BONNENLIJST
geveer 40,000 jonge boerenzoons,
meest van kleine bedrijven, die
te werk gesteld zullen worden,
waarvan een deel op den duur
voor emigratie in aanmerking
komt. Deze menschen moeten
worden opgeleid. Ook 1de Wie-
ringermeer kan hier een aantal
krijgen.
De voorzitter vraagt tenslotte
of men voor de plannen van het
kringbestuur voelt. Men ziet geen
andere uitweg, dus krijgt het be
stuur machtiging om de planner,
verder uit te werken. Een circu
laire zal naar de boeren worden
gezonden waarop verschillende
vragen, omtrent de grootte van de
groep en 't aantal arbeiders wat
men denkt aan het werk te kun
nen houden. Voorwaaijde. is dat
men het met elkander eens is.
Bij de rondvraag wordt er nog
op gewezen dat er met alle kracht
bij de regeering op dient te wor
den aangedrongen dat eerst in de
geteisterde gebieden weer ge
bouwd wordt en fdat niet, zooals
in den omtrek gebeurde, een too-
neelzaal een verbouwing onder
gaat die een ton kost om er een
bioscoop van te maken.
Nadat nog verschillende dank
woorden zijn gesproken sluit de
voorzitter de vergadering.
Vereniging voor Bedrijfsvoorlichting in de
Wieringermeer
Mededeeling no. 317.
Geldig van 19 Jan.1 Febr. 1947
Bonkaarten KA, K'B en KC 701
Strook 3
571 brood 800 gr. brood
572 brood 400 gr. brood
571 boter 125 gr. boter
572 boter 175 gr. margarine of
100 gr vet.'
573 boter 250 gr. margarine of
200 gr. vet
571 melk 4 1. melk
57—2 en 57—3 3 1. melk
572 vlees 300 gr vlees
57—1 vlees 100 gr vlees
571 algem. 200 gr kaas
572 algem. 375 gr suiker, bo
terhamstrooisel, enz. of 750
gr jam, stroop, enz.
571B res. 1600 gr brood
57IC res. 800 gr brood
57—2B en 57—2C res. 1 'blik of
pot appelmoes; voorinlevc
ring.
573 B res. 200 gr kaas.
BONKAARTEN KD en KE 701
Strook 3
581 brood 800 gr brood
581 boter 250 gr boter
582 boter 125 gr margarine of
100 gr vet
581 melk 12 1. melk
581 en 582 vlees elk 100 gr
vlees
581 algem. 100 gr kaas
58—2 algem. 375 gr suiker of
750 gr stroop enz.
581D res. 800 gr. brood
58IE res. 500 gr rijst of kin
dermeel uit rijst of kinder
biscuits
582D res. 1 blik of pot appel
moes.
582E res. 2 idem
TABAK, VERSNAPERINGEN
T 71 2 rantsoenen tabaksartike
len
X 71 1 rantsoen tabaksartikelen.
V 71 100 gr chocolade of suiker
werken.
MA, MB, MC en MD 701
Strook 3
574 brood 800 gr brood
574 boter 250 gr. boter
574 margarine 250 gr marge
rine of 200 gr vet
574 melk 5 1 melk
574 vlees 300 gr vlees
575 vlees 100 gr vlees
574 kaas 200 gr kaas
DE VREDES-JEEP.
Het laatste nummer van het
maandblad voor de Landbouw-
voorlichtingsdienst bevat een ar
tikel van Prof. Ir. M. F. Visser,
Directeur van het Instituut vo'
Landbouwwerktuigen en gebou
wen over bovenstaand onderwer v
Aangezien ook in de Wieringer
meer hierover nogal eens om ad
vies wordt gevraagd leek het ons
gewenscht hieraan een en anlder
ie ontleenen, Voor zwaar wprk.
komt de Jeep naar de meening
van Prof. Visser niet in aanmer
king en zelf schuilt hierin een ge
vaar. Niet zoolang men zich houd
aan het voorschrift van .den fa
brikant, dat plm. 540 kg aangee
als de maximum trekkracht en
het sliooen van de luchtbanden 4»
natuurlijke veiligheid noemd ter
voorkoming van een zwaardere
belasting. Met een berekening kan
worden aangetoond dat in ver
band met de vierwielaan|drijving
inderdaad plm. 540 kg. trekkrach:
kon worden gehaald alvorens slip
optreedt. Maar dit is volgens prof.
Visser wel het uiterste wat va.
de assen, welke op de spiegleuv^-.
een diameter van 2.6 cm. hebben,
mag worden gevergd, aangezien
bij grootere krachten de wring-
panning zoodanig groot worldt, dat
breuk zal optreden. Bij een kracht
per wiel van 150 kg. (540 kg. plus
eigen voortbeweging) aan een
straal van 35.5 cm. zal bij een
asdikte van 2.6 cm. een wringspa
ning van 1500 kg. per vierk. cni'
moeten worden doorstaan. Dit
een zeer hoog cijfer, dat echter in
de meeste gevallen met luchtban
den op onze gronden niet zal wor
den gehaald, doch eerder slip op
treden. Dit is echter juist het ge
vaar, de gebruiker wenscht op zij
minst een dergelijke kracht te
kunnen uitoefenen en neemt 'daar
toe zijn maatregelen, b.v. door de
achterwielen te bewapenen. Oo
een demonstratie werd op deze
wijze een kracht ontwikkeld van
825 kg. Schat men de eioen
voortbeweqing op plm. 75 ka. da-;
wordt de belasting reeds 900 kg..
waarvan vrij zeker op zijn mins'-
2/3 of 600 kg. op de beide be
wapende achterwielen of wel 300
ka. per wiel. Dit is juist hef dub
bele van de hierboven gestelde be
rekening, zoodat de wringsp^n-
ning dan 3000 kg. per vierk. cm.
wordt. Hiermede is echter nog niet
het uiterste bereikt, doch is de
motor in staat in de grootste ver -
traginq in de beide gangwissels
nog beduidend grootere spannin
gen te veroorzaken alvorens af te
slaan. Om een oordeel te ver
krijgen over datgene wat de Ame
rikaanse fabrieken in dit opzicht
durven, werden de diameters der
achterassen van enkele wieltrek-
kers opgenomen. Het resultaat
was, dat voor normaal gebruik
ook plm. 1500 kg. per vierk. cm.
werd gevonden. De moeilijkheid
zal echter zijn om den landbouwer
die niet over trekkrachtmeters be
schikt en dus niet weet wanneer
Be grens van 540 kg. trekkracht
is bereikt, de Jeep zoo te leeren
gebruiken, dat zich geen moeilijk
heden voordoen. Vragen we ons
af, voor welke werkzaamheden op
de boerderij de Jeep te gebruiken
is, dan volgt uit het voorgaande
wel, dat dit alleen het lichte land
werk kan zijn. Een tweeschaar-
ploeg op de klei vraagt bij een
voorbreedte van 25 cm. per schaar
en een diepte van 20 cm. reeds
herhaaldelijk meer dan de ge
noemde 540 kg. en ook de culti
vator of schijfegge kan gemakke
lijk daarboven komen. Werkt men
alleen, volgens voorschrift, met
de luchtbanden, dan zal vrij zeker
en zelfs dikwijls al eerder, slip
optreden. Brengt men kammen aan
dan ontstaat 't gevaar van over
belasting en wel vooral, omdat de
ze alleen op )de achterwielen ge
plaatst mogen worden en deze dus
het zwaarst worden belast. Naast
het lichte landwerk komt vanzelf
sprekend vooral dat werk in aan-
merkinq. waarbij de aftakas of
riemschiif wordt gebruikt, dus ten
eerste alle stationaire werkzaam
heden als dorschen, meelmaleri
enz. en daarnaast bijv. het trek
ken van den zelfbinder. Het is wel
eigenaardig Idat voor de aftakas
speciaal wordt aangegeven, dat
deze niet zwaarder maq worden
belast dan met 33 ok. bij 546 toe-
ren, o.a. voor het dorschen, waar
door dan de wringspanning voor
die as van 3,5 cm. diameter niet
hooger komt dan 510 kg. p. gierk.
cm. en dijs veel glaer is dan jde
toegestane wielasspannïng.
De Jeep is dus wel in de eerste
plaats te beschouwen als een be
drijfsauto, die zeer goed past op
groofe bedrijven met veel rijwerk,
veraf van dorp, stations of haven.
Veelal wordt als voordeel opge
geven, dat deze zoo gemakkelijk
met roote snelheid op de weg kan
worden gebruikt. Dit is in'derdaad
het geval en de vierwielaandrij-
ving geeft voor het uitoefenen
van kleine trekkrachten ook op
slechte wegen groote voordeeier)
Men bedenke echter wel dat nie;
alleen de Jeep zelf, maar ook de
te trekken wagens dan in de we
genbelasting vallen, terwijl voor
onze gewone oo de boerderij ge
bruikelijke luchtbandenwagens zon
der veeren een groofe snelheid
niet oewenscht en tot heden ook
verbcjclen is.
Of dit voor den landbouw vrij
magere resultaat aan aankoop te
gen plm. 4500.kan wettigen
wordt ten zeerste betwijfeld, al
dus Prof. Visser.
E. O.
DE RATTEN EN MUIZEN-
BESTRIJDING IN DE
WIERINGERMEER
Mededeeling no. 318
Evenals op vele andere plaat
sen komen ook in de Wieringer
meer steeds klachten naar voren
over het veelvuldig voorkomen
van ratten, Over de schade, die
deze knaagdieren aanrichten, be
hoeft niet verder te worden ge
schreven, doch deze is zeker zoo
groot, dat het de moeite waard
;s de ratten te gaan bestrijden.
Daarom heeft de Ver. voor Be
drijfsvoorlichting in de Wierin
germeer zich in verbinding ge
steld met den Plantenziektenkiun
digen Dienst afd. Ratten- en
Muizenbestrijding om inzake de
bestrijding van ratten te worden
voorgelicht. Dit heeft ertoe ge
leid, dat er een vergadering werd
uitgeschreven, waarvoor ver
schillende instanties en vereeni-
gingen werden uitgenoodigd. Op
deze vergadering gaf de PD een
uiteenzetting van de mogelijkhe
den der bestrijding. Hierbij werd
opgemerkt, dat nu juist het ge-
schikste tijdstip voor een bestrij
ding was aangebroken. In de
herfst trekken n.1. vele raten van
het vrije veld naar het bewoonde
gedeelte, terwijl zij in het voor
jaar, wanneer het weer zachter
werdt, weer naar het vrije veld
terug keeren. De gunstigste peri
ode voor het bestrijden van rat
ten is dus gelegen in het tijdvak
December t.e.m. Februari, omdat
de ratten dan grootendeels bij of
in de gebouwen vertoeven. Hiebij
komt nog, dat de meeste gebou
wen in de Wieringermeer stuk
zijn, zoodat de ratten gemakke
lijk kunnen binnendringen. Ook
de pluinhoopen zijn prachtige
schuilplaatsen.
Sinds korten tijd zijn er weer
z.g. scilla-preparaten in den han
del dié practisch onschadelijk
zijn voor menschen en andere
dan knaagdieren. Dit is juist het
middel, dat voor streekacties het
best gebruikt kan worden, aange
zien er met zware vergiften wel
eens ongelukjes voorkomen, zoo
als 'het vergiftigen van honden
en katten. Dit wil natuurlijk niet
zeggen, dat scilla-preparaten zoo
maar overal neergegooid Kunnen
worden, want het is bestemd om
ratten te verdelgen en niet om het
door andere dieren te laten op
vreten. Wil men een werkelijke
rattenplaag voorkomen, dan dient
er onmiddelijk ingegrepen te wor
den.
De vergadering besloot dan
ook in principe over te gaan tot
een algeheele bestrijdingscampag
ne.
Er zijn verschillende methoden
om de ratten te bestrijden. Deze
bestrijding kan geschieden door
een bestrijdingsfirma of in eigen
beheer. Een bestrijding uitge
voerd door een bpstrijdingsfirma,
veelal te duur, zoadat meestal be
sloten wordt de bestrijding in ei
gen beheer uit te voeren. Tot dit
laatste besloot ook de comm. voor
de rattenbestrijding in de Wierin
germeer. Deze Comm. bestaat uit
leden van verschillende organi
saties plus een vertegenwoordiger
van de gemeente en het Rent
ambt.
Voor een bestrijding in eigen
beheer, een vrijwillige bestrijding
dus, is het noodig, dat er een
hoofdleider wordt benoemd, die
het toezicht en de leiding heeft
over de geheele bestrijding. De
Wieringermeer moet dan worden
verdeeld in rayons, terwijl voor
ieder rayon een sub-leider wordt
aangesteld, die weer zijn helpers
vraagt uit de bevolking van zijn
rayon.
De hierboven omschreven ma
nier is de beste, omdat dan de
gestrijding overal gelijktijdig
wordt ingezet, wat voorkomt, dat
de ratten van het eene object o-
verloopen naar het andere om de
bestrijding te „ontvluchten".
Zouden b.v. de pakjes aan Parti
culieren worden uitgereikt zoodat
ieder ze zelf moet uitleggen, dan
bestaat de kans, dat A ze van
daag, B de volgende week en C
ze over twee weken uitlegt, wat
de bestrijding natuurlijk niet ten
goede komt. Puinhoopen e.d.,
die wel degelijk bestreden moeten
worden, zouden dan ook niet be
handeld worden.
Om deze actie te doen slagen
is de hulp van velen, ook op fi-