Verstaat de tekenen des tijds VOORUITSTREVEND Voor HERSTEL en VERNIEUWING, voor SOCIALISME en DEMOCRATIE Alles op deze wereld is onder hevig aan veranderingen. De taal die we spreken, de huizen, ge bruiksvoorwerpen, vervoersmidde len, kortom alles is anders dan vroeger. Men noemt dit vooruit gang, ontwikkeling. Wie daar niet aan mee doet, zich niet aan past is ouderwets, is conservatief, Iedereen heeft met deze dingen te maken. Boeren en tuinders weten van rasveredeling. mechanisatie, ziektebestrijding. Middenstanders van reclame, service enz. Intellec tuelen van nieuwe wetenschappen en methoden. Wie daar niet van weten wil, zich niet aanpast, komt apart te staan, is ouderwets, is conservatief. Deze groei,' deze ontwikkeling heeft men dus op al le gebied zowel materieel als oo:". geestelijk, maatschappelijk. Wie weet niet van de onderlinge wan verhoudingen tussen dorpen, waar van men nu niet meer hoort. Gaan we verder terug in de geschiede nis dan spreekt men over slaven, lijfeigenen enz. Dit alles is weg door de betere begrippen, door de ontwikkeling. Soms is dit ruw ge gaan door oorlog of revolutie, soms door overleg, door evolutie. Niet iedereen is zich het tijdstip van zulke veranderingen bewust. De één ziet het aankomen, de an der heeft het later pas goed door, anderen willen er niet van horen, omdat het niet overeenkomt met hun ideeën en begrippen. Denk hoe Galilei die de eerste was die leerde dat de aarde om de zon draaide en niet omgekeerd, hier voor bij de kerkelijke college's moest verschijnen en beloven dit niet meer te leren, het klopte niet met hun kennis, hun ideeën. Zij zagen de ontwikkeling niet. Wij 20 eeuwse mensen, die het geluk mogen hebben in een tijd te le ven van zeer veel ontwikkeling op allerlei gebied, hebben ons af te vragen of wij onzen tijd begrijpen en meewerken of afremmen aan de ontwikkeling. Ieder van ons weet zich den tijd van voor Mei 1940 te herin neren op politiek gebied. Veel partijen, geen vruchtbare daden. Er was verdeeldheid. Had partij A. een goed voorstel dan was partij B er tegen omdat het van A kwam. Het plan, het voorstel was wel goed maar.... en dan volgden uitgesproken en ook wel niet uitgesproken reden, die voor een groot deel niets om 't lijf had den en terug gebracht konden niet iedereen op de zelfde plaats kan staan in de maatschappij, maar het is wel mogelijk dat een ieder den ander op zijn plaats res- pecteerd omdat hij daar nodig en nuttig is waar hij ook staat. En als men nu van zekere zijde zegt dat het felle rood daar met wit gemaakt is tot rosé en door toediening van wat zwart tot iets blauwachtigs, dan is dat juist dai wat we moeten hébben, want elke groep heeft dan z'n invloed doen gelden om te komen tot een sa menleving met een wederzijds in zicht, het tonen van begrip voor de andere groepen, om gezamen lijk eerlijk en oprecht te behar tigen eikaars belangen en daar mee het algemeen belang, vol gens de vaste lijn van het pro gram van de Partij van de Ar beid. H. R. Smit. worden tot angst van stemmenver lies bij een volgende verkiezing. Dit werd anders met Mei '40 tot '45. Toen werden we politiek onmondig gemaakt en kwam er dictatuur. Allen, op enkele uit wassen na, waren we hier tegen. Dit gemeenschappelijk tegen iets zijn en eendrachtig voor "ïet'- maakte ons volk sterk en heef: velen het lot dragelijker ge maakt en geïnspireerd tot grote daden. Toen kwam het einde aan deze periode. Eerst leek het dat er ve-1 van de éénheid zou blijven, later verzwakte dit. Waardoor? Be geerde men terug naar de vlees potten van voor 1940? Neen! Naar de periode '40'45, doch met een andere dictator n.1. onze oude partij die het zo goed meen de en zulke voortreffelijke leiders had? Dat kan toch niet, heeft de tijd dan stil gestaan, is er geen ontwikkeling, geen vooruitgang geweest al dien tijd. De tijd kan- niet stilstaan, begrippen, toestan den enz, evenmin, alles groeit en verandert. Wie dit niet erkennen wil is conservatief of erger. Vele goede Nederlanders heb ben ernstige pogingen gedaan om in eendracht een nieuw begin te maken, met de ervaringen uit het verleden en de feiten van het he den te werken aan een betere toe komst. Uit dit streven is geboren de Partij van de Arbeid, zij mag er op steunen dat zij haar tijd heeft begrepen. Zij wil opbouwen en vernieuwen, alles wat daarvoor in aanmerking komt, economisch, sociaaal, politiek, geestelijk, ge bonden aan de normen van barm hartigheid, gerechtigheid, waar heid en naastenliefde Zij wil bijv. geleide economie. Productie naar behoefte en niet om winst mèt het gevolg van overproductie en catastrophe. Waarom zou men hier bande loosheid laten heersen of natuur krachten (het recht van den finan cieel sterkste). Is men nog niet doordrongen van de armoede en wantoestanden die daaruit voort vloeien, werkeloosheid omdat men te veel heeft geproduceerd, steun aan producenten die werkelijk niet voor te hoge prijzen producerden, doch dood geconcurreerd werden door de financieel sterkeren. Meen niet dat deze dingen slechts één keer voorkwamen in de geschiedenis en nu wel niet meer komen zoals toen. Econo men van naam zeggen dat met wiskundige zekerheid al deze dingen weer komen als er geen verandering komt in de oude.stel sels. Zij kunnen uit de geschiede nis aantonen om de hoeveel jaren er een economische inzinking zal komen. Wees niet blind voor wat de wetenschap ons leert. Meen niet dat dit alles niets te maken heeft met gemeenteraadsverkiezin gen. Ook daar doet men aan eco nomie, sociale problemen, geeste lijke waarden enz. Breng dus op 26 Juli Uw stem uit. Breng ze uit op hen die hun tijd verstaan: De Partij van de Arbeid. Toon hiermede Uw tijd begre pen te hebben en waag het liever met nieuwe, degelijke, door den tijd zo gegroeide en ontwikkelde ideeën, dan op oude krukken voort te strompelen, terug ver langend naar de vleespotten die geen vlees bezaten- A. J. Slabbekoorn Vrijdag 26 Juli a.s. zal het voor het eerst zijn, dat de Wieringer- meerders zelf hun gemeenteraad gaan kiezen. De omstandigheden daarvoor zijn nog erg moeilijk. Maar toch is het goed, dat het weer mag gebeuren. Het is goed, dat elk weer vrij kan kiezen, wie of de leiding zullen hebben van het gemeenteleven. Ook ons doet dat goed. Wel is alles nog abnor maal en zal het leiden der gemeen te Wieringermeer moeilijk zijn- Daarom moeten we ons van te voren wel goed bedenken welke richting het uit moet. Vooruit of achteruit? Vooruitstrevend of con servatief? Het antwoord van de vooruit strevende Wieringermeer bevol king ligt dunkt me voor de hand. Die wil niet achteruit of stilstaan. Die is niet behoudend of conser vatief. Die wil vooruit, die is voor uitstrevend, wil vernieuwing en op bouw. Het gaat ons lang niet hard genoeg en wij willen steeds bete;' en mooier. De vooruitstrevendheid in de Meer is spreekwoordelijk. Maar waarom dan eigenlijk? Omdat we niet tevreden zijn met zo het is en omdat we het ge loof hebben dat het beter kan. Bovendien zitten we niet vast aan allerlei dorpstradities, die vaak zo conservatief zijn. Dat het beter kan, ook in de politiek, in de leiding van het maatschappelijk leven, geloven we zeker. Ons ge loof, ons beginsel of ons ideaal roept ons tot verantwoordelijk heid daarvoor. Uit deze geest van samen wil len werken voor betere verhou dingen in de maatschappij is dc Partij van de Arbeid geboren. Ook in de polder. Velen hebben hun heilig partij-huisje opgeheven of verlaten om samen te streven naar meer eenheid in de politiek, niettegenstaande verschillende geloofsovertuigingen, samen te werken voor een betere gang van zaken in de maatschappij, ook in de gemeente. Tot nog toe was het meestal het geld, het kapitaal dat aan de touwtjes trok De Partij van de Arbeid meent, dat het de arbeid is die de leiding moet hebben. De arbeid van arbeiders, boer, amb tenaar, middenstander, ja van alle mensen. Het geld schept maar verkeerde machten. Dat hebben we al zo vaak gezien. Het vrije spel van deze machten bracht wel vaart, ja, voor enkelen. Maar ve len werden soms werkeloos. Velen kwamen niet rond. Het vrije spel gaf crisis, armoede en bestaans- onzekerheid. De Partij van de Arbeid wil daarentegen leiding en ordening op socialistische grondslag en op democratische manier tot stand gebracht. Wat betekent dat nu voor de gemeentepolitiek? Voor de leiding van de gemeentezaken? En voor de wederopbouw in de polder? Dat deze zo vlug mogelijk aan alle arbeid verrichtende polderbe woners een onderdak moet helpen verschaffen. De niet kapitaal krachtigen en de niet bezitters niet in de laatste plaats. De zorg voor de economisch-zwakkeren is vol gens ons een gemeenschapsplicht. (Dat de lage arbeiderslonen veel meer zijn verhoogd dan de lonen van andere groepen is juist de geest van de Partij van de Ar beid en door haar ministers tot stand gebracht). Wij willen dus zorgen voor hen die het nodig hebben en laten be talen door hen die dat kunnen. Dat de gemeente de bedrijvig heid aan zal moedigen spreekt voor ons vanzelf Arbeid moet er zijn. Dat schept voor velen een bestaan. Dat geeft weer nering en koopkracht en middenstandstand en handel profiteren. Leiding en ordening zal daa>r bij de wederop bouw niet gemist kunnen worden. Industrie zal welkom zijn Dus ook dat moet aangemoedigd wor den of daarvoor het initiatief wor den genomen. Wanneer het verder komt zoals wij het wensen, dan zal er lang zaam meer vrije tijd voor allen komen, mede straks als middel om werkloosheid te voorkomen. Ovei het besteden van de vrije tijd zal dus ook de gemeente haar zorgen moeten hebben. Bevorderen van sport, ontwikkeling, jeugdwerk, goede ontspanning zal dus haar taak zijn. De gemeentepolitiek omvat nog veel meer zaken. Hoofdzaak is dat de geest waarin deze worden be hartigd vooruitstrevend is. Niet bang voor vernieuwing, maar sa men- in een geest van verdraag zaamheid en eenheid opbouwen. Vooruitstrevendheid? Natuurlijk! Dan met de Partij van de Arbeid R. Oosterveld Eindelijk dan wordt de bevol king van de W. M. geacht mon dig te zijn. Wij staan thans aan de voor avond van de gemeenteraadsver kiezingen. Er zullen wellicht vele onder de kiezers zijn die dit met grote vreugde tegemoet zien en er on derling met elkaar over zullen pra ten hoe het er waarschijnlijk uit zal zien en ook wat er alzo zal moeten gebeuren als dit college eenmaal zitting heeft. Ook zullen er nog vele zijn die zich dit grote gebeuren binnen onze eigen gemeentegrenzen zo zondermeer langs hun kouwe kle ren laten gaan. Het is juist in het bijzonder toe dit gedeelte van de bevolking waartoe ik mijn woorden richt. Vaak wordt er gezegd, och wat moet en kan er eigenlijk gebeu ren, laat maar komen wat komt. Maar de leden van de Partij van de Arbeid" zien het anders, en zijn er zich van bewust dat wc alles niet onverschillig kunnen la ten, dat er inderdaad wel wat te doen valt. Onderwijs, Volksgezondheid en Woningbouw zijn dingen voor de Gemeente, dingen van vitaal be lang. Deze hebben dan ook de volle belangstelling van de P. v. d-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Herrijzend Wieringermeerland | 1946 | | pagina 5