NIEUWEDIEPER COURANT. HELDER^SCHE- Zondag 24 Dect /fber 1893. Nieuwsblad voor Hollands Noorderkwartier. M. 153. Jaargang 5). B ERICH T. Nieuwjaarsgroeten. POSTERUEN. NEDERLAND. Geheel toevallig. tiet Vsilarlnndt ghetrouwe Blijf iolt tot in dea doot. Wilhelmuslied. .3 m a EN ,En dcirtpereert nimmer I" Jan Piet «re. Cc en. Versonynt lederen Dlasdas, Douderdag oa Zatoraa*. Abonneraent»prij» per 8 Voor de eonrant binnen de gemeeente t naar de overige plaatsen van Nederland K alle landen, die in bet postverdrag zijn opgenomen (inbegrepen Oost-Indië en Amerika). 0,0 Znid-Afrik* f 0.70, met Jong Holland1.20 0.90, 000 1.40 1-75, 2.50, 2.80 4- J. E VAN BALEN. Molenplein.Helder. Prij» der A d v e r t e n t i i e 7an 15 regel» 50 cent», elke regel meer 10 cent. Bij abonnement, boeveelheid regel», aanmerkelijk lager. Advertentiën voor liefdadige doeleinden Dienstaanbiedingen voor den werkenden «tand De Advertentiën kunnen overal worden geplaatst tussehen den tekst. Wegens het a. s. Kerstfeest zal Heldersche- en Nieuwe cl ie per Courant Diiit»tlrag 26 December niet verschijnen. Wij vestigen hierop de aandacht van ad verteerenden. Ons Bureel zal echter op dien dag WEL geopend zijn. Voor het plaatsen van Nieuwjaars groeten bestaat, als altijd, gelegenheid in ons nummer, dat Zaterdag 30 Dec. verschijnt, tegen verminderd tarief, nl. 25 cent voor 1 tot 5 regels. Elke regel meer 5 cent. Wij verzoeken beleefd s p-'o e d i g e inzending daarvan. De Directeur ya'n liet Postkantoor te Helder maakt hekend, dat op den 2(1 Döü'. a. s. (Tweede Kers! kfjutoör voor het publiek geov zijn, ook wat de pakketpost b vau 6 u. 's m. tot 7 u. 8 U V U 9 11£ n U 1 U 's av. Greenwichtijd. Voor kwitantiën, postwissels, van 11.30 u. voorm. tot 2.30 's nam. Spaarbank 8.30 u. 's m. tot 9 u. 's m. 11.30 u e i/ 4.30 u 'sav., terwijl de bestellingen op dien dag zullen plaats hebben te 7 u. 's m., 1 u. nam. en 8 u. 's av. KELDER, 23 December. Officiëele berichten uit do „Staatscourant". Bij Kon. besluit zijn benoemd, bij bet wapen der art., bij den staf van het wapen, tot luit.-kol., de raaj. H. H. Ramaer, van dien staf, voorz. der remonte-commissie voor het wapen der art.bij het 2de reg. vest.- art., tot lsten luit., de 2de luit. J. G. A. v. d. Putten, van het korp3bij het 3de reg. vest.-art., tot kapt., de 1ste luit. A. C. van Altena, van het korps; bij het 4de reg. vest.-art., tot majoor, de kapt. Jhr. F. J. A. Des Tombe, van het korps rijd.-art. tot kapt., de 1ste luit. A. E. J. G. d'Hame- court, van het 2<ie reg. veld-art. bij het korps pantserfort-nrt., tot comm. van het korps, de majoor J. Regenbogen, van het 4de reg. vest.-art.bij het kokps pontonniers, tot lsten luit., de 2de luit. W. E. Van Put ten, van het korps. De luits. ter zee 1ste kl. F. M. Van Gels- W. li1 O. Van Woerden, res- Met denzelfden datum wordi uc iuiu. u;.- zee lsle kl. J. W. Terraijtelem thans die nende als 1ste officier aan boorilï van Er. Ms. i monitor „Tijger", in gelijke betrekking over- geplaatst aan boord van Hr. Ms. instructie- schip „Admiraal van Wasaenaer" en aan boord van genoemden monitor vervangen door den luit. ter zee 1ste kl. M. W. L. i Olivier. STATEN-GENERA AL. Tweede Kamer. Avondzitting van Woensdag 20 Dec. De heeren Van Gijn en Beelaerts bespra ken de Greenwichtijdregeling, die bij het publiek geen ingang heeft gevonden, dat meer op eenheid van tijd gesteld is, 't liefst in aansluiting aan den Middcl-Europeeschen tijd. Ten einde de Regeering tot een stap in die richting te bewegen, dienden zij en 5 andere leden een motie in, om de wen- schelijkhcid uit te spreken van aansluiting bij den Middel-Europeeschen tijd. De behandeling dezer motie werd tot later uitgesteld. De heer van Gijn maakte zich bezorgd over de stijging der uitgaven voor ambte naars- en Waterstaats-personeel. De heer Roessingh wilde, dat het depar tement van Waterstaat meer indirect tot werkverschaffing, vooral ten plattelande, medewerken zou. De heer Sanders stelde een interpellatie in uitzicht over den aanleg vanj staatswege van electrische verbindingen. I De Minister stelde tegenover del toeneming der uitgaven de progressie der; inkomsten der verschillende diensten. Hij jerkende de noodzakelijkheid van zuinigheid in de Departements-uitgaven en hoopte, dat de afloopende uitgaven voor groote werken ge legenheid zouden geven om vooij het platte- -v?.*-. meer te doer. Met met oog op antwoord, dat dit fabrikaat pij tw..;.- zal worden gebruikt. Het ontwerp voor verbetering van den Leidschen Rijn zal gepubliceerd worden. Aan de heeren Roessingh, Houwing en A. van Dedem, die allen aandrongen op noodige verbetering van de Vecht in Over- ijsel, gaf de Minister te kennen, dat hij daartoe bij de volgende begrooting een voorstel hoopt te doen. Bij een gedachten wisseling met de heeren Conrad, Kolkman en de Ras over ver schillende rivierbplangen, noemde de Min. verbetering van de Lek beneden Vreeswijk noodzakelijk en deelde mede, dat met Maastricht overldy .hangende is over verdere verruimingswerk'. U1* de Maas, die wel licht een nieuwe \fwig zullen vereischen. Bij het artikel verlegging van den Maas mond verdaagde de Kamer met 32 tegen 19 stemmen het debat. Zitting van Donderdag 21 December, j Verschillende kleine wetsontwerpen wer- I den zonder discussie of hoofdelijke stem- i ming aangenomen, o. a. de begrooting der Landsdrukkerij. I Daarna werd de Waterstaats-begrooting voortgezet. Bij art. 37 besprak de heer Harte den invloed van den aanleg van het kanaal 's Hertogenbosch—Dongelen op de Beersche Maas. De heer Conrad erkende, dat er eenige bezwaren voor waterafvoer van de Beersche Maas kunnen ontstaan, bij hoogen aeestand in den Nieuwen Maasmond, die evenwel z. i. door gepaste maatregelen kunnen worden weggenomen. De heer Tydeman protesteerde tegen het omkceren der rollen, waardoor het waterscbsywVo""?- 'T: braba: ■ter gaf eene uitvoerige technische van het werk verklaarde.dat overleg met Ged. Staten van Noordbrabant zal worden gevoerd over afsluiting van den Baardwijkschen overlaatzag geen gevaar voor ijsophooping en kon geen nader on derzoek door een commissie doen instellen. Door den heer Smeenge werd aange drongen op het maken van een vluchthaven gladde asphalt-baan. Daarbij kwam nog, dat hij in liet begin eene kleine opstijging van de straat moest overwinnen en dat is voor een nieuweling altijd nog lastig. Toen ging het een poosje als van een leien dakje en Klaus meende alle reden te heb ben om tevreden te zijn. Hij was ook nog zeer te vreden, toen eenige oogenblikken later de gang van zijn rijwiel sneller werd, want hijzelf gevoelde, dat hij daaraan onschuldig was. De straat liep daar glooiend af en de machine rolde nu vanzelf voort. Klaus Heide kon er 7<ch niet genoeg over ver wonderen, dat er nog »- dien waren, die het wiel- rijden eene inspanner ..spanning konden vinden. Hoe konden toch de menschen eeuwig bezwaren maken omtrent dingen, waarvan zij geen verstand hebben. Het ging als gesmeerd en er kon geen aan genamer en minder inspannende manier van voort bewegen zijn dan deze Het weer was prachtig en de straten waren in voortreffelijken toestand, weinig drukte en aan beide zijden een waar lusttafereelprachtige villa's met fraaie tuinen. Klaus, zou nu wel liever de gang van zijne machine wat hebben willen matigen, ten einde van al dat schoon meer te genieten, maar hij kwam tot de minder aangename ontdekking, dat de ma chine hem in hare macht had en niet hij de machine. De helling der straat was nu erger geworden en zoover hij zien kon, veranderde dat niet. De machine rolde en rolde.... zij was er eenvoudig van doorge gaan Als hem nu een kind in den weg kwam, was het des doods. Als hij een wagen ontmoet met maar half levende paarden, dan is een onheil onvermijde lijk. En allerlei schrikbeelden gingen hem door het hoofd, terwijl het rijwiel met hardnekkige, onver standige haast voortrolde. Twee dingen zou Klaus in dit oogenblik gaarne geweten hebben ten eerste, hoe men zoo'n dol ge worden machine kon beteugelen en ten tweede hoe men zonder den nek te breken van die hooge zit plaats kon afkomen. Het afstijgen bij zoo'n razenden H u m orist'ische novelle door BALDUIN CROLLER. VVielrijden is een mooi ding als men het kan Met deze diepzinnige beschouwing had Klaus Heide zich bagjg gehouden en was eindelijk tot het besluit gekomen het te leeren. Waarom zou hij er ook niet toe besluiten? Hij was een flink ruiter, zwemmer, schermer, bergklimmer, turner, roeier hij kon met den knuppel zwaaien en metgewichten werken als een Champion-atlileet waarom zou hij dan het wielrijden niet leeren? Er was absoluut niets tegen, wel veel voor. In de eerste plaats zijne lichaamsgestalte. Hij was een kerel als een boom en zeer gespierd, die altijd eene bijzondere voorliefde voor lichaamsoefeningen had gehad. Reeds als school jongen had hij athletische neigingen gehad en als student had hij die met de meeste liefde verder ontwikkeld. Hij had er zelfs geen afstand van ge daan, toen zijne loopbaan hem dwong vele, vele uren van den dag aan zijne schrijftafel of in het laboratorium door te brengen. Want toen ontwaakte de oude neiging eerst recht in hem en te sterker, daar zij voortgedreven werd door de behoefte, welke hij er aan begon te gevoelen. Zijn lichaam hunkerde bepaald naar spierbeweging en hij was het niet recht eens, hoe hij dat bevredi gen zou. Gymnastische toeren zijn zeer aardig, maar de grootste enthousiast zal toestemmen, dat, als men dat zoo moederziel alleen doet, liet op den duur vervelend wordt. Men kan het een kwartier, een half uur desnoods volhouden, maar dan krijgt men er toch genoeg van. Voor zwemmen had hij geen gelegenheid, voor scherinen haperde liet hem aan een tegenpartij. Rijden, ja, dat zou goed geweest zijn, maar zijne middelen lieten hem dat niet toe. aan het Krammer, terwijl de heer Henne- quin op de groote noodzakelijkheid wees om de haven van Breskens te voltooien. Ten aanzien van een vluchthaven werd door den Minister een onderzoek toegezegd. Voor het maken van los- en laadplaatsen in de haven van Breskens kon hij geen toe zegging doen. Met den heer Gerritsen erkende de Min. het nadeel van de brug bij Velzen. Op dit oogenblik heeft hij echter nog te veel geld voor de sluizen noodig, om een wijdere brug te kunnen voorstellen. De heer Tijdens vroeg voorziening tegen, belemmering van wielrijders door tolbazci De Minister zou het verzoek aan éijn col lega voor Financiën overbrengeli. De Minister bleef tegenover den heer Zijlma vasthouden aan de voorwaarde van I bijdrage var. provincie en gemeenten voor 1 verbetering van de haven te Delfzijl. De heer Schepel betoogde de noodzakelijkheid I dezer haven verbetering, i Een araend.-Schepel, om f 8000 uit te I trekken voor onderhoud van die haven, werd ingetrokken, na de verklaring, dat de Regeering voor behoorlijk onderhoud zal j zorgen. I Na lang debat over hel nieuwe archief- gebouw, is met 56 tegen 20 st. aangenomen een nmend. van de C. v. R., om het te I bouwen op Bleijenburg, achter het bestaande. I Zitting van Vriidap zi December. 7 t. verlof, op een .1 n 1 .en vraajj te doev.' j genlieden," die dit jaar niet meer bij afzonderlijke begrooting worden behandeld, gaven als gewoonlijk aanleiding tot velerlei wenschen en klachten. Er waren 23 sprekers ingeschreven. De heer Roessingh achtte de voorwaarden, waarop de Regeering den N. O. lokaal spoorweg wil aanleggen, voor de belang hebbende gemeenten re bezwarendde heer Van Berckel betoogde, dat na de Spoorwegovereenkomst de dienstregeling, vooral op de Spoorwegen, er niet beter op geworden is,'ook in het verband met het internationaal verkeer. De heer de Ras vroeg, of de spoorweg EIsloo—Bunde zal worden verlegd. De heer Smeenge klaagde, dat de spoorwegregeling dikwijls de scheepvaart belemmertde heer v. d. Kaay over ge- 1 brek aan aansluiting voor reizigers 3de kl., voor welke catagorie de heer Heldt pri vaten in doorgaande rijtuigen wilde zien aangebracht. De heer Tydens wensc'nte de leden der Kamer in het genot te stellen van een 1 abonnement, geldig op alle treinen in Nederland. I)e Minister beloofde, vele klachten cn verzoeken nauwlettend te overwegen, betuigde zijn sympathie voor aanleg van lokaalsporen en stoomtramwegen en is 1 tot overleg ter verlaging der personen- tarieven bereid. Hij betwijfelde, of de leden een spoorwegabonnement verlang den en of de maatschappijen daartoe te dwingen waren. Toch bleef de heer Ty dens dit in 's lands belang noodig ach ten. De Minister was niet bereid tot een door den heer Levy verlangd desknndig onderzoek naar den toestand van het westelijk viaduct te Amsterdam, na de reeds verkregen gegevens van den Raad van Toezicht. De heer Sanders opperde het denkbeeld van den bouw van een internationaal station te Esschen, op de Belgisch-Hol- landsche grens, met opheffing van het gebrekkige station Roosendaal. De Minister wees op de kosten. Bij art. 147 (subsidies voor stoomtram wegen BlokzijlZwolle, AlkmaarPurme- rend, SchagenWognum en VeghclBel gische grenzen) kwam in behandeling een motie der C. v. R., om uit te spieken, da* bij subsidies de voorwaarden moeten ge steld worden, in de Memorie van antwoor aangegeven, en dat geen verdere subsidi' worden verleend dan nadat algtraeene t gelen zijn vastgesteld. De heer Roëll bestreed de subsidies, gens onzekerheid van het stelsel der geering. Hij verlangde voorat wettq regeling.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche en Nieuwedieper Courant | 1893 | | pagina 1