Vereenigsng voor Bedrijfsvoorlichting in de Wieringermeer
BEHEER DER
DOMEINEN
spr., nl. het vormen van de diver
se besturen.
Er zijn twee stroomingen. De
eene wil de besturen door de be
drijf sgenooten zelf laten kiezen,
dus door allen die bij het bedrijf
betrokken, zijn .terwijl de andere
strooming het kiezen van de be
sturen door de standsorganisaties
wil laten verrichten.
Hoe dit in de toekomst zal gaan
weet spr. niet, doch de eerste
maal zal dit zeker door de hui
dige organisaties moeten gebeu
ren. Vermoedelijk zal de kwestie
hoe het in het vervolg zal moe
ten gebeuren een zaak van de
Volksvertegenwoordiging zijn.
Als voorbereiding van het Pu
bliekrechtelijk lichaam van den
landbouw is in het leven geroe
pen de Stichting voor den land
bouw.
Deze instelling behandelt de
loopende zaken. Er zijn verschil
lende afdcelingen opgericht, b.v.
de afd. akkerbouw, veeteelt, tuin
bouw, boschbouw, een sociale af-
deeling allen met specialisten. In
de techn. economische afdeelin-
gen zijn de arbeidersorganisaties
gedeeltelijk vertegenwoordigd, in
de sociale af deeling echter gelijk
berechtigd. Er is een landelijk be
stuur, prov. besturen en er komen
.dorpsbesturen.
Tot de loopende zaken behoort
o.a. ook het annexatie-probleem,
waarover een rapport zal worden
•uitgebracht, Landbouwherstel e.d.
Spr. besluit zijn inleiding met er
op te wijzen dat de landbouw
dringend een organisatie noodig
heeft die de techn.. economische
belangen volledig behartigt.
Hierna werd door verschillende
personen van de gelegenheid ge
bruik gemaakt tot het 'stellen van
vragen, welke door Ir. Veth ten
genoegen werden beantwoord.
De bijeenkomst werd hierop ge
sloten.
Opmerkingen over tractoren en
mechanisatie in den landbouw
Aangezien de mechanisatie in
den landbouw' steeds verder
wordt doorgevoerd en voorname
lijk de mechanische tractie veel
veld wint. lijkt het ons ge
vcnscht, hier :an eeniye aandacht
te schenken.
Niet alleen in Engeland en
Frankrijk, doch cok in ons land
zal veel nieuw materiaal worden
ingevoerd. Alhoewel de mecha
nisatie in de Wieringermeer reeds
vrij ver was doorgevoerd, laat t
zich aanzien, wanneer de voor
teekenen niet bedriegen, dat
straks op vele akkerbouwbedrij
ven een ,,iron hoise' zijn diensten
zal verrichten. Of door al dege
nen, die een trekker hebben aan
gevraagd, voornamelijk wat be
treft de kleinere zandbedrijven.
hierover vooraf een rentabiliteits-
berekening is opgesccld, meenen
we te moeten betwijfelen, en lijkt
ons in die gevallen nok de aan
schaffing in verband met de hui
dige aankoopprijzen en hooge
brandstofkosten, soms wel eenigs-
zins een waagstuk. Het wil ons
voorkomen, dat de kooplust der
oorlogsjaren hier nog eenigszins
in tot uiting komt.
Voor de pachters, die in het
bezit van een aankoopvergunning
worden gesteld, komt vanzelfspre
kend de vraag aan de orde;
Welke trekker geniet onder de
gegeven omstandigheden de voor
keur?" Voor we hierop verder in
gaan, kan worden opgemerkt, dat
de landbouwtrekkers in twee
hoofdgroepen kunnen worden ge
splitst, n.1. wieltrekkers en rups
trekkers, welke dan weer zijn
onder te verdeelen in lichte, mid
delzware en zware, terwijl daar
naast in iedere klasse zoowel pe
troleum- als Dieselmotoren kun
nen zijn ingebouwd. De kwestie
wiel- of rupstrekker hangt nauw
samen met de bedrijfsgrootte en
zwaarteklasse van den grond en
komt nog wel eens aan de orde.
We willen ons eerst bezig hou
den met de categorie wieltrekkers.
Het is zonder meer duidelijk, dat
op de eerder gestelde vraag niet
eenvoudig door een leek een defi
nitief antwoord is te geven. Van
iedere trekker die op de markt
verschijnt en een product is van
een fabriek met wereldreputatie,
kan worden aangenomen, dat
deze. mits oordeelkundig gebruikt,
zijn bezitter jarenlang van dienst
kan zijn. Dit neemt echter niet
weg, dat de eene trekker voor
deden kan hebben of van bepaal
de eigenschappen is voorzien, die
een andere, overigens even goede
trekker mist. Zoo is het mogelijk
een lijst van gewaardeerde eigen
schappen op te stellen en kan aan
•de hand daarvan worden nage
gaan, welke trekker het grootste
aantal gunstige eigenschappen in
zich vereenigd heeft. Dooj-, ons is
nog nooit een trekker ontmoet,
die de door ons genoemde gun
stige eigenschappen alle bezit,
iets van dien aard te construeeren.
iets van dien aard te contrueeren,
De vraag is daarbij vanzelfspre
kend of ook anderen aangaande
deze eigenschappen dezelfde mee-4
ning zijn toegedaan.
1In de eerste plaats mag van
een wieltrekker worden.verwacht,
dat op drie plaatsen kracht kan
worden afgegeven, t.w. trekhaak,
riemschijf en aftakas. Wanneer
de laatste twee niet zijn aange
bracht, moet toch de mogelijkheid
aanwezig zijn, deze op een een
voudige wijze te monteeren.
2. Verder moet het van belang
worden geacht, dat het trekpunt
ver naar voren is gelegen en b.v.
onder de buik van de trekker is
bevestigd. Dit zal zeer zeker dc
bestuurbaarheid van de trekker
ten goede komen.
3. In de derde plaats is van be
lang, dat een korte draai/cirkel
kan worden bereikt en zal in ver
band hiermede onafhankelijke
achterwielafremming als een
voordeel moeten worden be
schouwd. In hoeverre hierbij de
smalle vooras, ondanks zijn moei
lijker bestuurbaarheid op rechte
einden, zich zal handhaven, moet
worden afgewacht.
4. Het verdient de voorkeur,
dat het toerental van de motor
laag is gehouden, b.v. in de buurt
van 11001200 per minuut. Er
schijnt den laatsten tijd bij ver
schillende fabrikanten de neiging
te bestaan dit toerental op te voe
ren. waardoor inderdaad meer
kracht wordt afgegeven en dit
mogelijk nog andere voordeelen
biedt.. De levensduur van de trek
ker zal hierdoor echter ongetwij
feld ongunstig worden beïnvloed.
5. Een gunstige versnellingsver
houding. Het lijkt ons van belang,
dat de eerste versnelling zoodanig
klein is. dat vrijwel steeds, ook
voor het zwaardere werk, op de
tweede kan worden gewerkt en
men bij zeer moeilijke omstandig
heden terug kan naar een lagere
versnelling. Is dit niet het geval,
dan zal bij zeer zware momenten
de motor worden overbelast, wat
funest voor het mechanisme kan
worden genoemd.
Tevens moet er een geschikte
versnelling zijn om met de graan-
maaier te rijden en een iets hoo-
gere, wanneer moet worden terug
gereden bij legerend graan. Wan
neer dan nog een geschikte weg-
versnelling aanwezig is voor licht
transportwerk, dan zouden dus 5
versnellingen mogelijk moeten
zijn.
6. Indien de zooeven genoemde
snelheden ook volledig kunnen
worden benut, is het van belang
dat de trekker met luchtbanden
is uitgerust, waardoor de ge
bruiksmogelijkheden worden ver
groot, al moét worden toegege
ven, dat de trekkracht op moei
lijke terreinen iets geringer zal
zijn.
(Wordt verv.) E. Oosterhoff.
Vergoeding „herstel"-werkzaam
heden eigen bedrijf.
Door den Rijkslandbouwvoor-
lichtingsdienst is, in nauw over
leg met het Domeinbeheer, de
regeling bekend gemaakt over de
vergoeding voor „herstel''-werk-
zaamheden in eigen bedrijf. De
daarin uiteengezette regeling was
gebaseerd op de zoowel door den
Voorlichtingsdienst als door het
Domeinbeheer ingewonnen inlich
tingen over de elders bij den
Dienst Landbouwherstel gevolgde
gedragslijn.
Uit een onderhoud dat kortge
leden plaats vond met één der
Directeuren van dezen Dienst,
bleek echter, dat onze verkregen
inlichtingen niet geheel overeen
komstig de geldende regelen wa
ren geweest. Tot onzen spijt moe
ten wij dan ook een correctie aan
brengen.
De regeling is thans zoo.
Voor het ..herstel" werk aan
slooten, egalisatie, enz., dus het
cultuur-technische werk, alsmede
voor de opruiming van erven en
schuren, wordt bij uitvoering door
den boer zelf, een vergoeding be
taald overeenkomstig de ramin
gen, welke door de Heide Mij. of
Grond Mij. zijn gemaakt. De
Mij-en maken dus de begrooting
op van de noodzakelijk geachte
herstel-werkzaamheden en hou
den toezicht op de uitvoering
daarvan. Op het geschatte loon
bedrag wordt aan sociale lagten,
enz., een percentage toegevoegd
van 31j/J
Zijn deze werken beëindigd,
dan liggen de gronden weer ter
beschikking van den boer De
Voorlichtingsdienst geeft daarop
de voorschriften voor de grond
bewerking en teelt van gewassen.
Blijkt nu later dat de opbrengst
zoodanig is geweest, dat de
kosten er aan besteed niet wor
den goéd gemaakt, dan heeft de
boer recht op vergoeding van het
tekort. Dit recht verliest hij, wan
neer hij de adviezen van den
Voorlichtingsdienst niet heeft op
gevolgd.
Deze regeling beteekent dus,
dat de boer zelf begint met alle
kosten te dragen, cok die van de
grondbewerking. Wat dit laatste
betreft is er nog een uitzondering
voor diegenen, die kennelijk niet
in staat waren om dit zelf te doen
en die daarom een, meestal duur
dere loonploeger hebben moeten
inschakelen. Deze meerdere kos
ten worden vergoed door Land
bouwherstel, doch alleen wanneer
de boer kennelijk niet in staat is
geweest dit zelf te doen.
Voor geïnundeerd grasland is
de regeling weer anders. De hier
voor noodige grondbewerking
wordt wel vergoed, terwijl tevens
het graszaad voor nieuwe inzaai,
gratis ter beschikking wordt ge
steld. De kosten van inzaai komen
dan tevens voor rekening van
Landbouwherstel. Deze regeling
is zoo gekozen, omdat de over
weging is geweest, dat voor het
verloren gegane grasland weer
nieuw grasland terug moet komen.
Met nadruk willen wij er nog op
wijzen, dat deze regeling geba
seerd is op een persoonlijk onder
houd met één der Directeuren van
den Dienst Landb.herstel, waar
van, tot onzen spijt, tot dusver
geen schriftelijke bevestiging is
ontvangen.
De Rentmeester der Domeinen,
Ir. A. O vin ge.
Mededeelingen
van de Commissie ter be
hartiging van de belangen
der geëvacueerde Wie-
ringermeerbewoners.
De voorzitter der Commissie,
de heer H. A. Giesen, maakte het
volgende op de Beurs te Winkel
bekend:
Hooi.
De heer A. Terp-stra ontvangt
de volgende week een schip vrij
hooi te Medemblik. Landbouwers
die tot nog toe niet op hun toe
wijzing ontvangen hebben, genie
ten de voorkeur.
Brandhout.
Men wordt verzocht het afha
len van brandhout te Medembh'k
op te schorten tot 10 December
a.s. wegens bestrating.
Wmtertelling.
De Plaatselijke Bureauhouder
deelt mede, dat alle landbouwers
zich voor de wintertelling moeten
vervoegen bij den P.B.H. waar zij
thans wonen.
Alle landbouwers, welke weer
in de Wieringermeer zijn terug
gekeerd, worden door hem zelf
geïnventariseerd.
Motorbrandstof.
De Plaatselijke Burëauhouder
verzoekt dringend, gelijk met een
aanvrage motorbrandstof voor de
landbouw, het werkrapport der
Voorlichtingsdienst in te zenden.
Paarden.
P. de Caluwé, Lotweg 36, A.
Paulowna, heeft te huur paarden
met recht van koop.
Singelbeplantingen.
Singelbeplantingen zullen dooi
de boeren zelf gedeeltelijk weer
hersteld mogen worden in over
leg met den heer v. d. Bremen
van Staatsboschbeheer. Ital. Po
pel, Els en dergelijken kunnen al
vast gereserveerd worden. Event.
gemaakte kosten zullen, naar alle
waarschijnlijkheid, weer worden
vergoed.
Urgentieverklaringen motorvoer
tuigen.
Aanvragen voor een urgentie-
verklaring voor den aankoop van
een motorrijtuig zullen behandeld
worden door de Commissie. Men
kan zich hiervoor vervoegen bij
den Secr., den heer G. P. Kiste-
maker.