NIEUWEDIEPER COURANT.
HELDER^SCHE-
Zondag 24 Dect /fber 1893.
Nieuwsblad voor Hollands Noorderkwartier.
M. 153.
Jaargang 5).
B ERICH T.
Nieuwjaarsgroeten.
POSTERUEN.
NEDERLAND.
Geheel toevallig.
tiet Vsilarlnndt ghetrouwe
Blijf iolt tot in dea doot.
Wilhelmuslied.
.3 m a
EN
,En dcirtpereert nimmer I"
Jan Piet «re. Cc en.
Versonynt lederen Dlasdas, Douderdag oa Zatoraa*.
Abonneraent»prij» per 8
Voor de eonrant binnen de gemeeente
t naar de overige plaatsen van Nederland
K alle landen, die in bet postverdrag
zijn opgenomen (inbegrepen
Oost-Indië en Amerika).
0,0 Znid-Afrik*
f 0.70, met Jong Holland1.20
0.90, 000 1.40
1-75,
2.50,
2.80
4-
J. E VAN BALEN.
Molenplein.Helder.
Prij» der A d v e r t e n t i i e
7an 15 regel» 50 cent», elke regel meer 10 cent. Bij abonnement,
boeveelheid regel», aanmerkelijk lager.
Advertentiën voor liefdadige doeleinden
Dienstaanbiedingen voor den werkenden «tand
De Advertentiën kunnen overal worden geplaatst tussehen den tekst.
Wegens het a. s. Kerstfeest zal
Heldersche- en Nieuwe cl ie per
Courant Diiit»tlrag 26 December niet
verschijnen.
Wij vestigen hierop de aandacht
van ad verteerenden.
Ons Bureel zal echter op dien dag
WEL geopend zijn.
Voor het plaatsen van Nieuwjaars
groeten bestaat, als altijd, gelegenheid
in ons nummer, dat Zaterdag 30 Dec.
verschijnt, tegen verminderd tarief, nl.
25 cent voor 1 tot 5 regels. Elke
regel meer 5 cent.
Wij verzoeken beleefd s p-'o e d i g e
inzending daarvan.
De Directeur ya'n liet Postkantoor te
Helder maakt hekend, dat op
den 2(1 Döü'. a. s. (Tweede Kers!
kfjutoör voor het publiek geov
zijn, ook wat de pakketpost b
vau 6 u. 's m. tot 7 u.
8 U V U 9
11£ n U 1 U 's av.
Greenwichtijd.
Voor kwitantiën, postwissels,
van 11.30 u. voorm. tot 2.30 's nam.
Spaarbank 8.30 u. 's m. tot 9 u. 's m.
11.30 u e i/ 4.30 u 'sav.,
terwijl de bestellingen op dien dag
zullen plaats hebben
te 7 u. 's m., 1 u. nam. en 8 u. 's av.
KELDER, 23 December.
Officiëele berichten
uit do „Staatscourant".
Bij Kon. besluit zijn benoemd, bij bet
wapen der art., bij den staf van het wapen,
tot luit.-kol., de raaj. H. H. Ramaer, van
dien staf, voorz. der remonte-commissie voor
het wapen der art.bij het 2de reg. vest.-
art., tot lsten luit., de 2de luit. J. G. A.
v. d. Putten, van het korp3bij het 3de
reg. vest.-art., tot kapt., de 1ste luit. A. C.
van Altena, van het korps; bij het 4de reg.
vest.-art., tot majoor, de kapt. Jhr. F. J. A.
Des Tombe, van het korps rijd.-art. tot
kapt., de 1ste luit. A. E. J. G. d'Hame-
court, van het 2<ie reg. veld-art. bij het
korps pantserfort-nrt., tot comm. van het
korps, de majoor J. Regenbogen, van het
4de reg. vest.-art.bij het kokps pontonniers,
tot lsten luit., de 2de luit. W. E. Van Put
ten, van het korps.
De luits. ter zee 1ste kl. F. M. Van Gels-
W. li1 O. Van Woerden, res-
Met denzelfden datum wordi uc iuiu. u;.-
zee lsle kl. J. W. Terraijtelem thans die
nende als 1ste officier aan boorilï van Er. Ms. i
monitor „Tijger", in gelijke betrekking over-
geplaatst aan boord van Hr. Ms. instructie-
schip „Admiraal van Wasaenaer" en aan
boord van genoemden monitor vervangen
door den luit. ter zee 1ste kl. M. W. L. i
Olivier.
STATEN-GENERA AL.
Tweede Kamer.
Avondzitting van Woensdag 20 Dec.
De heeren Van Gijn en Beelaerts bespra
ken de Greenwichtijdregeling, die bij het
publiek geen ingang heeft gevonden, dat
meer op eenheid van tijd gesteld is, 't liefst
in aansluiting aan den Middcl-Europeeschen
tijd. Ten einde de Regeering tot een stap
in die richting te bewegen, dienden zij en
5 andere leden een motie in, om de wen-
schelijkhcid uit te spreken van aansluiting
bij den Middel-Europeeschen tijd.
De behandeling dezer motie werd tot
later uitgesteld.
De heer van Gijn maakte zich bezorgd
over de stijging der uitgaven voor ambte
naars- en Waterstaats-personeel.
De heer Roessingh wilde, dat het depar
tement van Waterstaat meer indirect tot
werkverschaffing, vooral ten plattelande,
medewerken zou.
De heer Sanders stelde een interpellatie
in uitzicht over den aanleg vanj staatswege
van electrische verbindingen. I
De Minister stelde tegenover del toeneming
der uitgaven de progressie der; inkomsten
der verschillende diensten. Hij jerkende de
noodzakelijkheid van zuinigheid in de
Departements-uitgaven en hoopte, dat de
afloopende uitgaven voor groote werken ge
legenheid zouden geven om vooij het platte-
-v?.*-. meer te doer. Met met oog op
antwoord, dat dit fabrikaat pij tw..;.-
zal worden gebruikt.
Het ontwerp voor verbetering van den
Leidschen Rijn zal gepubliceerd worden.
Aan de heeren Roessingh, Houwing en
A. van Dedem, die allen aandrongen op
noodige verbetering van de Vecht in Over-
ijsel, gaf de Minister te kennen, dat hij
daartoe bij de volgende begrooting een
voorstel hoopt te doen.
Bij een gedachten wisseling met de heeren
Conrad, Kolkman en de Ras over ver
schillende rivierbplangen, noemde de Min.
verbetering van de Lek beneden Vreeswijk
noodzakelijk en deelde mede, dat met
Maastricht overldy .hangende is over verdere
verruimingswerk'. U1* de Maas, die wel
licht een nieuwe \fwig zullen vereischen.
Bij het artikel verlegging van den Maas
mond verdaagde de Kamer met 32 tegen
19 stemmen het debat.
Zitting van Donderdag 21 December,
j Verschillende kleine wetsontwerpen wer-
I den zonder discussie of hoofdelijke stem-
i ming aangenomen, o. a. de begrooting der
Landsdrukkerij.
I Daarna werd de Waterstaats-begrooting
voortgezet.
Bij art. 37 besprak de heer Harte den
invloed van den aanleg van het kanaal
's Hertogenbosch—Dongelen op de Beersche
Maas.
De heer Conrad erkende, dat er eenige
bezwaren voor waterafvoer van de Beersche
Maas kunnen ontstaan, bij hoogen aeestand
in den Nieuwen Maasmond, die evenwel
z. i. door gepaste maatregelen kunnen
worden weggenomen.
De heer Tydeman protesteerde tegen
het omkceren der rollen, waardoor het
waterscbsywVo""?- 'T:
braba:
■ter gaf eene uitvoerige technische
van het werk verklaarde.dat
overleg met Ged. Staten van Noordbrabant
zal worden gevoerd over afsluiting van den
Baardwijkschen overlaatzag geen gevaar
voor ijsophooping en kon geen nader on
derzoek door een commissie doen instellen.
Door den heer Smeenge werd aange
drongen op het maken van een vluchthaven
gladde asphalt-baan. Daarbij kwam nog, dat hij in
liet begin eene kleine opstijging van de straat
moest overwinnen en dat is voor een nieuweling
altijd nog lastig. Toen ging het een poosje als van
een leien dakje en Klaus meende alle reden te heb
ben om tevreden te zijn. Hij was ook nog zeer te
vreden, toen eenige oogenblikken later de gang van
zijn rijwiel sneller werd, want hijzelf gevoelde, dat
hij daaraan onschuldig was. De straat liep daar
glooiend af en de machine rolde nu vanzelf voort.
Klaus Heide kon er 7<ch niet genoeg over ver
wonderen, dat er nog »- dien waren, die het wiel-
rijden eene inspanner ..spanning konden vinden.
Hoe konden toch de menschen eeuwig bezwaren
maken omtrent dingen, waarvan zij geen verstand
hebben. Het ging als gesmeerd en er kon geen aan
genamer en minder inspannende manier van voort
bewegen zijn dan deze
Het weer was prachtig en de straten waren in
voortreffelijken toestand, weinig drukte en aan beide
zijden een waar lusttafereelprachtige villa's met
fraaie tuinen. Klaus, zou nu wel liever de gang van
zijne machine wat hebben willen matigen, ten einde
van al dat schoon meer te genieten, maar hij kwam
tot de minder aangename ontdekking, dat de ma
chine hem in hare macht had en niet hij de machine.
De helling der straat was nu erger geworden en
zoover hij zien kon, veranderde dat niet. De machine
rolde en rolde.... zij was er eenvoudig van doorge
gaan Als hem nu een kind in den weg kwam, was
het des doods. Als hij een wagen ontmoet met maar
half levende paarden, dan is een onheil onvermijde
lijk. En allerlei schrikbeelden gingen hem door het
hoofd, terwijl het rijwiel met hardnekkige, onver
standige haast voortrolde.
Twee dingen zou Klaus in dit oogenblik gaarne
geweten hebben ten eerste, hoe men zoo'n dol ge
worden machine kon beteugelen en ten tweede hoe
men zonder den nek te breken van die hooge zit
plaats kon afkomen. Het afstijgen bij zoo'n razenden
H u m orist'ische novelle
door
BALDUIN CROLLER.
VVielrijden is een mooi ding als men het kan
Met deze diepzinnige beschouwing had Klaus
Heide zich bagjg gehouden en was eindelijk tot het
besluit gekomen het te leeren. Waarom zou hij er
ook niet toe besluiten? Hij was een flink ruiter,
zwemmer, schermer, bergklimmer, turner, roeier
hij kon met den knuppel zwaaien en metgewichten
werken als een Champion-atlileet waarom zou hij
dan het wielrijden niet leeren? Er was absoluut
niets tegen, wel veel voor. In de eerste plaats zijne
lichaamsgestalte. Hij was een kerel als een boom en
zeer gespierd, die altijd eene bijzondere voorliefde
voor lichaamsoefeningen had gehad. Reeds als school
jongen had hij athletische neigingen gehad en als
student had hij die met de meeste liefde verder
ontwikkeld. Hij had er zelfs geen afstand van ge
daan, toen zijne loopbaan hem dwong vele, vele
uren van den dag aan zijne schrijftafel of in het
laboratorium door te brengen. Want toen ontwaakte
de oude neiging eerst recht in hem en te sterker,
daar zij voortgedreven werd door de behoefte, welke
hij er aan begon te gevoelen.
Zijn lichaam hunkerde bepaald naar spierbeweging
en hij was het niet recht eens, hoe hij dat bevredi
gen zou. Gymnastische toeren zijn zeer aardig, maar
de grootste enthousiast zal toestemmen, dat, als men
dat zoo moederziel alleen doet, liet op den duur
vervelend wordt. Men kan het een kwartier, een
half uur desnoods volhouden, maar dan krijgt men
er toch genoeg van. Voor zwemmen had hij geen
gelegenheid, voor scherinen haperde liet hem aan
een tegenpartij. Rijden, ja, dat zou goed geweest
zijn, maar zijne middelen lieten hem dat niet toe.
aan het Krammer, terwijl de heer Henne-
quin op de groote noodzakelijkheid wees
om de haven van Breskens te voltooien.
Ten aanzien van een vluchthaven werd
door den Minister een onderzoek toegezegd.
Voor het maken van los- en laadplaatsen in
de haven van Breskens kon hij geen toe
zegging doen.
Met den heer Gerritsen erkende de Min.
het nadeel van de brug bij Velzen. Op dit
oogenblik heeft hij echter nog te veel
geld voor de sluizen noodig, om een
wijdere brug te kunnen voorstellen.
De heer Tijdens vroeg voorziening tegen,
belemmering van wielrijders door tolbazci
De Minister zou het verzoek aan éijn col
lega voor Financiën overbrengeli.
De Minister bleef tegenover den heer
Zijlma vasthouden aan de voorwaarde van
I bijdrage var. provincie en gemeenten voor
1 verbetering van de haven te Delfzijl. De
heer Schepel betoogde de noodzakelijkheid
I dezer haven verbetering,
i Een araend.-Schepel, om f 8000 uit te
I trekken voor onderhoud van die haven,
werd ingetrokken, na de verklaring, dat de
Regeering voor behoorlijk onderhoud zal
j zorgen.
I Na lang debat over hel nieuwe archief-
gebouw, is met 56 tegen 20 st. aangenomen
een nmend. van de C. v. R., om het te
I bouwen op Bleijenburg, achter het bestaande.
I Zitting van Vriidap zi December.
7 t.
verlof, op een
.1 n 1 .en vraajj te doev.'
j genlieden," die dit
jaar niet meer bij afzonderlijke begrooting
worden behandeld, gaven als gewoonlijk
aanleiding tot velerlei wenschen en klachten.
Er waren 23 sprekers ingeschreven.
De heer Roessingh achtte de voorwaarden,
waarop de Regeering den N. O. lokaal
spoorweg wil aanleggen, voor de belang
hebbende gemeenten re bezwarendde
heer Van Berckel betoogde, dat na de
Spoorwegovereenkomst de dienstregeling,
vooral op de Spoorwegen, er niet beter op
geworden is,'ook in het verband met het
internationaal verkeer.
De heer de Ras vroeg, of de spoorweg
EIsloo—Bunde zal worden verlegd.
De heer Smeenge klaagde, dat de
spoorwegregeling dikwijls de scheepvaart
belemmertde heer v. d. Kaay over ge-
1 brek aan aansluiting voor reizigers 3de kl.,
voor welke catagorie de heer Heldt pri
vaten in doorgaande rijtuigen wilde zien
aangebracht.
De heer Tydens wensc'nte de leden der
Kamer in het genot te stellen van een
1 abonnement, geldig op alle treinen in
Nederland.
I)e Minister beloofde, vele klachten cn
verzoeken nauwlettend te overwegen,
betuigde zijn sympathie voor aanleg van
lokaalsporen en stoomtramwegen en is
1 tot overleg ter verlaging der personen-
tarieven bereid. Hij betwijfelde, of de
leden een spoorwegabonnement verlang
den en of de maatschappijen daartoe te
dwingen waren. Toch bleef de heer Ty
dens dit in 's lands belang noodig ach
ten.
De Minister was niet bereid tot een
door den heer Levy verlangd desknndig
onderzoek naar den toestand van het
westelijk viaduct te Amsterdam, na de
reeds verkregen gegevens van den Raad
van Toezicht.
De heer Sanders opperde het denkbeeld
van den bouw van een internationaal
station te Esschen, op de Belgisch-Hol-
landsche grens, met opheffing van het
gebrekkige station Roosendaal.
De Minister wees op de kosten.
Bij art. 147 (subsidies voor stoomtram
wegen BlokzijlZwolle, AlkmaarPurme-
rend, SchagenWognum en VeghclBel
gische grenzen) kwam in behandeling een
motie der C. v. R., om uit te spieken, da*
bij subsidies de voorwaarden moeten ge
steld worden, in de Memorie van antwoor
aangegeven, en dat geen verdere subsidi'
worden verleend dan nadat algtraeene t
gelen zijn vastgesteld.
De heer Roëll bestreed de subsidies,
gens onzekerheid van het stelsel der
geering. Hij verlangde voorat wettq
regeling.