herrijzend
W iering ermeerland
Hef probleem der arbeidsvoorziening
2e Jaargang no. 38 18 Jan. '47
Redactie
en ?drv>i«tratie
Nieuwe Niedorp B 58
Tel. 206 Kengetal 2261
Weekblad voor de Wieringermeerbevolking en de herrijzing van het polderland RedacteurTh. J. van Vegten
In de vergadering van de 3
werkgevers- en 3 werknemersor
ganisaties, die in hotel Smit werd
gehoulden op initiatief van het
kringbestuur van de Stichting
voor de Landbouw, is wel op
overduidelijke wijze gebleken dat
hel met arbeidersvoorziening in de
"VYieringermeer in 1946 verre van
ideaal is geweest.
Teneinde te trachten voor 1947
gunstiger voorwaarden te schep
pen is een regeling uitgedacht,
die op het aantrekken van werk
krachten in groepsverband neer
komt.
De heer H. R. Smit die als
voorzitter van *t kringbestuur de
leiding had van deze vergadering
ontvouwde een plan, nadat hij
eerst de gelegenheid te baat had
genomen om een en ander mede
te deelen omtrent de doelstelling
van de stichting en in het bijzon
der omtrent de werkzaamheden
die zijn verricht door het kring
bestuur.
De heer Smit zegt dat er een
verbetering valt te bespeuren in
de arbeidslust, doch dat neemt niet
weq dat er in 1947 vele problemen
zullen zijn op te lossen t.a.v. de
arbeidersvoorziening, welke in niet
geringe mate beinvloed zullen
worden door het vermoedelijk uit
zetten van meer arbeidsintensieve-
gewassen. Om aan deze moeilijk
heden zoo goed mogelijk het
hoofd te kunnen bieden is het
kringbestuur van oordeel, dat een
goed opgezette organisatie noo-
dig is. zich ten doel stellende de
beschikbare arbeidskrachten zoo
goeld mogelijk over den polder te
verdeelen en zoo rationeel moge
lijk te gebruiken. Over deze nogal
ingrijpende zaken is ruggespraak
gehouden met Ir. Staf, den heer
Melse en den heer Rempt van
bureau Oogstvoorziening; het Ar
beidsbureau W.Werf, het Prov.
Bestuur, alsmede met de arbeids
organisaties.
Men keurt in die kringen de
plannen niet alleen goeid, doch
men is veelal van mening dat dit
een belangrijke stap tot een op
lossing kan zijn.
De motieven welke tot de plan
nen hebben geleid zijn als volgt:
a) Het beperken van het ar
beiderstransport. daar dit veel te
duur is en te tijdroovend;
b) Het tekort aan arbeids
krachten en de te geringe presta
ties van de ongeoefende menschen
c) Een te ingewikkeld appa
raat van bemiddeling en een te ge
ringe controle hierop.
Om veel transport en tiidverlies
te voorkomen, stelt het kringbe
stuur U voor. aldus de heer Smit,
om te gaan werken met groepen
arbeiders van plm. 20 man. waar
bij dan van de zijde der werkge
vers een man wordt geplaatst om
leiding te geven en toezicht te
houlden, alsmede de loonadmini
stratie te voeren, dus een voor
werker. Deze groepen zouden naar
behoefte kunnen worden inge
krompen en uitgebreid tot b.v. 15
a 35 man.
Om deze groepen productief
bezig te houden zal het noodig
zijn dat ook de boeren zich gaan
groepeeren in z.g.n. belangengroe
pen. De grootte van deze groepen
iaat het kringbestuur gaarne aan
de boeren zelf over, doch zij kan
zich indenken dat sommige groe
pen zoo groot worden dat men een
groep van 20 arbeiders over een
geruimen tijd aan het werk kun
nen houden. Persoonlijk lijkt, het
spr. het beste dat men de groepen
der boeren niet te groot maakt.
::oodat de harmonie dan het beste
bewaard zal blijven.
Op deze wijze meent men dat
dan bereikt wordt dat de arbei
ders meer op één bepaalde plaats
blijven werken, waarbij er dan
naar gestreefd dient te worden
dat zij zoo dicht mogelijk bij hun
woon- of verblijfplaats te werk
gesteld worden. Het is in het be
lang van de boer dat hij regel
matig over de zelfde menschen
kan beschikken. Voor de arbeider
is het gewenscht dat hij niec
steeds door den polder zwerft.
Heb is van belang dat de groep
arbeiders zoolang mogelijk intact
blijft, alleen tijdens de oogst zal
het wel eens mogelijk zijn om de
groep te verdeelen. Aangezien
men wel in hoofdzaak met arbei
ders van bureau Oogstvoorziening
te maken zal krijgen is het nood
zakelijk dat een voorwerker aan
gesteld wordt, daar van deze ar
beiders een centrale administratie
wordt gehouden.
Men stelt zich voor dat elke
groep boeren een groepshoofd be
noemd die de belangen van de
groep behartigd en het werk met
den voorwerker regelt. Dit moet
ook de man zijn die met kring
bestuur en de Arbeidsbemiddeling
samenwerkt.
Er zal tevens naar een werk-
object gezocht moeten worder.
waar het tijdelijk overschot ge
plaatst kan worden en als reser
ve. Dit zal met Ir. Ovinge be
sproken worlden.
In vogelvlucht zal dan het ge
heel er zoo uitzien. De werkae-
vers ondergebracht in een aantal
groepen b.v. 50 a IOC- met voor
iedere groep een groeoshoofd.
Daarbij te werk gesteld 1000 a
2000 man. Het kringbestuur zorgt
voor de arbeiders in nauwe sa
menwerking met het bureau Oogst
voorziening, geholpen door het
Arbeidsbureau. Het kringbestuur
werkt de details van de organisa
tie met de groepshoofden uit. waar
ook cle eventueele klachten of
wenschen der arbeiders naar vo
ren gebracht kunnen worden door
hun vertegenwoordigers. De even
tueele kosten zullen moeten wor
den gedragen door de groepen
boeren b.v, door een gering be
drag per tewerkgestelde arbeider,
of dat |de kosten door het bureau
Oostvoorziening gedragen zullen
worden. Spr. stelt zich voor hier
over nog eens te gaan praten. Ge
schillen zouden opgelost kunnen
worden door het kringbestuur.
Voor de goede gedachtengang
merkt spr. nog op dat het kring
bestuur alleen op het oog heeft de
losse arbeiders en dan nog nier
eens alle, omdat de goede land
arbeiders uit de randgebieden ook
buiten alles hun weg wel zullen
vinden.
Tot de voorstanders van de
plannen zegt spr.: .maakt LI niet
al te blij, want we zullen veel fou
ten maken en moeilijkheden tegen
komen en zeer veel werk krij-
g.en", en tot de tegenstanders zege
Sj&ir., „weet U iets beters"?
Na deze uiteenzetting, waarbij
aanwezig was de heer Rempt in
specteur van bureau Oostvoorzie
ning met eenige leden van ziin
personeel, de heer Knip, hoofd
bestuurslid van de Landarbeiders-
bond en eenige leden van hé.f per
soneel van de Arbeidsbemiddeling
Wieringerwerf, volgde een leven
dige discussie, waarin zoowel
voor- als tegenstanders aan het
woord kwamen. Van arbei'ders-
werd vooral bezwaar gemaakt te
gen het systeem „voorwerkers".
Ook werd opgemerkt dat het zeer
moeilijk zal zijn een voldoend
aantal geschikte voorwerkers te
krijgen. De aandacht werd er nog
op gevestigd dat de plannen om
in groepsverband te gaan werken
in geen enkel opzicht te maken
hebben met het koppelbazensv-
steem zooals dit voor den oorlog
nogal eens voorkwam in den pol-
fder. Ook werd er van arbeiders
zijde nog op gewezen, dat er nog
wel groepen arbeiders hier en daar
in het land zijn die wel in de Wie-
ringermeer willen werken, dit zijn
echter losse arbeiders die er niet
voor voelen om zich bij een ar
beidsbureau in te laten schrijven.
Het zijn vakmenschen die overal
momenteel werk kunnen krijgen.
Verder zijn er scheve verhoudin
gen betreffende betaling van loon
bij transport. Arbeiders die via de
DUW b.v. uit Den Helder in
de polder te werk gesteld worden
krijgen hun reisuren vernoed. Een
arbeider die b.v. van Wieringen
moet fietsen en dus langer op de
fiets zit om naar zijn werk te ko
men, dan iemand die per bus
reist, krijgt de tijd die hij noodig
heeft om naar zijn werk te gaan,
niet vergoed. Hierdoor komt de
ontevredenheid en voelt men er
ZONDAGSDIENST VOOR
ARTSEN.
A.s. Zondag hebben dienst de
artsen Veenis, Beeker, Spits,
Hoogkamer, Koning, Bouwman.
Geen {dienst: de artsen Olree,
Tamsma, Werner, de Boer, van
Sloten, Groenhart, Swaters, v. d.
Sluis.
VvVvVAVAWAWvNWAW
niet veel voor om in den polder
te gaan werken, daar men dichter
bij huis werk genoeg kan krijgen.
Hiertegen wordt echter aange
voerd, dat het vervoer van ge
oefende arbeiders steeds heeft
plaats gehad door van Wieren,
terwijl de DUW arbeiders door
de eigen instanties zijn vervoerd.
Medegedeeld wordt nog dat de
arbeiders zooveel mogelijk iv
kampen gullen wonden onderge
bracht.
Van het dure vervoer wil men
af, zoodat het werk vanuit de
kampen per fiets te bereiken moet
zijn. Getracht zal worden door
eigen vervoer en eventueel in over
leg met de NACO het probleem
vervoer op te lossen.
Aan den heer Rempt werd de
vraag voorgelegd of er goede
kans is dat voldoende arbeiders
■beschikbaar zijn. De heer Rempt
|deelde mede dat hiervan geen
overzicht is te geven, bovendien
wordt de vakbekwaamheid steeds
minder, daar een deel der arbei
ders langzamerhand door de in
dustrie wordt opgenomen, gezien
het streven om meer industrie in
ons lanfd te krijgen.
Een woordvoerder voor de boe
ren achter uit den polder merkte
op dat de vervoersgelegenheid
voor de vaste arbeiders en paar
denknechten van deze bedrijven
niet in het gedrang mag komen,
anders behoeft men dit jaar daa£
over inzaaien niet te denken. De
ze spr. kan zich best voorstellen
dat zij die noodwendig nog op
het oude land moeten wonen, er
niet voor voelen om in een kamp
te trekken en zoodoende uit hun
gezin zijn. Wanneer men het
daarop aanstuurt, dan is het ge
zegde nog altijd waar, dat zij, die
het meest getroffen ziin, he.'
meest getroffen zullen blijven.
Van de zijde van het kringbe
stuur werd er op gewezen, dat
men herhaaldeliik in den Haag er
op gewezen heeft dat het vervoer
voor 100 procent door den Staat
gedragen dient te worden. De
Dir.-Generaal was er volkomen
van overtuiad (dat het bdliik is,
doch de minister van Finantiën
wijst het af.
Intuschen was er nog een brief
binnengekomen van het deoarte-
ment waarin de mogelijkheid om
personeel te krijgen weer eenigs-
zins vergroot wordt. Er zijn on-