den wensch bezield de eene of andere stichting tot stand te brengen die tot zegen zal worden voor de maatschappij, geene middelen ontziet om de koorden der beurs los te maken. Wij billijken de middelen dan misschien nietde nood dringt tot doortastend handelen. Maar in welke armzalige plunje steekt onze veelgeprezen milddadigheidszin, als die telkens moet worden opgelapt, dank zij de dubbeltjes en kwartjes van nieuwerwetsche sneeuw ballen. Heet dat soms opvoeden van het liefdadigheidspubliek, mag dat heeten lenigen van den nood der mingegoeden? Heeft het gegoede publiek geen geld over voor nuttige instellingen, dan moeten wij allen ons aangorden om het publiek geweten wakker te schudden. Wil het uw arm- geknutsel niet steunen, och, laat het dan vrij, en staak liever uw arbeid. Een bekende komiek trad op zekeren dag een ijzerwinkel binnen en verlangde de „Vorstenschool" van Multatuli. „Wij verkoopen geen boeken," antwoordde de winkelbediende, „dit is een ijzerzaak." „Nu", hernam de komiek, die voorwendde hardhorend te zijn, ik ben niet kieskeurig bet is mij onverschillig of het in kalfs- of juchtleer is ingebonden." „Dit is geen boekwinkel," schreeuwde de bediende. „Heel goed," antwoordde de komiek, „pak het netjes in. Zend het naar mijn hotel. Ik wilde het een van mijn kennissen ten geschenke geven." „Wij hebben het in het geheel nietriep de bediende, zoo hard bij kon, kersrood in het gelaat wordende. „Pak het in, of liet voor uw eigen moeder was." „Maar weet ge niet, dat we geen boeken verkoopen," krijschte de bediende. „Zeer goed, zeer goed, dan zal ik er op wachten," zei dc komiek onverstoorbaar en ging zitten. De bediende snelde naar den eigenaar met de boodschap, dat er een klant was, die een van de vijf verloren had. De eigenaar verscheen: „Wat is er van uw dienst, mijnheer!" „Ik wenschte een vijl te koopen, een een voudige, vijf duim lange vijl," zeide de komiek, „kan ik die hier krijgen?" „Zeker," antwoordde de ijzerhaudelaarmet een woedenden blik op den sprakcloozen bediende en stelde den kooper het gevraagde ter hand. Ziehier een overzicht van de verschillende spreekwijzen, te Parijs in gebruik om aan te kondigen dat iemand is overleden: „il est mort; il a rendu 1'ame; il estnettoyé; il est rasibns; il est frimé; il est cuit; il est frit; il est fricasséil est ratiboisé; il est occis; il est crabsé; il a passé 1'arme k gauche; son compte est régie; il a avalé sa chique; il a passé le styx; il est rincé; on 1'a mis dans la boite fi dominos; il a débouclé sa valise; il est cané; il a lachc la rampe; il a cassé sa pipe; il a ferme son vasistas; il a démonté son chouberski; il a dévissé son billard; il est claqué; il a renversé sa chau- ferette; il a déboulonné sa colonne; il s'est laissé glisser; il a tourné de 1'oeil; il a fait la c.ulbute; il est dans le royaume des taupeson vient de lui offrir un paletöt sans manches. Uitstekende resultaten. „En hoe is het jelui op de badplaats bevallen, heeft de kuur je goed gedaan?" „O ja, dank je welIk ben 1 pond aan gekomen en mijn vrouw anderhalf; de kin deren zoo goed als niets, maar onze keuken meid ruim veertien pond!" Snelpersdruk van A. A. Bakker Cz., Nieuwediep,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1888 | | pagina 4